Рішення
від 06.02.2020 по справі 640/9894/19
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

06 лютого 2020 року м. Київ № 640/9894/19

Окружний адміністративний суд м. Києва у складі судді Шевченко Н.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін адміністративний позов Державного підприємства Бурштин України до Державної служби геології та надр України, треті особи ТОВ Уорлд Ембер Україна , Кабінет Міністрів України про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В :

До Окружного адміністративного суду м. Києва надійшов позов Товариства з обмеженою відповідальністю Уорлд Ембер Україна до Державної служби геології та надр України, треті особи: Державне підприємство Бурштин України , Кабінет Міністрів України, про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії.

Ухвалою суду від 11.06.2019 відкрито спрощене позовне провадження в даній справі без повідомлення (виклику) сторін.

У подальшому, ухвалою суду 04.07.2019 замінено первинного позивача Товариство з обмеженою відповідальністю Уорлд Ембер Україна на належного - Державне підприємство Бурштин України .

Як убачається з позовної заяви, Державне підприємство Бурштин України (надалі по тексту також - позивач, ДП Бурштин України ) звернулось до суду з адміністративним позовом до Державної служби геології та надр України (надалі по тексту також - відповідач, Держгеонадра), третя особа: Кабінет Міністрів України, в якому просить визнати бездіяльність Державної служби геології та надр України, яка полягає у неприйнятті рішення про результати розгляду заяви ДП Бурштин України від 06.02.2019 вих. №24 про надання спеціального дозволу на геологічне вивчення, в тому числі дослідно-промислову розробку бурштину, на земельній ділянці лісогосподарського призначення, порушеної внаслідок незаконного видобування бурштину, яка розташована у 49 кварталі Цепцевицького лісництва ДП Володимирецьке лісове господарство у Володимирському районі Рівненської області загальною площею 13,5 га протиправною та зобов`язати Державну службу геології та надр України прийняти рішення про надання ДП Бурштин України спеціального дозволу на геологічне вивчення, в тому числі дослідно-промислову розробку бурштину, на земельній ділянці лісогосподарського призначення, порушеної внаслідок незаконного видобування бурштину, яка розташована у 49 кварталі Цепцевицького лісництва ДП Володимирецьке лісове господарство у Володимирському районі Рівненської області загальною площею 13,5 га.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідачем протиправно та безпідставно не розглянуто по суті заяву про надання спеціального дозволу на геологічне вивчення, в тому числі дослідно-промислову розробку бурштину разом з документами та не прийнято рішення про надання бо відмову у наданні спеціального дозволу.

Представник відповідача проти позовних вимог заперечив, надав письмовий відзив на адміністративний позов, в якому зазначив, що Держгеонадра було здійснено всіх встановлених Порядком №615 дій, необхідних при розгляді заяви про видачу спеціального дозволу на користування надрами.

Уповноважений представник третьої особи пояснень по суті спору не надав.

Вивчивши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи, суд зазначає наступне.

Постановою від 30.11.2016 №1063 Кабінету Міністрів України затверджено Порядок реалізації пілотного проекту рекультивації земель лісогосподарського призначення, порушених внаслідок незаконного видобування бурштину (надалі - Порядок №1063), який визначає механізм реалізації пілотного проекту рекультивації земель лісогосподарського значення, порушених внаслідок незаконного видобування бурштину (далі - пілотний проект).

Відповідно до п. 2 Порядку №1063 виконавцем пілотного проекту є, зокрема, Державне підприємство Бурштин України . Державні підприємства, що належать до сфери управління Держлісагентства і мають в користуванні земельні ділянки лісогосподарського призначення, які порушені внаслідок незаконного видобування бурштину і потребують рекультивації, протягом 40 календарних днів з дня оприлюднення переліку земель згідно з пунктом 3 цього Порядку звертаються до виконавців з клопотанням про залучення виконавців для забезпечення та організації розроблення робочого проекту землеустрою з рекультивації порушених земель /або виконання робіт з рекультивації у порядку, встановленому законодавством про землеустрій.

Далі, відповідно до п 6. Порядку №1063, виконавці звертаються до Держгеонадр із заявою про надання спеціальних дозволів на користування надрами.

На підставі Порядку №1063 між ДП Володимирецьке лісове господарство та ДП Бурштин України укладено договір від 27.07.2017 №3/2017-Р про виконання робіт з рекультивації земель лісогосподарського призначення, порушених внаслідок незаконного видобування бурштину на земельних ділянках орієнтованою площею 3,3 гектарів, розташованих на території Полицького та Цепцевицького лісництв ДП Володимирецьке лісове господарство (Рівненська область).

Заявою від 06.02.2019 вих. № 24 ДП Бурштин України звернулось до Державної служби геології та надр про надання спеціального дозволу на користування надрами в порядку реалізації пілотного проекту рекультивації земель лісогосподарського призначення, порушених внаслідок незаконного видобування бурштину, які розташовані у 49 кварталі Цепцевицького лісництва ДП Володимирецьке лісове господарство.

До заяви були додані документи: опис документів, що додаються до заяви про надання спеціального дозволу на користування надрами; пояснювальна записка з характеристикою об`єкта, стану його геологічного вивчення, методу розробки; каталог географічних координат кутових точок ділянки надр із зазначенням її площі; оглядова карта (масштаб 1:200000); ситуаційний план з нанесеними межами ділянки та географічними координатами її кутових точок з масштабом, який дає змогу перевірити правильність визначення координат; засвідчена копія Договору № 3/2017-Р про виконання робіт з рекультивації земель лісогосподарського призначення, порушених внаслідок незаконного видобування бурштину від 27.07.2017; проект Додаткової угоди до договору про виконання робіт з рекультивації земель лісогосподарського призначення, порушених внаслідок незаконного видобування бурштину (на виконання пп. 5 п. 13 основного Договору).

На підставі вказаної заяви відповідач звернувся до Рівненської обласної ради із поданням від 05.03.2019 №4200/03/12-19 про розгляд на найближчій сесії питання про надання погодження щодо отримання ДП Бурштин України спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислову розробку бурштину, на ділянці у 49 кварталі Цепцевицького лісництва ДП Володимирецьке лісове господарство Рівненської області.

Також, листом від 05.03.2019 №4201/03/12-19 відповідач звернувся до Міністерства екології та природних ресурсів України з проханням надати пропозиції щодо надання спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислову розробку бурштину, на ділянці у 49 кварталі Цепцевицького лісництва ДП Володимирецьке лісове господарство Рівненської області разом із зазначенням умов, за яких можливе користування надрами на запропонованій ділянці надр, в частині дотримання вимог правоохоронного законодавства або зауваження у визначений Порядком строк.

Відповідно до ч.2 ст.16 Кодексу України про надра спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим. Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами та порядок їх надання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Згідно зі статтею 61 Кодексу України про надра державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Таким центральним органом виконавчої влади відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1174 від 30.12.2015 є Держгеонадра, як згідно з покладеними на них завданнями, зокрема, видають в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами.

Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дублікатів, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін врегульовано Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України №615 від 30.05.2011 (надалі - Порядок №615).

Відповідно до пункту 2 Порядку №615 дозволи надаються Держгеонадрами переможцям аукціонів з їх продажу та без проведення аукціонів у випадках, передбачених пунктом 8 цього Порядку, Держгеонадрами, крім корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим, дозволи на видобування яких надаються Радою міністрів Автономної Республіки Крим згідно із цим Порядком.

Згідно до пп.16 п.8 Порядку №615 без проведення аукціону дозвіл надається у разі, зокрема, геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки бурштину, на землях лісогосподарського призначення, порушених внаслідок незаконного видобування бурштину, механізм рекультивації яких встановлено Порядком реалізації пілотного проекту щодо рекультивації земель лісогосподарського призначення, порушених внаслідок незаконного видобування бурштину, затвердженим Кабінетом Міністрів України.

Для отримання дозволу без проведення аукціону згідно з підпунктом 16 цього пункту заявник подає органові з питань надання дозволу заяву разом з документами, визначеними Порядком реалізації пілотного проекту рекультивації земель лісогосподарського призначення, порушених внаслідок незаконного видобування бурштину, затвердженим Кабінетом Міністрів України.

У такому разі рішення про надання дозволу без проведення аукціону або про відмову в наданні такого дозволу з підстав, передбачених цим Порядком, приймається протягом 30 робочих днів після отримання органом з питань надання дозволу погоджень, передбачених пунктом 9 цього Порядку, або після настання дати, з якої вважається, що надання дозволу органами, зазначеними в абзацах другому, четвертому пункту 9 цього Порядку, погоджено.

Відповідно до абз. 2 п.9 Порядку №615 надання надр у користування, за винятком надання надр на умовах угод про розподіл продукції та у межах континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України, погоджується з Радою міністрів Автономної Республіки Крим, відповідними обласними, Київською і Севастопольською міськими радами - на користування ділянками надр з метою геологічного вивчення, розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення, а також для цілей, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин.

Зазначена норма кореспондується з положеннями ч.3 ст.9-1 Кодексу України про надра до компетенції обласних, Київської та Севастопольської міських рад у порядку, встановленому цим Кодексом та іншими законодавчими актами, належить погодження надання надр у користування з метою геологічного вивчення і розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення, а також для цілей, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин.

Приписами ст.6 Кодексу України про надра передбачено, що корисні копалини за своїм значенням поділяються на корисні копалини загальнодержавного і місцевого значення. Віднесення корисних копалин до корисних копалин загальнодержавного та місцевого значення здійснюється Кабінетом Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Переліком корисних копалин загальнодержавного значення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.12.1994 №827, визначено, що бурштин відноситься до корисних копалин загальнодержавного значення.

Абзацами 8, 9 п.9 Порядку №615 передбачено, що для здійснення погодження орган, який видає дозвіл, не пізніше ніж протягом шести робочих днів з дати реєстрації документів надсилає їх копії у паперовому або електронному (шляхом сканування) вигляді органам, зазначеним в абзацах другому - четвертому цього пункту, та встановлює строк розгляду зазначених документів. За результатами розгляду документів, надісланих на погодження, органи, зазначені в абзацах другому - четвертому цього пункту, надають погодження, які у паперовому або електронному вигляді надсилають органу, який видає дозвіл.

Відповідно до абз.13 п.9 Порядку №615 у разі ненадання органами, зазначеними в абзацах другому, четвертому цього пункту, позитивної або негативної відповіді щодо погодження надання дозволу відповідно до підпункту 16 пункту 8 цього Порядку не пізніше ніж через 30 календарних днів з дати отримання документів від органу з питань надання дозволу вважається, що надання дозволу ними погоджено.

Відповідно до приписів п.25 Порядку №615 Мінприроди в строк, що не перевищує 15 робочих днів з дня надходження документів, зазначених в абзаці другому цього пункту, надсилає до Держгеонадр пропозиції щодо надання чи продовження строку дії дозволів разом із зазначенням умов, за яких можливе користування надрами на запропонованих ділянках надр, в частині дотримання вимог природоохоронного законодавства або зауваження щодо надання чи продовження строку дії дозволів. У разі ненадання Мінприроди пропозицій щодо надання чи продовження строку дії дозволів разом із зазначенням умов, за яких можливе користування надрами на запропонованих ділянках надр, в частині дотримання вимог природоохоронного законодавства протягом 15 робочих днів з дня надходження від Держгеонадр документів у повному обсязі вважається, що пропозиції щодо надання чи продовження строку дії дозволів відсутні.

Відповідно до приписів п.8 Порядку №615 заява реєструється організатором аукціону в журналі обліку з присвоєнням їй номера і зазначенням дати і часу подання. Підтвердженням реєстрації є відмітка організатора, що проставляється на копії заяви та повертається заявнику, або відмітка на описі вкладення у цінний лист про прийняття заяви на відправлення поштовим зв`язком. Документи, що не відповідають вимогам цього Порядку, повертаються заявникові. Інформація про повернення документів протягом трьох робочих днів з моменту прийняття рішення про повернення розміщується на офіційному веб-сайті органу з питань надання дозволу.

При цьому, вже після того, як позивач звернувся до суду для захисту своїх прав, в період розгляду даної справи, а саме 03.07.2019 відповідачем листом №11986/03/12-19 повернуто заяву ДП Бурштин України від 06.02.2019 №24 разом з поданими документами на підставі того, що необхідно надати ситуаційний план з нанесеними межами площі видобування та географічними координатами її кутових точок у масштабі, який дає змогу перевірити правильність визначених координат.

Однак, враховуючи, що відповідачем було направлено листи до Рівненської обласної ради та Міністерства екології та природних ресурсів України для отримання погоджень та пропозицій відповідно, підстави для повернення документів були відсутні, оскільки вже було розпочато здійснення розгляду заяви по суті, вирішення питання про надання/відмови у наданні відповідного дозволу. Жодних зауважень до поданих документів у відповідача не виникало.

Також суд зауважує, що зазначений висновок підтверджується змінами, які законодавцем пізніше внесено до Порядку №615, встановивши чіткий строк органу з питань надання дозволу для перевірки поданих документів на відповідність вимогам Порядку №615. Зокрема, чинна редакція п.8 Порядку №615 в цій частині викладена наступним чином: документи, що не відповідають вимогам цього Порядку, повертаються заявникові не пізніше семи робочих днів з дня їх реєстрації .

П.8 Порядку №615 також визначено, що рішення про надання дозволу без проведення аукціону приймається протягом 30 календарних днів після отримання всіх погоджень, передбачених пунктом 9 цього Порядку, та пропозицій Мінприроди, передбачених пунктом 25 цього Порядку. Інформація про предмет зазначеного рішення розміщується на офіційному веб-сайті органу з питань надання дозволу протягом п`яти робочих днів з дня його прийняття.

Під час розгляду справи відповідачем не долучено жодних доказів щодо надання відповіді на подання Держгеонадр від 05.03.2019 №4200/03/12-19 та №4201/03/12-19 Рівненською обласною радою та Мінприроди відповідно.

При цьому, оскільки у спірних правовідносинах були наявні всі умови для застосування принципу мовчазної згоди, відповідачем протиправно не враховано та не дотримано приписів п.9, п.25 Порядку №615, безпідставно не прийнято відповідного рішення щодо видачі/відмові у видачі спеціального дозволу, тобто допущено протиправну бездіяльність.

Згідно абз. 5 ч. 5 ст. 4-1 Закону України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності визначено, що відмова у видачі документа дозвільного характеру за підставами, не передбаченими законами, не допускається.

Враховуючи вищевикладене, суд прийшов до переконання, що позовна вимога про визнання бездіяльності відповідача протиправною є обґрунтованою та такою, що підлягає до задоволення.

Однак, в даному випадку позовна вимога щодо зобов`язання відповідача видати спеціальний дозвіл, або іншими словами, прийняти рішення про видачу такого дозволу, не підлягає задоволенню, оскільки рішення про видачу або відмову у видачі спеціальних дозволів є дискреційними повноваженнями компетентного органу.

Разом з тим, суд вважає, що для ефективного захисту прав, свобод, інтересів позивачів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єкта владних повноважень необхідно покласти на Державну службу геології та надр України обов`язок повторно розглянути заяву ДП Бурштин України від 06.02.2019 №24 на отримання спеціального дозволу на користування надрами з доданими до неї документами у строки та в порядку, визначені діючим, на момент подання такої заяви, законодавством.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на викладене, позов підлягає частковому задоволенню.

Згідно з частиною четвертою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Керуючись статтями 139, 241, 244, 246, 255, 293, 295 - 297 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В :

1. Адміністративний позов задовольнити частково.

2. Визнати бездіяльність Державної служби геології та надр України, яка полягає у неприйнятті рішення про результати розгляду заяви ДП Бурштин України від 06.02.2019 вих. №24 про надання спеціального дозволу на геологічне вивчення, в тому числі дослідно-промислову розробку бурштину, на земельній ділянці лісогосподарського призначення, порушеної внаслідок незаконного видобування бурштину, яка розташована у 49 кварталі Цепцевицького лісництва ДП Володимирецьке лісове господарство у Володимирському районі Рівненської області загальною площею 13,5 га протиправною

3. Зобов`язати Державну службу геології та надр України повторно розглянути заяву ДП Бурштин України від 06.02.2019 №24 про надання державному підприємству спеціального дозволу на геологічне вивчення, в тому числі дослідно-промислову розробку бурштину, на земельній ділянці лісогосподарського призначення, порушеної внаслідок незаконного видобування бурштину, яка розташована у 49 кварталі Цепцевицького лісництва ДП Володимирецьке лісове господарство у Володимирському районі Рівненської області загальною площею 13,5 га.

4. В іншій частині позовних вимог відмовити.

5. Стягнути на користь Державного підприємства Бурштин України понесені витрати по сплаті судового збору у розмірі 1921,00 (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна) гривня 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби геології та надр України.

Позивач: Державне підприємство Бурштин України (33027, м. Рівне, вул. Київська, 94, код ЄДРПОУ 34112754)

Відповідач: Державна служба геології та надр України (03680, м. Київ, вул. А.Цедика, 16, код ЄДРПОУ 37536031).

Рішення набирає законної сили відповідно до ст. 255 КАС України та може бути оскаржене за правилами, встановленими ст. ст. 293, 295- 297 Кодексу адміністративного судочинства України відповідно.

Суддя Н.М. Шевченко

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення06.02.2020
Оприлюднено10.02.2020
Номер документу87448870
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/9894/19

Ухвала від 22.09.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бевзенко В.М.

Постанова від 28.07.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпіцька Людмила Тимофіївна

Ухвала від 07.07.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпіцька Людмила Тимофіївна

Ухвала від 07.07.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпіцька Людмила Тимофіївна

Ухвала від 13.03.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпіцька Людмила Тимофіївна

Рішення від 06.02.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Шевченко Н.М.

Ухвала від 04.07.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Шевченко Н.М.

Ухвала від 11.06.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Шевченко Н.М.

Ухвала від 20.05.2019

Кримінальне

Київський районний суд м.Харкова

Колесник С. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні