Рішення
від 24.02.2020 по справі 300/2011/19
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"24" лютого 2020 р. справа № 300/2011/19

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:

судді Біньковської Н.В.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в приміщенні суду адміністративну справу за позовом приватного акціонерного товариства "Фірма "Нафтогазбуд" до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області про скасування вимоги про сплату боргу (недоїмки) № Ю-14392-17 від 10.09.2019,-

ВСТАНОВИВ:

ПАТ "Фірма "Нафтогазбуд" звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області про скасування вимоги про сплату боргу (недоїмки) №Ю-14392-17 від 10.09.2019. Позовні вимоги обгрунтовані тим, що відповідачем, в порушення вимог статті 4 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування , протиправно винесено вимогу про сплату боргу (недоїмки) зі сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування №Ю-14392-17 від 10.09.2019 на суму 186692,24 грн., не зарахувавши до сплати єдиний внесок, сплачений позивачем за його структурний підрозділ - УМ-22 ПАТ Фірма Нафтогазбуд . Позивач зазначає, що сплата єдиного внеску за структурний підрозділ проводиться ним у зв`язку з блокуванням розрахункових рахунків підрозділу, структурний підрозділ не є суб`єктом господарювання, відповідно до статуту не має окремого балансу, що виключає його з кола роботодавців. Наголошує, що мета справляння єдиного внеску, яка полягає у забезпеченні страхових виплат за поточними видами загальнообов`язкового державного соціального страхування, досягнута позивачем шляхом сплати через відкритий на свій відокремлений підрозділ рахунок, кошти на якому є майном позивача, як юридичної особи.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 30.10.2019 відкрито провадження в справі за правилами спрощеного позовного провадження.

Відповідач скористався правом на подання відзиву на позовну заяву, відповідно до якого стосовно заявлених позовних вимог заперечив. Зазначає, що зміст позовних вимог, в тому числі викладена позивачем судова практика, не враховують внесених Законом України від 07.06.2018 №2449-VIII змін до ст.4 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування . Звертає увагу, що УМ-22 ПАТ Фірма Нафтогазбуд було своєчасно подано звіти з ЄСВ за січень - серпень 2019, згідно з якими страхувальником є УМ-22 ПАТ Фірма Нафтогазбуд (код ЄДРПОУ 04715612), таким чином останній є платником ЄСВ в розумінні Закону України №2464-VIII, на якого поширюються права та обов`язки визначені цим Законом. Однак, УМ-22 ПАТ Фірма Нафтогазбуд несвоєчасно сплачував внески, а сплачені позивачем кошти зараховані в рахунок сплати платника ПАТ "Фірма "Нафтогазбуд", а не структурного підрозділу. Також зазначає, що відповідно до п.7 ст.9 Закону України №2464-VIII єдиний внесок сплачується шляхом перерахування платником безготівкових коштів з банківського рахунку платника, про блокування всіх розрахункових рахунків УМ-22 ПАТ Фірма Нафтогазбуд позивачем доказів не надано.

Позивач подав суду відповідь на відзив, в якому заперечив правову позицію відповідача з підстав, наведених у позові. Додатково зазначає, що відповідач з 2013 року зараховував сплачені позивачем кошти в погашення заборгованості за структурний підрозділ УМ-22, однак лише з січня 2019 відповідач неправомірно трактує законодавство та перешкоджає у своєчасній сплаті єдиного внеску. Звертає увагу, що позивач також здійснює сплату ПДФО та військового збору за структурний підрозділ за аналогічні періоди, і в цьому випадку відповідачем зарахування таких коштів здійснено. Вважає, що відповідач діє без дотримання єдиної правової єдності.

Заяв про розгляд справи з викликом сторін суду не надходило. У відповідності до вимог ст.262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглянув справу за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін за наявними у справі матеріалами.

У зв`язку з перебуванням головуючим суддею у справі з 11.11.2019 по 15.11.2019 у відрядженні, з 26.12.2019 по 20.01.2020 - у відпустці, строки розгляду справи продовжено.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши в сукупності письмові докази, суд встановив наступне. Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 29.12.1993 здіснено запис про проведення державної реєстрації ПАТ "Фірма "Нафтогазбуд" (код ЄДРПОУ 01293961), одним із відокремлених підрозділів ПАТ "Фірма "Нафтогазбуд" без статусу юридичної особи значиться УМ-22 ПАТ Фірма Нафтогазбуд (код ЄДРПОУ 04715612).

11.02.2019, 12.03.2019, 09.04.2019, 15.05.2019, 07.06.2019, 11.07.2019, 13.08.2019 та 11.09.2019 страхувальником УМ-22 ПАТ Фірма Нафтогазбуд подано відповідачу звіти про нарахування та сплату сум єдиного внеску (а.с.39-46).

Відповідно до наданої суду довідки, виданої Львівською обласною дирекцією АТ Райффайзен Банк Аваль , у вказаному банку УМ - 22 ПАТ Фірма Нафтогазбуд відкрито два рахунки, станом на 25.11.2019 рахунок НОМЕР_3 заблоковано 30.04.2013, залишок на рахунках становить 139.00 грн., рахунок № НОМЕР_1 є рахунком для врахування страхових коштів (не заблоковано) (а.с.53).

ПАТ "Фірма "Нафтогазбуд" платіжними дорученнями №3930 від 17.01.2019 на суму 2860,00 грн., №4251 від 07.03.2019 на суму 4897,99 грн., №36 від 19.03.2019 на суму 3830, 00 грн., №1038 від 08.07.2019 на суму 3144,71 грн., №4437 від 22.07.2019 на суму 3990,00 грн., №1409 від 22.08.2019 на суму 3990,00 грн., №1523 від 09.09.2019 на суму 3300,95 грн., всього на суму - 26103,65 грн., через банківські установи перераховано кошти із призначенням платежу, зокрема, платник - 04715612, сплата ЄСВ (22%), код платежу 71010000 за УМ - 22 ПАТ Фірма Нафтогазбуд (а.с.9-15).

05.09.2019 структурним підрозділом ПАТ "Фірма "Нафтогазбуд" - УМ-22 ПАТ Фірма Нафтогазбуд на адресу Головного управління ДПС в Івано-Франківській області направлено лист - вимогу провести відповідні зміни в обліковій картці УМ-22 ПАТ Фірма Нафтогазбуд , у зв`язку з виявленням розбіжностей в оплаті сум єдиного соціального внеску в розмірі 18722,70 грн. (згідно платіжних доручень №3930 від 17.01.2019 на суму 2860,00 грн., №4251 від 07.03.2019 на суму 4897,99 грн., №36 від 19.03.2019 на суму 3830, 00 грн., №4437 від 22.07.2019 на суму 3990,00 грн., №1038 від 08.07.2019 на суму 3144,71 грн.) (а.с.16).

10.09.2019 відповідачем сформовано вимогу про сплату УМ-22 ПАТ Фірма Нафтогазбуд боргу (недоїмки) по єдиному внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування №Ю-14392-17 від 10.09.2019 на суму 186692,24 грн. (а.с.7).

16.09.2019 позивачем на адресу відповідача направлено лист №390 від 16.09.23019, яким позивач просив зарахувати сплачені кошти відповідно до вказаного призначення платежу, а саме за структурний підрозділ УМ-22 ПАТ Фірма Нафтогазбуд , та продовжувати зараховувати кошти і надалі (а.с.19-20).

23.09.2019 позивачем отримано відповідь, згідно з якою відповідач, з урахуванням вимог ч.4 ст.8, ч.2 ст.9, ч.7-9 ст.25 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування , п.7 Порядку заповнення документів на переказ у разі сплати (стягнення) податків, зборів, митних платежів, єдиного внеску, здійснення бюджетного відшкодування податку на додану вартість, повернення помилково або надміру зарахованих коштів, затвердженого наказом МФУ від 24.07.2015 №666, повідомив про відсутність можливості зарахувати кошти в рахунок погашення зобов`язань по сплаті єдиного внеску структурного підрозділу - УМ-22 ПАТ Фірма Нафтогазбуд (а.с.17-18).

Відповідно до облікової картки платника єдиного внеску УМ - 22 ПАТ Фірма Нафтогазбуд , станом на 31.08.2019 заборгованість по єдиному внеску становить 186692,24 грн. (а.с.47).

Не погоджуючись з вимогою про сплату боргу (недоїмки) зі сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування №Ю-14392-17 від 10.09.2019, позивач звернувся до суду з адміністративним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склались між сторонами, суд зазначає наступне.

Одним з конституційних обов`язків кожного, є сплата податків і зборів в порядку і розмірах, встановлених законом (ст.67 ч.1 Конституції України).

Спеціальним законом, який визначає правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку є Закон України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування від 08 липня 2010 року №2464-VI (надалі також - Закон №2464-VI).

Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 1 Закону №2464-VI, єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (надалі - єдиний внесок) - консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов`язкового державного соціального страхування в обов`язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб та членів їхніх сімей на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Відповідно до статті 4 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування платниками єдиного внеску є роботодавці, зокрема:

- підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою - підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ і організацій, інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами;

- філії, представництва, інші відокремлені підрозділи підприємств, установ та організацій (у тому числі міжнародні), утворені відповідно до законодавства України, які мають окремий баланс і самостійно здійснюють розрахунки із застрахованими особами.

Згідно з частиною 2 статті 6 Закону №2464-VI (в редакції, чинній на час спірних правовідносин), платник єдиного внеску зобов`язаний, зокрема: своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок (пункт 1); подавати звітність та сплачувати до органу доходів і зборів за основним місцем обліку платника єдиного внеску у строки, порядку та за формою, встановленими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, за погодженням з Пенсійним фондом та фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування (пункт 4).

У відповідності до частини 4 статті 8 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (в редакції, чинній на час спірних правовідносин) порядок нарахування, обчислення і сплати єдиного внеску визначається цим Законом, в частині адміністрування - Податковим кодексом України, та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.

Порядок обчислення та строки сплати єдиного внеску визначені статтею 9 Закону №2464-VІ, якою передбачено, що:

- сплата єдиного внеску здійснюється у національній валюті зокрема шляхом внесення відповідних сум єдиного внеску на рахунки органів доходів і зборів, відкриті в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, для його зарахування (частина 5 статті 9);

- для зарахування єдиного внеску в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, та його територіальних органах відкриваються в установленому порядку небюджетні рахунки відповідному органу доходів і зборів. Зазначені рахунки відкриваються виключно для обслуговування коштів єдиного внеску; обслуговування коштів єдиного внеску здійснюється згідно з положенням про рух коштів, що затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, та центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної бюджетної політики, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, Пенсійним фондом та фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування (частина 6 статті 9 в редакції, чинній на час спірних правовідносин);

- єдиний внесок сплачується шляхом перерахування платником безготівкових коштів з його банківського рахунку (частина 7 статті 9);

- днем сплати єдиного внеску вважається: у разі перерахування сум єдиного внеску з рахунку платника на відповідні рахунки органу доходів і зборів - день списання банком або центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, суми платежу з рахунку платника незалежно від часу її зарахування на рахунок органу доходів і зборів (пункт 1 частини 10 статті 9 в редакції, чинній на час спірних правовідносин);

- єдиний внесок підлягає сплаті незалежно від фінансового стану платника. За наявності у платника єдиного внеску одночасно із зобов`язаннями із сплати єдиного внеску зобов`язань із сплати податків, інших обов`язкових платежів, передбачених законом, або зобов`язань перед іншими кредиторами зобов`язання із сплати єдиного внеску виконуються в першу чергу і мають пріоритет перед усіма іншими зобов`язаннями, крім зобов`язань з виплати заробітної плати (доходу) (частина 12 статті 9).

Частиною 9 статті 25 Закону №2464 встановлено, що передача платниками єдиного внеску своїх обов`язків з його сплати третім особам заборонена, крім випадків, передбачених законодавством.

Таким чином, Закон України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування , який є спеціальним, покладає на платника єдиного внеску безумовний, пріоритетний обов`язок зі сплати єдиного внеску шляхом внесення відповідних сум єдиного внеску на рахунки органів доходів і зборів з його банківського рахунку.

Водночас, вказаний Закон не передбачає випадків, коли, як у цій справі, існують обставини, що перешкоджають виконанню обов`язку зі сплати єдиного внеску. Тобто, не визначено порядок виконання встановленого Законом №2464 обов`язку платника єдиного внеску щодо його сплати в умовах, зокрема, неможливості застосування регламентованого цим Законом способу виконання відповідного обов`язку.

Натомість, згідно статті 3 Закону №2464 збір та ведення обліку єдиного внеску здійснюються за принципами, зокрема, обов`язковості сплати, захисту прав та законних інтересів застрахованих осіб.

Згідно статей 58, 64 Господарського кодексу України, статті 95 Цивільного кодексу України відокремлений підрозділ юридичної особи не є юридичною особою, тобто не має повної цивільної право і дієздатності, і в той же час, наділяється правом здійснювати представництво і захист інтересів юридичної особи, якою він створений, в тих межах, в яких йому це доручено відповідною юридичною особою. Створення відокремленого підрозділу не потребує окремої державної реєстрації у Єдиному державному реєстрі, відомості про нього залучаються до реєстраційної справи суб`єкта господарювання та включаються до Єдиного державного реєстру в порядку, визначеному законом.

Тобто, відокремлений підрозділ не є самостійним учасником господарських відносин і діє виключно від імені юридичної особи і виключно у межах повноважень, наданих йому юридичною особою у положенні. У взаємовідносинах з сторонніми організаціями відокремлений підрозділ виступає лише як представник самої юридичної особи, а отже у взаємовідносинах з самою юридичною особою відокремлений підрозділ не може розглядатись для останньої як третя особа. Фактично діяльність як і підприємства, так і його відокремленого підрозділу спрямованні на здійснення завдань встановлених в статуті підприємства.

Як встановлено судом, у платіжних дорученнях №3930 від 17.01.2019 на суму 2860,00 грн., №4251 від 07.03.2019 на суму 4897,99 грн., №36 від 19.03.2019 на суму 3830, 00 грн., №4437 від 22.07.2019 на суму 3990,00 грн., №1038 від 08.07.2019 на суму 3144,71 грн. у полі Призначення платежу" позивачем зазначено код платника єдиного внеску - 04715612, який належить структурному підрозділу УМ-22 ПАТ Фірма Нафтогазбуд , а також про зарахування коштів - для УМ-22 ПАТ Фірма Нафтогазбуд .

В спірному випадку, суд вважає, що сплата структурним підрозділом УМ-22 ПАТ Фірма Нафтогазбуд єдиного внеску через рахунок юридичної особи ПАТ Фірма Нафтогазбуд не може підпадати під дію заборони на передачу повноважень зі сплати єдиного соціального внеску третім особам, передбачену частиною 9 статті 25 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування , оскільки підприємство не передавало своїх обов`язків зі сплати Єдиного соціального внеску третім особам, а сумлінно виконувало їх у порядку, передбаченому чинним законодавством.

Крім того, відповідач не спростував із наданням відповідних доказів, твердження позивача про відсутність у структурного підрозділу УМ-22 ПАТ Фірма Нафтогазбуд окремого балансу.

Відповідно до приписів пункту 5 розділу І Порядку ведення органами Державної фіскальної служби України оперативного обліку податків і зборів, митних та інших платежів до бюджетів, єдиного внеску загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міністерства фінансів України №422 від 07.04.2016, при виявленні некоректних базових записів структурними підрозділами за напрямами роботи готується коригуючий документ з обов`язковим посиланням на первинний документ, показники якого виправляються. Коригування даних в інформаційній системі органів ДФС здійснюється підрозділами, відповідальними за введення таких даних з первинних документів, за поточною датою.

У разі необхідності коригування облікових показників ІКП у ручному режимі таке коригування здійснюється виключно за рішенням керівника (заступника керівника) органу ДФС, підготовленим відповідним структурним підрозділом за напрямом роботи.

Враховуючи все вищевикладене, суд дійшов висновку про неправомірне не зарахування відповідачем сплачених УМ-22 ПАТ Фірма Нафтогазбуд через рахунок ПАТ Фірма Нафтогазбуд сум єдиних внесків до облікової картки платника структурного підрозділу.

Як наслідок, оскаржувана вимога про сплату боргу (недоїмки) зі сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування №Ю-14392-17 від 10.09.2019 на суму 186692,24 грн. підлягає скасуванню.

При цьому суд вважає за необхідне звернути увагу відповідача, що зміни до абзацу 5 пункту 1 частини 1 статті 4 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування , внесені Законом України від 07.06.2018 №2449-VIII, відбулись у зв`язку із прийняттям Закону України Про дипломатичну службу з метою врегулювання відносин щодо сплати єдиного внеску працівниками дипломатичних служб.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивач платіжним дорученням за №1791 від 21.10.2019 підтвердив сплату судового збору в загальному розмірі 2800,00 грн., а тому на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача підлягає стягненню судовий збір в цьому ж розмірі.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Скасувати вимогу про сплату боргу (недоїмки) №Ю-14392-17 від 10.09.2019.

Стягнути на користь приватного акціонерного товариства "Фірма "Нафтогазбуд" (код ЄДРПОУ 01293961, вул. Стрийська 144, м. Львів, 79026) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Івано-Франківській області (код ЄДРПОУ 43142559, вул. Незалежності 20, м. Івано-Франківськ, 76018) сплачений судовий збір в розмірі 2800,00 грн. (дві тисячі вісімсот гривень 00 копійок).

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Відповідно до статей 255, 295, 297, підпункту 15.5 пункту 15 частини 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до суду апеляційної інстанції через Івано-Франківський окружний адміністративний суд.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Суддя /підпис/ Біньковська Н.В.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.02.2020
Оприлюднено25.02.2020
Номер документу87796067
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —300/2011/19

Ухвала від 14.12.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 02.07.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Постанова від 19.05.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 14.04.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 14.04.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Рішення від 24.02.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Біньковська Н.В.

Ухвала від 30.10.2019

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Біньковська Н.В.

Ухвала від 11.10.2019

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Біньковська Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні