ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Кіровоградської області
вул.В`ячеслава Чорновола, 29/32, м.Кропивницький, Україна, 25022,
тел/факс: 22-09-70/24-09-91 E-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 лютого 2020 рокуСправа № 912/2947/19 Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Вавренюк Л.С., за участю секретаря судового засідання Олійник В.В., розглянув у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження справу
за позовом: Акціонерного товариства "Укртрансгаз"
до відповідача: Відкритого акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Кіровоградгаз"
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Товариство з обмеженою відповідальністю "Вікторіос Компані"
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Дочірнього підприємства "Кіровоградтепло" Товариства з обмеженою відповідальністю "Центр науково-технічних інновацій Української нафтогазової академії"
про стягнення 312 719 229,31 грн
Представники:
від позивача - Пахомова О.А., адвокат, довіреність № 1-2053 від 28.12.19 (до перерви);
від позивача - Жирний О.С., довіреність № 1-2265 від 23.01.2020 (після перерви);
від відповідача - Руденко Т.В., адвокат, довіреність №07/01-36 від 14.01.20;
від третьої особи на стороні позивача - участі не брали;
від третьої особи на стороні відповідача - участі не брали.
До Господарського суду Кіровоградської області надійшла позовна заява Акціонерного товариства "Укртрансгаз" до Відкритого акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Кіровоградгаз" про стягнення 261 080 525,33 грн заборгованості за послуги балансування обсягів природного газу, 38 999 085,21 грн пені, 3 495 853,31 грн 3% річних та 9 143 765,46 грн інфляційних втрат.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає про неналежне виконання умов Договору транспортування природного газу № 1512000724 від 17.12.2015 в частині оплати за надані послуги.У зв"язку із наявністю у відповідача негативногоміячного небалансу, що не був врегульований у строк до 12-го числа наступного місяці, позивачем надано послуги балансування обсягів природного газу, які подаються до газотранспортної системи і відбираються з неї.
Ухвалою від 29.10.2019 господарський суд постановив прийняти позовну заяву до розгляду та відкрити провадження у справі № 912/2947/19, справу розглядати за правилами загального позовного провадження, призначив підготовче засідання.
В наданому до суду відзиві відповідач просить відмовити в задоволенні позовних вимог. В обґрунтування своєї позиції відповідач зазначив, зокрема, наступне:
- відповідно до звіту на точках входу/виходу замовника послуг транспортування (оператора газорозподільних систем) за листопад 2018 року, послуга балансування для ВАТ "Кіровоградгаз" надавалась також по споживачу Дочірнє підприємство "Кіровоградтепло" Товариства з обмеженою відповідальністю "Центр науково-технічних інновацій Української нафтогазової академії", тому позивачем було безпідставно віднесено на небаланс відповідача обсяг природного газу 3 085,144 тис.куб.м. спожитого ДП "Кіровоградтепло" ТОВ "ЦНТІ УНГА" в листопаді 2018 року;
- ВАТ "Кіровоградгаз" не було повідомлено про припинення розподілу газу споживачу ДП "Кіровоградтепло" ТОВ "Центр науково-технічних інновацій Української нафтогазової академії" у листопаді 2018 року;
- оскільки в жовтні, грудні 2018 року та лютому 2019 року розмір небалансу ВАТ "Кіровоградгаз" становить менше 5% від обсягу газу відібраного з газотранспортної системи, при розрахунку вартості послуг балансування у зазначені періоди необхідно застосовувати коефіцієнт 1, а не 1.2 як застосовує позивач (а.с. 110-113 том 1).
У наданій до суду відповіді на відзив позивач зазначив, зокрема, наступне:
- письмовим повідомленням позивача про припинення подачі/розподілу природного газу споживачу від 13.11.2018 № 2303ВИХ-18-179 повідомлено про припинення розподілу газу споживачу ДП "Кіровоградтепло" ТОВ "ЦНТІ УНГА" у листопаді 2018 року. Відбір зазначеним споживачем природного газу у листопаді 2018 року в обсязі 3085,144 тис.куб.м відбувся внаслідок розподілу природного газу відповідачем, який в порушення вимоги позивача не припинено;
- відповідач як замовник послуг транспортування у спірні газові місяці через точку входу до газотранспортної системи не подав жодних обсягів природного газу, однак, при цьому, здійснив відбір природного газу з точки виходу з газотранспортної системи, що склали обсяги його негативних місячних небалансів за відповідні періоди, для врегулювання яких були надані послуги балансування;
- обсяг природного газу, відібраного відповідачем з газотранспортної системи в спірні газові місяці склав 100 % розмірі його небалансу, внаслідок чого при визначенні вартості наданих послуг балансування застосовано саме коефіцієнт 1,2 (а.с. 130-142 том 1).
21.12.2019 від відповідача надійшли заперечення на відповідь на відзив, у яких відповідач додатково зазначає, зокрема, наступне:
- ВАТ "Кіровоградгаз" не було отримано від позивача повідомлення про припинення (обмеження) подачі природного газу, у розумінні норм Кодексу ГТС, споживачу ДП "Кіровоградтепло" ТОВ "ЦНТІ УНГА";
- до Повідомлення не було додано належним чином засвідчених копій документів, якими Оператор ГТС (AT "Укртрансгаз") надає право Олександрівському ЛВУМГ філії "Управління магістральних газопроводів "Черкаситрансгаз" ініціювати припинення подачі/розподілу природного газу споживачу; Повідомлення підписане начальником управління Олександрівського ЛВУМГ Суріним М.А. без надання ВАТ "Кіровоградгаз" належним чином засвідчених копій документів, які підтверджують повноваження підписанта (а.с. 110-167 том 1).
Ухвалою від 23.12.2019 господарський суд залучив у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Дочірнє підприємство "Кіровоградтепло" Товариства з обмеженою відповідальністю "Центр науково-технічних інновацій Української нафтогазової академії" (далі - ТОВ "ЦНТІ УНГА")
Ухвалою від 15.01.2020 господарський суд за клопотанням позивача залучив до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Товариство з обмеженою відповідальністю "Вікторіос Компані" (далі - ТОВ "Вікторіос Компані"); розгляд справи у підготовчому засіданні відклав; продовжив строк підготовчого провадження на тридцять днів.
24.01.2020 до суду від третьої особи - ДП "Кіровоградтепло" ТОВ "ЦНТІ УНГА" надійшли письмові пояснення від 24.01.2020 № 07-1590/01, за змістом яких третя особа зазначає, що весь спожитий обсяг природного газу ДП "Кіровоградтепло" ТОВ "ЦНТІ УНГА" у листопаді 2018 року, в тому числі підтверджений обсяг та обсяг небалансу, ДП "Кіровоградтепло" ТОВ "ЦНТІ УНГА" споживало з ресурсу ТОВ "Вікторіос Компані", розрахунки за який повинні бути проведені у відповідності до умов Договору постачання природного газу №ВК-1/18-ПГ від 18 жовтня 2018 року.
24.01.2020 до суду від позивача надійшли письмові пояснення від 23.01.2020 на заперечення ВАТ "Кіровоградгаз" на відповідь на відзив, у яких позивач, зокрема, зазначає, що відповідач необґрунтовано посилається на положення Кодексу ГТС в редакції, що діяла з 01.03.2019, із безпідставним застосуванням їх до правовідносин у листопаді 2018 року (а.с. 214-227 том 1).
Ухвалою від 24.01.2020 господарський суд закрив підготовче провадження у даній справі, призначив справу до судового розгляду, визначивши резервну дату розгляду справи.
21.02.2020 до суду надійшли пояснення позивача, надані у зв"язку з отриманням від третьої особи у справі пояснень, у яких позивачем зазначено, зокрема, що враховуючи загальні обсяги споживання природного газу ДП "Кіровоградтепло" ТОВ "ЦНТІ УНГА" у листопаді 2018 року, за виключенням 640,200 тис м.куб. природного газу, номінацію яких підтверджено по постачальнику ТОВ "Вікторіос Компані", обсяги небалансу склали:
- 3085,144 тис. м. куб, які віднесено в алокацію відповідача;
- 1424,282 тис. м. куб, які віднесено в алокацію ТОВ "Вікторіос Компані", що підтверджується наданими третьою особою 1 поясненнями та доданими до них документами (а.с. 214-227, 228-230 том 1, а.с. 19-20 том 2).
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив їх задовольнити.
Представник відповідача у судовому засіданні позовні вимоги заперечив та просив відмовити в задоволенні позову.
Представники 3-іх осіб у справі участі в судовому засіданні не брали. Про дату, час та місце проведення судового засідання 3-і особи повідомлені належним чином, що підтверджується повідомленням про вручення поштового та телефонограмою (а.с. 28, 29 том 1).
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши наявні матеріали справи, господарський суд встановив наступні обставини справи та відповідні їм правовідносини сторін.
17.12.2015 між АТ "Укртрансгаз", що здійснює діяльність на підставі ліцензії НКРЕ на транспортування природного, нафтового газу і газу (метану) вугільних родовищ трубопроводами, серія АЕ №194511 від 28.02.2013 (Оператор), та ВАТ "Кіровоградгаз" (Замовник), керуючись Законом України "Про ринок природного газу" та Кодексом газотранспортної системи, затвердженої постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.09.2015 № 2493 (далі - Кодекс ГТС), укладено договір транспортування природного газу №1512000724 (далі - Договір), за умовами п. 2.1. якого Оператор надає Замовнику послуги транспортування природного газу на умовах, визначених у цьому Договорі, а Замовник сплачує Оператору встановлену в цьому Договорі вартість таких послуг (а.с. 10-20 том 1).
Пунктом 2.2. Договору передбачено, що послуги надаються на умовах, визначених у Кодексі, з урахуванням особливостей, передбачених цим Договором.
Згідно пунктом 2.3 Договору за вказаним Договором можуть бути надані Замовнику наступі послуги: послуга замовленої потужності в точках входу та виходу до/з газотранспортної системи; послуги фізичного транспортування природного газу газотранспортною системою на підставі підтверджених номінацій; послуги балансування обсягів природного газу, які подаються до газотранспортної системи і відбираються з неї.
Пунктами 2.5. - 2.7. Договору визначено, що приймання-передача газу, документальне оформлення та подання звітності оператору здійснюється відповідно до вимог Кодексу; Замовник має виконувати вимоги, визначені в Кодексі, подавати газ в точках входу та/або приймати газ у точках виходу в обсягах, встановлених цим Договором, протягом погоджених термінів, а також оплачувати послуги на умовах, зазначених у Договорі; Оператор має виконувати вимоги, визначені в Кодексі, приймати газ в точках входу та/або передавати газ у точках виходу в обсягах, встановлених цим Договором, протягом погоджених термінів.
Згідно п. 4.1 Договору сторони погодили, що Замовник, зокрема, зобов`язаний своєчасно та в повному обсязі оплачувати вартість наданих йому послуг, а також вчасно врегульовувати небаланси.
Згідно з пунктами 7.1 - 7.3 Договору вартість послуг балансування розраховується за фактичною вартістю, яка визначається відповідно до порядку, встановленого Кодексом. Оператор розміщує інформацію про чинні тарифи та базову ціну газу на своєму веб-сайті: www/utg/ua; тарифи, передбачені пунктом 7.1 Договору, є обов`язковими для сторін з дати набрання чинності постановою регулятора щодо їх встановлення. Визначена на їх основі вартість послуг застосовується сторонами при розрахунках за послуги згідно з умовами цього договору.
Пунктами 9.1 - 9.4 Договору передбачено, що у разі виникнення у замовника негативного місячного небалансу та неврегулювання ним негативного місячного небалансу, відповідно до Кодексу ГТС у строк до дванадцятого числа місяця, наступного за газовим місяцем, замовник зобов`язаний сплатити оператору за послуги балансування. Негативний місячний небаланс замовника визначається відповідно до Кодексу ГТС. Вартість послуг балансування за газовий місяць визначається на підставі даних про негативний місячний небаланс замовника за формулою: Вбалансування = БЦГ х К х QБГ, де БЦГ - базова ціна газу; QБГ - обсяг негативного місячного небалансу замовника послуг транспортування; К - коефіцієнт компенсації, що дорівнює 1,2, при розмірі небалансу до 5 процентів від обсягу природного газу, відібраного з газотранспортної системи, застосовується коефіцієнт, що дорівнює 1. Базова ціна газу визначається оператором відповідно до Кодексу. Оператор визначає базову ціну газу щомісяця у строк до десятого числа місяця, наступного за газовим місяцем, та розміщує її на своєму веб-сайті. Оператор до чотирнадцятого числа місяця, наступного за газовим місяцем, надає замовнику на його електронну адресу розрахунок вартості послуг балансування та рахунок-фактуру. Замовник зобов`язаний здійснити оплату у строк, що не перевищує 5 банківських днів.
Відповідно до пункту 11.4 Договору послуги балансування оформлюються одностороннім актом за підписом оператора на весь обсяг негативного місячного небалансу, неврегульованого замовником відповідно до Кодексу ГТС та розділу ІХ цього договору.
Згідно з пунктом 13.5 Договору у разі порушення замовником строків оплати, передбачених цим договором, замовник сплачує пеню в розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла в період, за який сплачується пеня, від суми простроченого платежу за кожен день прострочення платежу.
Пунктом 17.1 Договору передбачено, що Договір набирає чинності з дня його укладення на строк до 31.12.2016, умови Договору застосовуються до відносин сторін, які виникли до його укладення, а саме з 01.12.2015. Договір вважається продовженим на кожний наступний календарний рік, якщо не менше ніж за місяць до закінчення строку дії цього договору жодною із сторін не буде заявлено про припинення його дії або перегляд його умов.
Договір підписаний сторонами та скріплений печатками.
Предметом позовних вимог у даній справі є неналежне виконання відповідачем Договору, укладеного сторонами у справі.
Послуги, які можуть бути надані відповідачу за Договором, є, зокрема, послуги балансування обсягів природного газу, які подаються до газотранспортної системи і відбираються з неї (п. 2.3 Договору).
Передумовою надання послуг балансування є наявність у відповідача негативного місячного небалансу, що не був врегульований у строк до 12-го числа наступного місяця.
За доводами позивача, на виконання умов Договору та вимог Кодексу ГТС, АТ "Укртрансгаз" було здійснено процедуру алокації обсягів природного газу, відібраного ВАТ "Кіровоградгаз" з точки виходу з газотранспортної системи до точки входу до суміжної системи - газорозподільної системи, оператором якої є відповідач, за результатами чого у відповідача виявлені обсяги негативних місячних небалансі:
- у вересні 2018 в обсязі 1 098,374 тис. куб. м.;
- в жовтні 2018 у обсязі 879,669 тис. куб. м.;
- у листопаді 2018 в обсязі 6 327,778 тис. куб. м.;
- в грудні 2018 у обсязі 3 138,244 тис. куб. м.;
- у січні 2019 в обсязі 5 740,439 тис. куб. м.;
- у лютому 2019 в обсязі 2 651,384 тис. куб. м.
У зв`язку з не здійсненням відповідачем регулювання негативних місячних небалансів, які виникли у вересні-грудні 2018 року та січні-лютому 2019, у строк та в порядку, визначеними умовами Договору та Кодексом ГТС позивач на підставі пунктів 9.1 - 9.5, 11.4 Договору, пункту 7 глави 3 та пунктів 3-4 глави 4 розділу XIV Кодексу ГТС, надав відповідачу послуги балансування, про що позивачем у відповідності до умов Договору та складено односторонні акти надання послуг балансування природного газу, а саме:
- № 09-18-1512000724-БАЛАНС від 30.09.2018 на суму 17 588 327,89 грн;
- № 10-.18-1512000724-БАЛАНС від 31.10.2018 на суму 13 036 470,79 грн;
- № 11-18-1512000724-БАЛАНС від 30.11.2018 на суму 87 577 166,36 грн;
- № 12-18-1512000724-БАЛАНС від 31.12.2018 на суму 42 188 649,31 грн;
- № 01-19-1512000724-БАЛАНС від 31.01.2019 на суму 72 446 002,62 грн;
- № 02-19-1512000724-БАЛАНС від 28.02.2019 на суму 28 243 908,36 грн (а.с. 22, 28, 34, 40, 46, 52 том 1).
Однак, відповідач у встановлений у Договорі строк не оплатив послуги балансування на суму 261 080 525,33 грн, що стало підставою для звернення позивача до суду з даним позовом.
При вирішенні спору господарський суд враховує також наступне.
Законом України "Про ринок природного газу", який визначає правові засади функціонування ринку природного газу України, надано визначення таких термінів:
транспортування природного газу - господарська діяльність, що підлягає ліцензуванню і пов`язана з переміщенням природного газу газотранспортною системою з метою його доставки до іншої газотранспортної системи, газорозподільної системи, газосховища, установки LNG або доставки безпосередньо споживачам, але що не включає переміщення внутрішньопромисловими трубопроводами (приєднаними мережами) та постачання природного газу;
замовник - фізична або юридична особа, яка на підставі договору замовляє надання однієї чи кількох із таких послуг: приєднання до газотранспортної або газорозподільної системи; транспортування природного газу; розподіл природного газу; зберігання (закачування, відбір) природного газу; послуги установки LNG;
оператор газотранспортної системи (оператор ГТС) - суб`єкт господарювання, який на підставі ліцензії здійснює діяльність із транспортування природного газу газотранспортною системою на користь третіх осіб (замовників).
Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.09.2015 № 2493 затверджено Кодекс газотранспортної системи, який є регламентом функціонування газотранспортної системи України та визначає правові, технічні, організаційні та економічні засади функціонування газотранспортної системи України. Дія цього Кодексу поширюється на всіх суб`єктів ринку природного газу України: операторів суміжних систем, газовидобувні підприємства, замовників, споживачів та постачальників природного газу незалежно від підпорядкування та форми власності, а також операторів торгових платформ.
Відповідно до Кодексу Газотранспортної системи в редакції, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин, зокрема у листопаді 2018 року, з урахуванням Постанови НКПЕКП № 788 від 27.07.2018 (далі - Кодекс ГТС):
небалансом є різниця між обсягами природного газу, поданими замовником послуг транспортування для транспортування на точці входу, та відібраними замовником послуг транспортування з газотранспортної системи на точці виходу, що визначається за процедурою алокації (п. 5 глави 1 Розділу І Кодексу ГТС).
алокація - віднесення Оператором ГТС обсягу природного газу в точках входу/виходу до/з газотранспортної системи по замовниках послуг транспортування (у тому числі в розрізі їх контрагентів (споживачів) з метою визначення за певний період обсягів небалансу таких замовників (п. 5 глави 1 Розділу І Кодексу ГТС);
комерційне балансування - діяльність оператора газотранспортної системи, що полягає у визначенні та врегулюванні небалансу, який виникає з різниці між обсягами природного газу, що надійшли через точки входу, і обсягів природного газу, відібраного через точку виходу, у розрізі замовників послуг транспортування, що здійснюється на основі даних, отриманих у процедурі алокації.
Відповідно до пункту 7 глави 1 Розділу X Кодексу ГТС, у разі виникнення випадку, зазначеного в пункті 1 цієї глави, оператор газотранспортної системи надсилає операторам газорозподільної системи, на території ліцензійної діяльності якого знаходяться споживачі відповідного замовника послуг транспортування та/або послуг балансування, повідомлення про припинення подачі природного газу відповідним споживачам.
Відповідно до абзацу 3 пункту 8 глави 3 розділу XII Кодексу ГТС, у разі письмової вимоги замовника послуг транспортування, що є постачальником, або оператора газотранспортної системи до оператора газорозподільної системи про припинення розподілу газу споживачу замовника, яка подається в установленому законодавством порядку, алокація фактичного обсягу споживання природного газу таким споживачем після строку, установленого законодавством на припинення розподілу природного газу такому споживачу, здійснюється на оператора газорозподільної системи.
Згідно з пунктом 3 глави 1 розділу XIV Кодексу ГТС перевищення обсягів відібраного природного газу з газотранспортної системи над обсягами переданого природного газу є негативним небалансом, а перевищення обсягів переданого природного газу над обсягами відібраного природного газу - позитивним небалансом.
Статтею 58 Конституції України закріплено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.
Рішенням Конституційного Суду України від 9 лютого 1999 року N 1-рп/99 (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) визначено, що дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.
Кодекс ГТС у діючій редакції передбачає, що алокація фактичних обсягів природного газу по кожному замовнику послуг транспортування, поданих (отриманих) ним у точці входу та відібраних (переданих) ним у точці виходу за певний розрахунковий період, здійснюється оператором газотранспортної системи (п. 3 гл. 1 розділу ХІІ).
Наявними у справі доказами підтверджується, що АТ "Укртрансгаз" було здійснено процедуру алокації обсягів природного газу, відібраного ВАТ "Кіровоградгаз" з точки виходу з газотранспортної системи до точки входу до суміжної системи - газорозподільної системи, оператором якої є відповідач, за результатами чого у відповідача виявлені обсяги негативних місячних небалансі:
- у вересні 2018 в обсязі 1 098,374 тис. куб. м.;
- в жовтні 2018 у обсязі 879,669 тис. куб. м.;
- у листопаді 2018 в обсязі 6 327,778 тис. куб. м.;
- в грудні 2018 у обсязі 3 138,244 тис. куб. м.;
- у січні 2019 в обсязі 5 740,439 тис. куб. м.;
- у лютому 2019 в обсязі 2 651,384 тис. куб. м. (а.с. 21-55 том 1).
Відповідачем у справі не заперечується ані сам факт, ані обсяги наданих йому позивачем послуг балансування у вересні, жовтні, грудні 2018, січні та лютому 2019. Відповідач запереує віднесення позивачем на небаланс відповідача 3 085,144 тис.куб.м. обсягу природного газу, спожитого ДП "Кіровоградтепло" ТОВ "ЦНТІ УНГА" за листопад 2018.
Стосовно твердження відповідача, що позивачем було безпідставно віднесено на небаланс відповідача обсяг природного газу 3 085,144 тис.куб.м. спожитого ДП "Кіровоградтепло" ТОВ "ЦНТІ УНГА" в листопаді 2018 року, оскільки відповідача - ВАТ "Кіровоградгаз" не було повідомлено про припинення розподілу газу споживачу ДП "Кіровоградтепло" ТОВ "ЦГТІ УНГА" у листопаді 2018 року, господарський суд зазначає, що вказані твердження спростовуються наявним у справі письмовим повідомленням позивача про припинення подачі/розподілу природного газу споживачу від 13.11.2018 № 2303ВИХ-18-179, яке було вручено відповідачу наручно в цей же день, що пітверджується відповідною відміткою про його отримання та не спростовано самим відповідачам (далі - Повідомлення від 13.11.2018, а.с. 139 том 1) .
Так, господарським судом встановлено, що Повідомленням від 13.11.2018 ВАТ "Кіровоградгаз" (відповідача у справі) повідомлено про припинення розподілу газу споживачу ДП "Кіровоградтепло" ТОВ "Центр науково-технічних інновацій Української нафтогазової академії" у листопаді 2018 року.
Відбір зазначеним споживачем природного газу у листопаді 2018 року в обсязі 3085,144 тис.куб.м відбувся внаслідок розподілу природного газу відповідачем, який в порушення вимоги позивача не припинено.
При проведенні комерційного балансування на підставі даних щодо фактичного використання природного газу ДП "Кіровоградтепло" ТОВ "ЦНТІ УНГА", викладених в листах відповідача від 30.11.20198 № 03-1/3717, від 03.12.2018 № 03-1/3742 та Звіту про поділ фактичного обсягу (об`єму) природного газу, відібраного з точки виходу ВАТ "Кіровоградгаз", між замовниками послуги транспортування (постачальиками) в розрізі їх контрагентів (споживачів) за листопад 2018 року, було проведено алокацію по точці виходу Кіровоградгаз, в якій обсяги, використані споживачем ДП "Кіровоградтепло" ТОВ "ЦНТІ УНГА" з 17 по 30 листопада 2018 року було віднесено на оператора ГРМ ВАТ "Кіровоградгаз" та розраховано обсяг небалансу ВАТ "Кіровоградгаз" за листопад 2018 року (а.с. 75-77, 140, 141 том 1).
А отдже, на виконання п. 8 глави 3 Розділу ХІІ Кодексу ГТС, позивачем обгрунтовано віднесено зазначені несанкціоновані відбори природного газу на відповідача, як на Оператора ГРМ.
Щодо пояснень третьої особи - ДП "Кіровоградтепло" ТОВ "ЦНТІ УНГА" в тій частині, що весь спожитий обсяг природного газу ДП "Кіровоградтепло" ТОВ "ЦНТІ УНГА" у листопаді 2018 року, в тому числі підтверджений обсяг та обсяг небалансу, ДП "Кіровоградтепло" ТОВ "ЦНТІ УНГА" споживала з ресурсу ТОВ "Вікторіос Компані", розрахунки за який повинні бути проведені у відповідності до умов Договору постачання природного газу №ВК-1/18-ПГ від 18 жовтня 2018 року, господарський суд зазначає, що віднесення 1424,282 тис. м. куб, спожитих ДП "Кіровоградтепло" ТОВ "ЦНТІ УНГА" у листопаді 2018 в алокацію ТОВ "Вікторіос Компані" підтверджується Звітом по точкам входу/виходу замовника послуг транспортування ТОВ "Вікторіос Компані", а також актом №11-18-1805000495-БАЛАНС та відповідними до нього рахунком від 30.11.2018, розрахунком вартості послуг балансування, деталізація по споживача ЗПТ ТОВ "Вікторіос Компані" на точках виходу за листопад 2018 (а.с. 228-230, 261, 262, 263, 264, 265 том 1).
Таким чином, позовні вимоги позивача складаються з різниці 3 085,144 тис. м. куб обсягів небалансу по споживачу ДП "Кіровоградтепло" ТОВ "ЦНТІ УНГА", які в порядку положення пункту 8 глави 3 Розділу XII Кодексу ГТС віднесено в алокацію відповідача.
Як зазаначає позивач та не заперечується відповідачем, ВАТ "Кіровоградгаз" заходи щодо самостійного врегулювання негативного місячного небалансу за вказані періоди в порядку, встановленому Кодексом ГТС, не здійснено, з підстав чого такі заходи були здійснені АТ "Укртрансгаз" та, відповідно, оформлено документи надання послуг і виставлено рахунки для оплати послуг балансування, які відповідачем не були сплачені (а.с. 24, 30, 36, 42, 48, 54 том 1).
Виходячи зі змісту п. 9.2 укладеного між сторонами Договору, при визначенні вартості послуг балансування застосовується коефіцієнт компенсації, розмір якого визначається в залежності від процентного співвідношення розміру небалансу від обсягу природного газу, відібраного з газотранспортної системи. Так, згідно умов Договору, коефіцієнт компенсації дорівнює 1,2, а при розмірі небалансу до 5% від обсягу природного газу, відібраного з газотранспортної системи, застосовується коефіцієнт 1.
Позивач, згідно поданого розрахунку, застосовує коефіцієнт 1,2, обгрунтовуючи тим, що обсяг газу, відібраного відповідачем в спірні місяці склав у 100% розмірі його небалансу. Натомість, відповідач вважає, що відповідне процентне співвідношення має визначатись в залежності від всього обсягу газу, відібраного ВАТ "Кіровоградгаз" з газотранспортної системи у відповідні місяці. За розрахунком відповідача, згідно наданої ним у справу довідки про обсяги природного газу та обсяги небалансу, обсяг небалансу є меншим 5%, з підстав чого, як стверджує відповідач, коефіцієнт компенсації становить 1 (а.с. 116 том 1).
Кодекс ГТС визначає порядок здійснення алокації, який передбачає, у тому числі випадки, за яких алокація фактичних обсягів можлива на постачальника, або на відповідного оператора газорозподільної системи.
Відповідач не враховує, що як оператор газотранспортної системи ВАТ "Кіровоградгаз" фізично отримує природний газ для його наступного розподілу споживачам природного газу. Однак, такі дії не в кожному випадку є відбором природного газу відповідачем, оскільки здійснюються, у тому числі, іншими замовниками послуг транспортування, зокрема, постачальниками відносно споживачів.
Відповідач помилково приймає обсяги природного газу, що були фізично прийняті до газорозподільної системи з газотранспортної системи для подальшого розподілу, як обсяги природного газу, що були прийняті для власного споживання відповідача по Договору, що не відповідає дійсності.
Обсяг природного газу, відібраний з газотранспортної системи конкретними замовниками послуг транспортування, визначається за процедурою алокації, чим згідно з п. 5 розділу І Кодексу ГТС є віднесення оператором газотранспортної системи обсягу природного газу в точках входу/виходу до/з газотранспортної системи по замовниках послуг транспортування (у тому числі в розрізі їх контрагентів (споживачів)) з метою визначення за певний період обсягів небалансу таких замовників.
Порядок здійснення алокації визначений розділом XII Кодексу ГТС, згідно з п. 1-2 якого передбачено, що алокація фактичних обсягів природного газу по кожному замовнику послуг транспортування, поданих (отриманих) ним у точці входу та відібраних (переданих) ним у точці виходу за певний розрахунковий період, здійснюється оператором газотранспортної системи та доводиться ним до замовника послуг транспортування відповідно до вимог розділу XIV цього Кодексу.
Оператор газотранспортної системи при визначенні алокації по точці входу або точці виходу ґрунтується на:
- даних номінацій/місячних номінацій/реномінацій, поданих замовником послуг по точці входу та по точці виходу;
- даних торгових операцій між оптовими продавцями та оптовими покупцями (постачальниками) у віртуальних торгових точках входу/виходу, які адмініструє оператор газотранспортної системи;
- даних суміжних операторів, суміжних газовидобувних підприємств, газовидобувних підприємств, прямого споживача;
- даних комерційних вузлів обліку, встановлених у фізичних точках входу/виходу до/з газотранспортної системи, та комерційних вузлів обліку, встановлених на об`єктах замовників послуг транспортування чи їх контрагентів (споживачів), з урахуванням вимог та особливостей, передбачених цим розділом.
Виходячи з наведеного, саме на підставі даних номінацій/місячних номінацій/реномінацій, поданих відповідачем по точках входу та по точках виходу, а також на підставі даних суміжних операторів позивач встановив конкретний обсяг природного газу, що був відібраний відповідачем з газотранспортної системи у спірних газових місяцях, який потім і був використаний у розрахунках вартості відповідних послуг балансування.
Таким чином, у даному випадку відповідачем не враховано, що він є оператором газорозподільної системи та надає послуги з розподілу природного газу замовникам таких послуг, які, в свою чергу, фактично здійснюють відбір природного газу з газотранспортної системи, замовниками послуг транспортування якого є інші постачальники природного газу за окремими договорами.
Виходячи із інформації відповідача, відображеною в алокаціях про фактичні обсяги (об`єми) природного газу, відібраного з точки виходу відповідача, між замовниками послуги транспортування (постачальниками) за спірні газові місяці, вказано обсяги природного газу, послуг з транспортування яких є інші, окремі замовники (постачальники).
Таким чином, відповідач у зазначених періодах не здійснював подачі природного газу через точки входу до газотранспортної системи, однак при цьому ним було здійснено відбір природного газу, що і склав обсяги його негативних небалансів за такі місяці.
У вказаних алокаціях відповідача також зазначено, що інші обсяги природного газу, відображені в такій інформації, були відібрані не відповідачем, а іншими споживачами природного газу, зокрема підприємствами промисловості, теплогенеруючими підприємствами, іншими суб`єктами господарювання, населенням, релігійними, бюджетними організаціями.
Таким чином, відсутні правові підстави віднесення на відповідача обсягів природного газу спожитого іншими споживачами природного газу, замовниками послуг з транспортування яких є інші суб`єкти господарювання, враховуючи, що відповідач такі обсяги не споживав та не придбавав тощо, а лише здійснював його розподіл на договірних умовах для замовників таких послуг.
Відповідно до п. 9.1 Договору для визначення коефіцієнту компенсації при розрахунку вартості послуг балансування позивач застосовує коефіцієнт компенсації, що дорівнює 1, виключно при розмірі небалансу до 5 % від обсягу природного газу, відібраного з газотранспортної системи.
Враховуючи наведене, надана відповідачем до суду довідка про обсяги відібраного газу та обсяги небалансу за вересень 2018 - лютий 2019 року безпідставно складена за рахунок обсягів природного газу, замовниками з послуг транспортування яких є інші суб`єкти господарювання, в алокацію яких віднесено відповідні обсяги, що не є предметом даного спору.
Таким чином, викладене повністю спростовує твердження відповідача про неправильне застосування Позивачем при визначенні вартості послуг балансування коефіцієнту компенсації 1,2 та вказує на необхідність повного задоволення позовних вимог у даній справі.
З підстав викладеного, господарський суд вважає слушними доводи позивача щодо помилкового врахування відповідачем при визначені розміру коефіцієнту всіх обсягів природного газу, відібраних, у тому числі, іншими замовниками послуг транспортування.
Господарський суд дійшов висновку, що розрахунок позивача, який при визначені коефіцієнту компенсації визначає обсяги природного газу, який відібрано саме ВАТ "Кіровоградгаз". При цьому, оскільки відповідач, як замовник послуг транспортування, взагалі не подав жодних обсягів природного газу по встановленим судом вище періодах, однак здійснив його відбір з очки виходу з газотранспортної системи, обсяг відібраного відповідачем природного газу склав 100 % розміру його небалансу, внаслідок чого позивачем правомірно застосовано при визначені вартості послуг балансування коефіцієнт 1,2.
Доводи відповідача в тій частині, що Повідомлення від 13.11.2018 не відповідає Кодексу ГТС до уваги господарський суд не приймає, оскільки відповідач безпідставно посилається на положення Кодексу ГТС в редакції, що діяла після 01.03.2019 (умови добового балансування), в той час, як до правовідносин у листопаді 2018 року підлягають застосуванню норми Кодексу ГТС в редакції, що діяла станом на 27.07.2018.
Доводи відповідача не відповідають умовам Кодексу газотранспортної системи (далі - кодекс ГТС), що затверджений Постановою Національної комісії, яка здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.09.2015 № 2493 (далі-Кодекс ГТС).
Згідно з ч. 1 ст. 4 Закону України "Про ринок природного газу" державне регулювання ринку природного газу здійснює Регулятор у межах повноважень, визначених цим Законом та іншими актами законодавства.
Відповідно до пунктів 6-7 частини 3 статті 4 Закону України "Про ринок природного газу" до компетенції НКРЕКП на ринку природного газу належить, зокрема:
- затвердження кодексів газотранспортних систем, кодексу газорозподільних систем, кодексів газосховищ та кодексу установки LNG;
-затвердження правил балансування як частини кодексу відповідної газотранспортної системи (у тому числі методології визначення платежів, пов`язаних із балансуванням), що мають бути справедливими, недискримінаційними, обумовленими об`єктивними чинниками та такими, що створюють економічні стимули для балансування обсягів закачування і відбору природного газу самими замовниками;
На підставі такого Регулятором було прийнято постанови із затвердження Кодексу ГТС, внесення до нього змін та порядок їх застосування.
Так, відповідно до абзацу 20 постанови НКРЕКП від 27.07.2018 № 788 (із змінами № 1134 від 28.09.2018 та № 1573 від 30.11.2018) Регулятором було встановлено, що на період усунення порушень та приведення дій АТ "Укртрансгаз" у відповідність до вимог законодавства, створення та забезпечення функціонування інформаційної платформи комерційне балансування (зокрема визначення фінансового забезпечення, подання номінацій/реномінацій, проведення алокацій, визначення небалансів, визначення плати за нейтральність) за період серпень 2018 року - лютий 2019 року здійснювати відповідно до положень Кодексу газотранспортної системи в редакції, що діє станом на день прийняття цієї постанови.
Виходячи з такого, при здійсненні комерційного балансування (зокрема визначенні фінансового забезпечення, поданні номінацій/реномінацій, проведенні алокацій, визначенні небалансів, визначенні плати за нейтральність) за період серпень 2018 року - лютий 2019 року підлягають застосуванню положення Кодексу Кодекс ГТС, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2493, в редакції, що діяла станом на день прийняття постанови НКРЕКП від 27.07.2018 № 788.
Спірні правовідносини у даній справі є саме правовідносинами щодо комерційного балансування, подання номінацій/реномінацій, проведення алокацій та визначення небалансів, які виникли у період з серпня 2018 року по лютий 2019 року.
Виходячи з такого, спірні правовідносини врегульовано положеннями Кодексу ГТС, в редакції, що діяла станом на день прийняття постанови НКРЕКП від 27.07.2018 № 788, а не в редакції, на яку безпідставно та необгрунтовано посилається відповідач, що діяла після вказаної дати.
Таким чином, редакція пункту 1 та пункту 7 глави 1 розділу X Кодексу Газотранспортної системи (з урахуванням Постанови НКРЕКП № 788 від 27.07.2018), що діяла на момент виникнення спірних правовідносин, відповідно і у листопаді 2018 року, була такою:
"X. Припинення, обмеження та відновлення транспортування природного
газу 1. Припинення, обмеження транспортування природного газу
1. Оператор газотранспортної системи має право припинити транспортування природного газу в точці входу до газотранспортної системи або точці виходу з газотранспортної системи у випадках:
1)визнання аварійним стану систем газопостачання;
2)невідповідності якості природного газу на точці входу;
3)несанкціонованого відбору природного газу;
4)відсутності номінації на точці виходу;
5)направлення замовником послуг транспортування повідомлення про
припинення транспортування природного газу до точки виходу, в якій споживач, що
порушує умови договору на постачання, одержує природний газ;
6)недостатності фінансового забезпечення у замовника послуг
транспортування, невиконання умов договору транспортування природного газу;
7)в інших випадках, передбачених законодавством.
7. У разі виникнення випадку, зазначеного в пункті 1 цієї глави, оператор газотранспортної системи надсилає операторам газорозподільної системи, на території ліцензійної діяльності якого знаходяться споживачі відповідного замовника послуг транспортування та/або послуг балансування, повідомлення про припинення подачі природного газу відповідним споживачам .
Отже, зміни до розділу X Кодексу ГТС, внесені Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 1079 від 25.09.2018, якими передбачено правила добового балансування та на які безпідставно посилається Відповідач, не застосовуються до правовідносин місячного балансування у спірний період листопада 2018 року.
Відповідно до пункту 8 глави 3 Розділу XII Кодексу ГТС (в редакції, що діяла на день прийняття постанови НКРЕКП від 27.07.2018 № 788), Алокація фактичних обсягів споживача можлива тільки на постачальника, зазначеного у відповідній підтвердженій номінації/місячній номінації/реномінації, крім випадків, передбачених нижче.
У разі письмової вимоги замовника послуг транспортування, що є постачальником, або оператора газотранспортної системи до оператора газорозподільної системи про припинення розподілу газу споживачу замовника, яка подається в установленому законодавством порядку, алокація фактичного обсягу споживання природного газу таким споживачем після строку, установленого законодавством на припинення розподілу природного газу такому споживачу, здійснюється на оператора газорозподільної системи.
Таким чином, відповідач необгрунтовано посилається на положення Кодексу ГТС в редакції, що діяла з 01.03.2019, із безпідставним застосуванням їх до правовідносин у листопаді 2018 року.
Враховуючи зазначене, позивач правомірно відніс на відповідача, як Оператора ГРМ обсяги 3085,144 тис.куб.м природного газу, спожитого третьою особою ДП "Кіровоградтепло" ТОВ "ЦНТІ УНГА" у листопаді 2018 року.
Безпідставними також вважає господарський суд й доводи відповідача, що станом на 30.11.2018 споживача не виключено з реєстру споживачів ТОВ "Вікторіос Компані", оскільки вони не відповідають фактичним обставинам справи та суперечать положенням Кодексу ГТС, в редакції, що діяла у період листопада 2018 року.
Як зазначено вище, відповідно до абзацу 20 Постанови НКРЕКП № 788 від 27.07.2018, на період усунення порушень та приведення дій АТ "Укртрансгаз" у відповідність до вимог законодавства, створення та забезпечення функціонування інформаційної платформи комерційне балансування (зокрема визначення фінансового забезпечення, подання номінацій/реномінацій, проведення алокацій, визначення небалансів, визначення плати за нейтральність) за період серпень 2018 року - лютий 2019 року здійснювати відповідно до положень Кодексу газотранспортної системи в редакції, що діє станом на день прийняття цієї постанови.
Таким чином, запровадження добового балансування відбулось з 1 березня 2019 року.
Відповідно до пункту 1 глави 5 розділу IV Кодексу ГТС первинна реєстрація споживача за постачальником в інформаційній платформі на газовий місяць (М), з якого буде запроваджено добове балансування, здійснюється оператором газотранспортної системи за діючим постачальником такого споживача в розрахунковому періоді (М-1). Первинна реєстрація має бути здійснена оператором газотранспортної системи після завершення процедури підтвердження номінацій на період (М-1), але не пізніше 5-го числа (М-1) з урахуванням підтверджених реномінацій за зазначений період.
Враховуючи вказані положення Кодексу ГТС, в частині формування Реєстру споживачів постачальника починає діяти з 05.02.2019 року, що в свою чергу, спростовує твердження відповідача про те, що замовником послуг транспортування природного газу по споживачу ДП "Кіровоградтепло" ТОВ "ЦНТІ УНГА" у спірних обсягах є ТОВ "Вікторіос Компані", із посиланням нанаявність чи відсутність споживача в реєстрі постачальника станом на 30.11.2018.
Що ж стосується доводів відповідача в частині відсутності повноважень Олександрівського ЛВ УМГ філії УМГ" Черкаситрансгаз" діяти від імені АТ "Укртрансгаз", господарський суд вважає слушними доводи позивача в цій частині, враховуючи, зокрема, наступне.
Так, відповідно до ст. 80 Цивільного Кодексу України (далі - ЦК України), юридичною особою є організація, створена і зареєстрована у встановленому законом порядку. Юридична особа наділяється цивільною правоздатністю і дієздатністю, може бути позивачем та відповідачем у суді.
Відповідно до положень ст. 237, 244, 246 ЦК України, представництвом є правовідношення, в якому одна сторона (представник) зобов`язана або має право вчинити правочин від імені другої сторони, яку вона представляє; представництво виникає на підставі договору, закону, акта органу юридичної особи та з інших підстав, встановлених актами цивільного законодавства; представництво, яке ґрунтується на договорі, може здійснюватися за довіреністю; довіреністю є письмовий документ, що видається однією особою іншій особі для представництва перед третіми особами; довіреність від імені юридичної особи видається її органом або іншою особою, уповноваженою на це її установчими документами та скріплюється печаткою цієї юридичної особи.
Як вбачається з матеріалів справи, позивачем було видано довіреність від 24.07.2018 № 1-196 начальнику Олександрівського ЛВ УМГ філії "УМГ "Черкаситрансгаз" ОСОБА_1 підписувати від імені Акціонерного товариства "Укртрансгаз", у тому числі, повідомлення про припинення розподілу природного газу споживачу, чинною до 31.12.2018 (а.с. 227 том 1).
Крім того, господарський суд звертає увагу на те, що відповідач під час здійснення господарської діяльності з розподілу природного газу здійснював відповідне листування безпосередньо із Олександрівським ЛВ УМГ філії "УМГ "Черкаситрансгаз" щодо режиму роботи об`єктів газотранспортної та газорозподільної систем, що також спростосвує заперечення ВАТ "Кіровоградгаз" відносно відсутності повноважень Суріна М.А. діяти від імені АТ "Укртрансгаз". Наведений факт підтверджується наявними у справі відповідними доказами (а.с. 224-227 том 1)
В силу положень ч. 1 ст. 193 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
За правилами ст. 525 Цивільного кодексу України одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Статтею 629 Цивільного кодексу України встановлено обов`язковість договору для виконання сторонами.
Частиною 1 ст. 903 Цивільного кодексу України передбачено, що якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов`язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором.
Враховуючи встановлені судом обставини, оцінивши в сукупності наявні у справі докази, господарський суд дійшов висновку про обгрунтованість вимог позивача в частині стягнення з ВАТ "Кіровоградгаз" на користь АТ "Укртрансгаз" заборгованості за послуги балансування обсягів природного газу (основний борг) в розмірі в сумі 261 080 525,33 грн.
Статтею 230 Господарського кодексу України передбачено, що невиконання чи неналежне виконання господарського зобов`язання є підставою для застосування штрафних санкцій у вигляді грошової суми - неустойка, штраф, пеня. Суб`єктами права застосування штрафних санкцій є учасники відносин у сфері господарювання.
Пенею, відповідно до ч. 3 ст. 549 Цивільного кодексу України, є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання.
Згідно з частиною 4 ст. 231 Господарського процесуального кодексу України у разі якщо розмір штрафних санкцій законом не визначено, санкції застосовуються в розмірі, передбаченому договором.
Нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов`язання, якщо інше не встановлено законом або договором, припиняється через шість місяців від дня, коли зобов`язання мало бути виконано (ч. 6 ст. 232 Господарського кодексу України).
Окрім того, частиною 2 ст. 625 Цивільного кодексу України встановлено, що боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
Інфляційні нарахування на суму боргу та 3% річних не є штрафними санкціями та виступають способом захисту майнового права та інтересу, який полягає у відшкодуванні матеріальних втрат кредитора від знецінення коштів внаслідок інфляційних процесів за весь час прострочення в їх сплаті, а також отримання від боржника компенсації (плати) за користування ним коштами, належними до сплати кредиторові.
Розмір боргу з урахуванням індексу інфляції визначається виходячи з суми боргу, що існувала на останній день місяця, в якому платіж мав бути здійснений, помноженої на індекс інфляції, визначений названою Державною службою, за період прострочення починаючи з місяця, наступного за місяцем, у якому мав бути здійснений платіж, і за будь-який місяць (місяці), у якому (яких) мала місце інфляція. При цьому в розрахунок мають включатися й періоди часу, в які індекс інфляції становив менше одиниці (тобто мала місце дефляція). 3% річних, якщо інший розмір не встановлено договором, нараховуються від простроченої суми за весь час прострочення.
Стягнення інфляційних нарахувань та 3% річних здійснюється в силу норм законодавства незалежно від того чи передбачено вказані умови договором.
Пунктом 13.5. Договору сторони встановили, що у разі порушення Замовником строків оплати, передбачених цим Договором, Замовник сплачує пеню в розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла в період, за який сплачується пеня, від суми простроченого платежу за кожен день прострочення.
Отже, Договором передбачено відповідальність за порушення Замовником строків оплати, у тому числі послуг балансування, у вигляді пені та встановлено її розмір - подвійна облікова ставка НБУ від суми простроченого платежу.
Умови Договору не містять іншого періоду для нарахування штрафних санкцій, а отже для періоду нарахування пені застосовуються положення ч. 6 ст. 232 Господарського кодексу України. Також Договір не передбачає інший розмір процентів річних, з підстав чого застосовуються 3% річних.
Перевіривши розрахунок позивача в частині позовних вимог про стягнення пені, 3% річних та інфляційних втрат (а.с. 102-104), господарський суд встановив правомірність нарахування 38 999 085,21 грн пені, 3 495 853,31 грн 3% річних та 9 143 765,46 грн інфляційних втрат, з огляду на відповідність його встановленим обставинам, умовам Договору та нормам діючого законодавства, а тому позовні вимоги в цій частині є обгрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Доводи відповідача, якими останній заперечив позовні вимоги, в ході розгляду справи свого підтвердження не знайшли, відповідачем не спростовано доводів позивача, якими останній обгрунтовує позовні вимоги.
Згідно ч. 1 ст. 73 Господарського кодексу України (далі - ГПК України), доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Частинами 1, 3, 4 ст. 74 ГПК України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов`язків щодо доказів.
Стаття 76 ГПК України встановлює, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Статтею 77 ГПК України визначено, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Стаття 78 ГПК України визначає, що достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.
Стаття 79 ГПК України встановлює, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Частинами 1, 2, 3 ст. 80 ГПК України встановлено, що учасники справи подають докази у справі безпосередньо до суду. Позивач, особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб, повинні подати докази разом з поданням позовної заяви. Відповідач, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, повинні подати суду докази разом з поданням відзиву або письмових пояснень третьої особи.
Однак, відповідачем не надано суду належних та допустимих доказів на підтвердження обставин, якими він заперечує проти позовних вимог, а доводи відповідача, викладені у відзиві на позовну заяву, є такими, що не спростовують позовні вимоги позивача у справі.
З підстав викладеного, позовні вимоги АТ "Укртрансгаз" підлягають задоволенню у загальній сумі 312 719 229,31 грн, з яких: 261 080 525,33 грн основного боргу (заборгованість за послуги балансування обсягів природного газу), 38 999 085,21 грн пені, 3 495 853,31 грн 3% річних та 9 143 765,46 грн інфляційних втрат.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача.
Керуючись ст. ст. 73-80, 129, 233, 236-242, 327 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги задовольнити повністю.
Стягнути з Відкритого акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Кіровоградгаз", 25006, м. Кропивницький, вул. Арсенія Тарковського (Володарського), 67, ідентифікаційний код 03365222) на користь Акціонерного товариства "Укртрансгаз" (01021, м. Київ, Кловський узвіз, 9/1, ідентифікаційний код 30019801) 261 080 525,33 грн заборгованості за послуги балансування обсягів природного газу, 38 999 085,21 грн пені, 3 495 853,31 грн 3% річних та 9 143 765,46 грн інфляційних втрат, а також витрати по сплаті судового збору в сумі 672 350,00 грн.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення в порядку передбаченому Господарським процесуальним кодексом України. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Копію рішення направити учасникам справи, а саме:
позивачу - Акціонерному товариству "Укртрансгаз" за адресою: 01021, м. Київ, Кловський узвіз, 9/1;
відповідачу - Відкритому акціонерному товариству по газопостачанню та газифікації "Кіровоградгаз" за адресою: 25006, м. Кропивницький, вул. Тарковського (Володарського), 67.
третій особі - ДП "Кіровоградтепло" Товариства з обмеженою відповідальністю "Центр науково-технічних інновацій Української нафтогазової академії" за адресою: 25030,
м. Кропивницький, вул. Кутузова, будинок 23/16;
третій особі - Товариству з обмеженою відповідальністю "Вікторіос Компані" за адресою: 01013, м. Київ, вул. Будіндустрії, буд. 6, офіс 4.
Повне рішення складено 06.03.2020.
Суддя Л.С. Вавренюк
Дата ухвалення рішення | 24.02.2020 |
Оприлюднено | 05.03.2020 |
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Березкіна Олена Володимирівна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Березкіна Олена Володимирівна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Березкіна Олена Володимирівна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Березкіна Олена Володимирівна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Березкіна Олена Володимирівна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Березкіна Олена Володимирівна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Березкіна Олена Володимирівна
Господарське
Господарський суд Кіровоградської області
Вавренюк Л.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні