РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 березня 2020 року справа № 580/3915/19
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Паламаря П.Г.,
за участю секретаря Трегулова Б.Л.,
представника позивача - Кірси В.В. (за ордером),
представника відповідачів - Гусак І.Ю.(за довіреністю),
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до ГУ ДПС у Черкаській області про скасування запису про державну реєстрацію обтяжень,
ВСТАНОВИВ:
До Черкаського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , далі - позивач) з позовом до ГУ ДФС у Черкаській області, (18002, м. Черкаси, вул. Хрещатик, 235, далі - відповідач) в якому просить скасувати в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та обтяжень запис за реєстраційним номером 9460664 від 17.04.2015 року про реєстрацію обтяження у вигляді податкової застави активів ОСОБА_1 , що в два рази більше суми податкового боргу.
03.02.2020 прийто ухвалу про витребування з Маньківської РДА доказів.
03.03.2020 протокольними ухвалами здійснено заміну первинного відповідача на Головне управління ДПС у Черкаській області та перейдено до розгляду справи у письмове провадження.
В обґрунтування своїх вимог позивач зазначає, що 17.04.2015 державним реєстратором Маньківського районного управління юстиції Черкаської області Щур Я.Ю. було внесено запис № 9460664 про обтяження у вигляді податкової застави на активи в два рази більше суми податкового боргу, обтяжувачем за даним обтяженням є ДПІ у м. Черкаси. Позивач зазначає, що будь-якого податкового боргу перед ДПІ як на момент реєстрації обтяження так і по даний час не було, що зокрема підтверджується листом ГУ ДПС у Черкаській області №2969/23-00-50-10-019 від 03.12.2019 року, листом від 05.12.2019 року, що свідчить про безпідставність подання відповідачем до державного реєстратора заяви про реєстрацію даного обтяження та внесення державним реєстратором запису про дане обтяження до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та обтяжень, так і безпідставності перебування майна у податковій заставі на даний час. За таких обставин, представник вважає, що контролюючий орган повинен скасувати в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та обтяжень запис за реєстраційним номером 9460664 від 17.04.2015.
В судовому засіданні представник позов підтримав повністю.
Представник Головного управління ДПС у Черкаській області, надав суду відзив проти позову, згідно якого вважає вимоги безпідставними і не обґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню. Зазначено, що скасування записів в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно здійснюється із додержанням вимог Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , тобто державними реєстраторами. Наголошено, що управлінням з питань державної реєстрації Черкаської міської ради було прийнято рішення №49884691 про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень, яке мотивоване тим, що у 2015 році ДПІ у м. Черкасах не подавались заяви до Маньківського районного управління юстиції щодо реєстрації податкової застави, а отже, обтяження було зареєстроване з порушенням норм Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , що унеможливлює проведення державної реєстрації припинення обтяження.
В судовому засіданні представник відповідачів проти задоволення позову заперечував повністю.
Заслухавши пояснення представників сторін, розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд встановив таке.
У відповідності до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (інформаційна довідка № 185460662 від 16.10.2019 року) 17.04.2015 року державним реєстратором Маньківського районного управління юстиції Черкаської області Щур Я.Ю. було внесено запис № 9460664 про обтяження у вигляді податкової застави, активів на суму в два рази більше суми податкового боргу, обтяжувач - ДПІ у м. Черкаси.
Головним управлінням ДПС у Черкаській області направлено лист №1928/23-00-50-10-019 від 29.10.2019 року до Головного територіального управління юстиції у Черкаській області, про надання інформації щодо обтяжувача та надання копій документів, які надавались для реєстрації обтяження №9460664. В листі зазначалось про те, що згідно даних Головного управління ДПС у Черкаській області, ДПІ у м. Черкасах у 2015 році до Маньківського районного управління юстиції заява щодо реєстрації податкової застави не подавалась.
Від Головного територіального управління юстиції у Черкаській області до Головного управління ДПС у Черкаській області надійшов лист №10897/3.3-11/5882 від 11.11.2019 року, в якому повідомляється про те, що реєстраційна справа на земельну ділянку (кадастровий номер 7123185000:03:002:0185, місцезнаходження: Черкаська область, Маньківський район, Харківська сільська рада) в паперовій формі має знаходитись у Маньківській районній державній адміністрації та, згідно ч. 6 ст. 17 Закону, витребування (вилучення) реєстраційних справ або документів із них здійснюється виключно за рішенням суду.
Головне управління ДПС у Черкаській області звернулось до Управління з питань державної реєстрації Черкаської міської ради (№2776/23-00- 50-10-019 від 26.11.2019) з листом про вилучення з Державного реєстру обтяжень нерухомого майна запису про державну реєстрацію обтяження №9460664 від 17.04.2015, видом обтяження якого є податкова застава, яка була зареєстрована Маньківським районним управління юстиції, а саме: податкову застави на активи на суму в два рази більше суми податкового боргу по ОСОБА_1 , в зв`язку з погашенням заборгованості в повному обсязі.
27 листопада 2019 року, управлінням з питань державної реєстрації Черкаської міської ради було прийнято Рішення №49884691 про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень. Дане рішення мотивоване тим, що у 2015 році ДПІ у м. Черкасах не подавались заяви до Маньківського районного управління юстиції щодо реєстрації податкової застави, а отже, обтяження було зареєстроване з порушенням норм Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , що унеможливлює проведення державної реєстрації припинення обтяження.
Судом також з`ясовано, що згідно листів ГУ ДПС України № 2969/23-00-50-10-019 від 03.12.2019 та №8364/23-0-10-02-020 від 05.12.2019, адресованих позивачу, заборгованість зі сплати податків і зборів, що контролюються ГУ ДПС у Черкаській області відсутня, а тому до державного реєстратора направлено заяву про припинення податкової застави.
Не погоджуючись зі здійсненням обтяження у вигляді податкової застави, позивач звернувся до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд виходить з наступного.
Згідно п. 93.1 ст. 93 ПК України, майно платника податків звільняється з податкової застави з дня: отримання контролюючим органом підтвердження повного погашення суми податкового боргу в установленому законодавством порядку; визнання податкового боргу безнадійним; набрання законної сили відповідним рішенням суду про припинення податкової застави у межах процедур, визначених законодавством з питань банкрутства; отримання платником податків рішення відповідного органу про визнання протиправними та/або скасування раніше прийнятих рішень щодо нарахування суми грошового зобов`язання або його частини (пені та штрафних санкцій) внаслідок проведення процедури адміністративного або судового оскарження.
Підставою для звільнення майна платника податків з-під податкової застави та її виключення з відповідних державних реєстрів є відповідний документ, що засвідчує закінчення будь-якої з подій, визначених підпунктами 93.1.1 - 93.1.5 пункту 93.1 цієї статті. (пункт 93.2 статті 93 ПК України).
Відповідно до розділу 6 Порядку застосування податкової застави контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерством фінансів України від 16.06.2017 № 586, у випадках, визначених пунктом 93.1 статті 93 глави 9 розділу II Кодексу, майно платника податків звільняється з-під податкової застави, про що такому платнику надсилається повідомлення. Звільнення майна платника податків з-під податкової застави та її виключення з відповідних державних реєстрів здійснюються у порядку, передбаченому пунктом 93.2 статті 93 глави 9 розділу II Кодексу.
Відповідно до статті 6 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі Закон № 1952), організаційну систему державної реєстрації прав становлять: 1) Міністерство юстиції України та його територіальні органи; 2) суб`єкти державної реєстрації прав: виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська, Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації; 3) державні реєстратори прав на нерухоме майно (далі - державні реєстратори).
Як встановлено судом, ДПІ у м. Черкасах у 2015 році до Маньківського районного управління юстиції заява щодо реєстрації податкової застави не подавало, а отже унеможливлює видання останнім рішення, що закінчення події.
До повноважень суб`єктів державної реєстрації прав належить: 1) забезпечення: проведення державної реєстрації прав; ведення Державного реєстру прав; взяття на облік безхазяйного нерухомого майна; формування та зберігання реєстраційних справ.(ч. 1 ст. 9 Закону №1952).
Згідно ст. 10 Закону №1952, державним реєстратором є:
1) громадянин України, який має вищу освіту за спеціальністю правознавство, відповідає кваліфікаційним вимогам, встановленим Міністерством юстиції України, та перебуває у трудових відносинах з суб`єктом державної реєстрації прав;
2) нотаріус;
3) державний виконавець, приватний виконавець - у разі державної реєстрації обтяжень, накладених під час примусового виконання рішень відповідно до закону, а також у разі державної реєстрації припинення іпотеки у зв`язку з придбанням (передачею) за результатом прилюдних торгів (аукціонів) нерухомого майна, що є предметом іпотеки.
Отже, запис про обтяження у вигляді податкової застави вноситься до державних реєстрів прав виключно державним реєстратором.
Враховуючи вищевикладене, контролюючим органом не були порушені права позивача, оскільки Головним управлінням ДФС у Черкаській області (правонаступником якого є Головне управління ДПС у Черкаській області, відповідно до Постанови КМ України Про утворення територіальних органів Державної податкової служби від 19.06.2019 року №537) не вчинялись дії щодо передачі майна платника податків ОСОБА_1 в податкову заставу, в зв`язку з відсутністю для цього підстав, передбачених Податковим кодексом України.
Головним управлінням ДПС у Черкаській області були здійснені дії для вилучення з Державного реєстру обтяжень нерухомого майна запису про державну реєстрацію обтяження №9460664 від 17.04.2015 року (податкової застави на активи в два рази більше суми податкового боргу), а саме, було направлено лист до управління з питань державної реєстрації Черкаської міської ради з проханням вилучити з Державного реєстру обтяжень нерухомого майна запису про державну реєстрацію обтяження №9460664 від 17.04.2015 року.
Таким чином, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог про зобов`язання відповідача вилучити запис про обтяження податковою заставою майна позивача.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
На підставі ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно вимог ст. 139 КАС України, судові витрати не відшкодовуються.
Керуючись ст. ст. 6, 9, 14, 77, 139, 241-246, 255, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення суду. Якщо в судовому засіданні оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя П.Г. Паламар
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.03.2020 |
Оприлюднено | 12.03.2020 |
Номер документу | 88120198 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Парінов Андрій Борисович
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
П.Г. Паламар
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні