ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 липня 2020 року справа №360/4983/19
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: судді-доповідача Ястребової Л.В., суддів Геращенка І.В., Компанієць І.Д., розглянув в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 19 лютого 2020 року у справі №360/4983/19 (головуючий І інстанції Тихонов І.В., повний текст складено 25.02.2020 року в м. Сєвєродонецьк Луганської області) за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю Гірниче підприємство Антрацитвугілля про анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 07.09.2009 № 5015,-
УСТАНОВИВ:
У листопаді 2019 року Державна служба геології та надр України (далі - Держгеонадра, позивач) звернулась до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Гірниче підприємство Антрацитвугілля (далі - відповідач), в якому просила припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5015 від 07.09.2009, наданого позивачу (а.с. 4-9).
В обґрунтуванні позовних вимог зазначено, що Особливою умовою №4 Спеціального дозволу № 5015 від 07.09.2009 передбачено, що надрокористувач зобов`язаний подавати щорічну звітність перед ДНВП "Геоінформ України" про стан запасів корисних копалин за формою 5-гр. Державне науково-виробниче підприємство "Державний інформаційний геологічний фонд України" (далі - ДНВП "Геоінформ України") листом № 07.04.2015 № 02/302-0972 надало інформацію щодо відсутності звітності надрокористувачів Донецької та Луганської областей за формою 5-гр за 2014 рік, зокрема, щодо ТОВ "ГП "Антрацитвугілля".
Державна служба геології та надр України наказом № 122 від 19.05.2015 зупинила дію спеціального дозволу на користування надрами та надала Відповідачу строк 30 календарних днів для усунення порушень. Позивач повідомив Відповідача шляхом публікації оголошення в газеті "Урядовий кур`єр" (№ 101 від 09 червня 2015 року).
До Держгеонадр надійшли листи ДФС України від 15 липня 2016 року №12166/5/99-99-12-03-04-16, від 26 квітня 2017 № 6896/5/99-99-12-03-04-16, від 27 грудня 2018 № 24458/5/99-99-12-03-04-16, в яких ДФС надавало Перелік суб`єктів господарювання, що не вносили, несвоєчасно вносили суми податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин або не виконували податкових зобов`язань з цієї плати та просило розглянути питання про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами, виданого ТОВ "ГП "Антрацитвугілля".
Держгеонадра подало оголошення до офіційного періодичного видання Урядовий кур`єр (№ 93 від 21.05.2019) з проханням надати до Держгеонадр у 15-денний строк, з моменту опублікування оголошення, власну позицію (згоду/не згоду) на припинення права користування надрами, шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами у зв`язку з порушення вимог передбачених спеціальним дозволом. Інформація щодо згоди на анулювання спеціального дозволу на користування надрами до Держгеонадр не надходила, отже самостійно анулювати спеціальний дозвіл не є можливим.
На підставі викладеного позивач просив припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 07.09.2009 № 5015, наданого ТОВ Гірниче підприємство Антрацитвугілля .
Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 19 лютого 2020 року у задоволенні позову відмовлено (а.с. 127-131)
Позивач не погодився з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, вважає, що рішення ухвалене з порушенням норм матеріального та процесуального права, просив скасувати оскаржене судове рішення та прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що Особливою умовою №4 Спеціального дозволу № 5015 від 07.09.2009 передбачено, що надрокористувач зобов`язаний подавати щорічну звітність перед ДНВП "Геоінформ України" про стан запасів корисних копалин за формою 5-гр. До Держгеонадр надійшли листи ДФС України від 15 липня 2016 року №12166/5/99-99-12-03-04-16, від 26 квітня 2017 № 6896/5/99-99-12-03-04-16, від 27 грудня 2018 № 24458/5/99-99-12-03-04-16, якими ДФС України просить розглянути питання про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами та надано перелік суб`єктів господарювання, що не вносили, не своєчасно вносили суми податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин та не подають податкової звітності, до якого належить ТОВ Гірниче підприємство Антрацитвугілля , що свідчить про порушення відповідачем п. 4 Особливих умов на користування надрами № 5015 від 07.09.2009. Звертає увагу, що постановою Луганського окружного адміністративного суду від 19 серпня 2017 року у справі №812/677/17 позовні вимоги ТОВ Гірниче підприємство Антрацитвугілля про визнання протиправними дій щодо відмови у списанні податкового боргу та зобов`язання вчинити певні дії задоволено частково. В задоволенні позовних вимог щодо списання боргу було відмовлено, отже дане рішення не може розцінюватися як преюдиціальне в справі щодо припинення права користування надрами, оскільки факту відсутності заборгованості відповідача перед державою не встановлено (а.с. 159-166).
Справу розглянуто в порядку письмового провадження у відповідності до ст. 311 КАС України.
Відповідно до вимог ч. 1, 2 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
Колегія суддів заслухала доповідь судді-доповідача, перевірила матеріали справи, вивчила доводи апеляційної скарги, і дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої та апеляційної інстанції встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю Гірниче підприємство Антрацитвугілля зареєстровано як юридична особа 29.11.2006, № запису 13791020000000523, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 18.02.2020 за №1006353695 (а.с. 119-122).
Державна служба геології та надр України видало ТОВ Гірниче підприємство Антрацитвугілля спеціальний дозвіл на користування надрами 07 вересня 2009 року №5015 (а.с.11).
Відповідно дозволу, відповідач має право на видобування кам`яного вугілля - антрациту у поле шахти Петровенківська № 1 пласт h. Дозвіл виданий строком на 20 років.
Невід`ємною частиною спеціального дозволу є Угода про умови користування надрами від 07 вересня 2009 року № 5015, укладена між Державною службою геології та надр України та ТОВ Гірниче підприємство Антрацитвугілля (а.с.. 12-15).
Сторони угоди визнали, що ця Угода є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами, яка регулює і конкретизує передбачені чинним законодавством України та дозволом технічні, технологічні, організаційні, фінансові, економічні, соціальні, екологічні аспекти користування надрами.
Згідно з підпунктом 10.2 статті 10 Угоди надрокористувач зобов`язаний у встановленому порядку подавати до ДНВП "Геоінформ України" щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр.
Таким чином, подання до ДНВП "Геоінформ України" щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр є обов`язковою умовою спеціального користування надрами, прямо передбаченою дозволом та Угодою.
Листом від 07.04.2015 № 02/302-0972 державне науково-виробниче підприємство "Державний інформаційний геологічний фонд України" повідомило Держгеонадра України, що інформація від надрокористувачів Донецької та Луганської областей щодо руху запасів (форма 5-гр) за 2014 рік не надходила (а.с. 17).
19.05.2015 року Держгеонадра України видано наказ № 122 Щодо зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами , відповідно до пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, у зв`язку з невиконанням надрокористувачами особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами, а саме щорічного звітування перед ДНВП "Геоінформ України" щодо руху запасів за формою № 5-гр за 2014 рік та враховуючи пропозиції Робочої групи Держгеонадра України вирішили зупинити дію спеціальних дозволів на користування надрами згідно з переліком, наведеним у додатку до цього наказу (а.с. 19).
Відповідно витягу з Переліку спеціальних дозволів на користування надрами, дія яких зупинена (додаток до наказу від 19.05.2015 № 122) Держгеонадра України на підставі пп. 1 п. 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами зупинили дію дозволу від 07 вересня 2009 року № 5015, виданого ТОВ Гірниче підприємство Антрацитвугілля , у зв`язку з порушенням надрокористувачем пункту 3 статті 53 Кодексу України про надра. Надрокористувачу надано 30 календарних днів для усунення виявлених порушень (а.с. 19 зв.).
Перелік надрокористувачів Донецької та Луганської областей, яким наказом Держгеонадра України від 19 травня 2015 року № 122 зупинено дію спеціальних дозволів на користування надрами та надано 30 календарних днів для усунення порушень у зв`язку з ненаданням щорічного звіту перед ДНВП "Геоінформ України" щодо руху запасів за формами №№ 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2014 рік оприлюднений в офіційному друкованому виданні "Урядовий кур`єр". ТОВ Гірниче підприємство Антрацитвугілля включене до цього переліку під № 151 (а.с. 20).
15 серпня 2016 року на адресу Державної служби геології та надр України (далі - Держгеонадр) надійшов лист Державної фіскальної служби України № 12166/5/99-99-12-03-04-16 від 15 липня 2016 року, в якому ДФС надало Перелік суб`єктів господарювання, що не вносили, несвоєчасно вносили суми податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин або не виконували податкових зобов`язань з цієї плати (протягом шести місяців) станом на 01.06.2016 року. Згідно вищезазначеного переліку, у ТОВ "ГП "Антрацитвугілля" рахується заборгованість у сумі 74,80 тис. грн. (а.с. 21-22).
Наказом Держгеонадр № 378 від 25 жовтня 2016 року було внесено зміни до наказу від 19.05.2015 № 122 та встановлено термін на усунення порушень до 01.12.2016 (а.с. 23).
Наказом Держгеонадр № 482 від 15 грудня 2016 року у додатку до Наказу Держгеонадр від 25.10.2016 № 378 в графі 10 слова "встановити термін усунення порушень до 01.12.2016" замінити словами "встановити термін усунення порушень до 01.05.2017 (а.с. 24).
26 квітня 2017 року на адресу Держгеонадр надійшло подання ДФС України № 6896/5/99-99-12-03-04-16 від 26 квітня 2017 року, в якому ДФС надає інформацію про заборгованість з рентної плати за користування надрами суб`єктів господарювання, що не вносили, несвоєчасно вносили суми податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин (протягом шести місяців). Відповідно до Додатку № 1 до листа - Переліку суб`єктів господарювання, що не вносили, несвоєчасно вносили суми податкових зобов`язань рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин (протягом шести місяців) станом на 01.04.2017 року. ТОВ ГП Антрацитвугілля - є суб`єктом господарювання, який станом на 01.04.2017 року має суму податкового боргу 71,6 тис. грн. В зв`язку з чим, ДФС просило розглянути питання про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами, виданого ТОВ ГП Антрацитвугілля (а.с. 25-26).
Наказом Держгеонадр № 231 від 17 травня 2017 року внесені зміни до Наказу Держгеонадр від 19.05.2015 № 122 в графі 10 слова "встановити термін усунення порушень до 01.12.2016" замінити словами "встановити термін усунення порушень до 01.09.2017" та вважати таким, що втратив чинність Наказ Держгеонадр № 482 від 15 грудня 2016 року Щодо внесення змін до наказу Держгеонадр від 25.10.2016 № 378 (а.с. 27).
27 грудня 2018 року на адресу Держгеонадр надійшло подання ДФС України № 24458/5/99-99-12-03-04-16 від 27 грудня 2018 року, в якому ДФС надає інформацію про заборгованість з рентної плати за користування надрами суб`єктів господарювання, що не вносили, несвоєчасно вносили суми податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин (протягом шести місяців). Відповідно до Додатку № 1 до листа - Переліку суб`єктів господарювання, що не вносили, несвоєчасно вносили суми податкових зобов`язань рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин (протягом шести місяців) станом на 01.12.2018. Відповідач - ТОВ ГП Антрацитвугілля - є суб`єктом господарювання, який станом на 01.12.2018 року мав суму податкового боргу 71,5 тис. грн. В зв`язку з чим, ДФС просило розглянути питання про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами, виданого ТОВ ГП Антрацитвугілля (а.с. 28-29).
19.08.2019 року Держгеонадра листом №17038/01/14-19 звернулось до відповідача щодо надання згоди/незгоди на припинення права користування надрами, направивши його на юридичну адресу надрокористувача, а саме 93400, бул. Дружби народів, буд. 1-г, м. Сєвєродонецьк, Луганська обл. (а.с. 31).
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до положень ст. 13, 14, 15 Кодексу України про надра від 27.07.1994 р. №132/94-ВР користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.
Надра надаються у постійне або тимчасове користування, зокрема, для видобування корисних копалин.
Постійним визнається користування надрами без заздалегідь встановленого строку.
Тимчасове користування надрами може бути короткостроковим (до 5 років) і довгостроковим (до 50 років). У разі необхідності строки тимчасового користування надрами може бути продовжено.
Перебіг строку користування надрами починається з дня одержання спеціального дозволу (ліцензії) на користування надрами, якщо в ньому не передбачено інше.
Відповідно до ст. 24 Кодексу користувачі надр мають право:
1) здійснювати на наданій їм ділянці надр геологічне вивчення, комплексну розробку родовищ корисних копалин та інші роботи згідно з умовами спеціального дозволу або угоди про розподіл продукції;
2) розпоряджатися видобутими корисними копалинами, якщо інше не передбачено законодавством або умовами спеціального дозволу;
3) здійснювати на умовах спеціального дозволу консервацію наданого в користування родовища корисних копалин або його частини;
4) на першочергове продовження строку тимчасового користування надрами;
5) користуватися додатковими правами, передбаченими угодою про розподіл продукції.
Користувачі надр зобов`язані:
1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано;
2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр;
3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища;
4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві;
4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України;
5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Права та обов`язки користувача надр виникають з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, а в разі надання права користування надрами на умовах угод про розподіл продукції - з моменту набрання чинності такою угодою, якщо інше не передбачено цією угодою.
Користувач надр (інвестор), який отримав спеціальний дозвіл на користування надрами та гірничий відвід (у разі його необхідності) або уклав угоду про розподіл продукції, має виключне право здійснювати в його межах користування надрами відповідно до цього спеціального дозволу та угоди про розподіл продукції. Будь-яка діяльність, пов`язана з користуванням надрами в межах гірничого відводу, може здійснюватися тільки за згодою користувача надр (інвестора), якому він наданий. Така згода або відмова в її наданні має бути надана протягом двадцяти календарних днів після отримання відповідного письмового запиту. У разі ненадання жодної відповіді протягом зазначеного часу така згода вважається наданою.
Порядком здійснення державного геологічного контролю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011р. №1294, визначено механізм проведення державного геологічного контролю з метою виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
Пунктом 4 Порядку №1294 визначено, що органи державного геологічного контролю відповідно до покладених на них завдань здійснюють державний геологічний контроль за: своєчасністю і правильністю державної реєстрації робіт з геологічного вивчення та використання надр, наявністю спеціальних дозволів на користування надрами і виконання передбачених ними умов.
Згідно з ч. 1, 2 ст. 26 Кодексу право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.
Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.
Законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.
Таким чином, підстави для припинення права користування надрами, зазначені в ст. 26 Кодексу, покликані унеможливити використання надр за відсутності в цьому потреби самих користувачів, а також уникнути зловживання користувачами цим правом.
Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, яке затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 р. №1174.
Відповідно до пунктів 9, 10 Положення № 1174 Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.
Відповідно до підпункту 12 пункту 4 Положення № 1174 Держгеонадра України відповідно до покладених завдань здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним їх використанням.
Процедура видачі спеціального дозволу на користування ділянкою, надр передбачена Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 13.05.2011 № 615.
Відповідно до пункту 10 Порядку № 615 невід`ємною частиною дозволу є угода про умови користування надрами, що укладається між органом з питань надання дозволу і надрокористувачем і містить програму робіт, яка оформляється як додаток, та особливі умови надрокористування, що передбачають: вимоги до ефективності робіт; сучасні технології видобування та переробки корисних копалин; порядок видобування корисних копалин, зокрема з метою запобігання негативним екологічним наслідкам і забезпечення безпеки забудованих територій; види, обсяги і строки виконання робіт на ділянці надр; підстави для припинення діяльності, пов`язаної з використанням надр.
Приписами пункту 22 Порядку № 615 передбачено, що дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби у разі: порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр; виникнення внаслідок проведення робіт, пов`язаних з користуванням ділянкою надр, безпосередньої загрози життю чи здоров`ю працівників або населення; проведення гірничих робіт без геологічного та маркшейдерського обслуговування; наявності заборгованості з плати за користування надрами; порушення надрокористувачем вимог законодавства у сфері надрокористування та охорони навколишнього природного середовища; проведення на наданій у користування ділянці надр робіт, не передбачених дозволом; відсутності у надрокористувача під час проведення робіт ліцензії на провадження господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню відповідно до закону; не виконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування.
Судом встановлено, що згідно з угодою надрокористувач зобов`язаний у встановленому законом порядку подавати щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності як підтвердження експлуатації корисних копалин.
Однією з умов користування надрами, яка передбачена дозволом від 07 вересня 2009 року № 5015 та підпунктом 10.2 статті 10 Угоди про умови користування надрами, було подання ДНВП Геоінформ України щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр.
Отже, підставою для припинення права відповідача користування надрами, на наявність якої посилається позивач, є порушення відповідачем умов користування надрами, які передбачені дозволом від 07 вересня 2009 року та Угодою про умови користування надрами неподання вказаних звітів (пункт 5 ст.26 Кодексу).
Як встановлено матеріалами справи, листом від 25.01.2017р. №2 ТОВ Гірниче підприємство Антрацитвугілля зверталося до Державної служби геології та надр України, в якому повідомляло, що товариство розташовано в населеному пункті, на території якого здійснювалась антитерористична операція. Сертифікатами про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) №1085 від 14.10.2014р., №3767/05-04/20, №1086 від 14.10.2014р. №3767/05-4/9 Торгово-промислова палата України засвідчила факт настання обставин непереборної сили. За 2015р. підприємство в повному обсязі здійснило платежі за користування надрами, за 2014р. здійснено частково. Просило не вчиняти дій, які можуть обмежити підприємству користування ділянкою надр - поле шахти Петровеньківська №1 за спеціальним дозволом користування надрами № 5015 від 07.09.2009 року (а.с. 69).
28.09.2017 року ТОВ Гірниче підприємство Антрацитвугілля зверталося до Державної служби геології та надр України з листом № 43 з проханням повідомити про результати розгляду направленого на його адресу пакету документів щодо підписання угоди про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин - вугілля кам`яного що є невід`ємною частиною дозволу на користування надрами № 5430 від 6 грудня 2011 року та № 5015 від 07 вересня 2009 року у зв`язку з зміною підприємством місцезнаходження, з зазначенням адреси: м. Сєвєродонецьк, бульвар Дружби Народів, буд 1- Г (а.с. 94-94 зв.).
Також, 15 червня 2015 року ТОВ Гірниче підприємство Антрацитвугілля надіслала т.в.о. Голові Держгеонадр та повторно 16 грудня 2019 року надіслала Директору ДНВП Геоінформ України звітний баланс запасів корисних копалин за 2014 рік за щорічною формою 5-ГР за спеціальним дозволом на користування надрами № 5015 від 07.09.2009 (поле шахти Петровеньківська № 1), яке отримано Геонформ України за вх № 6198 від 16.12.2019 (а.с. 66, 76).
ДНВП Державний інформаційний геологічний фонд України вищезазначений звіт прийнято про що свідчать відповідний штамп підприємства (а.с. 77).
Однак, будь які відповіді від Державної служби геології та надр України на вищезазначені листи на адресу товариства матеріали справи не містять.
Відповідно до частини третьої статті 26 зазначеного Кодексу України про надра, законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами. Зокрема згідно з Порядком № 615, можуть мати місце додаткові підстави для припинення користування надрами, оскільки це передбачено частиною третьою статті 26 КУ про надра, але не може бути змінено правило, відповідно до якого у разі незгоди користувачів з припиненням права на користування надрами воно може припинятися лише у судовому порядку.
Судовий порядок вирішення питання припинення права користування надрами передбачений у разі незгоди користувача з анулюванням спеціального дозволу на користування надрами, тобто у разі наявності спору з цього приводу.
Судом встановлено, що відповідач заперечував проти припинення цього дозволу, про що належним чином повідомив позивача, отже розгляд цього питання має здійснюватися саме в судовому порядку відповідно до зазначених вимог законодавства.
Як вбачається з вищезазначених листів (а.с. 66, 71, 94) ТОВ Гірниче підприємство Антрацитвугілля зверталося до Державної служби геології та надр України намагаючись поновити відповідний дозвіл.
Однак, будь якої відповіді від Державної служби геології та надр України на вищезазначені листи на адресу товариства не надано.
Згідно з вимогами статті 5 Закону України від 02.09.2014 № 1669-VII Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції (далі - Закон № 1669-VII) ліцензії та документи дозвільного характеру, видані суб`єктам господарювання, які здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, строк дії яких закінчився у період її проведення, вважаються такими, що продовжили свою дію на період проведення антитерористичної операції.
Відповідно до вимог статті 10 Закону України №1669-VII протягом терміну дії цього Закону єдиним належним та достатнім документом, що підтверджує настання обставин непереборної сили (форс-мажору), що мали місце на території проведення антитерористичної операції, як підстави для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежного виконання) зобов`язань, є сертифікат Торгово-промислової палати України.
На час розгляду цієї справи в суді зазначений закон є чинним.
Підставою звернення до суду є п. 4, 5, 6, ст.26 Кодексу України про надра порушення інших вимог передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр та Угоди про умови користування надрами від 07.09.2009, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами.
Суд звертає увагу на ст.11 Форс-мажор Угоди про умови користування надрами, де зазначено:
11.1. Невиконання або неналежне виконання зобов`язань за даною Угодою є виправданим і не викликає відповідальності у тому випадку, коли таке невиконання чи неналежне виконання викликані обставинами нездоланної сили (форс-мажор).
11.2. Обставинами нездоланної сили вважаються наступні події: війна, воєнні дії, повстання, мобілізація, страйк, епідемія, пожежа, вибухи, природні катастрофи та інші події, що не залежать від волі Сторін.
11.3. У випадку виникнення форс-мажорних обставин Сторона, для якої виникли такі обставини, зобов`язана протягом 7 днів з моменти їхнього виникнення повідомити іншу Сторону про такі обставини.
11.4. Після повідомлення про виникнення форс-мажорних обставин Сторони, у найкоротший термін, зобов`язані провести зустріч із метою прийняття взаємоприйнятного рішення щодо подальшого виконання умов даної Угоди. (а.с. 14-15).
Сертифікатом Торгово-промислової палати України № 1085 від 14.10.2014 та № 1086 від 14.10.2014 підтверджено факт настання для ТОВ Гірниче підприємство Антрацитвугілля обставин непереборної сили (форс-мажору), що мали місце на території проведення антитерористичної операції, як підстави для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежного виконання) податкових зобов`язань, а зобов`язань стосовно подання податкової звітності, які розпочалися 01.08.2014 року і тривають, дату закінчення яких встановити неможливо.
Враховуючи вказані обставини, суд зазначає, що невиконання (несвоєчасне виконання) відповідачем умов користування надрами, які передбачені дозволом від 07.09.2009 року № 5015 та Угодою про умови користування надрами, сталося за наявності обставин непереборної сили, що підтверджено належними доказами у справі.
Таким чином, жодних обставин, які вказують на зловживання відповідачем наданим йому правом користування надрами чи недбайливим ставленням до нього, судом не встановлено в ході розгляду цієї справи, у зв`язку з чим підстави для анулювання вказаного дозволу, визначені в статті 26 Кодексу України про надра, відсутні.
Щодо доводу апелянта, що рішення у справі №812/677/17 не може розцінюватися як преюдиціальне щодо припинення права користування надрами, оскільки факту відсутності заборгованості відповідача перед державою не встановлено, суд зазначає наступне.
Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 19 серпня 2017 року у справі № 812/677/17 позовні вимоги задоволені частково. Визнано протиправною бездіяльність Головного управління ДФС у Луганській області щодо не розгляду заяви від 28.03.2017 № 20 ТОВ Гірниче підприємство Антрацитвугілля про списання заборгованості. Зобов`язано Головне управління ДФС у Луганській області розглянути заяву ТОВ Гірниче підприємство Антрацитвугілля про списання заборгованості від 28 березня 2017 року відповідно та прийняти вмотивоване рішення згідно податкового та бюджетного законодавства. В іншій частині позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю Гірниче підприємство Антрацитвугілля відмовлено (а.с. 78-90).
Ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 18 жовтня 2017 року апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Луганській області - залишено без задоволення, а постанову Луганського окружного адміністративного суду від 19 серпня 2017 року у справі №812/677/17 - залишено без змін.
Відповідно інформації з Єдиного реєстру судових рішень постановою Верховного Суду від 17 червня 2020 року у справі № 812/677/17 касаційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби у Луганській області задоволено частково. Постанову Луганського окружного адміністративного суду від 19 серпня 2017 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 18 жовтня 2017 року в частині задоволення позовних вимог - скасовано. Справу в цій частині направлено на новий розгляд до суду першої інстанції. В іншій частині постанову Луганського окружного адміністративного суду від 19 серпня 2017 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 18 жовтня 2017 року - залишено без змін.
Колегія суддів не приймає доводи апелянта, що судом першої інстанції нібито на підставі існуючого рішення від 19 серпня 2017 року у справі №812/677/17 зроблено висновок про відсутність підстав для припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 07.09.2009 №5015, оскільки відповідно до мотивувальної частини рішення від 19 лютого 2020 року у даній справі посилання судом першої інстанції на рішення № 812/677/17, як преюдиціальне відсутнє.
Частиною другою статті 6 КАС України передбачено, що суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Закон України Про судоустрій і статус суддів встановлює, що правосуддя в Україні функціонує на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів та спрямоване на забезпечення права кожного на справедливий суд.
Відповідно до статті 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.
Так, Європейський суд з прав людини у рішенні по справі Рисовський проти України (№ 29979/04) підкреслив особливу важливість принципу належного урядування. Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси. Згідно з пунктом 71 вказаного рішення державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються.
Крім того, в рішеннях Європейського суду з прав людини склалася практика, яка підтверджує, що дискреційні повноваження не повинні використовуватися свавільно, а суд повинен контролювати рішення, прийняті на підставі реалізації дискреційних повноважень, максимально ефективно (рішення у справі Hasan and Chaush v. Bulgaria № 30985/96).
Статтею 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд, згідно зі статтею 90 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
З огляду на вищевикладене, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про відмову у задоволенні позовних вимог.
Статтею 316 КАС України визначено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Ураховуючи наведене, колегія суддів не знаходить правових підстав для задоволення апеляційної скарги і відповідно для скасування оскаржуваного судового рішення, оскільки судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи, судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права, правові висновки суду першої інстанції скаржником не спростовані.
Керуючись ст. ст. 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 19 лютого 2020 року у справі № 360/4983/19 - залишити без задоволення.
Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 19 лютого 2020 року у справі № 360/4983/19 - залишити без змін.
Повне судове рішення складено 28 липня 2020 року.
Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя Л.В. Ястребова
Судді І.В. Геращенко
І.Д. Компанієць
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.07.2020 |
Оприлюднено | 30.07.2020 |
Номер документу | 90648003 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні