Рішення
від 30.01.2020 по справі 560/3451/19
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/3451/19

РІШЕННЯ

іменем України

30 січня 2020 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Ковальчук О.К. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Міністерства юстиції України , Хмельницького центру підвищення кваліфікації персоналу Державної кримінально-виконавчої служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Міністерства юстиції України, Хмельницького центру підвищення кваліфікації персоналу Державної кримінально-виконавчої служби України в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення Міністерства юстиції України, оформлене листом від 16.09.2019 №34095/11319-32-19/16.3.2, про відсутність підстав призначити і виплатити одноразову грошову допомогу у зв`язку з встановленням 1-ї Б групи інвалідності з визначенням втрати 90% працездатності внаслідок захворювання, що пов`язане з проходженням служби в органах внутрішніх справ, визнати протиправним та скасувати рішення комісії Хмельницького центру підвищення кваліфікації персоналу Державної кримінально-виконавчої служби України з розгляду питань щодо призначення та виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), поранення або інвалідності осіб рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби України, оформлене протоколом від 30.09.2019 №5, про відмову у призначенні та виплаті одноразової грошової допомогу у зв`язку з встановленням 1-ї Б групи інвалідності з визначенням втрати 90% працездатності внаслідок захворювання, що пов`язане з проходженням служби в органах внутрішніх справ, зобов`язати Міністерство юстиції України прийняти рішення про призначення та виплату одноразової грошової допомоги в розмірі 250-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб, на дату 22.12.2017 з встановленням 1-ї "Б" групи інвалідності з визначенням втрати 90% працездатності внаслідок захворювання, що пов`язане з проходженням служби в органах внутрішніх справ, зобов`язати керівника Хмельницького центру підвищення кваліфікації персоналу Державної кримінально-виконавчої служби України відповідно до рішення Міністерства юстиції України про призначення та виплату одноразової грошової допомогу видати наказ про виплату такої допомоги, зобов`язати Міністерство юстиції України та Хмельницький центр підвищення кваліфікації персоналу Державної кримінально-виконавчої служби України подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення по справі.

Обґрунтовуючи вимоги, позивач зазначив, що Хмельницький окружний адміністративний суд рішенням від 18 червня 2019 року у справі №560/1290/19 визнав протиправним та скасував рішення комісії Центрально-Західного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції з розгляду питань щодо призначення та виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), поранення або інвалідності осіб рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби України, оформлене протоколом №13-19 від 18.03.2019, про відмову в призначенні та виплаті одноразової грошової допомоги у зв`язку з визначенням першої групи інвалідності. Зазначає, що Хмельницький центр підвищення кваліфікації персоналу Державної кримінально-виконавчої служби України листом від 22 серпня 2019 року №241/02-5/19С5 повідомив, що звернувся до Міністерства юстиції України з копіями документів та розрахунком в потребі в коштах для виплати ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги у зв`язку з встановленням І-ї групи інвалідності. Вказує, що 30.09.2019 комісія Хмельницького центру підвищення кваліфікації персоналу Державної кримінально-виконавчої служби України з розгляду питань щодо призначення та виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), поранення або інвалідності осіб рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби України рішенням, оформленим протоколом №5 від 30.09.2019, відмовила йому у призначенні та виплаті одноразової грошової допомогу у зв`язку з встановленням І-ї групи інвалідності внаслідок захворювання, що пов`язане з проходженням служби в органах внутрішніх справ. В подальшому листом від 01.10.2019 року №241/02/491/1 Хмельницький центр підвищення кваліфікації персоналу Державної кримінально-виконавчої служби України повідомив, що Міністерство юстиції України листом від 16.09.2019 №34095/11319-32-19/16.3.2 довело про відсутність підстав для призначення та виплати одноразової грошової допомоги, вказавши, що від дати первинного огляду Хмельницьким МСЕК 10.04.2012, за наслідками якого встановлена ІІ група інвалідності, пройшло більше ніж два роки. Пунктом 4 Порядку №850 передбачено, що право на отримання ОГД обмежене 2-річним строком після первинного встановлення інвалідності або втрати працездатності без установлення інвалідності, тому призначити та виплати одноразову грошову допомогу підстав немає. Позивач вказує, що Міністерство юстиції України діючи у спосіб не передбачений законодавством, поза межами своїх дискреційних повноважень, отримавши документи про призначення одноразової грошової допомоги, переклало свій обов`язок прийняття рішення на неуповноважений на те підпорядкований орган - Хмельницький центр підвищення кваліфікації персоналу Державної кримінально-виконавчої служби України. У свою чергу Хмельницький центр підвищення кваліфікації персоналу Державної кримінально-виконавчої служби України діючи з перевищенням повноважень, керуючись незаконним рішення Міністерства юстиції України про відсутність підстав для виплати одноразової грошової допомоги, прийняв незаконне рішення про відмову у призначенні та виплаті. Вважаючи такі рішення відповідачів протиправними позивач звернувся до суду.

Хмельницький окружний адміністративний суд відкрив провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.

В надісланому до суду відзиві на позов Хмельницький центр підвищення кваліфікації персоналу Державної кримінально-виконавчої служби України зазначає, що після отримання заяви позивача, протоколом №4 від 21.08.2019 року засідання комісії Хмельницького центру підвищення кваліфікації персоналу Державної кримінально-виконавчої служби України, вирішив призначити та виплатити одноразову грошову допомогу ОСОБА_1 у сумі 440 500,00 гривень. За результатами засідання, затвердив висновок про призначення ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги як працівнику ДКВС України в разі поранення або встановлення інвалідності та рекомендував Міністерству юстиції України виділити асигнування для виплати одноразової грошової допомоги позивачу у зв`язку із визначенням І групи інвалідності. 22 серпня 2019 року Хмельницький центр підвищення кваліфікації персоналу Державної кримінально-виконавчої служби України направив листа №241/02/4/9СБ, висновок та розрахунок потреби в коштах Директору Департаменту фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку-головному бухгалтеру Міністерства юстиції України. Міністерство юстиції України листом від 16.09.2019 №34095/11319-32-19/16.3.2 повідомило, що одноразова грошова допомога у разі загибелі (смерті), інвалідності або втрати працездатності осіб рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби України призначається особам, які звільненні зі служби, відповідно до Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.07.1991 №114, та виплачується відповідно до статті 23 закону України "Про Державну кримінально-виконавчу службу України" і Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 №850. Відповідно до пункту 4 Порядку, якщо протягом двох років працівникові міліції після первинного встановлення інвалідності із втратою працездатності або ступеня втрати працездатності без установлення інвалідності під час повторного огляду буде встановлено згідно з рішенням медико-соціальної експертної комісії вищу групу чи іншу причину інвалідності або більший відсоток втрати працездатності, що дає йому право на отримання грошової допомоги в більшому розмірі, виплата проводиться з урахуванням раніше виплаченої суми. Вказало, що Хмельницькою обласною МСЕК було вперше оглянуто ОСОБА_1 10.04.2012 та встановлено другу групу інвалідності, пов`язану з проходженням служби в органах внутрішніх справ, а комісією Державної пенітенціарної служби України для призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), поранення або інвалідності осіб рядового і начальницького складу Державної пенітенціарної служби України на підставі чого прийняте рішення про призначення та виплату ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги в розмірі 62184,00 грн. Враховуючи, що після первинного огляду МСЕК минуло більше ніж два роки, підстави для призначення та виплатити одноразової грошової допомоги відсутні. Хмельницький центр підвищення кваліфікації персоналу Державної кримінально-виконавчої служби України листом від 01.10.2019 року №241/02/494/1 повідомив позивача про прийняте Міністерством юстиції України рішення. Вважає, що в задоволенні адміністративний позову ОСОБА_1 слід відмовити.

Міністерство юстиції України у відзиві на позов, посилаючись на Порядок та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції, затверджено постановою Кабінету Міністрів України №850 від 21.10.2015№850, вказує, що право на отримання одноразової допомоги у зв`язку із втратою працездатності виникає з моменту встановлення факту втрати працездатності, а право на отримання допомоги у збільшеному розмірі - тільки у випадку встановлення вищої групи чи іншої причини інвалідності або більшого відсотку втрати працездатності протягом двох років після первинного встановлення інвалідності з втрати працездатності. Світана ОСОБА_2 не набув права на отримання збільшеного розміру грошової допомоги, оскільки, після первинного встановлення інвалідності пройшло більше п`яти років. В задоволенні позову просить відмовити.

Дослідивши наявні в матеріалах справи докази, суд встановив таке.

ОСОБА_1 в період з 06.10.1980 по 03.02.2005 проходив службу в органах внутрішніх справ України.

Відповідно до Наказу Державного департаменту України з питань виконання покарань №10о/с від 10.02.2005, яким внесені зміни до наказу Державного департаменту України з питань виконання покарань №5о/с від 24.01.2005, полковник внутрішньої служби Світана ОСОБА_3 Т, начальник Хмельницького училища підвищення кваліфікації та перепідготовки працівників кримінально-виконавчої системи, звільнений у відставку за пунктом 65 «б» (через хворобу) Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ з 03.02.2005.

Відповідно до виписки акта огляду МСЕК серії ХМ№247372 від 10.04.2012 позивачу вперше встановлена ІІ група інвалідності внаслідок захворювання, що пов`язане з проходженням служби в органах внутрішніх справ.

Під час повторного огляду МСЕК 22.12.2017 позивачу установлена І "Б" група інвалідності довічно.

23.01.2019 позивач звернувся до начальника Центрально-Західного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції із заявою щодо виплати одноразової грошової допомоги у зв`язку з встановленням 22.12.2017 І "Б" групу інвалідності.

Рішенням комісії Центрально-Західного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції з розгляду питань щодо призначення та виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), поранення або інвалідності осіб рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби України, оформленим протоколом №13-19 від 18.03.2019, в призначенні та виплаті одноразової грошової допомоги ОСОБА_1 відмовлено, оскільки після первинного огляду МСЕК минуло більше ніж два роки. Вказане рішення позивач оскаржив до суду.

Рішенням від 18.06.2019 року Хмельницький окружний адміністративний суд визнав протиправним та скасував рішення комісії Центрально-Західного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції з розгляду питань щодо призначення та виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), поранення або інвалідності осіб рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби України, оформлене протоколом №13-19 від 18.03.2019 про відмову в призначенні та виплаті ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги у зв`язку з визначенням ОСОБА_1 першої Б групи інвалідності.

До прийняття Хмельницьким окружним адміністративним судом зазначеного рірішення, листом №11/4260 від 10.06.2019 Центрально-Західне міжрегіональне управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції України надіслало заяву позивача від 23.01.2019 з доданими матеріалами начальнику Хмельницького центру підвищення кваліфікації персоналу Державної кримінально-виконавчої служби України ОСОБА_4 , для призначення і виплати одноразової грошової допомоги у зв`язку з встановленням І "Б" групи інвалідності.

Комісія Хмельницького центру підвищення кваліфікації персоналу Державної кримінально-виконавчої служби України з розгляду питань щодо призначення та виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності чи втрати працездатності осіб рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби України прийняла рішення, оформлене протоколом №4 від 22.08.2019 року, про призначення та виплату позивачу одноразової грошової допомоги за рахунок коштів, виділених за КПКВК 3601020 КЕКВ 2730 у сумі 440500,00 грн.

22.08.2019 року в.о. начальника Хмельницького центру підвищення кваліфікації персоналу Державної кримінально-виконавчої служби України склав висновок про призначення одноразової грошової допомоги працівнику Державної кримінально-виконавчої служби України в разі поранення або встановлення інвалідності, згідно з яким Хмельницький центр підвищення кваліфікації Державної кримінально-виконавчої служби України подає матеріали для призначення позивачу одноразової грошової допомоги, у зв`язку з захворюванням, пов`язаним з проходженням служби в органах внутрішніх справ, в сумі 440500,00 грн.

22 серпня 2019 року супровідним листом №241/02-4/19СБ Хмельницький центр підвищення кваліфікації персоналу Державної кримінально-виконавчої служби України надіслав Департаменту фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку розрахунок потреби в коштах та копії документів для виплати одноразової грошової допомоги у разі втрати працездатності позивачу у зв`язку із встановлення І-ї групи інвалідності.

Міністерство юстиції України листом від 16.09.2019 №34095/11319-32-19/16.3.2 матеріали щодо призначення та виплати одноразової грошової допомоги ОСОБА_1 повернуло на доопрацювання Хмельницькому центру підвищення кваліфікації персоналу Державної кримінально-виконавчої служби України, посилаючись на пункт 4 Порядку №850, вказавши, що від дати первинного огляду МСЕК до дати встановлення І-ї групи інвалідності пройшло понад два роки, що не передбачає виплату одноразової грошової допомоги.

Протоколом №5 від 30.09.2019 року комісія Хмельницького центру підвищення кваліфікації персоналу Державної кримінально-виконавчої служби України з розгляду питань щодо призначення та виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності чи втрати працездатності осіб рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби України, розглянувши лист Міністерства юстиції України від 16.09.2019 №34095/11319-32-19/16.3.2 вирішила відмовити в призначенні та виплаті одноразової грошової допомоги ОСОБА_1

Листом від 01.10.2019 року Хмельницький центр підвищення кваліфікації персоналу Державної кримінально-виконавчої служби України повідомив позивача про відсутність підстав для виплати одноразової грошової допомоги у зв`язку з тим, що після первинного огляду МСЕК минуло більше ніж два роки.

Вважаючи відмову Міністерства юстиції України, оформлену листом від 16.09.2019 №34095/11319-32-19/16.3.2, щодо призначення і виплати одноразової грошової допомоги у зв`язку з встановленням І-ї групи інвалідності та рішення комісії Хмельницького центру підвищення кваліфікації персоналу Державної кримінально-виконавчої служби України з розгляду питань щодо призначення та виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), поранення або інвалідності осіб рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби України, оформленого протоколом від 30.09.2019 №5, про відмову у призначенні та виплаті одноразової грошової допомогу у зв`язку з встановленням І-ї групи інвалідності протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує таке.

Згідно з частиною 5 статті 23 закону України "Про державну кримінально-виконавчу службу України" на осіб рядового і начальницького складу кримінально-виконавчої служби поширюється соціальний захист поліцейських, визначений законом України "Про Національну поліцію", а також порядок і умови проходження служби, передбачені для поліцейських. Умови і розміри грошового забезпечення осіб рядового і начальницького складу та оплати праці працівників кримінально-виконавчої служби визначаються Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 5 розділу ХІ Прикінцевих та перехідних положень закону України "Про Національну поліцію" №580-VIII (який набрав чинності 7 листопада 2015 року) визнано таким, що втратив чинність закон України "Про міліцію" № 565-XII.

Відповідно до пункту 15 розділу ХІ Прикінцевих та перехідних положень Закону №580-VIII право на отримання одноразової грошової допомоги, інших виплат, передбачених Законом №565-XII, зберігається і здійснюється в порядку, що діяв до набрання чинності Законом № 580-VIII.

До набрання чинності законом України "Про Національну поліцію" порядок виплати одноразової грошової допомоги регулювався нормами статті 23 закону України "Про міліцію" №565-XII та Порядком та умовами призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 року № 850.

Відповідно до статті 23 закону України "Про міліцію" №565-XII (далі - Закон №565-XII) у разі поранення (контузії, травми або каліцтва), заподіяного працівнику міліції під час виконання ним службових обов`язків, яке призвело до встановлення йому інвалідності, а також інвалідності, що настала в період проходження служби в органах внутрішніх справ або не пізніше ніж через три місяці після звільнення зі служби чи після закінчення цього строку, але внаслідок захворювання або нещасного випадку, що мали місце в період проходження служби в органах внутрішніх справ, залежно від ступеня втрати працездатності йому виплачується одноразова грошова допомога.

Відповідно до пункту 3 Порядку №850 грошова допомога призначається і виплачується у разі, зокрема, установлення працівникові міліції інвалідності, що настала внаслідок поранення (контузії, травми або каліцтва), отриманого під час виконання ним службових обов`язків, а також інвалідності, що настала в період проходження служби в органах внутрішніх справ або не пізніше ніж через три місяці після звільнення із служби чи після закінчення цього строку, але внаслідок захворювання або нещасного випадку, що мали місце в період проходження служби в органах внутрішніх справ.

Пунктом 2 Порядку №850 визначено, що днем виникнення права на отримання грошової допомоги є, у разі встановлення працівнику міліції інвалідності або ступеня втрати працездатності без установлення інвалідності, - дата встановлення втрати працездатності, що зазначена в довідці медико-соціальної експертної комісії.

Відповідно до пункту 4 Порядку №850, якщо протягом двох років працівникові міліції після первинного встановлення інвалідності із втратою працездатності або ступеня втрати працездатності без установлення інвалідності під час повторного огляду буде встановлено згідно з рішенням медико-соціальної експертної комісії вищу групу чи іншу причину інвалідності або більший відсоток втрати працездатності, що дає йому право на отримання грошової допомоги в більшому розмірі, виплата проводиться з урахуванням раніше виплаченої суми.

Отже, Порядком №850 передбачено, що право на отримання грошової допомоги виникає з дати встановлення інвалідності, а її розмір визначається з урахуванням пункту 4 цього порядку і залежить від строку протягом якого відбулось повторне обстеження із встановлення іншої групи інвалідності, яка дає право на отримання допомоги в більшому розмірі. При цьому, у випадку, коли від дати первинного медичного огляду із встановленням інвалідності до дати повторного огляду пройшло менше 2-х років, така допомога призначається з урахуванням виплаченої суми.

Пунктами 7-9 Порядку №850 встановлено, що працівник міліції, якому призначається грошова допомога у разі встановлення інвалідності чи часткової втрати працездатності без установлення інвалідності, подає за місцем служби такі документи: заяву (рапорт) про виплату грошової допомоги у зв`язку з установленням інвалідності або ступеня втрати працездатності без установлення інвалідності за формою згідно з додатком до цих Порядку та умов; довідку медико-соціальної експертної комісії про результати визначення у застрахованої особи ступеня втрати професійної працездатності (у відсотках).

Керівник органу внутрішніх справ, у якому проходив (проходить) службу працівник міліції, подає МВС в 15-денний строк з дня реєстрації документи, зазначені в пунктах 6 або 7 цих Порядку та умов, висновок щодо виплати грошової допомоги.

МВС в місячний строк після надходження зазначених у пункті 8 цих Порядку та умов документів приймає рішення про призначення або у випадках, передбачених пунктом 14 цих Порядку та умов, про відмову в призначенні грошової допомоги і надсилає його разом із зазначеними документами керівникові органу внутрішніх справ, у якому проходив (проходить) службу працівник міліції, для видання наказу про виплату такої допомоги, або у разі відмови - для письмового повідомлення осіб із зазначенням мотивів відмови.

Отже, відповідно до закону України "Про державну кримінально-виконавчу службу України" та Порядку №850 обов`язок щодо складання висновку про щодо виплати грошової допомоги покладений на орган у якому проходив службу працівник, а обов`язок щодо прийняття рішення про призначення чи відмову в призначенні грошової допомоги покладений саме на Міністерство юстиції України.

Підстави для відмови у виплаті допомоги встановлені пунктом 14 Порядку № 850.

Згідно з пунктом 14 Порядку №850 призначення і виплата грошової допомоги не здійснюються, якщо загибель (смерть), поранення (контузія, травма або каліцтво), інвалідність чи часткова втрата працездатності без установлення інвалідності працівника міліції за висновком комісії з розслідування нещасного випадку є наслідком:

- учинення ним злочину, адміністративного правопорушення або дисциплінарного проступку;

- учинення ним дій у стані алкогольного, наркотичного, токсичного сп`яніння;

- навмисного спричинення собі тілесного ушкодження чи іншої шкоди своєму здоров`ю або самогубства (крім випадку доведення особи до самогубства, установленого судом);

- подання особою завідомо неправдивих відомостей для призначення і виплати грошової допомоги.

З дотриманням вимог Порядку №850 позивач подав до органу, в якому він проходив службу до звільнення заяву (рапорт), до якої додав копію довідки МСЕК серії АГ №0024876 від 22.12.2017 року, копію довідки до акта МСЕК серії АВ №1085201 від 22.12.2017 року, копію наказу про звільнення 10.02.2005 №10 о/с, копію грошового атестата, копію паспорта та довідки про присвоєння ідентифікаційного коду, оригінал довідки ПАТ "Оранта" про відсутність виплат страхових сум.

Розглянувши подані позивачем документи Хмельницький центр підвищення кваліфікації персоналу Державної кримінально-виконавчої служби України 22.08.2019 склав висновок про призначення одноразової грошової допомоги працівнику Державної кримінально-виконавчої служби України в разі поранення або встановлення інвалідності, яким затвердив, що ОСОБА_1 відповідно до пункту 3.2 Порядку №850 має право на отримання одноразової грошової допомоги у зв`язку з захворюванням, пов`язаним з проходженням служби в органах внутрішніх справ, у зв`язку із встановленням І-ї групи інвалідності, та листом від 22.08.2019 року №241/02/-4/19СБ направив до Міністерства юстиції України для виплати.

Всупереч Порядку №850 Міністерство юстиції України не прийняло відповідне рішення про призначення чи відмову в призначенні грошової допомоги, повернувши листом від 16.09.2019 №34095/11319-32-19/16.3.2 матеріали на доопрацювання, посилаючись на пункт 4 Порядку №850.

Однак, вказана норма Порядку №850 не позбавляє позивача права на отримання одноразової грошової допомоги, а лише встановлює обмеження у розмірі проведення виплати нарахованої суми грошової допомоги в залежності від часу повторного встановлення інвалідності із втратою працездатності після первинного встановлення втрати працездатності. Так само цей пункт Порядку не містить жодних застережень щодо неможливості проведення виплати грошової допомоги у разі встановлення особі після спливу дворічного терміну іншої групи інвалідності чи більшого відсотку втрати працездатності. Вичерпний перелік випадків, за яких особі може бути відмовлено у призначенні грошової допомоги, визначено у пункті 14 Порядку № 850.

При цьому, чинним Порядком №850 не передбачено повернення відповідним органом, уповноваженим на прийняття рішення про виплату одноразової грошової допомоги, матеріалів на доопрацювання, без прийняття рішення щодо призначення чи відмову в призначенні грошової допомоги.

Міністерство юстиції України повернувши листом від 16.09.2019 №34095/11319-32-19/16.3.2 документи про виплау одноразової грошової допомоги у разі встановлення інвалідності чи часткової втрати працездатності без установлення інвалідності порушило Порядок №850, пунктом 9 якого передбачено в місячний строк після надходження зазначених документів прийняття рішення про призначення або у випадках, передбачених пунктом 14 цих Порядку та умов, про відмову в призначенні грошової допомоги.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Таким чином, дії Міністерства юстиції України щодо повернення документів про призначення одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), поранення або інвалідності осіб рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби України суперечать Закону №565-XII та Порядку №850.

Суд також враховує, що ані Законом №565-XII, ані Порядком №850 не передбачені повноваження Хмельницького центру підвищення кваліфікації персоналу Державної кримінально-виконавчої служби України щодо визначення права позивача на отримання грошової допомоги у разі встановлення інвалідності та прийняття рішення про відмову у наданні такої допомоги.

Отже, відмова комісії Хмельницького центру підвищення кваліфікації персоналу Державної кримінально-виконавчої служби України з розгляду питань щодо призначення та виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), поранення або інвалідності осіб рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби України, у призначенні та виплаті позивачу одноразової грошової допомогу у зв`язку з встановленням І-ї Б групи інвалідності внаслідок захворювання, що пов`язане з проходженням служби в органах внутрішніх справ, оформлена протоколом від 30.09.2019 №5, є перевищенням повноважень, визначених Законом.

У Рішенні від 20.10.2011 у справі "Rysovskyy v. Ukraine" Європейський суд з прав людини зазначив, що державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків ("Lelas v. Croatia").

Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

В процесі судового розгляду Хмельницький центр підвищення кваліфікації персоналу Державної кримінально-виконавчої служби України та Міністерство юстиції України не довели правомірність дій та прийнятих рішень щодо відмови у призначенні та виплаті позивачу одноразової грошової допомогу у зв`язку з встановленням І-ї Б групи інвалідності.

Вирішуючи спір щодо правомірності рішень та дій відповідачів, суд, діючи в межах повноважень, наданих статтею 124 Конституції України, перевіряє, чи дотримані відповідачами під час їх прийняття (вчинення) вимоги статті 19 Конституції України, Закону №565-XII та Порядку №850.

Частиною 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Пунктом 10 частини 2 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Тому, з метою належного захисту прав позивача, суд вважає за необхідне зобов`язати Хмельницький центр підвищення кваліфікації персоналу Державної кримінально-виконавчої служби України повторно надіслати до Міністерства юстиції України, передбачений пунктом 8 Порядку №850, висновок щодо виплати грошової допомоги.

Щодо вимоги про зобов`язання відповідачів подати звіт по виконанню цього рішення, суд враховує таке.

Відповідно до частини 1 статті 382 КАС України, суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.

Отже, зобов`язання суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення є правом а не обов`язком суду. Суд враховує, що позивач не надав жодних доказів того, що відповідачі будуть намагатись ухилитись від виконання цього судового рішення.

Враховуючи викладене, позов необхідно задовольнити частково.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

позов задовольнити частково.

Визнати протиправним повернення Міністерством юстиції України листом від 16.09.2019 №34095/11319-32-19/16.3.2, про відмову на доопрацювання документів про призначення ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги у зв`язку з встановленням І-ї "Б" групи інвалідності.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Хмельницького центру підвищення кваліфікації персоналу Державної кримінально-виконавчої служби України з розгляду питань щодо призначення та виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), поранення або інвалідності осіб рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби України, оформлене протоколом від 30.09.2019 №5, про відмову у призначенні та виплаті одноразової грошової допомогу у зв`язку з встановленням І-ї "Б" групи інвалідності.

Зобов`язати Хмельницький центр підвищення кваліфікації персоналу Державної кримінально-виконавчої служби України повторно надіслати до Міністерства юстиції України висновок від 22.08.2019 року про призначення ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги у зв`язку з встановленням І-ї "Б" групи інвалідності.

Зобов`язати Міністерство юстиції України розглянути документи та прийняти одне з рішень, передбачених пунктом 9 Порядку №850, про призначення або про відмову в призначенні ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги у зв`язку з встановленням І-ї "Б" групи інвалідності.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідач:Міністерство юстиції України (вул. Архітектора Городецького, 13,Київ 1,01001 , код ЄДРПОУ - 00015622) Хмельницький центр підвищення кваліфікації персоналу Державної кримінально-виконавчої служби України (вул. Лісова, 1,Давидківці,Хмельницький район, Хмельницька область,31341 , код ЄДРПОУ - 26215809)

Головуючий суддя О.К. Ковальчук

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.01.2020
Оприлюднено03.02.2020
Номер документу87265947
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —560/3451/19

Постанова від 29.08.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 28.08.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 13.10.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Постанова від 19.08.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Постанова від 19.08.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Ухвала від 18.08.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Ухвала від 05.08.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Ухвала від 15.04.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Ухвала від 25.03.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Ухвала від 16.03.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні