ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 640/9894/19 Суддя (судді) першої інстанції: Шевченко Н.М.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 липня 2020 року м. Київ
Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі: головуючого-судді: Черпіцької Л.Т. суддів:Глущенко Я.Б., Собківа Я.М., за участю секретаря:Закревської І.Л., розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 06 лютого 2020 року у справі за адміністративним позовом Державного підприємства "Бурштин України" до Державної служби геології та надр України, треті особи: ТОВ "Уорлд Ембер Україна", Кабінет Міністрів України про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И Л А:
Товариство з обмеженою відповідальністю Уорлд Ембер Україна звернулось до суду з позовом до Державної служби геології та надр України, треті особи: Державне підприємство Бурштин України , Кабінет Міністрів України, в якому просило визнати бездіяльність протиправною, яка полягає у неприйнятті рішення про результати розгляду заяви ДП Бурштин України від 06.02.2019 вих. №24 про надання спеціального дозволу на геологічне вивчення, в тому числі дослідно-промислову розробку бурштину, на земельній ділянці лісогосподарського призначення, порушеної внаслідок незаконного видобування бурштину, яка розташована у 49 кварталі Цепцевицького лісництва ДП Володимирецьке лісове господарство у Володимирському районі Рівненської області загальною площею 13,5 га протиправною та зобов`язати Державну службу геології та надр України прийняти рішення про надання ДП Бурштин України спеціального дозволу на геологічне вивчення, в тому числі дослідно-промислову розробку бурштину, на земельній ділянці лісогосподарського призначення, порушеної внаслідок незаконного видобування бурштину, яка розташована у 49 кварталі Цепцевицького лісництва ДП Володимирецьке лісове господарство у Володимирському районі Рівненської області загальною площею 13,5 га.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідачем протиправно та безпідставно не розглянуто по суті заяву про надання спеціального дозволу на геологічне вивчення, в тому числі дослідно-промислову розробку бурштину разом з документами та не прийнято рішення про надання бо відмову у наданні спеціального дозволу.
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 06 лютого 2020 року позов задоволено частково.
Визнано бездіяльність Державної служби геології та надр України, яка полягає у неприйнятті рішення про результати розгляду заяви ДП Бурштин України від 06.02.2019 вих. №24 про надання спеціального дозволу на геологічне вивчення, в тому числі дослідно-промислову розробку бурштину, на земельній ділянці лісогосподарського призначення, порушеної внаслідок незаконного видобування бурштину, яка розташована у 49 кварталі Цепцевицького лісництва ДП Володимирецьке лісове господарство у Володимирському районі Рівненської області загальною площею 13,5 га протиправною
Зобов`язано Державну службу геології та надр України повторно розглянути заяву ДП Бурштин України від 06.02.2019 №24 про надання державному підприємству спеціального дозволу на геологічне вивчення, в тому числі дослідно-промислову розробку бурштину, на земельній ділянці лісогосподарського призначення, порушеної внаслідок незаконного видобування бурштину, яка розташована у 49 кварталі Цепцевицького лісництва ДП Володимирецьке лісове господарство у Володимирському районі Рівненської області загальною площею 13,5 га.
В іншій частині позовних вимог відмовлено.
Суд першої інстанції мотивував рішення тим, що у спірних правовідносинах були наявні всі умови для застосування принципу мовчазної згоди, відповідачем протиправно не враховано та не дотримано приписів п.9, п.25 Порядку №615, безпідставно не прийнято відповідного рішення щодо видачі/відмові у видачі спеціального дозволу, відповідно допущено протиправну бездіяльність. Проте позовна вимога щодо зобов`язання відповідача видати спеціальний дозвіл, або іншими словами, прийняти рішення про видачу такого дозволу, не підлягає задоволенню, оскільки рішення про видачу або відмову у видачі спеціальних дозволів є дискреційними повноваженнями компетентного органу.
Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, а також на неповне з`ясування судом обставин справи.
Відзив на апеляційну скаргу до суду не надходив, що не перешкоджає її розгляду по суті.
Відповідно до частини 1 статті 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції, оцінивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги, з огляду на наступне.
Постановою від 30.11.2016 №1063 Кабінету Міністрів України затверджено Порядок реалізації пілотного проекту рекультивації земель лісогосподарського призначення, порушених внаслідок незаконного видобування бурштину (надалі - Порядок №1063), який визначає механізм реалізації пілотного проекту рекультивації земель лісогосподарського значення, порушених внаслідок незаконного видобування бурштину (далі - пілотний проект).
Відповідно до п. 2 Порядку №1063 виконавцем пілотного проекту є, зокрема, Державне підприємство Бурштин України . Державні підприємства, що належать до сфери управління Держлісагентства і мають в користуванні земельні ділянки лісогосподарського призначення, які порушені внаслідок незаконного видобування бурштину і потребують рекультивації, протягом 40 календарних днів з дня оприлюднення переліку земель згідно з пунктом 3 цього Порядку звертаються до виконавців з клопотанням про залучення виконавців для забезпечення та організації розроблення робочого проекту землеустрою з рекультивації порушених земель /або виконання робіт з рекультивації у порядку, встановленому законодавством про землеустрій.
Далі, відповідно до п 6. Порядку №1063, виконавці звертаються до Держгеонадр із заявою про надання спеціальних дозволів на користування надрами.
На підставі Порядку №1063 між ДП Володимирецьке лісове господарство та ДП Бурштин України укладено договір від 27.07.2017 №3/2017-Р про виконання робіт з рекультивації земель лісогосподарського призначення, порушених внаслідок незаконного видобування бурштину на земельних ділянках орієнтованою площею 3,3 гектарів, розташованих на території Полицького та Цепцевицького лісництв ДП Володимирецьке лісове господарство (Рівненська область).
Заявою від 06.02.2019 вих. № 24 ДП Бурштин України звернулось до Державної служби геології та надр про надання спеціального дозволу на користування надрами в порядку реалізації пілотного проекту рекультивації земель лісогосподарського призначення, порушених внаслідок незаконного видобування бурштину, які розташовані у 49 кварталі Цепцевицького лісництва ДП Володимирецьке лісове господарство.
До заяви були додані документи: опис документів, що додаються до заяви про надання спеціального дозволу на користування надрами; пояснювальна записка з характеристикою об`єкта, стану його геологічного вивчення, методу розробки; каталог географічних координат кутових точок ділянки надр із зазначенням її площі; оглядова карта (масштаб 1:200000); ситуаційний план з нанесеними межами ділянки та географічними координатами її кутових точок з масштабом, який дає змогу перевірити правильність визначення координат; засвідчена копія Договору № 3/2017-Р про виконання робіт з рекультивації земель лісогосподарського призначення, порушених внаслідок незаконного видобування бурштину від 27.07.2017; проект Додаткової угоди до договору про виконання робіт з рекультивації земель лісогосподарського призначення, порушених внаслідок незаконного видобування бурштину (на виконання пп. 5 п. 13 основного Договору).
На підставі вказаної заяви відповідач звернувся до Рівненської обласної ради із поданням від 05.03.2019 №4200/03/12-19 про розгляд на найближчій сесії питання про надання погодження щодо отримання ДП Бурштин України спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислову розробку бурштину, на ділянці у 49 кварталі Цепцевицького лісництва ДП Володимирецьке лісове господарство Рівненської області.
Також, листом від 05.03.2019 №4201/03/12-19 відповідач звернувся до Міністерства екології та природних ресурсів України з проханням надати пропозиції щодо надання спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислову розробку бурштину, на ділянці у 49 кварталі Цепцевицького лісництва ДП Володимирецьке лісове господарство Рівненської області разом із зазначенням умов, за яких можливе користування надрами на запропонованій ділянці надр, в частині дотримання вимог правоохоронного законодавства або зауваження у визначений Порядком строк.
Відповідно до ч.2 ст.16 Кодексу України про надра спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим. Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами та порядок їх надання встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Згідно зі статтею 61 Кодексу України про надра державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
Таким центральним органом виконавчої влади відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1174 від 30.12.2015 є Держгеонадра, як згідно з покладеними на них завданнями, зокрема, видають в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами.
Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дублікатів, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін врегульовано Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України №615 від 30.05.2011 (надалі - Порядок №615).
Відповідно до пункту 2 Порядку №615 дозволи надаються Держгеонадрами переможцям аукціонів з їх продажу та без проведення аукціонів у випадках, передбачених пунктом 8 цього Порядку, Держгеонадрами, крім корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим, дозволи на видобування яких надаються Радою міністрів Автономної Республіки Крим згідно із цим Порядком.
Згідно до пп.16 п.8 Порядку №615 без проведення аукціону дозвіл надається у разі, зокрема, геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки бурштину, на землях лісогосподарського призначення, порушених внаслідок незаконного видобування бурштину, механізм рекультивації яких встановлено Порядком реалізації пілотного проекту щодо рекультивації земель лісогосподарського призначення, порушених внаслідок незаконного видобування бурштину, затвердженим Кабінетом Міністрів України.
Для отримання дозволу без проведення аукціону згідно з підпунктом 16 цього пункту заявник подає органові з питань надання дозволу заяву разом з документами, визначеними Порядком реалізації пілотного проекту рекультивації земель лісогосподарського призначення, порушених внаслідок незаконного видобування бурштину, затвердженим Кабінетом Міністрів України.
У такому разі рішення про надання дозволу без проведення аукціону або про відмову в наданні такого дозволу з підстав, передбачених цим Порядком, приймається протягом 30 робочих днів після отримання органом з питань надання дозволу погоджень, передбачених пунктом 9 цього Порядку, або після настання дати, з якої вважається, що надання дозволу органами, зазначеними в абзацах другому, четвертому пункту 9 цього Порядку, погоджено.
Відповідно до абз. 2 п.9 Порядку №615 надання надр у користування, за винятком надання надр на умовах угод про розподіл продукції та у межах континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України, погоджується з Радою міністрів Автономної Республіки Крим, відповідними обласними, Київською і Севастопольською міськими радами - на користування ділянками надр з метою геологічного вивчення, розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення, а також для цілей, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин.
Зазначена норма кореспондується з положеннями ч.3 ст.9-1 Кодексу України про надра до компетенції обласних, Київської та Севастопольської міських рад у порядку, встановленому цим Кодексом та іншими законодавчими актами, належить погодження надання надр у користування з метою геологічного вивчення і розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення, а також для цілей, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин.
Приписами ст.6 Кодексу України про надра передбачено, що корисні копалини за своїм значенням поділяються на корисні копалини загальнодержавного і місцевого значення. Віднесення корисних копалин до корисних копалин загальнодержавного та місцевого значення здійснюється Кабінетом Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища.
Переліком корисних копалин загальнодержавного значення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.12.1994 №827, визначено, що бурштин відноситься до корисних копалин загальнодержавного значення.
Абзацами 8, 9 п.9 Порядку №615 передбачено, що для здійснення погодження орган, який видає дозвіл, не пізніше ніж протягом шести робочих днів з дати реєстрації документів надсилає їх копії у паперовому або електронному (шляхом сканування) вигляді органам, зазначеним в абзацах другому - четвертому цього пункту, та встановлює строк розгляду зазначених документів. За результатами розгляду документів, надісланих на погодження, органи, зазначені в абзацах другому - четвертому цього пункту, надають погодження, які у паперовому або електронному вигляді надсилають органу, який видає дозвіл.
Відповідно до абз.13 п.9 Порядку №615 у разі ненадання органами, зазначеними в абзацах другому, четвертому цього пункту, позитивної або негативної відповіді щодо погодження надання дозволу відповідно до підпункту 16 пункту 8 цього Порядку не пізніше ніж через 30 календарних днів з дати отримання документів від органу з питань надання дозволу вважається, що надання дозволу ними погоджено.
Відповідно до приписів п.25 Порядку №615 Мінприроди в строк, що не перевищує 15 робочих днів з дня надходження документів, зазначених в абзаці другому цього пункту, надсилає до Держгеонадр пропозиції щодо надання чи продовження строку дії дозволів разом із зазначенням умов, за яких можливе користування надрами на запропонованих ділянках надр, в частині дотримання вимог природоохоронного законодавства або зауваження щодо надання чи продовження строку дії дозволів. У разі ненадання Мінприроди пропозицій щодо надання чи продовження строку дії дозволів разом із зазначенням умов, за яких можливе користування надрами на запропонованих ділянках надр, в частині дотримання вимог природоохоронного законодавства протягом 15 робочих днів з дня надходження від Держгеонадр документів у повному обсязі вважається, що пропозиції щодо надання чи продовження строку дії дозволів відсутні.
Відповідно до приписів п.8 Порядку №615 заява реєструється організатором аукціону в журналі обліку з присвоєнням їй номера і зазначенням дати і часу подання. Підтвердженням реєстрації є відмітка організатора, що проставляється на копії заяви та повертається заявнику, або відмітка на описі вкладення у цінний лист про прийняття заяви на відправлення поштовим зв`язком. Документи, що не відповідають вимогам цього Порядку, повертаються заявникові. Інформація про повернення документів протягом трьох робочих днів з моменту прийняття рішення про повернення розміщується на офіційному веб-сайті органу з питань надання дозволу.
При цьому, вже після того, як позивач звернувся до суду для захисту своїх прав, в період розгляду даної справи, а саме 03.07.2019 відповідачем листом №11986/03/12-19 повернуто заяву ДП Бурштин України від 06.02.2019 №24 разом з поданими документами на підставі того, що необхідно надати ситуаційний план з нанесеними межами площі видобування та географічними координатами її кутових точок у масштабі, який дає змогу перевірити правильність визначених координат.
Однак, враховуючи, що відповідачем були направлені листи до Рівненської обласної ради та Міністерства екології та природних ресурсів України для отримання погоджень та пропозицій відповідно, підстави для повернення документів були відсутні, оскільки вже було розпочато здійснення розгляду заяви по суті, вирішення питання про надання/відмови у наданні відповідного дозволу. Жодних зауважень до поданих документів у відповідача не виникало.
На користь такого висновку свідчать подальші зміни, внесені законодавцем до Порядку №615, встановлюючи чіткий строк органу з питань надання дозволу для перевірки поданих документів на відповідність вимогам Порядку №615. Зокрема, чинна редакція п.8 Порядку №615 в цій частині викладена наступним чином: документи, що не відповідають вимогам цього Порядку, повертаються заявникові не пізніше семи робочих днів з дня їх реєстрації .
Пунктом 8 Порядку №615 також визначено, що рішення про надання дозволу без проведення аукціону приймається протягом 30 календарних днів після отримання всіх погоджень, передбачених пунктом 9 цього Порядку, та пропозицій Мінприроди, передбачених пунктом 25 цього Порядку. Інформація про предмет зазначеного рішення розміщується на офіційному веб-сайті органу з питань надання дозволу протягом п`яти робочих днів з дня його прийняття.
Під час розгляду справи відповідачем не долучено жодних доказів щодо надання відповіді на подання Держгеонадр від 05.03.2019 №4200/03/12-19 та №4201/03/12-19 Рівненською обласною радою та Мінприроди відповідно.
Отже, відповідачем протиправно не враховано та не дотримано приписів п.9, п.25 Порядку №615 та безпідставно не прийнято відповідного рішення щодо видачі/відмові у видачі спеціального дозволу, тобто допущено протиправну бездіяльність.
Згідно абз. 5 ч. 5 ст. 4-1 Закону України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності визначено, що відмова у видачі документа дозвільного характеру за підставами, не передбаченими законами, не допускається.
Враховуючи вищевикладене, висновок суду першої інстанції про обгрунтованість позовної вимоги про визнання бездіяльності відповідача протиправною є таким, що зроблений з правильним застосуванням норм матеріального права та з правильної правовою оцінкою обставини справи.
Разом з цим, суд першої інстанції, вирішуючи спір та врахувавши принцип дискреційності повноважень суб`єкта владних повноважень, обрав правильний спосіб захисту прав, свобод, інтересів позивача у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єкта владних повноважень, поклавши на Державну службу геології та надр України обов`язок повторно розгляду заяви ДП Бурштин України від 06.02.2019 №24.
Враховуючи наведене вище, судова колегія приходить до висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, а викладені в апеляційній скарзі доводи позицію суду першої інстанції не спростовують.
Відповідно до статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись статтями 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів,
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України залишити без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 06 лютого 2020 року- без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Повний текст постанови виготовлено 28 липня 2020 року Головуючий суддя:Л.Т. Черпіцька Судді:Я.Б. Глущенко Я.М. Собків
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.07.2020 |
Оприлюднено | 30.07.2020 |
Номер документу | 90648905 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Черпіцька Людмила Тимофіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Черпіцька Людмила Тимофіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Черпіцька Людмила Тимофіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Черпіцька Людмила Тимофіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні