Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05 лютого 2020 р. № 520/8530/19
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Тітова О.М.,
за участю секретаря судового засідання - Мадевської Е.Д.,
представника позивача - Святець О.М..,
представника позивача - Полуновської С.В.,
представника третіх осіб - Любич О.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Садівничого товариства "Березовий гай" до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, треті особи - ОСОБА_1 , ОСОБА_2 про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В :
Садівниче товариство "Березовий гай" ( вул. Плеханівська, буд. 50, кв. 90,м. Харків,61068) звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області (вул. Космічна, буд. 21, 8-9 пов.,м. Харків,61145), в якому просить суд:
- визнати протиправним рішення Головного Управління Держгеокадастру у Харківській області (ЄДРПОУ: 39792822) від 08 травня 2019 року, яким СТ Березовий гай відмовлено в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо надання у власність СТ Березовий Гай земельної ділянки загального користування, орієнтовною площею 0,6436 га. та земельної ділянки загального користування, орієнтовною площею 0,6343 га. із земель СТ Березовий Гай , які розташовані на території Бабаївської селищної Ради Харківського району. Харківської області за межами населеного пункту;
- зобов`язати Головне Управління Держгеокадастру у Харківській області (ЄДРПОУ: 39792822) надати садовому товариству Березовий Гай (ЄДРПОУ: 25616587) дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність СТ Березовий Гай земельної ділянки загального користування, орієнтовною площею 0,6436 га. та земельної ділянки загального користування, орієнтовною площею 0,6343 га. із земель СТ Березовий Гай , які розташовані на території Бабаївської селищної Ради Харківського району, Харківської області за межами населеного пункту.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що Головне Управління Держгеокадастру у Харківській області відмовило у задоволенні клопотання СТ Березовий гай про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність зазначеної земельної ділянки. Свою відмову суб`єкт владних повноважень мотивував тим, що з наданого позивачем Генерального плану вбачається, що площа земель загального користування СТ Березовий Гай не відповідає площі, зазначеній у поданій заяві. На думку позивача, такі дії Головного Управління Держгеокадастру у Харківській області, які виражаються у відмові в задоволенні клопотання СТ Березовий гай від 11.04.2019 року вих. №2-24 є протиправними, тобто такими, що порушує право позивача на отримання безоплатно у власність землі загального користування, які знаходяться в користуванні останнього.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 27.08.2019 р. відкрито провадження у даній справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання.
Відповідач, Головне управління Держгеокадастру у Харківській області, надав до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що відповідач у спірних правовідносинах діяв згідно чинного законодавства.
Треті особи - ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , на адресу суду надали пояснення, в яких зазначили, що вони як члени СТ Березовий гай не були, повідомлені про проведення загальних зборів 20.05.2017 р. та не брали у них участі, не голосували за рішення, викладені у протоколі. Третіми особами оспорюється сам факт проведення загальних зборів у визначеному чинним законодавством та статутом порядку, а отже й правомірність рішень, оформлених протоколом. Також у своїх письмових поясненнях зазначили, що за відсутності належних доказів проведеного у визначений Статутом спосіб голосування, наявності необхідної кількості голосів (у співвідношенні присутніх членів до їх загальної кількості), позивачем не доведено наявність волевиявлення найвищого органу управління Товариством на набуття земельної ділянки у власність, у зв`язку з чим просили суд відмовити у задоволенні позовних вимог.
Протокольною ухвалою від 20.01.2020 року закрито підготовче провадження та справа призначена до судового розгляду по суті.
Представники позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримали в повному обсязі, просив їх задовольнити, посилаючись на доводи, викладені в позовній заяві.
Представник відповідача в судовому засідання не прибув, про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином. На адресу суду надав клопотання в якому просив суд розглянути справу за відсутності представника Головного управління Держгеокадастру у Харківській області та відмовити у задоволенні позову.
Представник третіх осіб в судовому засіданні проти позову заперечував та просив відмовити у його задоволенні.
Суд, дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників позивача та представника третіх осіб, оцінивши наявні в матеріалах справи докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на повному, всебічному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, вважає, що позовні вимоги не підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
Матеріалами справи підтверджено, що 09.02.1999 року Садівниче товариство "Березовий гай" отримало в користування на території Бабаївської селищної ради Харківського району Харківської області земельну ділянку для ведення садівництва, що підтверджується державним актом на право постійного користування серії ХР 25-29911 від 09.02.1999 року (а.с.34-45).
У позові позивачем зазначено, що відповідно до рішення загальних зборів від 20.05.2017 СТ Березовий гай було прийнято рішення направити клопотання до Головного управління про безоплатну передачу у власність садівничого товариства земель загального користування (дороги), що підтверджується протоколом загальних зборів СТ Березовий гай від 20.05.2017.
В подальшому, Голова правління СТ Березовий гай Полуновська С.В. звернулася до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області із клопотанням від 11.04.2019 року про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо надання у власність Садовому товариству Березовий гай земельної ділянки загального користування орієнтовною площею 0,6436 га та земельної ділянки загального користування орієнтовною площею 0,6343 га із земель СТ Березовий гай , яка розташована на території Бабаївської селищної ради Харківського району Харківської області (а.с.46).
До вказаного клопотання СТ Березовий гай було додано такі документи: схема розташування земельної ділянки; копія Генерального плану СТ Березовий гай ; копія статуту СТ Березовий гай ; копія державного акта на право постійного користування землею серії ХР 25-29911 від 09.02.1999; копія протоколу загальних зборів членів СТ Березовий гай від 20.05.2017; копія довідки № 519272; схема земель загального користування СТ Березовий гай ; копія довіреності.
За результатами розгляду вищезазначеного клопотання відповідачем було надано відповідь № юр-4455/0-3022/0/95-19 від 08.05.2019 в якій повідомлено, що "статтею 35 Земельного кодексу України передбачено, що до земель загального користування садівницького товариства належать земельні ділянки, зайняті захисними смугами, дорогами, проїздами, будівлями і спорудами загального користування. Землі загального користування садівницького товариства безоплатно передаються йому у власність за клопотанням вищого органу управління товариства до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування на підставі документації із землеустрою, за якою здійснювалося формування земельних ділянок або технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). Статтею 118 зазначеного кодексу визначено порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами. Відповідно до статті 36 Конституції України громадяни України мають право на об`єднання в громадські організації, у тому числі й садівницькі товариства. Діяльність таких товариств регулюється їх статутами, прийнятими загальними зборами членів товариств і зареєстрованих у встановленому порядку. З моменту державної реєстрації садівницькі товариства набувають статусу юридичної особи. Використання земельних ділянок садівницьких товариств здійснюється відповідно до закону та статутів цих товариств. Також повідомлено, що діюче земельне законодавство містить певні неузгодженості з питання використання земель садівницьких товариств, у зв`язку з відсутністю спеціального закону, який би визначав правові та організаційні засади створення, реєстрації, управління діяльністю, реорганізації та ліквідації садівничих товариств та їх об`єднань. Проект Закону України Про садівничі товариства знаходиться на розгляді Верховної Ради України. Крім цього, зазначено, що забудова території садівницького товариства (індивідуальні будинки і споруди та будівлі загального користування), розміщення доріг, проїздів, а також їх ширина здійснюється згідно із затвердженим в установленому порядку генеральним планом. Повідомлено, що згідно з наданим на розгляд Генеральним планом встановлено, що площа земель загального користування СТ Березовий гай не відповідає площі, зазначеній у заяві.
Отже, Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області відмовлено позивачу у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки.
Позивач не погодився з такою відмовою відповідача та звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд виходить з наступного.
Згідно зі статтею 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Правовідносини у сфері забезпечення права громадян на землю урегульовано Земельним кодексом України.
Відповідно до ст. 2 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Об`єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї)
Частиною 1 ст. 3 ЗК України визначено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Конституція України гарантує право власності на землю, яке набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону (ч. 2 ст. 14 Конституції України).
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади і органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб що передбачений Конституцією та законами України.
За приписами ст.35 ЗК України громадяни України із земель державної і комунальної власності мають право набувати безоплатно у власність або на умовах оренди земельні ділянки для ведення індивідуального або колективного садівництва.
До земель загального користування садівницького товариства належать земельні ділянки, зайняті захисними смугами, дорогами, проїздами, будівлями і спорудами загального користування. Землі загального користування садівницького товариства безоплатно передаються йому у власність за клопотанням вищого органу управління товариства до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування на підставі документації із землеустрою, за якою здійснювалося формування земельних ділянок або технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). Приватизація земельної ділянки громадянином - членом садівницького товариства здійснюється без згоди на те інших членів цього товариства.
Використання земельних ділянок садівницьких товариств здійснюється відповідно до закону та статутів цих товариств.
Згідно з абзацом першим ч. 1 та ч. 2 ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Частиною 1 ст. 117 ЗК України передбачено, що передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.
Згідно з абзацом першим ч. 3 ст. 123 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Із аналізу вищезазначених положень слідує, що законодавцем передбачено вичерпні підстави для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, а саме: невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
З матеріалів справи вбачається, що відповідачем було відмовлено Садівничому товариству "Березовий гай" в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність зазначеної земельної ділянки з підстав невідповідності площі земель загального користування СТ "Березовий гай", яка визначена у наданому на розгляд Головному управлінню генеральному плану та площі зазначеній у заяві позивача.
Під час судового засідання, судом було досліджено копію Генерального плану, зокрема схеми розташування земельної ділянки землі загального користування СТ "Березовий гай "Бабаївської селищної ради Харківського району Харківської області та встановлено розбіжність у визначені розміру земель загального користування.
В судовому засіданні представник позивача не заперечував щодо невідповідності площі земель загального користування СТ "Березовий гай", які зазначені у схемах розташування земельної ділянки землі загального користування СТ "Березовий гай" Бабаївської селищної ради Харківського району Харківської області та з цього приводу зазначив, що відповідні схеми були складені за довго до виникнення спірних правовідносин.
Інших доказів, які б підтверджували відповідність площі земель загального користування СТ "Березовий гай", яка визначена у наданому на розгляд Головному управлінню Генеральному плану та площі зазначеній у заяві позивача позивачем до матеріалів справи не надано.
Таким чином, суд приходить до висновку, що вказана відповідачем обставина є підставою для відмови у задоволенні клопотання СТ "Березовий гай" про надання дозволу на розробку проекту землеустрою відповідно до вимог ч. 3 ст. 123 ЗК України.
Крім того, суд вважає за необхідне зазначити, що відповідно до п. 5.2 Статуту СТ Березовий гай найвищим органом управління Товариства є загальні збори членів товариства.
Як вже зазначалось вище, відповідно до ч. 4 ст. 35 ЗК України землі загального користування садівницького товариства безоплатно передаються йому у власність за клопотанням вищого органу управління товариства до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування на підставі документації із землеустрою, за якою здійснювалося формування земельних ділянок або технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
Разом з тим, клопотання СТ "Березовий гай" про надання дозволу на розробку проекту землеустрою всупереч вищевказаній нормі закону підписане не вищим органом управління, а Головою правління, тобто головою виконавчого органу.
Судом встановлено, що протокол загальних зборів, що міститься у матеріалах справи, не має відомостей про уповноваження Голови правління на звернення від імені загальних зборів із відповідним клопотанням до ГУ Дерлсгеокадастру.
Формулювання рішення Відвести у власність СТ Березовий гай двох земельних ділянок під дорогами і спорудами загального користування не містить волевиявлення щодо звернення з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою та передачу земельних ділянок у власність, а фактично перебирає на себе компетенцію ГУ Держгеокадастру у Харківській області як органу, уповноваженого розпоряджатися земельними ділянками та приймати рішення про їх відведення.
Згідно з ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 1 статті 72 КАС України передбачено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Згідно зі статтею 73 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень.
Відтак, беручи до уваги вищевикладене, та оцінюючи наявні в матеріалах справи письмові докази в сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Садівничого товариства "Березовий гай" до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, треті особи - ОСОБА_1 , ОСОБА_2 про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії правомірні є необґрунтованим, неправомірними та такими що не підлягають задоволенню.
Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства.
Керуючись статтями 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Садівничого товариства "Березовий гай" до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, треті особи - ОСОБА_1 , ОСОБА_2 про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - залишити без задоволення.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення виготовлено 13.02.2020 року.
Суддя О.М.Тітов
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.02.2020 |
Оприлюднено | 17.02.2020 |
Номер документу | 87553946 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Тітов О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні