Рішення
від 20.01.2020 по справі 610/3342/19
БАЛАКЛІЙСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 610/3342/19

Провадження № 2/610/59/2020

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20.01.2020 Балаклійський районний суд Харківської області в складі:

головуючого - судді Феленка Ю.А.,

за участю: секретаря судових засідань Петрової І.В.,

позивача ОСОБА_1 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження в залі суду в м. Балаклія Харківської області цивільну справу № 610/3342/19 (провадження № 2/610/59/2020) за позовом ОСОБА_1 до Балаклійського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 10 Балаклійської міської ради Харківської області, треті особи: Балаклійська міська рада Харківської області, Відділ освіти Балаклійської районної державної адміністрації Харківської області про стягнення недоплаченої матеріальної допомоги та середнього заробітку за час затримки розрахунку,

ВСТАНОВИВ:

01 листопада 2019 року до Балаклійського районного суду Харківської області надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Балаклійського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 10 Балаклійської міської ради Харківської області, треті особи: Балаклійська міська рада Харківської області, Відділ освіти Балаклійської районної державної адміністрації Харківської області, у якій позивач просив стягнути з відповідача недоплачену йому матеріальну допомогу за 2018 рік у сумі 616,70 грн та середній заробіток за час затримки розрахунку у сумі 42 142,80 грн.

Ухвалою судді Балаклійського районного суду Харківської області від 06.11.2019 позовну заяву ОСОБА_1 було залишено без руху, надано строк для усунення недоліків позовної заяви.

11.11.2019 у встановлений судом строк ОСОБА_1 усунув недоліки позовної заяви. З урахуванням уточнень позовних вимог просив стягнути з відповідача недоплачену йому матеріальну допомогу за 2018 рік у сумі 616,70 грн та середній заробіток за час затримки розрахунку у сумі 46 502,40 грн. Обґрунтовуючи позовні вимоги ОСОБА_1 зазначив, що з 01.11.2002 по 11.03.2019 він працював сторожем у Балаклійському дошкільному навчальному закладі (ясла-садок) № 10. Згідно п. 6.1.22 Колективного договору між адміністрацією та профспілковим комітетом Балаклійського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 10 Балаклійської міської ради Харківської області на 2017-2021 рр. по завершенні кожного календарного року за наявності зекономлених коштів фонду оплати праці працівникам Балаклійського ДНЗ (ясла-садок) № 10, які не мають права на отримання оздоровчих (отримують тільки педагогічні працівники), надається матеріальна допомога у розмірі, що не перевищує посадового окладу. У 2017 році всім працівникам була виплачена матеріальна допомога у розмірі 100% посадового окладу. У 2018 році зміни до колективного договору не вносились. На підставі наказу № 132-к від 21.12.2018 за підсумками 2018 року усім працівникам Балаклійського ДНЗ (ясла-садок) № 10, які не мають права на отримання оздоровчих, крім сторожів, було надано матеріальну допомогу у розмірі 45% посадового окладу. Сторожам матеріальну допомогу за підсумками 2018 року було надано у розмірі 10% посадового окладу. Загальна сума коштів, що підлягали розподілу як матеріальна допомога за 2018 рік, становила 44 900 грн, яких було б достатньо для виплати матеріальної допомоги у розмірі посадового окладу. При цьому згідно наказу на матеріальну допомогу виділено 18900 грн. Недоплачені сторожам кошти за 2018 рік були направлені керівником Балаклійського ДНЗ (ясла-садок) № 10 на виплату собі премії. Такий розподіл матеріальної допомоги у 2018 році позивач вважає дискримінацією сторожів за посадою. На думку позивача, він має право на отримання матеріальної допомоги у такому ж розмірі - 45% посадового окладу, яка була виплачена всім працівникам Балаклійського ДНЗ (ясла-садок) № 10, крім сторожів. Розмір його посадового окладу - 1 760,00 грн, тому сума матеріальної допомоги за 2018 рік, яку він просить стягнути з відповідача, з урахуванням виплачених йому 176,20 грн, становить 616,70 грн. За час затримки розрахунку при звільненні за період з 12.03.2019 по 01.02.2020 позивач просить стягнути з відповідача середній заробіток у сумі 46 502,40 грн.

Ухвалою від 11.11.2019 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі та призначено розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін.

25.11.2019 відповідач подав до суду відзив, у якому просив відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі та застосувати при вирішенні спору положення ч. 1 ст. 233 Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП України) щодо спливу тримісячного строку звернення до суду. Обґрунтовуючи заперечення проти позовних вимог відповідач зазначив, що згідно Статуту Дошкільного закладу, Колективного договору між адміністрацією та профспілковим комітетом Балаклійського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 10 Балаклійської міської ради Харківської області на 2017-2021 рр., Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти № 102 від 15.04.1993, розмір премій та матеріальної допомоги працівникам визначається керівником закладу за погодженням з профспілковим комітетом у сумі не більше посадового окладу на рік у межах фонду оплати праці. Рішення про надання матеріальної допомоги приймає керівник дошкільного закладу в межах економії затвердженого фонду оплати праці. У разі, якщо коштів недостатньо, така допомога не виплачується. Крім того, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань виплачується за заявою працівника у разі скрутного матеріального становища, у зв`язку з тривалою хворобою та в інших випадках. Рішення про надання матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань ухвалюється керівником за погодження з профспілковим комітетом з урахуванням обставин, наведених у заяві працівника, за наявності коштів фонду оплати праці. За підсумками 2018 року було утворено фонд економії бюджетних призначень на оплату праці. 20.12.2018 бухгалтером централізованої бухгалтерії Балаклійської міської ради повідомлено про його наявність та зазначено про можливість надати матеріальну допомогу працівникам на вирішення соціально-побутових питань. Завідувач Балаклійського ДНЗ (ясла-садок) № 10 направила звернення до профспілкового комітету Дошкільного закладу з пропозицією розглянути та погодити розмір премій педагогічним працівникам та матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань обслуговуючому персоналу. З метою підвищення престижності праці педагогів та заохочування їх до подальшої педагогічної діяльності, профспілковим комітетом погоджено виплатити премію педагогічним та медичним працівникам у розмірі 45% посадового окладу, матеріальну допомогу на вирішення соціально-побутових потреб у розмірі 45% відповідно посадового окладу обслуговуючому персоналу та 10% посадового окладу сторожам, що було оформлено Протоколом засідання профспілкового комітету Балаклійського ДНЗ (ясла-садок) № 10 Балаклійської міської ради Харківської області № 105 від 20.12.2018. На засіданні члени профспілкового комітету наголосили, що педагогічні працівники та працівники обслуговуючого персоналу, крім сторожів, сумлінно ставляться до своїх обов`язків, дотримуються трудової дисципліни, правил внутрішнього трудового розпорядку. Сторожі не беруть активної участі у житті закладу, постійно відмовляються від допомоги колективу в підготовці закладу до навчально-виховного процесу та в оздоровчий період, а враховуючи виплату їм 40% нічних, заробітну плату вони отримують у більшому розмірі, ніж помічники вихователів та молоді спеціалісти (вихователі). Заяви на отримання матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань ОСОБА_1 не подавав. Крім того, у період з 14.12.2018 по 30.12.2018 ОСОБА_1 перебував у відпустці без збереження заробітної плати. Виплата матеріальної допомоги працівникам була проведена на підставі наказу № 132-к від 21.12.2018 Про виплату матеріальної допомоги працівникам Балаклійського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 10 у 2018 році за погодженням з профспілковим комітетом (протокол ПК № 105 від 20.12.2018) відповідно до вимог ст. 97 КЗпП України. Матеріальна допомога була призначена на вирішення соціально-побутових питань. У зв`язку з тим, що у вказаному наказі було допущено помилки, наказом № 33-К від 05.03.2019 Про внесення змін до наказу № 132-к Про виплату матеріальної допомоги працівникам Балаклійського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 10 у 2018 році внесено зміни, зокрема, в частині зазначення пункту Колективного договору - п. 6.1.19 розділу 6 замість п. 6.1.22 розділу 6, та зазначення виду матеріальної допомоги - на вирішення соціально-побутових питань у грудні 2018 року замість матеріальної допомоги за підсумками 2018 року. Цим же наказом визнано наказ № 132-к від 21.12.2018 таким, що втратив чинність та викладено його у новій редакції від 28.12.2018. Наказом № 34-к від 05.03.2019 Про виплату матеріальної допомоги працівникам Балаклійського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 10 у 2018 році виправлено допущені раніше помилки. Працівників було ознайомлено з цим наказом під підпис. ОСОБА_1 від підпису відмовився. Розмір матеріальної допомоги не може бути фіксованим, виплачується в межах наявних коштів фонду заробітної плати, а її конкретний розмір визначається за рішенням керівника закладу. Виплата матеріальної допомоги працівникам Балаклійського ДНЗ (ясла-садок) № 10, у тому числі ОСОБА_1 , у грудні 2018 року була проведена відповідно до вимог чинного законодавства України. Крім того, відповідач у відзиві зазначив, що позивачем пропущений тримісячний строк звернення до суду, оскільки сума матеріальної допомоги, яку просить стягнути відповідач, не є заробітною платою, питання щодо виплати матеріальної допомоги вирішувалося у грудні 2018 року, зміни до наказу внесені 05.03.2019, трудові відносини з позивачем припинені 11.03.2019, а з позовом до суду він звернувся тільки 01.11.2019.

29.11.2019 позивач подав до суду відповідь на відзив, в якому зазначив, що відзив відповідача не містить правового обґрунтування законності дій керівника ДНЗ № 10.

19.11.2019 до суду надійшли письмові пояснення третьої особи - Відділу освіти Балаклійської районної державної адміністрації, у яких зазначено, що виплата матеріальної допомоги працівникам Балаклійського ДНЗ (ясла-садок) № 10, у тому числі ОСОБА_1 , у грудні 2018 року була проведена відповідно до вимог чинного законодавства України. Виплата матеріальної допомоги працівникам Балаклійського ДНЗ (ясла-садок) № 10 була проведена на підставі наказу по закладу від 21.12.2018 № 132-к Про виплату матеріальної допомоги працівникам Балаклійського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 10 у 2018 році за погодженням з профспілковим комітетом (протокол ПК від 20.12.2018 № 105) відповідно до вимог ст. 97 КЗпП України. Згідно п.п. 5 п. 4 наказу Міністерства освіти і науки України від 26.09.2005 № 557 Про впорядкування умов оплати праці та затвердження схем тарифних розрядів працівників навчальних закладів, установ освіти та наукових установ керівникам навчальних закладів, установ освіти та наукових установ надано право в межах фонду заробітної плати, затвердженого в кошторисах доходів і видатків, надавати працівникам матеріальну допомогу, у тому числі на оздоровлення, у сумі не більше ніж один посадовий оклад на рік, крім матеріальної допомоги на поховання; затверджувати порядок і розміри преміювання працівників відповідно до їх особистого внеску в загальні результати роботи в межах коштів на оплату праці. Пунктом 6.1.19 розділу 6 Колективного договору між адміністрацією та профспілковим комітетом Балаклійського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 10 Балаклійської міської ради Харківської області на 2017-2021 рр. у кошторисі установи в межах виділених асигнувань передбачено виплати на преміювання, надання матеріальної допомоги працівникам, стимулювання творчої праці й педагогічного новаторства керівних і педагогічних працівників в розмірі не менше 2 відсотків планового фонду заробітної плати. Тобто розмір матеріальної допомоги не може бути фіксованим, виплачується в межах наявних коштів фонду заробітної плати, а її конкретний розмір визначається за рішенням керівника закладу.

У судовому засіданні 09.01.2020 позивач заявив відвід головуючому у справі судді Феленку Ю.А. Ухвалою Балаклійського районного суду Харківської області від 09.01.2020 у зв`язку з необґрунтованістю заявленого відводу, було зупинено провадження у справі та передано заяву про відвід для вирішення іншому судді.

Ухвалою судді Балаклійського районного суду Харківської області Тімонової В.М. від 11.01.2020 було відмовлено у задоволенні заяви ОСОБА_1 про відвід судді Феленка Ю.А.

13.01.2020 поновлено провадження у справі, призначено проведення судового засідання на 20.01.2020.

У судовому засіданні позивач підтримав позовні вимоги, просив їх задовольнити з підстав, наведених у позовній заяві.

Представник відповідача у судове засідання не з`явилась, подала заяву про розгляд справи за її відсутності, у якій просила відмовити в задоволенні позову у повному обсязі з підстав, наведених у відзиві.

Представник третьої особи - Балаклійської міської ради Харківської області у судове засідання не з`явився, подав заяву про розгляд справи за його відсутності, у якій просив відмовити в задоволенні позову у повному обсязі.

Представник третьої особи - Відділу освіти Балаклійської районної державної адміністрації у судове засідання не з`явилась, подала заяву про розгляд справи за її відсутності, у якій просила відмовити в задоволенні позову у повному обсязі з підстав, наведених у письмових поясненнях.

Ухвалою від 20.01.2020 відмовлено позивачу у прийнятті до розгляду уточненої позовної заяви, яка надійшла до суду 02.01.2020, та повернуто її позивачу.

Частиною 3 ст. 12 Цивільного процесуального кодексу України (далі - ЦПК України) встановлено, що кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до ч. 1 ст. 13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Згідно ч.ч. 1, 2, 5, 6 ст. 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. У справах про дискримінацію позивач зобов'язаний навести фактичні дані, які підтверджують, що дискримінація мала місце. У разі наведення таких даних доказування їх відсутності покладається на відповідача. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.

Заслухавши позивача, дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позову з таких підстав.

Судом встановлено, що з 01.11.2002 до 11.03.2019 ОСОБА_1 працював сторожем у Балаклійському дошкільному навчальному закладі (ясла-садок) № 10 Балаклійської міської ради Харківської області, звільнений з роботи у зв`язку зі скороченням штату працівників на підставі п. 1 ст. 40 КЗпП України (наказ № 38-к від 11.03.2019) (а.с. 20-22, 146).

21.12.2018 завідувачем Балаклійського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 10 Балаклійської міської ради Харківської області Слабко Г.Б. було видано наказ № 132-к Про виплату матеріальної допомоги працівникам Балаклійського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 10 у 2018 році , погоджений з профспілковим комітетом (протокол ПК № 105 від 20.12.2018). Згідно цього наказу працівникам Балаклійського ДНЗ (ясла-садок) № 10 було надано матеріальну допомогу за підсумками 2018 року, зокрема сторожу ОСОБА_1 надано матеріальну допомогу в сумі 176,20 грн. Підставою наказу зазначено постанову Кабінету Міністрів України від 30.08.2002 № 1298 Про оплату праці працівників установ, закладів та організацій окремих бюджетних галузей бюджетної сфери , наказ Міністерства освіти і науки України від 26.09.2005 № 557 Про впорядкування умов оплати праці та затвердження схем тарифних розрядів працівників навчальних закладів, установ освіти та наукових установ , наказ Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства охорони здоров`я України від 05.10.2005 № 308/519 Про впорядкування та затвердження умов оплати праці працівників закладів охорони здоров`я та установ соціального захисту населення , п. 6.1.22 розділу 6 Колективного договору на 2017-2021 рр. (а.с. 140, 141).

Згідно протоколу № 105 засідання профспілкового комітету Балаклійського ДНЗ (ясла-садок) № 10 Балаклійської міської ради Харківської області від 20.12.2018 порядком денним засідання були питання преміювання педагогічних та медичних працівників дошкільного навчального закладу і виплата матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань обслуговуючому персоналу. Профспілковим комітетом було надано згоду, зокрема, на виплату матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових потреб у розмірі 45% посадового окладу обслуговуючому персоналу (крім сторожів) та 10% посадового окладу сторожам, у тому числі ОСОБА_1 - в сумі 176,20 грн. У протоколі міститься посилання на постанову Кабінету Міністрів України від 30.08.2002 № 1298 Про оплату праці працівників установ, закладів та організацій окремих бюджетних галузей бюджетної сфери , Інструкцію про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затверджену наказом Міністерства освіти України № 102 від 15.04.1993, наказ Міністерства освіти і науки України від 26.09.2005 № 557 Про впорядкування умов оплати праці та затвердження схем тарифних розрядів працівників навчальних закладів, установ освіти та наукових установ , п. 6.1.19, п. 6.1.27 розділу 6 Нормування та оплата праці Колективного договору, Положення про преміювання (додаток № 1 Колективного договору на 2017-2021 рр.), у межах фонду заробітної плати. Зі змісту протоколу вбачається, що під час засідання виступили голова та член профспілкового комітету, які зазначили, що сторожі отримують доплату за роботу в нічний час та святкові дні, внаслідок чого отримують заробітну плату у більшому розмірі, ніж обслуговуючий персонал закладу. Сторожі постійно відмовляються від участі у житті закладу: допомоги колективу у підготовці закладу до навчально-виховного процесу; благоустрою закладу та прилеглої до нього території під час санітарно-екологічного двомісячника та в оздоровчий період (а.с. 138, 139).

Наказом завідувача Балаклійського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 10 Балаклійської міської ради Харківської області Слабко Г.Б. № 33-к від 05.03.2019 Про внесення змін до наказу № 132-к Про виплату матеріальної допомоги працівникам Балаклійського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 10 у 2018 році з метою виправлення помилки, допущеної некоректним застосуванням законодавства, були внесені зміни до наказу № 132-к від 21.12.2018. Цим наказом було замінено посилання з п.п. 6.1.22 Колективного договору на п. 6.1.19 Колективного договору; виключено посилання на наказ Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства охорони здоров`я України від 05.10.2005 № 308/519 Про впорядкування та затвердження умов оплати праці працівників закладів охорони здоров`я та установ соціального захисту населення ; замінено речення Надати матеріальну допомогу за підсумками за 2018 рік на речення Надати матеріальну допомогу на вирішення соціально-побутових питань у грудні 2018 року наступним працівникам у таких розмірах: обслуговуючому персоналу (крім сторожів) - 45% посадового окладу; сторожам - 10% посадового окладу, а саме: ; зазначено про викладення наказу Про виплату матеріальної допомоги працівникам Балаклійського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 10 у новій редакції (а.с. 142).

05.03.2019 завідувачем Балаклійського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 10 Балаклійської міської ради Харківської області Слабко Г.Б. було видано наказ № 34-к від Про виплату матеріальної допомоги працівникам Балаклійського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 10 у грудні 2018 року , у якому з посиланням на постанову Кабінету Міністрів України від 30.08.2002 № 1298 Про оплату праці працівників установ, закладів та організацій окремих бюджетних галузей бюджетної сфери , наказ Міністерства освіти і науки України від 26.09.2005 № 557 Про впорядкування умов оплати праці та затвердження схем тарифних розрядів працівників навчальних закладів, установ освіти та наукових установ , п. 6.1.19 розділу 6 Колективного договору на 2017-2021 рр., у межах фонду заробітної плати, зазначено про надання матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань у грудні 2018 року працівникам у таких розмірах: обслуговуючому персоналу (крім сторожів) - 45% посадового окладу; сторожам, у тому числі ОСОБА_1 , - 10% посадового окладу, в сумі 176,20 грн (а.с. 143, 144).

05.03.2019 було складено акт № 2 про відмову ОСОБА_1 від підпису про ознайомлення з наказом № 34-к від Про виплату матеріальної допомоги працівникам Балаклійського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 10 у грудні 2018 року . В акті зазначено, що з наказом ОСОБА_1 був ознайомлений, однак від підпису відмовився (а.с. 145).

Згідно ч. 3 ст. 94 КЗпП України питання державного і договірного регулювання оплати праці, прав працівників на оплату праці та їх захисту визначається цим Кодексом, Законом України Про оплату праці та іншими нормативно-правовими актами.

За змістом ч. 2 ст. 97 КЗпП України форми і системи оплати праці, норми праці, розцінки, тарифні сітки, ставки, схеми посадових окладів, умови запровадження та розміри надбавок, доплат, премій, винагород та інших заохочувальних, компенсаційних і гарантійних виплат встановлюються підприємствами, установами, організаціями самостійно у колективному договорі з дотриманням норм і гарантій, передбачених законодавством, генеральною та галузевими (регіональними) угодами.

Відповідно до ст. 1 Закону України Про оплату праці від 24 березня 1995 року № 108/95-ВР, заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку за трудовим договором роботодавець виплачує працівникові за виконану ним роботу. Розмір заробітної плати залежить від складності та умов виконуваної роботи, професійно-ділових якостей працівника, результатів його праці та господарської діяльності підприємства.

Статтею 2 Закону України Про оплату праці визначено, що структуру заробітної плати становлять:

- основна заробітна плата. Це винагорода за виконану роботу відповідно до встановлених норм праці (норми часу, виробітку, обслуговування, посадові обов`язки). Вона встановлюється у вигляді тарифних ставок (окладів) і відрядних розцінок для робітників та посадових окладів для службовців;

- додаткова заробітна плата. Це винагорода за працю понад установлені норми, за трудові успіхи та винахідливість і за особливі умови праці. Вона включає доплати, надбавки, гарантійні і компенсаційні виплати, передбачені чинним законодавством; премії, пов`язані з виконанням виробничих завдань і функцій;

- інші заохочувальні та компенсаційні виплати. До них належать виплати у формі винагород за підсумками роботи за рік, премії за спеціальними системами і положеннями, виплати в рамках грантів, компенсаційні та інші грошові і матеріальні виплати, які не передбачені актами чинного законодавства або які провадяться понад встановлені зазначеними актами норми.

Згідно ч.ч. 1, 2 ст. 15 Закону України Про оплату праці , форми і системи оплати праці, норми праці, розцінки, тарифні сітки, схеми посадових окладів, умови запровадження та розміри надбавок, доплат, премій, винагород та інших заохочувальних, компенсаційних і гарантійних виплат встановлюються підприємствами у колективному договорі з дотриманням норм і гарантій, передбачених законодавством, генеральною, галузевими (міжгалузевими) і територіальними угодами. У разі, коли колективний договір на підприємстві не укладено, роботодавець зобов`язаний погодити ці питання з виборним органом первинної профспілкової організації (профспілковим представником), що представляє інтереси більшості працівників, а у разі його відсутності - з іншим уповноваженим на представництво органом. Конкретні розміри тарифних ставок (окладів) і відрядних розцінок робітникам, посадових окладів службовцям, а також надбавок, доплат, премій і винагород встановлюються з урахуванням вимог, передбачених частиною першою цієї статті.

Відповідно до п. 4 Постанови Кабінету Міністрів України № 1298 від 30.08.2002 Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери надано право керівникам місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, при яких створені централізовані бухгалтерії, керівникам бюджетних установ, закладів та організацій в межах фонду заробітної плати, затвердженого в кошторисах доходів і видатків: а) установлювати працівникам цих установ, закладів та організацій конкретні розміри посадових окладів та доплат і надбавок до них; б) надавати працівникам матеріальну допомогу, в тому числі на оздоровлення, в сумі не більше ніж один посадовий оклад на рік, крім матеріальної допомоги на поховання; в) затверджувати порядок і розміри преміювання працівників відповідно до їх особистого внеску в загальні результати роботи у межах коштів на оплату праці.

Згідно до п.п. 5 п. 4 наказу Міністерства освіти і науки України від 26.09.2005 № 557 Про впорядкування умов оплати праці та затвердження схем тарифних розрядів працівників навчальних закладів, установ освіти та наукових установ керівникам навчальних закладів, установ освіти та наукових установ надано право в межах фонду заробітної плати, затвердженого в кошторисах доходів і видатків, надавати працівникам матеріальну допомогу, у тому числі на оздоровлення, у сумі не більше ніж один посадовий оклад на рік, крім матеріальної допомоги на поховання; затверджувати порядок і розміри преміювання працівників відповідно до їх особистого внеску в загальні результати роботи в межах коштів на оплату праці.

Пунктом 6.1.19 розділу 6 Нормування та оплата праці Колективного договору між адміністрацією та профспілковим комітетом Балаклійського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 10 Балаклійської міської ради Харківської області на 2017-2021 рр., реєстровий номер 85 від 31 липня 2017 року, встановлено, що керівник зобов`язується передбачити у кошторисі установи в межах виділених асигнувань виплати на преміювання, надання матеріальної допомоги працівникам, стимулювання творчої праці й педагогічного новаторства керівних і педагогічних працівників в розмірі не менше 2 відсотків планового фонду заробітної плати (п. 3 Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти). Пунктом 6.1.22 розділу 6 Нормування та оплата праці Колективного договору передбачено, що керівник зобов`язується згідно наказу Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства охорони здоров`я України від 05.10.2005 № 308/519 Про впорядкування та затвердження умов оплати праці працівників закладів охорони здоров`я та установ соціального захисту населення надавати працівникам матеріальну допомогу, в тому числі на оздоровлення, в сумі не більше ніж один посадовий оклад на рік в межах фонду заробітної плати, затвердженого в кошторисі (а.с. 106-137).

З аналізу вищенаведених положень чинного законодавства України вбачається, що матеріальна допомога на вирішення соціально-побутових питань належить до категорії заохочувальних та компенсаційних виплат, які прямо не передбачені актами чинного законодавства про оплату праці і проводяться понад встановлені зазначеними актами норми. Нарахування та виплата вказаної матеріальної допомоги не є обов`язком керівника навчального закладу, а є його правом, і залежить від фонду заробітної плати.

Обґрунтовуючи позовні вимоги про стягнення недоплаченої матеріальної допомоги, яка виплачувалась у 2018 році працівникам Балаклійського ДНЗ (ясла-садок) № 10, позивач посилається на дискримінацію сторожів за посадою.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 1 Закону України Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні від 6 вересня 2012 року № 5207-VI, дискримінація - ситуація, за якої особа та/або група осіб за їх ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, віку, інвалідності, етнічного та соціального походження, громадянства, сімейного та майнового стану, місця проживання, мовними або іншими ознаками, які були, є та можуть бути дійсними або припущеними, зазнає обмеження у визнанні, реалізації або користуванні правами і свободами в будь-якій формі, встановленій цим Законом, крім випадків, коли таке обмеження має правомірну, об'єктивно обґрунтовану мету, способи досягнення якої є належними та необхідними.

Як встановлено судом, виплата матеріальної допомоги працівникам Балаклійського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 10, у тому числі позивачу ОСОБА_1 , у грудні 2018 року була проведена на підставі наказу керівника дошкільного навчального закладу відповідно до п. 6.1.19 розділу 6 Колективного договору, після погодження з профспілковим комітетом Балаклійського ДНЗ (ясла-садок) № 10. При погодженні розміру матеріальної допомоги під час засідання профспілкового комітету було зауважено про отримання сторожами Балаклійського ДНЗ (ясла-садок) № 10 доплат за роботу у нічний час та у святкові дні.

Право позивача на отримання матеріальної допомоги, за захистом якого він звернувся до суду, не було порушено відповідачем. Фактичних даних, які б підтверджували, що дискримінація мала місце, позивач не навів, натомість відповідач у своєму відзиві та доданих до нього документах довів, що нарахування і виплата матеріальної допомоги у 2018 році всім працівникам проведені відповідно до вимог чинного законодавства.

Доводи позивача про те, що у 2017 році матеріальна допомога була виплачена усім працівникам однаково в розмірі посадового окладу, а відтак і у 2018 році мав бути застосований такий самий принцип, суд вважає безпідставними та відхиляє, оскільки нормами чинного законодавства та Колективного договору не передбачено обов`язку роботодавця проводити кожного року нарахування та виплату матеріальної допомоги у однакових розмірах або відсотковому співвідношенні між всіма працівниками.

Також суд відхиляє доводи позивача щодо фактичної наявності коштів для виплати матеріальної допомоги всім сторожам у такому ж відсотковому співвідношенні до посадового окладу як і іншим працівникам, т.я. сама по собі наявність коштів не є безумовною підставою виплати матеріальної допомоги. Як убачається з протоколу засідання профспілкового комітету Балаклійського ДНЗ № 10 визначення розміру матеріальної допомоги відбувалося з урахуванням особистих внесків працівників у розвиток навчального закладу та з урахуванням фактично отриманих коштів за рік у виді заробітної плати.

Доводи позивача про те, що сторожів не повинні були обговорювати на засіданні профспілкового комітету, оскільки вони не є його членами, є також безпідставними, т.я. вимоги щодо погодження матеріальної допомоги всім працівникам з профспілковим комітетом прямо передбачені як вищезазначеними нормами чинного законодавства України, так і Колективного договору.

Беручи до уваги вищенаведене, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог про стягнення з відповідача на користь позивача недоплаченої матеріальної допомоги у 2018 році.

З огляду на залишення без задоволення вимоги позивача про стягнення недоплаченої матеріальної допомоги, позовна вимога про стягнення середнього заробітку за час затримки розрахунку при звільненні задоволенню також не підлягає. Тому суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позову в повному обсязі.

Щодо доводів відповідача про пропуск позивачем строку звернення до суду за вирішенням трудового спору, суд зазначає, що відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 233 КЗпП України працівник може звернутися з заявою про вирішення трудового спору безпосередньо до районного, районного у місті, міського чи міськрайонного суду в тримісячний строк з дня, коли він дізнався або повинен був дізнатися про порушення свого права, а у справах про звільнення - в місячний строк з дня вручення копії наказу про звільнення або з дня видачі трудової книжки. У разі порушення законодавства про оплату праці працівник має право звернутися до суду з позовом про стягнення належної йому заробітної плати без обмеження будь-яким строком.

Як було зазначено вище, матеріальна допомога на вирішення соціально-побутових питань належить до категорії заохочувальних та компенсаційних виплат, входить до структури заробітної плати. Тому звернення працівника до суду з позовом про стягнення такої матеріальної допомоги, як складової заробітної плати, не обмежується будь-яким строком. Таким чином, позивач не пропустив строк звернення до суду за вирішенням трудового спору.

Суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позову у зв'язку з безпідставністю позовних вимог.

Оскільки суд залишає без задоволення позов позивача, звільненого від сплати судового збору відповідно до п. 1 ст. 5 Закону України Про судовий збір , підстави для розподілу судових витрат між сторонами відповідно до ст. 141 ЦПК України відсутні, а самі судові витрати компенсуються за рахунок держави.

Керуючись ст.ст. 94, 97 КЗпП України, ст.ст. 1, 2, 15 Закону України Про оплату праці , ст.ст. 2, 12, 13, 81, 259, 263-265 ЦПК України, суд -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову ОСОБА_1 до Балаклійського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 10 Балаклійської міської ради Харківської області, треті особи: Балаклійська міська рада Харківської області, Відділ освіти Балаклійської районної державної адміністрації Харківської області про стягнення недоплаченої матеріальної допомоги та середнього заробітку за час затримки розрахунку - відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Харківського апеляційного суду через Балаклійський районний суд Харківської області шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Позивач: ОСОБА_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , фактичне місце проживання: АДРЕСА_2 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 .

Відповідач: Балаклійський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 10 Балаклійської міської ради Харківської області, місцезнаходження: 64200, Харківська область, м.Балаклія, пров. 1-го Травня, буд.14, код ЄДРПОУ 25457077.

Третя особа 1: Балаклійська міська рада Харківської області, місцезнаходження: 64200, Харківська область, м.Балаклія, вул.Центральна, буд.16, код ЄДРПОУ 04058628.

Третя особа 2: Відділ освіти Балаклійської районної державної адміністрації, місцезнаходження: 64200, Харківська область, м.Балаклія, вул. Жовтнева, буд. 18, код ЄДРПОУ 02146386.

Повний текст рішення складено 27 січня 2020 року.

Суддя

Дата ухвалення рішення20.01.2020
Оприлюднено28.01.2020

Судовий реєстр по справі —610/3342/19

Ухвала від 28.09.2020

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Сакара Наталія Юріївна

Постанова від 20.08.2020

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Кругова С. С.

Ухвала від 17.07.2020

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Кругова С. С.

Ухвала від 28.04.2020

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Бровченко І. О.

Ухвала від 06.04.2020

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Бровченко І. О.

Ухвала від 04.03.2020

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Бровченко І. О.

Рішення від 20.01.2020

Цивільне

Балаклійський районний суд Харківської області

Феленко Ю. А.

Ухвала від 20.01.2020

Цивільне

Балаклійський районний суд Харківської області

Феленко Ю. А.

Рішення від 20.01.2020

Цивільне

Балаклійський районний суд Харківської області

Феленко Ю. А.

Ухвала від 13.01.2020

Цивільне

Балаклійський районний суд Харківської області

Феленко Ю. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмТелеграмВайберВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні