Рішення
від 26.02.2020 по справі 200/4739/19-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

26 лютого 2020 р. Справа№200/4739/19-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Суддя Донецького окружного адміністративного суду Буряк І.В., розглянувши у порядку письмового провадження (за правилами спрощеного позовного провадження) адміністративну справу за позовом Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг до Повного товариства «Ломбард Александров В.В. і компанія» про стягнення штрафу, -

ВСТАНОВИВ:

Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг (далі - позивач, Комісія) звернулася до Донецького окружного адміністративного суду із адміністративним позовом до Повного товариства Ломбард Александров В.В. і компанія (далі - відповідач, Товариство, Ломбард) про стягнення штрафу у сумі 17 000,00 грн.

Позовні вимоги мотивовані тим, що Комісією проведено перевірку відповідача та встановлено порушення ним пп. 2.1.11 п. 2.1 Розділу 2 Положення про порядок надання фінансових послуг ломбардами, затвердженого розпорядженням Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 26.04.2005 №3981, щодо обов`язку ломбарду мати власний капітал у розмірі не менше ніж 500 000,00 грн., а у разі наявності у ломбарду відокремлених підрозділів - не менше ніж 1 мільйон гривень. За результатами перевірки винесено постанову від 27.11.2018 №933/1365/16/3/13-П, якою до товариства застосовано штраф у розмірі 17 000,00 грн.

Так як, відповідач самостійно штраф не сплатив, позивач звернувся із даним позовом до суду.

23 квітня 2019 року відповідачем до суду надано відзив, за змістом якого він заперечує проти позовних вимог, просить у задоволенні позову відмовити. Обґрунтовуючи відзив, посилається на таке.

Товариство не отримувало розпорядження від 27.09.2018 № 1709, яким його зобов`язано усунути виявлені недоліки. Про вказане, на думку відповідача, свідчить відсутність будь-яких доказів, що підтверджують надсилання Товариству такого розпорядження. Більше того, відповідач вважає, що позивачем взагалі не приймалось розпорядження № 1709. Отже, зазначає відповідач, є підстави вважати, що акт про правопорушення, вчинені відповідачем на ринку фінансових послуг, є передчасним та складений у порушення вимог діючого законодавства.

22 травня 2019 року до суду надійшло клопотання позивача про залучення до матеріалів справи доказів та письмових пояснень на виконання ухвали суду від 23 квітня 2019 року.

Позивачем зокрема зазначено, що Комісією 27 вересня 2018 року прийнято розпорядження № 1709 про застосування заходу впливу до відповідача. 02 жовтня 2018 року Комісією рекомендованим листом (вих. № 6722/16-8) направлено Товариству вказане розпорядження. Належним доказом про відправлення рекомендованого поштового відправлення є список рекомендованих відправлень від 03 жовтня 2018 року № 23165 (рядок 28, штрих-код Укрпошти : 0100166070702 та підтверджується копією поштового конверта від 03 жовтня 2018 року штрих код Укрпошти 0100166070702, поштовим штемпелем Укрпошти: Київ 1, від 13 жовтня 2018, Укрпошта.

Протокольною ухвалою суду від 20 червня 2019 року продовжено підготовче провадження у справі до 08 липня 2019 року.

Ухвалою суду від 08 липня 2019 року підготовче провадження у справі закрито, призначено справу до розгляду по суті.

Ухвалою суду від 14 серпня 2019 року зупинено провадження у справі № 200/4739/19-а до набрання законної сили рішенням суду у справі № 200/9281/19-а.

Ухвалою суду від 12.02.2020 провадження у справі №200/4739/19-а поновлено, призначено справу до розгляду у судовому засіданні.

До суду надійшло клопотання позивача про розгляд справи за його відсутності, зазначено, що на позовних вимогах наполягає.

Відповідач у судове засідання від 26 лютого 2020 року не з`явився, про час та дату засідання повідомлений належним чином.

Зокрема, відповідачу була надіслана ухвала від 12.02.2020 за адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.

Крім того, 25.02.2020 повідомлення представника відповідача Ганіча Д.Є., який брав участь у розгляді справи, здійснено телефонограмою.

У разі ненадання особами, які беруть участь у справі, інформації щодо їх поштової адреси, судовий виклик або судове повідомлення надсилаються юридичним особам та фізичним особам-підприємцям - за адресою місцезнаходження (місця проживання), що зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.

Вважається, що повістку вручено юридичній особі, якщо вона доставлена за адресою, внесеною до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, або за адресою, яка зазначена її представником, і це підтверджується підписом відповідної службової особи. (ч. 8 ст. 126 КАС України)

Враховуючи усе викладене, суд вважає, що ним здійснено усі можливі заходи для належного повідомлення відповідача про час та дату слухання справи.

Відповідно ч.ч. 1-2 ст. 44 КАС України учасники справи мають рівні процесуальні права та обов`язки.

Учасники справи зобов`язані добросовісно користуватися належними їм процесуальними правами і неухильно виконувати процесуальні обов`язки.

Якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта. (ч. 9 ст. 205 КАС України)

На підставу вказаного, розгляд справи судом здійснено у письмовому провадженні.

Судом встановлено наступні фактичні обставини у справі.

Позивач - Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг є державним колегіальним органом, підпорядкованим Президенту України, підзвітним Верховній Раді України, що уповноважений здійснювати державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, згідно Положення про Національну комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, затвердженого Указом Президента України від 23.11.2011 № 1070.

Відповідач у справі - Повне товариство Ломбард Александров В.В. і компанія є юридичною особою, код ЄДРПОУ 36582532, місцезнаходження: 84331, Донецька обл., м. Краматорськ, вул. Паркова, буд. 59. Види діяльності Код КВЕД 64.92 Інші види кредитування (основний) Має відокремлений підрозділ Відділення №1 повного товариства Ломбард Александров В.В. і компанія код ЄДРПОУ ВП: 40852001, місцезнаходження ВП: 84100, Донецька обл., місто Слов`янськ, вул. Банківська буд. 81 (згідно даних Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань)

27 вересня 2018 року позивачем до Ломбарда застосовано захід впливу у вигляді розпорядження № 1709. У вказаному розпорядженні встановлено, що до Нацкомфінпослуг від Ломбарда надійшла звітність у паперовій формі за період І півріччя 2018 року, за результатами аналізу якої встановлено, що Ломбардом зазначено наявність власного капіталу за період І півріччя 2018 у розмірі - 259,8 тис. грн. У Ломбарда наявні 5 підрозділів. Тобто, Ломбард для надання фінансових послуг повинен мати власний капітал не менше ніж 1 млн. грн., за наявності відокремлених підрозділів. Таким чином, Ломбардом порушено пп 2.1.11 п. 2.1 розділу 2 Положення про порядок надання фінансових послуг ломбардами, затвердженого розпорядженням Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 26.04.2005, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України від 14 травня 2005 року за № 565/10845.

Вказаним розпорядженням зобов`язано Ломбард усунути порушення законодавства про фінансові послуги та повідомити Нацкомфінпослуг про усунення цього порушення з наданням підтверджуючих документів у термін включно до 19.10.2018.

Про факт надіслання розпорядження № 1709 свідчать: список згрупованих поштових відправлень листів рекомендованих, поданих в Київ-1 № 23165, відправник Нацкомфінпослуг, печатка Укрпошти від 03.10.18. Конверт рекомендованого поштового відправлення від 03.10.2018, штрихкод 0100166070702. Дане відправлення повернуто відправнику 10.11.2018, згідно поштового штемпеля Укрпошти Краматорськ-1 за закінченням терміну зберігання.

Вказане розпорядження надіслано на юридичну адресу Ломбарда - 84331, Донецька обл., м. Краматорськ, вул. Паркова, буд. 59.

09 листопада 2018 року посадовими особами Комісії складено Акт про правопорушення, вчинені Повним товариством Ломбард Александров В.В. і компанія на ринку фінансових послуг №1365/16-3/13.

У вказаному акті встановлено, що до Ломбарда застосовано захід впливу у вигляді Розпорядження від 27.09.2018 № 1709, яким Товариство зобов`язано усунути порушення законодавства про фінансові послуги, а саме: підпункту 2.1.11 пункту 2.1 розділу 2 Положення про порядок надання фінансових послуг ломбардами, та повідомити Комісію про усунення порушень з наданням підтверджуючих документів у термін до 19.10.2018

Ломбардом станом на дату виконання вимог Розпорядження № 1709 та на дату написання цього акта, не повідомлено Комісію про усунення порушення, та не надано підтверджуючих документів шодо усунення порушення.

В зв`язку із чим Ломбардом порушено вимоги законодавства про фінансові послуги, а саме п. 5.9 розділу V Положення про застосування Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, заходів впливу за порушення законодавства про фінансовоі послуги, затвердженого розпорядження Нацкомфінпослуг від 20.11.2012 № 2319, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 18.12.2012 №2112/22424.

Акт направлено на адресу Товариства (84331, Донецька обл., м. Краматорськ, вул. Паркова, буд. 59) із супровідним листом з додатком від 09.11.2018 №7692/16-8.

Вказаний супровідний лист містить також повідомлення про розгляд справи, де зазначено, що Комісія запрошує керівника Товариства особисто з`явитися 27 листопада 2018 року об 14 год. 10 хв. до приміщення Комісіє за адресою м. Київ, вул. Б. Гррінченка, 3, для надання пояснень про фінансові послуги.

Факт направлення супровідного листа із додатком від 09.11.2018 №7692/16-8 підтверджується конвертом рекомендованого відправлення штрихкод 0100167437324, штепмель Укрпошти Київ-1 від 13.11.2018. Згідно штемпеля Укрпошти Краматорськ-1 відправлення № 7692/18-8 повернуто відправнику 18.12.2018, за закінченням терміну зберігання.

27 листопада 2018 року позивачем прийнято постанову № 933/1365/16/3/13-П про застосування штрафної санкції за правопорушення вчинені на ринках фінансових послуг, якою до Ломбарду застосовано штрафну санкцію у розмірі 17000, 00 грн.

Постанова № 933/1365/16/3/13-П супровідним листом від 28.11.2018 вих. №8185/16-8 Щодо результатів розгляду справи направлена на вказану вище адресу відповідача, про те була повернута за закінченням терміну зберігання.

Зазначене підтверджується конвертом рекомендованого відправлення штрихкод 0100167958677, штепмель Укрпошти Київ-1 від 28.11.2018. Згідно штемпеля Укрпошти Краматорськ-1 відправлення № 8185/16-8 повернуто відправнику 11.01.2019, за закінченням терміну зберігання. Згідно відстеження поштового відправлення за трек-номером 0100167958677, 29.11.2018 відправлення надійшло до сортувального центру м.Київ, 03.12.2018 надійшло у точку видачі - м. Краматорськ, 11.01.2019 повернуто за зворотньою адресою.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 24.10.2019 справа № 200/9281/19-а у задоволенні адміністративного позову ПОВНОГО ТОВАРИСТВА ЛОМБАРД АЛЕКСАНДРОВ В.В. І КОМПАНІЯ до Національної комісії що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг про визнання протиправними дій, скасування постанови № 933/1365/16/3/13-П від 27.11.2018 року відмовлено повністю.

Вказане судове рішення набрало законної сили 30.11.2019.

Тобто правомірність та наявність підстав для прийняття постанови від 27 листопада 2018 року № 933/1365/16/3/13-П є преюдиційно встановленою. Крім того, судом у справі № 200/9281/19-а встановлено, що така постанова направлена позивачу у належний спосіб.

За таких фактичних обставин правова позиція суду обґрунтована наступним.

Загальні правові засади у сфері надання фінансових послуг, здійснення регулятивних та наглядових функцій за діяльністю з надання фінансових послуг встановлені Законом України Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг від 12.07.2001 року № 2664-III (далі - Закон № 2664-III).

Відповідно пункту 10 частини 1 статті 28 Закону №2664-III, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, у межах своєї компетенції у разі порушення законодавства про фінансові послуги, нормативно-правових актів національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, застосовує заходи впливу та накладає адміністративні стягнення.

Відповідно до ст. 39 Закону № 2664-ІІІ у разі порушення законів та інших нормативно-правових актів, що регулюють діяльність з надання фінансових послуг, національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, застосовує заходи впливу відповідно до закону.

Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, обирає та застосовує заходи впливу на основі аналізу даних та інформації стосовно порушення, враховуючи наслідки порушення та наслідки застосування таких заходів.

Частиною 1 ст. 40 Закону № 2664-ІІІ передбачено, що Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, може застосовувати такі заходи впливу: … 3) накладати штрафи в розмірах, передбачених статтями 41 і 43 цього Закону.

Частиною 1 ст. 41 Закону № 2664-ІІІ передбачено, що Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, може застосовувати такі заходи впливу: … 3) ухилення від виконання або несвоєчасне виконання розпорядження, рішення національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, про усунення порушення щодо надання фінансових послуг - у розмірі від 100 до 1000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Відповідно частини 3 статті 41 Закону №2664-III, штрафи, накладені національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, стягуються у судовому порядку.

Статтею 42 Закону № 2664-ІІІ встановлено порядок застосування штрафних санкцій за порушення учасниками ринків фінансових послуг правил діяльності:

1. Штрафи, передбачені статтею 41 цього Закону, накладаються Головою, іншими членами національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, а також уповноваженими комісією посадовими особами після розгляду матеріалів, що засвідчують факт правопорушення.

2. Про вчинення правопорушення, зазначеного у статті 41 цього Закону, уповноваженою особою, яка його виявила, складається акт, який разом з поясненнями керівника, іншої відповідальної посадової особи чи фізичної особи - підприємця та документами, що стосуються справи, протягом трьох днів надсилається посадовій особі, яка має право накладати штраф.

6. Посадові особи національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, визначені у частині першій цієї статті, приймають рішення про накладення штрафу протягом 30 днів після надходження документів, зазначених у частинах другій і третій цієї статті. Рішення про накладення штрафу оформляється постановою, що надсилається учаснику ринків фінансових послуг.

Відповідно пункту 1.5. Положення про застосування Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, заходів впливу за порушення законодавства про фінансові послуги, затвердженого розпорядженням Нацкомфінпослуг від 20.11.2012 №2319, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 18.12.2012 за № 2112/22424 (далі - Положення №2319), Нацкомфінпослуг як колегіальний орган або уповноважені особи Нацкомфінпослуг обирають і застосовують заходи впливу на основі аналізу даних та інформації стосовно порушення законодавства про фінансові послуги, враховуючи наслідки порушення та застосування таких заходів.

Пунктом 1.6 Положення № 2319 передбачено, що уповноважені та посадові особи Нацкомфінпослуг в межах своїх повноважень зобов`язані в кожному випадку виявлення порушення законодавства про фінансові послуги вжити всіх необхідних заходів для документального закріплення факту такого порушення, всебічно, повно та об`єктивно дослідити обставини справи про правопорушення, а також своєчасно прийняти рішення за справою про правопорушення та застосувати передбачені законодавством заходи впливу.

Пункт 2.4 Положення № 2319. Рішення про накладення штрафної санкції (штрафу) на особу за правопорушення, вчинені на ринку фінансових послуг, приймається у вигляді постанови уповноваженої особи Нацкомфінпослуг.

Постанова повинна містити: дату та номер постанови, місце її складання;

прізвище, ім`я та по батькові, посаду уповноваженої особи Нацкомфінпослуг;

відомості про особу (повне найменування юридичної особи, місцезнаходження, код за ЄДРПОУ);

зміст виявленого порушення законодавства про фінансові послуги;

норму законодавства про фінансові послуги, яку порушено особою;

розмір застосованої штрафної санкції (штрафу);

посилання на дату і номер акта про правопорушення, в якому зафіксовано порушення;

рахунок, на який повинна бути перерахована сума штрафу, та строк, протягом якого особа повинна повідомити про це Нацкомфінпослуг;

строк, протягом якого особа зобов`язана повідомити Нацкомфінпослуг про добровільне виконання або про відмову від добровільного виконання постанови;

посаду, прізвище та підпис уповноваженої особи Нацкомфінпослуг;

відбиток печатки Нацкомфінпослуг.

Штрафні санкції (штрафи) накладаються Головою Нацкомфінпослуг та керівниками самостійних структурних підрозділів або особами, які їх заміщують, за напрямами здійснення нагляду за окремими ринками фінансових послуг.

У разі несплати штрафу особою в добровільному порядку у строк, передбачений постановою, він стягується Нацкомфінпослуг у судовому порядку.

Особи сплачують штрафи шляхом перерахування коштів до Державного бюджету України відповідно до законодавства.

При добровільному виконанні постанови особа зобов`язана надати Нацкомфінпослуг документи, що підтверджують перерахування коштів до Державного бюджету України відповідно до законодавства.

Пункт 4.4 Положення № 2319. Справу про правопорушення не може бути порушено, а наявна в провадженні справа про правопорушення підлягає закриттю в разі:

прийняття на дату розгляду справи про правопорушення рішення Нацкомфінпослуг про виключення інформації про особу з Державного реєстру фінансових установ або з відповідних реєстрів та переліків, що ведуться Нацкомфінпослуг;

Пункт 5.9 Положення № 2319. Рішення Нацкомфінпослуг про застосування заходів впливу після набрання ними чинності є обов`язковими для виконання особами. У разі невиконання особами рішень про застосування заходів впливу Нацкомфінпослуг вживає заходів щодо виконання рішень у порядку, визначеному законодавством.

Пункт 5.10 Положення № 2319. Документи, що надсилаються особі на виконання вимог цього Положення, надсилаються за місцезнаходженням особи відповідно до інформації, яка міститься в Державному реєстрі фінансових установ, інших реєстрах (переліках).

Частина 4 ст. 78 КАС України. Обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Враховуючи викладене правове регулювання та на підставі наданих позивачем письмових доказів, враховуючи преюдиційно встановлений факт правомірності прийняття оспорюваної постанови та її належного надіслання, суд дійшов висновку про обґрунтованість та правомірність позовних вимог.

Щодо посилання позивача на факт наявності рішення Нацкомфінпослуг про виключення інформації про особу з Державного реєстру фінансових установ або з відповідних реєстрів та переліків, що ведуться Нацкомфінпослуг, оформленого розпорядженням від 12.03.2019, то вказана обставина має вплив на дату розгляду справи про правопорушення. Спірні правовідносини виникли задовго до вказаної події.

Згідно ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг (01001, м. Київ-1, вулиця Б. Грінченка, 3, ЄДРПОУ 38062828) до повного товариства «Ломбард Александров В.В. і компанія» (84331, Донецька обл., місто Краматорськ, вул. Паркова, 59, будинок 59, ЄДРПОУ 36582532) про стягнення штрафу - задовольнити.

Стягнути з Повного товариства Ломбард Александров В.В. і Компанія (84331, Донецька обл., місто Краматорськ, вул. Паркова, будинок 59, ЄДРПОУ 36582532) штраф у розмірі 17000,00 (сімнадцять тисяч) гривень до Державного бюджету України (на рахунок територіального управління Державної казначейської служби України за місцем знаходження платника на балансовий рахунок 3111 Надходження до загального фонду державного бюджету , код бюджетної класифікації за доходами 21081100 Адміністративні штрафи та інші санкції , символ звітності 106).

Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Повний текст судового рішення складено 28 лютого 2020 року.

Суддя І.В. Буряк

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.02.2020
Оприлюднено04.03.2020
Номер документу87953013
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/4739/19-а

Ухвала від 18.09.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Буряк І.В.

Рішення від 26.02.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Буряк І.В.

Ухвала від 12.02.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Буряк І.В.

Ухвала від 14.08.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Буряк І.В.

Ухвала від 12.06.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Буряк І.В.

Ухвала від 23.04.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Буряк І. В.

Ухвала від 03.04.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Буряк І. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні