Постанова
від 24.07.2007 по справі 3/281-11/216
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

3/281-11/216

ВИЩИЙ  ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД  УКРАЇНИ  

 ПОСТАНОВА          

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ          

          

24 липня 2007 р.                                                                                   № 3/281-11/216  

Вищий господарський суд України у складі: суддя Москаленко В.С. –головуючий, судді Бенедисюк І.М. і Селіваненко В.П.

розглянув касаційну скаргу виробничо-торгово-господарського об'єднання "Концерн "Сімекс", м. Львів (далі –об'єднання "Концерн "Сімекс")

на рішення господарського суду Львівської області від 09.08.2005 та

постанову Львівського апеляційного господарського суду від 08.11.2005

зі справи  № 3/281-11/216

за позовом прокурора Личаківського району міста Львова в інтересах держави в особі Львівського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів, м. Львів (далі –відділення Фонду)

до об'єднання "Концерн "Сімекс"

про стягнення штрафних санкцій у сумі 3 652 грн.

За результатами розгляду касаційної скарги Вищий господарський суд України

ВСТАНОВИВ:

У липні 2005 року прокурор Личаківського району міста Львова в інтересах держави в особі відділення Фонду звернувся до господарського суду Львівської області з позовом про стягнення з об'єднання "Концерн "Сімекс"     3 652 грн. штрафних санкцій за нестворення у 2002 році робочих місць для працевлаштування інвалідів на підставі статей 19, 20 Закону України від 21.03.1991 № 875-XII "Про  основи  соціальної  захищеності  інвалідів  в  Україні"  (далі –Закон).

Рішенням господарського суду Львівської області від 09.08.2006 (суддя Сало І.А.), залишеним без змін постановою Львівського апеляційного господарського суду від 08.11.2006 (колегія суддів у складі: суддя Скрутовський П.Д. –головуючий, судді Онишкевич В.В., Слука М.Г.), позов задоволено:  на користь відділення Фонду стягнуто 3 652 грн. штрафних санкцій; на відповідача віднесено судові витрати зі справи. Судове рішення мотивовано невиконанням об'єднанням "Концерн "Сімекс" обов'язку зі створення робочих місць для працевлаштування інвалідів у 2002 році, покладеного на нього Законом.

Об'єднання "Концерн "Сімекс" звернулося до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить скасувати судові рішення місцевого та апеляційного господарських судів та припинити провадження у справі. Скаргу мотивовано тим, що попередніми судовими інстанціями у розгляді справи невірно застосовано норми процесуального та матеріального права, зокрема, Закону.

Ухвалою Вищого господарського суду України від 15.02.2006 касаційну скаргу об'єднання "Концерн "Сімекс" разом з матеріалами даної справи було передано для розгляду до Вищого адміністративного суду України.

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 05.06.2007 об'єднанню "Концерн "Сімекс" відмовлено у відкритті касаційного провадження у справі, а касаційну скаргу повернуто до Вищого господарського суду України з посиланням на відсутність у Вищого адміністративного суду України повноважень з перегляду в касаційному порядку рішень, прийнятих не за Кодексом адміністративного судочинства України (далі –КАС України).

Відзив на касаційну скаргу не надходив.

Учасників судового процесу відповідно до статті 1114 Господарського процесуального кодексу України (далі – ГПК України) належним чином повідомлено про час і місце розгляду касаційної скарги. Представники сторін у судове засідання не з'явилися.

Перевіривши правильність застосування попередніми судовими інстанціями норм процесуального права, Вищий господарський суд України дійшов висновку про необхідність часткового задоволення касаційної скарги з урахуванням такого.

Згідно зі статтею 8 Закону державне управління в галузі забезпечення соціальної захищеності інвалідів здійснюється центральним органом виконавчої влади з питань праці та соціальної політики, Міністерством охорони здоров'я України та органами місцевого самоврядування.

Відповідно до пункту 1 Положення про Фонд соціального захисту інвалідів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.09.2002 № 1434 (далі –Положення), Фонд соціального захисту інвалідів є урядовим органом державного управління, який діє у складі Міністерства праці та соціальної політики України (далі –Мінпраці) та підпорядковується йому.

Згідно з пунктом 9 Положення для реалізації покладених на Фонд соціального захисту інвалідів завдань за погодженням з Мінпраці утворюються територіальні відділення Фонду в межах граничної чисельності його працівників.

Відповідно до покладених на нього завдань Фонд соціального захисту інвалідів здійснює контроль за своєчасним перерахуванням сум штрафних санкцій, що надходять від підприємств, установ і організацій за недодержання ними нормативів робочих місць для забезпечення працевлаштування інвалідів (підпункт 3 пункту 4 Положення).

Пунктом 11 Порядку сплати підприємствами (об'єднаннями), установами і організаціями штрафних санкцій до відділень Фонду соціального захисту інвалідів, акумуляції, обліку та використання цих коштів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2001 № 1767, передбачено, що у разі несплати підприємствами, установами організаціями, які не забезпечують нормативу робочих місць, штрафних санкцій в установлений термін відділення Фонду вживають заходів щодо їх стягнення в судовому порядку.

Таким чином, Фонд соціального захисту інвалідів та його відділення є органами державної влади, які у правовідносинах з підприємствами (об'єднаннями), установами та організаціями, зокрема, у зв'язку із застосуванням штрафних санкцій, передбачених статтею 20 Закону, реалізує владні управлінські функції, а право відділень Фонду на звернення до суду у відповідних відносинах визначено в законодавчому порядку.

Отже, даний спір є публічно-правовим і на нього згідно зі статтями 4, 17 КАС України поширюється юрисдикція адміністративних судів. Відповідну правову позицію викладено в постановах Верховного Суду України від 17.01.2006 зі справи № 13/189, від 24.01.2006 зі справи № 11/268 та інших.

Абзацами першим та другим пункту 6 розділу VІІ “Прикінцеві та перехідні положення” (в редакції Закону України від 06.10.2005 № 2953-IV) КАС України передбачено, що до початку діяльності окружних та апеляційних адміністративних судів адміністративні справи, підвідомчі господарським судам відповідно до Господарського процесуального кодексу України 1991 року, вирішують у першій та апеляційній інстанціях відповідні місцеві та апеляційні господарські суди за правилами КАС України. Касаційний перегляд рішень за такими справами здійснює Вищий адміністративний суд України за правилами КАС України.

Проте даний спір, який має публічно-правовий характер, апеляційним господарським судом в порушення вимог статей 1, 12 ГПК України після набрання чинності КАС України розглянуто в порядку господарського судочинства.

Водночас Вищий господарський суд України не має повноважень з касаційного перегляду публічно-правових спорів по суті, що знайшло відображення й у постановах Верховного Суду України від 24.01.2006 зі справ №№ 1/5-90, 1/4-89, 1/2-87, 07/296, від 21.02.2006 № 5/334-18/559 та інших.

Таким чином, розгляд господарським судом апеляційної інстанції публічно-правового спору в порядку господарського судочинства унеможливив здійснення касаційної перевірки прийнятого ним рішення зі справи в порядку адміністративного судочинства, внаслідок чого зазначене судове рішення підлягає скасуванню згідно зі статтею 11110 ГПК України з передачею справи до апеляційного господарського суду для виконання вимог розділу VІІ "Прикінцеві та перехідні положення" КАС України.

Відповідну правову позицію викладено в постановах Верховного Суду України від 14.11.2006 зі справи № 10/153, від 13.02.2007 зі справ                      № 2-27/1828.1-2006 та № 25/162-06-4457.

У свою чергу, згідно з абзацом четвертим пункту 6 розділу VІІ “Прикінцеві та перехідні положення” КАС України після початку діяльності апеляційного адміністративного суду апеляційні скарги в адміністративних справах, подані до відповідних апеляційних господарських судів, передаються цими судами до апеляційного адміністративного суду, якщо апеляційне провадження у справі ще не відкрито.

За повідомленням Державної судової  адміністрації  України (газета “Урядовий кур'єр” за 24.03.2007 № 53, стор.14) Львівський апеляційний адміністративний суд  розпочав свою діяльність з 02.04.2007.

Керуючись статтями 1117, 1119 –11111 ГПК України, Вищий господарський суд України

ПОСТАНОВИВ:

1. Касаційну скаргу виробничо-торгово-господарького об'єднання "Концерн "Сімекс" задовольнити частково.

2. Постанову Львівського апеляційного господарського суду від 08.11.2005 зі справи № 3/281-11/216 скасувати.

Справу передати до Львівського апеляційного господарського суду для виконання вимог розділу VІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя                      В. Москаленко

Суддя                                                                                                       І. Бенедисюк

Суддя                                                                                                  В. Селіваненко

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення24.07.2007
Оприлюднено29.08.2007
Номер документу872355
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —3/281-11/216

Ухвала від 07.11.2011

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Коваль Р.Й.

Ухвала від 21.06.2011

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Скрутовський П.Д.

Ухвала від 10.06.2011

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Скрутовський П.Д.

Постанова від 24.07.2007

Господарське

Вищий господарський суд України

Москаленко В.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні