Рішення
від 21.01.2020 по справі 540/2772/19
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 січня 2020 р.м. ХерсонСправа № 540/2772/19 16 год. 50 хв.

Херсонський окружний адміністративний суд у складі:

головуючої судді: Кисильової О.Й.,

при секретарі: Пономаренко М.М.,

за участю:

представника позивача- Ковальчук І.М.,

представників відповідача - Оніщенко В.І., Овчаренко Т.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Новокаїрської сільської ради Бериславського району Херсонської області про скасування рішення,

встановив:

ОСОБА_1 (далі-позивач) звернулася до суду із адміністративним позовом до Новокаїрської сільської ради Бериславського району Херсонської області (далі - відповідач), в якому просить скасувати рішення 37 сесії Новокаїрської сільської ради 7-го скликання від 22.11.2019 року № 303 "Про надання згоди на добровільне приєднання до Новорайської територіальної громади".

Ухвалою від 19.12.2019 року вжиті заходи забезпечення позову шляхом зупинення дії рішення 37 сесії Новокаїрської сільської ради 7-го скликання від 22.11.2019 року № 303 "Про надання згоди на добровільне приєднання до Новорайської територіальної громади".

Ухвалою від 23.12.2019 року відкрите спрощене позовне провадження в справі та призначено судове засідання на 21.01.2020 року о 11:00 год.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ОСОБА_1 є депутатом Новокаїрської сільської ради Бериславського району Херсонської області 7-го скликання. 06.11.2019 року головою сільської ради прийняте розпорядження № 36 "Про пропозицію щодо ініціювання добровільного приєднання до Новорайської об`єднаної територіальної громади та її громадське обговорення". У цей же день відповідачем прийняте рішення № 302 "Про затвердження Порядку проведення громадського обговорення з питань добровільного приєднання до Новорайської об`єднаної територіальної громади". Вказаний Порядок затверджений з порушенням термінів оприлюднення, передбачених Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", Законом України "Про добровільне об`єднання територіальних громад", Регламентом сільської ради та Законом України "Про доступ до публічної інформації". 21.11.2019 року проведені громадські слухання. Відповідно до протоколу, на слуханні були присутні 134 особи, оголошений порядок денний, вказані виступаючі та зазначені результати голосування. Проте, на вказаному зібранні питання для голосування не виносилося, лічильна комісія не працювала та не приймалося жодних рішень, що суперечить пункту 14 Порядку проведення громадського обговорення з питань добровільного об`єднання до Новорайської ОТГ. 22.11.2019 року відповідач без оприлюднення прийняв рішення № 303, яким надав згоду на добровільне приєднання до Новорайської територіальної громади. Посилаючись на численні порушення процедури прийняття спірного рішення та відсутність добровільної згоди більшості членів громади на об`єднання із Новорайською ОТГ, позивач вважає оспорюване рішення протиправним та просить його скасувати.

У судовому засіданні представник позивача підтримала позовні вимоги з підстав, зазначених у позові.

10.01.2020 року до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач просить відмовити у задоволенні позовних вимог, мотивуючи тим, що обговорення питання об`єднання сільських рад триває не один рік. Так, 09.09.2019 року Херсонська обласна рада звернулася до Новокаїрської сільської ради із листом про надання інформації стосовно прийнятих рішень про добровільне об`єднання територіальних громад. 06.11.2019 року рішенням № 302 Новокаїрська сільська рада затвердила Порядок проведення громадського обговорення з питань добровільного приєднання до Новорайської ОТГ. Також 06.11.2019 року розпорядженням сільського голови с. Новокаїри було ініційовано питання щодо добровільного приєднання с. Новокаїри та с. Республіканець Бериславського району до Новорайської ОТГ Бериславського району та про проведення громадських слухань з цього питання. 08.11.2019 року до Новокаїрської сільської ради надійшла пропозиція від Милівської ОТГ щодо об`єднання. Розпорядженням сільського голови від 15.11.2019 року №40 було визначено проведення громадських слухань на 21.11.2019 року о 12.00 по питанню об`єднання із Новорайською ОТГ. 21.11.2019 року громадські слухання відбулися за участю 134 мешканців села Новокаїри, які мають право голосу. На громадських слуханнях висловлювалися альтернативні пропозиції щодо добровільного приєднання громади с. Новокаїри до Милівської ОТГ, але ця пропозиція не знайшла підтримки. За результатами громадських слухань було прийнято рішення про підтримку пропозиції Новокаїрського сільського голови щодо ініціювання добровільного приєднання с. Новокаїри та с. Республіканець Бериславського району до Новорайської ОТГ Бериславського району. За цю пропозиції проголосувало 92 присутніх, 35 проголосувало проти і 7 утрималося. Вказане стало підставою для прийняття 22.11.2019 року відповідачем рішення № 303 "Про надання згоди на добровільне приєднання до Новорайської територіальної громади", яке відповідач вважає законним.

Представники відповідача у судовому засіданні просили відмовити у задоволенні позову з підстав, викладених у відзиві.

Заслухавши пояснення представників сторін, показання свідка, дослідивши матеріали справи та оцінивши надані сторонами докази, суд встановив наступне.

06.11.2019 року розпорядженням голови Новокаїрської сільської ради № 36 запропоновано ініціювати добровільне приєднання до Новорайської об`єднаної територіальної громади та створення робочої групи для організації роботи щодо ініціювання добровільного приєднання до Новорайської ОТГ, проведення громадського обговорення в період з 07.11.2019 року по 06.12.2019 року.

06.11.2019 року на 36 сесії Новокаїрської сільської ради 7-го скликання прийняте рішення № 302 "Про затвердження Порядку проведення громадського обговорення з питань добровільного приєднання до Новорайської об`єднаної територіальної громади".

08.11.2019 року Милівський сільський голова звернувся до голови Новокаїрської сільської ради із пропозицією щодо можливості зустрічі із жителями села Новокаїри для обговорення питання приєднання до Милівської ОТГ.

Розпорядженням Новокаїрського сільського голови від 15.11.2019 року № 40 вирішено винести на громадське обговорення питання підтримки ініціювання добровільного приєднання до Новорайської ОТГ та проведення 21.11.2019 року відповідно до Порядку громадського слухання.

21.11.2019 року за участю 134 мешканців села Новокаїри відбулося громадське обговорення, що оформлене протоколом. Згідно протоколу, на порядок денний винесені питання: 1. Оголошення порядку денного. Вибір головуючого та секретаря громадських слухань. 2. Вступне слово головуючого. 3. Обговорення питання приєднання до Новорайської ОТГ. Вирішили: підтримати пропозицію Новокаїрського сільського голови щодо ініціювання добровільного приєднання територіальної громади сіл Новокаїри та Республіканець Бериславського району до Новорайської ОТГ Бериславського району. Голосували: за - 92, протии - 35, утрималось-7.

21.11.2019 року розпорядженням голови Новокаїрської сільської ради № 41 вирішено скликати позачергово 37 сесію сільської ради сьомого скликання 22.11.2019 року, на розгляд якої винести питання про надання згоди на добровільне приєднання до Новорайської сільської ОТГ Бериславського району.

22.11.2019 року на 37 сесії Новокаїрської сільської ради сьомого скликання прийняте рішення № 303 "Про надання згоди на добровільне приєднання до Новорайської територіальної громади".

Не погоджуючись із законністю прийняття рішення № 303, депутат Новокаїрської сільської ради сьомого скликання ОСОБА_1 звернулася до суду із даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд вважає за необхідне врахувати наступні обставини та положення законодавства.

За приписами частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у процесі добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст регулюються Законом України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" від 05.02.2015 року № 157-VIII (далі - Закон № 157-VIII) з урахуванням Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997року № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97-ВР).

Згідно із ст. 1 Закону № 280/97-ВР територіальна громада - жителі, об`єднані постійним проживанням у межах села, селища, міста, що є самостійними адміністративно-територіальними одиницями, або добровільне об`єднання жителів кількох сіл, що мають єдиний адміністративний центр.

Частинами 1-3 ст. 6 Закону № 280/97-ВР визначено, що первинним суб`єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста. Територіальні громади в порядку, встановленому законом, можуть об`єднуватися в одну сільську, селищну, міську територіальну громаду, утворювати єдині органи місцевого самоврядування та обирати відповідно сільського, селищного, міського голову. Територіальні громади села, селища, міста, що добровільно об`єдналися в одну територіальну громаду, можуть вийти із складу об`єднаної територіальної громади в порядку, визначеному законом.

Відповідно до ст. 2 Закону № 157-VIII добровільне об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюється з дотриманням таких принципів: 1) конституційності та законності; 2) добровільності; 3) економічної ефективності; 4) державної підтримки; 5) повсюдності місцевого самоврядування; 6) прозорості та відкритості; 7) відповідальності.

За змістом ч. 1 ст. 3 Закону України №157-VIII суб`єктами добровільного об`єднання територіальних громад є суміжні територіальні громади сіл, селищ, міст.

Згідно із ст. 5 Закону № 157-VIII ініціаторами добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст можуть бути: 1) сільський, селищний, міський голова; 2) не менш як третина депутатів від загального складу сільської, селищної, міської ради; 3) члени територіальної громади в порядку місцевої ініціативи; 4) органи самоорганізації населення відповідної території (за умови представлення ними інтересів не менш як третини членів відповідної територіальної громади). Пропозиція щодо ініціювання добровільного об`єднання територіальних громад повинна, зокрема, містити: 1) перелік територіальних громад, що об`єднуються, із зазначенням відповідних населених пунктів; 2) визначення адміністративного центру об`єднаної територіальної громади та її найменування.

Сільський, селищний, міський голова забезпечує вивчення пропозиції щодо ініціювання добровільного об`єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи. Порядок проведення громадського обговорення з питань, передбачених цим Законом, визначається сільською, селищною, міською радою (ч. 3, 4 ст. 5 Закону № 157-VIII).

Статтею 6 Закону № 157-VIII визначено, що сільський, селищний, міський голова після прийняття відповідною радою рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад надсилає пропозицію про таке об`єднання сільському, селищному, міському голові суміжної територіальної громади. Сільський, селищний, міський голова суміжної територіальної громади забезпечує вивчення пропозиції щодо добровільного об`єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи або про відмову в наданні згоди.

У разі прийняття рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад сільський, селищний, міський голова, який ініціював об`єднання, приймає рішення про утворення спільної робочої групи з підготовки проектів рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад та інформує про це Рада Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідні обласну раду, обласну державну адміністрацію. Спільна робоча група формується з однакової кількості представників від кожної територіальної громади, що об`єднується. Утворення спільної робочої групи є початком процедури добровільного об`єднання територіальних громад. Спільна робоча група готує проекти відповідних рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад.

Згідно з частинами першою-четвертою статті 7 Закону № 157-VIII проекти рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад повинні, зокрема, містити: 1) перелік територіальних громад, що об`єднуються, із зазначенням відповідних населених пунктів; 2) визначення адміністративного центру об`єднаної територіальної громади та її найменування; 3) план організаційних заходів щодо добровільного об`єднання територіальних громад. Сільські, селищні, міські голови забезпечують протягом 60 днів проведення обов`язкового громадського обговорення (громадські слухання, збори громадян, інші форми консультацій з громадськістю) підготовлених спільною робочою групою проектів рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад, за результатами якого сільські, селищні, міські голови вносять питання про його схвалення на розгляд сільських, селищних, міських рад. Питання про схвалення проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад розглядається сільськими, селищними, міськими радами протягом 30 днів з дня його внесення на їх розгляд та з врахуванням результатів громадського обговорення. Схвалені сільськими, селищними, міськими радами проекти рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад у п`ятиденний строк подаються Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласній державній адміністрації для надання висновку щодо відповідності цього проекту Конституції та законам України. Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад готує відповідний висновок, що затверджується постановою Ради міністрів Автономної Республіки Крим, розпорядженням голови обласної державної адміністрації.

Відповідно до частини п`ятої вказаної статті у разі відповідності проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад Конституції та Законам України сільські, селищні, міські ради приймають рішення про добровільне об`єднання територіальних громад або про проведення місцевого референдуму щодо підтримки об`єднання територіальних громад.

Таким чином, наведеними нормами Закону № 157-VIII визначено умови та порядок добровільного об`єднання громадян, а також чітка послідовність дій, які тісно взаємопов`язані між собою. Так, кожен наступний етап добровільного об`єднання громадян може бути розпочато виключно після закінчення попереднього. Зокрема, до сільського голови надходить пропозиція (або він самостійно ініціює) щодо ініціювання добровільного об`єднання територіальних громад, яка підлягає громадському обговоренню протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції, після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об`єднання та делегування представника до спільної робочої групи. У разі прийняття рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад сільський голова, який ініціював об`єднання, приймає рішення про утворення спільної робочої групи з підготовки проектів рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад. Спільна робоча група готує проекти відповідних рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад. Сільський голова забезпечує протягом 60 днів проведення обов`язкового громадського обговорення підготовлених спільною робочою групою проектів рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад, за результатами якого сільські голови вносять питання про його схвалення на розгляд сільських рад.

Слід зазначити, що саме дотримання послідовності всіх етапів є обов`язковою передумовою для добровільного об`єднання громадян на підставі чинного законодавства України з дотриманням Конституції України.

Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначено Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 року № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97-ВР).

Сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць (ч. 5 ст. 59 Закону № 280/97-ВР).

За змістом ч. 10 ст. 46 Закону № 280/97-ВР рішення про скликання сесії ради відповідно до частин четвертої, шостої та восьмої цієї статті доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках - не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради.

Сесії ради проводяться гласно із забезпеченням права кожного бути присутнім на них, крім випадків, передбачених законодавством. Порядок доступу до засідань визначається радою відповідно до закону. Протоколи сесії ради є відкритими та оприлюднюються і надаються на запит відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації" (ч. 17 ст. 59 Закону № 280/97-ВР).

Відповідно до ч. 1 ст. 59 Закону № 280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". Проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України "Про доступ до публічної інформації", крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки (ч. 11 ст. 59 Закону № 280/97-ВР).

Відповідно до ч. 1 та 3 ст. 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації" розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийняті розпорядником, проекти рішень, що підлягають обговоренню. Проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.

Відповідно до статті 17 Регламенту Новокаїрської сільської ради, затвердженого рішенням 1 сесії сьомого скликання Новокаїрської сільської ради від 20.11.2015 року № 4 рішення про скликання сесії ради доводиться до відома депутатів та населення не пізніше, як за 10 днів до чергової сесії, а у виняткових випадках - не пізніше, як за день до сесії.

Статтею 18 Регламенту Новокаїрської сільської ради визначено, що позачергові сесії ради скликаються за ініціативою сільського голови. Розпорядження про скликання позачергової сесії оприлюднюється не пізніше, як за один день до її відкриття із зазначенням питань, які пропонується винести на її розгляд.

За змістом статті 24 Регламенту Новокаїрської сільської ради після підготовки та обговорення в депутатських комісіях проектів рішень, доповідей, інших документів і матеріалів з питань, що виносяться на розгляд ради, секретар ради не пізніше, як за 5 днів до відкриття чергової сесії, надає можливість ознайомитися з цими матеріалами сільському голові та депутатам ради.

Таким чином, зі змісту наведених вище положень Закону № 280/97-ВР, Закону України "Про доступ до публічної інформації", Регламенту Новокаїрської сільської ради слідує, що рішення про скликання сесії ради доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у разі настання надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, не пізніше як за день до сесії. Проекти рішень оприлюднюються не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття. Проекти рішень, інших документів і матеріалів з питань, що виносяться на розгляд ради, секретар ради не пізніше, як за 5 днів до відкриття чергової сесії, надає депутатам.

Натомість, проект рішення від 22.11.2019 року № 303 "Про надання згоди на добровільне приєднання до Новорайської територіальної громади" оприлюднений не був, депутати з ним не ознайомилися.

Так, судом встановлено, що громадські обговорення з питань добровільного об`єднання з Новорайською ОТГ відбулися 21.11.2019 року близько 12-13 год. Розпорядження № 41 про скликання позачергової сесії прийняте сільським головою також 21.11.2019 року, а позачергова 37 сесія вже відбулась 22.11.2019 року.

Суд критично оцінює дії відповідача щодо скликання позачергової сесії з питання надання згоди на добровільне приєднання до Новорайської ОТГ на наступний день після обговорення даного питання з мешканцями села Новокаїри, оскільки жодних обставин, пов`язаних із настанням надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, для терміновості вирішення даного питання не існувало.

Також суд відмічає, що 11.11.2019 року мешканці села Новокаїри (близько 400 осіб) звернулися до Херсонської обласної державної адміністрації із колективним зверненням щодо бажання приєднатися до Милівської об`єднаної територіальної громади.

Варто відмітити ту обставину, що пропозиція Милівського сільського голови, надіслана відповідачу 08.11.2019 року про можливість зустрічі із жителями села Новокаїри для обговорення питання приєднання до Милівської ОТГ, не розглянута відповідачем у визначений Законом № 157-VIII спосіб.

Допитаний у судовому засіданні в якості свідка мешканець села Республіканець ОСОБА_2 суду пояснив, що 21.11.2019 року близько обіду в приміщенні торгівельного центру села Новокаїри відбулися збори мешканців села з приводу приєднання до Новорайської ОТГ. Всі присутні розписувалися у відомості. Голова сільської ради оголосив, що слухання відбуваються з приводу добровільного приєднання до Новорайської ОТГ. Присутні почали активне обговорювати це питання та виникли суперечності. Тоді свідок запропонував розійтися присутнім на дві протилежні сторони, ті, хто за приєднання до Новорайської ОТГ, і ті, хто за приєднання до Милівської ОТГ. Секретар ради порахувала дві групи людей. За приєднання до Новорайської ОТГ було більше громадян.

Відтак, аналізуючи зміст оскаржуваного рішення та порядок його прийняття, судом встановлено, що рішення від 22.11.2019 року № 303 прийняте відповідачем з порушенням вимог Законів України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про добровільне об`єднання територіальних громад", "Про доступ до публічної інформації" та Регламенту Новокаїрської сільської ради.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частин 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачем не надано достатніх та належних доказів на обґрунтування своїх доводів щодо необґрунтованості позовних вимог.

За таких обставин, беручи до уваги приписи ч. 2 ст. 9 КАС України, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог ОСОБА_1 .

Щодо заявлених позивачем до стягнення витрат на правову допомогу, суд відмічає наступне.

У позовній заяві ОСОБА_1 зазначає, що нею понесені судові витрати на правову допомогу у розмірі 5000,00 грн.

На підтвердження вказаних витрат позивач надала копію договору від 04.12.2019 року № б/н про надання правової допомоги, укладеного з адвокатом Ковальчук І.М.; розрахунок суми гонорару за надану правову допомогу до Договору про надання правової допомоги від 04.12.2019 року клієнту ОСОБА_1 на загальну суму 5000,00 грн. (попередня консультація щодо характеру спірних правовідносин, вивчення та правовий аналіз матеріалів справи, підготовка запитів, 1 год. - 600,00 грн., підготовка та направлення адвокатських запитів до Новокаїрської сільської ради (2 запити) Новорайської сільської ради (1 запит), 1 год. - 600,00 грн., підготовка заяви про забезпечення позову, 1,5 год. - 900,00 грн., підготовка позовної заяви, 2,5 год. - 1500,00 грн., участь у судових засіданнях, 2 год. - 1200,00 грн., втрати, пов`язаних з явкою в судові засідання - 200,00 грн.); копію квитанції до прибуткового касового ордеру від 17.12.2019 року, про отримання адвокатом Ковальчук І.М. від ОСОБА_1 коштів у сумі 5000,00 грн. за договором від 04.12.2019 року

Відповідно до ст. 134 КАС України витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави. За результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката. Для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою… Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.

У разі недотримання вимог частини п`ятої цієї статті суд може, за клопотанням іншої сторони, зменшити розмір витрат на правничу допомогу, які підлягають розподілу між сторонами. Обов`язок доведення неспівмірності витрат покладається на сторону, яка заявляє клопотання про зменшення витрат на оплату правничої допомоги адвоката, які підлягають розподілу між сторонами.

Відповідач не надав клопотання про неспівмірність заявленої до стягнення суми витрат на правничу допомогу до кількості та складності позовних вимог.

Натомість, суд звертає увагу, що частина із наданих послуг не може бути віднесена саме до правничої допомоги.

Так, згідно з п. 4 ч. 1 ст. 1 Закону України Про адвокатуру та адвокатську діяльність від 05.07.2012 року № 5076-VI (далі - Закон № 5076-VI) договір про надання правової допомоги - домовленість, за якою одна сторона (адвокат, адвокатське бюро, адвокатське об`єднання) зобов`язується здійснити захист, представництво або надати інші види правової допомоги другій стороні (клієнту) на умовах і в порядку, що визначені договором, а клієнт зобов`язується оплатити надання правової допомоги та фактичні витрати, необхідні для виконання договору.

Пунктом 9 частини 1 статті 1 Закону № 5076-VI встановлено, що представництво - вид адвокатської діяльності, що полягає в забезпеченні реалізації прав і обов`язків клієнта в цивільному, господарському, адміністративному та конституційному судочинстві, в інших державних органах, перед фізичними та юридичними особами, прав і обов`язків потерпілого під час розгляду справ про адміністративні правопорушення, а також прав і обов`язків потерпілого, цивільного позивача, цивільного відповідача у кримінальному провадженні.

Інші види правової допомоги - види адвокатської діяльності з надання правової інформації, консультацій і роз`яснень з правових питань, правового супроводу діяльності клієнта, складення заяв, скарг, процесуальних та інших документів правового характеру, спрямованих на забезпечення реалізації прав, свобод і законних інтересів клієнта, недопущення їх порушень, а також на сприяння їх відновленню в разі порушення (п. 6 ч. 1 ст. 1 Закону № 5076-VI).

Відповідно до статті 19 Закону № 5076-VI видами адвокатської діяльності є: 1) надання правової інформації, консультацій і роз`яснень з правових питань, правовий супровід діяльності юридичних і фізичних осіб, органів державної влади, органів місцевого самоврядування, держави; 2) складення заяв, скарг, процесуальних та інших документів правового характеру; 3) захист прав, свобод і законних інтересів підозрюваного, обвинуваченого, підсудного, засудженого, виправданого, особи, стосовно якої передбачається застосування примусових заходів медичного чи виховного характеру або вирішується питання про їх застосування у кримінальному провадженні, особи, стосовно якої розглядається питання про видачу іноземній державі (екстрадицію), а також особи, яка притягається до адміністративної відповідальності під час розгляду справи про адміністративне правопорушення; 4) надання правової допомоги свідку у кримінальному провадженні; 5) представництво інтересів потерпілого під час розгляду справи про адміністративне правопорушення, прав і обов`язків потерпілого, цивільного позивача, цивільного відповідача у кримінальному провадженні; 6) представництво інтересів фізичних і юридичних осіб у судах під час здійснення цивільного, господарського, адміністративного та конституційного судочинства, а також в інших державних органах, перед фізичними та юридичними особами; 7) представництво інтересів фізичних і юридичних осіб, держави, органів державної влади, органів місцевого самоврядування в іноземних, міжнародних судових органах, якщо інше не встановлено законодавством іноземних держав, статутними документами міжнародних судових органів та інших міжнародних організацій або міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана ВРУ; 8) надання правової допомоги під час виконання та відбування кримінальних покарань.

Адвокат може здійснювати інші види адвокатської діяльності, не заборонені законом.

Відтак, втрати, пов`язаних з явкою в судові засідання у розмірі 200,00 грн., які серед іншого не підтверджені належними доказами, не можуть бути віднесені до жодного з видів правничої допомоги, які передбачені статтями 1, 19 Закону № 5076-VI. А тому, витрати на здійснення вказаного виду роботи не можуть бути відшкодовані у якості витрат на професійну правничу допомогу.

Аналогічна правова позиція викладена в ухвалі Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 04.11.2019 року у справі № 9901/264/19.

Отже, суд вважає, що сума витрат на правову допомогу у розмірі 4800,00 грн. є обґрунтованою, співмірною та пропорційною із складністю справи, обсягом виконаних адвокатом робіт, якістю складених процесуальних документів, а також значенням справи для сторін.

Таким чином, суд задовольняє клопотання про стягнення витрат на правову допомогу у сумі 4800,00 грн.

Частиною 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

У зв`язку з тимчасовою непрацездатністю головуючої судді у період з 23.01.2020 року по 27.01.2020 року включно, рішення виготовлене та підписане 29.01.2020 року.

Керуючись ст.ст. 9, 14, 73-78, 90, 134, 139, 242-246, 250, 255, 262 КАС України, суд, -

вирішив :

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Скасувати рішення 37 сесії Новокаїрської сільської ради 7-го скликання від 22.11.2019 року № 303 "Про надання згоди на добровільне приєднання до Новорайської територіальної громади".

Стягнути з Новокаїрської сільської ради Бериславського району Херсонської області (код ЄДРПОУ 04401316, 74362, Херсонська область, Бериславський район, с. Новокаїри, вул. Бархутова, 77) на користь ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 768 (сімсот шістдесят вісім) грн. 40 коп. та витрати на професійну правничу допомогу у сумі 4800 (чотири тисячі вісімсот) грн.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Повний текст рішення виготовлений та підписаний 29 січня 2019 р.

Суддя О.Й. Кисильова

кат. 102000000

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.01.2020
Оприлюднено03.02.2020
Номер документу87265893
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/2772/19

Постанова від 16.02.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 20.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Постанова від 28.10.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Губська О.А.

Ухвала від 27.10.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Губська О.А.

Ухвала від 02.07.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Губська О.А.

Ухвала від 25.06.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Губська О.А.

Ухвала від 11.06.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Губська О.А.

Постанова від 22.04.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Ухвала від 24.03.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Ухвала від 18.02.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні