ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 640/9407/19 Суддя (судді) першої інстанції: Пащенко К.С.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 лютого 2020 року м. Київ
Колегія Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:
судді-доповідача Кузьменка В. В.,
суддів Шурко О. І., Ганечко О. М.,
за участю секретаря Кірієнко Н. Є.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Києві справу за адміністративним позовом Прогресивної соціалістичної партії України до Міністерства юстиції України про визнання протиправною бездіяльності, визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, за апеляційною скаргою Міністерства юстиції України на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 10 жовтня 2019, -
В С Т А Н О В И Л А:
Прогресивна соціалістична партія України звернулась до суду з позовом до до Міністерства юстиції України, у якому просила суд:
- визнати протиправною бездіяльність МЮ України, яка полягає у створенні штучних перешкод для проведення реєстраційних дій щодо внесення змін до відомостей про Прогресивну соціалістичну партію України, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, в тому числі змін до статуту, програми та у складі керівних органів;
- визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора Міністерства юстиції України про відмову у державній реєстрації змін до відомостей про Прогресивну соціалістичну партію України, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, в тому числі змін до статуту та програми від 02.04.2019 № 159/19.4;
- зобов`язати державного реєстратора Міністерства здійснити реєстрацію змін до відомостей про Прогресивну соціалістичну партію України, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, за заявою Прогресивної соціалістичної партії України від 28.01.2019, в тому числі змін до Статуту ПСПУ, програми ПСПУ, у складі керівних органів ПСПУ, затверджених рішеннями 2-го етапу XXXII позачергового з`їзду ПСПУ та Центрального Комітету ПСПУ від 25.01.2019.
Позовні вимоги обґрунтовує тим, що протиправна бездіяльність Міністерства юстиції України грубо порушує конституційні та відповідні виборчі права позивача, внаслідок чого позивач був позбавлений можливості висунути свого кандидата на участь у виборах Президента України.
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 10.10.2019 позов задоволено частково.
Не погоджуючись із зазначеним судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції як таке, що ухвалено з порушенням норм матеріального і процесуального права, та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позову в повному обсязі.
У судове засідання з`явилися представники позивача, заперечували щодо задоволення апеляційної скарги та просили залишити рішення суду першої інстанції без змін.
Представник апелянта в судове засідання не з`явився, надіслав до суду клопотання про розгляд справи за відсутності представника Мінюсту.
Заслухавши суддю-доповідача, представників позивача, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
У відповідності до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З матеріалів справи вбачається, що Прогресивна соціалістична партія України (ПСПУ) зареєстрована Міністерством юстиції України 09.07.1996 року (свідоцтво №753), що підтверджується Витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
Із прийняттям 21.05.2015 Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки , яким внесено зміни до ряду інших законодавчих актів, в тому числі до Закону України Про політичні партії в Україні , політичні партії зобов`язані привести свої статутні документи у відповідність до законодавства, зокрема, внести відповідні зміни до статуту та програми партії.
У вересні 2015 року виконала вимоги вказаних законів та за рішенням вищого керівного органу - З`їзду Партії - внесла необхідні зміни до своїх статутних документів і подала у встановлений термін усі необхідні документи до МЮ України для проведення державної реєстрації. Разом з тим, Міністерство неодноразово відмовляло в реєстрації змін до відомостей про ПСП України.
04.07.2018 по справі № 826/8543/17 Київським апеляційним адміністративним судом прийнято постанову, якою рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 20.03.2018 скасовано, ухвалено нове рішення, яким адміністративний позов Прогресивної соціалістичної партії України до Міністерства юстиції України, державного реєстратора Заєць Юлії Анатоліївни про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії задоволено повністю; визнано протиправним та скасовано рішення Міністерства юстиції України про відмову у державній реєстрації змін до відомостей про Прогресивну соціалістичну партію України, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, у тому числі змін до статуту та програми від 26.05.2017 № 844/19.4; зобов`язано Міністерство юстиції України повторно розглянути подані 24.03.2017 документи Прогресивної соціалістичної партії України та прийняти відповідне рішення щодо державної реєстрації змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань згідно поданих партією документів.
На виконання рішення суду у справі № 826/8543/17, Міністерство юстиції України провело правову експертизу документів XXXI позачергового з`їзду ПСПУ від 18.03.2017, але висунуло нові, на думку позивача, штучні, незаконні претензії до статутних документів ПСПУ, які не гуртуються на Конституції України, та нормах і принципах міжнародного права, положеннях законів України (рішення державного реєстратора Міністерства юстиції України від 28.08.2018 № 390/19.4).
03.10.2018 відбувся 1-ий етап XXXII позачергового з`їзду ПСПУ.
Рішеннями XXXII позачергового з`їзду ПСПУ та засідання Центрального Комітету ПСПУ від 03 жовтня 2018 року було вирішено затвердити Статут ПСПУ і Програму ПСПУ у нових редакціях, обрати новий персональний склад керівних органів партії, Голову ПСПУ, її Першого заступника та заступника.
12 жовтня 2018 року відповідно до вимог частини дев`ятої статті 11 Закону України Про політичні партії в Україні , з метою реєстрації змін до відомостей про Прогресивну соціалістичну партію України, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (у тому числі змін до Статуту, Програми та у складі керівних органів Партії) уповноважений представник ПСПУ подав до Міністерства юстиції України відповідний пакет документів, з урахуванням вимог Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань .
21 грудня 2018 року Прогресивна соціалістична партія України (ПСПУ) отримала лист Міністерства юстиції України від 17.12.2018 № 32645-33-18/19, яким Партію було повідомлено про відмову у державній реєстрації змін до відомостей про Прогресивну соціалістичну партію України, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Також надіслано рішення Державного реєстратора Орли Ю.С. від 17.12.2018 р. № 546/194 та Повідомлення від 17.12.2018 р. № 546/194 про відмову у державній реєстрації змін до відомостей про ПСПУ, що містяться в Реєстрі.
Як зазначає позивач, за результатами 2-го етапу XXXІІ позачергового з`їзду ПСПУ були враховані зауваження Міністерства юстиції України та внесені відповідні змінити до Статуту, Програми та у складі керівних органів ПСПУ.
28.01.2019 року Партія повторно подала до Міністерства юстиції України пакет документів для державної реєстрації змін до відомостей про ПСПУ, що містяться Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
У листі-повідомленні № 159/19.4 від 02.04.2019 державним реєстратором МЮ України Орла Ю.С. надано відповідь про відмову у державній реєстрації змін у складі керівних органів, до статуту програми та інформації для здійснення зв`язку з Партією, що містяться в Єдиному державному реєстрі, прийнятих на підставі рішень 2-го етапу XXXII Позачергового з`їзду ПСП України та Центрального Комітету Партії від 25.01.2019, про що прийнято рішення про відмову у державній реєстрації змін до відомостей про Прогресивну соціалістичну партію України, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, в тому числі змін до статуту та програми за № 159/19.4 від 02.04.2019.
Вказані обставини стали підставами для звернення до суду позовом про визнання вказаного рішення протиправним та таким що прийняте відповідачем необґрунтовано, всупереч Конституції та законів України.
Задовольняючи позовні вимог, суд першої інстанції виходив з того, що оскаржуване рішення прийнято на підставі невмотивованого правового висновку, що, враховуючи викладене в сукупності, свідчить про здійснення Міністерством розгляду заяви від 28.01.2019 Партії не в повному обсязі, враховуючи наявність у МЮ України повноважень в частині прийняття, за результатами розгляду заяви для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, відповідного рішення за такою заявою, а також належності у Міністерства, як головного органу у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну правову політику у сфері державної реєстрації обтяжень рухомого майна, державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, законних прав щодо здійснення відповідних дій (дискреційних повноважень).
Апелянт в свою чергу вказує, що Міністерство юстиції України при винесенні оскаржуваного рішення діяло лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
На переконання апелянта, Міністерство юстиції України документи, подані для державної реєстрації змін у складі керівних органів, до статуту, програми партії, - що містяться в Єдиному державному реєстрі, суперечать вимогам Конституції та законів України, зокрема ст.8 Закону України Про політичні партії в Україні , Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань . Вказує, що інформація, зазначена в поданій Партією заяві, не відповідає інформації, зазначеній в протоколах 2-го етапу XXXII Позачергового З`їзду та Центрального Комітету Партії від 25.01.2019, Партією подано Заяву старого зразка, яка є видозміненою та не відповідає встановленій формі, інформація щодо посад керівних органів Партії, номерів телефонів та інших засобів зв`язку не узгоджується з інформацією, яка міститься у відомостях про керівні органи Партії, а деякі документи викладені російською мовою.
Надаючи правову оцінку обставинам справи колегія суддів виходить з наступного.
Згідно зі статтею 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Державна реєстрація політичних партій здійснюється відповідно до Закону України від 05.04.2001 № 2365-ІІІ Про політичні партії в Україні , Закону України від 15.05.2003 № 755-IV Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі-Закон) та Порядку державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 09.02.2016 № 359/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 09.02.2016 № 200/28330 (далі-Порядок).
Відповідно до статті 2 Закону України Про політичні партії в Україні політична партія - це зареєстроване згідно з законом добровільне об`єднання громадян - прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах.
Згідно з ч. 1, 10, 11 статті 11 Закону України Про політичні партії в Україні реєстрація політичних партій, їхніх обласних, міських і районних організацій, первинних осередків або інших структурних утворень, передбачених статутом партії, здійснюється в порядку, визначеному Законом України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань , - після перевірки поданих матеріалів.
Рішення про зміни до відомостей про політичну партію, її обласні, міські і районні організації або інші структурні утворення, передбачені статутом партії, а також про первинні осередки політичної партії, що містяться в Єдиному державному реєстрі, приймаються в порядку, визначеному статутом партії, та оформляються протоколом засідання відповідного уповноваженого органу.
Згідно з п. 14 частини 1 статті 1 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань суб`єкт державної реєстрації: Міністерство юстиції України - у разі державної реєстрації політичних партій, всеукраїнських професійних спілок, їх об`єднань, всеукраїнських об`єднань організацій роботодавців; відокремлених підрозділів іноземних неурядових організацій, представництв, філій іноземних благодійних організацій, постійно діючих третейських судів, засновниками яких є всеукраїнські громадські організації, всеукраїнських творчих спілок, символіки громадських формувань.
За змістом ч.1 ст.5 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань систему органів у сфері державної реєстрації становлять: 1) Міністерство юстиції України; 2) інші суб`єкти державної реєстрації.
За п.п. 1, 2 Положення про Міністерство юстиції України , затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 2 липня 2014 року № 228, Міністерство юстиції України (Мін`юст) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України.
Мін`юст є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну правову політику, державну політику з питань банкрутства, у сфері електронних довірчих послуг, нотаріату, організації примусового виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб) (далі - виконання рішень), державної реєстрації актів цивільного стану, державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, державної реєстрації обтяжень рухомого майна, державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців, реєстрації статуту територіальної громади м. Києва, реєстрації статутів Національної академії наук та національних галузевих академій наук, державної реєстрації друкованих засобів масової інформації та інформаційних агентств як суб`єктів інформаційної діяльності, у сфері виконання кримінальних покарань та пробації, у сфері правової освіти населення; забезпечує формування державної політики у сфері архівної справи і діловодства та створення і функціонування державної системи страхового фонду документації.
За пп. 83-13 п. 3 Положення про Міністерство юстиції України Мін`юст здійснює відповідно до закону державну реєстрацію політичних партій, всеукраїнських профспілок, їх об`єднань, всеукраїнських об`єднань організацій роботодавців, відокремлених підрозділів іноземних неурядових організацій, представництв, філій іноземних благодійних організацій, постійно діючих третейських судів, засновниками яких є всеукраїнські громадські організації, всеукраїнських творчих спілок, символіки громадських формувань; реєстрацію статуту територіальної громади м. Києва; реєстрацію статутів Національної академії наук та національних галузевих академій наук; державну реєстрацію друкованих засобів масової інформації та інформаційних агентств як суб`єктів інформаційної діяльності.
До повноважень Міністерства юстиції України у сфері державної реєстрації належить державна реєстрація, в тому числі і політичних партій (п.11 ч.2 ст.5 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань ).
Згідно з частиною 2 статті 6 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань державний реєстратор:
1) приймає документи;
2) перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів;
3) перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації;
4) проводить реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру;
5) веде Єдиний державний реєстр;
6) веде реєстраційні справи;
7) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.
Діяльність політичної партії може здійснюватися лише після її реєстрації. Не допускається діяльність незареєстрованих політичних партій (ст. 10 Закону України Про політичні партії в Україні ).
У відповідності до п. 1-6 розділу V Порядку державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 09.02.2016 №359/5, державна реєстрація політичних партій проводиться на підставі правового висновку за результатами правової експертизи поданих для державної реєстрації документів.
Правовий висновок готується державним реєстратором за допомогою програмних засобів ведення Єдиного державного реєстру в межах строку розгляду документів для державної реєстрації, встановленого Законом, але не пізніше ніж за 2 дні до закінчення такого строку.
Правовий висновок повинен містити: дату: число, місяць, рік; прізвище, ім`я та по батькові державного реєстратора; назву поданої заяви відповідно до наказу Міністерства юстиції України від 06 січня 2016 року № 15/5 Про затвердження форм заяв у сфері державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань , зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 06 січня 2016 року за № 14/28144.
У разі подання заяви для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, додатково зазначається вид (перелік) таких змін; прізвище, ім`я, по батькові заявника; найменування політичної партії; обґрунтування з посиланням на конкретні норми законодавства щодо відповідності вимогам Конституції та законів України, статуту (положенню) відповідної політичної партії документів, поданих для державної реєстрації.
У разі державної реєстрації створення політичної партії також зазначається кількість підписів громадян України, зібраних на підтримку рішення про створення політичної партії не менш як у двох третинах районів не менш як двох третин областей України, міст Києва і Севастополя та не менш як у двох третинах районів Автономної Республіки Крим. У разі невідповідності вимогам Конституції та законів України поданих для державної реєстрації документів у висновку зазначаються відповідні положення законодавства, яким суперечать (з якими не узгоджуються) подані для державної реєстрації документи та/або норми статуту (положення), які порушені при прийнятті політичною партією відповідних рішень.
Правовий висновок підписується державним реєстратором та після проходження процедури візування в установленому законодавством порядку подається на затвердження Міністру юстиції України або його заступнику відповідно до розподілу повноважень. Правовий висновок в межах повноважень, визначених Законом, затверджується Міністром юстиції України або його заступником відповідно до розподілу повноважень.
Державний реєстратор виготовляє електронну копію затвердженого правового висновку шляхом його сканування, яка долучається до документів, поданих для державної реєстрації, що містяться у Єдиному державному реєстрі.
На підставі затвердженого правового висновку державний реєстратор приймає рішення про проведення державної реєстрації або про відмову в такій реєстрації, яке формується за допомогою програмних засобів ведення Єдиного державного реєстру в електронній формі, та підписує його. Рішення про зупинення розгляду документів, поданих для державної реєстрації, приймається державним реєстратором без підготовки правового висновку.
Як встановлено судом, Міністерство юстиції України провело правову експертизу документів XXXI позачергового з`їзду ПСПУ від 18.03.2017 р., та рішенням державного реєстратора Міністерства юстиції України від 28.08.2018 р. № 390/19.4 відмовило у реєстрації змін.
03.10.2018 відбувся 1-й етап XXXII позачергового з`їзду ПСПУ. Делегати з`їзду детально розглянули претензії Міністерства юстиції України, і у термін, визначений законом, весь необхідний пакет документів 12.10.2018 був поданий до Міністерства юстиції для проведення державної реєстрації.
Однак, Міністерство юстиції України документи і цього з`їзду відмовилося реєструвати, надавши Партії разом з листом-повідомленням від 17.12.2018 р. №32645-33-18/19 негативні висновки правової експертизи.
Висновок правової експертизи від 17.12.2018 р. містив претензії до основних документів 1-го етапу XXXII позачергового з`їзду ПСПУ (щодо оформлення Протоколу З`їзду, окремих пунктів нової редакції Статуту Партії).
Як визнає позивач, із 8 наданих Міністерством юстиції зауважень лише 2 стосувалися корекції змісту на форми документів З`їзду, а саме: щодо неприйняття З`їздом окремого рішення про уповноваження певних осіб на підписання документів З`їзду (в тому числі, нових редакцій Статуту і Програми ПСПУ) та щодо необхідності нотаріального посвідчення підписів цих уповноважених осіб на протоколах.
25.01.2019 проведено 2-й етап XXXII позачергового з`їзду Партії. Делегати З`їзду своїм рішенням внесли всі необхідні виправлення до яких правовою експертизою Мін`юсту були висунуті зауваження.
28.01.2019 р. документи, затверджені рішеннями 2-го етапу XXXII позачергового з`їзду ПСПУ, були подані до Міністерства юстиції України для державної реєстрації.
28.03.2019 державним реєстратором Орла Ю.С. складено правовий висновок, затверджений першим заступником міністра МЮ України Сукмановою О.В., зі змісту якого видно: Що правовою експертизою встановлено, що окремі документи Партії подані для державної реєстрації зміни у складі керівних органів, до статуту програми та інформації для здійснення зв`язку з Партією, що містяться Єдиному державному реєстрі, суперечать вимогам Конституції та законам України.
Політичні партії повинні мати програму. Програма політичної партії є викладом цілей та завдань цієї партії, а також шляхів їх досягнення.
Політичні партії повинні мати статут. Статут політичної партії має містити такі відомості: 1) найменування політичної партії; 2) перелік статутних органів політичної партії, порядок їх утворення, їхні повноваження і термін цих повноважень; 3) порядок вступу до політичної партії, зупинення та припинення членства в ній; 4) права та обов`язки членів політичної партії, підстави припинення чи зупинення членства в політичній партії; 5) порядок створення, загальну структуру та повноваження обласних, міських, районних організацій політичної партії та її первинних осередків; 6) порядок внесення змін та доповнень до статуту і програми політичної партії; 7) порядок скликання та проведення партійних з`їздів, конференцій, зборів та інших представницьких органів політичної партії; 8) джерела матеріальної та фінансової підтримки політичної партії, її місцевих організацій, порядок здійснення витрат політичної партії; 8-1) порядок здійснення внутрішньопартійного фінансового контролю (аудиту) за надходженнями і витратами політичної партії, її місцевих організацій, а також порядок утворення (призначення на посаду та звільнення з посади), повноваження і термін повноважень органів чи посадових осіб, відповідальних за здійснення такого контролю (аудиту); 8-2) порядок залучення аудиторської фірми для проведення зовнішнього незалежного фінансового аудиту звітності про доходи, майно, витрати і фінансові зобов`язання політичної партії, її місцевих організацій; 9) порядок ліквідації (саморозпуску), реорганізації політичної партії, використання її коштів та іншого майна, що залишилися після її ліквідації (саморозпуску); 10) розмір квот, що визначає мінімальний рівень представництва жінок і чоловіків у виборчому списку кандидатів у народні депутати України від партії у загальнодержавному окрузі, кандидатів у депутати місцевих рад в багатомандатних виборчих округах і має становити не менше 30 відсотків загальної кількості кандидатів у виборчому списку (ст.ст. 7, 8 Закону України Про політичні партії в Україні ).
Статтею 8 Закону встановлено, що статут політичної партії мас містити, зокрема:
-перелік статутних органів політичної партії, порядок їх утворення, їхні повноваження і термін цих повноважень;
-порядок скликання та проведення партійних з`їздів, конференцій, зборів та інших представницьких органів політичної партії;
-порядок створення, загальну структуру та повноваження обласних, міських, районних організацій політичної партії та її первинних осередків.
Разом з тим, на переконання апелянта, усупереч вимогам статті 8 Закону статут Партії у новій редакції, затверджений 2-им етапом XXXII Позачергового З`їзду Партії від 25 січня 2019 року, не містить:
-порядку скликання та проведення, утворення та повноважень конференції обласного комітету Партії та конференції республіканського комітету АР Крим (пункт 3.1.1 Статуту Партії); партійних зборів (конференцій) партійних організацій (структурних утворень Партії) (пункт 3.2 Статуту Партії); конференцій організацій Партії (пункти 4.1.2.1 та 4.2.1.2 Статуту Партії);
-порядку створення, загальної структури та повноважень партійних організацій Партії, організацій Партії, структурних осередків Партії, місцевих партійних організацій, окремих організацій Партії (пункти 3.1.2, 3.4.1, 3.4.2, 4.1, 4.3, 4.3.2.1, 5.1.1.3, 5.1.1.4, 6.1, 6.5, 6.6, 6.8, 8.1, 8.2 Статуту Партії).
Відповідно до статей 8, 9, 10, 11, 21, 24 Закону йдеться про обласні, міські, районні організації політичної партії та її первинні осередки як про окремі структурні утворення політичної партії.
Проте в пункті 4.1 Статуту Партії міститься посилання на діяльність структурних осередків Партії.
Відповідно до пунктів 4.1.2.2 та 4.3.2.3 Статуту Партії засідання комітету первинного осередку Партії скликається за ініціативою секретаря комітету; до повноважень комітету регіональної організації належить, зокрема, обрання секретаря та його заступника (-ів).
Проте згідно з пунктами 4.1.2.3 та 4.3 посадовими особами місцевої організації Партії є, зокрема, секретар первинного осередку Партії; посадовими особами регіональної організації Партії є секретар комітету регіональної організації та його заступник.
Інформація, зазначена в Заяві, як вказує відповідач, не відповідає інформації, зазначеній в протоколах 2-го етапу XXXII Позачергового З`їзду та Центрального Комітету Партії від 25 січня 2019 року (протоколи б/н). А саме, у графі зміна відомостей про органи управління юридичної особи зазначені найменування органів управління Партії: З`їзд та Центральний Комітет Партії, проте рішення щодо змін в частині найменувань даних органів управління 2-им етапом XXXII Позачергового З`їзду Партії від 25 січня 2019 року не приймалося.
Тобто, Партією під час оформлення Заяви не враховано вимоги щодо заповнення вищезазначеної графи, в якій мають відображатися виключно зміни до відомостей про Партію, що містяться в Єдиному державному реєстрі. Інформація щодо посад керівних органів Партії, номерів телефонів та інших засобів зв`язку, за посиланнями відповідача, не узгоджується з інформацією, яка міститься у відомостях про керівні органи Партії. До реєструючого органу Партією подано деякі документи, викладені російською мовою.
На підставі зазначеного правового висновку державним реєстратором Орла Ю.С. прийнято Рішення.
Відповідно до наказу Міністерства юстиції України від 18.11.2016 № 3268/5 Про затвердження форм заяв у сфері державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (редакція від 04.01.2019), затверджено форму заяви про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (додаток 3).
Наказом Про внесення змін до деяких форм заяв у сфері державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 29.08.2018 № 2824/5 Міністерства юстиції України, внесно зміни до форм заяв у сфері державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 18 листопада 2016 року № 3268/5 Про затвердження форм заяв у сфері державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань , зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 18 листопада 2016 року за № 1500/29630.
Матеріали справи підтверджують заповнення Партією заяви від 28.01.2019 за формою, яка затверджена Наказом Міністерства юстиції України від 18 листопада 2016 року № 3268/5 (у редакції наказу Міністерства юстиції України від 29 серпня 2018 року № 2824/5), про що відображено у вступній частині.
Також, подання Партією: заяви від 28.01.2019; статуту; протоколів від 25.01.2019; реєстру осіб, які брали участь в роботі 2-го етапу XXXII Позачергового З`їзду Партії 25.01.2019; програми Партії - державною мовою, і додатково, за бажанням позивача, додані заяви від 27.12.2018 і від 25.01.2019 - іншою мовою, що не вказує про суперечність поданих Партією документів вимогам ст. 15 Закону в цій частині.
З положень статуту Партії убачається дотримання вимог ст. 8 Закону, а саме:
1) найменування політичної партії - п.1.5 Статуту;
2) перелік статутних органів, порядок їх утворення, їхні повноваження і термін цих повноважень - п.4.1 Первинні осередки ПСПУ, п.4.2 Місцеві організації ПСПУ п.4.3 Регіональні організації ПСПУ;
3) порядок вступу до політичної партії, зупинення та припинення членства в ній - п.3.1.1. Вступ до ПСПУ, п.3.1.2. Зупинення членства п.3.1.3 Припинення членства;
4) права та обов`язки членів політичної партії, підстави припинення та зупинення членства в політичній партії - п.3.4 Права та обов`язки членів ПСПУ, п. 3.1.3. Підстави припинення членства, п.3.1.2 Підстави зупинення членства;
5) порядок створення, загальну структуру та повноваження обласних, міських, районних організацій політичної партії та її первинних осередків - п.4 Загальна структура ПСПУ, порядок створення та повноваження організацій Партій та її первинних осередків п.4.3 Регіональні організації ПСПУ - обласні, республіканські АР Крим, міст Києва та и Севастополя. п.4.2 Місцеві організації ПСПУ -сільські, селищні, районні в містах, міські, районні організації ПСПУ, п.4.1 Первинні осередки;
6) порядок внесення змін та доповнень до статуту і програми політичної партії - п.7 Порядок внесення змін і доповнень до Статуту і Програми ПСПУ;
7) порядок скликання та проведення партійних з`їздів, конференцій, зборів та інших представницьких органів політичної партії - п.4.1.2.1. Порядок скликання та проведення зборів первинного осередку ПСПУ, п.4.2.1.1. Порядок скликання і проведення конференції (ст.4.2.1.2 зборів) міської організації ПСПУ, п.4.3.2.1 Порядок скликання і проведення конференції (ст.4.3.2.2 зборів) регіональної організації ПСПУ, п. 5.1.1.1 Скликання і проведення з`їзду ПСПУ;
8) джерела матеріальної та фінансової підтримки політичної партії, її місцевих організацій, порядок здійснення витрат політичної партії - п. 6 Джерела матеріальної і фінансової підтримки ПСПУ;
8.1) порядок здійснення внутрішньопартійного фінансового контролю (аудиту) за надходженнями і витратами політичної партії її місцевих організацій, а також порядок утворення (призначення на посаду та звільнення з посади), повноваження і термін повноважень органів чи посадових осіб, відповідальних за здійснення такого контролю (аудиту) - п.6.8 Контрольно-ревізійна комісія (КРК) ПСПУ здійснює внутрішньопартійний фінансовий контроль (аудит), п.5.2.3 обрання Голови та заступника Голови КРК та їхні повноваження;
8.2) порядок залучення аудиторської фірми для проведення зовнішнього незалежного фінансового аудиту звітності про доходи, майно, витрати і фінансові зобов`язання політичної партії, її місцевих організацій - п. 6.9 Прийняття рішення та проведення зовнішнього незалежного фінансового контролю (аудиту);
9) порядок ліквідації (саморозпуску), реорганізації політичної партії, використання її коштів та іншого майна, що залишилися після її ліквідації (саморозпуску) - п.8 Припинення діяльності ПСПУ або її структурних утворень: припинення, реорганізація, ліквідація (в т. ч. саморозпуск);
10) розмір квот, що визначає мінімальний рівень представництва жінок і чоловіків у виборчому списку кандидатів у народні депутати України від партії у загальнодержавному окрузі, кандидатів у депутати місцевих рад в багатомандатних виборчих округах і має становити не менше 30 відсотків загальної кількості кандидатів виборчому списку - п.5.1.1.1 Повноваження з`їзду ПСПУ щодо встановлення квот, п. 4.3.2.2 Повноваження конференції (зборів) регіональної організації ПСПУ щодо встановлення квот.
Таким чином, з огляду на відображення у статуті Партії відомостей, що передбачені п.п. 2, 3, 5, 7, 8 Закону, враховуючи, що у правовому висновку не міститься реального обґрунтування суперечності статуту Партії нормам Закону, необґрунтованими є викладені відповідачем висновки про не узгодженість норм статуту Партії положенням Закону, а відповідно про їх суперечність йому у такій частині.
Вказане свідчить що оскаржуване рішення прийнято на підставі невмотивованого правового висновку, отже наявні підстави для визнання його протиправним, та таким, що підлягає скасуванню.
Таким чином, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції та не дають підстав вважати, що судом невірно застосовано норми матеріального права.
Колегія суддів враховує, що відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Відповідно до ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і доведенні перед судом їх переконливості.
В силу положень ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Крім того, позиція ЄСПЛ ґрунтується на тому, що: право на об`єднання - невід`ємна частина права, гарантованого статтею 11 Конвенції. ... Спосіб, в який національним законодавством закріплено цю свободу та її практичне застосування органами державної влади, є проявом стану демократії в певній країні , (див. inter alia, рішення ЄСПЛ у справі Корецький та інші проти України від 3 квітня 2008 року, §38; рішення у справі Горжелік та інші проти Польщі (Gorzelik and Others v. Poland) від 17 лютого 2004 року, § 58).
У рішенні в справі Президентська партія Молдови проти Російської Федерації (рішення ЕСПЛ від 5 жовтня 2004 року, §31) Європейський суд встановив порушення статті 11 Європейської конвенції з тих підстав, що діями органів влади були порушені конвенційні та законні права партії, яка у зв`язку з цим не могла функціонувати протягом значного часу і не могла брати участь в регіональних виборах .
Керівні принципи правового регулювання діяльності політичних партій , видані ОБСЄ/БДІПЛ та Венеціанською комісією 15-16 жовтня 2010 року, визначають: Виконання законодавства, що стосується політичних партій, повинно здійснюватися органами, неупередженість яких гарантується юридично і фактично. Закон має точно визначати повноваження контролюючих органів та межі цих повноважень. Також необхідно законодавчо забезпечити неупереджене та об`єктивне застосування цими органами законів про партії. Ще одним компонентом правильного управління у даній сфері є своєчасність прийняття рішень. Рішення, що стосуються прав політичних партій, повинні прийматися у невідкладному порядку, особливо, коли вони пов`язані з такими критичними за термінами процесами, як вибори (Принцип 8 названих Керівних принципів ОБСЄ/БДІПЛ 2010 року).
У взаємозв`язку з наведеним слід зазначити, що відповідно до п. 30. Рішення Європейського Суду з прав людини у справі Hirvisaari v. Finland від 27.09.2001, рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані.
Згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.
Щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд, що і вчинено судом у даній справі.
Таким чином, враховуючи вищенаведене у сукупності, беручи до уваги при цьому кожен аргумент, викладений учасниками справи, колегія суддів приходить висновку про наявність підстав для відмови у задоволенні апеляційної скарги.
Керуючись ст.ст. 242, 308, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу Міністерства юстиції України на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 10 жовтня 2019 у справі за адміністративним позовом Прогресивної соціалістичної партії України до Міністерства юстиції України про визнання протиправною бездіяльності, визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії- залишити без задоволення.
Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 10 жовтня 2019 - залишити без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя-доповідач: В. В. Кузьменко
Судді: О. М. Ганечко
О. І. Шурко
Повний текст постанови виготовлено 24.02.2020
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.02.2020 |
Оприлюднено | 24.02.2020 |
Номер документу | 87768357 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьменко Володимир Володимирович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьменко Володимир Володимирович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьменко Володимир Володимирович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьменко Володимир Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні