ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03.02.2020 м.Дніпро Справа №904/3262/19
Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів : головуючого судді Орєшкіної Е.В. (доповідач),
суддів Широбокової Л.П., Подобєда І.М.,
при секретарі судового засідання Абадей М.О.,
представники:
від позивача: Жежель С.С., довіреність №01-14/9/1614вих від 18.12.2019, представник;
від відповідача: представник не з`явився;
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпровські електромережі" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 09.10.2019 (повни текст складений 18.10.2019, суддя Назаренко Н.Г.) у справі №904/3262/19
за позовом: Кам`янської міської ради Дніпропетровської області, м.Кам`янське, Дніпропетровська область
до відповідача: Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпровські електромережі", м. Дніпро
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки,
ВСТАНОВИВ:
У липні 2019 року Кам`янська міська рада Дніпропетровської області звернулась до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпровські електромережі", в якому просила суд внести зміни до пунктів 2.2. та 4.1. договору оренди земельної ділянки №12330 від 18.05.2012, (державна реєстрація права оренди земельної ділянки за №11085458 від 02.09.2015), яка розташована за адресою: вул. Дніпробудівська, м.Кам`янське, загальна площа 1,8078 га, кадастровий номер 1210400000:01:022:0112 для розміщення комплексу нежитлових будівель та споруд, укладеного м Кам`янською міською радою та Акціонерним товаристві "ДТЕК Дніпровські Електромережі", виклавши їх у наступ редакції:
"2.2. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 15.11.2018 становить 4 243 701 грн. 95 коп.
4.1. Орендна плата вноситься "Орендарем" виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 169 748,08 грн./рік без ПДВ, яка визначається відповідно рішень міської ради від 12.07.2013 №842-38/VІ "Про затвердження нормативи грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ", від 29.09.2017 №816-19/VІІ "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земель ділянки у межах міста", від 22.06.2018 №1105-25/VII "Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста".
Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 09.10.2019 у справі №904/3262/19 позов задоволено:
- внесено зміни до пунктів 2.2. та 4.1. договору оренди земельної ділянки №12330 від 18.05.2012 (державна реєстрація права оренди земельної ділянки за №11085458 від 02.09.2015), яка розташована за адресою: вул. Дніпробудівська, м. Кам`янське, загальна площа 1,8078 га, кадастровий номер 1210400000:01:022:0112 для розміщення комплексу нежитлових будівель та споруд, укладеного між Кам`янською міською радою та Акціонерним товаристві "ДТЕК Дніпровські Електромережі", виклавши їх у наступній редакції:
"2.2. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 15.11.2018 становить 4 243 701 грн. 95 коп.
4.1. Орендна плата вноситься "Орендарем" виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 169 748,08 грн./рік без ПДВ, яка визначається відповідно рішень міської ради від 12.07.2013 №842-38/VІ "Про затвердження нормативи грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ", від 29.09.2017 №816-19/VІІ "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земель ділянки у межах міста", від 22.06.2018 №1105-25/VІІ "Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста";
- з Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпровські електромережі" на користь Кам`янської міської ради Дніпропетровської області стягнуто 1921 грн. судового збору.
Рішення місцевого господарського суду мотивоване тим, що враховуючи прийняття Кам`янською міською радою рішення від 22.06.18 №1105-25/VII "Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста" про зміну розміру орендної плати за землю, місцевий господарський суд дійшов до висновку про обґрунтованість вимог про внесення змін до пунктів 2.2 та 4.1. договору оренди земельної ділянки №12330 від 18.05.2012.
Місцевим господарським судом відхилено твердження відповідача про погодження в проекті додаткової угоди, направленої на адресу позивача 29.03.2019, умов пунктів 4.1. та 2.2. договору, з посиланням на те, що у зазначеній угоді відповідачем було змінено також і інші пункти договору (п.4.4. та п. 9.6.14), які не погоджені позивачем та у які позивач зміни не вносив, а зазначені пункти договору не є предметом розгляду цього спору. Крім того, вказана додаткова угода не зареєстрована у встановленому законом порядку (не відбулася державна реєстрація).
Також місцевим господарським судом відхилені заперечення відповідача стосовно нової назви відповідача, оскільки відповідно до частини 4 статті 16 Закону України "Про оренду землі" зміна найменування сторін договору оренди землі, зокрема внаслідок реорганізації юридичної особи або зміни типу акціонерного товариства, не є підставою для внесення змін до договору оренди землі та/або його переоформлення.
Не погодившись із рішенням місцевого господарського суду, Акціонерне товариство "ДТЕК Дніпровські електромережі" звернулось до Центрального апеляційного господарського суду із апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 09.10.2019 у справі №904/3262/19 та ухвалити нове рішення, яким в задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
Апеляційна скарга мотивована тим, що місцевий господарський суд не врахував, що відповідач погодився із запропонованими змінами істотних умов договору та запропонував додаткові угоди привести у відповідність до типової форми договорів оренди землі.
Апелянт зазначає, що домовленість сторін договору є ключовим моментом при реалізації договірних стосунків, однак місцевим господарським судом не враховано, що в даному випадку позивач та відповідач дійшли згоди про зміну істотних умов договору оренди землі.
Апелянт звертає увагу апеляційного господарського суду на те, що одностороннє збільшення ставки орендної плати в межах статті 288 Податкового кодексу України не є приведенням договору у відповідність до норм чинного законодавства.
Апелянт вважає, що на час звернення позивача із позовом до суду між сторонами був відсутній спір, однак місцевим господарським судом не надано цьому факту належної оцінки.
Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 02.12.2019 (у складі колегії суддів: головуючого судді: Орєшкіної Е.В. (доповідач), суддів Широбокової Л.П., Подобєда І.М.) відкрито апеляційне провадження з розгляду апеляційної скарги Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпровські електромережі" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 09.10.2019 у справі №904/3262/19, розгляд призначено у судове засідання на 15.01.2020.
13.12.2019 від Кам`янської міської ради Дніпропетровської області надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому позивач проти задоволення апеляційної скарги заперечує та просить залишити рішення місцевого господарського суду без змін.
Позивач погоджується із висновком місцевого господарського суду про наявність підстав для задоволення позову, посилаючись на те, що сторонами в договорі оренди передбачена зміна розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
У судовому засіданні 15.01.2020 оголошувалась перерва до 03.02.2020.
У судовому засіданні 03.02.2020 оголошено вступну та резолютивну частини постанови.
Апеляційний господарський суд, дослідивши наявні у справі докази, перевіривши правильність висновків місцевого господарського суду, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.
Як встановлено господарським судом та підтверджується матеріалами справи, 18.05.2012 між Дніпродзержинською міською радою, яка змінила назву на Кам`янську міську раду (орендодавець) та Публічним акціонерним товариством "Енергопостачальна компанія "Дніпрообленерго", яке змінило назву на Акціонерне товариство "ДТЕК Дніпровські електромережі") (орендар) укладений договір оренди земельної ділянки №12330, відповідно до пункту 1.1. якого орендодавець надає, а орендар приймає у строкове, платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення, що знаходиться за адресою: вул. Дніпробудівська, 26, м. Дніпродзержинськ, згідно з планом земельної ділянки, що додається.
Відповідно до пункту 1.2. договору підставою для надання земельної ділянки в оренду є рішення Дніпродзержинської міської ради від 27.01.2012 №339-18//VІ.
Пунктом 2.1. договору визначено, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 1,8078 га для розміщення комплексу нежитлових будівель та споруд.
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 27.02.2012 становить 4 203 713, 50 грн. (пункт 2.2. договору).
Згідно з пунктом 3.1. договір укладається строком до 27.01.2022, після закінчення строку договору орендар має переважне право на поновлення його на новий строк.
Орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 126 111,42 грн./рік без ПДВ, а з урахуванням пільги - у розмірі 88 278,00 грн./рік без ПДВ, яка застосовується відповідно до рішення Дніпродзержинської міської ради від 27.05.2011 №116-08/VІ "Про плату за землю" (пункт 4.1. договору).
Відповідно до п. 4.2. договору обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.
Пунктом 4.3. договору передбачено, що орендна плата сплачується за фактичне користування земельною ділянкою у строки, визначені Податковим кодексом України. Розмір орендної плати підлягає перерахуванню при зміні функціонального або цільового використання земельної ділянки.
Відповідно до п. 4.4. договору розмір орендної плати щорічно переглядається у випадках і з моменту: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів ставки земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законодавчими актами України.
Згідно з пунктом 5.1. договору в оренду передається земельна ділянка загальною 1,8078 га для розміщення комплексу нежитлових будівель та споруд.
Відповідно до пункту 6.2. договору передача земельної ділянки орендареві здійснюється у день підписання договору оренди земельної ділянки за актом приймання-передачі.
Згідно з пунктом 9.2.3. договору орендодавець має право вимагати від орендаря збільшення розмірів орендної плати у різі збільшення відповідно до законодавства розмірів земельного податку та з інших мотивів, визначених умовами цього договору.
Відповідно до пункту 12.1. договору зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку.
18.05.2012 позивач передав в оренду відповідачу земельну ділянку площею 1,8078 га., що підтверджується актом приймання-передачі земельної ділянки.
01.08.2014 між сторонами було укладено додаткову угоду №6288 до договору, відповідно до умов якої сторони внесли зміни у п. 2.2. договору та виклали його зміст у наступній редакції: Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 28.02.2014 становить 2 236 971,72 грн.
Цією додатковою угодою сторони внесли зміни до п. 4.1. договору та виклали його в наступній редакції: "4.1. Орендна плата вноситься "Орендарем" виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 67109,15 грн./рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішення міської ради від 12.07.2013 №842-38/У1 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ", ст. 288 Податкового кодексу України.".
Окрім того, зазначеною додатковою угодою сторони виклали п. 4.4. договору у такій редакції: "4.4. Розмір орендної плати переглядається у разі:
- зміни умов господарювання, передбачених договором (п. 4.4.1. договору);
- зміни розмірів земельного податку (п. 4.4.2. договору);
- підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством (п. 4.4.3. договору);
- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини "Орендаря", що підтверджено документами (п. 4.4.4. договору);
- прийняття "Орендодавцем" рішення про збільшення або зменшення орендної плати відповідності до чинного законодавства (п. 4.4.5. договору);
- затвердження нової нормативної грошової оцінки землі (п. 4.4.6. договору);
- в інших випадках, передбачених законом (4.4.7. договору).
Також, додатковою угодою № 6288 від 01.08.2014 сторони доповнили договір оренди земельної ділянки пунктом 9.6.14. наступного змісту: "9.6.14. У випадку зміни нормативної грошової оцінки землі, розміру ставок (ставки) земельного податку, орендної плати "Орендар" протягом місяця з моменту прийняття такого рішення "Орендодавцем" або вступу в дію відповідного нормативно-правового акта зобов`язаний звернутись до "Орендодавця" із заявою про внесення змін до пункту 4.1. договору оренди землі щодо зміни розміру орендної плати за цим договором, а також здійснити всі необхідні дії для виготовлення, укладення та державної реєстрації додаткової угоди про зміну розміру орендної плати за договором оренди землі, та подати цю додаткову угоду до податкових органів.".
12.07.2013 Дніпродзержинська міська рада прийняла рішення №842-38/VI "Про затвердження нормативно грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ", в якому зокрема, затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ із застосуванням базової вартості 1 кв.м. в розмірі 199,64 грн. та введено в дію з 01.01.2014.
Пунктом 3.1. вищезазначеного рішення передбачена необхідність одержання землекористувачами у відділі Держземагенства у м.Дніпродзержинську Дніпропетровської області витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, які знаходяться в їх користуванні (власності) та надання їх до департаменту комунальної власності та земельних відносин міської ради для підготовки документів щодо перегляду річної орендної плати в чинних договорах оренди земельних ділянок.
Також, Кам`янською міською радою Дніпропетровської області прийнято рішення №816-19/VII від 29.09.2017 "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста" , відповідно до пункту 2 якого рішення набирає чинності з 01.10.2017.
Пунктом 5 вищезазначеного Положення втсановлено розмір орендної плати за земельні ділянки у відсотках від нормативної грошової оцінки, а саме пунктом 5.1 визначено ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд - 3% від нормативної грошової оцінки, пунктом 5.2 визначено ставки орендної плати за земельні ділянки, які не зазначені в пунктах 5.1., 5.3. - 4% від нормативної грошової оцінки, пунктом 5.3 визначено, що ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для розміщення об`єктів торгівлі (посередництво в торгівлі) пальним та паливом та за земельні ділянки, які використовуються для розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності - 12% від нормативної грошової оцінки.
Відповідно до рішення Кам`янської міської ради від 22.06.2018 №1105-25/VII "Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста" установлено на території міста ставки земельного податку та розмір орендної плати за землю (пункт 1.1), а також установлено, що рішення міської ради від 27.07.2017 №790-18/VII "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати земельного податку" та рішення міської ради від 29.09.2017 №816-19/VII "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста" зі змінами або доповненнями, інші нормативно-правові акти міської ради стосовно плати за землю та пільг із земельного податку, які прийнято до набрання чинності цим рішенням, діють у частинах, що не суперечать нормам цього рішення.
Відділом у м. Кам`янське міськрайонного управління у Петриківському районі та у місті Кам`янське Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області надано витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки розташованої у м.Кам`янське, вул. Дніпробудівська, 26 (кадастровий номер 1210400000:01:022:0112), відповідно до якого станом на 15.11.2018 нормативна грошова оцінка зазначеної земельної ділянки становить 4 243 701,95 грн.
За розрахунком позивача, розмір орендної плати при ставці 4% від нормативно грошової оцінки за оренду зазначеної земельної ділянки становить: 4 243 701,95 х 4% =169 748,08 грн.
22.12.2018 позивач направив відповідачу лист №09-02/3199, в якому просив погодити проект додаткової угоди до договору №12330 від 18.05.2012, яким внесено зміни до п. 2.2. та п. 4.1. договору (а.с. 90, 93-94).
29.03.2019 відповідач направив позивачу лист №13937/1001, в якому повідомив, що проект додаткової угоди, направлений позивачем, не відповідає типовій формі договору оренди землі, яка затверджена Постановою Кабінету Міністрів України "Про затвердження типового договору оренди землі" №220 від 03.03.2004, у зв`язку із чим відповідач направив позивачу для підписання проект додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки №12330 від 18.05.2012 (а.с.96, 98).
06.05.2019 позивач направив відповідачу лист №2вих-09/173, в якому просив погодити проект додаткової угоди про внесення змін до п. 2.2, п.4.1 договору оренди земельної ділянки від 18.05.2012 №12330 за редакцією Кам`янської міської ради, з посиланням на те, що внесення змін до договору зумовлено зміною розміру орендної плати за земельну ділянку у відсотках від нормативної грошової оцінки, а саме відносно користування земельними ділянками за адресою: м. Кам`янське, вулиця Дніпробудівська, 26 за ставкою 4% від нормативної грошової оцінки (землі енергетики, цільове призначення 14.02 - для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів передачі електричної та теплової енергії).
Кам`янська міська рада посилається на те, що умови договору укладеного між позивачем та відповідачем, в частині розміру орендної плати не відповідають вимогам чанного законодавства та підлягають зміні.
Предметом спору є внесення змін до пунктів 2.2. та 4.1. договору оренди земельної ділянки від 18.05.2012 № 12330.
В силу статті 144 Конституції України та статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рішення, прийняті органом місцевого самоврядування, є обов`язковими до виконання на відповідній території.
Згідно із пунктом 34 статті 26 названого Закону виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин.
Частиною 1 статті 632 Цивільного кодексу України визначено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки, тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (частини 1 та 2 статті 21 Закону України "Про оренду землі").
За змістом пункту 3 частини 1 статті 15 Закону України "Про оренду землі" істотною умовою договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення, перегляду та відповідальності за її несплату.
Відповідно до пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Таким чином, з урахуванням положень статті 632 Цивільного кодексу України, статті 288 Податкового кодексу України і статей 15, 21 Закону України "Про оренду землі" нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
За змістом пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України і частини 1 статті 13 Закону України "Про оцінку земель" для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності обов`язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими і затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України "Про оцінку земель").
Отже, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями статті 288 Податкового кодексу України.
Разом з тим, відповідно до частини 2 статті 632 Цивільного кодексу України зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" визначено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Виходячи зі змісту статей 632, 651 Цивільного кодексу України та статті 30 Закону України "Про оренду землі" слід дійти висновку про те, що за загальним правилом зміна умов договору, в тому числі в частині розміру орендної плати, здійснюється за взаємною згодою сторін. За відсутності такої згоди такий договір може бути змінений за рішенням суду лише у випадках, встановлених умовами договору або в силу закону.
За приписами пункту 4.4.5. договору (в редакції додаткової угоди від 01.08.2014) розмір орендної плати переглядається у разі прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати відповідності до чинного законодавства.
У випадку зміни нормативної грошової оцінки землі, розміру ставок (ставки) земельного податку, орендної плати "Орендар" протягом місяця з моменту прийняття такого рішення "Орендодавцем" або вступу в дію відповідного нормативно-правового акта зобов`язаний звернутись до "Орендодавця" із заявою про внесення змін до пункту 4.1. договору оренди землі щодо зміни розміру орендної плати за цим договором, а також здійснити всі необхідні дії для виготовлення, укладення та державної реєстрації додаткової угоди про зміну розміру орендної плати за договором оренди землі, та подати цю додаткову угоду до податкових органів (пункт 9.6.14 договору (в редакції додаткової угоди від 01.08.2014).
Враховуючи прийняття Кам`янською міською радою рішення від 22.06.18 №1105-25/VII "Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста" про зміну розміру орендної плати за землю, апеляційний господарський суд погоджується із висновком місцевого господарського суду про наявність підстав для задоволення вимог про внесення змін до пунктів 2.2 та 4.1. договору оренди земельної ділянки №12330 від 18.05.2012.
Аналогічної правової позиції дотримується Верховний Суд у постанові від 23.10.2018 у справі №922/201/18.
Апеляційний господарський суд відхиляє доводи апелянта про досягнення сторонами згоди щодо істотних умов договору у проекті додаткової угоди, направленої на адресу позивача 29.03.2019.
Відповідно до частини 3 статті 653 Цивільного кодексу України у разі зміни або розірвання договору зобов`язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни.
Зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту (стаття 654 Цивільного кодексу України).
Таким чином, додаткова угода до договору оренди земельної ділянки підлягає обов`язковій державній реєстрації, як і договір оренди земельної ділянки.
З матеріалів справи вбачається, що сторонами не було проведено державну реєстрацію додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки, а тому у сторін цієї додаткової угоди не виникли права та обов`язки, які нею визначені.
Отже, погодження відповідачем з внесенням змін до п. 4.1. та 2.2. договору не є доказом укладання додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки №12330 від 18.05.2012 у встановленому законом порядку.
Щодо посилань відповідача на те, що позивачем у проекті додаткової угоди було вказано нове найменування відповідача, проте не внесено у договір відповідних змін, апеляційний господарський суд зазначає, що з наявних в матеріалах справи пояснень вбачається, що оскільки відповідачем не було своєчасно повідомлено про зміну його найменування, про даний факт позивач дізнався з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, та зважаючи, що за кодом ЄДРПОУ, який був у Публічного акціонерного товариства "Енергопостачальна компанія "Дніпрообленерго" тепер значиться Акціонерне товариство "ДТЕК Дніпровські електромережі", позивач сам вніс зміни в назву орендаря.
При цьому, апеляційний господарський суд погоджується із висновком місцевого господарського суду, що відповідно до частини 4 статті 16 Закону України "Про оренду землі" зміна найменування сторін договору оренди землі, зокрема внаслідок реорганізації юридичної особи або зміни типу акціонерного товариства, не є підставою для внесення змін до договору оренди землі та/або його переоформлення.
Відповідно до частини 1 статті 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права (частина 4 статті 269 Господарського процесуального кодексу України).
Враховуючи встановлені вище обставини справи, зазначені положення законодавства, апеляційний господарський суд відхиляє доводи апелянта, наведені в обґрунтування апеляційної скарги.
Таким чином, апеляційний господарський суд вбачає підстави, передбачені статтею 276 Господарського процесуального кодексу України, для залишення рішення суду першої інстанції без змін, а апеляційної скарги - без задоволення.
Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги покладаються на апелянта.
Керуючись статтями 269, 275, 276, 282, 284 Господарського процесуального кодексу України, Центральний апеляційний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Акціонерного товариства "ДТЕК Дніпровські електромережі" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 09.10.2019 у справі №904/3262/19 залишити без задоволення.
Рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 09.10.2019 у справі №904/3262/19 залишити без змін.
Витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги покласти на Акціонерне товариство "ДТЕК Дніпровські електромережі".
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повна постанова складена 10.02.2020.
Головуючий суддя Е.В. Орєшкіна
Суддя Л.П. Широбокова
Суддя І.М. Подобєд
Суд | Центральний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 03.02.2020 |
Оприлюднено | 11.02.2020 |
Номер документу | 87455734 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Орєшкіна Еліна Валеріївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Назаренко Наталія Григорівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Назаренко Наталія Григорівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Назаренко Наталія Григорівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні