ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
24 лютого 2020 року м. ТернопільСправа № 921/694/19
Господарський суд Тернопільської області
у складі судді Чопка Ю.О.
при секретарі судового засідання Коник М.М.
розглянув матеріали справи
за позовом Акціонерного товариства "Укртрансгаз", 01021, м. Київ, Кловський узвіз, 9/1
до відповідача Приватного акціонерного товариства "Тернопільміськгаз", 46008, м. Тернопіль, вул. Митрополита Шептицького, 20
про стягнення заборгованості, пені, 3% річних та інфляційних втрат за послуги балансування обсягів природного газу в загальній сумі 167 221 599,77 грн
За участю представників від:
Позивача: Гасай М.Б., довіреність № 1-2005 від 27.12.2019
Відповідача: не з`явився
Суть справи:
Акціонерне товариство "УКРТРАНСГАЗ" звернулось до господарського суду Тернопільської області із позовом до Приватного акціонерного товариства "Тернопільміськгаз" про стягнення 167 221 599,77 грн, з яких: 141 927 891,26 грн - основний борг, 19 057 173,20 грн - пеня, 1 715 290,73 грн - 3% річних та 4 521 244,58 грн - інфляційні втрати.
Підставою позову визначено неналежне виконання умов Договору транспортування природного газу № 1512000729 від 17.12.2015.
Ухвалою Господарського суду Тернопільської області від 04.11.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, розгляд справи постановлено здійснювати за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 04.12.2019 на 10:00 год., яке було відкладено на 23.12.2019 на 15:00 год. з підстав викладених у відповідній ухвалі.
Ухвалою Господарського суду Тернопільської області від 23.12.2019 в задоволенні клопотання відповідача про залучення третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - НАК "Нафтогаз України" відмовлено. Продовжено строк підготовчого провадження у справі № 921/694/19 на тридцять днів та відкладено підготовче засідання на 20 січня 2020 на 16:00 год.
20.01.2020 в підготовчому судовому засіданні судом оголошено перерву до 29.01.2020 на 10:00 год., про що представників сторін повідомлено під розписку.
Ухвалою суду від 29.01.2020 закрито підготовче провадження та призначено справу № 921/694/19 до судового розгляду по суті на 24 лютого 2020 року на 14:30 год.
Представниця позивача в судовому засіданні 24.02.2020 позовні вимоги підтримала у повному обсязі. В обґрунтування заявлених вимог посилається на те, що відповідачем, за відсутності підтвердженого обсягу природного газу (номінації), відбулось несанкціоноване споживання та розподіл природного газу липні 2018 - лютому 2019, що, в свою чергу, призвело до виникнення у відповідача неврегульованого негативного небалансу. У зв`язку з нездійсненням відповідачем заходів щодо самостійного врегулювання негативних небалансів, позивачем надано послуги балансування для регулювання небалансів за вказаний період на загальну суму 141 927 891,26 грн, які відповідач не оплатив. За несвоєчасне виконання взятих згідно договору зобов`язань відповідачу також нараховано 19 057 173,20 грн. пені, 1715290,73 грн. 3% річних та 4 521 244,58 грн. інфляційних нарахувань. Також просить суд відмовити в заявленому відповідачем клопотанні про зменшення пені у зв`язку з важким фінансовим станом підприємства, оскільки відсутність у боржника необхідних коштів не вважається випадком, внаслідок якого особа звільняється від відповідальності за порушене зобов`язання. При цьому, зазначила, що позивач також несе збитки через несвоєчасне виконання відповідачем грошових зобов`язань по договору.
Представник відповідача в судове засідання 24.02.2020 не з`явився, причини неявки суду не повідомив, однак у поданих суду відзиві на позовну заяву від 23.12.2019 (вх.№23409 від 23.12.2019) та від 27.01.2020 (вх.№686 від 29.01.2020) проти позовних вимог заперечив, посилаючись на те, що позивачем безпідставно проведено розрахунок послуг з балансування обсягів природного газу у період липень-серпень та грудень 2018року та січень - лютий 2019 року з урахуванням коефіцієнту компенсації 1,2, при необхідному застосуванні коефіцієнта 1. Відповідно, вартості таких послуг завищена на 20%.
Також звертає увагу суду на те, що державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг здійснює Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг. Товариство, з метою забезпечення діяльності з розподілу природного газу, неодноразово зверталося до НКРЕКП з заявами про перегляд тарифу на 2017, 2018, 2019 роки. Так, в структурі тарифу на розподіл природного газу який, затверджений постановою НКРЕКП від 15.12.2016 року №2305 та який діє на сьогоднішній день закладено на покриття виробничо-технологічних витрат у 2019 тільки 8994,75 тис.м.куб газу, тоді як для таких потреб товариству необхідно 14485,50 тис.м.куб.газу. Аналогічна ситуація спостерігалася і в 2018 - 9266,237 тис.м.куб газу закладено на покриття виробничо-технологічних витрат при необхідності 14482,7 тис.м.куб газу. При цьому, НКРЕКП також передбачено середню вартість природного газу для цих потреб за цінами НАК "Нафтогаз України", яка склалась за результатами 2017 року (5 958,29 грн за 1000 м. куб без врахування ПДВ), тоді як позивачем зазначена ціна на газ за січень 2019 року у сумі 8 764,09 без врахування ПДВ за 1000 м.куб, а тому провести розрахунки за надані послуги є неможливим. Таким чином, доведений регулятором тариф, який діє з 01.01.2016 року, не покриває у повній мірі витрати на провадження діяльності з розподілу природного газу з отриманням обґрунтованого рівня прибутку. Внаслідок таких дій НКРЕ КП ПрАТ "Тернопільміськгаз" не зміг розрахуватися у повному обсязі з АТ "Укртрансгаз" за виробничо-технологічні витрати, які мали місце у 2017-2019 роках.
Щодо нарахованих штрафних санкцій пояснив, що з 01.07.2015 року товариство не здійснює діяльність з постачання природного газу і єдиною статтею доходу станом на сьогоднішній день є розподіл (транспортування) природного газу. Доведений регулятором тариф, який діє з 01.01.2016 року, станом на сьогоднішній день не покриває в повній мірі витрати на провадження діяльності з розподілу природного газу з отриманням обґрунтованого рівня прибутку. Це призвело до отримання товариством значних збитків . Враховуючи, що вина відповідача у виникненні заборгованості відсутня просить суд в частині позовних вимог щодо стягнення пені та 3% річних відмовити повністю. У випадку задоволення позовних вимог в частині стягнення 3% річних просить суд врахувати, що інших джерел прибутку, окрім доведеного державою тарифу, у відповідача немає, тому просить суд зменшити розмір пені на 90%.
Суд, розглянувши матеріали справи, заслухавши в процесі розгляду справи пояснення учасників судового процесу, встановив:
Між Публічним акціонерним товариством "Укртрансгаз" (Оператор) та Публічним акціонерним товариством по газопостачанню та газифікації "Тернопільміськгаз" (Замовник), керуючись Законом України "Про ринок природного газу" та Кодексом газотранспортної системи, затвердженим постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30 вересня 2015 року №2493 (далі - Кодекс ГТС), укладено 17 грудня 2015 року договір транспортування природного газу №1512000729 (далі - Договір транспортування).
Відповідно до п.п. 2.1 - 2.3 Договору транспортування Оператор надає Замовнику послуги транспортування природного газу: - послуга замовленої потужності в точках виходу до/з газотранспортної системи; - послуги фізичного транспортування природного газу газотранспортною системою на підставі підтверджених номінацій (далі - транспортування); - послуги балансування обсягів природного газу, які подаються до газотранспортної системи і відбираються з неї (далі - балансування) на умовах, визначених у Кодексі, з урахуванням особливостей, передбачених Договором, а Замовник сплачує Оператору встановлену в Договорі вартість таких послуг.
Замовник має виконувати вимоги, визначені в Кодексі, подавати газ в точках входу та/або приймати газ у точках виходу в обсягах, встановлених Договором, протягом погоджених термінів, а також оплачувати Послуги на умовах, зазначених у Договорі (п. 2.6 Договору транспортування).
Оператор має виконувати вимоги, визначені в Кодексі, приймати газ в точках входу та/або передавати газ у точках виходу в обсягах, встановлених Договором, протягом погоджених термінів; своєчасно надавати Послуги належної якості; приймати номінації та реномінації, а також заявки на розподіл потужності від Замовника; виконувати інші обов`язки та користуватися правами, передбаченими Кодексом та чинним законодавством України (п.п. 2.7, 3.1, 3.2 Договору транспортування).
Замовник зобов`язаний: своєчасно та в повному обсязі оплачувати вартість наданих йому послуг; дотримуватися обмежень, встановлених договором та Кодексом; негайно виконувати розпорядження диспетчерської служби оператора; вчасно врегульовувати небаланси; замовляти транспортування та одержувати з газотранспортної системи обсяги природного газу, що відповідають його підтвердженим номінаціям/реномінаціям; користуватися правами передбаченими Договором та чинним законодавством України (п.п. 4.1, 4.2 Договору транспортування);
Згідно п. 7.1 Договору транспортування, вартість послуг розраховується: розподіл потужності - за тарифами, які встановлюються Регулятором; транспортування - за тарифами, які встановлюються Регулятором; балансування - за фактичною вартістю, яка визначається відповідно до порядку, встановленого Кодексом.
Оператор розміщує інформацію про чинні тарифи та базову ціну газу на своєму веб-сайті: www.utg.ua. Тарифи передбачені пунктом 7.1 є обов`язковими для сторін з дати набрання чинності постановою Регулятора щодо їх встановлення. Визначена на їх основі вартість послуг застосовується сторонами при розрахунках за послуги згідно з умовами Договору (п.п. 7.2, 7.3 Договору транспортування).
У разі виникнення у Замовника негативного місячного небалансу та не врегулювання ним негативного місячного небалансу відповідно до Кодексу в строк до дванадцятого числа місяця, наступного за газовим місяцем, Замовник зобов`язаний сплатити Оператору за послуги балансування. Негативний місячний небаланс Замовника визначається відповідно до Кодексу (п. 9.1 Договору транспортування).
Вартість послуг балансування за газовий місяць визначається на підставі даних про негативний місячний небаланс Замовника за формулою: балансування =БЦГ х К х QБГ, де БЦГ - базова ціна газу, QБГ - обсяг негативного місячного небалансу замовника послуг транспортування, К - коефіцієнт компенсації, що дорівнює 1,2. При розмірі небалансу до 5% від обсягу природного газу, відібраного з газотранспортної системи, застосовується коефіцієнт, що дорівнює 1(п. 9.2 Договору транспортування).
Базова ціна газу визначається Оператором відповідно до Кодексу. Оператор визначає базову ціну газу щомісяця в строк до 10-го числа місяця, наступного га газовим місяцем, та розміщує її на своєму веб-сайті (п. 9.3 Договору транспортування).
Оператор до чотирнадцятого числа місяця, наступного за газовим місяцем, надає Замовнику на його електронну адресу розрахунок вартості послуг балансування та рахунок-фактуру. Відповідач зобов`язаний здійснити оплату у строк, що не перевищує п`яти банківських днів (п. 9.4 Договору транспортування);
Послуги балансування оформлюються одностороннім актом за підписом Оператора на весь обсяг негативного місячного небалансу, неврегульованого Замовником відповідно до Кодексу та розділу IX Договору (п. 11.4 Договору транспортування);
У випадку невиконання або неналежного виконання своїх зобов`язань за договором Сторони несуть відповідальність передбачену чинним законодавством, а у разі порушення Замовником строків оплати, Замовник сплачує пеню у розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла в період, за який сплачується пеня, від суми простроченого платежу за кожен день прострочення платежу (п.п. 13.1, 13.5. Договору транспортування);
Пунктом 17.1. Договору транспортування сторони погодили, що останній набирає чинності з дня його укладання і діє до 31 грудня 2016 року, а умови Договору застосовуються до відносин сторін, які виникли до його укладення, а саме, з 01 грудня 2015 року. Договір вважається продовженим на кожний наступний календарний рік, якщо менше ніж за місяць до закінчення строку дії цього договору жодною із Сторін не буде заявлено про припинення його дії або перегляд його умов (п. 17.1 Договору транспортування).
Позивачем на виконання умов Договору транспортування природного газу здійснив процедуру алокації відповідача, за результатами якої встановив наявність у Відповідача негативного місячного небалансу у 2018, 2019 роках, зокрема: в липні 2018 - 124,950 тис. куб. м., в серпні 2018 - 139,555 тис. куб. м., у вересні 2018 - 475,157 тис. куб. м., в жовтні 2018 - 869,843 тис. куб. м., в листопаді 2018 - 1512,824 тис. куб. м., в грудні 2018 - 1870,000 тис. куб. м., в січні 2019 - 1457,013 тис. куб. м., в лютому 2019 - 5009,808 тис. куб. м. природного газу, що не був врегульований Відповідачем у строк та в порядку, визначеними умовами Договору та Кодексом ГТС.
У зв`язку з неврегулюванням Відповідачем негативного місячного небалансу природного газу в 2018 - 2019роках, Позивач надав Відповідачу послуги балансування в липні-грудні 2018 року та січні-лютому 2019 року, про що складено односторонні акти про надання послуг балансування обсягів природного газу: - №07-18-1512000729-БАЛАНС від 31.07.2018; - №08-18-1512000729-БАЛАНС від 31.08.2018; - №09-18-1512000729-БАЛАНС від 30.09.2018.; - №10-18-1512000729 -БАЛАНС від 31.10.2018; - №11-18-1512000729-БАЛАС від 30.11.2018; - №12-18-1512000729-БАЛАНС від 31.12.2018; - №01-19-1512000729-БАЛАС від 31.01.2019; - №02-19-1512000729-БАЛАС від 28.02.2019 на загальну вартість таких послуг у розмірі 141 927 891,26 грн.
Акти про надання послуг балансування обсягів природного газу разом з рахунками на оплату направлені Відповідачу листами рекомендованою кореспонденцією, що підтверджується описами вкладення та фіскальними чеками, одержання яких не заперечується відповідачем.
Не оплата Відповідачем рахунків у строки, встановлені п. 9.4. договору, стала підставою для звернення з позовом у спосіб, передбачений ст. 16 ЦК України та ст. 20 ГК України.
Суд, вивчивши матеріали справи, заслухавши представників сторін, дійшов висновку про задоволення позовних вимог частково виходячи з наступного:
Згідно ст. ст. 626, 627 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків, при цьому, сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог ЦК України, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону та умов договору. Якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін) (ст.ст. 526, 530 ЦК України, ч. 1 ст. 193 ГК України).
Порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання) (ст.610 ЦК України).
Відносини, що склалися між сторонами, за своєю правовою природою, є такими, що випливають із договору про надання послуг , укладання та виконання якого регулюються ЦК України, ГК України та спеціальними законодавчими актами, що регулюють їх: Законом України "Про ринок природного газу", Кодексом газорозподільних систем, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг №2494 від 30.09.2015р.
Відповідно до п. 1 глави 1 Розділу VIII Кодексу ГТС, одержання доступу до потужності, надання послуг із транспортування, у тому числі послуг балансування системи, є складовими послуги транспортування природного газу та здійснюються виключно на підставі договору транспортування, який регулює правовідносини між оператором газотранспортної системи і окремим замовником послуг транспортування.
Відповідно до п. 4 ч. 2 ст. 22 Закону України "Про ринок природного газу", з метою виконання функцій, передбачених частиною першою статті 20 цього Закону, оператор газотранспортної системи зобов`язаний здійснювати балансування та функції оперативно-диспетчерського управління газотранспортною системою в економний, прозорий та недискримінаційний спосіб.
Пунктом 5 глави 1 Розділу І Кодексу ГТС визначено поняття номінації, а саме -це - заявка замовника послуг транспортування, надана оператору газотранспортної системи стосовно обсягів природного газу, які будуть подані замовником послуг транспортування протягом доби до газотранспортної системи в точках входу та відібрані з газотранспортної системи в точках виходу, у тому числі у розрізі контрагентів (споживачів) замовника та їх точок комерційного обліку (за необхідності). Відповідно, небаланс визначається як різниця між обсягами природного газу, поданими замовником послуг транспортування для транспортування на точці входу, та відібраними замовником послуг транспортування з газотранспортної системи на точці виходу, що визначається за процедурою алокації. Алокація це віднесення оператором газотранспортної системи обсягу природного газу в точках входу/виходу до/з газотранспортної системи по замовниках послуг транспортування (у тому числі в розрізі їх контрагентів (споживачів)) з метою визначення за певний період обсягів небалансу таких замовників. Підтверджена номінація - це підтверджений оператором газотранспортної системи обсяг природного газу замовника послуг транспортування, який буде прийнятий від замовника в точках входу до газотранспортної системи та переданий замовнику в точках виходу з газотранспортної системи у відповідний період, у тому числі у розрізі контрагентів (споживачів) замовника та їх точок комерційного обліку (за необхідності).
Згідно з пунктом 8 глави 1 розділу ХІІ Кодексу ГТС (у редакції до 07.05.2017р.) підписані щомісячні акти приймання-передачі газу відповідно до положень пункту 2 глави 7 розділу ІІІ цього Кодексу, що містять інформацію про щомісячні обсяги природного газу, виміряні для фізичних точок входу (у тому числі у розрізі контрагентів/споживачів замовника послуги транспортування), поданого до газотранспортної системи, є основою для проведення алокації щомісячних обсягів природного газу для замовників послуг транспортування за формою оператора газотранспортної системи, розміщеною на своєму веб-сайті.
В пункті 5 глави 2 розділу XII Кодексу ГТС (у редакції до 07.05.2017р.) зазначено, що підписані щомісячні акти приймання-передачі газу відповідно до положень пункту 2 глави 7 розділу III цього Кодексу, що містять інформацію про щомісячні обсяги природного газу, виміряні для фізичних точок виходу (у тому числі у розрізі контрагентів/споживачів замовника послуги транспортування), взятого з газотранспортної системи, є основою для проведення алокації щомісячних обсягів природного газу для замовників послуг транспортування за формою оператора газотранспортної системи, розміщеною на своєму веб-сайті.
Згідно п. 5 глави 1 розділу XII Кодексу ГТС в редакції з 07.05.2017р. підписані щомісячні акти приймання-передачі газу відповідно до положень пункту 2 глави 7 розділу III цього Кодексу, що містять інформацію про щомісячні обсяги природного газу, визначені комерційними вузлами обліку у фізичних точках входу/виходу, поданого до газотранспортної системи, є основою для формування інформації, що передається оператору газотранспортної системи для здійснення ним алокації.
Відповідно до пунктів 1-2 глави 3 Розділу XIV Кодексу ГТС оператор газотранспортної системи визначає місячний небаланс для кожного місяця як різницю між обсягом природного газу, який замовник послуг транспортування передав у точках входу і отримав з газотранспортної системи у точках виходу (у тому числі щодо власних споживачів) за цей газовий місяць. Місячний небаланс розраховується оператором газотранспортної системи до 10-го числа наступного місяця на підставі фактичних даних, одержаних у процесі алокації, яку здійснює оператор газотранспортної системи, а також алокацій, одержаних від операторів суміжних газотранспортних систем, операторів удільних систем, операторів газосховищ, газовидобувних підприємств або споживачів.
Згідно з пунктами 1-5 глави 1 Розділу XIV Кодексу ГТС замовник послуг транспортування є відповідальним за виникнення небалансу, у тому числі щодо споживачів, з якими укладені договори постачання, та зобов`язується застосувати всі доступні заходи для його уникнення.
При розрахунку небалансу замовників послуг транспортування оператор газотранспортної системи враховує всі обсяги газу у розрізі кожного замовника послуг транспортування, переданого до газотранспортної системи та відібраного з газотранспортної системи, у тому числі у розрізі його контрагентів (споживачів).
Перевищення обсягів відібраного природного газу з газотранспортної системи над обсягами переданого природного газу є негативним небалансом, а перевищення обсягів переданого природного газу над обсягами відібраного природного газу - позитивним небалансом. Оператор газотранспортної системи надсилає замовнику послуг транспортування відомості для визначення статусу небалансу замовника послуг транспортування. Відомості про статус небалансу надаються замовнику послуг транспортування за допомогою інформаційної системи.
Відповідно до пункту 7 глави 3 Розділу XIV Кодексу газотранспортної системи місячний негативний небаланс, який виник у замовника послуг транспортування та не був врегульований в строк до 12-го числа наступного місяця, врегульовується оператором газотранспортної системи за рахунок надання послуг балансування.
Згідно з пунктами 1-4 глави 4 Розділу XIV Кодексу ГТС розрахунок вартості послуг балансування (ПБ), що були надані замовнику послуг транспортування за місяць, проводиться оператором газотранспортної системи після закінчення газового місяця на підставі даних про місячний небаланс замовника послуг транспортування відповідно до договору транспортування природного газу. Базова ціна газу (БЦГ) - ціна, яка формується протягом розрахункового періоду оператором газотранспортної системи на основі витрат на закупівлю природного газу, транспортування та його зберігання. Оператор газотранспортної системи визначає БЦГ щомісяця в строк до 10-го числа місяця та розміщує відповідну інформацію на своєму веб-сайті.
Підставою для проведення розрахунку послуг з балансування є дані, визначені у звіті про надані послуги з транспортування. Оператор газотранспортної системи 14-го числа наступного місяця надає замовнику послуг транспортування звіт про надані послуги та рахунок на оплату. Замовник послуг транспортування повинен здійснити оплату у строк, що не перевищує 5 банківських днів.
Вирішуючи питання про застосування коефіцієнту при нарахуванні плати за балансування суд виходить з наступного.
Сторони у п. 9.2 Договору погодили, що вартість послуг балансування за газовий місяць визначається на підставі даних про негативний місячний небаланс замовника за формулою та встановили, що коефіцієнт компенсації слід розраховувати, виходячи з пропорції небалансу до загального обсягу газу, відібраного з газотранспортної системи, а не лише того, який був відібраний ПАТ "Тернопільміськгаз" для власного споживання.
Цей висновок піддержує сам позивач, котрий у своїй позовній заяві посилається на п.п.1-5 глави 1 Розділу XIV Кодексу ГТС. Відповідно до цієї норми права замовник послуг транспортування є відповідальним за виникнення небалансу, у тому числі щодо споживачів, з якими укладені договори постачання. При розрахунку небалансу замовників послуг транспортування оператор газотранспортної системи враховує всі обсяги газу у розрізі кожного замовника послуг транспортування, переданого до газотранспортної системи та відібраного з газотранспортної системи, у тому числі у розрізі його контрагентів (споживачів).
Тобто, сторони в п. 9.2 Договору, у цілковитій відповідності з нормами Кодексу газотранспортних систем, узгодили саме такий порядок розрахунку, без конкретизації ким саме відібраний природний газ з газотранспортної системи - замовником послуг чи споживачами.
Аналіз наведених вище положень законодавства, зокрема Кодексу ГТС, дає підстави для висновку, що розрахунок вартості для визначення коефіцієнту компенсації (за визначеною в пункті 9.2 Договору формулою), що підлягає застосуванню, коли визначається вартість послуг з балансування обсягів природного газу (при негативному місячному небалансі), процентне співвідношення розміру небалансу обраховується (визначається) від обсягу природного газу, відібраного замовником з газотранспортної системи - з врахуванням всіх обсягів газу у розрізі кожного замовника послуг транспортування, переданого до газотранспортної системи та відібраного з газотранспортної системи, у тому числі у розрізі контрагентів (споживачів) замовника (правова позиція Верховного суду у справі №916/1807/16 від 04.09.2018р.).
Відповідно, нараховані позивачем з коефіцієнтом 1,2 суми основного боргу, 3% річних, пені і інфляційних судом перераховуються з застосуванням правильного коефіцієнту - 1. Тобто, позов підлягає задоволенню в розмірі 5/6 від заявлених сум, а саме в сумі 118 273 242 грн основного боргу.
Відповідно до ст.ст. 546, 549 ЦК України, 230 ГК України, виконання зобов`язання може забезпечуватися неустойкою (штрафом, пенею), іншими видами забезпечення встановленими договором або законом. При цьому, штрафом є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов`язання, а пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання.
Згідно частини 6 статті 231 ГК України, штрафні санкції за порушення грошових зобов`язань встановлюються у відсотках, розмір яких визначається обліковою ставкою Національного банку України, за увесь час користування чужими коштами, якщо інший розмір відсотків не передбачено законом або договором.
Враховуючи суму задоволених позовних вимог в частині основної заборгованості суд встановив правомірність нарахування 3 767 703 грн. інфляційних нарахувань та 1 429 408 грн 3% річних.
Щодо заявленої суми пені, то суд, керуючись вищезазначеними нормами, перевіривши на відповідність розрахунок суми заявлених позивачем позовних вимог в частині стягнення пені, з врахуванням задоволеної суми боргу (118 273 242 грн), яка підлягає задоволенню, встановив правомірність нарахування пені в сумі 15 880 977 грн.
Суд, розглянувши клопотання відповідача про зменшення штрафних санкцій, вважає за можливе задовольнити його, зменшивши суму пені до 10%. При цьому, суд виходив із наступного.
Відповідно до ч. 1 ст. 233 ГК України, суд має право зменшити розмір санкцій, якщо належні до сплати штрафні санкції надмірно великі порівняно із збитками кредитора. В даному випадку береться до уваги: ступінь виконання зобов`язання боржником; майновий стан сторін, які беруть участь у зобов`язанні; не лише майнові, але й інші інтереси сторін, що заслуговують на увагу.
Зазначена норма ГК кореспондується з ч. 3 ст. 551 ЦК України, згідно якої розмір неустойки може бути зменшений за рішенням суду, якщо він значно перевищує розмір збитків, та за наявності інших обставин, які мають істотне значення.
З матеріалів справи та пояснень представників сторін вбачається наявність наступних правових підстав для зменшення розміру пені:
Єдиною статтею доходу відповідача станом на сьогоднішній день є розподіл (транспортування) природного газу, що не дає в повній мірі забезпечити належний рівень обслуговування газопроводів та газоспоживаючого обладнання, яке потребує реконструкції з метою забезпечення безаварійного газопостачання; - заборгованість ПрАТ "Тернопільміськгаз" перед основними кредиторами - ПАТ НАК "Нафтогаз України» ПАТ «Укртрансгаз» ДК ГАЗ України станом на 01.06.2018р. становить 412719454,25 грн; - постановами держаних виконавців ЗВП №36819395 від 01.10.2015р., ВП №51877218 від 05.08.2016р., ВП 54518213 від 17.08.2017р. ВП №54518213 від 02.05.2018р. накладено арешт на кошти ПрАТ «Тернопільміськгаз» , що містяться на всіх рахунках в банківських установах;
Відповідач є підприємством, яке здійснює надання послуг з газопостачання, зокрема населенню, а заборгованість відповідача зумовлена, зокрема, невчасними розрахунками споживачів за надані послуги з газопостачання;
За таких обставинах суд, зважаючи на співвідношення розміру заподіяних позивачу збитків та заявлених до стягнення сум позовних вимог, зменшує розмір стягуваної пені до 1 588 097 грн. При цьому, при розрахунку судових витрат вони покладаються на відповідача пропорційно до розміру належної позивачу суми пені без врахування її зменшення судом, а саме, виходячи з суми 15 880 977 грн.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України, судовий збір, сплачений у розмірі 672350 грн., покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Судом враховано правову позицію, викладену у п. 2.4 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.12.2013 року №14 "Про деякі питання практики застосування законодавства про відповідальність за порушення грошових зобов`язань", згідно якої судовий збір в разі зменшення судом розміру пені покладається на відповідача повністю, без урахування зменшення такого розміру.
Враховуючи вищевикладене, керуючись ст.ст. 73-79, 86, 129, 233, 236-238, 239, 240, 241, 331 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,
ВИРІШИВ:
1.Позовні вимоги задовольнити частково.
2.Клопотання відповідача про зменшення розміру пені задовольнити.
3.Стягнути з Приватного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації Тернопільміськгаз , вул. Митрополита Шептицького, 20, м.Тернопіль, 46008 (код 21155959) на користь Акціонерного товариства Укртрансгаз , Кловський узвіз, 9/1, м.Київ, 01021 (код 30019801) - 118 273 242 (сто вісімнадцять мільйонів двісті сімдесят три тисячі двісті сорок дві) грн. основного боргу, 1 588 097 (один мільйон п`ятсот вісімдесят вісім тисяч дев`яносто сім) грн. пені, 1 429 408 (один мільйон чотириста двадцять дев`ять тисяч чотириста вісім) грн. три відсотки річних, 3767703 (три мільйони сімсот шістдесят сім тисяч сімсот три) грн. інфляційних втрат і 560 291 (п`ятсот шістдесят тисяч двісті дев`яносто одну) грн. судових витрат.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Протягом двадцяти днів з дня виготовлення повного тексту рішення сторони, треті особи вправі його оскаржити до Західного апеляційного господарського суду через господарський суд Тернопільської області.
Повний текст рішення виготовлено 5 березня 2020 року.
Суддя Ю.О. Чопко
Дата ухвалення рішення | 23.02.2020 |
Оприлюднено | 09.03.2020 |
Господарське
Господарський суд Тернопільської області
Чопко Ю.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні