Справа № 420/6037/19
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 лютого 2020 року Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Бжассо Н.В.,
за участі секретаря судового засідання Музики І.О.,
за участі сторін:
представника позивача Марченка В.В. (згідно довіреності),
розглянув у відкритому судовому засіданні в м. Одеса за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області за участі третьої особи без самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, Державного підприємства Ворохтнянське лісове господарство про визнання протиправним та нечинним наказу № 9-854/15-19-СГ від 10.07.2019 року
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області за участі третьої особи без самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, Державного підприємства Ворохтнянське лісове господарство , за результатом розгляду якого, з урахуванням заяви про зміну предмета позову, позивачка просить суд: визнати протиправним та нечинним наказ Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області № 9-854/15-19-СГ від 10.07.2019 року про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, земельної ділянки, яка згодом набула кадастровий номер 2611093000:06:001:0009.
В обґрунтування адміністративного позову представник позивача зазначає, що 31.01.2019 року позивач звернулася до Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області із заявою про безоплатну передачу у власність земельної ділянки, яка розташована за межами населеного пункту села Яблуниця, Яремчанської міської ради, Івано-Франківської області орієнтовною площею до 2,0 га для ведення особистого селянського господарства. За результатами розгляду вказаної заяви Головне управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області, листом за вих. №К-136/0-192/0/20-19 від 04.03.2019 року безпідставно відмовило в надані дозволу на розробку проекту землеустрою. Ця відмова була оскаржена до суду. Одеський окружний адміністративний суд 30.07.2019 у справі 420/1639/19 задовольнив позовні вимоги ОСОБА_1 та зобов`язав головне управління Держгеокадастру в Іван-Франківській області повторно розглянути заяву від 30.01.2019 року про передачу у власність земельної ділянки загальною (орієнтованою) площею до 2,00 га для ведення особистого селянського господарства, яка розташована біля села Яблуниця, Яремчанської міської ради, Івано-Франківської області, та прийняти за результатами її розгляду розпорядчий індивідуальний правовий акт у формі наказу в порядку, визначеному ч.7 ст.118 Земельного кодексу України. Позивачка вказує, що затягуючи розгляд справи, відповідач розглянув заяву від 27.06.2019 року про передачу тієї самої земельної ділянки, що просила позивачка, та прийняв наказ № 9-854/15-19-СГ від 10.07.2019 року про надання дозволу на розробку проекту землеустрою іншій особі. Позивачка вказує, що оскаржуваний наказ належить до скасування, оскільки прийнятий заступником начальника ГУ Держгеокадастру в Івано-Франківській області, який перевищив свої службові повноваження. Відповідач видав оскаржуваний наказ з перевищенням повноважень щодо розпорядження землями, які не є землями сільськогосподарського призначення.
Ухвалою суду від 24.10.2019 року відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 27.11.2019 року.
21.11.2019 року від представника відповідача надійшов відзив на адміністративний позов, з огляду на який, відповідач зазначає, що жодних прав позивачки не порушував, а сама позивачка звернулася до суду із позовом про визнання протиправним та нечинним наказу від 10.07.2019 року № 9-854-19-СГ, який в свою чергу стосується права іншої особи, а саме: ОСОБА_2 . Представник відповідача зазначає, що ОСОБА_2 ще 29.12.2018 року у відповіді № М-576 отримав погодження щодо надання йому у власність земельної ділянки орієнтовною площею 1,8000 га, що розташована за межами населеного пункту с. Яблуниця Яремчанської міської ради Івано-Франківської області. ОСОБА_2 неодноразово звертався до відповідача з метою отримання дозволу на розробку проекту землеустрою. 10.07.2019 року ГУ Держгеокадастру в Івано-Франківській області прийнято наказ № 9-854/15-19-СГ від 10.07.2019 року Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Наказ підписаний Собчуком А.В. згідно з наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 01.07.2019 року № 75-то та наказу Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області від 01.07.2019 року № 149-к Про покладення виконання обов`язків на Собчука А.В. .
Ухвалою суду від 18.02.2020 року, яка занесена до протоколу підготовчого засідання, суд закрив підготовче провадження у справі та призначив справу до судового розгляду на 18.02.2020 року.
Під час судового розгляду справи представник позивача позовні вимоги підтримав та просив задовольнити.
Відповідач у судове засідання не з`явився, належним чином та своєчасно повідомлявся про дату, час і місце судового розгляду, 26.12.2019 року від представника відповідача надійшло клопотання про розгляд справи без його участі.
Третя особа до судового засідання не з`явилася, належним чином та своєчасно повідомлялася про дату, час і місце судового розгляду, про причини неявки суд не повідомила.
Суд вислухав думку представника позивача, розглянув матеріали справи, всебічно і повно з`ясував всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінив надані учасниками справи докази в їх сукупності та робить наступні висновки.
30.01.2019 року позивач звернулась до Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області із заявою, в якій просила надати їй дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність орієнтовною площею 2,0 га, ля ведення особистого селянського господарства, яка розташована біля села Яблуниця , Яремчанської міської ради, Івано-Франківської області; зобов`язати головне управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області. При цьому ОСОБА_1 у своїй заяві було зазначено, що бажана земельна ділянка розташована між земельною ділянкою з кадастровим номером №2611093000:06:001:0006 та земельною ділянкою з кадастровим номером №2611093001:16:002:0048.
Листом від 04.03.2019 року №К-136/0-192/0/20-19 відповідач відмовив позивачці у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 30.07.2019 року у справі № 420/1639/19 адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії - задоволено.
Визнано протиправною бездіяльність головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області щодо неприйняття у встановлений законом спосіб рішення про надання ОСОБА_1 дозволу на розробку проекту землеустрою земельної ділянки орієнтованою площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства, яка розташована біля села Яблуниця, Яремчанської міської ради, Івано- Франківської області .
Зобов`язано головне управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 30.01.2019 року про передачу у власність земельної ділянки загальною (орієнтованою) площею до 2,00 га для ведення особистого селянського господарства, яка розташована біля села Яблуниця, Яремчанської міської ради, Івано-Франківської області , та прийняти за результатами її розгляду розпорядчий індивідуальний правовий акт у формі наказу в порядку, визначеному ч.7 ст.118 Земельного кодексу України.
Вказане рішення Одеського окружного адміністративного суду набрало законної сили відповідно до постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 18.11.2019 року.
29.12.2018 року Яблуницька сільська рада Яремчанської міської ради Івано-Франківської області листом № М0576 від 29.12.2018 року повідомила ОСОБА_2 про те, що не заперечує з приводу надання йому у власність земельної ділянки орієнтовною площею 1,8000 га, розташованої за межами населеного пункту АДРЕСА_2 .
Також, суд встановив, що 25.02.2019 року ОСОБА_2 звернувся до відповідача із заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки орієнтовною площею 1,8000 га, на території Яблуницької сільської ради Яремчанської міської ради для ведення особистого селянського господарства.
Листом від 10.04.2019 року № 364/0/20/19 відповідач відмовив ОСОБА_2 у задоволенні вказаного клопотання.
27.06.2019 року ОСОБА_2 повторно звернувся до відповідача із заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки орієнтовною площею 1,8000 га, на території Яблуницької сільської ради Яремчанської міської ради для ведення особистого селянського господарства.
10.07.2019 року, за результатом розгляду вказаної заяви, відповідачем прийнято наказ № 9-854/15-19-СГ про надання ОСОБА_2 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 1,8000 га (землі сільськогосподарського призначення державної власності), яка розташована за межами населеного пункту с. Яблуниця Яблуницької сільської ради Яремчанської міської ради, з метою подальшої передачі її у власність для ведення особистого селянського господарства (01.03).
Наказ підписано в.о. начальника ГУ Держгеокадастру в Івано-Франківській області А. Собчуком відповідно до наказу Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадаструвід 01.07.2019 року № 75-то Про покладання виконання обов`язків на Собчука А.В. та наказу ГУ Держгеокадастру в Івано-Франківській області № 149-к від 01.07.2019 року.
Статтею 19 Конституції України закріплено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.ч.1-3 ст.116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Згідно з ч.6 ст.118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідно до ч.7 ст.118 Земельного кодексу України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін. У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Відповідно до ч. 9 ст. 118 Земельного кодексу України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Суд зазначає, що з огляду на наведені положення законодавства, наказ про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність є актом індивідуальної дії.
Пунктом 19 частини першої статті 4 КАС України встановлено, що індивідуальний акт - акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийнятий) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб, та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк.
Суд зазначає, що дія наказу про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою вичерпується прийняттям уповноваженим органом рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Суд встановив, що з огляду на інформацію з державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна: земельна ділянка, кадастровий номер: 2611093000:06:001:0009, 30.10.2019 року державним реєстратором Узинської сільської ради Тисменицького району Івано-Франківської області прийнято рішення про реєстрацію за ОСОБА_2 права приватної власності на земельну ділянку кадастровий номер: 2611093000:06:001:0009 на підставі наказу ГУ Держгеокадастру в Івано-Франківській області від 25.10.2019 року № 9-1131/15-19-СГ.
Оскільки оскаржуваний позивачкою наказ вичерпав свою дію з прийняттям ГУ Держгеокадастру в Івано-Франківській області наказу від 25.10.2019 року № 9-1131/15-19-СГ та реєстрацією права власності на земельну ділянку кадастровий номер: 2611093000:06:001:0009 за ОСОБА_2 , позовні вимоги ОСОБА_1 про визнання протиправним та нечинним вказаного наказу до задоволення не належать.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Згідно зі ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Керуючись ст.ст.2, 3, 6, 8, 9, 73, 74, 75, 76, 77, 94, 173-183, 192-228, 243, 245, 246, 250, 262, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Відмовити у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області за участі третьої особи без самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, Державного підприємства Ворохтнянське лісове господарство про визнання протиправним та нечинним наказу № 9-854/15-19-СГ від 10.07.2019 року.
Відповідно до статті 255 КАС України рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Згідно з частиною першою статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було проголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складання повного тексту рішення.
Апеляційна скарга подається учасниками справи відповідно до п.15.5 ч.1 розділу VІІ Перехідні положення КАС України через Одеський окружний адміністративний суд до П`ятого апеляційного адміністративного суду.
Позивач - ОСОБА_1 (ІПН: НОМЕР_1 , адреса: АДРЕСА_3 ).
Відповідач - Головне управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області (код ЄДРПОУ: 39767437, адреса: вул. Академіка Сахарова, буд. 34-А, м. Івано-Франківськ, 76014).
Третя особа - Державне підприємство Ворохтнянське лісове господарство (код ЄДРПОУ: 20562421, адреса: вул. Данила Галицького, буд. 118, смт. Ворохта, м. Яремче, Івано-Франківська обл., 78595).
Повний текст рішення складений та підписаний судом 27 лютого 2020 року.
Суддя Н.В. Бжассо
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.02.2020 |
Оприлюднено | 27.02.2020 |
Номер документу | 87860207 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Бжассо Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні