Рішення
від 04.02.2020 по справі 360/4695/19
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

04 лютого 2020 рокуСєвєродонецькСправа № 360/4695/19

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Борзаниця С.В., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області до Відділу культури Білокуракинської районної державної адміністрації, Шарівської сільської ради про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), -

ВСТАНОВИВ:

До Луганського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області (далі також - позивач, ГУ ДСНСУ у Луганській області) до Відділу культури Білокуракинської районної державної адміністрації (далі також - відповідач, відділ культури Білокуракинської РДА), Шарівської сільської ради (далі також - співвідповідач), в якому просить застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до сільського Будинку культури Шарівської сільської ради у вигляді зупинення експлуатації будівлі споруд та приміщень за адресою: 92210, Луганська область, Білокуракинський район, с. Шарівка, вул. Центральна, буд. 1, до повного усунення всіх порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки в зазначеній будівлі, вказаних в Акті перевірки від 05.08.2019 № 21.

Позовну заяву обґрунтовано тим, що у період з 01.08.2019 по 05.08.2019 відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , відповідно до листа Шарівської сільської ради від 04.07.2019 № 146 щодо проведення за її бажанням позапланового заходу державного нагляду (контролю) та наказу Головного управління від 22.07.2019 № 188 - НО Про проведення позапланових перевірок , на підставі посвідчення на проведення перевірки № 55/21 від 26.07.2019, здійснено позапланову перевірку сільського Будинку культури Шарівської сільської ради, зареєстрований за адресою: 92210, Луганська область, Білокуракинський район, с. Шарівка, вул. Центральна, буд. 1, який є комунальною власністю Шарівської сільської ради, з метою перевірки дотримання (виконання) законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки.

За результатами перевірки складений Акт перевірки щодо додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки (далі - Акт перевірки) № 21 від 05.08.2019.

Актом перевірки виявлені порушення Кодексу цивільного захисту України № 5403-VІ (далі - КЦЗУ), Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 року за № 252/26697 (далі - ППБУ) та інших діючих нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки, а саме: перелік порушень вимог законодавства, виявлених органом ДСНС України під час здійснення перевірки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а саме: 28 порушень.

Будь-яких скарг до проведеного планового заходу, зауважень чи заперечень до складеного Акту перевірки з боку відповідача не надходили.

Подальша експлуатація будівлі, споруд та приміщень сільського Будинку культури Шарівської сільської ради з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей. Їх не усунення прямою мірою впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей.

Співробітники та відвідувачі сільського Будинку культури Шарівської сільської ради постійно перебувають під реальною загрозою втрати життя та отримання травм чи шкоди своєму здоров`ю через невиконання та ігнорування керівництвом та посадовими особами Відповідача вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту.

Представник позивача позовні вимоги підтримав, просив задовольнити у повному обсязі.

Відповідач позов не визнав, подав відзив на позовну заяву, в якому в задоволенні вимог просить відмовити повністю з таких підстав (арк. спр. 106-107).

Договір оренди нерухомого майна між Відділом культури Білокуракинської районної державної адміністрації та Шарівською сільською радою Білокуракинського району Луганської області був укладений 15.02.2019 за № 4. Нежитлова будівля, що є предметом договору, була передана орендарю за актом приймання-передавання нерухомого майна № 1 до договору № 4 від 15.02.2019. Саме за цим договором відділ культури здійснює перерахування орендної плати через казначейство.

23.12.2019 між Шарівською сільською радою та відділом культури Білокуракинської РДА було укладено додаткову угоду до договору оренди нерухомого майна від 15.02.2019 № 4, згідно якої договір оренди нерухомого майна від 15.02.2019 № 4, укладений між Шарівською сільською радою та відділом культури Білокуракинської РДА, вважати розірваним з 31.12.2019 за згодою сторін.

На даний час нежитлове приміщення, що є предметом договору оренди, знаходиться в тому самому стані, що і на момент укладення договору від 15.02.2019 № 4. Договором оренди нерухомого майна не було передбачено капітального ремонту даного приміщення за рахунок орендаря.

Отже, вважає, що адміністративний позов ГУ ДСНС України в Луганській області до Відділу культури Білокуракинської районної державної про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) не піддягає задоволенню.

Позивач та відповідач надали заяви про розгляд справи за відсутності представників Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області до Відділу культури Білокуракинської районної державної адміністрації, в яких позивач позов підтримав, відповідач позовні вимоги не визнав (арк. спр. 131, 133).

Співвідповідач у судове засідання не прибув, про час, дату та місце розгляду справи повідомлений належним чином, надіслав заяву про розгляд справи за відсутності уповноваженого представника (арк. спр. 130).

Правом подати суду відзив на позовну заяву разом з доказами, які підтверджують обставини, на яких ґрунтуються заперечення співвідповідача, якщо такі докази не надані позивачем, співвідповідач не скористався.

Сторони у судове засідання не прибули, про час, дату та місце розгляду справи повідомлені належним чином (арк. спр. 127-129).

Відповідно до частини дев`ятої статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Оскільки сторони про час, дату та місце судового розгляду повідомлені належним чином, відсутня потреба заслухати свідка чи експерта, суд вважає за можливе розглянути справу у письмовому провадженні на підставі наявних у ній доказів.

По справі вчинені такі процесуальні дії.

Ухвалою від 04.11.2019 відкрито провадження у справі, вирішено справу розглядати в порядку загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 26.11.2019 (арк. спр. 1-2).

Станом на 26.11.2019 головуючий-суддя Борзаниця С.В. перебував на лікарняному.

Розгляд справи призначено на 16.12.2019.

Ухвалою від 16.12.2019 замінено відповідача - Шарівську сільську раду на належного - Відділ культури Білокуракинської районної державної адміністрації у справі № 360/4695/19. Розгляд справи відкладено, наступне відкрите підготовче засідання призначено на 27.12.2019 (арк. спр. 79-80).

Ухвалою від 27.12.2019 закрито підготовче провадження та призначено ну справу до судового розгляду по суті на 15.01.2020 (арк. спр. 102).

Ухвалою від 15.01.2020 залучено до участі у справі № 360/4695/19 як співвідповідача Шарівську сільську раду. Справа розглядатиметься в спрощеному позовному провадженні з повідомленням (викликом) сторін та призначена до розгляду у відкритому судовому засіданні на 04.02.2020 (арк. спр. 122-123).

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-77, 90 КАС України, суд дійшов такого.

Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Відділ культури Білокуракинської районної державної адміністрації (ідентифікаційний код 02227127, місцезнаходження: 92200, Луганська обл., Білокуракинський район, смт Білокуракине, вул. Леніна, буд. 47) зареєстровано в якості юридичної особи 11.07.2001, 11.10.2004 за № 1 364 120 0000 000010 (арк. спр. 77-78).

Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Шарівська сільська рада (ідентифікаційний код: 04336027, місцезнаходження: 92210, Луганська обл., Білокуракинський район, с. Шарівка, вул. Центральна, буд. 1) зареєстрована в якості юридичної особи 21.05.1997, 24.01.2006 за № 1 364 120 0000 000190 (арк. спр. 119-120).

Будівля сільського Будинку культури за адресою: 92210, Луганська область, Білокуракинський район, с. Шарівка, вул. Центральна, буд. 1 є комунальною власністю Шарівської сільської ради, про що свідчить свідоцтво про право власності від 22.06.2011 та витяг про державну реєстрацію прав (арк. спр. 49-60).

15.02.2019 між відділом культури Білокуракинської РДА та Шарівською сільською радою укладено договір № 4 оренди нерухомого майна, де відділ культури Білокуракинської РДА є орендарем, Шарівська сільська рада - орендодавець (арк. спр. 61-62).

Згідно з пунктом 1.1 договору від 15.01.2019 № 4 орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування нежитлову будівлю (далі - майно) площею 428,8 кв.м, розташовану за адресою: 92210, Луганська область, Білокуракинський район, с. Шарівка, вул. Центральна, буд. 1. Балансова вартість Шарівського сільського будинку культури 49199,73 грн.

Майно - будівля призначена для розміщенні в ній Шарівського сільського будинку культури.

Стан майна на момент укладення договору: придатне до використання за його призначенням (пункти 1.2, 1.3 договору від 15.01.2019 № 4).

Відповідно до пункту 4.2 договору від 15.01.2019 № 4 орендар зобов`язаний, крім іншого, забезпечувати збереження орендованого майна, запобігати його пошкодженню і псуванню, тримати майно в порядку, передбаченому санітарними нормами та правилами пожежної безпеки, підтримувати орендоване майно в належному стаді, не гіршому, ніж на момент передачі його в оренду, вживати заходів протипожежної безпеки за рахунок власних коштів.

Договір набирає чинності з моменту підписання його сторонами. Строк дії Договору становить 2 роки 11 місяців, а в частині розрахунків до повного здійснення (пункт 5.1 договору від 15.01.2019 № 4).

Відповідно до пунктів 1.1; 1.2 акту прийняття-передавання нерухового майна до договору від 15.02.2019 № 4, де орендарем зазначено відділ культури Білокуракинської РДА, орендодавцем - Шарівська міська рада, орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування нежитлову будівлю площею 428,8 кв.м, розташовану за адресою: 92210, Луганська область, Білокуракинський район, с. Шарівка, вул. Центральна, буд. 1. Орендар підтверджує, що приміщення придатне для його цільового використання, та будь-яких претензій до орендодавця немає (арк. спр. 110).

23.12.2019 між Шарівською сільською радою та відділом культури Білокуракинської РДА було укладено додаткову угоду до договору оренди нерухомого майна від 15.02.2019 № 4, згідно якої договір оренди нерухомого майна № 4 від 15.02.2019, укладений між Шарівською сільською радою та відділом культури Білокуракинської РДА, вважати розірваним з 31.12.2019 за згодою сторін (арк. спр. 111).

У період з 01.08.2019 по 05.08.2019 відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , відповідно до листа Шарівської сільської ради від 04.07.2019 № 146 щодо проведення за її бажанням позапланового заходу державного нагляду (контролю) та наказу Головного управління від 22.07.2019 № 188 - НО Про проведення позапланових перевірок , на підставі посвідчення на проведення перевірки № 55/21 від 26.07.2019, здійснено позапланову перевірку сільського Будинку культури Шарівської сільської ради Луганської області, зареєстрований за адресою: 92210, Луганська область, Білокуракинський район, с. Шарівка, вул. Центральна, буд. 1-А, який є комунальною власністю Шарівської сільської ради, з метою перевірки дотримання (виконання) законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки. Перевірка проведена посадовою особою органу державного нагляду: заступником начальника Білокуракинського міського відділу Головного управління підполковником служби цивільного захисту Тєльновим Артемом Ігоровичем за участю голови Шарівської сільської ради Піднебенного Олександра Пантелійовича.

За результатами перевірки складений Акт перевірки щодо дотримання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки (далі - Акт перевірки) № 21 від 05.08.2019, відповідно до якого виявлені порушення Кодексу цивільного захисту України № 5403-VI (далі - КЦЗУ), Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697 (далі - ППБУ) та інших діючих нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а саме: пункт 2.5 Розділу ІІІ ППБУ - не оброблені у будинку дерев`яні елемента горищних похрипів (крокви, лати) засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності; пункт 1,2 розділу V ППБУ - не обладнаний будинок, приміщення системою пожежної сигналізації; пункт 1, 2 розділу V ППБУ - не обладнаний будинок, приміщення системою оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей, пункт 121 розділу IV ППБУ - не виконаний захист будівлі від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів; підпункт 9 пункту 22 розділу V - не справні пожежні кран-комплекти; підпункт 2, пункту 2.2 розділу V ППБУ - не укомплектовані пожежні кран-комплекти пожежним рукавом однакового з ним діаметра та стволом; підпункт 6, пункту 2.2 розділу V ППБУ - не розміщені пожежні кран-комплекти у вбудованих або навісних шафках, які мають отвори для провітрювання і пристосовані для опломбування та візуального огляду їх без розкривання; підпункт 8, пункту 2.2 розділу V ППБУ - не вказані на дверцятах пожежних шафок із зовнішнього боку після літерного індексу ПК порядковий номер крана та номер телефону для виклику пожежно-рятувальних підрозділів; підпункт 9 пункту 22 розділу V ППБУ - не здійснюється технічне обслуговування і перевірка пожежних кран-комплектів на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування, не рідше одного разу на рік; пункт 2.23 розділу III, пункт 225 розділу VI ППБУ - відсутня сходова площадка на сходам (зовнішні відкриті) з кіноапаратного комплексу; пункт 2.37. розділу III ППБУ - допускається захаращення шляхів евакуації меблями, обладнанням, різними матеріалами (фойє; глядачевий зал, підвал); пункт 2.37. розділу III ППБУ - допускається забивання, замикання на замки, болтові з`єднання та інші запори, що важко відчиняються зсередини, дверей на шляхах евакуації та евакуаційних виходах (фойє; глядачевий зал); пункт 2.13 розділу III ППБУ - допускається закладання віконних прорізів у підвальному поверху; пункт 2.31 розділу III, пункт 2.20 розділу VI ППБУ - не обладнані світловими покажчиками з написом Вихід виходи з глядачевого залу, фойє, планшета сцени; пункт 1.20. розділу IV ППБУ - не проведений замір опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання; пункт 1.6. розділу IV ППБУ - не здійснене з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (тамбур; електромережа, що підведена до вимикача світла у приміщенні більярдної ; мережа освітлення у приміщенні більярдної ; розподільча коробка у кабінеті директора; електромережа освітлення на сцені; мережа освітлення на виході зі сцени); пункт 1.18. розділу IV ППБУ - допускається підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи (сцена); пункт 1.18. розділу IV ППБУ - допускається використання в пожежонебезпечних зонах світильників з лампами розжарювання без захисного суцільного скла (ковпаків) (глядачевий зал; сцена); пункт 3.17 розділу V ППБУ - не здійснене технічне обслуговування вогнегасника -1 од.; пункт 3.6,3.8,3.9 розділу V ППБУ - не дозабезпечений будинок, приміщення, первинними засобами пожежогасіння: вогнегасниками; пункт 3.10. розділу V ППБУ - не установлені вказівні знаки для зазначення місцезнаходження первинних засобів пожежогасіння; пункт 3.10. розділу V ППБУ - не розміщені переносні вогнегасники шляхом навішування на вертикальні конструкції на висоті не більше 1,5 м від рівня підлоги до нижнього торця вогнегасника і на відстані від дверей, достатній для її повного відчинення; пункт 2.3 розділу VI ППБУ - не здійснюється миття планшета сцени водним розчином, що містить вогнезахисну речовину; пункт 2.3 розділу VI ППБУ - не оброблені дерев`яні конструкції сценічної коробки вогнезахисними засобами; пункт 2.29 розділу VI ППБУ - не влаштовані шафи для зберігання засобів індивідуального захисту органів дихання для саморятування людей під час пожежі; пункт 2.29 розділу VI ППБУ - відсутні у обслуговувального персоналу засоби індивідуального захисту органів дихання для саморятування людей під час пожежі; пункт 8 розділу II ППБУ - не забезпечений будинок, приміщення відповідними знаками безпеки; пункт 2 частини першої статті 20 КЦЗУ, пункт 1 розділу 4 ППБУ - не забезпечені працівники засобами індивідуального захисту (арк. спр. 14-16, 17-35).

Стосовно голови Шарівської сільської ради Піднебенного Олександра Пантелійовича складено протокол № ЛГ 004091 від 05.08.2019 про адміністративне правопорушення, відповідно до статті 175 КУпАП (арк. спр. 36).

Постановою № ЛГ 004091 від 06.08.2019 про накладення адміністративного стягнення ОСОБА_1 визнано винним у скоєнні адміністративного правопорушення, передбаченого статтею 175 КУпАП, та накладено штраф 102,00 грн (арк. спр. 37).

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.

Згідно з частиною першою статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Частиною другою статті 19 Основного Закону України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05 квітня 2007 року № 877-V (далі - Закон № 877).

Відповідно до статті 1 Закону № 877 державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Відповідно до частини сьомої статті 7 Закону № 877 на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності регулює Кодекс цивільного захисту України.

В силу статті 47 Кодексу цивільного захисту України державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , цього Кодексу та інших законодавчих актів.

Приписами статті 4 Закону № 877 встановлено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом. Планові та позапланові заходи здійснюються в робочий час суб`єкта господарювання, встановлений його правилами внутрішнього трудового розпорядку.

Відповідно до частин першої та другої статті 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

Згідно з пунктом 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Указом Президента України від 16.01.2013 № 20/2013, Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра оборони України (далі - Міністр).

ДСНС України входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності.

Відповідно до пункту 6 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).

Відповідно до пункту 1 Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області, затвердженого наказом ДСНС 04.02.2013 № 3 (у редакції наказу ДСНМ від 21.09.2017 № 507) (далі - Положення) ГУ ДСНС у Луганській області є територіальним органом Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб. Відповідно до підпункту 27 пункту 4 вказаного Положення ГУ ДСНС у Луганській області відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території організовує та здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та суб`єктами господарювання (арк. спр. 38-44).

Відповідно до підпунктів 27, 35 пункту 4 Положення Головне управління відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території організовує і здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання; складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звертається до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємства, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд тощо.

Згідно зі статтею 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Відповідно до пункту 1, 12 частини першої статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Частиною другою статті 68 Кодексу цивільного захисту України визначено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Підстави для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів передбачені частиною першою статті 70 Кодексу цивільного захисту України та полягають у:

1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;

2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;

3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;

4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;

5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;

6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;

7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами;

8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;

9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;

10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;

11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина друга статті 70 Кодексу цивільного захисту України).

Згідно з пунктами 1, 13, 21, 22, 23 частини першої статті 20 Кодексу цивільного захисту України на суб`єкта господарювання покладається обов`язок: забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання; здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій; забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки; утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; здійснення заходів щодо впровадження автоматичних засобів виявлення та гасіння пожеж і використання для цієї мети виробничої автоматики.

Визначення небезпечного чинника міститься у пункті 26 статті 2 Кодексу цивільного захисту України та означає складову частину небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.

Отже, законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.

Відповідно до частини другої статті 51 та частини третьої статті 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення техногенної та пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на керівників та власників таких суб`єктів господарювання.

Посилання відповідача як на підставу для відмови у задоволенні позову на ті обставини, що 23.12.2019 між Шарівською сільською радою та відділом культури Білокуракинської РДА була укладена додаткова угода до договору оренди нерухомого майна від 15.02.2019 № 4, згідно якої договір оренди нерухомого майна № 4 від 15.02.2019, укладений між Шарівською сільською радою та відділом культури Білокуракинської РДА, вважати розірваним з 31.12.2019 за згодою сторін, є незмістовним, оскільки станом на час проведення перевірки з 01.08.2019 по 05.08.2019 будівля перебувала в оренді саме відповідача, який згідно договору оренди і повинен був вживати заходів щодо її належного стану.

За таких обставин, позовні вимоги слід задовольнити повністю.

Відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області у вказаній справі є суб`єктом владних повноважень, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для стягнення з відповідача судового збору на користь позивача.

Керуючись статтями 2, 9, 139, 241-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області (ідентифікаційний код: 38617137, місцезнаходження: 93400, Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Новікова, буд. 1 Б) до Відділу культури Білокуракинської районної державної адміністрації (ідентифікаційний код 02227127, місцезнаходження: 92200, Луганська обл., Білокуракинський район, смт Білокуракине, вул. Леніна, буд. 47), Шарівської сільської ради (ідентифікаційний код: 04336027, місцезнаходження: 92210, Луганська обл., Білокуракинський район, с. Шарівка, вул. Центральна, буд. 1) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) задовольнити повністю.

Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до сільського Будинку культури Шарівської сільської ради у вигляді зупинення експлуатації будівлі споруд та приміщень за адресою: 92210, Луганська область, Білокуракинський район, с. Шарівка, вул. Центральна, буд. 1, до повного усунення всіх порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки в зазначеній будівлі, вказаних в Акті перевірки від 05.08.2019 № 21.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або справа розглянута в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя С.В. Борзаниця

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.02.2020
Оприлюднено05.02.2020
Номер документу87351489
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —360/4695/19

Рішення від 04.02.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

С.В. Борзаниця

Ухвала від 15.01.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

С.В. Борзаниця

Ухвала від 27.12.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

С.В. Борзаниця

Ухвала від 16.12.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

С.В. Борзаниця

Ухвала від 04.11.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

С.В. Борзаниця

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні