Рішення
від 20.01.2020 по справі 300/768/19
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"20" січня 2020 р. справа № 300/768/19

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:

судді Тимощука О.Л.,

за участю: секретаря судового засідання - Ткачук О.П.,

представника позивача - Кайдана Д.-С.Т.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім"

до Калуської районної ради,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Кропивницька сільська рада Калуського району Івано-Франківської області,

про визнання протиправним та скасування рішення № 251-18 від 25.10.2018, -

ВСТАНОВИВ:

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ.

1.1. Короткий зміст позовних вимог.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім" (надалі, також - позивач, ТзОВ "Карпатнафтохім"), 08.04.2019, звернулося в суд з позовною заявою до Калуської районної ради (надалі, також - відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Кропивницька сільська рада Калуського району Івано-Франківської області (надалі, також - третя особа) із вимогами визнати протиправним та скасувати рішення № 251-18 від 25.10.2018 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки за межами населеного пункту с. Кропивник Кропивницької сільської ради".

Позовні вимоги мотивовані тим, що на переконання позивача оскаржене рішення прийняте з порушенням норм чинного законодавства оскільки кумулятивне застосування щорічних коефіцієнтів індексації пов`язане саме з датою проведення нормативної грошової оцінки, а тому враховуючи, що договір про проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки за кадастровим номером 26228840000:04:001:0001 укладений у 2018 році, тому коефіцієнт індексації безпідставно та протиправно розраховувався починаючи з 2012 року.

Також, позивач вказав, що відповідачем недодержано вимоги Закону України Про державну експертизу землевпорядної документації при прийнятті оскарженого рішення, оскільки у підсумковій оцінці висновком державної експертизи землевпорядної документації від 23.07.2018 №160 зазначено, що технічна документація нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка надається в оренду товариству з обмеженою відповідальністю Карпатнафтохім для обслуговування майданчика автотранспорту, за межами населеного пункту с. Кропивник Кропивницької сільської ради Калуського району Івано-Франківської області не в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України, проте в технічній документації зазначено, що вищевказаний висновок є позитивним.

На переконання позивача, враховуючи, що датою проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 2622884000:04:001:0001 площею 1,1998 га, був 2018 рік, а також те, що індекс споживчих цін за 2017 був 1,0., то коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки повинен визначитись за формулою відповідно до п. 289.2 ст. 289 ПК України і бути встановленим із розрахунку 1,0 (том 1, а.с.5-13).

1.2. Позиція відповідача.

На адресу суду 30.04.2019 надійшов відзив на позовну заяву №125/01-22/08 від 24.04.2019 у якому відповідач вказав, що приймаючи оскаржуване рішення районна рада діяла у межах повноважень, визначених конституцією та законами України. Відповідач наголосив, що не є суб`єктом виготовлення технічної документації. Розробником технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки за межами населеного пункту с. Кропивник Кропивницької сільської ради для надання в оренду позивачу було державне підприємство Івано-Франківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою Вказана технічна документація підписана відповідальними особами підприємства, в тому числі сертифікованим інженером. Висновок №160 від 23.07.2018 на який посилається позивач містить вказівку на те, що усі зауваження виправлені, а тому є підстави стверджувати, що технічна документація відповідає чинному законодавству, а відтак відсутні правові підстави піддавати сумніву правильність її виконання. Тому, твердження позивача про неправомірне застосування районною радою коефіцієнтів індексації за минулі роки чи порушення порядку нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення є некоректним і безпідставним. Відповідач наголосив, що позивач свідомо ігнорує той факт, що у висновку №160 від 23.07.2018 міститься застереження, що зауваження виправлені і це засвідчено підписом начальника головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області Р. Копчею, який скріплено відповідною печаткою. Органи місцевого самоврядування виступають лише замовником робіт з нормативної грошової оцінки земельних ділянок та на пленарних засіданнях лише затверджують технічну документацію з нормативної грошової оцінки землі, розроблену у відповідності до вимоги чинного законодавства (том 1, а.с.104-107).

1.3. Позиція третьої особи.

Письмових пояснень від Кропивницької сільської ради Калуського району Івано-Франківської області до суду не поступало. Уповноважений представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача в судовому засіданні заперечив проти позову вказавши, що технічна документація розроблена на підставі і в спосіб, передбачений чинним законодавством відповідним уповноваженим суб`єктом.

1.4. Заяви учасників справи та процесуальні дії.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 11.04.2019 відкрито провадження у даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження, згідно із вимогами, встановленими статтею 262 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі, також - КАС України). Призначено судовий розгляд справи на "06" травня 2019 р. о 10:00 год. (том 1, а.с.1-2). Суд зауважує, що позовна заява із долученими додатками не містила клопотань про розгляд даної адміністративної справи за правилами загального позовного провадження, а частина 4 статті 257 КАС України не передбачає, що даний спір не може бути розглянутий за правилами спрощеного позовного провадження.

На адресу суду від позивача 30.04.2019 надійшла заява №2304.2019 №40/5-55 про залучення до участі у справі Івано-Франківську обласну державну адміністрацію (том 1, а.с.91-92).

Від відповідача 30.04.2019 надійшов лист №126/01-22/08 від 24.04.2019 з інформацією, що він не є суб`єктом виготовлення технічної документації та не був замовником з її виготовлення, а тільки затверджує технічну документацію з нормативної грошової оцінки землі, розроблену у відповідності до вимог чинного законодавства (том 1, а.с.100-101).

Ухвалою від 06.05.2019 витребувано у Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області належним чином засвідчені докази, що підтверджують: - внесення Державним підприємством "Івано-Франківський науково-дослідний інститут землеустрою" виправлень до Технічної документації нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка надається в оренду ТзОВ "Карпатнафтохім" для обслуговування майданчика для автотранспорту за межами населеного пункту с. Кропивник Кропивницької сільської ради Калуського району Івано-Франківської області (на виконання вимог пунктів 10 та 11 Висновку державної експертизи землевпорядної документації від 23.07.2018 №160); - дату внесення виправлень до Технічної документації нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка надається в оренду ТзОВ "Карпатнафтохім" для обслуговування майданчика для автотранспорту за межами населеного пункту с. Кропивник Кропивницької сільської ради Калуського району Івано-Франківської області. Зобов`язано Головне управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області надати витребувані судом докази до 20 травня 2019 року (том 1, а.с.113-115).

Судовий розгляд справи, який відбувся 06.05.2019, відкладено на 21.05.2019 о 10 год у зв`язку із витребуванням доказів.

Ухвалою від 06.05.2019, повний текст якої складено 10.05.2019, у задоволенні заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім" про залучення Івано-Франківської обласної державної адміністрації до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - відмовлено (том 1, а.с.121, 122-124).

На адресу суду від позивача 20.05.2019 надійшло клопотання про відкладення розгляду справи (том 1, а.с.133),

До суду від Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області надійшов лист 9-9-0.6-2972/0/2-19 від 17.02.2019 в якому останній повідомив, що запитувана судом інформація може знаходитися безпосередньо в розробника Технічної документації нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка надається в оренду позивачу (том 1, а.с.136-137).

Судовий розгляд справи, призначений на 21.05.2019 відкладено на 28.05.2019, 13 год 00хв у зв`язку із витребуванням додаткових доказів.

Ухвалою від 21.05.2019 витребувано у Державного підприємства "Івано-Франківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" належним чином засвідчені письмові докази, які: - підтверджують внесення Державним підприємством "Івано-Франківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" виправлень до Технічної документації нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка надається в оренду ТзОВ "Карпатнафтохім" для обслуговування майданчика для автотранспорту за межами населеного пункту с. Кропивник Кропивницької сільської ради Калуського району Івано-Франківської області; - містять відомості стосовно дати усунення порушень, зазначених у пункті 10 Висновку державної експертизи землевпорядної документації від 23.07.2018 №160. Зобов`язано Державне підприємство "Івано-Франківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" надати витребувані судом докази до 28 травня 2019 року (том 1, а.с.141-143).

Ухвалою від 21.05.2019 повторно витребувано у Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області інформацію у вигляді довідки щодо дати погодження начальником Управління внесених Державним підприємством "Івано-Франківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" виправлень до Технічної документації (усунення недоліків), у відповідності до зауважень та пропозицій, зазначених у пункті 10 Висновку державної експертизи землевпорядної документації від 23.07.2018 №160. Зобов`язано Головне управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області надати витребувані судом докази до 27 травня 2019 року (том 1, а.с.146-148).

На електронну адресу суду, 24.05.2019 від Державного підприємства "Івано-Франківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" надійшов супровідний лист №569 від 24.05.2019 з витребуваними судом документами на 95 аркушів (том 1, а.с.155), в тому числі лист Державного підприємства "Івано-Франківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" адресований начальнику Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області №676 від 26.07.2018 про виправлення зауважень висвітлених у висновку державної експертизи землевпорядної документації від 23.07.2018 №160 (том 1, а.с.156), коректуючий аркуш (том 1, а.с.157), технічна документація (том 1, а.с.162-216).

Від Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області 27.05.2019 надійшов лист №9-9-0.6-3081/0/2-19 від 24.05.2019, яким вказано, що за результатами розгляду доопрацьованої технічної документації Головним управлінням Держгеокадастру в Івано-Франківській області засвідчено факт внесення розробником документації виправлень та врахування зазначених у висновку зауважень і пропозицій шляхом проставлення на висновку державної експертизи відповідного запису, посвідченого підписом начальника Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області та печаткою установи (том 1, а.с.218-220).

Позивачем 28.05.2019 заявлено клопотання №40/5-64 від 28.05.2018 про зупинення провадження у справі, оскільки ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 27.05.2019 відкрито провадження у справі за №300/1017/19 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім" до Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Кропивницька сільська рада Калуського району Івано-Франківської області та Калуська районна рада Івано-Франківської області про визнання протиправним та скасування висновку державної експертизи землевпорядної документації № 160 від 23.07.2018 та зобов`язання повторно провести державну експертизу землевпорядної документації, що унеможливлює розгляд даної справи до набрання законної сили рішенням у справі №300/1017/19 (том 2, а.с.59-60, 61-62).

Ухвалою від 28.05.2019, повний обсяг якої складено 31.05.2019, клопотання товариства з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім" про зупинення провадження у справі - задоволено. Зупинено провадження в адміністративній справі №300/768/19 за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім" до Калуської районної ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Кропивницька сільська рада Калуського району Івано-Франківської області, про визнання протиправним та скасування рішення №251-18 від 25.10.2018, до набрання законної сили судовим рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду в адміністративній справі №300/1017/19 за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім" до Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Кропивницька сільська рада Калуського району Івано-Франківської області та Калуська районна рада Івано-Франківської області про визнання протиправним та скасування висновку державної експертизи землевпорядної документації №160 від 23.07.2018 та зобов`язання повторно провести державну експертизу землевпорядної документації (том 2, а.с.69-70, 71-74).

Відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру судових рішень (надалі, також - ЄДРСР), рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 02.08.2019 у адміністративній справі №300/1017/19 у задоволенні позову відмовлено (реєстраційний № рішення у ЄДРСР- 83492089).

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20.11.2019, апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Карпатнафтохім залишено без задоволення, а рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 02 серпня 2019 року в адміністративній справі № 300/1017/19 - без змін (реєстраційний № рішення у ЄДРСР- 85964427).

Таким чином, на підставі частини 2 статті 255 КАС України, рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 02.08.2019 у адміністративній справі №300/1017/19 набрало законної сили 20.11.2019.

Ухвалою від 06.01.2020, поновлено провадження у справі №300/768/19 за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім" до Калуської районної ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Кропивницька сільська рада Калуського району Івано-Франківської області, про визнання протиправним та скасування рішення № 251-18 від 25.10.2018. Призначено судовий розгляд даної адміністративної справи на "20" січня 2020 р. о 10:00 год (том 2, а.с.86-87).

До суду 17.01.2020 від позивача надійшли додаткові пояснення №40/08-11 від 16.01.2020 в якому позивач просив розгляд даної справи здійснювати за правилами загального позовного провадження (том 2, а.с.95-101).

У судовому засіданні, яке відбулося 20.01.2020 судом, протокольною ухвалою відмовлено у здійсненні розгляду справи за правилами загального позовного провадження, оскільки така заява є безпідставною так як не ґрунтується на жодній нормі КАС України.

Уповноваженим представником позивача в судовому засіданні також заявлено усне прохання вирішити питання щодо заміни третьої особи правонаступником у зв`язку із припиненням Кропивницької сільської ради Калуського району Івано-Франківської області, проте суд відмовив у розгляді даного клопотання у зв`язку із відсутністю належних та допустимих доказів, які підтверджують обставини щодо правонаступництва, окрім цього будь-яких клопотань від третьої особи до суду не надходило. Офіційні дані на сайті Калуської міської ради, станом на момент розгляду даної справи, не підтверджують затвердження процедури реорганізації шляхом приєднання декількох територіальних громад, у тому числі Кропивницької сільської ради. Суд зазначає, що заміна учасника справи правонаступником допускається на будь якій стадії судового розгляду справи в тому числі на стадії виконання судового рішення. Також, судом роз`яснено представнику позивача, що необґрунтовані клопотання можуть розцінюватися судом як свідоме затягування розгляду справи.

Представник позивача підтримав вимоги, викладені в позовній заяві та додаткових поясненнях, вказавши, що при прийнятті оскарженого рішення позивач повинен перевіряти правильність застосування коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що здійснено не було. Сам коефіцієнт застосовано неправомірно, оскільки повинен використовуватися тільки за 2018 рік, а саме - 1. Також, в порушення закону відповідачем не доведено факту опублікування оскаржуваного рішення.

Представники відповідача та третьої особи, належними чином повідомленні про дату, час та місце розгляду справи, що підтверджується відмітками на рекомендованих повідомленнях про вручення поштових відправлень (том 2, а.с.94, 104), в судове засіданні не з`явилися, що у відповідності до приписів частини 1 статті 205 КАС України не перешкоджає розгляду справи по суті.

Враховуючи вищенаведене та передбачений приписами статті 258 КАС України шістдесяти денний строк розгляду даної категорії справ, а також наявність достатніх доказів для повного, всебічного та об`єктивного розгляду справи в цьому судовому засіданні, суд ухвалив продовжити розгляд справи без участі представників відповідача та третьої особи.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ.

Суд, розглянувши у відповідності до вимог статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України справу за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін, заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, встановив таке.

На підставі розпорядження Івано-Франківської обласної державної адміністрації від 25.12.2013 №861 якою затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) (том 2, а.с. 43-44), між Калуською районною державною адміністрацією Івано-Франківської області та Товариством з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім" укладено договір від 10.03.2014 про надання в оренду земельної ділянки загальною площею 1,1998 га (кадастровий номер 2622884000:04:001:0001) (том 2, а.с.33-37).

Кропивницькою сільською радою Калуського району Івано-Франківської області та Державним підприємством Івано-Франківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою укладено договір №398-2018 від 21.05.2018 про розроблення технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення (площею 1,1998 га ) за межами населеного пункту Кропивницької сільської ради Калуського району Івано-Франківської області, на підставі якого виготовлено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки яка надається в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю Карпатнафтохім для обслуговування майданчика для автотранспорту за межами населеного пункту с. Кропивник Кропивницької сільської ради Калуського району Івано-Франківської області (надалі, також - технічна документація, том 2, а.с.5-57).

Згідно з Висновком державної експертизи землевпорядної документації №160 від 23.07.2018 Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки не в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства, встановленим нормам і правилам та повертається на доопрацювання (том 2, а.с.4).

Державне підприємство Івано-Франківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою листом №676 від 26.07.2018 повідомило Головне управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області про виправлення зауважень, виявлених у технічній документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки (том 1, а.с.156).

У зв`язку із виправленням зауважень, начальником Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області на Висновку державної експертизи землевпорядної документації №160 від 23.07.2018 зроблено відмітку зауваження виправлено та враховано і листом №0-9-0.9-4698/0/2-18 від 02.08.2018 надіслано Державному підприємству Івано-Франківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою даний висновок разом з технічною документацією по розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки (том 1, а.с.223; том 2, на звороті а. с. 4).

Рішенням Калуської районної ради Івано-Франківської області від 25.10.2018 №251-18 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки за межами населеного пункту с.Кропивник Кропивницької сільської ради затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки за межами населеного пункту с. Кропивник Кропивницької сільської ради, яка надається в оренду ТзОВ Карпатнафтохім для обслуговування майданчика для автотранспорту площею 1,1998 га (кадастровий номер 2622884000:04:001:0001), грошова оцінка якої становить 2 781 439,51 грн (два мільйони сімсот вісімдесят одна тисяча чотириста тридцять дев`ять гривень п`ятдесят одна копійка) (том 1, а.с.14).

Зазначене рішення опубліковано на офіційному веб-сайті Калуської районної ради 07 листопада 2018 року - http://kalushrr.gov.ua/index.php/diyalnist/rishennya/62-xviii-sesiya-vid-25-zhovtnya-2018-roku/847-rishennya-vid-25-zhovtnia-2018-roku-251-18-pro-zatverdzhennia-tekhnichnoi-dokumentatsii-z-normatyvnoi-hroshovoi-otsinky-zemelnoi-dilianky-za-mezhamy-naselenoho-punktu-skropyvnyk-kropyvnytskoi-silskoi-rady.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім" вважаючи, що оскаржене рішення № 251-18 від 25.10.2018 є протиправним, з метою захисту свого порушеного права, звернулось з даним позовом до суду.

ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА.

У відповідності до вимог пункту 3 частини 1 статті 244 КАС України, визначаючи яку правову норму слід застосувати до спірних правовідносин, суд зазначає, що при вирішенні даної справи керується нормами законів та підзаконних нормативно-правових актів в тій редакції, яка чинна на момент виникнення події, обставин чи відповідних відносин або вчинення конкретної дії у спірних правовідносинах.

Статтею 129 1 Конституції України встановлено, що суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання.

Принцип обов`язковості судового рішення закріплений також в статті 2 "Завдання та основні засади адміністративного судочинства" КАС України.

Статтею 14 КАС України також передбачено, що судове рішення, яким закінчується розгляд справи в адміністративному суді, ухвалюється іменем України. Судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України. Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом. Обов`язковість судового рішення не позбавляє осіб, які не брали участі у справі, можливості звернутися до суду, якщо ухваленим судовим рішенням вирішено питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки.

Разом з цим, згідно зі статтею 370 КАС України, судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами. Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.

Відповідно до частини 4 статті 78 КАС України, обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Згідно із частиною 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Статтею 14 Основного Закону встановлено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Абзацом 1 статті 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Згідно з пунктом 289.1 статті 289 Податкового кодексу України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні визначені Законом України Про оцінку земель від 11.12.2003 №1378-IV (надалі, також - Закон №1378-IV), який спрямований на регулювання відносин, пов`язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб`єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель.

Відповідно до абзацу 13 статті 1 Закону №1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Статтею 15 Закону №1378-IV передбачено підстави для проведення оцінки земель. Відповідно до частин 1 та 2 зазначеної статті підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок може проводитися також на підставі договору, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом.

Згідно з статтею 21 Закону №1378-IV технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки земельних ділянок, а також звіти з експертної грошової оцінки земельних ділянок державної та комунальної власності у разі їх продажу підлягають державній експертизі відповідно до закону.

Правові, організаційні і фінансові основи здійснення державної експертизи землевпорядної документації та порядок її проведення визначає Закон України Про державну експертизу землевпорядної документації від 17.06.2004 № 1808-IV(надалі, також Закон №1808-IV).

За правилами статті 1 Закону №1808-IV державна експертиза землевпорядної документації (далі - державна експертиза) - це діяльність, метою якої є дослідження, перевірка, аналіз та оцінка об`єктів експертизи на предмет їх відповідності вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, а також підготовка обґрунтованих висновків для прийняття рішень щодо об`єктів експертизи.

Частиною 1 статті 3 Закону №1808-IV встановлено, що цей Закон регулює відносини, що виникають при проведенні державної експертизи землевпорядної документації.

Обов`язковій державній експертизі підлягають, зокрема, технічна документація з бонітування ґрунтів, нормативної грошової оцінки земельних ділянок (абзац 12 частини 1 статті 9 Закону №1808-IV).

Згідно з статтями 32 та 33 Закону №1808-IV, державна експертиза проводиться шляхом розгляду документації та матеріалів, а за необхідності - шляхом проведення обстежень у натурі (на місцевості). При проведенні державної експертизи досліджуються, перевіряються, аналізуються та оцінюються: питання дотримання вимог законодавства та встановлених стандартів, норм і правил при прийнятті проектних рішень; відповідність передбачених документацією і матеріалами заходів завданням на проектування, вимогам раціонального використання та охорони земель, а також дотриманню законних прав та інтересів власників земельних ділянок та землекористувачів, держави і суспільства; еколого-економічна ефективність проектних рішень щодо запобігання їх негативного впливу на стан земельних ресурсів, суміжні земельні ділянки, ландшафт.

Проведення державної експертизи передбачає експертне дослідження, перевірку, аналіз і оцінку об`єкта державної експертизи та підготовку обґрунтованого та об`єктивного експертного висновку. Для проведення державної експертизи замовником подаються оригінали відповідної документації та матеріалів. Процедура проведення державної експертизи включає: перевірку наявності та повноти необхідних документів і матеріалів щодо об`єктів державної експертизи та їх реєстрацію (підготовча стадія); аналітичне опрацювання документів чи матеріалів щодо об`єктів державної експертизи, а в разі необхідності - проведення обстежень у натурі (на місцевості) та проведення на їх основі аналізу їх відповідності вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам (основна стадія); узагальнення окремих експертних досліджень, одержаної інформації, підготовку висновку державної експертизи та видачу його замовникам об`єктів державної експертизи (заключна стадія).

У відповідності до статті 35 Закону №1808-IV, результатом проведення державної експертизи є висновок державної експертизи. Висновки державної експертизи повинні містити оцінку допустимості та можливості прийняття рішення щодо об`єкта державної експертизи і враховувати соціально-економічні наслідки. Якщо об`єкт державної експертизи підготовлений згідно з вимогами законодавства, встановленими стандартами, нормами і правилами, то він позитивно оцінюється та погоджується. У разі необхідності погодження може обумовлюватися певними умовами щодо додаткового опрацювання окремих питань та внесення коректив, виконання яких не потребує суттєвих доробок. Позитивні висновки державної експертизи щодо об`єктів обов`язкової державної експертизи є підставою для прийняття відповідного рішення органами виконавчої влади чи органами місцевого самоврядування, відкриття фінансування робіт з реалізації заходів, передбачених відповідною документацією. Реалізація заходів, передбачених документацією із землеустрою та документацією з оцінки земель, види яких визначені законом, а також матеріалами і документацією державного земельного кадастру щодо об`єктів обов`язкової державної експертизи, без позитивних висновків державної експертизи забороняється. У разі якщо об`єкт державної експертизи не повною мірою відповідає вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, він повертається на доопрацювання. При цьому вказуються конкретні вимоги, відповідно до яких необхідно внести зміни і доповнення до об`єкта державної експертизи. Об`єкт державної експертизи, який не відповідає вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, оцінюється негативно і не погоджується. Негативна оцінка об`єкта державної експертизи повинна бути всебічно обґрунтована відповідно до вимог законодавства, встановлених стандартів, норм і правил. Висновки державної експертизи після їх затвердження спеціально уповноваженим органом виконавчої влади у сфері державної експертизи є обов`язковими для прийняття до розгляду замовником і врахування при прийнятті відповідного рішення щодо об`єктів державної експертизи.

Організаційні засади і вимоги щодо організації та проведення державної експертизи землевпорядної документації, ведення звітності у цій сфері визначено Методикою проведення державної експертизи землевпорядної документації, затвердженою наказом Держкомзему України від 03.12.2004 №391, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 21 грудня 2004 р. за № 1618/10217 (надалі, також - Методика №391).

Відповідно до пункту 1.4 Методики №391, методика поширюється на виконавців та замовників державної експертизи, а також на розробників документації із землеустрою та суб`єктів оціночної діяльності у сфері оцінки земель.

Згідно з підпунктами 3.5.7, 3.5.8 та 3.5.9 пункту 3.5 Методики №391, висновки державної експертизи землевпорядної документації після їх підпису експертами, керівником експертного підрозділу та затвердження керівництвом Держгеокадастру, територіальних органів Держгеокадастру в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, скріплені гербовою печаткою, є обов`язковими для прийняття до розгляду замовником.

Висновки державної експертизи повинні мати відповідні реквізити - реєстраційні номери і дати, що збігаються з номером та датою реєстрації об`єкта у журналі обліку (реєстрації) об`єктів експертизи землевпорядної документації.

Усунення зауважень та внесення виправлень, виявлених в результаті державної експертизи, здійснюють розробники землевпорядної документації та інші суб`єкти, що допустили порушення вимог чинного законодавства України, встановлених норм і правил при підготовці об`єкта державної експертизи або його окремих складових частин.

Контроль за усуненням зауважень державної експертизи здійснюють виконавці експертизи (експерти) чи, за їх дорученням, керівники територіальних органів Держгеокадастру. Факт внесення виправлень, врахування зазначених у висновку зауважень та пропозицій посвідчується відповідним записом на висновку експертизи керівника експертного підрозділу або керівника територіального органу Держгеокадастру, на якого покладено контроль за усуненням зауважень державної експертизи.

Відповідно до пункту 21 частини 1 статті 43 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 № 280/97-ВР (надалі, також - Закон № 280/97-ВР), виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішується питання вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Згідно з частиною 1 статті 59 Закон № 280/97-ВР, рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Частиною 10 статті 59 Закон № 280/97-ВР, акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

ІV. ОЦІНКА СУДОМ ОБСТАВИН СПРАВИ.

Враховуючи наведені вище приписи застосованих до спірних правовідносин норм права, суд приходить до висновку, що вимоги позовної заяви не підтверджуються доказами та застосованими позивачем нормами права, спростовуються доводами відповідача та третьої особи.

Зокрема, основними аргументами позивача при обґрунтуванні протиправності оскарженого рішення є те, що відповідач приймаючи відповідне рішення повинен був перевірити технічну документацію та застосований в ній коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки, а враховуючи те, що у висновку державної експертизи земельної документації №160 від 23.07.2018 вказано, що вона не в повній мірі відповідає технічній документації, можна зробити висновок, що відповідачем цього не зроблено. З приводу застосування коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки, на переконання позивача, його розрахунок включаючи індекси споживчих цін починаючи з 2012 по 2017 роки суперечать закону. Також уповноважений представник як додатковий аргумент протиправності оскарженого рішення вказав, що таке не опубліковувалося.

З даного приводу, суд зазначає, що вказані обставини були предметом розгляду адміністративної справи №300/1017/19 за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім" до Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Кропивницька сільська рада Калуського району Івано-Франківської області та Калуська районна рада Івано-Франківської області про визнання протиправним та скасування висновку державної експертизи землевпорядної документації №160 від 23.07.2018 та зобов`язання повторно провести державну експертизу землевпорядної документації.

Зокрема рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 02 серпня 2019 року, залишеним без змін Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20 листопада 2019 року встановлено, що начальником Головного управлінням Держгеокадастру в Івано-Франківській області на Висновку державної експертизи землевпорядної документації №160 від 23.07.2018 зроблено відмітку зауваження виправлено та враховано , що повністю узгоджується з пунктом 3.5.8 Методики №391. Таким чином, суд не прийняв до уваги доводи позивача щодо протиправності оскаржуваного висновку з підстав наявності запису зауваження виправлено та враховано на спірному висновку. Наявність такого запису засвідчує факт внесення виправлень, врахування зазначених у висновку зауважень та пропозицій та відповідність технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки вимогам чинного законодавства, встановленим нормам і правилам. Висновок державної експертизи землевпорядної документації з відміткою про усунення зауважень та оригінал технічної документації листом №0-9-0.9-4698/0/2-18 від 02.08.2018 було направлено Державному підприємству Івано-Франківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою . 25.10.2018 рішенням Калуської районної ради Івано-Франківської області №251-18 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки за межами населеного пункту с.Кропивник Кропивницької сільської ради затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки за межами населеного пункту с. Кропивник Кропивницької сільської ради, яка надається в оренду ТзОВ Карпатнафтохім для обслуговування майданчика для автотранспорту площею 1,1998 га (кадастровий номер 2622884000:04:001:0001), грошова оцінка якої становить 2 781 439,51 грн (два мільйони сімсот вісімдесят одна тисяча чотириста тридцять дев`ять гривень п`ятдесят одна копійка). З приводу посилань представника позивача на відсутність офіційного опублікування у друкованих засобах масової інформації зазначеного рішення Калуської районної ради Івано-Франківської області від 25.10.2018 №251-18, то встановлено, що таке опублікування було неможливим у зв`язку з ліквідацією районного друкованого засобу масової інформації та з`ясовано, що таке рішення опубліковане 07.11.2018 на офіційному веб-сайті Калуської районної ради Івано-Франківської області. Що стосується доводів позивача щодо протиправності застосування при визначенні нормативної грошової оцінки земельної ділянки коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки за 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, суд вказав на те, що процедуру проведення нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів) визначає Порядок нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), затверджений наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 22.08.2013 №508 (далі - Порядок №508) та Методика нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 №1278 (далі - Методика №1278). Так, відповідно до пункту 2.1 Порядку №508 нормативна грошова оцінка земельної ділянки (Цн) визначається за формулою: Цн = Пд х Рд х Ск х Км х Кв х Кмц х Кі, де Пд - площа земельної ділянки, що приймається за даними Державного земельного кадастру або документації із землеустрою, кв. м; Рд - рентний дохід на один кв. м площі для відповідної категорії земель, що визначається за нормативами рентного доходу для відповідної категорії земель згідно з додатком 1 до цього Порядку, гривень на рік; Ск - строк капіталізації, що визначається згідно з пунктом 2.2 цього розділу, років; Км - коефіцієнт, який враховує місце розташування земель, що визначається згідно з пунктом 2.3 цього розділу; Кв - коефіцієнт, який враховує вид використання земельної ділянки, що визначається згідно з пунктом 2.7 цього розділу; Кмц - коефіцієнт, який враховує належність земельної ділянки до земель природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного призначення, що визначається згідно з пунктом 2.12 цього розділу. З огляду на зазначене, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, передбачений у формулі п. 2.1 Порядку №508, застосовується з дати набрання чинності Порядком і до року, в якому проводиться нормативна грошова оцінка відповідної земельної ділянки несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), з метою актуалізації значень нормативів рентного доходу для відповідної категорії земель, визначених на 2013 рік, передбачених додатком 1 Порядку. Суд наголосив, що зазначені у позовній заяві та висловлені представником у судовому засіданні доводи позивача щодо неправомірності Висновку державної експертизи землевпорядної документації відповідача №160 від 23.07.2018 не знайшли свого підтвердження під час судового розгляду справи.

Враховуючи вказані вище обставини, які не підлягають доказуванню у відповідності до приписів частини 4 статті 78 КАС України, суд зазначає, що вказаним вище рішенням суду спростовано доводи позивача в обґрунтування протиправності оскарженого рішення щодо застосування хибного коефіцієнту індексації та його не опублікування.

Стосовно обов`язку перевірки технічної документації в момент її затвердження відповідним рішенням, суд зазначає, що цей аргумент уповноважений представник не підтвердив жодною нормою чинного законодавства, а тому він є необґрунтованим. Окрім цього відповідач як колегіальний виборний орган може не володіти відповідними знаннями щодо оцінки правильності розроблення відповідної технічної документації, що покладається на інженера-землевпорядника в межах розроблення та Головне управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області в межах її перевірки. Докази кваліфікації інженера-землевпорядника підтверджуються кваліфікаційним сертифікатом інженера-землевпорядника №010954 від 03.10.2013 (том 2, а.с.53), свідоцтвом про підвищення кваліфікації №0397 від 05.03.2018 (том 2, а.с.55). Як вже встановлено судом, зауваження висвітлені у висновку №160 від 23.07.2018 року виправлені, а тому сумнівів у правильності розробки технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка надається в оренду позивачу у відповідача не було.

Відповідно до частин 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Такий підхід узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини. Так, у пункті 110 рішення від 23 липня 2002 року у справі "Компанія "Вестберґа таксі Актіеболаґ" та Вуліч проти Швеції", суд визначив, що "…адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів має саме податкове управління".

В той же час, в адміністративному судочинстві діє принцип офіційного з`ясування усіх обставин справи, який полягає в активній позиції суду щодо з`ясування всіх обставин у справі (пункт 4 частини 3 статті 2, частини 2, 4 статті 9, частина 3 статті 77, частина 6 статті 94 КАС України).

З урахуванням встановлених вище обставин, суд вважає, що відповідач обґрунтував правомірність свого рішення №251-18 від 25.10.2018.

Як свідчать встановлені в суді обставини, відповідач, приймаючи оскаржене рішення діяв на підставі та у спосіб, визначений законом, обґрунтовано, із урахуванням усіх обставин, які мають значення для правильного вирішення питання у спірних відносинах.

Враховуючи вищенаведене, суд приходить до висновку про необґрунтованість адміністративного позову в цілому, а позовні вимоги такими, що не підлягають до задоволення.

V. РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ.

Зважаючи на висновок суду про безпідставність позовних вимог в силу норм статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, судовий збір не підлягає стягненню із відповідача суб`єкта владних повноважень.

Учасниками справи не подано до суду будь-яких доказів про понесення ними інших витрат, пов`язаних з розглядом справи, відтак у суду відсутні підстави для вирішення питання щодо їх розподілу

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 241-246, 250, 255, 295, 297, підпункту 15.5 пункту 15 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

В задоволенні позову відмовити.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи:

позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім", адреса: вул. Промислова, буд. 4, м. Калуш, Калуський район, Івано-Франківська область, 77306, код ЄДРПОУ - 33129683;

відповідач: Калуська районна рада, адреса: вул. Шевченка, буд. 6, м. Калуш, Калуський район, Івано-Франківська область, 77300, код ЄДРПОУ - 04054406;

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Кропивницька сільська рада Калуського району Івано-Франківської області, адреса: вул. Січових Стрільців, буд. 6, с. Кропивник, Калуський район, Івано-Франківська область, 77340, код ЄДРПОУ - 04356573.

Рішення складене в повному обсязі 24 січня 2020 р.

Суддя /підпис/ Тимощук О.Л.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.01.2020
Оприлюднено27.01.2020
Номер документу87121348
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —300/768/19

Ухвала від 29.12.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желєзний І.В.

Ухвала від 02.12.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желєзний І.В.

Постанова від 01.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 07.04.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 06.04.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 13.03.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Рішення від 20.01.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Тимощук О.Л.

Рішення від 20.01.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Тимощук О.Л.

Ухвала від 06.01.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Тимощук О.Л.

Ухвала від 28.05.2019

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Тимощук О.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні