Рішення
від 28.01.2020 по справі 460/3725/19
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

28 січня 2020 року м. Рівне №460/3725/19

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Друзенко Н.В. за участю секретаря судового засідання Романчук В.В. та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі: позивача: представник Остапенко Д.І., відповідача: представник Яцюк К.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

Товариства з обмеженою відповідальністю "Поліссябудресурси" доНаціональної комісії з цінних паперів та фондового ринку про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинення певних дій, -

В С Т А Н О В И В:

29.11.2019 Товариство з обмеженою відповідальністю Поліссябудресурси звернулось в суд з позовом до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про визнання протиправною бездіяльності у прийнятті до розгляду пакету документів щодо скасування реєстрації випусків акцій ПрАТ Поліссябудресурси та зобов`язання вчинити певні дії - видати розпорядження про скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випусків акцій Приватного акціонерного товариства Поліссябудресурси .

Ухвалою суду від 04.12.2019 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, визначено розгляд справи проводити за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 26.12.2019.

Ухвалою суду від 26.12.2019 підготовче засідання закрито і призначено розгляд справи по суті на 28.01.2020.

В судовому засіданні 28.01.2020 було проголошено вступну та резолютивну частину ухваленого рішення.

Згідно змісту позовної заяви, відповіді на відзив і пояснень представника позивача в судовому засіданні, позивач неодноразово звертався до відповідача із заявою про скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій ПрАТ Поліссябудресурси і долучав до неї передбачений законодавством перелік документів. Однак комісією були повернуті вказані документи без розгляду у зв`язку з відсутністю серед них засвідченої підписом голови комісії з припинення та печаткою товариства, що припиняється, або нотаріально засвідченої копії затверджених установчих документів товариства-правонаступника. Повідомив, що ним було надано письмове обґрунтування причин неподання такого документа у паперовому вигляді, які не були враховані відповідачем. Зокрема, пояснив, що рішенням засновників позивача, яке оформлене протоколом №1 установчих зборів було обрано для використання модельний статут ТОВ за замовчуванням , який затверджений постановою Кабінету Міністрів України Деякі питання дерегуляції господарської діяльності №367 від 27.03.2019. Вказаний документ є в електронному вигляді у вільному доступі в глобальній мережі Інтернет на сайті Верховної Ради України, а тому наголошує, що подання його у паперовому вигляді Комісії не є обов`язковим. Зауважив, що жодних перешкод у відповідача для розгляду і перевірки поданих ним документів не було. Відтак, вважає бездіяльність відповідача щодо неприйняття ним рішення по суті звернення заявника протиправною. Зазначив, що повним і ефективним способом захисту прав позивача у цьому спорі буде зобов`язання Комісії видати розпорядження про скасування реєстрації випусків акції та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій ПрАТ Поліссябудресурси . З огляду на наведене просив позов задовольнити.

Відповідач позов не визнав, подав відзив на позовну заяву. Згідно з його змістом і поясненнями представника відповідача, підставою для повернення без розгляду документів, що подані для зупинення обігу акцій, або відновлення обігу акцій, або скасування реєстрації випусків акцій є їх подання не в повному обсязі. Так, серед документів поданих заявником не було засвідченої підписом голови комісії з припинення та печаткою товариства, що припиняється, або нотаріально засвідченої копії затверджених установчих документів товариства-правонаступника, а обов`язкове надання такого документа передбачено підпунктом ж пункту 3 розділу III Порядку скасування реєстрації акцій, затвердженого рішенням Комісії №737 від 23.04.2013. Сторона відповідача зазначала, що відсутність такого документу унеможливила перевірку відповідачем ряду питань, а саме: розмірів часток кожного з учасників, розміру, складу та порядку внесення ними вкладів, цілей діяльності товариства, а також прийняття першої редакції статуту одностайним рішенням у часників. Зауважила, що в рішенні про створення товариства не зазначено, яка редакція модельного статуту буде використовуватись ним у господарській діяльності. З таких підстав вважає, що Комісія правомірно повернула документи позивачу без їх розгляду, а тому просила у задоволенні позовних вимог відмовити.

Розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази, суд встановив такі обставини справи та фактичні правовідносини сторін.

Рішенням установчих зборів засновників від 20.08.2019 було створено Товариство з обмеженою відповідальністю Поліссябудресурси шляхом перетворення (реорганізації) Приватного акціонерного товариства Поліссябудресурси . Разом з тим засновники затвердили статутний капітал товариства, розподіл часток учасників у ньому, види діяльності, а також вирішили діяти на підставі модельного статуту за замовчуванням , який затверджений постановою Кабінету Міністрів України Деякі питання дерегуляції господарської діяльності №367 від 27.03.2019.

Так, ТзОВ Поліссябудресурси є правонаступником ПрАТ Поліссябудресурси , зареєстрованим у встановленому законом порядку, про що до Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесений запис від 02.09.2019 за №16021450000003719. Водночас державному реєстратору для проведення реєстрації було подано рішення засновників щодо припинення юридичної особи. Установчі документи товариства для здійснення таких дій позивачем не надавались (а.с.65).

05.09.2019 позивач направив Національній комісії з цінних паперів та фондового ринку документи для видачі нею розпорядження про скасування реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій Приватного акціонерного товариства Поліссябудресурси .

Листом від 16.09.2019 вказані вище документи були повернуті без розгляду у зв`язку з їх поданням не в повному обсязі, як це передбачено чинним законодавством. Зокрема, серед них були відсутні такі документи: копія реєстру власників іменних цінних паперів, засвідчена підписом голови комісії з припинення та печаткою товариства, що припиняється, або нотаріально складена станом на 24 годину за три робочих дні до дня прийняття рішення про затвердження передавального акту, а також засвідчена підписом голови комісії з припинення та печаткою товариства, що припиняється, або нотаріально засвідчена копія затверджених установчих документів товариства-правонаступника.

В подальшому, позивачем 05.10.2019 повторно були направлені документи в Комісію для видачі нею розпорядження про скасування реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій ПрАТ Поліссябудресурси , а саме: заяву про скасування реєстрації випусків акцій (а.с.91), копію протоколу №3 позачергових загальних зборів акціонерів акціонерного товариства від 20.08.2019, на яких ухвалено рішення про затвердження передавального акту (а.с.29-36), копію затвердженого передавального акту з додатками (а.с.41-45), копію опублікованого повідомлення про скликання позачергових загальних зборів акціонерів (а.с.46-49), довідку про персональне повідомлення акціонерів №83-1 від 21.08.2019 (а.с.54), довідку про персональне повідомлення кредиторів про припинення товариства №83-2 від 21.08.2019 (а.с.55), копію статуту товариства, що перетворюється (ПрАТ Поліссябудресурси )(а.с.16-28), копію протоколу №1 установчих зборів засновників товариства-правонаступника від 20.08.2019, на яких ухвалено рішення про затвердження його установчих документів і обрання органів управління (а.с.50-53), свідоцтво про реєстрацію випуску акцій (а.с.15), а також копії реєстрів власників цінних паперів, які мають право на участь у загальних зборах акціонерів (а.с.37-40).

Поряд з цим головою комісії з припинення ПрАТ Поліссябудресурси були подані письмові пояснення, в яких зазначено, що установчим документом правонаступника - ТзОВ Поліссябудресурси є модельний статут за замовчуванням , який затверджений постановою Кабінету Міністрів України Деякі питання дерегуляції господарської діяльності №367 від 27.03.2019 і є доступним для ознайомлення на сайті Верховної ради України, а тому його подання у паперовому вигляді не потрібно (а.с.57-58).

Листом №12/03/914-АП від 25.10.2019 Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку повернула зазначені вище документи позивача без розгляду. Підставою для повернення вказано: подання документів не в повному обсязі, зокрема, відсутній документ передбачений підпунктом ж пункту 3 розділу III Порядку скасування реєстрації акцій, затвердженого рішенням Комісії №737 від 23.04.2013, а саме: засвідчена підписом голови комісії з припинення та печаткою товариства, що припиняється, або нотаріально засвідчена копія затверджених установчих документів створюваного товариства-правонаступника (а.с.12).

Представник позивача звертався на електронну адресу Комісії, а також надсилав повідомлення на офіційну сторінку у соціальній мережі щодо можливості вирішення питання стосовно скасування реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій ПрАТ Поліссябудресурси на особистому прийомі або у телефонному режимі (а.с.59-60). Однак відповідей на такі звернення надано не було.

Не погоджуючись з бездіяльністю відповідача щодо не видачі ним розпорядження про скасування реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій ПрАТ Поліссябудресурси позивач звернувся до суду за захистом своїх прав та законних інтересів.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, які виникли між сторонами, суд зазначає наступне.

Господарський кодекс України визначає основні засади господарювання в Україні і регулює господарські відносини, що виникають у процесі організації та здійснення господарської діяльності між суб`єктами господарювання, а також між цими суб`єктами та іншими учасниками відносин у сфері господарювання.

Відповідно до частин четвертої та п`ятої статті 56 Господарського кодексу України, суб`єкт господарювання може створюватися та діяти на підставі модельного статуту, затвердженого Кабінетом Міністрів України, що після його прийняття учасниками стає установчим документом. Якщо суб`єкт господарювання створюється та діє на підставі модельного статуту в рішенні про його створення, яке підписується усіма засновниками, зазначаються відомості про його найменування, мету і предмет господарської діяльності, а також інформація про провадження діяльності на основі модельного статуту.

Згідно з частиною першою статті 80 Господарського кодексу України до господарських товариств належать: акціонерні товариства, товариства з обмеженою відповідальністю, товариства з додатковою відповідальністю, повні товариства, командитні товариства.

Правовий статус товариств з обмеженою відповідальністю та товариств з додатковою відповідальністю, порядок їх створення, діяльності та припинення, права та обов`язки їх учасників визначений Законом України Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю №2275-VIII від 06.02.2018.

Відповідно до статей 10, 11 цього Закону, створення товариства відбувається за рішенням його засновників. Установчим документом товариства є статут.

Пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України Деякі питання дерегуляції господарської діяльності №367 від 27.03.2019 встановлено, що у разі подання для державної реєстрації створення товариства з обмеженою відповідальністю, що діє на підставі модельного статуту, або переходу товариства з обмеженою відповідальністю на діяльність на підставі модельного статуту документів у паперовій формі вважається, що обрано варіанти за замовчуванням .

Відповідно до статті 1 Закону України Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні №448/96-ВР від 30.10.1996, державне регулювання ринку цінних паперів - це здійснення державою комплексу заходів з метою упорядкування контролю, нагляду за ринком цінних паперів та їх похідних та попередження зловживань та порушень у цій сфері.

Згідно зі статті 5 цього ж Закону, державне регулювання ринку цінних паперів здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку. Інші державні органи здійснюють контроль за діяльністю учасників ринку цінних паперів у межах своїх повноважень, визначених чинним законодавством.

Відповідно до статті 3, пунктів 1, 3, 5 частини другої статті 7, пункту 13 статті 8 Закону України Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні , Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України, Законів України Про акціонерні товариства , Про банки і банківську діяльність , Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом , Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців , Про Національну депозитарну систему та особливості електронного обігу цінних паперів в Україні , Про цінні папери та фондовий ринок , з метою встановлення порядку скасування реєстрації випусків акцій Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку прийняла рішення №737 від 23.04.2013, яким затвердила Порядок скасування реєстрації акцій.

Пункт 1 розділу І вказаного Порядку встановлює механізм вчинення дій з метою скасування реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтва (тимчасового свідоцтва) про реєстрацію випуску акцій у разі, зокрема, припинення акціонерного товариства шляхом ліквідації або перетворення, або приєднання до акціонерного товариства, яке є власником акцій товариства, що припиняється, або власником яких є інше товариство, що приєднується (зокрема порядок зупинення обігу акцій; порядок відновлення обігу акцій; порядок скасування реєстрації випусків акцій.

Пунктом 2 розділу І вказаного Порядку передбачено, що зупинення обігу акцій, відновлення обігу акцій, скасування реєстрації випусків акцій здійснюються відповідно до цього Порядку центральним апаратом або територіальними органами Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку відповідно до делегованих повноважень, у тому числі в разі, якщо випуск акцій зареєстровано Міністерством фінансів України, Міністерством фінансів Автономної Республіки Крим або обласним фінансовим управлінням.

Розділом ІІІ вищевказаного Порядку врегульовано механізм вчинення дій з метою скасування реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтва (тимчасового свідоцтва) про реєстрацію випуску акцій у разі, зокрема, припинення акціонерного товариства шляхом перетворення, а також визначено перелік документів, які необхідно подати для вчинення такої дії.

Зокрема, пунктом 3 цього розділу визначено, що протягом десяти робочих днів з дати затвердження передавального акта комісія з припинення подає до реєструвального органу такі документи для скасування реєстрації випуску акцій:

а) заяву про скасування реєстрації випусків акцій (додаток 9);

б) копію рішення про затвердження передавального акта, що засвідчується підписом голови комісії з припинення та печаткою товариства, при цьому:

у разі прийняття відповідного рішення загальними зборами акціонерів подається копія протоколу загальних зборів акціонерів, оформленого відповідно до статті 46 Закону №514-VI;

в) копію затвердженого передавального акта, засвідчену підписом голови комісії з припинення та печаткою товариства;

г) копію опублікованого згідно з вимогами законодавства повідомлення про проведення загальних зборів акціонерів, на яких прийнято рішення про затвердження передавального акта, засвідчену підписом голови комісії з припинення та печаткою товариства (подається у разі прийняття відповідного рішення загальними зборами акціонерів);

ґ) довідку про персональне повідомлення акціонерів про проведення загальних зборів акціонерів (у спосіб, передбачений статутом товариства), на яких прийнято рішення про затвердження передавального акта, засвідчену підписом голови комісії з припинення та печаткою товариства, що містить дані про дату (або дати початку та закінчення) і спосіб надсилання повідомлення акціонерам, дату складення переліку акціонерів, які мають бути повідомлені про проведення загальних зборів (подається у разі прийняття відповідного рішення загальними зборами акціонерів);

д) копію повідомлення про внесення запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців щодо прийняття рішення про припинення акціонерного товариства шляхом перетворення, опублікованого в друкованих засобах масової інформації відповідно до вимог законодавства України, засвідчену підписом голови комісії з припинення і печаткою товариства;

е) копію статуту акціонерного товариства, що припиняється шляхом перетворення, у чинній редакції, засвідчену підписом голови комісії з припинення та печаткою товариства або нотаріально;

є) копію рішення засновників (учасників) створюваного товариства-правонаступника про затвердження його установчих документів і обрання (призначення) органів управління відповідно до вимог законодавства, засвідчену підписом голови комісії з припинення та печаткою акціонерного товариства, що припиняється;

ж) копію затверджених установчих документів створюваного товариства-правонаступника, підписаних його засновниками (учасниками) або їх уповноваженими особами, засвідчену підписом голови комісії з припинення та печаткою товариства, що припиняється, або нотаріально.

Перелік засновників (учасників) створюваного товариства-правонаступника, зазначений у його установчих документах, має включати усіх акціонерів товариства, що припиняється, станом на день затвердження установчих документів створюваного товариства-правонаступника, із зазначенням розміру частки (паю) кожного засновника (учасника).

Розподіл часток (паїв) створюваного товариства-правонаступника відбувається із збереженням співвідношення кількості акцій, що було між акціонерами у статутному капіталі акціонерного товариства, що перетворюється.

Розмір статутного (пайового) капіталу товариства, що створюється шляхом перетворення акціонерного товариства, на дату його створення має дорівнювати розміру статутного капіталу акціонерного товариства, що перетворюється, зменшеному на загальну номінальну вартість акцій, що не підлягають обміну;

з) копії реєстрів власників іменних цінних паперів (при бездокументарній формі існування акцій), засвідчені підписом голови комісії з припинення та печаткою товариства, що припиняється, або нотаріально, складених станом на:

24 годину за три робочих дні до дня прийняття рішення про припинення акціонерного товариства шляхом перетворення і призначення комісії з припинення;

дату здійснення безумовної операції щодо обмеження здійснення операцій у системі депозитарного обліку з акціями цього випуску;

24 годину за три робочих дні до дня прийняття рішення про затвердження передавального акта, -

або копію реєстру власників іменних цінних паперів (при документарній формі існування акцій) акціонерного товариства, що припиняється шляхом перетворення, станом на дату закриття реєстру, засвідчену підписом голови комісії з припинення та печаткою товариства, що припиняється, або нотаріально;

и) довідку про укладення договору про обслуговування випусків цінних паперів і оформлення глобального сертифіката (при бездокументарній формі існування акцій) або довідку про наявність (відсутність) у Центральному депозитарії цінних паперів документів системи реєстру власників іменних цінних паперів (при документарній формі існування акцій), засвідчену підписом уповноваженої особи та печаткою Центрального депозитарію цінних паперів;

і) довідку про наявність (відсутність) у емітента документів системи реєстру власників іменних цінних паперів (при документарній формі існування акцій), засвідчену підписом голови комісії з припинення та печаткою товариства. У разі відсутності у емітента документів системи реєстру власників іменних цінних паперів довідка має містити інформацію про особу, яка зберігає документи системи реєстру власників іменних цінних паперів;

ї) довідку про наявність державної частки у статутному капіталі емітента на дату прийняття рішення про припинення із зазначенням такої частки, засвідчену підписом голови комісії з припинення та печаткою товариства;

й) оригінали свідоцтв про реєстрацію випуску акцій акціонерного товариства, що припиняється шляхом перетворення;

к) довідку про отримання письмового волевиявлення всіх акціонерів товариства щодо їх згоди отримати статус повного учасника або вкладника командитного товариства, засвідчену підписом голови комісії з припинення і печаткою товариства, та відповідні підтвердні документи:

рішення уповноваженого органу акціонера - юридичної особи про надання згоди отримати статус повного учасника або вкладника командитного товариства або копію такого рішення, засвідчену підписом керівника та печаткою юридичної особи або нотаріально;

заяву акціонера - фізичної особи про надання згоди отримати статус повного учасника або вкладника командитного товариства, засвідчену нотаріально, або її нотаріально засвідчену копію.

Документи, передбачені цим підпунктом, подаються у разі прийняття рішення про припинення акціонерного товариства шляхом перетворення в командитне товариство.

Підпунктами а , б пункту 3 розділу І Порядку скасування реєстрації акцій визначено, що реєструвальний орган протягом п`ятнадцяти робочих днів з дати надходження до реєструвального органу відповідних документів, зазначених у розділах ІІ - ІV цього Порядку, видає розпорядження про зупинення обігу акцій, відновлення обігу акцій, скасування реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтва (тимчасового свідоцтва) про реєстрацію випуску акцій або повідомлення про відмову в зупиненні обігу акцій, відновленні обігу акцій, скасуванні реєстрації випуску акцій та анулюванні свідоцтва (тимчасового свідоцтва) про реєстрацію випуску акцій, або повертає такі документи без розгляду.

Відповідно до пункту 6 розділу І вищевказаного Порядку, підставами для повернення акціонерному товариству без розгляду документів, що подані для зупинення обігу акцій, або відновлення обігу акцій, або скасування реєстрації випусків акцій, є:

а) подання документів не в повному обсязі;

б) подання документів з порушенням вимог, встановлених цим Порядком, до їх оформлення.

Повідомлення про повернення без розгляду документів, що подані для зупинення обігу акцій, відновлення обігу акцій, скасування реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтва (тимчасового свідоцтва) про реєстрацію випуску акцій, доводиться до товариства письмово шляхом направлення відповідного листа, що містить обґрунтовані підстави для залишення документів без розгляду та перелік порушень.

Суть спору у цій справі полягає у поданні чи неподанні заявником документів передбачених Порядком скасування реєстрації акцій у повному обсязі, а відтак наявності чи відсутності правових підстав для їх повернення Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку без розгляду.

Судом встановлено, що позивач 05.09.2019 і 05.10.2019 звертався до Комісії з проханням видати розпорядження про скасування реєстрації випуску акцій та анулювати свідоцтво про реєстрацію випуску акцій Приватного акціонерного товариства Поліссябудресурси .

Так, листом відповідача від 16.09.2019 у відповідь на звернення заявника від 05.09.2019 документи були повернуті без розгляду у зв`язку з їх поданням не в повному обсязі, як це передбачено чинним законодавством. Зокрема, серед них були відсутні такі документи: копія реєстру власників іменних цінних паперів, засвідчена підписом голови комісії з припинення та печаткою товариства, що припиняється, або нотаріально складена станом на 24 годину за три робочих дні до дня прийняття рішення про затвердження передавального акту, а також засвідчена підписом голови комісії з припинення та печаткою товариства, що припиняється, або нотаріально засвідчена копія затверджених установчих документів товариства-правонаступника, що не заперечується сторонами.

Відтак, на переконання суду, неподання позивачем копії реєстру власників іменних цінних паперів, а також пояснень причин відсутності серед них копії затверджених установчих документів товариства-правонаступника унеможливили їх перевірку Комісією в сукупності і ухвалення рішення по суті порушеного у заяві питання, а тому дії комісії щодо повернення їх без розгляду заявнику були правомірними.

В подальшому, 05.10.2019 позивачем повторно були подані документи відповідачу для видачі ним розпорядження про скасування реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій ПрАТ Поліссябудресурси , а саме: заяву про скасування реєстрації випусків акцій, копію протоколу №3 позачергових загальних зборів акціонерів акціонерного товариства від 20.08.2019, на яких ухвалено рішення про затвердження передавального акту, копію затвердженого передавального акту з додатками, копію опублікованого повідомлення про скликання позачергових загальних зборів акціонерів, довідку про персональне повідомлення акціонерів від 21.08.2019 №83-1, довідку про персональне повідомлення кредиторів про припинення товариства від 21.08.2019 №83-2, копію статуту товариства, що перетворюється (ПрАТ Поліссябудресурси ), копію протоколу №1 установчих зборів засновників товариства-правонаступника від 20.08.2019 на яких ухвалено рішення про затвердження його установчих документів і обрання органів управління, свідоцтво про реєстрацію випуску акцій, а також копії реєстрів власників цінних паперів, які мають право на участь у загальних зборах акціонерів.

Поряд з цим головою комісії з припинення ПрАТ Поліссябудресурси були подані письмові пояснення в яких зазначено, що установчим документом правонаступника - ТзОВ Поліссябудресурси є модельний статут за замовчуванням , який затверджений постановою Кабінету Міністрів України №367 від 27.03.2019 і є доступним для ознайомлення на сайті Верховної ради України, а тому його подання у паперовому вигляді не передбачено.

Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку листом №12/03/914-АП від 25.10.2019 повернула зазначені вище документи позивача без розгляду. Підставою для повернення стало подання документів не в повному обсязі, зокрема, відсутній документ передбачений підпунктом ж пункту 3 розділу III Порядку скасування реєстрації акцій, затвердженого рішенням Комісії №737 від 23.04.2013, а саме: засвідчена підписом голови комісії з припинення та печаткою товариства, що припиняється, або нотаріально копія затверджених установчих документів створюваного товариства-правонаступника.

Разом з тим, суд вважає, що неподання позивачем вказаного вище документу жодним чином не перешкоджало суб`єкту владних повноважень здійснити його перевірку у встановленому законом порядку, оскільки він знаходиться в електронному вигляді на сайті Верховної Ради України (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/367-2019-%D0%BF) і цей факт є загальновідомим.

Також відповідачем не доведено, що модельний статут, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України №367 від 27.03.2019 не є належним установчим документом позивача.

Таким чином вимога відповідача надати статут товариства саме у паперовому вигляді попри те, що він є у вільному доступі Комісії є проявом надмірного формалізму, адже визначальним у цій ситуації є можливість або неможливість здійснити перевірку відомостей, що у ньому містяться разом з іншими поданими документами, а не на якому матеріальному носії він знаходиться і чи є він засвідченим.

Відтак, повторне повернення Комісією документів без розгляду з формальної підстави, не зважаючи на їх достатність і відповідність переліку встановленому Порядком №737, на думку суду, свідчить лише про намагання відповідача ухилитися від прийняття рішення по суті звернення позивача.

З огляду на наведене суд дійшов висновку, що на розгляд Комісії були подані всі визначені законом документи, а тому дії Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку щодо їх повернення без розгляду за відсутності правових підстав є протиправними.

Посилання відповідача на те, що заявником не вказано, яка сама редакція модельного статуту використовується ТзОВ Поліссябудресурси не заслуговують на увагу, оскільки ця інформація зазначена у письмових поясненнях представника позивача поданих на розгляд разом з пакетом документів. Зокрема, визначено, що установчим документом правонаступника - ТзОВ Поліссябудресурси є модельний статут за замовчуванням . Однак такі пояснення відповідачем не були враховані.

Водночас необґрунтованими є доводи представника Комісії про те, що ряд питань, які мають значення для ухвалення рішення неможливо встановити без надання засвідченого статуту у паперовому вигляді, тому що перевірка змісту документів на відповідність законодавству проводиться лише при їх безпосередньому розгляді у сукупності, а відповідачем такі дії не здійснювалось.

Щодо зобов`язання видати розпорядження про скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випусків акцій Приватного акціонерного товариства Поліссябудресурси , то суд зауважує на такому.

На законодавчому рівні поняття дискреційні повноваження суб`єкта владних повноважень відсутнє. У судовій практиці сформовано позицію щодо поняття дискреційних повноважень, під якими слід розуміти такі повноваження, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) вибирати один з кількох варіантів конкретного правомірного рішення. Водночас повноваження державних органів не є дискреційними, коли є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень. Тобто, у разі настання визначених законодавством умов відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії і, якщо він їх не вчиняє, його можна зобов`язати до цього в судовому порядку.

Тобто, дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти, чи не діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору будь-ким.

В Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи №R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11.03.1980 на 316-й нараді, зазначено, що під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду - тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

За своєю правовою природою, відповідно до норм чинного законодавства, вирішення питань щодо скасування реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтва (тимчасового свідоцтва) про реєстрацію випуску акцій є дискреційним повноваженням та виключною компетенцією Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку.

У справі, що розглядається, Порядок №737 не визначає безальтернативного обов`язку відповідача ухвалити рішення щодо задоволення заяви позивача. Навпаки органу владних повноважень при розгляді такої заяви надано право здійснювати перевірку відомостей, що містяться в поданих документах. До закінчення встановленого для розгляду документів строку реєструвальний орган може запросити надання додаткових документів, які підтверджують дані, наведені в документах, наданих акціонерним товариством для зупинення обігу акцій, відновлення обігу акцій, скасування реєстрації випуску акцій.

Проте, судом встановлено, що відповідач не здійснював розгляд і перевірку поданих заявником документів і не ухвалював щодо них жодного рішення.

Відтак, адміністративний суд, відповідно до положень Кодексу адміністративного судочинства України, не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесено до компетенції цього органу.

Суди не вправі втручатися в діяльність державних органів, що застосовують надані їм у межах закону повноваження на власний розсуд, без необхідності узгодження в будь-якій формі своїх дій з іншими суб`єктами. Втручання в такі повноваження суб`єкта влади виходить за межі завдань адміністративного судочинства.

З огляду на наведене суд дійшов висновку, що позовна вимога щодо зобов`язання видати розпорядження про скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випусків акцій товариства є передчасною і у її задоволенні слід відмовити.

З метою повного захисту та відновлення порушеного права позивача, суд дійшов висновку про необхідність задоволення позовної вимоги позивача в наступній редакції: зобов`язати Національну комісію з цінних паперів та фондового ринку повторно розглянути документи, надані для скасування реєстрації випуску акцій Приватного акціонерного товариства Поліссябудресурси з урахуванням висновків суду.

Інші доводи та аргументи, наведені сторонами, судом не оцінюються, позаяк не впливають на правомірність оскаржуваного рішення, а тому не мають значення для правильного вирішення судового спору по суті.

Відповідно до частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

За приписами частини першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

В ході судового розгляду адміністративної справи відповідач не виконав процесуального обов`язку доказування та не підтвердив правомірності своїх дій, натомість позивачем частково доведено ті обставини, на яких ґрунтуються його позовні вимоги, а тому позов належить задовольнити частково.

Документально підтверджені судові витрати по сплаті судового збору (а.с.4) суд присуджує на користь позивача пропорційно до розміру задоволених позовних вимог відповідно до частини третьої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

В И Р І Ш И В :

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Поліссябудресурси" (код ЄДРПОУ 13994261, вул. Центральна, 36, смт. Клевань, Рівненський район, Рівненська область, 35312) до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку (код ЄДРПОУ 37956207, вул. Московська, буд. 8, корпус 30, м. Київ, 01010) задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку щодо повернення без розгляду документів, наданих для скасування реєстрації випуску акцій Приватного акціонерного товариства "Поліссябудресурси", з підстав, визначених у листі №12/03/914-АП від 25.10.2019.

Зобов`язати Національну комісію з цінних паперів та фондового ринку повторно розглянути документи, надані для скасування реєстрації випуску акцій Приватного акціонерного товариства "Поліссябудресурси", з урахуванням висновків суду.

В частині позовних вимог про зобов`язання видати розпорядження про скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випусків акцій Приватного акціонерного товариства "Поліссябудресурси" - відмовити.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Поліссябудресурси" за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку пропорційну частину сплаченого судового збору 960,50 гривень.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Повний текст рішення складений 07 лютого 2020 року.

Суддя Друзенко Н.В.

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.01.2020
Оприлюднено20.02.2020
Номер документу87675190
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/3725/19

Ухвала від 29.04.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Затолочний Віталій Семенович

Постанова від 29.04.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Затолочний Віталій Семенович

Ухвала від 29.04.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Затолочний Віталій Семенович

Постанова від 29.04.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Затолочний Віталій Семенович

Ухвала від 23.04.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Затолочний Віталій Семенович

Ухвала від 25.03.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Затолочний Віталій Семенович

Рішення від 28.01.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Друзенко Н.В.

Рішення від 28.01.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Друзенко Н.В.

Ухвала від 26.12.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Друзенко Н.В.

Ухвала від 04.12.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Друзенко Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні