ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
27 січня 2020 року м. Київ № 640/13304/19
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі: головуючого судді Скочок Т.О., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Київського міського відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Повного товариства Ломбард Сундук Товариства з обмеженою відповідальністю Медіа-Майдан і Компанія про стягнення коштів В С Т А Н О В И В:
До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулось Київське міське відділення Фонду соціального захисту інвалідів (далі також - позивач) з позовом до Повного товариства Ломбард Сундук Товариства з обмеженою відповідальністю Медіа-Майдан і Компанія , код ЄДРПОУ 39623089 (далі також - відповідач, ПТ Ломбард Сундук ), в якому просило суд стягнути з відповідача адміністративно-господарську санкції за 2018 рік у розмірі 22 583,75 грн. та пеню на суму 1 247,61 грн.
Позов мотивовано тим, що відповідач у 2017 році не виконано визначений ст. 19 Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні норматив робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю. А саме за даними поданого ПТ Ломбард Сундук звіту про зайнятість та працевлаштування інвалідів форми №10-ПІ за 2018 рік з необхідного нормативу кількості осіб з інвалідністю, що мають бути працевлаштовані (1 особа), - не було працевлаштовано жодної такої особи. Крім того, позивач вважає, що відповідачем зі своєї сторони не було вжито всіх необхідних заходів з метою працевлаштування до себе особи з інвалідністю. У зв`язку з наведеним та виходячи з даних поданого звіту форми №10-ПІ за 2018 рік до відповідача на підставі ст. 20 Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні були застосовані адміністративно-господарські санкції у вигляді штрафу (22 853,75 грн.). Проте вказана сума штрафу ПТ Ломбард Сундук добровільно та у строк до 15.04.2019 не була сплачена, що стало підставою для нарахування сум пені за період з 16.04.2019 по 15.07.2019 (всього 1 247,61 грн.). Позивач вважає, що вказані суми штрафу та пені підлягають стягненню з відповідача в судовому порядку.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 24.07.2019 відкрито провадження у справі №640/13304/19 за вказаним позовом Київського міського відділення Фонду соціального захисту інвалідів та дану справу призначено до розгляду у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Відповідачем до канцелярії суду поданий відзив на позовну заяву та додаткові матеріали (копію звітності форми №3ПН - Інформація про попит на робочу силу (вакансії), поданої 11.04.2018 до Подільської районної філії Київського міського центру зайнятості), разом з доказами направлення копій таких на адресу позивача. Свої заперечення проти позову відповідач мотивував відсутністю Київського міського відділення Фонду соціального захисту інвалідів правових підстав для застосування до ПТ Ломбард Сундук адміністративно-господарських санкцій. Відповідач стверджує, що він виконав вимоги Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні , а саме: виділив та створив робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, надав державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування зазначених осіб (а саме звітність форми №3-ПН у 2018 році) та відзвітував до Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів у встановленому порядку. При цьому, особи з інвалідністю для працевлаштування на ПТ Ломбард Сундук державною службою зайнятості не направлялися та такі особи окремо самостійно для працевлаштування до Товариства не зверталися. За наведених обставин відповідач вважає, що працевлаштування особи з інвалідністю на ПТ Ломбард Сундук не відбулося з незалежних від відповідача причин.
Розглянувши подані представниками сторін документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд прийшов до висновку, що надані сторонами докази та повідомлені ним обставини є достатніми для розгляду справи в порядку спрощеного провадження без повідомлення учасників справи та прийняття рішення у справі по суті з огляду на наступне.
Судом встановлено, що в лютому 2019 року ПТ Ломбард Сундук ТОВ Медіа-Майдан і Компанія (код ЄДРПОУ 39623089) подало до Фонду соціального захисту інвалідів звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2018 рік (поштова-річна) за формою №10-ПІ, затвердженою наказом Міністерства праці та соціальної політики №42 від 10.02.2007. Відповідно до цього Звіту, середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу (осіб) у Товаристві складала 12 осіб, з них середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність - 0 осіб, а кількість інвалідів - штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог статті 19 Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні , - становить 1 особа.
Київським міським відділенням Фонду за результатами проведеної перевірки зазначеного Звіту форми №10-ПІ зроблено висновок, що відповідачем не виконано відповідний норматив, визначений для працевлаштування інвалідів на підприємстві із середньообліковою чисельністю штатних працівників від 8 до 25 осіб, як це передбачено ст. 19 Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні .
На підставі викладеного позивач розрахував суму адміністративно-господарської санкції за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів та звернувся до суду із позовом про стягнення такої санкції (штрафу) разом із нарахованою пенею за прострочення сплати штрафу за період з 16.04.2019 по 15.07.2019.
За наданим позивачем розрахунком розмір адміністративно-господарських санкцій (штрафу), що підлягає стягненню з відповідача становить, 22 853,75 грн. та пеня 1 247,61 грн.
Судом також встановлено, що 11.04.2018 ПТ Ломбард Сундук ТОВ Медіа-Майдан і Компанія подало до Подільської районної філії Київського міського центру зайнятості звітність форми №3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) , згідно якої повідомило орган державної служби зайнятості про наявність двох вільних вакансій за посадою оцінювач-експерт .
Розглядаючи спір по суті суд дійшов висновків про наступне.
За змістом норм ч. 1 - 3 ст. 19 Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в України від 21.03.1991 №875-ХІІ зі змінами та доповненнями (далі - Закон №875-ХІІ) для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.
Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування осіб з інвалідністю. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.
Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно здійснюють працевлаштування осіб з інвалідністю у рахунок нормативів робочих місць виходячи з вимог статті 18 цього Закону.
Виконанням нормативу робочих місць у кількості, визначеній згідно з частиною першою цієї статті, вважається працевлаштування підприємством, установою, організацією, у тому числі підприємством, організацією громадських організацій інвалідів, фізичною особою, яка використовує найману працю, інвалідів, для яких це місце роботи є основним (ч. 4 ст. 19 Закону №875-XII).
Статтею 18 Закону №875-XII передбачено, що забезпечення прав інвалідів на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості.
Підбір робочого місця здійснюється переважно на підприємстві, з урахування причин інвалідності, з урахуванням побажань інвалідів, наявних у них професійних навичок і знань, а також рекомендацій медико-соціальної експертизи.
Підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Нормами ст. 18 1 Закону №875-XII передбачено, що інвалід, який не досяг пенсійного віку, не працює, але бажає працювати, має право бути зареєстрованим у державній службі зайнятості як безробітний.
Рішення про визнання інваліда безробітним і взяття його на облік для працевлаштування приймається центром зайнятості за місцем проживання інваліда на підставі поданих ним рекомендації МСЕК та інших передбачених законодавством документів.
Державна служба зайнятості здійснює пошук підходящої роботи відповідно до рекомендацій МСЕК, наявних у інваліда кваліфікації та знань, з урахуванням його побажань.
Державна служба зайнятості може за рахунок Фонду соціального захисту інвалідів надавати дотацію роботодавцям на створення спеціальних робочих місць для інвалідів, зареєстрованих у державній службі зайнятості, а також проводити професійну підготовку, підвищення кваліфікації і перепідготовку цієї категорії інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
З аналізу наведених вище норм Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні вбачається, що обов`язок щодо працевлаштування інвалідів покладено як на суб`єктів господарювання, так і на державу, від імені якої діють відповідні державні служби зайнятості. Обов`язок суб`єкта господарювання полягає у виділенні та створенні робочих місць для працевлаштування інвалідів, створенні умов праці та надання інформації державній службі зайнятості, необхідної для працевлаштування інвалідів. В той же час, обов`язок підприємства зі створення робочих місць для інвалідів не супроводжується його обов`язком займатися пошуком інвалідів для працевлаштування (аналогічна правова позиція наведена в тексті постанови Верховного Суду від 07.02.2018 у справі №П/811/693/17).
Відповідно до п. 4 ч. 3 ст. 50 Закону України Про зайнятість населення , від 05.07.2012 №5067-VI, роботодавці зобов`язані своєчасно та в повному обсязі у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, за погодженням з центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у галузі статистики, подавати територіальним органам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, інформацію про попит на робочу силу (вакансії).
Порядок подання інформації про наявність вакансій врегульований наказом Міністерства соціальної політики України від 31.05.2013 №316 Про затвердження форми звітності №3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) та Порядку її подання .
Вказаним Порядком встановлена єдина форма призначена для інформування центру зайнятості та населення про наявність вільних робочих місць, в тому числі призначених для працевлаштування інвалідів, та порядок її подання.
Зокрема, згідно з п. 2.1, п. 1.3 Порядку подання форми звітності №3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) , зазначена форма подається за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше 10-ти робочих днів з дати відкриття вакансії(й). Датою відкриття вакансії є наступний день після створення робочого місця чи припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, або дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником.
Роботодавці подають інформацію до територіального органу Державної служби зайнятості України у містах Києві та Севастополі, районі, місті, районі у місті (далі - територіальний орган) незалежно від місцезнаходження.
Крім того, розд. ІІІ цього Порядку передбачено, що за наявності у роботодавців коментарів до вакансії заповнюється розділ ІІ, у якому відображаються порядковий номер відповідного запису в розділі І, а також характеристики вакансій (умови праці, розмір заробітної плати та вимоги до претендентів).
У пункті 1 зазначається порядковий номер відповідного запису з розділу І та вказується кількість вакансій.
У пункті 2 наводиться загальна кількість осіб із числа громадян, що мають додаткові гарантії щодо сприяння працевлаштуванню (відповідно до статті 14 Закону України Про зайнятість населення ), яких роботодавець може працевлаштувати. За бажанням роботодавця може проводитись деталізація категорій претендентів на вакансію з урахуванням категорій громадян, перелік яких наведений у статті 14 Закону України Про зайнятість населення , а також внутрішньо переміщених осіб.
У пункті 3 зазначаються завдання, обов`язки, наводиться стислий опис робіт, які має виконувати працівник на робочому місці, а також зазначаються інші коментарі (за потреби).
У пунктах 4-6 із запропонованого переліку вибираються відповідно режим роботи, характер виконуваної роботи, умови праці та ставляться відповідні відмітки.
У пункті 7 із запропонованого переліку вибираються додаткові відомості щодо вакансії та ставляться відповідні відмітки.
У пунктах 8, 9 із запропонованого переліку вибираються відповідно освітні, освітньо-кваліфікаційні рівні, наукові ступені та ставляться відповідні відмітки.
У пункті 10 зазначаються спеціальність (спеціалізація) та/або галузь знань, професійна кваліфікація.
У пункті 11 вказується стаж роботи (в роках).
У пункті 12 зазначаються у довільній формі вимоги роботодавця стосовно додаткових умінь, знань, навичок.
Розділ ІІ форми № 3-ПН підписується роботодавцем або уповноваженою ним особою окремо щодо кожної вакансії.
Тобто, звіт форми №3-ПН є доказом, який свідчить про створення робочих місць, в т.ч. спеціальних робочих місць для працевлаштування інвалідів (у випадку наявності у розд. ІІ такого звіту відповідної інформації) та інформування органів зайнятості про наявність таких вільних робочих місць.
Згідно з пунктом 1.1. Інструкції щодо заповнення форми №10-ПІ (річна) Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів , затвердженої наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 10.02.2007 №42, форма №10-ПІ (річна) Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів, що заповнюється за рік, поширюється на всі підприємства, установи і організації, у тому числі підприємства громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, у яких працює за основним місцем роботи від 8 і більше осіб.
Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів форма №10-ПІ (річна) подається роботодавцем до територіального відділення Фонду соціального захисту інвалідів (далі відділення Фонду) шляхом подання не пізніше 1 березня, наступного після звітного періоду статистичної звітності.
Відповідно до ч. 1 ст. 20 Закону №875-XII, підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.
Тобто, Законом №875-XII передбачена відповідальність у вигляді адміністративно-господарських санкцій для підприємств, які не забезпечили середньооблікову чисельність працюючих інвалідів відповідно до установленого нормативу.
Згідно з ч. 2 - 5 цієї ж статті Закону порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.
Сплату адміністративно-господарських санкцій і пені підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, проводять відповідно до закону за рахунок прибутку, який залишається в їх розпорядженні після сплати всіх податків і зборів (обов`язкових платежів).
Адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону. При цьому до правовідносин із стягнення адміністративно-господарських санкцій, передбачених цим Законом, не застосовуються строки, визначені статтею 250 Господарського кодексу України.
У разі несплати адміністративно-господарських санкцій або пені чи неможливості їх сплати за рішенням суду їх стягнення в примусовому порядку може бути звернено на майно підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичної особи, яка використовує найману працю, в порядку, передбаченому законом. України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.
Як свідчать наявні у справі матеріали, відповідачем був поданий до Фонду Звіт форми №10-ПІ за 2018 рік, де зафіксовані відповідні показники щодо невиконання Товариством нормативу робочих місця для працевлаштування особи з інвалідністю та визначена сума адміністративно-господарських санкцій у зв`язку з цим у розмірі, що відповідає заявленій до стягнення сумі штрафу.
При цьому, зі змісту наданої відповідачем до суду разом з відзивом на позов копії звітності форми №3-ПН (поданої до органу державної служби зайнятості 11.04.2018), не вбачається за можливе встановити факт інформування ПТ Ломбард Сундук органу державної служби зайнятості про наявність вільних вакансій саме для осіб з інвалідністю. Оскільки відповідачем була подана до суду лише частина вказаної звітності (розділ І), що не містить опису вимог до вказаних у розділі І звітності вакансій.
Таким чином, наявна у матеріалах справи копія звітності форми №3-ПН не є належним документальним доказом вжиття відповідачем заходів з метою інформування про наявність вільної вакансії для організації працевлаштування особи з інвалідністю.
До того ж за даними звіту форми №10-ПІ за 2018 рік, копія якого наявна у матеріалах справи, відповідач самостійно обрахував передбачену Законом №875-XII адміністративно-господарську санкцію у розмірі 22 853,75 грн.
Відповідно до ч. 2 ст. 20 вказаного Закону, порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.
Дослідивши надані позивачем докази, суд погоджується з наданими позивачем розрахунками адміністративно-господарської санкції за невиконання нормативу по працевлаштуванню інвалідів за 2018 рік та пенею за несвоєчасну сплату цих адміністративно-господарських санкцій, які має сплатити відповідач.
Таким чином, відповідно до наданого позивачем розрахунку з ПТ Ломбард Сундук підлягає стягненню адміністративно-господарська санкція у розмірі 22 853,75 грн. та пеня у сумі 1 247,61 грн.
Згідно ч. 1, ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та наданих учасниками справи доказів, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову.
Керуючись ст.ст. 2, 5 - 11, 12, 72 - 77, 90, 241-246, 250, 255, 257-262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ВИРІШИВ:
Позов Київського міського відділення Фонду соціального захисту інвалідів (код ЄДРПОУ 22869098, адреса: 03150, м. Київ, вул. Велика Васильківська, 104) до Повного товариства Ломбард Сундук Товариства з обмеженою відповідальністю Медіа-Майдан і Компанія (код ЄДРПОУ 39623089, адреса: 04073, м. Київ, вул. Рилєєва, 7/11, нежиле приміщення (в літ. А) груп приміщень №№ 112,113) задовольнити повністю.
Стягнути з Повного товариства Ломбард Сундук Товариства з обмеженою відповідальністю Медіа-Майдан і Компанія на користь Київського міського відділення Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції у розмірі 22 853,75 грн.
Стягнути з Повного товариства Ломбард Сундук Товариства з обмеженою відповідальністю Медіа-Майдан і Компанія на користь Київського міського відділення Фонду соціального захисту інвалідів пеню за порушення термінів адміністративно-господарських санкцій у розмірі 1 247,61 грн.
Рішення набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України. Рішення може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України, з урахуванням положень п. 15.5 ч. 1 розд. VII Перехідні положення цього Кодексу.
Суддя Т.О. Скочок
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 27.01.2020 |
Оприлюднено | 28.01.2020 |
Номер документу | 87169323 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Федотов Ігор В'ячеславович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Федотов Ігор В'ячеславович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Федотов Ігор В'ячеславович
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Скочок Т.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні