Постанова
від 05.03.2020 по справі 1940/1567/18
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

Іменем України

05 березня 2020 року

Київ

справа №1940/1567/18

адміністративне провадження №К/9901/29931/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду :

судді-доповідача - Дашутіна І.В.,

суддів: Шишова О.О., Яковенка М.М.,

розглянув в порядку письмового провадження як суд касаційної інстанції касаційну скаргу Горішньовигнанської сільської ради Чортківського району Тернопільської області на рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 25 березня 2019 року у складі головуючого судді Дерех Н.В. та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 09 вересня 2019 року у складі колегії суддів: Глушко І.В. (головуючий суддя), Запотічний І.І., Кузьмич С.М. у справі № 1940/1567/18 за позовом ОСОБА_1 до Горішньовигнанської територіальної виборчої комісії про визнання протиправним та скасування подання, -

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

1. ОСОБА_1 звернувся з адміністративним позовом до Горішньовигнанської територіальної виборчої комісії, в якому просив визнати протиправним та скасувати подання щодо прийняття рішення про дострокове припинення повноважень Горішньовигнанського сільського голови ОСОБА_1 за народною ініціативою від 02 серпня 2018 року №14.

2. Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 25 березня 2019 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 09 вересня 2019 року, позов задоволено повністю. Визнано протиправним та скасовано подання Горішньовигнанської територіальної виборчої комісії щодо прийняття рішення про дострокове припинення повноважень сільського голови ОСОБА_1 за народною ініціативою від 02 серпня 2018 року №14. Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Горішньовигнанської територіальної виборчої комісії на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 1762,00 грн, сплачений згідно з квитанції від 09 серпня 2018 року №34308749.

3. Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи встановлено:

3.1. Рішенням Горішньовигнанської сільської ради Чортківського району Тернопільської області від 10 листопада 2015 року № 1 визнано повноваження Горішньовигнанського сільського голови ОСОБА_1., обраного 25 жовтня 2015 року і зареєстрованого сільською виборчою комісією. Обраний шляхом самовисування.

3.2. 15 липня 2018 року громадою сіл оголошено о 14 год.00 хв. в приміщенні будинку культури с. Горішня Вигнанка провести загальні збори сіл Горішньовигнанської сільської ради. На порядок денний поставлено питання благоустрою сіл.

3.3. 15 липня 2018 року в с. Горішня Вигнанка Чортківського району Тернопільської області відбулися збори виборців Горішньовигнанської територіальної громади, на яких було прийнято рішення про дострокове припинення повноважень Горішньовигнанського сільського голови ОСОБА_1 за народною ініціативою.

3.4. Згідно з протоколом зборів виборців Горішньовигнанської територіальної громади від 15 липня 2018 року одним з питань, винесених на порядок денний зборів, було дострокове припинення повноважень позивача. Щодо даного питання зборами прийнято рішення про внесення пропозиції щодо дострокового припинення повноважень сільського голови Горішньовигнанської сільської ради ОСОБА_1 шляхом відкликання з посади за народною ініціативою. Рішення прийнято більшістю голосів. Утворено ініціативну групу для збирання підписів виборців у складі 10 осіб та визначено офіційного представника ініціативної групи, затверджено форму підписного листа.

3.5. 20 липня 2018 року на адресу позивача Головою територіальної виборчої комісії (далі - ТВК) Горішньовигнанської територіальної громади надіслано повідомлення №1, в якому позивача поінформовано про те, що 15 липня 2018 року в с. Горішня Вигнанка відбулись збори виборців Горішньовигнанської територіальної громади, на яких було прийнято рішення про дострокове припинення повноважень Горішньовигнанського сільського голови ОСОБА_1 за народною ініціативою; а також повідомлено про те, що голова ініціативної групи ОСОБА_2 18 липня 2018 року звернулась до територіальної виборчої комісії з даного питання.

3.6. 02 серпня 2018 року головою ТВК ОСОБА_3 підписано подання № 14 до Горішньовигнанської сільської ради с. Горішня Вигнанка Чортківського району Тернопільської області щодо прийняття рішення про дострокове припинення повноважень сільського голови за народною ініціативою. Змістом подання слугують результати перевірки дотримання статей 38-40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , правильності оформлення підписних листів щодо ініціювання питання дострокового припинення повноважень позивача. За результатами перевірки ТВК було прийнято рішення про звернення до Горішньовигнанської сільської ради щодо прийняття рішення про дострокове припинення повноважень Горишньвигнанського сільського голови ОСОБА_1 за народною ініціативою (відкликання з посади за народною ініціативою).

3.7. 03 серпня 2019 року до Горішньовигнанського сільського голови звернулась група депутатів, серед яких ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , з пропозицією терміново скликати сесію Горішньовигнанської сільської ради, на розгляд якої винести питання про дострокове припинення повноважень Горішньовигнанського сільського голови ОСОБА_1 за народною ініціативою.

3.8. Позивач звернувся до суду із указаним позовом, оскільки вважає, протиправним та незаконним подання відповідача щодо прийняття рішення про дострокове припинення повноважень сільського голови за народною ініціативою від 02 серпня 2018 року № 14; обґрунтовує, що вказане подання прийнято не на підставі та не у спосіб передбачений законом без дотримання процедури його прийняття; рішення про дострокове припинення повноважень позивача за народною ініціативою прийнято не на зборах виборців як того вимагає закон, а на зборах сіл Горішньовигнанської сільської ради; територіальна виборча комісія (далі - ТВК) діяла всупереч вимогам абз. 2 та 3 частини 2 статтей 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад не провела перевірку у встановлений законом строк правильності оформлення підписних листів із залученням органів ведення Державного реєстру виборців та правоохоронних органів, порушила право особисто бути присутнім під час розгляду питання про відкликання з посади голови Горішньовигнанської сільської ради.

4. Задовольняючи повністю позовні вимоги, суди попередніх інстанцій виходили з того, що подання Горішньовигнанської ТВК щодо прийняття рішення про дострокове припинення повноважень Горішньовигнанського сільського голови ОСОБА_1 за народною ініціативою від 02 серпня 2018 року №14, як наслідок такого рішення, не відповідає вимогам закону, є протиправним, прийнятим з порушенням принципів, передбачених частиною 2 статті 2 КАС України, що має наслідком його скасування.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

5. Горішньовигнанська сільська рада Чортківського району Тернопільської області подала касаційну скаргу, в якій просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій, а справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.

5.1. Доводи касаційної скарги грунтуются на твердженні про неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права.

5.2. Горішньовигнанська сільська рада Чортківського району Тернопільської області зазначає про те, що оскаржуване подання відповідача є лише зверненням, а наслідки його розгляду виражаються у формі рішення, що приймається органом місцевого самоврядування, а тому вказане подання не може бути оскаржено окремо від рішення сільської ради.

6.Відповідач правом на подачу відзиву на касаційну скаргу не скористався.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції та висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:

7. Частиною другою статті 19 Конституції України визначено обов`язок органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

8. Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування відповідно до Конституції України визначає Закон України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР Про місцеве самоврядування в Україні (далі - Закон № 280/97-ВР).

9. Сільський, селищний, міський голова є головною посадовою особою територіальної громади відповідно села (добровільного об`єднання в одну територіальну громаду жителів кількох сіл), селища, міста. На сільських, селищних, міських голів поширюються повноваження та гарантії депутатів рад, передбачені законом про статус депутатів рад, якщо інше не встановлено законом (частини 1, 5 статті 12 Закону №280/97-ВР).

10. Частиною 3 статті 42 Закону № 280/97-ВР передбачено, що повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути припинені достроково у випадках, передбачених статтею 79 цього Закону, що має наслідком звільнення його з посади.

11. Визначена у статтях 38-41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад від 11 липня 2002 року № 93-ІV (далі - Закон № 93-ІV) процедура відкликання депутата місцевої ради включає такі етапи: 1) прийняття зборами виборців рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою; 2) утворення ініціативної групи для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою; 3)збирання підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою; 4) перевірка територіальною виборчою комісією дотримання вимог статтей 38-40 Закону № 93-ІV при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою; 5) прийняття рішення (подання) про відкликання депутата за народною ініціативою або рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.

12. Аналіз положень Закону № 93-ІV дає привід дійти висновку, що відповідна територіальна виборча комісія вступає у таку процедуру вже після зборів виборців, на яких прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

13. Так, статтею 38 Закону № 93-ІV передбачено, що право вносити пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) надано громадянам України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу. Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше 30 осіб для відкликання депутата сільської, селищної ради.

У разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (далі - ініціативна група), до складу якої можуть бути включені виборці відповідного округу, та затверджується її персональний склад. Кількість членів ініціативної групи у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської ради має становити не менше 10 осіб.

У протоколі зборів виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи, відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи, а також про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради (далі - підписний лист), зразок якого є додатком до протоколу зборів виборців. Протокол підписується головуючим на зборах та секретарем зборів. Додатком до протоколу зборів також є перелік їх учасників, у якому зазначаються прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, засоби зв`язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів.

До протоколу зборів, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, додаються письмові заяви про згоду кожної особи, включеної до ініціативної групи, на входження до її складу, а також письмова заява про згоду визначеної особи бути офіційним представником ініціативної групи. Участь особи, яка пропонується до складу ініціативної групи, в зборах виборців необов`язкова, за умови подання нею власноручно написаної заяви про згоду бути членом ініціативної групи. Ця заява, а також заява про згоду особи бути офіційним представником ініціативної групи, має обов`язково містити: прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, місце роботи, посаду, засоби зв`язку (контактний телефон). До заяви додаються ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи.

14. Судами попередніх інстанцій встановлено, що 15 липня 2018 року в с. Горішня Вигнанка Чортківського району Тернопільської області відбулися збори виборців Горішньовигнанської територіальної громади, на яких одним з питань, винесених на порядок денний зборів, було дострокове припинення повноважень позивача. Стосовно даного питання зборами прийнято рішення про внесення пропозиції щодо дострокового припинення повноважень сільського голови Горішньовигнанської сільської ради ОСОБА_1 шляхом відкликання з посади за народною ініціативою. Рішення прийнято більшістю голосів. Утворено ініціативну групу для збирання підписів виборців у складі 10 осіб та визначено офіційного представника ініціативної групи, затверджено форму підписного листа.

15. Згідно зі статтею 39 Закону № 93-ІV у триденний строк після дня проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, особа, визначена офіційним представником ініціативної групи, повідомляє відповідну територіальну виборчу комісію про факт проведення зборів.

16. У відповідності до частини 2 статті 40 Закону № 93-ІV вбачається, що з дня, наступного за днем повідомлення територіальної виборчої комісії про створення ініціативної групи, починається збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, який проводиться у визначені строки.

17. Частиною 3 цієї статті визначено, що форма підписного листа для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою встановлюється зборами виборців.

Так, підписний лист повинен містити: дату проведення зборів щодо відкликання депутата, порядковий номер підписного листа, зазначення адміністративно-територіальної одиниці, де збираються підписи (повну назву села, селища, міста (територіальної громади), у якому проводиться збір підписів, а також району, області або Автономної Республіки Крим, до складу яких вона входить), назву місцевої ради, до складу якої обрано депутата, його прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), дату набуття депутатом повноважень, відомості про суб`єкта висування депутата (відповідна місцева організація партії чи шляхом самовисування), членом якої депутатської фракції (групи) чи позафракційним є депутат, а також про члена ініціативної групи, який збирає підписи (прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), місце роботи і адресу місця проживання).

Крім того, підписний лист має містити дані про виборців, які підтримали пропозицію про відкликання депутата місцевої ради: порядковий номер виборця у підписному листі, прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, дату підписання, а також особистий підпис виборця. Член ініціативної групи, який збирає підписи виборців, до початку їх збирання повинен власноручно внести до підписного листа відомості про себе, передбачені абзацом першим частини третьої цієї статті.

Виборець, який підтримує вимогу щодо відкликання депутата, власноручно на підписному листі зазначає своє прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, ставить на підписному листі дату підписання та свій підпис.

18. Статтею 41 Закону № 93-ІV визначено порядок прийняття територіальною виборчою комісією рішення про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

19. Приписами частини 2 статті 41 Закону № 93-ІV вказано, що голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів.

На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки: у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської ради (міста районного значення) - протягом десяти днів з дня отримання матеріалів.

20. Частиною третьою статті 41 Закону № 93-ІV визначено, що при встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписи окремих виборців: 1) у разі відсутності у підписному листі всіх або окремих відомостей про виборця, який підтримує своїм підписом відкликання депутата місцевої ради, передбачених формою підписного листа, а також виявлення недостовірних відомостей про виборця; 2) записи та підписи, вчинені замість виборця іншою особою; 3) вчинені особою, яка не є виборцем відповідного багатомандатного, одномандатного виборчого округу або на день вчинення підпису не мала права голосу; 4) якщо підписи вчинені виборцем декілька разів; 5) якщо підпис вчинено виборцем з порушенням встановленого цим Законом строку.

Частиною 4 цієї статті також визначено, що при встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписні листи: 1) якщо підписи виборців зібрані особою, яка не є членом відповідної ініціативної групи та/або на день збору підписів не мала права голосу; 2) у яких відсутні відомості або які містять недостовірні відомості про особу, яка збирала підписи виборців; 3) у яких підписи громадян України зібрані у місцях, визначених частиною п`ятою статті 40 цього Закону; 4) які не відповідають встановленій формі.

За результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол.

21. Як зазначено частиною п`ятою статті 41 Закону № 93-ІV, якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

22. Підстави для прийняття рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради визначено частиною шостою статті 41 Закону № 93-ІV. Так, якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону та/або оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам цього Закону та/або ініціативна група у встановлені цим Законом строки не подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців або подала їх після спливу встановлених строків, відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.

23. Судами попередніх інстанцій встановлено, що 24 липня 2018 року комісією ініціативної групи передано підписні листи до ТВК в кількості 139 на яких міститься 402 підписи громадян, про що складено Акт передачі підписних листів про дострокове припинення повноважень Горішньовигнанського сільського голови Гевка Б.В.

24. Позивач 26 липня 2018 року № 289 та повторно 01 серпня 2018 року №318 звертався до відповідача з проханням надати копії підписних листів. Проте у відповідь на його звернення відповідач інформував, що підписні листи знаходяться на перевірці у державному реєстрі виборців та не можуть бути надані без годи особи, що підписала такий лист.

25. Листом відділу ведення державного реєстру виборців Чортківської районної державної адміністрації Тернопільської області від 30 липня 2018 року № 45 адресованого на запит відповідача повідомлено про відсутність правових підстав для використання персональних даних Реєстру органами ведення Реєстру під час їх залучення ТВК до перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на підтримку пропозицій про відкликання голови місцевої ради за народною ініціативою.

26. Листом Чортківської районної державної адміністрації від 07 серпня 2018 року №01-1158/01-36 щодо перевірки правильності оформлення підписних листів, адресованому Голові ТВК Горішньовигнанської сільської ради, надано роз`яснення, що персональні дані з Державного реєстру виборців можуть використовуватися лише для проведення перевірки достовірності відомостей про виборців, які поставили свої підписи у підписних листах на підтримку проведення всеукраїнського референдуму, а також відомостей, що надаються до відповідних виборчих комісій щодо кандидатів, уповноважених та довірених осіб, членів ініціативної групи референдуму, кандидатур до складу виборчих комісій. Натомість, використання бази даних реєстру для здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, які містяться в підписних листах на підтримку пропозиції щодо відкликання голови місцевої ради за народною ініціативою не передбачено.

27. Разом з цим, на звернення відповідача із запитом від 30 липня 2018 року № 11 про проведення опитування виборців та перевірки підписних листів, Чортківським відділом поліції Головного управління Національної поліції в Тернопільській області повідомлено, що їхніми працівниками спільно з представниками ТВК с. Горішня Вигнанка та с. Переходи Чортківського району 01 серпня 2018 року проведено вибіркові опитування та перевірки підписів жителів с. Горішня Вигнанка та с. Переходи Чортківського району, в ході якого опитані громадяни підтвердили, що вони дійсно підписували підписні листи про дострокове припинення повноважень сільського голови. Аналогічного змісту відповідь від 13 вересня 2018 року №8023/116/01/С-46ад надано Чортківським ВП Головного управління Національної поліції в Тернопільській області на адвокатський запит представника позивача від 10 вересня 2018 року.

28. Надаючи правову оцінку доводам Верховний Суд звертає увагу, що Законом № 93-ІV не врегульовано механізм проведення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, а також їхніх підписів із залученням органів ведення Державного реєстру виборців і правоохоронних органів.

Відсутність відповідного механізму є прогалиною в законодавчому регулюванні й не може бути перешкодою до реалізації права громадян на відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою. Без усунення відповідних прогалин в правозастосуванні реалізація вказаного права була б фактично неможливою.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 25 квітня 2018 року у справі № 803/1159/17, від 13 березня 2019 року у справі № 804/176/18, від 08 жовтня 2019 року № 1740/2415/18.

29. Відповідно до частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

При цьому, адміністративний суд, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень на відповідність закріпленим частиною 2 статті 2 КАС України вищезазначеним критеріям, не втручається у дискрецію (вільний розсуд) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями.

30. На переконання колегії суддів, за своєю правовою природою повноваження відповідача щодо прийняття подання від 02 серпня 2018 року № 14 про прийняття рішення про дострокове припинення повноважень сільського голови за народною ініціативою є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією уповноваженого органу, в даному випадку - Горішньовигнанської територіальної виборчої комісії.

31. Поряд з цим, у спірному рішенні - Горішньовигнанської територіальної виборчої комісії, відображено результати перевірки дотримання статей 38-40 Закону № 93-ІV, правильності оформлення підписних листів щодо ініціювання питання дострокового припинення повноважень позивача за наслідком якої ТВК лише рекомендувала депутатам прийняти рішення про дострокове припинення повноважень за народною ініціативою, тобто не прийняла щодо позивача жодних конкретних рішень, які порушують його права та законні інтереси.

32. Натомість, статтею 5 КАС України передбачено право особи на звернення до адміністративного суду в разі порушення рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень прав, свобод або законних інтересів.

33. Частиною 8 статті 79 Закону № 280/97-ВР передбачено рішення про дострокове припинення повноважень за народною ініціативою сільського, селищного, міського голови, який був обраний шляхом самовисування, приймається за поданням територіальної виборчої комісії відповідною сільською, селищною, міською радою більшістю голосів від її складу.

34. За такого правового регулювання, колегія суддів дійшла висновку, що спірне рішення Горішньовигнанської територіальної виборчої комісії, яким зафіксовано наслідки проведення перевірки правильності оформлення підписних листів щодо відкликання Горішньовигнанського сільського голови ОСОБА_1 , носить рекомендаційний характер та не створює для позивача жодних правових наслідків.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 12 листопада 2019 року справа №260/157/19.

35. Таким чином, правові підстави для задоволення позовних вимог щодо визнання протиправним та скасування подання щодо прийняття рішення про дострокове припинення повноважень Горішньовигнанського сільського голови ОСОБА_1 за народною ініціативою від 02 серпня 2018 року №14 - відсутні.

36. Згідно зі статтею 351 Кодексу адміністративного судочинства України, підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

37. Частиною 3 зазначеної статті визначено, що неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню.

38. З огляду на наведене, касаційна скарга Горішньовигнанської сільської ради Чортківського району Тернопільської області підлягає частковому задоволенню.

Керуючись пунктом 2 Розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону №460-ІХ, статтями 341, 343, 345, 351, 356, 359 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

39. Касаційну скаргу Горішньовигнанської сільської ради Чортківського району Тернопільської області задовольнити частково.

40. Рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 25 березня 2019 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 09 вересня 2019 року у справі № 1940/1567/18 - скасувати.

41. Ухвалити нову постанову, якою у позові ОСОБА_1 до Горішньовигнанської територіальної виборчої комісії про визнання протиправним та скасування подання - відмовити.

42. Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття.

Суддя-доповідач І.В. Дашутін

Судді О.О. Шишов

М.М. Яковенко

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення05.03.2020
Оприлюднено06.03.2020
Номер документу88027674
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1940/1567/18

Постанова від 05.03.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 04.03.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 01.11.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 18.10.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Соколов В.М.

Ухвала від 23.09.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Постанова від 09.09.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 19.09.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 22.07.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 18.07.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 01.07.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні