Рішення
від 05.03.2020 по справі 300/2024/19
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"05" березня 2020 р. справа № 300/2024/19

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:

судді Грицюка П.П.,

за участю секретаря судового засідання Савченко Н.В.,

представника позивача - Кайдан Д-С.Т.

представник відповідача - Романишин К.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім" до Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Державне підприємство Івано-Франківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою , Калуська районна рада, Верхнянська сільська рада ОТГ Калуського району Івано-Франківської області про визнання протиправним та скасування висновку №161 від 23.07.2018, зобов`язання до вчинення дій, -

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім" (надалі - позивач) 11.10.2019 звернулося в суд з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області (надалі - відповідач) про визнання протиправним та скасування висновку №161 від 23.07.2018, зобов`язати Головне управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області повторно провести первинну державну експертизу землевпорядної документації щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок (том 1 а.с. 5-13).

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 16.10.2019 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін. Також, залучено до участі в справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Державне підприємство "Івано-Франківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою", Калуську районну раду та Верхнянську сільську раду ОТГ Калуського району Івано-Франківської області (том 1 а.с. 1-3).

Згідно ухвали Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 21.11.2019 року дану позовну заяву залишено без розгляду з підстав не дотримання позивачем строків звернення до суду (том 2 а.с. 39-43).

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 14.01.2020 ухвалу Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 21.11.2019 про залишення позовної заяви без розгляду у справі № 300/2024/19 скасувано і направлено справу для продовження розгляду до суду першої інстанції (том 2 а.с. 133-138).

04.02.2020 на адресу Івано-Франківського окружного адміністративного надійшла адміністративна справа № 300/2024/19 (том 2 а.с. 146).

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 06.02.2020 року справу призначено до судового розгляду (том 2 а.с. 148).

Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідач провів з порушенням чинного законодавства обов`язкову державну експертизу землевпорядної документації щодо нормативної грошової оцінки: земельної ділянки площею 5,8136 га з кадастровим номером 2622880800:02:002:0080; земельної ділянки площею 0,550 га, з кадастровим номером 2622880800:02:002:0081; земельної ділянки площею 2,0220 га з кадастровим номером 2622880800:02:002:0082 (надалі - земельні ділянки), розташованих за межами населеного пункту с. Верхня, Верхнянської сільської ради ОТГ Калуського району Івано-Франківської області, розробленої Державним підприємством "Івано-Франківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" у 2018 році на замовлення позивача. За результатом проведеної експертизи Головне управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області прийняло Висновок державної експертизи землевпорядної документації відповідача №161 від 23.07.2018, який Товариство з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім" вважає протиправним та просить суд скасувати. Так, представник позивача зазначив, що в землевпорядній документації щодо нормативної грошової оцінки вказаних земельних ділянок при розрахунку коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки в порушення статті 289 Податкового кодексу України, пункту 4 Методики нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 року № 1278, безпідставно застосовано кумулятивно коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки за попередні 2012-2018 роки. За вказаних обставин, представник товариства з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім" просив позов задовольнити повністю.

04.11.2019 на адресу суду надійшов відзив Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області на позовну заяву, в якому відповідач заперечує проти задоволення позову. Зокрема, представник відповідача вказав, що землевпорядна документація щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок розроблена відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 № 1278, та Порядку нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення, затвердженого наказом Мінагрополітики від 22.08.2013 № 508, з метою розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку, що передбачено статтею 289 Податкового кодексу України. За результатом розгляду вказаної технічної документації відповідач підготував Висновок державної експертизи землевпорядної документації №161 від 23.07.2018, відповідно до якого технічна документації оцінена як така, що не в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам, та повернута на доопрацювання. З метою виконання зауважень та пропозиції відповідача, розробником було внесено до технічної документації виправлення, що підтверджено відповідним записом Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області та скріплено печаткою. Представник відповідача повідомив, що згідно з пунктом 2.1 Порядку нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення, затвердженого наказом Мінагрополітики від 22.08.2013 № 508 коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується з дати набрання чинності Порядку і до року, в якому проводиться нормативна грошова оцінка відповідної земельної ділянки несільськогосподарського призначення, тобто з 2012 по 2018 роки, оскільки договір про розроблення технічної документації від 2018 року. За вказаних обставин представник відповідача просив суд в задоволенні позову відмовити (том 1 а.с. 194-203).

Позивачем 08.11.2019 подано відповідь на відзив, яким також обґрунтовано причини пропуску строку на звернення з даним адміністративним позовом до суду (том 1 а.с. 218-221).

Відповідач правом на подання заперечення на відповідь на відзив не скористався.

Третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Державне підприємство "Івано-Франківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" 28.10.2019 до Івано-Франківського окружного адміністративного суду подані письмові пояснення. Зазначено, що розрахунок грошової оцінки вказаних земельних ділянок за межами населеного пункту проводився відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення, затвердженого наказом Мінагрополітики від 22.08.2013 № 508. Відповідна технічна документація щодо нормативної грошової оцінки була повернута на доопрацювання згідно Висновку державної експертизи землевпорядної документації відповідача №161 від 23.07.2018. Однак, зауваження, викладені у Висновку були прийняті до уваги та виправлені, що підтверджується коректурним аркушем (том 1 а.с. 165-167).

Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Калуської районної ради Івано-Франківської області зазначив про те, що Калуська районна рада в межах наданих їй повноважень після отримання технічної документації з висновком державної експертизи 25.10.2018 прийняла рішення № 253-18 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки за межами населеного пункту с. Верхня Верхнянської сільської ради ОТГ Калуського району Івано-Франківської області", яким затвердила технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельних ділянок: площею 5,8136 га з кадастровим номером 2622880800:02:002:0080; площею 0,550 га, з кадастровим номером 2622880800:02:002:0081; площею 2,0220 га з кадастровим номером 2622880800:02:002:0082. Просив, позовну заяву товариства з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім" залишити без розгляду з підстав не дотримання строків звернення до суду (том 1, а.с. 177-179).

Третя особа (Верхнянська сільська рада ОТГ Калуського району Івано-Франківської області), у встановлений судом строк, не скористалася правом на подання пояснень щодо позову.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав з мотивів викладених в позовній заяві, відповіді на відзив та додаткових поясненнях (том 2 а.с. 11-14). Просив позов задовольнити повністю.

Представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги не визнав з підстав викладених у відзиві. Просив в задоволенні позову відмовити.

Представники третіх осіб Державного підприємства "Івано-Франківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою", Калуської районної ради та Верхнянської сільської ради ОТГ Калуського району Івано-Франківської області в судове засідання не з`явились, хоча належним чином були повідомлені про час, дату та місце судового засідання (том 2 а.с. 173-175). 04.03.2020 від Верхнянської сільської ради ОТГ Калуського району Івано-Франківської області надійшла заява про розгляд справи без участі представника (том 2 а.с. 177).

Розглянувши матеріали адміністративної справи, дослідивши в сукупності письмові докази, якими сторони обґрунтовують позовні вимоги та заперечення, а також пояснення сторін у судовому засіданні, суд встановив наступне.

Грошова оцінка земельних ділянок регламентована статтею 201 Земельного кодексу України. Так, відповідно до частини 1 статті 201 Земельного кодексу України грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі.

Згідно частини 3 статті 201 Земельного кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо.

При цьому, частиною 5 статті 201 Земельного кодексу України встановлено, що грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.

Правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні визначає Закон України "Про оцінку земель", який спрямований на регулювання відносин, пов`язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб`єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель.

Згідно з статтею 1 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Відповідно до статті 3 Закону України "Про оцінку земель", об`єктами оцінки земель є: територія адміністративно-територіальних одиниць або їх частин, території оціночних районів та зон, земельні ділянки чи їх частини або сукупність земельних ділянок і прав на них, у тому числі на земельні частки (паї), у межах території України.

Частиною 5 статті 5 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Підстави для проведення оцінки земель визначені статтею 15 Закону України "Про оцінку земель". Так, підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування (частина 1 статті 15 Закону України "Про оцінку земель").

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок може проводитися також на підставі договору, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом.

Підставами для проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки є договір, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом, а також рішення суду (частини 2-3 статті 15 Закону України "Про оцінку земель").

Порядок проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок визначений статтею 18 Закону України "Про оцінку земель". Так, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".

Відповідно до частини 1 статті 20 Закону України "Про оцінку земель", за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація.

Статтею 21 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки земельних ділянок, а також звіти з експертної грошової оцінки земельних ділянок державної та комунальної власності у разі їх продажу підлягають державній експертизі відповідно до закону.

В свою чергу, правові, організаційні і фінансові основи здійснення державної експертизи землевпорядної документації та порядок її проведення визначає Закон України "Про державну експертизу землевпорядної документації".

Відповідно до статті 1 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації", державна експертиза землевпорядної документації - це діяльність, метою якої є дослідження, перевірка, аналіз та оцінка об`єктів експертизи на предмет їх відповідності вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, а також підготовка обґрунтованих висновків для прийняття рішень щодо об`єктів експертизи.

Згідно з частиною 1 статті 9 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації", обов`язкові державній експертизі підлягають технічна документація з бонітування ґрунтів, нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

Первинна державна експертиза передбачає проведення всіх необхідних заходів у процесі підготовки обґрунтованого висновку державної експертизи щодо об`єктів державної експертизи (стаття 13 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації").

Відповідно до частини 1 статті 31 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації", обов`язкова державна експертиза проводиться за клопотанням (заявами) замовників чи розробників об`єктів державної експертизи, а при вирішенні земельних спорів - також за клопотанням відповідних органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування.

Проведення державної експертизи регламентовано статтею 32 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації". Так, державна експертиза проводиться шляхом розгляду документації та матеріалів, а за необхідності - шляхом проведення обстежень у натурі (на місцевості).

При проведенні державної експертизи досліджуються, перевіряються, аналізуються та оцінюються: питання дотримання вимог законодавства та встановлених стандартів, норм і правил при прийнятті проектних рішень; відповідність передбачених документацією і матеріалами заходів завданням на проектування, вимогам раціонального використання та охорони земель, а також дотриманню законних прав та інтересів власників земельних ділянок та землекористувачів, держави і суспільства; еколого-економічна ефективність проектних рішень щодо запобігання їх негативного впливу на стан земельних ресурсів, суміжні земельні ділянки, ландшафт.

В свою чергу, процедура проведення державної експертизи визначена статтею 33 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації". Так, проведення державної експертизи передбачає експертне дослідження, перевірку, аналіз і оцінку об`єкта державної експертизи та підготовку обґрунтованого та об`єктивного експертного висновку.

Для проведення державної експертизи замовником подаються оригінали відповідної документації та матеріалів.

Процедура проведення державної експертизи включає: перевірку наявності та повноти необхідних документів і матеріалів щодо об`єктів державної експертизи та їх реєстрацію (підготовча стадія); аналітичне опрацювання документів чи матеріалів щодо об`єктів державної експертизи, а в разі необхідності - проведення обстежень у натурі (на місцевості) та проведення на їх основі аналізу їх відповідності вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам (основна стадія); узагальнення окремих експертних досліджень, одержаної інформації, підготовку висновку державної експертизи та видачу його замовникам об`єктів державної експертизи (заключна стадія).

Згідно з частиною 1 статті 35 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації", результатом проведення державної експертизи є висновок державної експертизи.

При цьому, суд звертає увагу на те, що організаційні засади і вимоги щодо організації та проведення державної експертизи землевпорядної документації, ведення звітності у цій сфері, визначає Методика проведення державної експертизи землевпорядної документації, яка затверджена наказом Держкомзему України від 03.12.2004 № 391, зареєстрована в Міністерстві юстиції України 21.12.2004 за № 1618/10217 (надалі - Методика).

Так, згідно з пунктом 2.1 Методики, організацію і проведення державної експертизи здійснюють: Держгеокадастр; територіальні органи Держгеокадастру в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі.

Відповідно до частин 2-3 статті 35 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації", висновки державної експертизи повинні містити оцінку допустимості та можливості прийняття рішення щодо об`єкта державної експертизи і враховувати соціально-економічні наслідки. Якщо об`єкт державної експертизи підготовлений згідно з вимогами законодавства, встановленими стандартами, нормами і правилами, то він позитивно оцінюється та погоджується. У разі необхідності погодження може обумовлюватися певними умовами щодо додаткового опрацювання окремих питань та внесення коректив, виконання яких не потребує суттєвих доробок.

Частиною 6 статті 35 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації", передбачено, що в разі якщо об`єкт державної експертизи не повною мірою відповідає вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, він повертається на доопрацювання. При цьому вказуються конкретні вимоги, відповідно до яких необхідно внести зміни і доповнення до об`єкта державної експертизи.

Відповідно до пункту 3.5.8 Методики, усунення зауважень та внесення виправлень, виявлених в результаті державної експертизи, здійснюють розробники землевпорядної документації та інші суб`єкти, що допустили порушення вимог чинного законодавства України, встановлених норм і правил при підготовці об`єкта державної експертизи або його окремих складових частин.

Згідно з пунктом 3.5.9 Методики, контроль за усуненням зауважень державної експертизи здійснюють виконавці експертизи (експерти) чи, за їх дорученням, керівники територіальних органів Держгеокадастру. Факт внесення виправлень, врахування зазначених у висновку зауважень та пропозицій посвідчується відповідним записом на висновку експертизи керівника експертного підрозділу або керівника територіального органу Держгеокадастру, на якого покладено контроль за усуненням зауважень державної експертизи.

Судом досліджено, що у користуванні Товариства з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім" перебувають земельні ділянки, що розташовані поза населеним пунктом с.Верхня Калуського району Івано- Франківської області, а саме: кадастровий номер 2622880800:02:002:0080 площею 5,8136 га; кадастровий номер 2622880800:02:002:0081 площею 0,550 га; кадастровий номер 2622880800:02:002:0082 площею 2,0220 га (том 1 а.с. 84-132).

12.02.2018 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім" звернулось до ДП Івано-Франківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою з клопотанням про проведення нормативної грошової оцінки вищевказаних земельних ділянок (том 1 а.с. 80).

21.02.2018 між позивачем та відповідачем укладено відповідний Договір №124/2018, згідно умов якого, замовником технічної документації з нормативної грошової оцінки вказаних земельних ділянок виступило Товариство з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім", а розробником - ДП Івано-Франківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою (том 1 а.с. 204-205).

ДП Івано-Франківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою на виконання вимог даного Договору розроблено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, що розташовані поза населеним пунктом с.Верхня, Калуського району Івано-Франківської області, що підтверджується відповідною технічною документацією та актом приймання-передачі виконаних робіт (том 1 а.с. 243).

Відповідно до вимог пункту 12 частини 1 статті 9 Закону України Про державну експертизу землевпорядної документації , обов`язковій державній експертизі підлягає технічна документація з бонітування фунтів, нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

Головним управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області проведено обов`язкову державну експертизу землевпорядної документації щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок які надаються в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім" для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості за межами населеного пункту с. Верхня Верхнянської сільської ради об`єднаної територіальної громади Калуського району Івано-Франківської області розробленої Державним підприємством Івано-Франківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою у 2018 році на замовлення позивача.

Так, результати проведення державної експертизи землевпорядної документації відповідач затвердив Висновком державної експертизи землевпорядної документації від 23.07.2018 року №161, згідно якого, вказана технічна документація не в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам, у зв`язку з чим повернута на доопрацювання (том 1 а.с. 38).

Зокрема, зауваження та пропозиції щодо технічної документації відповідач вказав в п.10 Висновку. В подальшому, розробник технічної документації виконав вказані в п.10 Висновку зауваження, і як наслідок, на даному Висновку зроблено наступний запис: Зауваження враховано та виправлено (підпис) начальник управління Р.І.Копча .

Враховуючи наявність вищевказаного запису, Калуська районна рада вважаючи даний Висновок позитивним, рішенням від 25.10.2018 року №253-18 затвердила вказану технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельних ділянок (а.с. 39).

Товариством з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім" листом № 40/6-67 від 04.06.2019 подано до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру клопотання про спростування висновку державної експертизи землевпорядної документації від 23.07.2018 № 161 (том 1 а.с. 50-59).

20.06.2019 Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру повідомила позивача про відсутність підстав для спростування Висновку державної експертизи землевпорядної документації Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області від 23.07.2018 № 161 (том 1 а.с. 60).

В даному випадку, суд звертає увагу на те, що статтею 37 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" регламентовано порядок спростування висновків державної експертизи.

Так, відповідно до частини 1 статті 37 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації", замовники або розробники об`єктів державної експертизи, заінтересовані у спростуванні висновків державної експертизи або їх окремих положень, подають обґрунтоване клопотання (заяву) про це до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Частиною 4 статті 37 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" передбачено, що в разі відмови в розгляді заяви про спростування висновків державної експертизи або незгоди з висновками повторної державної експертизи замовники або розробники об`єктів державної експертизи мають право звернутися до суду.

При цьому, частиною 2 статті 7 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" визначено, що замовниками державної експертизи є органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, землевласники, землекористувачі, підприємства, установи, організації і громадяни, заінтересовані у проведенні такої експертизи, а також розробники об`єктів державної експертизи.

Виконавцями державної експертизи є експерти, які працюють у складі спеціально уповноваженого органу виконавчої влади у сфері державної експертизи і мають високу кваліфікацію та спеціальні знання, а також висококваліфіковані спеціалісти або наукові працівники, які залучаються цими органами до її проведення відповідно до закону (частина 3 статті 7 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації").

З приводу доводів позивача про те, що в землевпорядній документації щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок безпідставно застосовано коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки кумулятивно за попередні 2012-2018 роки, суд зазначає наступне.

Методика нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів) затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 № 1278.

Так, згідно з пунктом 4 вказаної Методики нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), нормативна грошова оцінка земельної ділянки (Цн) визначається за формулою:

Цн = Пд х Рд х Ск х Км х Кв х Кмц х Кі,

де Пд - площа земельної ділянки;

Рд - рентний дохід для відповідної категорії земель (у гривнях на рік);

Ск - строк капіталізації (у роках);

Км - коефіцієнт, який враховує місце розташування земель;

Кв - коефіцієнт, який враховує вид використання земельної ділянки і встановлюється залежно від складу угідь земельної ділянки відповідно до даних Державного земельного кадастру;

Кмц - коефіцієнт, який враховує належність земельної ділянки до земель природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного призначення;

Кі - коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до пункту 2.1 Порядку № 508 нормативна грошова оцінка земельної ділянки (Цн) визначається за формулою: Цн = Пд х Рд х Ск х Км х Кв х Кмц х Кі,

де Пд - площа земельної ділянки, що приймається за даними Державного земельного кадастру або документації із землеустрою, кв. м;

Рд - рентний дохід на один кв. м площі для відповідної категорії земель, що визначається за нормативами рентного доходу для відповідної категорії земель згідно з додатком 1 до цього Порядку, гривень на рік;

Ск - строк капіталізації, що визначається згідно з пунктом 2.2 цього розділу, років;

Км - коефіцієнт, який враховує місце розташування земель, що визначається згідно з пунктом 2.3 цього розділу;

Кв - коефіцієнт, який враховує вид використання земельної ділянки, що визначається згідно з пунктом 2.7 цього розділу;

Кмц - коефіцієнт, який враховує належність земельної ділянки до земель природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного призначення, що визначається згідно з пунктом 2.12 цього розділу;

Кі - коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, що визначається згідно із статтею 289 розділу XIII Податкового кодексу України.

Таким чином, формули, за якими визначається нормативна грошова оцінка земельної ділянки, зазначені в Методиці нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів) та Порядку № 508, є ідентичними. При цьому, ні Методика нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), ні Порядок № 508 не містить норм, які б визначали порядок визначення коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель. Натомість пункт 2.1 Порядку № 508 має норму, в якій зазначено, що визначення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель проводиться згідно із статтею 289 розділу XIII Податкового кодексу України.

При цьому, пунктом 289.2 статті 289 Податкового кодексу України встановлено порядок визначення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель. Так, вказаною нормою закону передбачено, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кi = І:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік (абзац 1). У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115 (абзац 2). Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель (абзац 3).

Таким чином, пункт 289.2 статті 289 Податкового кодексу України містить чітку формулу визначення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель: Кi = І:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік.

Судом встановлено, що у спірних правовідносинах датою проведення нормативно грошової оцінки земельних ділянок за межами населеного пункту с. Верхня Верхнянської сільської ради Калуського району Івано-Франківської області, є 2018 рік, що підтверджено матеріалами справи та сторонами не заперечується.

Згідно даних Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення, з врахуванням індексу споживчих цін за 2018 рік в розмірі 100% становить 1,0 (за формулою: Кі = І(100%):100). Вказані обставини підтверджується копією листа Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 04.01.2019 за № 22-28-0.22-125/2-19 "Про індексацію нормативної грошової оцінки земель", що є у відкритому доступі (том 1 а.с. 208-209).

Однак, в технічній документації з нормативної грошової оцінки вищевказаних земельних ділянок при розрахунку нормативної грошової оцінки земельних ділянок в формулі застосовано коефіцієнт індексації - 1,897 (том 1 а.с. 73-75).

Судом встановлено, що такий показник коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель визначено шляхом множення показників індексації нормативної грошової оцінки земель за 2012-2018 роки, зазначених в листі Державної служби України з питань геодезії картографії та кадастру від 04.01.2019 за № 22-28-0.22-125/2-19.

Відповідач вважає правильним застосування коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення з 2013 року у зв`язку з тим, що Порядок № 508, яким визначено формулу розрахунку такої оцінки, застосовується з дати набрання чинності Порядку № 508 і до року, в якому проводиться нормативна грошова оцінка відповідної земельної ділянки несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), з метою актуалізації значень нормативів рентного доходу для відповідної категорії земель, визначених на 2013 рік.

З огляду на вищевказані доводи представників сторін, суд звертає увагу на те, що єдиним нормативно-правовим актом, який встановлює порядок накопичувального застосування коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель, є Податковий кодекс України.

Так, згідно абзацу 3 пункту 289.2 статті 289 Податкового кодексу України встановлено, що коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.

Поряд з цим, можливість кумулятивного (тобто накопичувального) застосування коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель пов`язано із датою проведення нормативної грошової оцінки земель, а отже, стосується вже проведеної нормативної грошової оцінки земель, для обрахунку конкретного розміру земельного податку чи орендної плати з метою врахування показників інфляції, які мали місце після проведення нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про оцінку земель" визначено, що дата оцінки земельної ділянки - це дата (число, місяць та рік), на яку проводиться оцінка земельної ділянки та визначається її вартість. Для нормативної грошової оцінки земельної ділянки - дата, вказана в технічній документації.

З огляду на те, що Державне підприємство "Івано-Франківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" склало технічну документацію з нормативної грошової оцінки вищезазначених земельних ділянок в 2018 році, датою проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок є 2018 рік.

Таким чином, накопичувальне застосування щорічних коефіцієнтів індексації пов`язане саме з датою проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка в даному випадку мала місце в 2018 рік. Таке кумулятивне застосування щорічних коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки можливе лише для вже проведеної нормативної оцінки конкретної земельної ділянки, а не для розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки згідно порядку встановленого пунктами 4 Методики нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення, 2.1 Порядку № 508.

В даному випадку, з огляду на системний аналіз, зміст абзаців 1, 2 пункту 289.2 статті 289 Податкового кодексу України, пунктів 4 Методики нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення, 2.1 Порядку № 508, для розрахунку нормативної грошової оцінки земель за встановленою вказаними підзаконними нормативними актами формулою, має значення лише показник коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель (Кі), який визначається за формулою встановленою в абзаці 1 пункту 289.2 статті 289 Податкового кодексу України, з врахуванням особливостей визначення такого показника за наявності підстав, передбачених абзацом 2 пункту 289.2 статті 289 Податкового кодексу України (тобто перевищення індексу споживчих цін за попередній рік показника 115).

Щодо доводів представника відповідача про те, що відповідно до пункту 3 наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 22.08.2013 № 508, Порядок № 508 набирає чинності з дня його офіційного опублікування, а тому коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, передбачений у формулі п. 2.1 Порядку № 508, повинен застосовуватися з дати набрання чинності цим Порядком і до року, в якому проводиться нормативна грошова оцінка відповідної земельної ділянки несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), то суд звертає увагу на таке.

Пунктом 1 наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 22.08.2013 затверджено Порядок нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів); пунктом 2 наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 22.08.2013 зобов`язано Департамент землеробства (Демидов О.А.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України; пунктом 3 визначено, що цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.

Таким чином, наказ Міністерства аграрної політики та продовольства України від 22.08.2013 регламентує лише технічні питання, які стосуються реалізації Порядку нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів). Однак, ні вказаний наказ, ні сам Порядок № 508 не містить жодних положень, які б передбачали, що коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель визначається, починаючи з дати набрання чинності вказаним Порядком і, що даний термін - дата набрання чинності Порядку № 508 є складовою розрахунку нормативної грошової оцінки земель. На переконання суду, з дати набрання чинності вказаного наказу, можливе лише застосування формули розрахунку нормативної грошової оцінки земель: Цн = Пд х Рд х Ск х Км х Кв х Кмц х Кі. При цьому, суд звертає увагу на те, що пунктом 2.1 Порядку №508 передбачено, що коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель (Кі), як складовий елемент формули розрахунку нормативної грошової оцінки земель визначається згідно з статтею 289 Податкового кодексу України, а саме за формулою: Кi = І:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік. В даному випадку, як встановлено судом, згідно вказаної формули в 2018 році Кі становив 1.

Також, є безпідставними доводи представника Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області про необхідність застосування коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки за попередні роки з метою актуалізації значень нормативів рентного доходу для відповідної категорії земель, визначених на 2013 рік, оскільки такі доводи не відповідають встановленому в пункті 4 Методики нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення, пункті 2.1 Порядку № 508 механізму розрахунку нормативної грошової оцінки земель.

Таким чином, суд вважає, що відповідач, при проведенні державної експертизи землевпорядної документації в порушення вимог 33 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації", не звернув увагу на порушення порядку розрахунку нормативної грошової оцінки земельних ділянок, яка надається в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім", за межами населеного пункту с. Верхня Верхнянської сільської ради Калуського району Івано-Франківської області, встановленого пунктами 4 Методики нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення, 2.1 Порядку № 508, зокрема, врахування помилкового значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель.

Отже, суд дійшов висновку про наявність підстав для визнання протиправним та скасування Висновку державної експертизи землевпорядної документації Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області від 23.07.2018 № 161.

Як наслідок, з метою поновлення порушеного права позивача, слід зобов`язати Головне управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області повторно провести первинну державну експертизу землевпорядної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 5,8136 га з кадастровим номером 2622880800:02:002:0080; земельної ділянки площею 0,550 га, з кадастровим номером 2622880800:02:002:0081; земельної ділянки площею 2,0220 га з кадастровим номером 2622880800:02:002:0082 розташованих за межами населеного пункту с. Верхня, Верхнянської сільської ради ОТГ Калуського району Івано-Франківської області, з врахуванням висновків суду вказаних в даному рішенні.

Щодо розподілу судових витрат у справі слід зазначити, що відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

В підтвердження судових витрат у справі позивачем подано платіжне доручення №14002 від 02.10.2019 про сплату судового збору за подання позовної заяви до суду в розмірі 3842,00 грн (том 1 а.с. 37) та платіжне доручення № 2346 від 03.12.2019 про сплату судового збору за подання апеляційної скарги до суду в розмірі 3842,00 грн (том 2 а.с. 62). Доказів понесення позивачем інших судових витрат суду не подано.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати Висновок державної експертизи землевпорядної документації Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області від 23.07.2018 № 161.

Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області повторно провести первинну державну експертизу землевпорядної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 5,8136 га з кадастровим номером 2622880800:02:002:0080; земельної ділянки площею 0,550 га, з кадастровим номером 2622880800:02:002:0081; земельної ділянки площею 2,0220 га з кадастровим номером 2622880800:02:002:0082 розташованих за межами населеного пункту с. Верхня, Верхнянської сільської ради ОТГ Калуського району Івано-Франківської області, з врахуванням висновків суду вказаних в даному рішенні.

Стягнути з Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Карпатнафтохім", сплачений судовий збір в розмірі 5763 (п`ять тисяч сімсот шістдесят три) гривні.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Відповідно до статтей 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається до суду апеляційної інстанції через Івано-Франківський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Товариство з обмеженою відповідальністю "КАРПАТНАФТОХІМ", (ідентифікаційний код 33129683), вулиця Промислова, 4, місто Калуш, Івано-Франківська область, 77306;

Головне управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області (ідентифікаційний код 39767437), вулиця Академіка Сахарова, 34-А, місто Івано-Франківськ, 76014;

Державне підприємство "Івано-Франківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою", (ідентифікаційний код 00689190), вулиця Академіка Сахарова, 34, місто Івано-Франківськ, 76014;

Калуська районна рада Івано-Франківської області, (ідентифікаційний код 04054406), вулиця Шевченка, 6, місто Калуш, Івано-Франківська область, 77300;

Кропивницька сільська рада Калуського району Івано-Франківської області, (ідентифікаційний код 04356573), вулиця Січових Стрільців, 6, село Кропивник, Калуський район, Івано-Франківська область, 77340.

Суддя /підпис/ Грицюк П.П.

Рішення складене в повному обсязі 10 березня 2020 р.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.03.2020
Оприлюднено11.03.2020
Номер документу88077525
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —300/2024/19

Ухвала від 26.10.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 17.09.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Постанова від 05.08.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 22.07.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 15.07.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 08.07.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 25.06.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 25.06.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 27.05.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 12.05.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні