ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
19 лютого 2020 рокуСєвєродонецькСправа № 360/4983/19
Луганський окружний адміністративний суд
у складі головуючого судді Тихонова І.В.,
за участю
секретаря судового засідання Таращенко О.В.
та
представників сторін:
від позивача - не прибув
від відповідача - не прибув
розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю Гірниче підприємство Антрацитвугілля про анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 07.09.2009 № 5015, -
ВСТАНОВИВ:
22 листопада 2019 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Державної служби геології та надр України (далі - позивач) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Гірниче підприємство "Антрацитвугілля" (далі - відповідач), в якій просить:
- припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5015 від 07.09.2009, наданого позивачу.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідачу надано спеціальний дозвіл на користування надрами № 5015 від 07.09.2009 з метою продовження видобування кам`яного вугілля (антрациту).
З моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, у користувача надр виникають права та обов`язки, передбачені Кодексом України про надра. Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (надалі- Порядок № 615), спеціальним дозволом на користування надрами № 5015 від 07.09.2009, Угодою про умови користування надрами № 5015 від 07 вересня 2009 року, тощо.
Особливою умовою № 4 Спеціального дозволу № 5015 від 07.09.2009 передбачено, що надрокористувач зобов`язаний подавати щорічну звітність перед ДНВП "Геоінформ України" про стан запасів корисних копалин за формою 5-гр. Державне науково-виробниче підприємство "Державний інформаційний геологічний фонд України" (далі - ДНВП "Геоінформ України") листом № 07.04.2015 № 02/302-0972 надало інформацію щодо відсутності звітності надрокористувачів Донецької та Луганської областей за формою 5-гр за 2014 рік, зокрема, щодо ТОВ "ГП "Антрацитвугілля".
Згідно переліку надрокористувачів Донецької, Луганської областей, які отримали спеціальний дозвіл на користування надрами з метою видобування корисних копалин, але не звітували до ДНВП "Геоінформ України" щодо руху запасів (ф.5-гр) за 2014 рік, від ТОВ "ГП "Антрацитвугілля" звітність не надходила.
Державна служба геології та надр України наказом № 122 від 19.05.2015 зупинила дію спеціального дозволу на користування надрами та надала Відповідачу строк 30 календарних днів для усунення порушень. Оскільки на момент надання спеціального дозволу Відповідач був зареєстрований за адресою 94613, м. Антрацит Луганської області, вул. Петровського, 22 , проте, станом на 2015 рік м Антрацит Луганської області було включене в Перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, затвердженого Розпорядженням КМУ від 07 листопада 2014 року № 1085-р (в редакції від 05 травня 2015 року). Позивач повідомив Відповідача шляхом публікації оголошення в газеті "Урядовий кур`єр" (№ 101 від 09 червня 2015 року).
15 серпня 2016 року на адресу Держгеонадр надійшов лист Державної фіскальної служби України № 12166/5/99-99-12-03-04-16 від 15 липня 2016 року (ех. № 13370/02/14-16), в якому ДФС надавало Перелік суб`єктів господарювання, що не вносили, несвоєчасно вносили суми податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин або не виконували податкових зобов`язань з цієї плати (протягом шести місяців) станом на 01.06.2016 року. Згідно вищезазначеного переліку, ТОВ "ГП "Антрацитвугілля" мало заборгованість у сумі 74,80 тис. грн.
В зв`язку з чим, Наказом Держгеонадр № 378 від 25 жовтня 2016 року було внесено зміни до пункту 152 додатку до наказу від 19.05.2015 № 122 та встановлено термін на усунення порушень до 01.12.2016.
В зазначені строки надрокористувач порушення не усунув.
В подальшому наказом Держгеонадр № 482 від 15 грудня 2016 року у додатку до Наказу Держгеонадр від 25.10.2016 № 378 в графі 10 слова "встановити термін усунення порушень до 01.12.2016" замінити словами "встановити термін усунення порушень до 01.05.2017".
28 квітня 2017 року на адресу Держгеонадр надійшло подання Державної фіскальної служби України № 6896/5/99-99-12-03-04-16 від 26 квітня 2017 року (ех. № 1045/01/14-17), в якому ДФС надає інформацію про заборгованість з рентної плати за користування надрами суб`єктів господарювання, що не вносили, несвоєчасно вносили суми податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин (протягом шести місяців). Відповідно до Додатку № 1 до листа - Переліку суб`єктів господарювання, що не вносили, несвоєчасно вносили суми податкових зобов`язань рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин (протягом шести місяців) станом на 01.04.2017 року. Відповідач - ТОВ "ГП "Антрацитвугілля" - є суб`єктом господарювання, який станом на 01.04.2017 року мав суму податкового боргу 71,6 тис. грн. В зв`язку з чим, ДФС просило розглянути питання про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами, виданого ТОВ "ГП "Антрацитвугілля".
Наказом Держгеонадр № 231 від 17 травня 2017 року було вирішено внести зміни до Наказу Держгеонадр від 19.05.2015 № 122 в графі 10 слова "встановити термін усунення порушень до 01.12.2016" замінити словами "встановити термін усунення порушень до 01.09.2017" та вважати таким, іцо втратив чинність Наказ Держгеонадр № 482 від 15 грудня 2016 року "Щодо внесення змін до наказу Держгеонадр від 25.10.2016 № 378".
27 грудня 2018 року на адресу Держгеонадр надійшло подання Державної фіскальної служби України № 24458/5/99-99-12-03-04-16 від 27 грудня 2018 року, в якому ДФС надає інформацію про заборгованість з рентної плати за користування надрами суб`єктів господарювання, що не вносили, несвоєчасно вносили суми податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин (протягом шести місяців). Відповідно до Додатку № 1 до листа - Переліку суб`єктів господарювання, що не вносили, несвоєчасно вносили суми податкових зобов`язань рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин (протягом шести місяців) станом на 01.12.2018. Відповідач - ТОВ "ГП "Антрацитвугілля" - є суб`єктом господарювання, який станом на 01.12.2018 року мав суму податкового боргу 71,5 тис. грн. В зв`язку з чим, ДФС просило розглянути питання про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами, виданого ТОВ "ГП "Антрацитвугілля".
Крім того зазначив, що відповідач на момент отримання спеціального дозволу на користування надрами був зареєстрований на території, яка станом на 2019 рік входила до переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, Держгеонадра подало оголошення до офіційного періодичного видання Урядовий кур`єр (№ 93 від 21.05.2019) з проханням надати до Держгеонадр у 15-денний строк, з моменту опублікування оголошення, власну позицію (згоду/не згоду) на припинення права користування надрами, шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами у зв`язку з порушення вимог передбачених спеціальним дозволом. Інформація щодо згоди на анулювання спеціального дозволу на користування надрами до Держгеонадр не надходила, отже самостійно анулювати спеціальний дозвіл не є можливим.
На підставі викладеного позивач просив припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 07.09.2009 № 5015, наданого ТОВ Гірниче підприємство Антрацитвугілля .
Представник відповідача 15.01.2020 за вх. № 1529/2020 через канцелярію суду надав відзив на позовну заяву (арк.спр.54-63), якому зазначив, що на виконання Закону №1669 розпорядженнями Кабінету Міністрів України № 1053-р від 30 жовтня 2014 року та від 02 грудня 2015 року №1275-р затверджено перелік населених пунктів, на території яких здійснювалась антитерористична операція, згідно з додатком до якого, до зазначених населених пунктів належить, зокрема, населений пункт м. Антрацит Луганської області. Виходячи з приписів, датою початку періоду проведення антитерористичної операції (ООС) є 14.04.2014 року, яка на сьогоднішній день не закінчена.
На засвідчення настання форс-мажорних обставин відповідач звернувся до Торгово - Промислової палати України, так сертифікатами про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) № 1085 від 14.10.2014, № 3767\05-04\20., № 1086 від 14.10.2014 № 3767\05-4\9 Торгово-промислова палата України засвідчила ТОВ ГП Антрацитвугілля факт настання обставин непереборної сили, з 01.08.2014 при здійсненні господарської діяльності на території Луганської області та дотриманні законодавчих актів України, які стосуються справляння податків та обов`язкових платежів до закінчення АТО, а також продовження гранічних строків для подання звітності. На виконання вище зазначеного відповідач в червні 2015 року подав звіт до ДНВП Геоінформ України за формою 5-гр про стан запасів корисних копалин за спеціальним дозволом на користування надрами № 5015 від 07.09.2009 за 2014 рік.
Щодо несвоєчасного виконання податкових зобов`язань, сплати рентної плати за користування надрами відповідач зазначив, що заборгованість, яка виникла у ТОВ ГП Антрацитвугілля станом на 01.08.2014 в сумі 71,5 тис. грн. є безнадійною податковою заборгованістю та підлягає списанню.
Постановою Луганського окружного адміністративного суду 19 серпня 2017 року по справі № 812/677/17 позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю Гірниче підприємство Антрацитвугілля до Головного управління ДФС у Луганській області про визнання протиправним дій щодо відмови у списанні податкового боргу та зобов`язання вчинити певні дії задоволені частково, а саме суд підтвердив, що для відповідача існування форс-мажорні обставин, які підтверджені сертифікатами про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили). Відповідно до положень Закону України № 1669 достатньою підставою для звільнення від сплати податків є встановлення факту здійснення ними діяльності на території проведення антитерористичної операції за період з 14.04.2014., на підставі чого, показники податкової звітності ТОВ мають дорівнювати нулю в цей період.
На підставі вищезазначеного вважає, що у відповідача на дату розгляду справи у суді відсутні будь-які порушення, які би могли трактуватися позивачем, як підстави для припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5015 від 07.09.2009.
Ухвалою суду від 27.11.2019 прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження (арк.спр. 1-2).
Ухвалою суду від 22.01.2020 закрито підготовче провадження, справу призначено до розгляду у відкритому судовому засіданні (акр. спр. 103).
Представник позивача в судове засідання не прибув, про дату, час та місце слухання справи повідомлений належним чином. 10.02.2020 (вх. № 5323/2020) через канцелярію суду надав клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження (арк. спр. 113).
Представник відповідача у судове засідання не прибув, про дату, час та місце судового розгляду справи повідомлений належним чином. 19.02.2020 (вх. № 6464/2020) через канцелярію суду надав клопотання про розгляд справи без його участі (арк.спр.123).
Відповідно до частини дев`ятої статті 205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Оскільки сторони про дату, час і місце судового розгляду повідомлені належним чином і відсутня потреба заслухати свідка чи експерта, суд вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження на підставі наявних у ній доказів.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-77, 90 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд дійшов наступного.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
Судом установлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю Гірниче підприємство Антрацитвугілля зареєстровано як юридична особа 29.11.2004, № запису 13791020000000523, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 18.02.2020 за № 1006353695 (арк.спр. 119-122).
07 вересня 2009 року Державна служба геології та надр України видало ТОВ Гірниче підприємство Антрацитвугілля спеціальний дозвіл на користування надрами № 5015 (арк.спр.11).
Цей дозвіл надав відповідачу право на видобування кам`яного вугілля - антрациту у поле шахти Петровенківська № 1 пласт h. Дозвіл виданий строком на 20 років.
Невід`ємною частиною спеціального дозволу є Угода про умови користування надрами від 07 вересня 2009 року № 5015, укладена між Державною службою геології та надр України та ТОВ Гірниче підприємство Антрацитвугілля (арк.спр. 12-15).
Сторони угоди визнали, що ця Угода є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами, яка регулює і конкретизує передбачені чинним законодавством України та дозволом технічні, технологічні, організаційні, фінансові, економічні, соціальні, екологічні аспекти користування надрами.
Згідно з пунктом 7.2 Угоди надрокористувач зобов`язаний у встановленому порядку подавати до ДНВП "Геоінформ України" щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр.
Таким чином, подання до ДНВП "Геоінформ України" щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр є обов`язковою умовою спеціального користування надрами, прямо передбаченою дозволом та Угодою.
Листом від 07.04.2015 № 02/302-0972 державне науково-виробниче підприємство "Державний інформаційний геологічний фонд України" повідомило Держгеонадра України, що інформація від надрокористувачів Донецької та Луганської областей щодо руху запасів (форма 5-гр) за 2014 рік не надходила (арк. спр. 17).
19.05.2015 відбулось засідання Робочої групи Держгеонадра України для попереднього розгляду питань продовження строку дії, переоформлення, внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами, внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами, внесення змін до Угоди про умови користування надрами, зупинення, поновлення дії, анулювання спеціального дозволу на користування надрами.
На цьому засіданні прийнято рішення про наявність підстав для зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами від 21.12.2010 № 5256, виданого ПП "Згода-Лугпостач", відповідно до підпункту 1 пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами за порушення надрокористувачам вимог пункту 3 статті 53 Кодексу України про надра.
19.05.2015 Держгеонадра України видано наказ № 122 "Щодо зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами" (арк. спр. 19), відповідно до пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, у зв`язку з невиконанням надрокористувачами Донецької та Луганської областей особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами, а саме щорічного звітування перед ДНВП "Геоінформ України" щодо руху запасів за формою № 5-гр за 2014 рік та враховуючи пропозиції Робочої групи Держгеонадра України вирішили зупинити дію спеціальних дозволів на користування надрами згідно з переліком, наведеним у додатку до цього наказу (арк.спр. 19).
Як свідчить витяг з Переліку спеціальних дозволів на користування надрами, дія яких зупинена (додаток до наказу від 19.05.2015 № 122) Держгеонадра України на підставі пп. 1 п. 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами зупинили дію дозволу від 07 вересня 2009 року № 5015, виданого ТОВ Гірниче підприємство Антрацитвугілля , у зв`язку з порушенням надрокористувачам пункту 3 статті 53 Кодексу України про надра. Надрокористувачу надано 30 календарних днів для усунення виявлених порушень (арк.спр. 19 зворотній бік).
Перелік надрокористувачів Донецької та Луганської областей, яким наказом Держгеонадра України від 19 травня 2015 року № 122 зупинено дію спеціальних дозволів на користування надрами та надано 30 календарних днів для усунення порушень у зв`язку з ненаданням щорічного звіту перед ДНВП "Геоінформ України" щодо руху запасів за формами №№ 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2014 рік оприлюднений в офіційному друкованому виданні "Урядовий кур`єр" (арк. спр. 20). ТОВ Гірниче підприємство Антрацитвугілля включене до цього переліку під № 151.
09.06.2015 в офіційному друкованому виданні "Урядовий кур`єр" оприлюднене оголошення, яким Держгеонадра України повідомили, що у зв`язку із не усуненням надрокористувачами причин зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами (перелік додається) прийнято рішення припинити право користування надрами у судовому порядку.
15 серпня 2016 року на адресу Державної служби геології та надр України (далі - Держгеонадр) надійшов лист Державної фіскальної служби України № 12166/5/99-99-12-03-04-16 від 15 липня 2016 року, в якому ДФС надало Перелік суб`єктів господарювання, що не вносили, несвоєчасно вносили суми податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин або не виконували податкових зобов`язань з цієї плати (протягом шести місяців) станом на 01.06.2016 року. Згідно вищезазначеного переліку, ТОВ "ГП "Антрацитвугілля" рахується заборгованість у сумі 74,80 тис. грн.(арк.спр.21-22).
Наказом Держгеонадр № 378 від 25 жовтня 2016 року було внесено зміни до пункту 152 додатку до наказу від 19.05.2015 № 122 та встановлено термін на усунення порушень до 01.12.2016 (арк.спр.23).
В подальшому наказом Держгеонадр № 482 від 15 грудня 2016 року у додатку до Наказу Держгеонадр від 25.10.2016 № 378 в графі 10 слова "встановити термін усунення порушень до 01.12.2016" замінити словами "встановити термін усунення порушень до 01.05.2017 (арк.спр.24).
26 квітня 2017 року на адресу Держгеонадр надійшло подання Державної фіскальної служби України № 6896/5/99-99-12-03-04-16 від 26 квітня 2017 року, в якому ДФС надає інформацію про заборгованість з рентної плати за користування надрами суб`єктів господарювання, що не вносили, несвоєчасно вносили суми податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин (протягом шести місяців). Відповідно до Додатку № 1 до листа - Переліку суб`єктів господарювання, що не вносили, несвоєчасно вносили суми податкових зобов`язань рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин (протягом шести місяців) станом на 01.04.2017 року. ТОВ "ГП "Антрацитвугілля" - є суб`єктом господарювання, який станом на 01.04.2017 року має суму податкового боргу 71,6 тис. грн. В зв`язку з чим, ДФС просило розглянути питання про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами, виданого ТОВ "ГП "Антрацитвугілля"(арк.спр.25-26).
Наказом Держгеонадр № 231 від 17 травня 2017 року внесені зміни до Наказу Держгеонадр від 19.05.2015 № 122 в графі 10 слова "встановити термін усунення порушень до 01.12.2016" замінити словами "встановити термін усунення порушень до 01.09.2017" та вважати таким, що втратив чинність Наказ Держгеонадр № 482 від 15 грудня 2016 року "Щодо внесення змін до наказу Держгеонадр від 25.10.2016 № 378" (арк.спр.27).
27 грудня 2018 року на адресу Держгеонадр надійшло подання Державної фіскальної служби України № 24458/5/99-99-12-03-04-16 від 27 грудня 2018 року, в якому ДФС надає інформацію про заборгованість з рентної плати за користування надрами суб`єктів господарювання, що не вносили, несвоєчасно вносили суми податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин (протягом шести місяців). Відповідно до Додатку № 1 до листа - Переліку суб`єктів господарювання, що не вносили, несвоєчасно вносили суми податкових зобов`язань рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин (протягом шести місяців) станом на 01.12.2018. Відповідач - ТОВ "ГП "Антрацитвугілля" - є суб`єктом господарювання, який станом на 01.12.2018 року мав суму податкового боргу 71,5 тис. грн. В зв`язку з чим, ДФС просило розглянути питання про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами, виданого ТОВ "ГП "Антрацитвугілля" (арк.спр.28-29).
Позивач 19.08.2019 звернувся до відповідача з листом щодо надання згоди/незгоди на припинення права користування надрами, направивши його на юридичну адресу надрокористувача, а саме 93400, бул. Дружби народів, 1-г, м. Сєвєродонецьк, Луганська обл.(арк.спр.31).
Вирішуючи справу по суті, до спірних правовідносин суд застосовує нижченаведені правові норми.
Відповідно до статті 24 Кодексу України про надра, користувачі надр зобов`язані використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та Угодою, тощо.
Відповідно до ст. 28 Кодексу України про надра. Користування надрами є платним, крім випадків, передбачених статтею 29 цього Кодексу. Плата справляється за користування надрами в межах території України, її континентального шельфу і виключної (морської) економічної зони. Плата за користування надрами справляється у вигляді: 1) рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин; 2) рентної плати за користування надрами в цілях, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин.
Підстави припинення права користування надрами визначені статтею 26 Кодексу України про надра.
Відповідно до пункту 5 частини 1 статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у разі використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр.
Отже, порушення вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр, є самостійною підставою для припинення права користування ними.
Однією з умов користування надрами, яка передбачена дозволом від 07.09.2009 № 5015 та ч. 2 ст.10 Угоди про умови користування надрами, було подання ДНВП "Геоінформ України" щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр.
В ході судового розгляду судом встановлено, що 12.05.2017 з метою захисту своїх прав, ТОВ ГП Антрацитвугілля звернулося до Луганського окружного адміністративного суду з позовною заявою про визнання незаконними дій Головного управління ДФС у Луганській області про визнання протиправними дій щодо відмови у списанні податкового боргу та зобов`язання вчинити певні дії.
Спірним питанням вищезазначеної справи № 812/677/17 є правомірність відмови податкового органу у списанні безнадійного податкового боргу, а саме ЄСВ за період серпень 2014 року-червень 2015 року у сумі 63 204, 25 грн., рентна плата за користування надрами для видобування корисних копалин за 2 квартал 2014 року у сумі 70068, 69 грн., із них основний борг - 61 670, 97 грн., пеня - 83 98, 62 грн., екологічний податок - за 2-4 квартал 2014 року у сумі 25 225, 10 грн., орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності за червень 2014 року - грудень 2014 року у сумі 44 259, 47 грн.
Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 19 серпня 2017 року у справі № 812/677/17 позовні вимоги задоволені частково. Визнано протиправною бездіяльність Головного управління ДФС у Луганській області щодо не розгляду заяви від 28.03.2017 № 20 ТОВ Гірниче підприємство Антрацитвугілля про списання заборгованості. Зобов`язано Головне управління ДФС у Луганській області розглянути заяву ТОВ Гірниче підприємство Антрацитвугілля про списання заборгованості від 28 березня 2017 року відповідно та прийняти вмотивоване рішення згідно податкового та бюджетного законодавства.
Ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 18 жовтня 2017 року апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Луганській області - залишено без задоволення, а постанову Луганського окружного адміністративного суду від 19 серпня 2017 року у справі № 812/677/17 - залишено без змін. Постанова суду набрала законної сили.
За приписами ч. 4 ст. 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини.
Крім того, з матеріалів справи встановлено, що 28.09.2017 ТОВ Гірниче підприємство Антрацитвугілля зверталося до Державної служби геології та надр України з листом № 43 з проханням надати відповідь щодо розгляду направленого на його адресу пакету документів щодо підписання угоди про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин - вугілля кам`яного що є невід`ємною частиною дозволу на користування надрами № 5430 від 6 грудня 2011 року та № 5015 від 07 вересня 2009 року у зв`язку з зміною підприємством місцезнаходження, з зазначенням адреси: м. Сєвєродонецьк, бульвар Дружби Народів, буд 1- Г (арк.спр.94 зворотній бік).
Також, з матеріалів справи встановлено, що 15 червня 2015 року та повторно 16 грудня 2019 року ТОВ Гірниче підприємство Антрацитвугілля надіслала на адрес Директора ДНВП Геоінформ України ОСОБА_1 звітний баланс запасів корисних капалин за 2014 рік за щорічною формою 5-ГР за спеціальним дозволом на користування надрами № 5015 від 07.09.2009 (поле шахти Петровеньківська № 1). Звіт, за формою 5-ГР за 2014 рік за спеціальним дозволом на користування надрами № 5015 від 07.09.2009 (поле шахти Петровеньківська № 1) ) та отримано Геонформ України за вх № 6198 від 16.12.2019 (арк.спр.66;76). ДНВП Державний інформаційний геологічний фонд України вищезазначений звіт прийнято про що свідчать відповідний штамп підприємства (арк.спр.77). Однак, будь якої відповіді від Державної служби геології та надр України на вищезазначені листи на адресу товариства не надано.
Відповідно до частини третьої статті 26 зазначеного Кодексу України про надра, законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами. Зокрема згідно з Порядком № 615, можуть мати місце додаткові підстави для припинення користування надрами, оскільки це передбачено частиною третьою статті 26 КУ про надра, але не може бути змінено правило, відповідно до якого у разі незгоди користувачів з припиненням права на користування надрами воно може припинятися лише у судовому порядку.
Судовий порядок вирішення питання припинення права користування надрами передбачений у разі незгоди користувача з анулюванням спеціального дозволу на користування надрами, тобто у разі наявності спору з цього приводу. Як вбачається з вищезазначених листів ТОВ Гірниче підприємство Антрацитвугілля зверталося до Державної служби геології та надр України з відповідними листами щодо не згоди з припиненням право користування надрами, намагаючи поновити відповідний дозвіл.
Також, в матеріалах справи відсутні докази вручення товариству наказів Державної служби геології та надр України від 19.05.2015 № 122, від 125.10.2016 №378, від 15.12.2018 №482, від 17.05.2017 №231 шляхом надіслання рекомендованим листом за адресою: м. Сєвєродонецьк, бульвар Дружби Народів, буд 1- Г, вказаною у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ТОВ Гірниче підприємство Антрацитвугілля (арк.спр.119).
Частиною другою статті 6 КАС України передбачено, що суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Закон України "Про судоустрій і статус суддів" встановлює, що правосуддя в Україні функціонує на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів та спрямоване на забезпечення права кожного на справедливий суд.
Відповідно до статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.
Так, Європейський суд з прав людини у рішенні по справі Рисовський проти України (№ 29979/04) підкреслив особливу важливість принципу належного урядування . Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси. Згідно з пунктом 71 вказаного рішення державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються.
Крім того, в рішеннях Європейського суду з прав людини склалася практика, яка підтверджує, що дискреційні повноваження не повинні використовуватися свавільно, а суд повинен контролювати рішення, прийняті на підставі реалізації дискреційних повноважень, максимально ефективно (рішення у справі Hasan and Chaush v. Bulgaria № 30985/96).
Статтею 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд, згідно зі статтею 90 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про відсутність підстав для припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 07.09.2009 № 5015, наданого відповідачу.
Судові витрати покладаються на позивача.
Керуючись статтями 2, 7, 8, 9, 19, 20, 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позовних вимог Державної служби геології та надр України (код ЄДРПОУ 37536031, 03057, м. Київ, вул. Антона Цедіка, буд. 16) до Товариства з обмеженою відповідальністю Гірниче підприємство Антрацитвугілля (код ЄДРПОУ 34720106, 93400, Луганська область, м. Сєвєродонецьк, бул. Дружби Народів, буд. 1-Г) - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено та підписано 25 лютого 2020 року.
Суддя І.В. Тихонов
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.02.2020 |
Оприлюднено | 25.02.2020 |
Номер документу | 87796374 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
І.В. Тихонов
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні