Ухвала
від 19.02.2020 по справі 913/59/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 61022 м. Харків, пр. Науки, буд.5, тел./факс 702-10-79 inbox@lg.arbitr.gov.ua


УХВАЛА

19 лютого 2020 року Справа № 913/59/20

м.Харків Провадження №33/913/59/20

Суддя Господарського суду Луганської області Драгнєвіч О.В., розглянувши матеріали за позовом першого заступника керівника Луганської місцевої прокуратури №2, вул.Центральна, 41, смт.Станиця Луганська, Станично-Луганський район, Луганська область, 93600 в інтересах держави в особі позивача - 1 Головного управління Держгеокадастру у Луганській області, пр.Центральний, 17, корп.2, м.Сєвєродонецьк, Луганська область, 93404, позивача - 2 Станично-Луганської районної державної адміністрації, вул.Центральна, 25, смт.Станиця Луганська, Станично-Луганський район, Луганська область, 93600

до відповідача Фермерського господарства "Фермер Лугань", вул.Советська, 100, с.Передільське, Станично-Луганський район, Луганська область, 93615

про розірвання договору оренди земельної ділянки та зобов`язання повернути земельну дылянку

В С Т А Н О В И В:

Перший заступник керівника Луганської місцевої прокуратури №2 звернувся до Господарського суду Луганської області в інтересах держави в особі позивача-1 Головного управління Держгеокадастру у Луганській області, позивача-2 Станично-Луганської районної державної адміністрації до відповідача Фермерського господарства "Фермер Лугань" з позовом, в якому просить:

- розірвати договір оренди земельної ділянки від 29.12.2012 №150, укладений між Станично-Луганською районною державною адміністрацією та Фермерським господарством "Фермер Лугань";

- зобов`язати Фермерське господарство "Фермер Лугань" повернути Головному управлінню Держгеокадастру у Луганській області, земельну ділянку, що передана згідно з договором оренди земельної ділянки №150 від 29.12.2012, сільськогосподарського призначення загальною площею 21,0000 га із складу земель резервного фонду Вільхівської сільської ради Станично-Луганського району Луганської області.

Обґрунтовуючи позовні вимоги прокурор зазначив, що 29.12.2012 між Станично-Луганською районною державною адміністрацією та Фермерським господарством "Фермер Лугань" укладено договір оренди земельної ділянки від 29.12.2012 №150, відповідно до умов якого, орендодавець надає, а орендар приймає в довгострокове платне користування земельну ділянку - сільськогосподарського призначення із складу земель резервного фонду Вільхівської сільської ради Станично-Луганського району Луганської області. Відповідно до п.28 вказаного договору орендодавець має право вимагати від орендаря, зокрема використовувати земельну ділянку за цільовим призначенням, згідно з цим договором та своєчасного внесення орендної плати. За твердженням прокурора, відповідачем не було забезпечено використання земельної ділянки за цільовим призначенням, в 2019 році земельна ділянка не оброблялась, заросла бур`янами (підтверджується долученим актом обстеження земельної ділянки від 23.10.2019); не проводились заходи щодо підвищення родючості грунтів та зберігання інших корисних властивостей землі, не сплачувалась орендна плата, не надавались відповідним органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування дані про стан і використання земель та інших природних ресурсів. Вказане протирічить п.п.15, 16, 31 договору, а також порушує ст.ст.20, 96, 141 Земельного Кодексу України.

Так, відповідно до інформації військово-цивільної адміністрації сіл Нижня Вільхова, Верхня Вільхова, Малинове, Плотина та Пшеничне Станично-Луганського району Луганської області ФГ "Фермер Лугань" з 2014 року по теперішній час систематично не сплачує орендну плату за вказану земельну ділянку, у зв`язку з чим утворилася заборгованість у сумі 84 629 грн 24 коп.

Відповідно до інформації Головного управління ДФС у Луганській області від 15.04.2019 ФГ "Фермер Лугань" з 18.02.2014 не подавав податкову звітність з плати за землю.

За умовами п.п.35, 36 договору оренди сторони погодили, що дія договору може бути припинена у визначених сторонами випадках, а також в інших випадках, передбачених законом. Дія договору припиняється у зв`язку з його розірванням на підставі рішення суду на вимогу однієї із сторін у наслідок не виконання другою стороною обов`язків, передбачених договором.

Відповідно до статті 34 Закону України Про оренду землі у разі припинення або, розірвання договору оренди землі орендар зобов`язаній повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених в договорі. Орендар не має права утримувати земельну ділянку для задоволення своїх вимог до орендодавця.

Обгрунтовуючи підстави представництва інтересів держави, прокурор зазначає, що відповідно до ст.290 Податкового кодексу України плата за землю зараховується до відповідних місцевих бюджетів у порядку визначеному Бюджетним кодексом України.

Вказані порушення умов укладеного договору оренди земельної ділянки є причиною фінансових втрат місцевого бюджету. Зокрема, недоотримання коштів місцевим бюджетом підриває матеріальну і фінансову основу місцевого самоврядування, якими в тому числі згідно зі ст.142 Конституції України є доходи і кошти місцевих бюджетів, що в свою чергу завдає шкоду інтересам держави.

Тому підставами для звернення прокурора із вказаними позовом стало порушення інтересів держави у сфері охорони та використання земель та не вжиття заходів до їх захисту Головним управлінням Держгеокадастру у Луганській області (як органом уповноваженим на розпорядження спірною земельною ділянкою) та Станично-Луганською районною державною адміністрацією (як стороною договору - орендодавцем), що відповідно до ст.23 Закону України про Прокуратуру є підставою для представництва інтересів держави в суді.

Також на виконання вимог ст.53 Господарського процесуального кодексу України, та ч.4 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор зазначив наступне.

Статтею 524 Цивільного кодексу України передбачено, що від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, встановлених Конституцією України.

Згідно зі ст. 15-1 Земельного кодексу України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, належить, зокрема, розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.

Статтею 1 Закону України Про місцеві державні адміністрації визначено, що виконавчу владу в областях і районах здійснюють місцеві державні адміністрації. Місцева державна адміністрація є місцевим органом виконавчої влади та здійснює в межах своїх повноважень, виконавчу владу на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, а також реалізує повноваження, делеговані їй відповідною радою.

Як передбачено ст.ст.13, 21 Закону України Про місцеві державні адміністрації до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить вирішення питань використання земель і природних ресурсів, розпорядження землями державної власності.

Згідно зі ст.17 Земельного кодексу України місцеві державні адміністрації розпоряджаються землями державної власності.

Наразі орендодавцем та стороною у вказаному договорі виступає Станично - Луганська районна державна адміністрація.

Разом з цим, відповідно до п. 4 Прикінцевих і перехідних положень Закону № 5245-VI від 06.09.2012, який набрав чинності з 01.01.2013, у державній власності залишаються усі інші землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпункті а пункту 3 цього розділу.

Відповідно до вимог ч. 4 ст.122 Земельного Кодексу України, чинної на теперішній час, встановлено, що центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою КМУ №15 від 14.01.2015, передбачено, що Держгеокадастр є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності та земельних відносин, а також у сфері Державного земельного кадастру.

Пунктом 25-1 Положення визначено, що Держгеокадастр організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням вимог земельного законодавства у процесі укладання цивільно-правових договорів, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; дотримання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; дотримання органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування вимог земельного законодавства з питань передачі у власність та надання у користування, зокрема в оренду, зміни цільового призначення, вилучену, викупу, продажу земельних ділянок або прав на них на конкурентних засадах.

Разом з тим, відповідно до п.31 Положення Держгеокадастр розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в межах, визначених Земельним кодексом України, безпосередньо або через визначені в установленому порядку його територіальні органи.

Таким чином, повноваження щодо розпорядження земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності, розташованими за межами населених пунктів, з 01.01.2013 належить центральному органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин (Держгеокадастру України) та його територіальним органам.

Статтею 5 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель здійснення державного контролю за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності покладено на центральний орган виконавчої\влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.

На території Луганської області таким територіальним органом є Головне управління Держгеокадастру у Луганській області.

Проте, незважаючи на те, що відповідач належним чином не виконує своїх договірних зобов`язань, що призводить до завдання шкоди інтересам ержави, повноважні органи - Головне управління Держгеокадастру у Луганській області та Станично-Луганська районна державна адміністрація допускають бездіяльність, не вчиняють належних дій для усунення порушень, зокрема ініціювання питання щодо припинення дії договору оренди землі та зобов`язання відповідача повернути орендовану земельну ділянку. Зазначене підтверджується долученими листами Станично-Луганської районної державної адміністрації № 4643 від 24.12.2019 та Головного управління Держгеокадастру у Луганській області від 26.12.2019 № 10-12-0.3-10055/2-19.

Наразі Головним управлінням Держгеокадастру у Луганській області лише було надіслано клопотання з питань дотримання вимог земельного законодавства на адресу Станично-Луганської районної державної адміністрації.

Вищевказані порушення позбавляють можливості уповноважений державний орган ефективного розпоряджатись земельною ділянкою сільськогосподарського призначення, використовуючи її, або надати в оренду іншим особам, регулювати земельні відносини з метою створення умов для раціонального використання й охорони земель, а також унеможливлюють отримання державою заходів за використання й охорони земель державної власності, що завдає істотної шкоди інтересам держави та впливає на поповнення бюджету.

Таким чином, правовідносини, пов`язані з використанням земель, якими розпоряджаються органи державної влади та місцевого самоврядування, становлять суспільний інтерес, а невжиття органом державної влади заходів щодо поновлення порушених прав держави, такому інтересу не відповідає.

Отже підставами звернення до суду органом прокуратури із відповідним позовом є порушення інтересів держави у сфері охорони та використання земель; завдання майнової шкоди - допущення фінансових втрат місцевого бюджету, недоотримання орендних платежів, земельного податку; та не вжиття заходів до їх захисту, допущення бездіяльності Головним управлінням Держгеокадастру у Луганській області (як органом уповноваженим на даний час розпоряджатися спірною земельною ділянкою, здійснювати державний контроль її використанням) та Станично-Луганською районною державною адміністрацією (як стороною договору - орендодавцем).

Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 31.01.2020 справа передана на розгляд судді Драгнєвіч О.В.

Ухвалою Господарського суду Луганської області від 05.02.2020 позовну заяву за вих.№73-3-20 від 27.01.2020 першого заступника керівника Луганської місцевої прокуратури №2 в інтересах держави в особі позивача-1 Головного управління Держгеокадастру у Луганській області, позивача-2 Станично-Луганської районної державної адміністрації до відповідача Фермерського господарства "Фермер Лугань" про розірвання договору оренди земельної ділянки, зобов`язання її повернути, залишено без руху на підставі ч.1 ст.174 Господарського процесуального кодексу України у зв`язку із недодержання вимог п. 8 ч.3 ст.162, п.1 ч.1 ст.164, ч.2 ст.164, ч.1 ст. 172 Господарського процесуального кодексу України.

Першому заступнику керівника Луганської місцевої прокуратури №2 встановлено строк - протягом 10 днів з дня вручення ухвали суду усунути недоліки позовної заяви.

17.02.2020 через канцелярію суду надійшло рекомендоване повідомлення з відміткою про вручення 10.02.2020 представнику першого заступника керівника Луганської місцевої прокуратури ухвали суду від 05.02.2020 у справі №913/59/20. Отже, строк для усунення недоліків позовного матеріалу закінчується 20.02.2020.

14.02.2020 через канцелярію суду від першого заступника керівника Луганської місцевої прокуратури надійшла заява про усунення недоліків позовної заяви за вих.№76-497вих-20 від 11.02.2020 до якої долучено: докази направлення копій позовної заяви та доданих до неї документів учасникам справи (список згрупованих відправлень); докази направлення листів-повідомлень за вих.№76-281вих.20 від 24.01.2020 до Головного управління Держгеокадастру у Луганській області та за вих.№56-280 вих.20 від 24.01.2020 до Станично-Луганської районної державної адміністрації про намір пред`явити позов (касові чеки, розрахункові квитанції); посвідчену копію договору оренди земельної ділянки від 29.12.2012 №150; посвідчену копію додатку до договору оренди земельної ділянки від 29.12.2012 №150 - план або схема земельних ділянок.

Розглянувши подані матеріали, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч.3 ст.174 Господарського процесуального кодексу України, якщо позивач усунув недоліки позовної заяви у строк, встановлений судом, вона вважається поданою у день первинного її подання до господарського суду та приймається до розгляду, про що суд постановляє ухвалу в порядку, встановленому статтею 176 цього Кодексу.

Згідно з ч.1 ст.176 Господарського процесуального кодексу України за відсутності підстав для залишення позовної заяви без руху, повернення позовної заяви чи відмови у відкритті провадження суд відкриває провадження у справі протягом п`яти днів з дня надходження позовної заяви або заяви про усунення недоліків, поданої в порядку, передбаченому ст. 174 цього Кодексу.

Вимога ч.4 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» щодо повідомлення позивачів про намір звернутися до суду за захистом інтересів держави листами від 24.01.2020 №76-280 вих.20 та №76-281вих.20, виконана прокурором, що підтверджується наявними в матеріалах справи доказами відправлення.

Згідно з абз. 2 п. 5 ст. 53 Господарського процесуального кодексу України у разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.

Враховуючи наведене прокурором обґрунтування та положення законодавства, суд вважає за можливе підтвердити підстави представництва першим заступником керівника Луганської місцевої прокуратури №2 в особі Головного управління Держгеокадастру у Луганській області та Станично-Луганської районної державної адміністрації заявленим позовним вимогам.

Вирішуючи питання щодо прийняття позовної заяви до розгляду, господарський суд приходить до висновку про достатність поданих матеріалів та можливість відкриття провадження у справі. З огляду на зміст заявлених позовних вимог, обраний прокурором спосіб захисту, кількість учасників, обсяг та характер доказів у справі, які підлягають дослідженню під час вирішення спору, суд дійшов висновку про необхідність розгляду даної справи за правилами загального позовного провадження.

Керуючись ст. ст. 12, 53, 120, 176, 234-235 Господарського процесуального кодексу України, ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» , суд

У Х В А Л И В:

1. Прийняти позовну заяву до розгляду та відкрити провадження у справі. Справу розглядати за правилами загального позовного провадження.

2. Підготовче засідання призначити на 16.03.2020 року о 12 год. 00 хв.

Засідання відбудеться у приміщенні господарського суду за адресою: м. Харків, проспект Науки, 5, в залі судових засідань №205 .

3. Запропонувати позивачам подати письмові пояснення з викладом власної правової позиції щодо заявленого позову протягом 10 днів з дати отримання цієї ухвали суду (долучити докази направлення пояснень іншим учасникам).

Окремо надати пояснення з наступних питань: чи здійснювалася державна реєстрація спірного договору або речового права відповідача щодо користування спірною земельною ділянкою (долучити відповідні докази); коли була сформована спірна земельна ділянка та коли було присвоєно кадастровий номер, вказати підстави не зазначення кадастрового номеру в договорі.

4. Запропонувати відповідачу подати відзив на позовну заяву протягом 15 днів з дати отримання цієї ухвали суду (долучити докази направлення відзиву іншим учасникам).

Окремо надати пояснення з наступних питань: чи здійснювалася державна реєстрація спірного договору або речового права щодо користування спірною земельною ділянкою (долучити відповідні докази); коли була сформована спірна земельна ділянка та коли було присвоєно кадастровий номер, вказати підстави не зазначення кадастрового номеру в договорі.

5. Запропонувати органу прокуратури та позивачам надати протягом 10 днів з дня отримання відзиву відповіді на відзив (долучити докази направлення відповідей на відзив іншим учасникам).

Органу прокуратури окремо надати пояснення з наступних питань: чи здійснювалася державна реєстрація спірного договору або речового права відповідача щодо користування спірною земельною ділянкою (долучити відповідні докази); коли була сформована спірна земельна ділянка та коли було присвоєно кадастровий номер, вказати підстави не зазначення кадастрового номеру в договорі.

6. Запропонувати відповідачу подати заперечення на відповіді на відзив протягом 10 днів з дати отримання відповідей (долучити докази направлення заперечень іншим учасникам).

7. Звернути увагу сторін на порядок подання відповіді на відзив та заперечень, встановлений ст.ст.166, 167 ГПК України.

8. До відома учасників справи - порядок подання доказів у справі визначено ст. 80 Господарського процесуального кодексу України, якою, зокрема передбачено, що докази, не подані у встановлений законом або судом строк, до розгляду судом не приймаються, крім випадку, коли особа, яка їх подає, обґрунтувала неможливість їх подання у вказаний строк з причин, що не залежали від неї. Копії доказів (крім речових доказів), що подаються до суду, заздалегідь надсилаються або надаються особою, яка їх подає, іншим учасникам справи.

9. Органу прокуратури - забезпечити явку в судове засідання прокурора. Участь інших представників сторін в судовому засіданні - на їх розсуд.

Звернути увагу сторін на те, що усі заяви, клопотання, пояснення, докази тощо, які подаються до суду, мають бути одночасно направлені іншим учасникам розгляду справи.

Всі копії документів, що додаються до матеріалів справи та документи на підтвердження повноважень представництва повинні бути належним чином засвідчені відповідно до вимог п.2 ст.91 Господарського процесуального кодексу України.

Крім того, п.5.27 Уніфікованої системи організаційно-розпорядчої документації (ДСТУ 4163-2003) передбачено, що відмітка про засвідчення копії документа складається зі слів «Згідно з оригіналом» , назви посади, особистого підпису особи, яка засвідчує копію, її ініціалів та прізвища, дати засвідчення копії; засвідчуватись повинна кожна сторінка документу.

Повідомити учасників справи про відсутність у суду технічної можливості забезпечення учасникам справи права брати участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду до затвердження Положення про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему та початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи.

Інформацію по справі, що розглядається можна отримати на сторінці суду на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб-адресою: http://lg.arbitr.gov.ua/sud5014/.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання 19.02.2020 та не підлягає оскарженню окремо від рішення суду.

Суддя О.В. Драгнєвіч

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення19.02.2020
Оприлюднено24.02.2020
Номер документу87712826
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —913/59/20

Рішення від 25.06.2020

Господарське

Господарський суд Луганської області

Драгнєвіч О.В.

Ухвала від 09.06.2020

Господарське

Господарський суд Луганської області

Драгнєвіч О.В.

Ухвала від 14.05.2020

Господарське

Господарський суд Луганської області

Драгнєвіч О.В.

Ухвала від 28.04.2020

Господарське

Господарський суд Луганської області

Драгнєвіч О.В.

Ухвала від 02.04.2020

Господарське

Господарський суд Луганської області

Драгнєвіч О.В.

Ухвала від 16.03.2020

Господарське

Господарський суд Луганської області

Драгнєвіч О.В.

Ухвала від 19.02.2020

Господарське

Господарський суд Луганської області

Драгнєвіч О.В.

Ухвала від 05.02.2020

Господарське

Господарський суд Луганської області

Драгнєвіч О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні