ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 травня 2020 року Справа №903/1013/19
Північно-західний апеляційний господарський суд у складі:
головуючий суддя Дужич С.П.,
суддя Коломис В.В.,
суддя Саврій В.А.
розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Раково-Ліської сільської ради Камінь-Каширського району Волинської області на рішення господарського суду Волинської області від 21 січня 2020 року, суддя Шум М.С., м. Луцьк, повний текст складено 24 січня 2020 року, у справі
за позовом Державна екологічна інспекція у Волинській області
до Раково-Ліської сільської ради Камінь-Каширського району Волинської області
про стягнення 115 701,70 грн.
Клопотання про проведення судового засідання в режимі відеоконференції не надходило, заяв про відвід суддів не заявлялось.
ВСТАНОВИВ:
20 грудня 2019 року, Державна екологічна інспекція у Волинській області звернулась до Господарського суду Волинської області з позовом до Раково -Ліської сільської ради про стягнення 115 701,07 грн. - шкоди, заподіяної внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього середовища.
21 січня 2020 року, рішенням господарського суду Волинської області було задоволено позов Державної екологічної інспекції у Волинській області до Раково -Ліської сільської ради про стягнення 115 701,07 грн. та стягнуто з відповідача на користь держави в особі позивача шкоду, заподіяну внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища в розмірі 115 701,07 грн., а також 1 921,00 грн. - судового збору.
14 лютого 2020 року, Раково-Ліська сільська рада, не погоджуючись з ухваленим рішенням, звернулася з апеляційною скаргою, в якій просить рішення скасувати та відмовити у задоволенні позову, вважаючи, що прийняті судом висновки не відповідають обставинам справи, а також порушено норми матеріального права, оскільки матеріали справи не містять наказу на здійснення перевірки з усіма необхідними реквізитами, а саме - найменування відповідача та предмету перевірки. Вважає, що наказ №191, доданий до позову, не надавав право на проведення перевірки на території, підвідомчій сільраді, та стосувався виключно знеособлених підприємств.
Також, перевірка проводилась 20 робочих днів, що суперечить закону тому, що цей строк не повинен перевищувати десяти робочих днів.
Крім того, акт перевірки був складений та підписаний одним перевіряючим ОСОБА_2 , підпис іншого перевіряючого відсутній, хоча у відповідності до ч.6 ст. 5 Закону в останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом, що свідчить про необ`єктивність проведеної перевірки.
Окрім того, сільська рада в даному випадку не є безпосереднім винуватцем у завданні збитку, адже самовільно не здійснювала видобування піску.
Державна екологічна інспекція у Волинській області у своєму відзиві вважає апеляційну скаргу необґрунтованою та такою, що задоволенню не підлягає, а рішення суду першої інстанції прийняте у відповідності до норм матеріального і процесуального права, оскільки перевірка проводилась в період з 16 по 30 серпня 2019 року на підставі річного плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державної екологічної інспекції України на 2019 рік, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України №278 від 04 грудня 2018 року.
Планова перевірка проводилась в період з 16 по 30 серпня 2019 року, а не 20 робочих днів, як зазначає апелянт. Крім того, вважає, що в законодавстві України немає обмежень, щодо терміну проведення планового чи позапланового заходу перевірки для органів місцевого самоврядування.
Щодо складу правопорушення, то зазначає, що рішеннями виконавчого комітету Раково-Ліської сільської ради №45 від 26 липня 2018 року та №45 від 25 липня 2019 року, громадянам села Раків Ліс було надано дозвіл на вивезення піску з урочища "Горава", при тому, що ніяких дозвільних документів на організацію піщаного кар`єру в урочищі "Горава" не надано. Такі рішення суперечать вимогам ст. 19 Кодексу України про надра, де зазначено, що надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр, а право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу.
16 березня 2020 року, ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду було відкрито провадження за скаргою Раково -Ліської сільської ради та призначено розглядати її без виклику сторін в письмовому провадженні за наявними у справі матеріалами через те, ціна позову складає менше ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб. Також, встановлено позивачу строк у 10 днів з дня отримання даної ухвали, протягом якого може бути подано письмовий відзив на апеляційну скаргу.
Державна екологічна інспекція у Волинській області, згідно ст. 165 ГПК України, скористалась своїм правом на подання відзиву, у строк встановлений ухвалою 16 березня 2020 року та 27 березня надіслала відзив на адресу суду і Раково -Ліській сільській раді, яка отримавши відзив 30 березня 2020 року (повідомлення №4302521185393), відповіді на відзив (ст. 166 ГПК України) до суду не подала.
Колегія суддів, заслухавши доповідь головуючого, обговоривши доводи апеляційної скарги та відзиву на неї, перевіривши повноту з`ясування та доведеність всіх обставин, що мають значення для справи, дослідивши правильність застосування господарським судом першої інстанції норм процесуального та матеріального права встановила, що:
23 липня 2019 року, наказом №191 Державної екологічної інспекції у Волинській області було вирішено в термін з 01 по 30 серпня провести планові перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природніх ресурсів. (а.с. 10-12)
23 липня 2019 року, Державна екологічна інспекція у Волинській області направила Раково-Ліській сільській раді направлення на проведення планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства №533 на підставі, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України №278 від 04 грудня 2018 року, план здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державної екологічної інспекції України на 2019 рік. (а.с.13)
В період з 16 по 30 серпня 2019 року, Державною екологічною інспекцією у Волинській області було проведено перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства Раково-Ліською сільською радою, с. Раків Ліс Камінь-Каширського району Волинської області.
16-30 серпня 2019 року, було скадено Акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства, підписаного головним спеціалістом-державним інспектором з охорони навколишнього середовища Волинської області Дмитруком П.П. і головою Раково-Ліської сільської ради Ніщиком В.В., згідно якого перевіркою було встановлено, зокрема, що:
- рішеннями Виконавчого комітету Раково-Ліської сільської ради №45 від 25 липня 2018 року і №45 від 26 липня 2018 року було надано дозвіл жителям села Раків Ліс на вивезення піску із піщаного кар`єру в урочищі "Горава".
- зазначена земельна ділянка, площею 0,015 га, знаходиться за межами населеного пункту, відноситься до земель запасу, які не надані у власність і користування;
- об`єм самовільно видобутого піску становить 165 м 3 ;
- документів щодо утворення піщаного кар`єру не представлено, що є порушенням ст.ст. 4, 16, 17, 18, 19, 21, 23, 65 Кодексу України про надра та ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України. (а.с.14-15, 92-94)
При перевірці було оформлено акт обстеження земельної ділянки у зв`язку з самовільним користуванням надрами Раково -Ліською сільською радою та складено план-схему земельної ділянки, які долучені до матеріалів. (а.с.17-18)
20 серпня 2019 року, Державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища у Волинській області Михалевичом Ф.Ф., було складено протоколи №001824, №001826 про адміністративне правопорушення відносно голови Раково -Ліської сільради Ніщика В.В. та винесено постанову №001469 про притягнення його до адміністративної відповідальності за ст.ст. 54 та 82 1 Кодексу України про адміністративні правопорушення та накладення на нього адміністративного стягнення у вигляді штрафу в розмірі 1 020,00 грн., оскільки останній, перебуваючи на посаді сільського голови Раково-Ліської сільської ради, надаючи дозвіл на забір піску з земельної ділянки площею 0,015 га в урочищі "Горова" порушив право державної власності на надра та здійснив самовільне зайняття цієї земельної ділянки. (а.с.21-22,24)
30 серпня 2019 року, Державною екологічною інспекцією у Волинській області голові Раково-Ліської сільської ради Ніщику В.В. було видано припис №000546 про зобов`язання виконати ряд дій для усунення недоліків виявлених при перевірці. (а.с.16)
02 вересня 2019 року, року, ОСОБА_3 квитанцією №0.0.1453305885.1 сплатив накладений на нього штраф. (а.с.26)
30 вересня 2019 року, Державною екологічною інспекцією у Волинській області було виставлено Раково-Ліській сільській раді Камінь-Каширського району претензію від №8-2/1955 на суму 115 675,56 грн. - збитків, завданих державі при самовільному користуванні надрами і запропоновано в 10-денний термін з дня отримання претензії перерахувати відповідні кошти на спеціальний рахунок, розрахунок розмірів відшкодування збитків було долучено до відповідної претензії. (а.с. 28-29)
20 грудня 2019 року, Державна екологічна інспекція у Волинській області звернулась до Господарського суду Волинської області з позовом до Раково -Ліської сільської ради про стягнення 115 701,07 грн. - відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього середовища. (а.с.3-8)
17 січня 2020 року, Державна екологічна інспекція заявою про уточнення позовних вимог уточнила рахунок, на який просила стягнути спірну суму. (а.с.41-45)
21 січня 2020 року, рішенням господарського суду Волинської області було задоволено позов Державної екологічної інспекції у Волинській області до Раково-Ліської сільської ради про стягнення 115 701,07 грн. та стягнуто з відповідача на користь держави в особі позивача шкоду, заподіяну внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища в розмірі 115 701,07 грн., а також 1 921,00 грн. - судового збору. (а.с.49-50)
Дослідивши докази, наявні в матеріалах справи, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення з огляду на наступне.
Відповідно до ч.1 ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Згідно з ст. 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу, зокрема,відшкодування майнової шкоди.
Відповідно до ст. 20 2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", до компетенції спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів і його органів на місцях належить, зокрема: організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування законодавства про використання та охорону земель.
Положенням про Державну екологічну інспекцію України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №275 від 19 квітня 2017 року визначено, що Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра енергетики та захисту довкілля і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Основними завданнями Держекоінспекції є, зокрема, здійснення у межах повноважень, передбачених законом, державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства.
Як вбачається з матеріалів справи, 16-30 серпня 2019 року в результаті проведеної перевірки Державною екологічною інспекцією було встановлено, зокрема, що рішенням Виконавчого комітету Раково-Ліської сільської ради №45 від 26 липня 2018 року надано дозвіл жителям села Раків Ліс на вивезення піску із піщаного кар`єру в урочищі "Горава". Зазначена земельна ділянка площею 0,015 га знаходиться за межами населеного пункту, відноситься до земель запасу, які не надані у власність і користування. Об`єм самовільно видобутого піску 165 м 3 . Документів щодо утворення піщаного кар`єру не представлено, що є порушенням ст.ст. 4, 16, 17, 18, 19, 21, 23, 65 Кодексу України про надра та ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України.
Зазначений акт підписано без зауважень і головою Раково -Ліської сільської ради Ніщиком В.В.
Відповідно до ст. 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно з законодавством України.
Державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища у Волинській області Михалевичом Ф.Ф., було складено протоколи №001824, №001826 про адміністративне правопорушення відносно голови Раково- Ліської сільради Ніщика В.В. та винесено постанову №001469 про притягнення його до адміністративної відповідальності за ст.ст. 54 та 82 1 Кодексу України про адміністративні правопорушення та накладення на нього адміністративного стягнення у вигляді штрафу в розмірі 1 020,00 грн., оскільки останній, перебуваючи на посаді сільського голови Раково-Ліської сільської ради, надаючи дозвіл на забір піску з земельної ділянки площею 0,015 га в урочищі "Горова" порушив право державної власності на надра та здійснив самовільне зайняття цієї земельної ділянки.
Вказана постанова про адміністративне правопорушення головою Раково-Ліської сільської ради не оскаржувалась, а накладене стягнення у вигляді штрафу було сплачено квитанцією №0.0.1453305885.1.
Крім того, відповідно до ст. 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.
Державною екологічною інспекцією у Волинській області було розраховано за "Методикою визначення розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок самовільного користування надрами" затвердженою Наказом Міністерства екології та природних ресурсів України №303 від 29 серпня 2011 розмір збитків завданих відповідачем в сумі 115 675,56 грн. та претензію від 30 вересня 2019 року запропоновано в десятиденний термін з дня отримання претензії перерахувати відповідні кошти на спеціальний рахунок.
Зазначені кошти відповідачем не сплачені.
Також, голові Раково -Ліської сільської ради видано припис від 30 серпня 2019 №000546 про зобов`язання виконати ряд дій для усунення недоліків виявлених при перевірці. Відповідний припис в судовому порядку не оскаржувався.
На підставі викладеного, колегія апеляційного суду вважає, що рішення господарського суду першої інстанції прийняте у відповідності до норм ст. 234 ГПК України, із всебічним, повним і об`єктивним дослідженням матеріалів справи в їх сукупності та вірним застосуванням норм процесуального та матеріального права, а тому відсутні правові підстави для його зміни чи скасування.
Посилання відповідача на обставини, зазначені в апеляційній скарзі не спростовують факту порушення відповідачем Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", а тому відхиляються як безпідставні.
Європейський суд з прав людини у справах "Серявін та інші проти України" і "Трофимчук проти України" зауважив, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п.1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент (довід). Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.
Тому, інші заперечення, викладені у апеляційній скарзі, також не знайшли свого підтвердження під час її розгляду, а тому відхиляються як необґрунтовані.
Згідно ст.ст. 74, 77 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, а обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.
Відповідно до п.1 ч.1 ст. 275 ГПК України, суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право залишити судове рішення без змін, а скаргу без задоволення.
Враховуючи зазначене, колегія суддів вважає, що ухвала господарського суду першої інстанції прийнята у відповідності до норм ст. 234 ГПК України із всебічним, повним та об`єктивним дослідженням матеріалів справи в їх сукупності та вірним застосуванням норм матеріального та процесуального права, а тому відсутні правові підстави для її скасування та задоволення вимог апеляційної скарги.
Судові витрати за подачу апеляційної скарги, на підставі ст.ст. 129, 282 ГПК України, у зв`язку з відмовою в їх задоволенні, покладаються на апелянта.
Керуючись ст.ст. 129, 269-276, 281-284 ГПК України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Рішення господарського суду Волинської області від 21 січня 2020 року у справі №903/1013/19 - залишити без змін, а апеляційну скаргу Раково-Ліської сільської ради Камінь-Каширського району Волинської області - без задоволення.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та не може бути оскаржена до суду касаційної інстанції на підставі п.2 ч.3 ст. 287 ГПК України.
Матеріали справи №903/1013/19 повернути господарському суду Волинської області.
Головуючий суддя Дужич С.П.
Суддя Коломис В.В.
Суддя Саврій В.А.
Суд | Північно-західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 15.05.2020 |
Оприлюднено | 18.05.2020 |
Номер документу | 89267748 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Північно-західний апеляційний господарський суд
Дужич С.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні