Постанова
від 28.01.2020 по справі 1.380.2019.000591
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 січня 2020 рокуСправа № 1.380.2019.000591 пров. № 857/12526/19 Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:

головуючого судді Попка Я.С.

суддів Сеника Р.П., Кухтея Р.В.

за участю секретаря судового засідання Ігнатищ Л.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Львові апеляційну скаргу Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 27 травня 2019 року, ухвалене суддею Мричко Н.І., 14:40:23 год, м. Львів, дата складання повного тексту рішення 6 червня 2019 року, у справі за позовом Приватного підприємства Озерна Алея до Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області, Державної архітектурно-будівельної інспекції України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - виконавчий комітет Львівської міської ради про визнання протиправним і скасування рішення,-

В С Т А Н О В И В:

05.02.2019 позивач - Приватне підприємство Озерна Алея звернулося до суду з позовом до Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області, в якому просить визнати протиправним і скасувати рішення Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області Про скасування містобудівних умов та обмеження для проектування об'єкту будівництва на будівництво спортивно-рекреаційного комплексу з житловими одиницями, підземним паркінгом та об'єктами громадського призначення на вул. Володимира Великого, 2-А № 64-мб від 07.08.2018, які затверджені рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради від 06.07.2018 № 721.

11.03.2019 у підготовчому засіданні Львівський окружний адміністративний суд постановив ухвалу без виходу до нарадчої кімнати про залучення до участі у справі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - виконавчий комітет Львівської міської ради.

15.04.2019 у підготовчому засіданні Львівський окружний адміністративний суд постановив ухвалу без виходу до нарадчої кімнати про залучення до участі у справі другого відповідача - Державну архітектурно-будівельну інспекцію України.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 27 травня 2019 року позов задоволено повністю. Визнано протиправним і скасовано рішення Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області Про скасування містобудівних умов та обмеження для проектування об'єкту будівництва на будівництво спортивно-рекреаційного комплексу з житловими одиницями, підземним паркінгом та об'єктами громадського призначення на вул. Володимира Великого, 2-А № 64-мб від 07.08.2018, які затверджені рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради від 06.07.2018 № 721.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції Департамент Державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області оскаржив його, подавши апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення Львівського окружного адміністративного суду від 27 травня 2019 року та ухвалити нове судове рішення, яким повністю відмовити у задоволенні позовних вимог.

Обґрунтовуючи доводи апеляційної скарги апелянт зазначає, що чинною містобудівною документацією щодо території Франківського району м. Львова є генеральний план м. Львова, який затверджений ухвалою Львівської міської ради від 30.09.2010 № 3924, та план зонування Франківського району м. Львова, затверджений ухвалою міської ради від 18.09.2014 № 3840, зі змінами, внесеними ухвалою Львівської міської ради від 25.01.2018 № 2914. Відповідно до зонінгу запланований об'єкт знаходиться в зоні Г-2 (торговельно-ділові зонирайонного рівня - зони центрів обслуговування і комерційної діяльності районного і місцевого значення), виділені для забезпечення правових умов формування місцевих (локальних) центрів з широким спектром комерційних і обслуговуючих функцій, орієнтованих на задоволення повсякденних і періодичних потреб населення.

Апелянт стверджує, що видані містобудівні умови та обмеження,які затверджені рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради №721 від 06.07.2018 та наміри забудови не відповідають функціональному призначенню та вимогам до забудови, встановленої у зонінгу для зони Г-2 (торгово-ділові зонирайонного рівня - зони центрів обслуговування і комерційної діяльності районного і місцевого рівнів), отже не відповідають положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні, чим порушено вимоги ч.1 ст.25, ч.4 ст.26 та ч.4 ст.29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності .

Таким чином, згідно з основною містобудівною документацією (генеральний план та план зонування) на вул. В.Великого, 2а у м. Львів передбачено зону Г- 2 (торгово-ділові зони районного рівня - зони центрів обслуговування і комерційної діяльності районного і місцевого рівнів), а не житлову зону Ж (зона змішаної багатоповерхової житлової забудови та громадської забудови).

Крім того, апелянт звертає увагу, що відповідно до ч.8 ст.29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності визначено, що скасування містобудівних умов та обмежень здійснюється головними інспекторами будівельного нагляду в порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду у разі невідповідності містобудівних умов та обмежень містобудівній документації на місцевому рівні.

Апелянт акцентує увагу на тій обставині, що детальний план у межах населеного пункту уточнює положення генерального плану населеного пункту і внесення змін до детального плану території допускається за умови їх відповідності генеральному плану населеного пункту та плану зонування території.

Представник апелянта у судовому засіданні пітримав доводи, викладені в апеляційній скарзі.

Представники позивача у судовому засіданні заперечили обгрунтованість доводів апеляційної скарги, просили залишити рішення суду першої інстанції без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Заслухавши суддю-доповідача та пояснення сторін, переглянувши судове рішення в межах доводів та вимог апеляційної скарги, перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального та процесуального права, апеляційний суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення апеляційної скарги.

Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що земельна ділянка позивача, яка перебуває у нього в користуванні (оренді) площею 0,3869 (кадастровий номер 4610136900:07:005:0028) та знаходиться у м. Львові по вул. Володимира Великого, 2-А, за своїм цільовим та функціональним призначенням відповідає містобудівній документації на місцевому рівні для забезпечення можливості будівництва та обслуговування спортивно-рекреаційного комплексу з офісно-торговими приміщеннями, житлом, підземним паркінгом та об'єктами громадського харчування.

Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 10.08.2017 № НВ-4605503452017 цільовим призначенням земельної ділянки є будівництво та обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об'єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури, категорія земель - землі житлової та громадської забудови.

Містобудівні умови та обмеження для проектування об'єкту будівництва на будівництво спортивно-рекреаційного комплексу з житловими одиницями, підземним паркінгом та об'єктами громадського призначення на вул. Володимира Великого, 2-А, які затверджені рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради №721 від 06.07.2018, відповідають існуючій містобудівній документації на місцевому рівні. Рішення виконавчого комітету Львівської міської ради №721 від 06.07.2018 є чинним.

Земельна ділянка позивача, яка перебуває у нього в користуванні (оренді), площею 0,3869 га (кадастровий номер 4610136900:07:005:0028), що знаходиться у м. Львові по вул. Володимира Великого, 2-А, за своїм цільовим та функціональним призначенням відповідає містобудівній документації на місцевому рівні для забезпечення можливості будівництва та обслуговування спортивно-рекреаційного комплексу з офісно-торговими приміщеннями, житлом, підземним паркінгом та об'єктами громадського харчування.

Також, відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від № НВ-4605503452017 від 10.08.2017 цільовим призначенням земельної ділянки є будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об'єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури, категорія земель - землі житлової та громадської забудови.

Таким чином, оскаржуване рішення № 64-мб від 07.08.2018 Про скасування містобудівних умов та обмеження для проектування об'єкту будівництва на будівництво спортивно-рекреаційного комплексу з житловими одиницями, підземним паркінгом та об'єктами громадського призначення на вул. Володимира Великого, 2-А , які затверджені рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради №721 від 06.07.2018 не ґрунтується на вимогах чинного законодавства та суперечить встановленим у справі обставинам.

Крім того, позивач мав право на участь у процесі прийняття відповідачем оскаржуваного рішення, а також бути проінформованим про здійснення перевірки відповідачем з метою надання можливості надати свої пояснення по суті питань, які безпосередньо торкаються прав позивача, надати відповідачу детальний план території, однак Департамент ДАБІ у Львівській області не врахував це при прийнятті оскаржуваного рішення, не надав позивачу право на участь у процесі прийняття оскаржуваного рішення, що призвело до порушення балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи щодо здійснення будівництва об'єктів і цілями, на досягнення яких спрямоване оскаржене рішення відповідача.

Апеляційний суд не погоджується з такими висновками суду першої інстанції та, надаючи правову оцінку оскаржуваному судовому рішенню та доводам апелдянта, що викладені в апеляційній скарзі, виходить із такого.

Спірні правовідносини регулюються Конституцією України, Законами України Про регулювання містобудівної діяльності №3038-VI від 17.02.2011 (з наступними змінами та доповненнями, далі - Закон України №3038-VI), Про архітектурну діяльність №687-XIV від 20.05.1999 (з наступними змінами та доповненнями, далі Закон України №687-XIV), Порядком здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №698 від 19.08.2015.

Із змісту ст.19 Конституції України вбачається, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частинами першою, другою ст.41-1 Закону України №3038-VI передбачено, що державний архітектурно-будівельний нагляд - сукупність заходів, спрямованих на дотримання уповноваженими органами містобудування та архітектури, структурними підрозділами Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій та виконавчими органами сільських, селищних, міських рад з питань державного архітектурно-будівельного контролю, іншими органами, що здійснюють контроль у сфері містобудівної діяльності (далі - об'єкти нагляду), вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час провадження ними містобудівної діяльності. Державний архітектурно-будівельний нагляд здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, через головних інспекторів будівельного нагляду упорядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пунктів 3, 4 ст.41-1 Закону України №3038-VI з метою здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду головні інспектори будівельного нагляду: 1) перевіряють законність рішень у сфері містобудівної діяльності, прийнятих об'єктами нагляду; 2) витребовують від органів державної влади, фізичних та юридичних осіб документи і матеріали щодо предмета нагляду, одержують інформацію з автоматизованих інформаційних і довідкових систем, реєстрів та баз даних, створених органами державної влади; 3) мають право безперешкодного доступу до місць будівництва об'єктів, приміщень, документів та матеріалів, необхідних для здійснення нагляду; 4) вимагають від органів державного архітектурно-будівельного контролю проведення перевірок у разі наявності ознак порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил; 5) залучають у разі потреби до здійснення нагляду фахівців підприємств, установ, організацій, контрольних і фінансових органів.

У разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, вчинених об'єктами нагляду, головні інспектори будівельного нагляду мають право: 1) видавати обов'язкові до виконання об'єктами нагляду приписи про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності; 2) притягати посадових осіб об'єктів нагляду до відповідальності за вчинені правопорушення відповідно до закону; 3) ініціювати притягнення посадових осіб об'єктів нагляду до дисциплінарної відповідальності; 4) вносити подання про звільнення посадової особи об'єкта нагляду до органу, який здійснив його призначення; 5) вносити подання про позбавлення права виконувати певні види робіт посадової особи об'єкта нагляду до органу, яким таке право надавалося; 6) скасовувати чи зупиняти дію рішень, прийнятих об'єктами нагляду відповідно до визначених цим Законом повноважень, які порушують вимоги містобудівного законодавства, з одночасним складанням протоколу відповідно до Кодексу України про адміністративні правопорушення та подальшим оприлюдненням такої інформації на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду.

Механізм здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду (далі - нагляд) визначений Порядком здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду, затверженим Постановою Кабінету Міністрів України від 19.08.2015 № 698 (далі - Порядок № 698).

Пунктом 2 Порядку № 698 передбачено, що нагляд здійснюється Держархбудінспекцією через головних інспекторів будівельного нагляду шляхом проведення планових, позапланових, документальних і камеральних перевірок. Перевірки проводяться головним інспектором будівельного нагляду або кількома головними інспекторами будівельного нагляду.

Згідно із підпунктами 1, 2 пункту 3 Порядку № 698 основними завданнями нагляду є: виявлення, припинення та запобігання порушенню уповноваженими органами містобудування та архітектури, визначеними відповідно достатті 13 Закону України Про архітектурну діяльність , органами державного архітектурно-будівельного контролю, визначеними відповідно достатті 6 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , іншими органами, що здійснюють контроль у сфері містобудівної діяльності (далі - об'єкти нагляду), вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час провадження ними містобудівної діяльності; скасування чи зупинення дії рішень, прийнятих з порушенням вимог містобудівного законодавства об'єктами нагляду, зокрема щодо документів, які дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування або анулювання зазначених документів.

Підпунктом 6 пункту 5 Порядку № 698 передбачено, що у разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, вчинених об'єктами нагляду, головні інспектори будівельного нагляду мають право скасовувати чи зупиняти дію прийнятих об'єктами нагляду відповідно до визначенихЗаконом України Про регулювання містобудівної діяльності повноважень рішень, які порушують вимоги законодавства у сфері містобудівної діяльності, з подальшим оприлюдненням такої інформації на офіційному веб-сайті Держархбудінспекції.

Частиною 8 ст.29 Закону України №3038-VI визначено, що скасування містобудівних умов та обмежень здійснюється головними інспекторами будівельного нагляду в порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду у разі невідповідності містобудівних умов та обмежень містобудівній документації на місцевому рівні.

Правові та організаційні основи містобудівної діяльності, що спрямовані на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів, встановлює Закон України від 17.02.2011 року №3038-VI Про регулювання містобудівної діяльності (далі - Закон України №3038-VI).

Згідно з п.п.7, 8 ст.1 цього Закону містобудівна документація - затверджені текстові та графічні матеріали з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій; містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об'єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.

Містобудівні умови та обмеження є чинними до завершення будівництва об'єкта незалежно від зміни замовника.

Внесення змін до містобудівних умов та обмежень може здійснювати орган, що їх надав, за заявою замовника, на виконання приписів головних інспекторів будівельного нагляду центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, або за рішенням суду.

Скасування містобудівних умов та обмежень здійснюється: 1) за заявою замовника; 2) головними інспекторами будівельного нагляду в порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду у разі невідповідності містобудівних умов та обмежень містобудівному законодавству, містобудівній документації на місцевому рівні, будівельним нормам, стандартам і правилам; 3) за рішенням суду.

У разі скасування в порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду або за рішенням суду містобудівних умов та обмежень посадові особи відповідного уповноваженого органу містобудування та архітектури несуть відповідальність згідно із законом.

Відповідно п.п.2,3,7,8,9 ст. 1 Закону № 3038-VI генеральний план населеного пункту - містобудівна документація, що визначає принципові вирішення розвитку, планування, забудови та іншого використання території населеного пункту;детальний план території - містобудівна документація, що визначає планувальну організацію та розвиток території;

містобудівна документація - затверджені текстові та графічні матеріали з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій:містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об'єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією;план зонування території (зопінг) - містобудівна документація, що визначає умови та обмеження використання території для .містобудівних потреб у межах визначених зон.

Згідно до частин першої, другої, п'ятої, шостої, восьмої статті 17 Закону України №3038-VI генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту. На підставі затвердженого генерального плану населеного пункту розробляється план земельно-господарського устрою, який після його затвердження стає невід'ємною частиною генерального плану.

Послідовність виконання робіт з розроблення генерального плану населеного пункту та документації із землеустрою визначається будівельними нормами, державними стандартами і правилами та завданням на розроблення (внесення змін, оновлення) містобудівної документації, яке складається і затверджується її замовником за погодженням з розробником.

У складі генерального плану населеного пункту може розроблятися план зонування території цього населеного пункту. План зонування території може розроблятися і як окрема містобудівна документація після затвердження генерального плану.

План зонування території розробляється з метою створення сприятливих умов для життєдіяльності людини, забезпечення захисту територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, запобігання надмірній концентрації населення і об'єктів виробництва, зниження рівня забруднення навколишнього природного середовища, охорони та використання територій з особливим статусом, у тому числі ландшафтів, об'єктів історико-культурної спадщини, а також земель сільськогосподарського призначення і лісів та підлягає стратегічній екологічній оцінці.

Генеральний план населеного пункту розробляється та затверджується в інтересах відповідної територіальної громади з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.Для населених пунктів з чисельністю населення до 50 тисяч осіб генеральні плани можуть поєднуватися з детальними планами всієї території таких населених пунктів.

Виконавчі органи сільських, селищних і міських рад, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації є замовниками, організовують розроблення, внесення змін та подання генерального плану населеного пункту на розгляд відповідної сільської, селищної, міської ради.

Рішення про розроблення генерального плану приймає відповідна сільська, селищна, міська рада.

Строк дії генерального плану населеного пункту не обмежується.

Відповідно до ч. 1 ст. 19 Закону № 3038- VI детальний план у межах населеного пункту уточнює положення генерального плану населеного пунктута визначає планувальну організацію і розвиток частини території. Детальний план розробляється з метою визначення планувальної організації і функціонального призначення, просторової композиції і параметрів забудови та ландшафтної організації кварталу, мікрорайону, іншої частини території населеного пункту, призначених для комплексної забудови чи реконструкції, та підлягає стратегічній екологічній оцінці.

Частиною 4 ст.19 Закону № 3038-VI встановлено, що детальний план території визначає містобудівні умови та обмеження (у разі відсутності плану зонування території) або уточнення містобудівних умовта обмежень згідно із планом зонування території.

Згідноч.10 ст.19Закону № 3038-VI внесення змін до детальногоплану території допускається за умови їх відповідності генеральному плану населеного пункту та плану зонування території.

Статтею 26 Закону України №3038-VI встановлено, що забудова територій здійснюється шляхом розміщення об'єктів будівництва. Суб'єкти містобудування зобов'язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об'єктів. Виконавчий орган сільської, селищної, міської ради вживає заходів щодо організації комплексної забудови територій відповідно до вимог цього Закону. Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.

Встановлено, що ухвалою Львівської міської ради від 01.12.2016 № 1341 Про затвердження ПП Озерна Алея проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки на вул. Володимира Великого, 2-а затверджено ПП Озерна Алея проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надано земельну ділянку площею 0,3869 га (у тому числі площею 0,0136 га у межах червоних ліній без права капітального будівництва) на вул. Володимира Великого, 2-а (кадастровий номер 4610136900:07:005:0028) в оренду терміном на 10 років для будівництва та обслуговування спортивно-рекреаційного комплексу з офісно-торговими приміщеннями, житлом, підземним паркінгом та об'єктами громадського харчування, за рахунок земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, перевівши їх до земель житлової та громадської забудови.

На підставі вищезазначеної ухвали укладено договір оренди земельної ділянки строком на 10 років, який зареєстрований у Львівській міській раді 28.04.2017 за № Ф-3003.

Згідно з пунктом 1 договору оренди землі від 28.04.2017 Львівська міська рада, як орендодавець, надала ПП Озерна Алея як орендарю в строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться у м. Львові по вул. Володимира Великого, 2-А площею 0,3869 га (кадастровий номер 4610136900:07:005:0028) для будівництва та обслуговування спортивно-рекреаційного комплексу з офісно-торговими приміщеннями, житлом, підземним паркінгом та об'єктами громадського харчування.

У пункті 15 договору оренди землі від 28.04.2017 зазначено, що земельна ділянка передається в оренду для будівництва та обслуговування спортивно-рекреаційного комплексу з офісно-торговими приміщеннями, житлом, підземним паркінгом та об'єктами громадського харчування.

Функціональне призначення земельної ділянки - зона Ж-4 (зона змішаної багатоповерхової житлової забудови та громадської забудови) відповідно до плану зонування територій (зонінгу) Франківського району, затвердженого ухвалами міської ради від 18.09.2014 № 3840 і від 25.01.2018 № 2914, та детального плану території, затвердженого рішенням виконавчого комітету від 14.07.2017 № 611 Про затвердження детального плану території у межах вул. В. Янева, вул. Стрийської, вул. Володимира Великого, залізничної колії .

Відповідно до рішення виконавчого комітету ЛМР Про затвердження інформаційних і технологічних карток адміністративних послуг з питань архітектури, які надає виконавчий комітет №350 від 30.03.2018,ПП Озерна Алея подало документи для отримання містобудівних умов та обмежень для проектування об'єкта будівництва. До заяви позивач долучив: договір оренди землі від 28.04.2017, витяг з Державного земельного кадастру про надану земельну ділянку від 10.08.2017 № НВ-4605503452017, витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію речового права - земельної ділянки, кадастровий номер 4610136900:07:005:0028, витяг з державного реєстру прав на нерухоме майно про реєстрацію прав власності - автостоянки № 6, загальною площею 14,9 м2, містобудівний розрахунок.

На підставі вказаного звернення та за результатом опрацювання усіх наданих документів, Управлінням архітектури та урбаністіки Департаменту містобудування Львівської міської ради видано містобудівні умови та обмеження для проектування об'єкта будівництва ПП Озерна Алея спортивно-рекреаційного комплексу з житловими одиницями, підземним паркінгом таоб'єктами громадського призначення на вул. В. Великого, 2-А. Вказані містобудівні умови затверджено рішенням виконавчого комітету ЛМР від 06.07.2018 № 721 Про затвердження містобудівних умов та обмежень для проектування об'єкта будівництва на будівництво ПП Озерна Алея спортивно-рекреаційного комплексу з житловими одиницями, підземним паркінгом та об'єктами громадського призначення на вул. В. Великого, 2-А .

Відповідно до вказаних містобудівних умов та обмежень, видом будівництва є нове будівництво по вул. Володимира Великого, 2-А на земельній ділянці площею 0,3869 га з кадастровим номером 4610136900:07:005:0028 з категорією земель: землі житлової та громадської забудови з видом використання для будівництва та обслуговування спортивно-рекреаційного комплексу з офісно-торговими приміщеннями, житлом, підземним паркінгом та об'єктами громадського харчування відповідно до витягу з Державного земельного кадастру від 10.08.2017 № НВ - 4605503452017.

03.08.2018 головними інспекторами будівельного нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури і містобудування Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області Хар М.І. та Гончар Т.А., на підставі наказу Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 27.07.2018 № 954, на підставі довідки про результати документальної перевірки від 23.07.2018 та направлення на проведення позапланової перевірки від 27.07.2018 № 64-мб/пз, проведено позапланову перевірку Управління архітектури та урбаністики Департаменту містобудування Львівської міської ради.

За результатами перевірки складено акт перевірки № 64-мб від 03.08.2018.В акті перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил встановлено, що: Управлінням архітектури та урбаністіки Департаменту містобудування Львівської міської ради видано містобудівні умови та обмеження для проектування об'єкта будівництва на будівництво спортивно-рекреаційного комплексу з житловими одиницями, підземним паркінгом та об'єктами громадського призначення на вул. Володимира Великого, 2-А, які затверджені рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради від 06.07.2018 № 721.

Згідно зонінгу, запланований об'єкт розташовується в зоні Г-2 (торговельно-ділові зони районного рівня - зони центрів обслуговування і комерційної діяльності районного і місцевого значення) виділені для забезпечення правових умов формування місцевих (локальних) центрів з широким спектром комерційних і обслуговуючих функцій, орієнтованих на задоволення повсякденних і періодичних потреб населення.

Відповідно до висновів акта перевірки, видані містобудівні умови та обмеження, наміри забудови земельної ділянки не відповідають функціональному призначенню та вимогам до забудови, встановленої у зонінгу для зони Г-2 (торговельно-ділові зони районного рівня - зони центрів обслуговування і комерційної діяльності районного і місцевого значення), а отже не відповідають положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні, чим порушено вимоги частини 1 статті25, частини 4 статті26, пункту 3 частини 4 статті29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності .

На підставі вказаного акта перевірки відповідачем прийнято рішення № 64-мб від 07.08.2018 про скасування містобудівних умов та обмежень для проектування об'єкта будівництва на будівництво спортивно-рекреаційного комплексу з житловими одиницями, підземним паркінгом та об'єктами громадського призначення на вул. Володимира Великого,2-А, які затверджені рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради від 06.07.2018№ 721.

Згідно оскаржуваного рішення Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області Про скасування містобудівних умов та обмеження для проектування об'єкту будівництва на будівництво спортивно-рекреаційного комплексу з житловими одиницями, підземним паркінгом та об'єктами громадського призначення на вул. Володимира Великого, 2-А містобудівні умови та обмеження та наміри забудови не відповідають функціональному призначенню та вимогам до забудови, встановлених у генеральному плані та у зонінгу для зони Г-2 (торговельно-ділові зони районного рівня - зони центрів обслуговування і комерційної діяльності районного і місцевого значення), а тому не відповідають положенням відповідної містобудівної документації.

Встановлено, що запланований об'єкт будівництва розташований на території Франківського району м. Львова і чинною містобудівною документацією відносно території Франківської району м. Львова є генеральний план м. Львова, який затверджений ухвалою Львівської міської ради від 30.09.2010 №3924, та план зонування Франківського району м.Львова, затверджений ухвалою міської ради від 18.09.2014 № 3840, зі змінами, внесеними ухвалою Львівської міської ради від 25.01.2018 № 2914.

Генеральним планом м. Львова територія, що забудовується, віднесена до автотранспортних підприємств.

Відповідно до зонінгу запланований об'єкт знаходиться в зоні Г -2 (торговельно- ділові зони районного рівня - зони центрів обслуговування і комерційної діяльності районного і місцевого значення), виділені для забезпечення правових умов формування місцевих (локальних) центрів з широким спектром комерційних і обслуговуючих функцій, орієнтованих на задоволення повсякденних і періодичних потреб населення.

Згідно розробленого ТОВ Шеремета архітект груп містобудівного розрахунку заплановано будівництво багатоповерхового і трьохсекційного житлового будинкузмішаної поверховості з вбудованими комерційно-побутовими приміщеннями в рівні 1-го поверху та підземним паркінгом.

Тобто, видані містобудівні умови та обмеження та наміри забудови не відповідають функціональному призначенню та вимогам до забудови, встановленої у зонінгу для зони Г-2 (торговельно-ділові зони районного рівня - зони центрів обслуговування і комерційної діяльності районного і місцевого значення),отже не відповідають положенням відповідної містобудівноїдокументації на місцевому рівні, чим порушено вимоги ч.1 ст.25, ч.4 ст.26 та п.3 ч.4 ст.29 Закону №3038-VI від 17.02.2011.

Відповідно до п.п.4 п.4 ст.19 Закону №3038-VI від 17.02.2011 детальний план території визначає містобудівні умови та обмеження (у разі відсутності плану зонування території) або уточнює містобудівні умови та обмеження згідно із планом зонування території.

Встановлено, що рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради Про затвердження детального плану території у межах вул. В. Янева, вул. Стрийської, вул. Володимира Великого, залізничної колії №611 від 14.07.2017 затверджено детальний план території у межах вул. В. Яневої, вул. Стрийської, вул. Володимира Великого, залізничної колії у складі з розробленою планувальною структурою забудови території, планом червоних ліній вулично-дорожньої мережі, схемою функціонального зонування території (планом зонування території з уточненням плану зонування Франківського району) з визначенням містобудівних умов та обмежень забудови земельних ділянок, пропозиціями з інженерного забезпечення та захисту території, заходами щодо дотримання санітарно-гігієнічних, протипожежних нормативів, вимог з ліквідації аварійних ситуацій та реалізації детального плану території.

До меж території, що охоплюється даним детальним планом, входить земельна ділянка площею 0,3869 га (у тому числі площею 0,0136 га в межах червоних ліній без права капітального будівництва) на вул. Володимира Великого, 2-а (кадастровий номер 4610136900:07:005:0028).

Згідно детального плану території земельна ділянка по вулиці Володимира Великого, 2а, кадастровий номер 4610136900:07:005:0028 знаходиться в функціональній зоні категорії Ж-4 - зона змішаної багатоповерхової житлової забудови та громадської забудови. Дозволений повний спектр послуг місцевого значення і окремих об'єктів загальноміського значення, (в тому числі прибудованих) некомерційних комунальних підприємств, а також майданчики для відпочинку, ігор, спорту, сквери. Торговельні і обслуговуючі підприємства місцевого значення повинні відповідати вимогам завантаження, організації під'їздів і паркування. Переважні види забудови та іншого використання земельних ділянок: багатоквартирні житлові будинки 10-16 поверхів.

Тобто, рішенням виконавчого комітету міської ради затверджено детальний план території та змінено функціональне її призначення, згідно з яким земельна ділянка, на якій заплановано будівництво, віднесена до зони Ж-4 (зона змішаної багатоповерхової житлової забудови та громадської забудови),що суперечить зонінгу, згідно якого зазначена територія віднесена до Г-2 (торговельно-ділові зони районного рівня - зони центрів обслуговування і комерційної діяльності районного і місцевого значення).

Відповідно до частини 2 статті 24 Закону України №3038-VI забудова земельної ділянки здійснюється в межах її цільового призначення, встановленого відповідно до законодавства.

Згідно з частиною 4 ст.26 Закону України №3038-VI право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.

Колегія суддів суду апеляційної інстанції звертає увагу на ту обставину, що детальний план території може виключно уточнювати забудови у раніше встановленій зоні, а не змінювані раніше встановлені види забудови. У разі встановлення під час проведення перевірки невідповідності виданихмістобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки раніше прийнятому та затвердженому генеральному плану та/або плану зонування території такі, на думку колегії суддів суду апеляційної інтанції, містобудівні умови підлягають безумовному скасуванню.

Відтак, апеляційний суд не погоджується з позицією суду першої інстанції, що містобудівні умови та обмеження для проектування об'єкту будівництва на будівництво спортивно-рекреаційного комплексу з житловими одиницями, підземним паркінгом та об'єктами громадського призначення на вул. Володимира Великого, 2-А, які затверджені рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради №721 від 06.07.2018, відповідають існуючій містобудівній документації на місцевому рівні.

Щодо доводів представників позивача в частині неправомірності проведення перевірки, зокрема проведення її без участі позивача, колегія суддів суду апеляційної інтанції звертає увагу, що ні Законом України Про регулювання містобудівної діяльності №3038-VI від 17.02.2011 року, ні Порядком здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду, затверженим постановою Кабінету Міністрів України від 19.08.2015 № 698 не передбачено обов'язку повідомлення чи залучення контролюючим органом до проведення перевірки суб'єкта містобудування, якому орган місцевого самоврядування видав містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки.

Щодо посилань представників позивача на відсутність у Законі України №3038-VI такої підстави для скасування містобудівних умов та обмежень, як невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні і рішення виконавчого комітету Львівської міської ради №611 від 14.07.2017, яким затверджено детальний план території є чинним на момент розгляду справи, колегія суддів суду апеляційної інстанції зазначає, що під час апеляційного провадження встановлено, що містобудівні умови та обмеження та наміри забудови не відповідають функціональному призначенню та вимогам до забудови, встановлених у генеральному плані та у зонінгу для зони Г-2 (торговельно-ділові зони районного рівня - зони центрів обслуговування і комерційної діяльності районного і місцевого значення), а тому не відповідають положенням відповідної містобудівної документації.

Колегія суддів суду апеляційної інстанції відзначає, що відповідно до сг.1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності до містобудівної документації на місцевому рівні відноситься генеральний план населеного пункту, план зонування території, а отже уразі встановлення під час проведення перевірки невідповідності виданих містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки раніше прийнятому та затвердженому генеральному плану та/або плану зонування території такі містобудівні підлягають безумовному скасуванню.

Не заслуговують на увагу покликання представників позивача на ті обставини, що Львівською міською радою ПП Озерна Алея була надана в оренду земельна ділянка (кадастровий номер 4610136900:07:005:0028) терміном на 10 років для будівництва та обслуговування спортивно-рекреаційного комплексу з офісно-торговими приміщеннями, житлом, підземним паркінгом та об'єктами громадського харчування, за рахунок земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, перевівши їх до земель житлової та громадської забудови, що відповідачє вимогам ч.5 ст.20 Земельного кодексу України із врахуванням положень ч.2 ст.24 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності . Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 10.08.2017 № НВ-4605503452017 цільовим призначенням земельної ділянки є будівництво та обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об'єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури, категорія земель - землі житлової та громадської забудови з наступних підстав.

Відповідно до ч.3 ст.24 Закону України№3038-VI у разі відсутності плану зонування або детального плану території, затвердженого відповідно до вимог цього Закону, передача (надання) земельних ділянок із земельдержавної абокомунальної власності у власність чи користування фізичним та юридичним особам для містобудівних потреб забороняється.

Частиною 4 ст.24 Закону України №3038-VI встановлено, що зміна цільового призначення земельної ділянки, яка не відповідає плану зонування території та/або детальном\ плану території забороняться.

Чинною містобудівною документацією відносно території Франківського району м. Львова є генеральний план м. Львова, який затверджений ухвалою Львівської міської ради від 30.09.2010 №3924 таплан зонування Франківського райоїн м. Львова, затверджений ухвалою міської ради від 18.09.2014 № 3840.

Тобто, план зонування Франківського району м Львові був затверджений у вересні 2014 року із чітко визначеними видами забудови зони Г-2 (торговельно-ділові зони районного рівня - зони центрів обслуговування і комерційної діяльності районного і місцевого значення), а тому в період з грудня 2016 року по квітень 2017 року Львівська міська рада не мала права передавати позивачу в оренду земельну ділянку із встановленнях детальним планом території видом забудови зони Ж-4 (зона змішаної багатоповерхової житлової забудови та громадської забудови) без внесення відповідних змін у план зонування територій, як вищестоящу містобудівну документацію, у звязку з чим покликання суду на договір оренди земельної ділянки та визначені таким договором обставини є помилковими.

Суд апеляційної інстанції вважає, що суд першої інстанції задовольняючи позов допустив невідповідність своїх висновків обставинам справи та помилково застосував норми матеріального, що відповідно до приписів ст.317 КАС України є підставою для скасування судового рішення та прийняття постанови про відмову у задоволенні позову.

Керуючись ст.ст.243, 308, 310, п.2 ч.1 ст.315, 317, 321, 322, 325 КАС України, суд,-

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області задовольнити.

Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 27 травня 2019 року у справі №1.380.2019.000591 скасувати та прийняти постанову, якою в задоволенні позову Приватного підприємства Озерна Алея до Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Львівській області, Державної архітектурно-будівельної інспекції України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - виконавчий комітет Львівської міської ради про визнання протиправним і скасування рішення відмовити.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя Я. С. Попко судді Р. П. Сеник Р. В. Кухтей Повне судове рішення складено 31.01.2020.

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.01.2020
Оприлюднено02.02.2020
Номер документу87296673
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1.380.2019.000591

Постанова від 23.06.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 22.06.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 12.03.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 10.03.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 12.02.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 28.01.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Попко Ярослав Степанович

Постанова від 28.01.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Попко Ярослав Степанович

Ухвала від 03.01.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Попко Ярослав Степанович

Ухвала від 24.12.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Попко Ярослав Степанович

Ухвала від 10.12.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Попко Ярослав Степанович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні