КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 березня 2020 року м. Кропивницький справа № 340/2069/19
провадження № 2-ап/340/40/19
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Жука Р.В., розглянувши в порядку спрощеного (письмового) провадження адміністративну справу
за позовомОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП - НОМЕР_1 ) до Зеленської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області (вул. Дружби, 4, с. Зелене, Петрівський район, Кіровоградська область, 28320, код ЄДРПОУ - 04364228) провизнання протиправною та скасування рішення про відмову та зобов`язання вчинити дії,-
ВСТАНОВИВ:
І. Зміст позовних вимог.
ОСОБА_1 звернувся до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом в якому просить:
- визнати протиправною відмову та скасувати рішення Зеленської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області від 2 листопада 2018 року № 241 "Про відмову у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства";
- зобов`язати Зеленську сільську раду Петрівського району Кіровоградської області надати ОСОБА_1 дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, площею 2.00 га, що розташована на території Зеленської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області.
ІІ. Виклад позиції позивача та заперечень відповідача.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що Зеленська сільська рада Петрівського району Кіровоградської області 2 листопада 2018 року прийняла рішення № 241 Про відмову у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства посилаючись на те, що земельна ділянка яку позивач бажає набути у власність відноситься до земель загального користування сільської ради та не відноситься до земель сільськогосподарського призначення. Позивач вважає, що відповідачем відмовлено у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою з підстав не визначених чинним законодавством, в зв`язку з чим дане рішення підлягає скасуванню.
Представник відповідача надав до суду відзив на позовну заяву, в якому просив в задоволенні позову відмовити, обґрунтовуючи це тим, що позивачу відмовлено у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені діючим законодавством (а.с.32-34).
ІІІ. Заяв (клопотання) учасників справи інші процесуальні дій у справі.
Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 24.09.2019 року у справі закрито провадження.
Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 04.12.2019 року ухвалу Кіровоградського окружного адміністративного суду від 24.09.2019 року скасовано, а справу направлено до суду першої інстанції для продовження розгляду.
Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями справу передано на розгляд судді Жуку Р.В.
Ухвалою судді від 08.01.2020 року прийнято для продовження розгляду адміністративну справу та вирішено здійснювати її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, сторонам встановлено порядок та строки для виконання процесуальних дій.
Додаткових заяв чи клопотань до суду подано не було.
Відповідно до вимог статті 262 КАС України судом розглянуто дану справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
ІV. Обставини встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.
Розглянувши подані сторонами документи, заслухавши пояснення представників сторін, з`ясувавши зміст спірних правовідносин з урахуванням доказів судом встановлені відповідні обставини.
Відповідно до посвідчення серія АБ № 449023 від 03.06.2015 року ОСОБА_1 є учасником бойових дій (а.с.12).
17 вересня 2018 року позивач звернувся до Зеленської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2.00 га у власність для ведення особистого селянського господарства, із земель сільськогосподарського призначення, що перебувають у запасі на території Зеленської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області. Заява зареєстрована 17.09..2018 року (а.с.7).
До заяви додано: копії паспорта, ідентифікаційного номера, а також викопіювання з кадастрової карти (плану), /графічні матеріали/ на території с.Зелене Зеленської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області із зазначенням місця розташування бажаної земельної ділянки яка надається у власність ОСОБА_1 -огли для ведення особистого селянського господарства загальною площею 2.00 га, також інформація щодо земельної ділянки,яка розташована в межах кадастровий номер № 3524981900:51:000., виданої керівником управління (відділу) Держгеокадастру в Петрівському районі.
За результатами розгляду зазначеної заяви Зеленська сільська рада Петрівського району Кіровоградської області 2 листопада 2018 року прийняла рішення №241 Про відмову у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства посилаючись на те, що земельна ділянка яку ОСОБА_1 бажає набути у власність відноситься до земель загального користування сільської ради та не відноситься до земель сільськогосподарського призначення (а.с.6).
Незгода із прийнятим відповідачем рішенням обумовила позивача на звернення до суду з даним адміністративним позовом.
V. Оцінка суду.
Надаючи правову оцінку обґрунтованості аргументам, наведеними учасниками справи, суд дійшов наступних висновків.
Так, відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Стаття 14 Конституції України гарантує право власності на землю. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Законом, який регулює земельні правовідносини, є ЗК України, а також прийняті відповідно до Конституції України та цього Кодексу нормативно-правові акти.
Відповідно до пункту б) частин першої статті 81 ЗК України громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі, зокрема, безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.
Відповідно до частин першої-третьої статті 116 ЗК України громадяни … набувають права власності … земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами … здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться, зокрема, у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом (п. в) частина третя статті 116 ЗК України).
У статті 121 ЗК України передбачено норми безоплатної передачі земельних ділянок громадянам, зокрема, для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.
З огляду на це, ОСОБА_1 огли, який є громадянином України, має право на набуття права власності на земельну ділянку для особистого селянського господарства.
Підставою для набуття прав на земельну ділянку є відповідне рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Водночас, ухвалення рішення є результатом певної правової процедури, яка йому передує.
У світлі вимог частини другої статті 19 Конституції України така процедура є способом дій відповідного органу державної влади або органу місцевого самоврядування.
Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами України визначено у статті 118 ЗК України. Відповідно до положень частини шостої статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для … ведення особистого селянського господарства … у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
У частині сьомій статті 118 ЗК України зазначено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
У цій же частині статті 118 ЗК України наведено два альтернативні варіанти правомірної поведінки органу, у разі звернення до нього особи з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою: а) надати дозвіл; б) надати мотивовану відмову у наданні дозволу.
Вищезазначеними нормами встановлені підстави, порядок, строки передачі земельної ділянки у власність та користування зацікавлених осіб та органи, уповноважені розглядати ці питання. Ці норми передбачають, зокрема, що для передачі земельної ділянки у власність чи користування зацікавлена особа звертається до відповідних органів із заявами для отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та для надання її у власність чи користування, за результатами розгляду яких компетентні органи приймають одне з відповідних рішень.
Досліджуючи спірні правовідносини, судом з матеріалів справи встановлено, що відповідно до матеріалів геодезичних вишукувань, ситуаційних схем розміщення земельної ділянки та викопіювань з публічної кадастрової карти України, вздовж вулиці Шевченка в селі Зелене в частині села, яку позивач зазначив як бажане місце розташування земельної ділянки знаходяться вісім сформованих земельних ділянок з кадастровими номерами: 3524981900:51:000:0088 розміром 2га., 3524981900:51:000:0110 розміром 1,6177 га., 3524981900:51:000:0103 розміром 2га., 3524981900:51:000:0102 розміром 2га., 3524981900:51:000:0101 розміром 2га., 3524981900:51:000:0078 розміром 2га., 3524981900:51:000:0089 розміром 2га., 3524981900:51:000:0075 розміром 2га.
Інших земельних ділянок, які відповідають розміру заявленому Позивачем у своєму клопотанні у частині села, вказаній ним як бажане місце розташування земельної ділянки немає.
Рішенням Відповідача від 12.04.2019 р. №364 надано дозвіл громадянину ОСОБА_3 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в межах населеного пункту по вул. Шевченка с. Зелене . Рішенням Відповідача від 13.08.2019 р. №471 було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передано громадянину ОСОБА_3 у власність земельну ділянку з кадастровим номером 3524981900:51:000:0103 розміром 2 га. (а.с.52-53).
Рішенням Відповідача від 12.04.2019 р. №362 було надано дозвіл громадянину ОСОБА_4 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в межах населеного пункту по вул. Шевченка с. Зелене . Рішенням Відповідача від 13.08.2019 р. №472 було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передано громадянину ОСОБА_4 у власність земельну ділянку з кадастровим номером 3524981900:51:000:0102 розміром 2га. (а.с. 48-59)
Рішенням Відповідача від 12.04.2019 р. №361 було надано дозвіл громадянину ОСОБА_5 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в межах населеного пункту по вул. Шевченка с. Зелене . Рішенням Відповідача від 13.08.2019 р. №470 було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передано громадянину ОСОБА_5 у власність земельну ділянку з кадастровим номером 3524981900:51:000:0101 розміром 2га.
Рішенням Відповідача від 12.04.2019 р. №363 було надано дозвіл громадянину ОСОБА_6 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в межах населеного пункту по вул. Шевченка с. Зелене . При розробці технічної документації даній земельній ділянці було присвоєно кадастровий номер 3524981900:51:000:0110.
Рішенням Відповідача від 02.11.2018 р. №235 було надано дозвіл громадянам ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 та ОСОБА_10 на розробку проектів землеустрою щодо відведення їм земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства в межах населеного пункту с. Зелене (а.с.36)
Рішенням Відповідача від 25.02.2019 р. №326 було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передано громадянину ОСОБА_7 у власність земельну ділянку з кадастровим номером 3524981900:51:000:0075 розміром 2га. (а.с.46)
Рішенням Відповідача від 09.07.2019 р. №458 було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передано громадянину ОСОБА_8 у власність земельну ділянку з кадастровим номером 3524981900:51:000:0089 розміром 2 га. (а.с.37).
Рішенням Відповідача №475 було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передано громадянину ОСОБА_9 у власність земельну ділянку з кадастровим номером 3524981900:51:000:0088 розміром 2га. (а.с.40).
Рішенням Відповідача від 25.02.2019 р. №321 було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передано громадянину ОСОБА_10 у власність земельну ділянку з кадастровим номером 3524981900:51:000:0078 розміром 2 га. (а.с.43)
Таким чином, спірні земельні ділянки знаходяться у власності інших осіб, а тому виникає спір про право.
Враховуючи фактично встановлені обставини і те, що земельна ділянка яку бажав отримати позивач перебуває у приватній власності, відтак позивачем не дотримано встановленої законом процедури звернення за отриманням дозволу на виготовлення відповідної документації із землеустрою, а відтак відсутні підстави для надання такого дозволу.
Відповідно до частин 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У ході судового розгляду справи відповідач надав суду належні та достовірні докази на підтвердження того, що земельна ділянка, яку позивач бажає отримати у власність для ведення особистого селянського господарства, перебувають у власності інших осіб, що виключало можливість її отримання у порядку безоплатної передачі у власність для ведення особистого селянського господарства.
Згідно з вимогами ст.78 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу .
На думку Кіровоградського окружного адміністративного суду, відповідачем доведено правомірність та обґрунтованість своїх дій під час прийняття оскаржуваного позивачем рішення з урахуванням вимог, встановлених частиною 2 статті 19 Конституції України та частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України , мотивація, на яку посилаються позивач, не дає суду підстав для постановлення висновків, які б спростовували доводи відповідача, а відтак відсутні підстави для задоволення позову.
VІ. Судові витрати.
У зв`язку із відмовою у задоволенні позовних вимог, судові витрати у відповідності до статті 139 КАС України розподілу та присудженню не підлягають.
Керуючись ст.ст. 139, 246, 255, 292-297, 325, 382 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 -огли до Зеленської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області про визнання протиправним та скасування рішення про відмову та зобов`язання вчинити дії - відмовити.
Копію рішення надіслати учасникам справи.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, визначені ст.ст.255, 295 КАС України та може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції в 30-денний строк з дня отримання його копії.
Згідно до пп.15.5 п.1 Розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Кіровоградський окружний адміністративний суд.
Повний текст рішення виготовлено та підписано 06 березня 2020 року.
Суддя
Кіровоградського окружного
адміністративного суду Р.В. Жук
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.03.2020 |
Оприлюднено | 10.03.2020 |
Номер документу | 88077780 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Р.В. Жук
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні