Справа № 138/2558/18
Провадження №:2/138/57/20
РІШЕННЯ
Іменем України
07 лютого 2020 року м. Могилів-Подільський
Могилів-Подільський міськрайонний суд Вінницької області в складі:
головуючого, судді: Цибульського О.Є.,
з участю: секретаря Спічко А.В.,
представника позивача Балтака О.О.
представника відповідача ОСОБА_1 ,
розглянувши в відкритому судовому засіданні в приміщенні Могилів-Подільського міськрайонного суду в режимі відеоконференції з Вінницьким міським судом Вінницької області цивільну справу за позовом ОСОБА_2 до Немійської сільської ради Могилів-Подільського району Вінницької області про визнання права власності на земельну ділянку,-
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернулася до Могилів-Подільського міськрайонного суду Вінницької області з позовом до Немійської сільської ради Могилів-Подільського району Вінницької області про визнання права власності на земельну ділянку, мотивуючи тим, вона є власницею нежитлової будівлі ферми загальною площею 890,1 кв.м., розташованої за адресою: АДРЕСА_1 . Право власності на об`єкт нерухомості набуто шляхом викупу частки майнового паю КСП Могилів-Подільське с. Немія Могилів-Подільського району Вінницької області. Відповідно до рішення №187 22 сесії 6 скликання Немійської сільської ради Могилів-Подільського району Вінницької області від 12.07.2013 року позивачу було відмовлено в задоволенні заяви щодо передачі безкоштовно у власність земельної ділянки площею 0,4951 га., на якій розташований об`єкт нерухомого майна (нежитлова будівля ферми) в АДРЕСА_1 .
Відповідно до рішення №196 23 сесії 6 скликання Немійської сільської ради Могилів-Подільського району Вінницької області від 01.11.2013 року позивачу також було відмовлено в задоволенні заяви щодо передачі безкоштовно у власність земельної ділянки площею 0,4951 га., на якій розташований об`єкт нерухомого майна в АДРЕСА_1 .
Згідно акту обстеження земельної ділянки від 12.02.2018 комісійно за участі позивача було проведено обстеження земельної ділянки комунальної власності Немійської територіальної громади, що розташована в АДРЕСА_1 , та встановлено, що на земельній ділянці розташовані об`єкти нерухомого майна, а саме: нежитлова будівля ферми, яка на праві приватної власності належить позивачу, площа земельної ділянки, яка використовується для обслуговування будівлі становить 0,1182 га.
Відповідно до рішення №15 13 сесії 7 скликання Немійської сільської ради Могилів-Подільського району Вінницької області від 09.02.2018 року позивачу надано дозвіл на розробку проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства (для обслуговування нежитлових будівель), що знаходяться у власності, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , орієнтовною площею 0,12 га. для подальшої передачі в оренду.
На підставі даного рішення було замовлено та виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду позивачу для іншого сільськогосподарського призначення із земель комунальної власності сільськогосподарського призначення не надані у власність або постійне користування по АДРЕСА_1 в межах с. Немія на території Немійської сільської ради Могилів-Подільського району Вінницької області.
28.03.2018 висновком №14 відділу містобудування, архітектури, ЖКГ та інфраструктури Могилів-Подільської РДА Вінницької області погоджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність позивачу для іншого сільськогосподарського призначення.
Згідно Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 12.06.2018 кадастровий номер земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , площею 0,12 га - 0522684800:03:001:0582. Земельна ділянка визначена, як об`єкт цивільного права, встановлено її площу та внесено інформацію про неї до Державного кадастру.
Оскільки Немійська сільська рада Могилів-Подільського району Вінницької області відмовила в передачі безкоштовно у власність земельної ділянки, на якій розташований об`єкт нерухомого майна, тому позивач вимушена була звернутися до суду з даним позовом, просить визнати за нею права власності на зазначену земельну ділянку.
В судовому засіданні представник позивача Балтак О.О. позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити.
В судовому засіданні представник відповідача ОСОБА_1 позовні вимоги не визнав, в задоволенні позову просив відмовити, суду пояснив, що Немійська сільська рада Могилів-Подільського району Вінницької області діяла в межах наданих їй законом повноважень.
Суд, заслухавши представника позивача, представника відповідача, дослідивши матеріали справи, та оцінивши докази в їх сукупності, приходить до висновку, що в задоволенні позовних вимог слід відмовити з наступних підстав:
відповідно до ч.1 ст.2 Земельного кодексу України, земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею.
Як вбачається з п.34 ст.26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: зокрема, щодо вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Згідно свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 18.12.2012 та Витягу про державну реєстрацію прав від 19.12.2012 ОСОБА_2 є власником нежитлової будівлі за адресою: АДРЕСА_1 (а.с.10, 14), що також підтверджується договором купівлі-продажу частки майнового паю від 01.06.2012 та актом прийому - передачі майна від 17.10.2012 (а.с.11-12), видатковим касовим ордером від 06.05.2012 (а.с.13).
Відповідно до рішення №187 22 сесії 6 скликання Немійської сільської ради Могилів-Подільського району Вінницької області від 12.07.2013, ОСОБА_2 відмовлено в задоволенні її заяви щодо передачі їй безкоштовно у власність земельної ділянки площею 0,4951 га, на якій розташований її об`єкт нерухомого майна в АДРЕСА_1 (а.с.15).
Відповідно до рішення №196 23 сесії 6 скликання Немійської сільської ради Могилів-Подільського району Вінницької області від 01.07.2013, ОСОБА_2 відмовлено в задоволенні її заяви щодо передачі їй безкоштовно у власність земельної ділянки площею 0,4951 га, на якій розташований її об`єкт нерухомого майна в АДРЕСА_1 та зобов`язано її підписати та провести Державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки, на якій розташована її господарська будівля, в разі невиконання зазначеної вимоги зобов`язано позивача звільнити земельну ділянку (а.с.16).
Згідно акту обстеження земельної ділянки від 12.02.2018 встановлено, що на земельній ділянці в АДРЕСА_1 розташовані об`єкти нерухомого майна, а саме нежитлова будівля ферми. Площа земельної ділянки, яка використовується для обслуговування будівлі становить 0,1182 га (а.с.17).
Відповідно до рішення №15 13 сесії 7 скликання Немійської сільської ради Могилів-Подільського району Вінницької області від 09.02.2018, ОСОБА_2 надано дозвіл на розробку проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства (для обслуговування нежитлових будівель), що знаходяться у її власності, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , орієнтовною площею 0,12 га, для подальшої передачі в оренду (а.с.18).
На замовлення позивача було виготовлено проект землеустрою щодо відведення зазначеної земельної ділянки в оренду (а.с.19-36).
Згідно з п. б ст. 80 ЗК України суб`єктами права власності на землю є, серед іншого, територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності.
Положеннями ч. ч. 1-3 ст. 116 ЗК України передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Частиною 6 ст. 118 ЗК України встановлено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Згідно з ч. 7 ст. 118 ЗК України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Згідно з ч. ч. 8-9 ст. 118 Земельного кодексу України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.
Відповідно до ч.1 ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Відповідно до ч.6 ст.186 ЗК України, проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу, і затверджуються Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Відповідно до ч.1 ст.186-1 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Відповідно до ст. 125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Згідно з положеннями, наведеними у п. 14 ч. 1 ст. 27 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та п. 45 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127 , правовстановлюючим документом для державної реєстрації права власності на сформовану земельну ділянку в порядку відведення земельної ділянки із земель державної та комунальної власності є рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про затвердження документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Стаття 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначає компетенцію сільських, селищних міських рад, зокрема, щодо вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин. Вказане питання мають вирішуватися виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.
З аналізу наведених норм матеріального права суд дійшов висновку, що право здійснювати розпорядження землями комунальної власності, у тому числі передавати їх у власність або користування фізичним та юридичним особам, належить до виключної компетенції органу місцевого самоврядування та не може бути делеговане суду. При цьому, законом чітко визначено порядок, підстави та умови передання у власність земельних ділянок комунальної власності. Наведене узгоджується з висновками Верховного Суду, викладеними у постанові від 25.04.2018 справа № 496/2866/16-ц.
Крім того, згідно з практикою Великої Палати Верховного Суду отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного вирішення питання про надання її у власність, а тому не створює правових наслідків, крім тих, що пов`язані з неправомірністю прийняття рішення органом місцевого самоврядування (постанова від 28 листопада 2018 року у справі № 826/5735/16 (провадження 11-986апп18)).
Рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою є стадією процесу отримання права власності чи користування на земельну ділянку. Однак отримання такого дозволу не гарантує особі чи невизначеному колу осіб набуття такого права, оскільки сам по собі дозвіл не є правовстановлюючим актом. Відтак правовідносини, пов`язані з прийняттям та реалізацією такого рішення, не підпадають під визначення приватноправових, оскільки не породжують особистих майнових прав та зобов`язань осіб (постанова від 17 жовтня 2018 року у справі № 380/624/16-ц (провадження № 14-301цс18).
Як встановлено судом, та вбачається з наданих стороною позивача доказів, рішенням №15 13 сесії 7 скликання Немійської сільської ради Могилів-Подільського району Вінницької області від 09.02.2018, надано позивачу дозвіл на розробку проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки для подальшої передачі в оренду. З чим позивач погодилася та виготовила на замовлення проект землеустрою щодо відведення зазначеної земельної ділянки в оренду. Проте, щодо його затвердження позивач не зверталася до відповідача, а звернулася одразу до суду з позовом про визнання права власності на спірну земельну ділянку.
Разом з тим, суд приймає до уваги аргументи відповідача, що вирішення питання щодо надання позивачу у власність спірної земельної ділянки належить до повноважень Немійської сільської ради як органу місцевого самоврядування.
Тобто в даному випадку відсутні правові та законні підстави для визнання за позивачем права власності на земельну ділянку по АДРЕСА_1 , оскільки як було зазначено вище право здійснювати розпорядження землями комунальної власності, у тому числі передавати їх у власність або користування фізичним та юридичним особам, належить до виключної компетенції органу місцевого самоврядування є його повноваженням відповідно до вимог земельного законодавства та не може бути делеговане суду.
Враховуючи вищевказані обставини справи суд вважає, що в задоволенні позову слід відмовити в повному обсязі, а судові витрати залишити за позивачем в зв`язку з відмовою в задоволенні позову.
Керуючись ст. 80,116, 118, 122, 124,125,186, 186-1 ЗК України, Законом України Про місцеве самоврядування в Україні , Законом України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , ст. 4-13, 76-81, 89, 141, 258, 259, 263-268, 273, 354,355 ЦПК України, суд, -
УХВАЛИВ:
В задоволенні позовних вимог ОСОБА_2 до Немійської сільської ради Могилів-Подільського району Вінницької області про визнання права власності на земельну ділянку, - відмовити в повному обсязі.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Вінницького апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Учасник справи якому рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відомості про учасників справи:
- позивач: ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 , адреса: АДРЕСА_3 ;
- представник позивача: адвокат Балтак Олексій Олегович, місце здійсненні адвокатської діяльності: вул. Магістратська, 84, оф.26, м. Вінниця Вінницької області;
- відповідач: Немійська сільська рада Могилів-Подільського району Вінницької області, код ЄДРПОУ 04326721, місце знаходження: вул. Юності, 18, с. Немія Могилів-Подільського району Вінницької області.
Повний текст рішення суду складений 17.02.2020.
Суддя: О.Є.ЦИБУЛЬСЬКИЙ
Суд | Могилів-Подільський міськрайонний суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 07.02.2020 |
Оприлюднено | 04.03.2020 |
Номер документу | 87966930 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Могилів-Подільський міськрайонний суд Вінницької області
Цибульський О. Є.
Цивільне
Могилів-Подільський міськрайонний суд Вінницької області
Цибульський О. Є.
Цивільне
Могилів-Подільський міськрайонний суд Вінницької області
Цибульський О. Є.
Цивільне
Могилів-Подільський міськрайонний суд Вінницької області
Цибульський О. Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні