ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 квітня 2020 рокуЛьвівСправа № 460/3725/19 пров. № А/857/3289/20
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Затолочного В.С.,
суддів: Бруновської Н.В., Матковської З.М.,
з участю секретаря судового засідання Мельничук Б.Б.,
представника позивача Остапенка Д.І.
розглянувши в судовому засіданні в місті Львові апеляційну скаргу Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 28 січня 2020 року у справі № 460/3725/19 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Поліссябудресурси до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинення певних дій (рішення суду першої інстанції ухвалене суддею Друзенко Н.В. в м. Рівне Рівненської області 28.01.2020 року згідно з протоколом судового засідання о 12:46 год., повний текст судового рішення складено 07.02.2020), -
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю Поліссябудресурси (далі - ТОВ Поліссябудресурси , позивач) звернулось з адміністративним позовом до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку (далі - відповідач) про визнання протиправною бездіяльності у прийнятті до розгляду пакету документів щодо скасування реєстрації випусків акцій ПрАТ Поліссябудресурси та зобов`язання вчинити певні дії - видати розпорядження про скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випусків акцій Приватного акціонерного товариства Поліссябудресурси .
Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 28 січня 2020 року адміністративний позов задоволено частково.
Визнано протиправними дії Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку щодо повернення без розгляду документів, наданих для скасування реєстрації випуску акцій Приватного акціонерного товариства Поліссябудресурси , з підстав, визначених у листі №12/03/914-АП від 25.10.2019.
Зобов`язано Національну комісію з цінних паперів та фондового ринку повторно розглянути документи, надані для скасування реєстрації випуску акцій Приватного акціонерного товариства Поліссябудресурси , з урахуванням висновків суду.
В частині позовних вимог про зобов`язання видати розпорядження про скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випусків акцій Приватного акціонерного товариства Поліссябудресурси відмовлено.
Не погодившись із вказаним рішенням, його оскаржив відповідач, який покликаючись на те, що рішення є незаконним та необґрунтованим, ухваленим з порушенням норм матеріального і процесуального права, з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, просить рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 28 січня 2020 року скасувати та ухвалити нове, яким в задоволенні позовних вимог відмовити.
В обґрунтування апеляційних вимог покликається на те, що підставою для повернення без розгляду документів, що подані для зупинення обігу акцій, або відновлення обігу акцій, або скасування реєстрації випусків акцій є їх подання не в повному обсязі. Так, серед документів поданих заявником не було засвідченої підписом голови комісії з припинення та печаткою товариства, що припиняється, або нотаріально засвідченої копії затверджених установчих документів товариства-правонаступника, а обов`язкове надання такого документа передбачено підпунктом ж пункту 3 розділу III Порядку скасування реєстрації акцій, затвердженого рішенням Комісії №737 від 23.04.2013. Зазначає, що відсутність такого документу унеможливила перевірку відповідачем ряду питань, а саме: розмірів часток кожного з учасників, розміру, складу та порядку внесення ними вкладів, цілей діяльності товариства, а також прийняття першої редакції статуту одностайним рішенням у часників.
Позивач скористався правом подання відзиву на апеляційну скаргу, просив апеляційну скаргу залишити без задоволення, оскаржуване рішення без змін. Крім того, позицію викладену у відзиві на апеляційну скаргу підтримав у судовому засіданні.
Відповідач подав клопотання про відкладення розгляду справи.
Клопотань про продовження терміну розгляду справи від сторін не надходило, а відтак суд апеляційної інстанції з урахуванням приписів ч. 2 ст. 309 КАС України, позбавлений процесуальної можливості продовжити строк розгляду даної справи за власною ініціативою.
Також, колегією суддів враховано, що (на період вжитих Урядом України карантинних заходів) Восьмим апеляційним адміністративним судом забезпечено доступ учасників справи до суду, в тому числі і шляхом надіслання та приймання процесуальних документів пов`язаних з розглядом справи (в тому числі і письмових пояснень, відзивів, доказів тощо) засобами електронного зв`язку, про що повідомлено на офіційному сайті суду.
Надходження від відповідача вказаного клопотання в період дії карантинних заходів вказує на процесуальну можливість відповідача доступу до суду, шляхом подання засобами, як поштового так і електронного зв`язку будь-яких пояснень міркувань та доводів на адресу суду.
Відтак, сторони та учасники справи мали процесуальну можливість доступу до суду, в тому числі і шляхом надіслання до суду апеляційної інстанції необхідних процесуальних документів, доказів та письмових пояснень у даній справі для урахування їх під час розгляду апеляційної скарги.
Окрім того, скаржник міг скористатися можливістю взяти участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції відповідно до частини четвертої статті 195 КАС України, згідно якої під час карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), учасники справи можуть брати участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.
Відповідно до частини другої статті 313 КАС України неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.
З огляду на приведені обставини справи, колегія суддів вважає, що відкладення розгляду справи є необґрунтованим та таким, що призведе до порушення права осіб на доступ до суду, правової невизначеності судового рішення, ухваленого судом першої інстанції та порушення судом апеляційної інстанції процесуальних норм щодо граничних строків розгляду апеляційних скарг.
За наведених обставин, колегія суддів відмовляє представнику відповідача у задоволенні заяви про відкладення розгляду справи.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши та обговоривши матеріали справи, суд вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції вірно встановлено, що Рішенням установчих зборів засновників від 20.08.2019 було створено Товариство з обмеженою відповідальністю Поліссябудресурси шляхом перетворення (реорганізації) Приватного акціонерного товариства Поліссябудресурси . Разом з тим засновники затвердили статутний капітал товариства, розподіл часток учасників у ньому, види діяльності, а також вирішили діяти на підставі модельного статуту за замовчуванням , який затверджений постановою Кабінету Міністрів України №367 від 27.03.2019 Деякі питання дерегуляції господарської діяльності .
Так, ТзОВ Поліссябудресурси є правонаступником ПрАТ Поліссябудресурси , зареєстрованим у встановленому законом порядку, про що до Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесений запис від 02.09.2019 за №16021450000003719. Водночас державному реєстратору для проведення реєстрації було подано рішення засновників щодо припинення юридичної особи. Установчі документи товариства для здійснення таких дій позивачем не надавались (а.с.65).
05.09.2019 позивач направив Національній комісії з цінних паперів та фондового ринку документи для видачі нею розпорядження про скасування реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій Приватного акціонерного товариства Поліссябудресурси .
Листом від 16.09.2019 вказані вище документи були повернуті без розгляду у зв`язку з їх поданням не в повному обсязі, як це передбачено чинним законодавством. Зокрема, серед них були відсутні такі документи: копія реєстру власників іменних цінних паперів, засвідчена підписом голови комісії з припинення та печаткою товариства, що припиняється, або нотаріально складена станом на 24 годину за три робочих дні до дня прийняття рішення про затвердження передавального акту, а також засвідчена підписом голови комісії з припинення та печаткою товариства, що припиняється, або нотаріально засвідчена копія затверджених установчих документів товариства-правонаступника.
В подальшому, позивачем 05.10.2019 повторно були направлені документи в Комісію для видачі нею розпорядження про скасування реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій ПрАТ Поліссябудресурси , а саме: заяву про скасування реєстрації випусків акцій (а.с.91), копію протоколу №3 позачергових загальних зборів акціонерів акціонерного товариства від 20.08.2019, на яких ухвалено рішення про затвердження передавального акту (а.с.29-36), копію затвердженого передавального акту з додатками (а.с.41-45), копію опублікованого повідомлення про скликання позачергових загальних зборів акціонерів (а.с.46-49), довідку про персональне повідомлення акціонерів №83-1 від 21.08.2019 (а.с.54), довідку про персональне повідомлення кредиторів про припинення товариства №83-2 від 21.08.2019 (а.с.55), копію статуту товариства, що перетворюється (ПрАТ Поліссябудресурси )(а.с.16-28), копію протоколу №1 установчих зборів засновників товариства-правонаступника від 20.08.2019, на яких ухвалено рішення про затвердження його установчих документів і обрання органів управління (а.с.50-53), свідоцтво про реєстрацію випуску акцій (а.с.15), а також копії реєстрів власників цінних паперів, які мають право на участь у загальних зборах акціонерів (а.с.37-40).
Поряд з цим головою комісії з припинення ПрАТ Поліссябудресурси були подані письмові пояснення, в яких зазначено, що установчим документом правонаступника - ТзОВ Поліссябудресурси є модельний статут за замовчуванням , який затверджений постановою Кабінету Міністрів України №367 від 27.03.2019 Деякі питання дерегуляції господарської діяльності і є доступним для ознайомлення на сайті Верховної ради України, а тому його подання у паперовому вигляді не потрібно (а.с.57-58).
Листом №12/03/914-АП від 25.10.2019 Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку повернула зазначені вище документи позивача без розгляду. Підставою для повернення вказано: подання документів не в повному обсязі, зокрема, відсутній документ передбачений підпунктом ж пункту 3 розділу III Порядку скасування реєстрації акцій, затвердженого рішенням Комісії №737 від 23.04.2013, а саме: засвідчена підписом голови комісії з припинення та печаткою товариства, що припиняється, або нотаріально засвідчена копія затверджених установчих документів створюваного товариства-правонаступника (а.с.12).
Представник позивача звертався на електронну адресу Комісії, а також надсилав повідомлення на офіційну сторінку у соціальній мережі щодо можливості вирішення питання стосовно скасування реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій ПрАТ Поліссябудресурси на особистому прийомі або у телефонному режимі (а.с.59-60). Однак відповідей на такі звернення надано не було.
Не погоджуючись з бездіяльністю відповідача щодо невидачі ним розпорядження про скасування реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій ПрАТ Поліссябудресурси позивач звернувся до суду за захистом своїх прав та законних інтересів.
Приймаючи оскаржуване рішення, суд першої інстанції виходив з того, що на розгляд Комісії були подані всі визначені законом документи, а тому дії Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку щодо їх повернення без розгляду за відсутності правових підстав є протиправними.
Апеляційний суд погоджується з висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.
Відповідно до частин четвертої та п`ятої статті 56 Господарського кодексу України (далі - ГК України), суб`єкт господарювання може створюватися та діяти на підставі модельного статуту, затвердженого Кабінетом Міністрів України, що після його прийняття учасниками стає установчим документом. Якщо суб`єкт господарювання створюється та діє на підставі модельного статуту в рішенні про його створення, яке підписується усіма засновниками, зазначаються відомості про його найменування, мету і предмет господарської діяльності, а також інформація про провадження діяльності на основі модельного статуту.
Згідно з частиною першою статті 80 ГК України до господарських товариств належать: акціонерні товариства, товариства з обмеженою відповідальністю, товариства з додатковою відповідальністю, повні товариства, командитні товариства.
Правовий статус товариств з обмеженою відповідальністю та товариств з додатковою відповідальністю, порядок їх створення, діяльності та припинення, права та обов`язки їх учасників визначений Законом України від 06.02.2018 №2275-VIII Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю .
Відповідно до статей 10, 11 цього Закону, створення товариства відбувається за рішенням його засновників. Установчим документом товариства є статут.
Пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 27.03.2019 №367 Деякі питання дерегуляції господарської діяльності встановлено, що у разі подання для державної реєстрації створення товариства з обмеженою відповідальністю, що діє на підставі модельного статуту, або переходу товариства з обмеженою відповідальністю на діяльність на підставі модельного статуту документів у паперовій формі вважається, що обрано варіанти за замовчуванням .
Відповідно до статті 1 Закону України від 30.10.1996 №448/96-ВР Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні державне регулювання ринку цінних паперів - це здійснення державою комплексу заходів з метою упорядкування контролю, нагляду за ринком цінних паперів та їх похідних та попередження зловживань та порушень у цій сфері.
Згідно зі статті 5 цього ж Закону державне регулювання ринку цінних паперів здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку. Інші державні органи здійснюють контроль за діяльністю учасників ринку цінних паперів у межах своїх повноважень, визначених чинним законодавством.
23.04.2013 Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку прийнято рішення №737, яким затверджено Порядок скасування реєстрації акцій (далі - Порядок).
Пункт 1 розділу І Порядку встановлює механізм вчинення дій з метою скасування реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтва (тимчасового свідоцтва) про реєстрацію випуску акцій у разі, зокрема, припинення акціонерного товариства шляхом ліквідації або перетворення, або приєднання до акціонерного товариства, яке є власником акцій товариства, що припиняється, або власником яких є інше товариство, що приєднується (зокрема порядок зупинення обігу акцій; порядок відновлення обігу акцій; порядок скасування реєстрації випусків акцій.
Згідно з пунктом 2 розділу І Порядку зупинення обігу акцій, відновлення обігу акцій, скасування реєстрації випусків акцій здійснюються відповідно до цього Порядку центральним апаратом або територіальними органами Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку відповідно до делегованих повноважень, у тому числі в разі, якщо випуск акцій зареєстровано Міністерством фінансів України, Міністерством фінансів Автономної Республіки Крим або обласним фінансовим управлінням.
Розділом ІІІ Порядку врегульовано механізм вчинення дій з метою скасування реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтва (тимчасового свідоцтва) про реєстрацію випуску акцій у разі, зокрема, припинення акціонерного товариства шляхом перетворення, а також визначено перелік документів, які необхідно подати для вчинення такої дії.
Пунктом 3 розділу ІІІ Порядку передбачено, що протягом десяти робочих днів з дати затвердження передавального акта комісія з припинення подає до реєструвального органу такі документи для скасування реєстрації випуску акцій:
а) заяву про скасування реєстрації випусків акцій (додаток 9);
б) копію рішення про затвердження передавального акта, що засвідчується підписом голови комісії з припинення та печаткою товариства, при цьому:
у разі прийняття відповідного рішення загальними зборами акціонерів подається копія протоколу загальних зборів акціонерів, оформленого відповідно до статті 46 Закону №514-VI;
в) копію затвердженого передавального акта, засвідчену підписом голови комісії з припинення та печаткою товариства;
г) копію опублікованого згідно з вимогами законодавства повідомлення про проведення загальних зборів акціонерів, на яких прийнято рішення про затвердження передавального акта, засвідчену підписом голови комісії з припинення та печаткою товариства (подається у разі прийняття відповідного рішення загальними зборами акціонерів);
ґ) довідку про персональне повідомлення акціонерів про проведення загальних зборів акціонерів (у спосіб, передбачений статутом товариства), на яких прийнято рішення про затвердження передавального акта, засвідчену підписом голови комісії з припинення та печаткою товариства, що містить дані про дату (або дати початку та закінчення) і спосіб надсилання повідомлення акціонерам, дату складення переліку акціонерів, які мають бути повідомлені про проведення загальних зборів (подається у разі прийняття відповідного рішення загальними зборами акціонерів);
д) копію повідомлення про внесення запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців щодо прийняття рішення про припинення акціонерного товариства шляхом перетворення, опублікованого в друкованих засобах масової інформації відповідно до вимог законодавства України, засвідчену підписом голови комісії з припинення і печаткою товариства;
е) копію статуту акціонерного товариства, що припиняється шляхом перетворення, у чинній редакції, засвідчену підписом голови комісії з припинення та печаткою товариства або нотаріально;
є) копію рішення засновників (учасників) створюваного товариства-правонаступника про затвердження його установчих документів і обрання (призначення) органів управління відповідно до вимог законодавства, засвідчену підписом голови комісії з припинення та печаткою акціонерного товариства, що припиняється;
ж) копію затверджених установчих документів створюваного товариства-правонаступника, підписаних його засновниками (учасниками) або їх уповноваженими особами, засвідчену підписом голови комісії з припинення та печаткою товариства, що припиняється, або нотаріально.
Перелік засновників (учасників) створюваного товариства-правонаступника, зазначений у його установчих документах, має включати усіх акціонерів товариства, що припиняється, станом на день затвердження установчих документів створюваного товариства-правонаступника, із зазначенням розміру частки (паю) кожного засновника (учасника).
Розподіл часток (паїв) створюваного товариства-правонаступника відбувається із збереженням співвідношення кількості акцій, що було між акціонерами у статутному капіталі акціонерного товариства, що перетворюється.
Розмір статутного (пайового) капіталу товариства, що створюється шляхом перетворення акціонерного товариства, на дату його створення має дорівнювати розміру статутного капіталу акціонерного товариства, що перетворюється, зменшеному на загальну номінальну вартість акцій, що не підлягають обміну;
з) копії реєстрів власників іменних цінних паперів (при бездокументарній формі існування акцій), засвідчені підписом голови комісії з припинення та печаткою товариства, що припиняється, або нотаріально, складених станом на:
24 годину за три робочих дні до дня прийняття рішення про припинення акціонерного товариства шляхом перетворення і призначення комісії з припинення;
дату здійснення безумовної операції щодо обмеження здійснення операцій у системі депозитарного обліку з акціями цього випуску;
24 годину за три робочих дні до дня прийняття рішення про затвердження передавального акта, -
або копію реєстру власників іменних цінних паперів (при документарній формі існування акцій) акціонерного товариства, що припиняється шляхом перетворення, станом на дату закриття реєстру, засвідчену підписом голови комісії з припинення та печаткою товариства, що припиняється, або нотаріально;
и) довідку про укладення договору про обслуговування випусків цінних паперів і оформлення глобального сертифіката (при бездокументарній формі існування акцій) або довідку про наявність (відсутність) у Центральному депозитарії цінних паперів документів системи реєстру власників іменних цінних паперів (при документарній формі існування акцій), засвідчену підписом уповноваженої особи та печаткою Центрального депозитарію цінних паперів;
і) довідку про наявність (відсутність) у емітента документів системи реєстру власників іменних цінних паперів (при документарній формі існування акцій), засвідчену підписом голови комісії з припинення та печаткою товариства. У разі відсутності у емітента документів системи реєстру власників іменних цінних паперів довідка має містити інформацію про особу, яка зберігає документи системи реєстру власників іменних цінних паперів;
ї) довідку про наявність державної частки у статутному капіталі емітента на дату прийняття рішення про припинення із зазначенням такої частки, засвідчену підписом голови комісії з припинення та печаткою товариства;
й) оригінали свідоцтв про реєстрацію випуску акцій акціонерного товариства, що припиняється шляхом перетворення;
к) довідку про отримання письмового волевиявлення всіх акціонерів товариства щодо їх згоди отримати статус повного учасника або вкладника командитного товариства, засвідчену підписом голови комісії з припинення і печаткою товариства, та відповідні підтвердні документи:
рішення уповноваженого органу акціонера - юридичної особи про надання згоди отримати статус повного учасника або вкладника командитного товариства або копію такого рішення, засвідчену підписом керівника та печаткою юридичної особи або нотаріально;
заяву акціонера - фізичної особи про надання згоди отримати статус повного учасника або вкладника командитного товариства, засвідчену нотаріально, або її нотаріально засвідчену копію.
Документи, передбачені цим підпунктом, подаються у разі прийняття рішення про припинення акціонерного товариства шляхом перетворення в командитне товариство.
Підпунктами а , б пункту 3 розділу І Порядку скасування реєстрації акцій визначено, що реєструвальний орган протягом п`ятнадцяти робочих днів з дати надходження до реєструвального органу відповідних документів, зазначених у розділах ІІ - ІV цього Порядку, видає розпорядження про зупинення обігу акцій, відновлення обігу акцій, скасування реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтва (тимчасового свідоцтва) про реєстрацію випуску акцій або повідомлення про відмову в зупиненні обігу акцій, відновленні обігу акцій, скасуванні реєстрації випуску акцій та анулюванні свідоцтва (тимчасового свідоцтва) про реєстрацію випуску акцій, або повертає такі документи без розгляду.
Відповідно до пункту 6 розділу І вищевказаного Порядку, підставами для повернення акціонерному товариству без розгляду документів, що подані для зупинення обігу акцій, або відновлення обігу акцій, або скасування реєстрації випусків акцій, є:
а) подання документів не в повному обсязі;
б) подання документів з порушенням вимог, встановлених цим Порядком, до їх оформлення.
Повідомлення про повернення без розгляду документів, що подані для зупинення обігу акцій, відновлення обігу акцій, скасування реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтва (тимчасового свідоцтва) про реєстрацію випуску акцій, доводиться до товариства письмово шляхом направлення відповідного листа, що містить обґрунтовані підстави для залишення документів без розгляду та перелік порушень.
З матеріалів справи встановлено, що позивач 05.09.2019 та 05.10.2019 звертався до відповідача з проханням видати розпорядження про скасування реєстрації випуску акцій та анулювати свідоцтво про реєстрацію випуску акцій Приватного акціонерного товариства Поліссябудресурси .
16.09.2019 відповідач листом у відповідь на звернення заявника від 05.09.2019 повернув документи без розгляду у зв`язку з їх поданням не в повному обсязі, як це передбачено чинним законодавством. Зокрема, серед них були відсутні такі документи: копія реєстру власників іменних цінних паперів, засвідчена підписом голови комісії з припинення та печаткою товариства, що припиняється, або нотаріально складена станом на 24 годину за три робочих дні до дня прийняття рішення про затвердження передавального акту, а також засвідчена підписом голови комісії з припинення та печаткою товариства, що припиняється, або нотаріально засвідчена копія затверджених установчих документів товариства-правонаступника, що не заперечується сторонами.
Відтак, неподання позивачем копії реєстру власників іменних цінних паперів, а також пояснень причин відсутності серед них копії затверджених установчих документів товариства-правонаступника унеможливили їх перевірку Комісією в сукупності і ухвалення рішення по суті порушеного у заяві питання, а тому дії комісії щодо повернення їх без розгляду заявнику були правомірними.
05.10.2019 позивачем повторно були подані документи відповідачу для видачі ним розпорядження про скасування реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій ПрАТ Поліссябудресурси , а саме: заяву про скасування реєстрації випусків акцій, копію протоколу №3 позачергових загальних зборів акціонерів акціонерного товариства від 20.08.2019, на яких ухвалено рішення про затвердження передавального акту, копію затвердженого передавального акту з додатками, копію опублікованого повідомлення про скликання позачергових загальних зборів акціонерів, довідку про персональне повідомлення акціонерів від 21.08.2019 №83-1, довідку про персональне повідомлення кредиторів про припинення товариства від 21.08.2019 №83-2, копію статуту товариства, що перетворюється (ПрАТ Поліссябудресурси ), копію протоколу №1 установчих зборів засновників товариства-правонаступника від 20.08.2019 на яких ухвалено рішення про затвердження його установчих документів і обрання органів управління, свідоцтво про реєстрацію випуску акцій, а також копії реєстрів власників цінних паперів, які мають право на участь у загальних зборах акціонерів.
Поряд з цим, головою комісії з припинення ПрАТ Поліссябудресурси були подані письмові пояснення в яких зазначено, що установчим документом правонаступника - ТзОВ Поліссябудресурси є модельний статут за замовчуванням , який затверджений постановою Кабінету Міністрів України №367 від 27.03.2019 і є доступним для ознайомлення на сайті Верховної ради України, а тому його подання у паперовому вигляді не передбачено.
Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку листом №12/03/914-АП від 25.10.2019 повернула зазначені вище документи позивача без розгляду. Підставою для повернення стало подання документів не в повному обсязі, зокрема, відсутній документ передбачений підпунктом ж пункту 3 розділу III Порядку скасування реєстрації акцій, затвердженого рішенням Комісії №737 від 23.04.2013, а саме: засвідчена підписом голови комісії з припинення та печаткою товариства, що припиняється, або нотаріально копія затверджених установчих документів створюваного товариства-правонаступника.
Однак, неподання позивачем вказаного вище документу жодним чином не перешкоджало суб`єкту владних повноважень здійснити його перевірку у встановленому законом порядку, оскільки він знаходиться в електронному вигляді на сайті Верховної Ради України (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/367-2019-%D0%BF) і цей факт є загальновідомим.
Крім того, відповідачем не доведено, що модельний статут, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України №367 від 27.03.2019 не є належним установчим документом позивача.
Апеляційний суд погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що вимога відповідача надати статут товариства саме у паперовому вигляді попри те, що він є у вільному доступі Комісії є проявом надмірного формалізму, адже визначальним у цій ситуації є можливість або неможливість здійснити перевірку відомостей, що у ньому містяться разом з іншими поданими документами, а не на якому матеріальному носії він знаходиться і чи є він засвідченим.
Щодо доводів апелянта про те, що судом першої інстанції, при прийнятті оскаржуваного рішення, порушено норми процесуального права, а саме не обґрунтовано в мотивувальній частині рішення підстав для виходу за межі позовних вимог, апеляційний суд зазначає наступне.
Згідно частини 2 статті 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
З матеріалів справи встановлено, що позивачем заявлялась вимога щодо зобов`язання видати розпорядження про скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випусків акцій Приватного акціонерного товариства Поліссябудресурси .
Однак, в оскаржуваному рішенні, суд першої інстанції чітко зазначив, що Порядок №737 не визначає безальтернативного обов`язку відповідача ухвалити рішення щодо задоволення заяви позивача. Навпаки органу владних повноважень при розгляді такої заяви надано право здійснювати перевірку відомостей, що містяться в поданих документах. До закінчення встановленого для розгляду документів строку реєструвальний орган може запросити надання додаткових документів, які підтверджують дані, наведені в документах, наданих акціонерним товариством для зупинення обігу акцій, відновлення обігу акцій, скасування реєстрації випуску акцій.
Адміністративний суд, відповідно до положень КАС України, не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесено до компетенції цього органу.
Відтак суд першої інстанції дійшов вірного висновку про необхідність задоволення позовної вимоги позивача в наступній редакції: зобов`язати Національну комісію з цінних паперів та фондового ринку повторно розглянути документи, надані для скасування реєстрації випуску акцій Приватного акціонерного товариства Поліссябудресурси з урахуванням висновків суду.
З огляду на вищевикладене, апеляційний суд приходить до висновку про те, що оскаржуване рішення є правомірним та скасуванню не підлягає.
Відповідно до частини 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:
1)на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;
2)з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;
3)обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);
4)безсторонньо (неупереджено);
5)добросовісно;
6)розсудливо;
7)з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;
8)пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);
9)з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;
10)своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно частини 1 ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права.
Відповідно до частин 1-4 ст. 242 КАС України рішення суду повинно бути законним і обґрунтованим.
Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
З огляду на вищезазначене, вказаним вимогам оскаржуване рішення суду першої інстанції відповідає.
Відповідно до положень ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частин 1 та 2 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
Відповідно до пункту 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін.
Відповідно до статті 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 241, 242, 308, 310, 315, 317, 321, 370 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку залишити без задоволення, а рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 28 січня 2020 року у справі № 460/3725/19 - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Головуючий суддя В. С. Затолочний судді Н. В. Бруновська З. М. Матковська Повне судове рішення складено
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.04.2020 |
Оприлюднено | 30.04.2020 |
Номер документу | 88986066 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні