КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 січня 2020 року м. Кропивницький Справа № 340/224/19
провадження № 2-іс/340/92/19
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Хилько Л.І., розглянув у порядку спрощеного позовного (письмового) провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 (далі - позивач) до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області (далі - відповідач) про скасування постанови та припису, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом та просив суд визнати протиправними і скасувати постанову про накладення адміністративного стягнення від 18 січня 2019 р. №794-Дк/0001По/08/01-19; припис від 18 січня 2019 р. №794-Дк/0001Пр/03/01/19.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що посадова особа, яка розглядала справу про адміністративне правопорушення та склала оскаржувану постанову за посадою не являється посадовою особою, яка визначена в пункті 1-3 ч.2 ст.244 КУпАП, а тому справа розглянута не уповноваженою на те посадовою особою. Крім того, відповідачем в порушення ч.2 ст.254 КУпАП протокол про адміністративне правопорушення склав майже через два місяці, а не через 24 години, як зобов`язує закон. Також, не вірно вказано в актах, протоколі та оскаржуваній постанові площу земельної ділянки, відтак, неправильно було зроблено розрахунок розміру шкоди. Вказані порушення, на думку позивача, свідчать про упередженість відповідача та незаконність постанови про накладення адміністративного стягнення. Щодо виявлених перевіркою порушень позивач вказав, що земельну ділянку використовує за її цільовим призначенням, а тому спірний припис є передчасним, безпідставним та незаконним.
Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 31.01.2019 р. справу передано до Ленінського районного суду м. Кіровограда за підсудністю. (а.с.32)
Рішенням Ленінського районного суду м. Кіровограда від 07.08.2019 р. відмовлено у задоволенні позову. (а.с.149-155)
Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 19.11.2019 р. рішення скасовано у зв`язку з порушенням судом правил підсудності, а справу направлено до Кіровоградського окружного адміністративного суду на новий розгляд. (а.с.189-190)
Ухвалою від 20.12.2019 р. справу прийнято до провадження та призначено до розгляду одноособово в порядку спрощеного провадження без повідомлення (виклику) сторін. (а.с.196)
Представник відповідача подав відзив на позовну заяву, в якому просив відмовити в задоволенні позовних вимог повністю обґрунтовуючи це тим, що перевіркою було виявлено використання позивачем земельної ділянки не за цільовим призначенням. При цьому, дії державного інспектора при складенні відносно позивача протоколу та розгляді адміністративної справи були в межах чинного законодавства та наданих йому повноважень. (а.с.201-208)
Позивач подав суду відповідь на відзив, в якій просив позов задовольнити з підстав, викладених у позовній заяві. (а.с.210-212)
Представник відповідача заперечення на таку відповідь не подавав.
Справу розглянуто за правилами спрощеного провадження за наявними матеріалами.
19.11.2018 р. державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель головним спеціалістом відділу здійснення контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування Баком Р.Р., на виконання наказу Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 06.11.2018 р. №794-ДК, було проведено обстеження земельної ділянки, яка знаходиться в межах населеного пункту м. Кропивницький, вул. Велика Пермська, 8-ж, про що складений відповідний акт №794-ДК/1385/АО/10/01/-18. (а.с.70-71, 72)
В ході обстеження земельної ділянки встановлено, що на ній розташований ресторан "ІНФОРМАЦІЯ_1" та готельний комплекс.
19.11.2018 р. державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель головним спеціалістом відділу здійснення контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування Баком Р.Р., згідно наказу Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 06.11.2018 р. №794-ДК, ст.6, 10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" проведена перевірка з питання дотримання вимог земельного законодавства за адресою: АДРЕСА_1, Кіровоградська область, про що складено акт №794-ДК/934/АП/09/01/-18. (а.с.73-78)
За результатами перевірки було встановлено, що по АДРЕСА_1 гр. ОСОБА_1 використовує земельну ділянку площею 0,1198 га з кадастровим номером 3510100000:39:311:0028 на підставі свідоцтва про право власності від 06.08.2018 р., виданого Виконавчим комітетом Кіровоградської міської ради. На даній земельній ділянці розташований ресторан "ІНФОРМАЦІЯ_1" та готельний комплекс, чим порушено вимоги п. г) частини першої статті 211 Земельного кодексу України, ст. 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", відповідальність за вчинене правопорушення передбачена ст. 53 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
10.01.2019 р. державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель головним спеціалістом відділу здійснення контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування Баком Р.Р. складено протокол про адміністративне правопорушення №794-ДК/0001П/07/01/19, з якого встановлено, що 19.11.2018 р. по АДРЕСА_1 ФОП ОСОБА_1 використовує земельну ділянку площею 0,1198 га за кадастровим номером: 3510100000:39:311:0028 не за її цільовим призначенням, що є порушенням вимог п. г) частини першої ст. 211 Земельного кодексу України, пункту а) частини першої ст. 91 Земельного кодексу України, ст. 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", відповідальність за вчинене правопорушення передбачена статтею 53 КУпАП. Правопорушенням заподіяно матеріальну шкоду у розмірі 6246,92 грн.. (а.с.83-84, 88-89)
18.01.2019 р. державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель головним спеціалістом відділу здійснення контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування Баком Р.Р. було прийнято постанову про накладення адміністративного стягнення №794-ДК/0001По/08/01/-19, якою ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 53 КУпАП, та накладено на позивача адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 340,00 грн.. (а.с.86-87)
Також, 18.01.2019 р. Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області прийнято припис №794-ДК/0001Пр/03/01/-19, яким приписано позивачу в 30-ти денний строк усунути порушення земельного законодавства, шляхом використання земельної ділянки відповідно до цільового призначення. (а.с.90-91)
Не погоджуючись із таким рішеннями позивач звернувся до суду з даним позовом.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.
За приписами ч.ч.1, 2 ст.2 Земельного кодексу України, земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.
Згідно до статті 187 Земельного кодексу України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.
Статтею 188 Земельного кодексу України визначено, що державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.
Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 22.07.2016 № 482 "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України", Розпорядження Кабінету Міністрів України від 30.11.2016 р. №910-р "Питання Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру", наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 29.09.2016 року № 333 "Про затвердження Положення про Головне управління Держгеокадастру в області" державний нагляд у частині дотримання земельного законодавства органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування з питань передачі земель у власність, дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю та внесення у встановленому порядку до органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування клопотання щодо приведення у відповідність із законодавством прийнятих ними рішень з питань регулювання земельних відносин та подавати в установленому законодавством порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності, віднесено до повноважень Держгеокадастру та територіальних органів Держгеокадастру.
Вищезазначене свідчить, що забезпечення та реалізація держаного контролю, зокрема шляхом проведення перевірок, є прямим обов`язком Держгеокадастру який визначений законодавством.
Відповідно до пункту 7 Положення, Держгеокадастр здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Відповідно до "Положення про Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області" затвердженого наказом Держгеокадастру від 17.11.2016 №308 Головне управління здійснює державний нагляд (контроль) в агропромисловому комплексі у частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності.
Відповідно до "Положення про Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області" від 13.01.2017 року № 11, управління з контролю за використанням та охороною земель є структурним підрозділом Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, юрисдикція якого поширюється на територію Кіровоградської області.
Згідно п. 1 Положення, Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області є структурним підрозділом Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, юрисдикція якого поширюється на територію Кіровоградської області.
Згідно пункту 3 Положення завданням Управління є реалізація повноважень Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області на території Кіровоградської області. Отже, державний інспектор у сфері державного контролю за використанням та охоронною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель головного спеціаліста відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування Бак Р.Р. є посадовою особою, що працює в штаті Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, виконує свою роботу згідно наказів та положень про організацію роботи Головного управління.
Закон України "Про державний контроль за використанням та охороною земель від 19.06.2003 року № 963-IV (далі - Закон № 963-IV) визначає правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, який спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля.
Відповідно до ст. 4 Закону № 963-IV, об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.
Згідно зі ст. 5 Закону № 963-IV державний контроль за дотриманням вимог законодавства України про охорону земель здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
До повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать зокрема здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю та виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням (ст. 6 Закону).
Відповідно до статті 9 Закону № 963-IV державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом, зокрема, проведенням перевірок.
Ст. 10 Закону № 963-IV встановлено, що державні інспектори мають право, зокрема, безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності; передавати до органів прокуратури, органів досудового розслідування акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки кримінального правопорушення.
З аналізу наведених правових норм слідує, що державний контроль за охороною та використанням земель може здійснюватися державними інспекторами ГУ Держгеокадастру, у т.ч., шляхом проведення перевірок. Для реалізації завдань у сфері здійснення контролю за використанням та охороною земель державний інспектор має право, зокрема, видавати приписи, складати акти перевірки або протоколи про адміністративні правопорушення з метою притягнення винних осіб до відповідальності.
Отже, у спірному випадку посадовою особою відповідача реалізовано повноваження, які визначені ст.10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель".
Відповідальність за порушення особою обов`язку щодо використання земельної ділянки за цільовим призначенням увстановлена положеннями ст.53 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі - КУпАП).
Про вчинення адміністративного правопорушення, у відповідності до ст.254 КУпАП, складається протокол уповноваженими на те посадовою особою або представником громадської організації чи органу громадської самодіяльності.
Згідно ст.256 КУпАП та у відповідності до пункту 5 розділу 2 Інструкції з оформлення державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель матеріалів про адміністративні правопорушення, затвердженій наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 19 січня 2017 р. № 6, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 07 лютого 2017 р. за № 173/30041 (надалі - Інструкція) у протоколі про адміністративне правопорушення зазначаються: дата і місце його складення, посада, прізвище, ім`я, по батькові особи, яка склала протокол; відомості про особу, яка притягається до адміністративної відповідальності (у разі її виявлення); місце, час вчинення і суть адміністративного правопорушення; нормативний акт, який передбачає відповідальність за дане правопорушення; прізвища, адреси свідків і потерпілих, якщо вони є; пояснення особи, яка притягається до адміністративної відповідальності; інші відомості, необхідні для вирішення справи. Якщо правопорушенням заподіяно матеріальну шкоду, про це також зазначається в протоколі. Протокол підписується особою, яка його склала, і особою, яка притягається до адміністративної відповідальності; при наявності свідків і потерпілих протокол може бути підписано також і цими особами. У разі відмови особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, від підписання протоколу, в ньому робиться запис про це. Особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, має право подати пояснення і зауваження щодо змісту протоколу, які додаються до протоколу, а також викласти мотиви свого відмовлення від його підписання.
У відповідності до розділу 2 пункту 1 Інструкції, у разі виявлення порушення законодавства у сфері використання та охорони земель, за яке Кодексом України про адміністративні правопорушення (далі - КУпАП) передбачена адміністративна відповідальність, державний інспектор складає протокол про адміністративне правопорушення (далі - протокол) (додаток 1).
Згідно до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань судом встановлено, що позивач з 31.10.1996 р. зареєстрований як фізична особа-підприємець, основним видом діяльності якого є, в т.ч.:
- діяльність готелів і подібних засобів тимчасового розміщування (код КВЕД 55.10);
- діяльність ресторанів, надання послуг мобільного харчування (КВЕД 56.10).
Під час обстеження земельної ділянки встановлено, що позивач використовує зазначену земельну ділянку не за цільовим призначенням.
Зокрема, перевіркою дотримання вимог земельного законодавства встановлено, що по вул. Великій Пермській, 8-ж, м. Кропивницький позивач (Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна) використовує земельну ділянку площею 0,1198 га з кадастровим №:3510100000:39:311:0028 на підставі свідоцтва про право власності від 06.08.2008 р., виданого Виконавчим комітетом Кіровоградської міської ради номер запису 32334 в книзі 153, Категорія земель - землі житлової та громадської забудови. Цільове призначення - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка). Перевіркою виявлено, що на даній земельній ділянці розташований ресторан "ІНФОРМАЦІЯ_1" та готельний комплекс, які є діючими, та надають відповідні послуги населенню, що підтверджується розпорядком роботи відповідних закладів та інформацією, розміщеною на офіційному сайті ресторану за посиланням ІНФОРМАЦІЯ_2, ІНФОРМАЦІЯ_3 (а.с.16-21, 98-104)
Суд зазначає, що інформація про роботу ресторану, готельного комплексу на сьогодні є актуальною. При цьому, документів на підтвердження зміни цільового призначення земельної ділянки не надано.
З наданої суду копії протоколу про адміністративне правопорушення та постанови про накладення адміністративного стягнення вбачається, що зі змістом протоколу, правами особи, що притягається до відповідальності, передбачені статтею 268 Кодексу України про адміністративні правопорушення, часом та місцем розгляду справи позивача ознайомлено, однак від підпису останній відмовився про що зроблено відповідний запис у протоколі в присутності свідків. (а.с.83-84)
11.01.2019 р. позивачу поштою направлено повідомлення про розгляд справи про адміністративне правопорушення , у якому було зазначено дату, час і місце розгляду, прави, яке 15.01.2019 року у 14:43:00 було вручено, однак позивач на розгляд справи не з`явився, а тому 18.01.2019 року справу розглянуто без його участі та за результатами розгляду 18.01.2019 винесено постанову про накладення адміністративного стягнення №794-ДК/0001По/08/01/-19. (а.с.85, 86)
Копія постанови про накладення адміністративного стягнення та розрахунок шкоди було надіслано позивачу поштою.
Крім того, відповідно до Земельного кодексу України, Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", Закону України "Про охорону земель" та Положення про державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 р. №15 державним інспектором також було видано позивачу припис про усунення порушення від 18.01.2019 р. № 794-ДК/0001Пр/03/01/-19, яким приписано усунути порушення земельного законодавства, шляхом використання земельної ділянки відповідно до її цільового призначення.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Таким чином, усі рішення та дії суб`єкта владних повноважень мають підзаконний характер, тобто повинні бути прийняті (вчинені) на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що визначені законом.
Частиною першою, другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Аналізуючи зібрані у справі докази в їх сукупності, суд приходить до висновку, що відповідачем по справі доведена правомірність прийнятого ним рішення у формі постанови № 794-Дк/0001По/08/01/-19 по справі про адміністративне правопорушення від 18.01.2019 р. та припису № 794-Дк/0001Пр/03/01/-19 від 18.01.2019 р. відносно позивача за порушення ст. 53 КУпАП, що є підставою для відмови в задоволенні позовних вимог.
Керуючись ст.ст.9, 90, 139, 242-246, 250, 251, 255, 262, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
В задоволенні адміністративного позову - відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, встановленому ст.255 КАС України та може бути оскаржено до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст.293, 295-297 КАС України. Відповідно до підпункту 15.5 п.15 Розділ VII Перехідні положення КАС України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду Л.І. Хилько
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.01.2020 |
Оприлюднено | 02.02.2020 |
Номер документу | 87290572 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Л.І. Хилько
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні