Рішення
від 17.02.2020 по справі 320/6814/19
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 лютого 2020 року № 320/6814/19

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Панченко Н.Д., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження у м. Києві адміністративну справу за позовом Приватного акціонерного товариства «Миронівське хлібоприймальне підприємство» до Головного управління ДПС у Київській області, третя особа Управління Державної казначейської служби України у Миронівському районі Київської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

до Київського окружного адміністративного суду звернулось Приватне акціонерне товариство «Миронівське хлібоприймальне підприємство» (08800, Київська обл., м. Миронівка, вул. Паризької Комуни, 6) з позовом до Головного управління ДПС у Київській області (03151, м. Київ, вул. Народного Ополчення, 5-А) третя особа Управління Державної казначейської служби України у Миронівському районі Київської області (08800, Київська область, м. Миронівка, вул. Соборності, буд. 58а) в якому просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність Головного управління ДПС у Київській області щодо невиконання вимог пункту 43.5 статті 43 Податкового кодексу України, а саме не підготування висновку про повернення надмірно сплачених сум грошових зобов`язань позивачу з відповідного бюджету та не подання його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів;

- зобов`язати Головне управління ДПС у Київській області підготувати висновок про повернення позивачу надміру сплачених грошових зобов`язань у сумі 220751, 46 грн. та подати його для виконання Управлінню Державної казначейської служби України у Миронівському районі Київської області.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив про протиправну бездіяльність відповідача, яка полягала у не підготування висновку про повернення надмірно сплачених сум грошових зобов`язань з відповідного бюджету та не подання його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів. Позивач вважає оскаржувані рішення протиправними, оскільки при їх прийнятті відповідачем порушені приписи податкового законодавства.

Ухвалою суду від 16.12.2019 відкрито спрощене позовне провадження по справі без виклику сторін та проведення судового засідання і запропоновано відповідачу протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі подати відзив на позовну заяву

Копія ухвали суду була отримана представником податкового органу особисто 23 грудня 2019 року та надіслана третій особі, про що свідчить поштове повідомлення про отримання ухвали яке міститься в матеріалах справи.

Відповідач та третя особа правом, передбаченим статтею 162 Кодексу адміністративного судочинства України на подання відзиву на позов не скористались.

Відповідно до частини 4 статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України, неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Частиною 6 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Дослідивши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

Приватне акціонерне товариство «Миронівське хлібоприймальне підприємство» (код ЄДРПОУ 24219855) з 22 травня 1998 року є юридичною особою, про що свідчить свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи, номер запису про включення відомостей про юридичну особу до єдиного державного реєстру 13411200000000100.

04 жовтня 2019 року Приватне акціонерне товариство «Миронівське хлібоприймальне підприємство» направило до Обухівського управління Головного управління ДПС у Київській області заяву про повернення помилково або надмірно перерахованих коштів з податку на прибуток відповідно до здійсненого коригування за рішення Комісії та на підставі доповідної записки від 20.09.2019 в сумі 220751,46 грн.

Листом № 1222/10-36-55-04 від 24 жовтня 2019 року відповідач відмовив позивачу в отримані надмірно перерахованих коштів, у зв`язку з тим, що у ПРАТ «Миронівське хлібоприймальне підприємство» триває процедура оскарження податкового повідомлення - рішення від 19.04.2017 з податку на прибуток приватних підприємств, у зв`язку з чим повернення надмірно сплачених коштів в сумі 220751,46 грн. є не можливим до закінчення процедури оскарження.

Відповідно до витягу з інформаційної системи органів ДФС щодо стану розрахунків платника з бюджетом та цільовими фондами станом на 09 грудня 2019 року у Приватного акціонерного товариства «Миронівське хлібоприймальне підприємство» наявна переплата з податку на прибуток приватних підприємств в розмірі 220751,46 грн., також це підтверджується скріншотом з електронного кабінету ПрАТ «Миронівське ХПП» стану розрахунків з бюджетом від 04.10.2019 та рішенням бізнес - омбудсмена № DCS-2019|11|14-21942 від 14 листопада 2019 року.

Як зазначено в листі Головного управління ДПС у Київській області від 20 вересня 2019 року № 2177/10/10-36-05-11, на підставі довідної записки від 20 вересня 2019 року контролюючим органом за рішенням керівника здійснено коригування автоматично нарахованої пені в ІКПП Приватного акціонерного товариства «Миронівське хлібоприймальне підприємство» після чого виникла переплата.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, застосовуючи нормативно-правові акти, чинні на момент виникнення спірних правовідносин, суд виходить з такого.

Відносини щодо повернення помилково та надміру сплачених платежів урегульовані положеннями Податкового кодексу України, Порядком повернення коштів, помилково та /або надміру зарахованих до державного га місцевих бюджетів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 03.09.2013 №787.

Так, згідно з п.п. 14.1.1 15 п.14.1 ст. 14 ПК України, надміру сплачені грошові зобов`язання - суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету понад нараховані суми грошових зобов`язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату.

Відповідно до п.п. 17.1.10 п. 17.1 ст. 17 ПК України, платник податків має право на залік чи повернення надміру сплачених, а також надміру стягнутих сум податків та зборів, пені, штрафів в порядку, встановленому цим Кодексом.

Статтею 43 Податкового кодексу України передбачено, що помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов`язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.

У разі наявності у платника податків податкового боргу, повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов`язання на поточний рахунок такого платника податків в установі банку або шляхом повернення готівковими коштами за чеком, у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків.

Обов`язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов`язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.

За приписами пункту 43.4 статті 43 Податкового кодексу України платник податків подає заяву на повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на погашення грошового зобов`язання (податкового боргу) з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення готівковими коштами за чеком у разі відсутності у платника податків рахунку в банку. У разі повернення надміру сплачених грошових зобов`язань з податку на додану вартість такі кошти підлягають поверненню виключно на рахунок платника в системі електронного адміністрування податку на додану вартість.

Згідно з пунктом 43.5 статті 43 Податкового кодексу України контролюючий орган не пізніше ніж за п`ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, протягом п`яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.

Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету.

Повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань платникам податків здійснюється з бюджету, у який такі кошти були зараховані.

Наказом Міністерства фінансів України від 03.09.2013 № 787 затверджений Порядок повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 25.09.2013 № 1650/24182.

Згідно з п. 3 та п. 5 Порядку повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету платежів у національній валюті здійснюється органами Державної казначейської служби України (далі - органи Казначейства) з відповідних бюджетних рахунків для зарахування надходжень (далі - рахунки за надходженнями), відкритих в органах Казначейства відповідно до законодавства, шляхом оформлення розрахункових документів.

Повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету податків, зборів, платежів та інших доходів бюджетів здійснюється за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, а при поверненні судового збору (крім помилково зарахованого) - за ухвалою суду, яка набрала законної сили.

Подання подається до органу Казначейства за формою, передбаченою нормативно-правовими актами з питань повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету коштів, або в довільній формі на офіційному бланку установи за підписом керівника установи (його заступника відповідно до компетенції), скріпленим гербовою печаткою (у разі наявності) або печаткою з найменуванням та ідентифікаційним кодом установи (у разі наявності), з обов`язковим зазначенням такої інформації: обґрунтування необхідності повернення коштів з бюджету, найменування платника (суб`єкта господарювання), код за ЄДРПОУ (для юридичної особи) або прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи, реєстраційний номер облікової картки платника податків (ідентифікаційний номер) або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання в установленому порядку відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та мають відмітку у паспорті), сума платежу, що підлягає поверненню, дата та номер документа на переказ, який підтверджує перерахування коштів до відповідного бюджету.

Пунктом 10 Порядку повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів передбачено, що органи Казначейства приймають подання від органів, які контролюють справляння надходжень бюджету або які здійснюють облік заборгованості в розрізі позичальників, у строки, визначені нормативно-правовими актами з питань повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету коштів.

Відповідно до п. 12 Порядку повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, органи Казначейства здійснюють процедури із забезпечення виконання документів, зазначених у пунктах 5 - 8 цього розділу, в такому порядку: 1) за наявності поточних надходжень на відповідних рахунках за надходженнями орган Казначейства протягом п`яти робочих днів після дня отримання подання (заяви та подання) перераховує кошти на рахунок одержувача одноразово на загальну суму або частковими сумами; 2) у разі недостатності або відсутності поточних надходжень на відповідних рахунках за надходженнями для здійснення повернення відповідний орган Казначейства не пізніше ніж через п`ять робочих днів після дня отримання подання (заяви та подання) надсилає звернення для підкріплення коштами цих рахунків: за платежами, що належать державному бюджету, - до Казначейства України.

Взаємовідносини територіальних органів Державної фіскальної служби України з місцевими фінансовими органами та територіальними органами Державної казначейської служби України в процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені за платежами, контроль за справлянням яких покладено на органи ДФС регламентовано Порядком взаємодії територіальних органів Державної фіскальної служби України, місцевих фінансових органів та територіальних органів Державної казначейської служби України у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 15 грудня 2015 року № 1146 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 31 грудня 2015 року № 1679/28124 (у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин; далі - Порядок взаємодії).

Згідно з пунктами 4, 5, 7, 8, 9 Порядку повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, взаємодії територіальних органів Державної фіскальної служби України, місцевих фінансових органів та територіальних органів Державної казначейської служби України у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 15.12.2015 №1146 повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань платникам податків здійснюється з бюджету, до якого такі кошти були зараховані.

Повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань у випадках, передбачених законодавством, здійснюється виключно на підставі заяви платника податку (за винятком повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку на доходи фізичних осіб, які розраховуються органом ДФС на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку), яка може бути подана до територіального органу ДФС за місцем адміністрування (обліку) помилково та/або надміру сплаченої суми протягом 1095 днів від дня її виникнення.

Після реєстрації в органі ДФС заява платника про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань (крім грошових зобов`язань з митних та інших платежів, які сплачуються під час митного оформлення товарів) передається на розгляд до структурних підрозділів, що виконують функції з адміністрування відповідних податків і зборів та погашення заборгованостей. Не пізніше другого робочого дня, наступного за днем реєстрації, заява з відміткою вказаних підрозділів щодо правомірності повернення передається до структурного підрозділу, на який покладено функцію з підготовки висновку.

У разі якщо вказана у заяві платника сума (її частина) за даними інформаційних систем обліковується як помилково та/або надміру сплачена, орган ДФС готує висновок на повернення такої суми (її частини) за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Орган ДФС не пізніше наступного робочого дня від дати отримання висновку, погодженого місцевим фінансовим органом або відповідним органом, визначеним відповідно до частини першої статті 672 глави 11 розділу III Бюджетного кодексу України, передає його згідно з реєстром висновків за платежами, належними місцевим бюджетам, та платежами, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами, відповідному органу Казначейства.

Орган ДФС несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі висновку органу Казначейства для виконання.

Виходячи із змісту наведених норм податкового законодавства, суд дійшов висновку, що повернення надмірно сплачених грошових зобов`язань здійснюється за таких умов:

- відсутності у платника податків податкового боргу,

- подання ним заяви про повернення надмірно перерахованих коштів,

- подання органом державної податкової служби висновку про повернення відповідних сум коштів до органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

Як встановлено судом, відповідачем не заперечується факт подання позивачем заяви про повернення надмірно сплачених грошових зобов`язань за формою, у порядок та спосіб визначений чинним законодавством. Водночас єдиною підставою для бездіяльності відповідача є факт оскарження позивачем податкового повідомлення - рішення.

Суд зазначає, що податковий борг - це сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений Податковим кодексом України строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.

Разом з цим, жодних доказів того, що сума нарахованих відповідачем штрафних санкцій як на момент розгляду звернення позивача так і станом на дату розгляду справи по суті заявлених позовних вимог була узгодженою та набула статусу податкового боргу, суду не надано.

Крім цього судом встановлено, що в електронному кабінеті платника податків - Приватного акціонерного товариства «Миронівське хлібоприймальне підприємство» обліковується переплата із податку на прибуток у розмірі 220751,46 грн., та на момент звернення позивача із заявою про повернення надмірно сплачених сум відсутній податковий борг.

З огляду на зазначене суд вважає, що відповідачем протиправно не було підготовлено висновок про повернення сум грошових зобов`язань в розмірі 220751,46 грн., та не подано вказаний висновок для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

Оскільки під час розгляду справи судом встановлено факт протиправної бездіяльності контролюючого органу у складенні відповідного висновку про повернення коштів, суд вбачає наявність підстав для зобов`язання Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області підготувати висновок про повернення Приватному акціонерному товариству «Миронівське хлібоприймальне підприємство» надмірно сплачених грошових коштів в розмірі 220751,46 грн., та подати його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

За загальним правилом, що випливає з принципу змагальності, кожна сторона повинна подати докази на підтвердження обставин, на які вона посилається, або на спростування обставин, про які стверджує інша сторона.

Тобто, обов`язок доводити суду обґрунтованість своїх тверджень або заперечень одночасно покладено на усіх учасників процесу.

Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

На виконання цих вимог відповідачем не доведено жодними належними та допустимими доказами правомірності вчиненої бездіяльності.

Водночас докази, подані позивачем, підтверджують обставини, на які він посилається в обґрунтування позовних вимог, та не були спростовані відповідачем.

Системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що адміністративний позов є обґрунтованим та підлягає задоволенню у повному обсязі.

Згідно з частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

За таких обставин, судовий збір в розмірі 1921,00 грн. підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 9, 14, 90, 143, 242-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Головного управління ДПС у Київській області щодо не складення висновку про повернення надмірно сплачених сум грошових зобов`язань Приватному акціонерному товариству Миронівське хлібоприймальне підприємство з відповідного бюджету та не подання його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Київській області (03151, м. Київ, вул. Народного ополчення, буд. 5а, код ЄДРПОУ 43141377) підготувати висновок про повернення Приватному акціонерному товариству Миронівське хлібоприймальне підприємство (08800, Київська обл., м. Миронівка, вул. Паризької Комуни, 6, код ЄДРПОУ 24219855) надмірно сплачених грошових зобов`язань у сумі 220751 (двісті двадцять тисяч сімсот п`ятдесят одна) грн., 46 коп. та направити його для виконання Управлінню Державної казначейської служби України у Миронівському районі Київської області (08800, Київська область, м. Миронівка, вул. Соборності, буд. 58а, код ЄДРПОУ 37870277).

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Київській області (код ЄДРПОУ: 43141377; 03151, м. Київ, вул. Народного Ополчення, 5-а) на користь Приватного акціонерного товариства Миронівське хлібоприймальне підприємство (08800, Київська обл., м. Миронівка, вул. Паризької Комуни, 6, код ЄДРПОУ 24219855) судовий збір в сумі 1921 (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна) грн. 00 коп.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.

рішення складено та підписано 17.02.2020

Суддя Панченко Н.Д.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.02.2020
Оприлюднено20.02.2020
Номер документу87643629
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —320/6814/19

Ухвала від 18.06.2021

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панченко Н.Д.

Ухвала від 19.05.2021

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панченко Н.Д.

Ухвала від 27.04.2021

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панченко Н.Д.

Ухвала від 16.09.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Ухвала від 04.06.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Ухвала від 10.04.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Рішення від 17.02.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панченко Н.Д.

Ухвала від 16.12.2019

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панченко Н.Д.

Ухвала від 19.09.2019

Цивільне

Мелітопольський міськрайонний суд Запорізької області

Бахаєв І. М.

Ухвала від 21.08.2019

Цивільне

Мелітопольський міськрайонний суд Запорізької області

Бахаєв І. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні