ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 61022 м. Харків, пр. Науки, буд.5, тел./факс 702-10-79 inbox@lg.arbitr.gov.ua
УХВАЛА
11 березня 2020 року м.Харків Справа № 913/83/20
Провадження №14/913/83/20
Господарський суд Луганської області у складі судді Лісовицького Є.А.,
за участю секретаря судового засідання Селіверстової Н.О.,
розглянувши у відкритому підготовчому судовому засіданні матеріали справи
за позовом Фермерського господарства "ЛЕГАС", с. Троїцьке, Попаснянський район Луганської області
до відповідача: Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області, с. Троїцьке, Попаснянський район Луганської області
про скасування розпорядження керівника військово-цивільної адміністрації та зобов`язання вчинити певні дії
У засіданні брали участь:
від позивача: представник не прибув;
від відповідача: представник не прибув.
в с т а н о в и в:
Фермерське господарство "ЛЕГАС" звернулось до Господарського суду Луганської області з позовною заявою до Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області, в якій просить суд:
- Розпорядження керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченко М.А. "Про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок № 106 від 29.11.2019 в частині визначення строку дії договорів оренди земельних ділянок строком на один рік - визнати протиправним та скасувати;
- Зобов`язати керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченко М.А. шляхом видання відповідного розпорядження укласти с Фермерським господарством "ЛЕГАС" на строк не менш семи років договори оренди п`яти земельних ділянок загальною площею 47,35 га у вигляді ріллі, які відповідно до Проекту організації території земельних ділянок (паїв) знаходяться на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області за межами населених пунктів та відносяться до нерозподілених (не витребуваних) земельних ділянок колишнього КСП "Попаснянський".
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що Фермерське господарство "ЛЕГАС" з метою укладання договорів оренди земельних ділянок звернулось до керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченка М.А. із клопотанням про надання дозволу на виготовлення технічної документації на п`ять земельних ділянок загальною площею 47,3500 га ріллі відповідно до Проекту організації території земельних ділянок (паїв), розташованих за межами населених пунктів в контурі № 131РФ (ділянки №№ 1-5) на території, яка за даними державного земельного кадастру враховується на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області.
На підставі розпорядження керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченко М.А. № 71 від 06.08.2019 Фермерському господарству "ЛЕГАС" був наданий дозвіл на виготовлення технічної документації на вищезазначені земельні ділянки.
19.11.2019, після того як технічна документація була виготовлена, Фермерське господарство "ЛЕГАС" звернулось до керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченка М .А . із клопотанням про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду вищезазначених земельних ділянок строком на десять років.
Розпорядженням керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченко М.А. № 106 від 29.11.2019 було затверджено технічну документацію на вищезазначені земельні ділянки загальною площею 47,3500 га у вигляді ріллі. Разом з тим, цим же розпорядженням вищезазначені земельні ділянки були передані в оренду Фермерському господарству "ЛЕГАС" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва лише строком на один рік. Крім того, пунктом 4 зазначеного розпорядження на Фермерське господарство "ЛЕГАС" був покладений обов`язок у встановлений термін зареєструвати речове право нерозподілених (не витребуваних) земельних ділянок відповідно до порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Обгрунтовуючи свою відмову в укладанні договорів строком на десять років, керівник Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченко М.А. в своєму листі № 147 від 29.11.2019 послався на конкуренцію загального та спеціального законів, що регулюють питання строків надання земельних ділянок в оренду.
Як зазначив позивач, 02.12.2019 Фермерське господарство "ЛЕГАС" було змушено підписати усі п`ять договорів оренди зазначених земельних ділянок строком на один рік.
На виконання пункту 4 розпорядження керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченко М.А. № 106 від 29.11.2019 Фермерське господарство "ЛЕГАС" звернулось із заявою про державну реєстрацію п`яти договорів оренди до відділу надання адміністративних послуг Попаснянської райдержадміністрації. Проте, державний реєстратор, розглянувши відповідні заяви, рішенням від 24.12.2019 відмовив у державній реєстрації п`яти договорів оренди, посилаючись на невідповідність наданих для державної реєстрації договорів оренди земельних ділянок вимогам ст. 19 Закону України "Про оренду землі" та ч. 11 ст. 93 Земельного кодексу України в частині строків дії договорів оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення.
Посилаючись на положення ч. 1 ст. 6, ст. 17 Закону України "Про оренду землі", позивач зазначив, що укладені договори оренди усіх п`яти земельних ділянок на теперішній час є недійсними, оскільки Фермерське господарство "ЛЕГАС" не набуло права оренди усіх п`яти земельних ділянок у встановленому порядку.
На думку позивача, керівник Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області помилково вважає, що зазначені земельні ділянки, що є об`єктом договорів оренди, на теперішній час відносяться до комунальної власності, в той час як ці землі відносяться до земель сільськогосподарського призначення. При цьому діючим законодавством передбачені мінімальний та максимальний строки оренди, які для земель сільськогосподарського призначення повинні бути - не менше семи років та не більш п`ятдесяти років.
Враховуючи вищевикладене, позивач просить визнати протиправним та скасувати розпорядження керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченко М.А. № 106 від 29.11.2019 в частині визначення строку дії договорів оренди земельних ділянок строком на один рік, а також зобов`язати шляхом видання відповідного розпорядження укласти с Фермерським господарством "ЛЕГАС" на строк не менш семи років договори оренди п`яти земельних ділянок.
Ухвалою Господарського суду Луганської області від 14.02.2020 відкрито провадження у справі №913/83/20. Суд ухвалив здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 11.03.2020.
Сторони правом на участь своїх повноважних представників у судовому засіданні 11.03.2020 не скористалися, хоча про дату, час та місце судового засідання були повідомлені належним чином.
Проте, від відповідача 02.03.2020 на адресу Господарського суду Луганської області надійшла заява про розгляд справи, призначеної на 11.03.2020 без участі представника відповідача.
Судом клопотання відповідача задоволено та долучено до матеріалів справи.
Від відповідача 02.03.2020 на адресу Господарського суду Луганської області надійшов відзив на позовну заяву №40 від 26.02.2020 в якому заперечив проти задоволення позовних вимог повністю виходячи з наступного.
Відтак, розглянувши клопотання ФГ "Легас" від 19.11.2019 №11 щодо затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду земельних ділянок строком на 10 років, військово - цивільною адміністрацією сіл Троїцьке та Новозванівка дійшла висновку, що вимоги викладені у клопотанні є перевищенням владних повноважень в особі керівника військово- цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка.
Рішенням Президента України від 05.03.2015 №123/2015 був утворений тимчасово державний орган військово- цивільна адміністрація сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області.
Відповідно до ч.12 ст.3 Закону України "Про військово - цивільні адміністрації", повноваження військово - цивільних адміністрацій здійснюється в порядку, визначеному законами України для здійснення повноважень відповідних органів місцевого самоврядування, з урахуванням особливостей, встановлених законом.
Зокрема, п.27 ст.4 Закону України "про військово - цивільні адміністрації" встановлені обмеження, а саме вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин, крім вирішення питань відчуження з комунальної власності земельних ділянок та надання таких земельних ділянок в оренду на строк понад один рік.
Вказані земельні ділянки не входять ані до складу комунальної власності, ані до державної власності оскільки є власністю колишніх працівників КСП "Попаснянський".
У зв`язку із розбіжностями в чинному законодавстві у вирішенні питань регулювання земельних відносин, відповідач звернувся до керівника військово - цивільної адміністрації з вимогою роз`яснення з даного приводу. Листом Директора Департаменту Агропромислового розвитку зазначено, що Міністерством юстиції України листом від 26.12.2008 №758-0-2-08-19 надано роз`яснення, що при розбіжності між загальним та спеціальним нормативно правовими актами перевага надається спеціальному.
З метою недопущення перевищення владних повноважень, відповідачем видано розпорядження №106 від 29.11.2019 в частині строку оренди земельної ділянки на один рік.
Враховуючи викладені обставини, відповідач зазначає, що позовні вимоги є протиправними та суперечать чинному законодавству, у зв`язку з чим, у задоволені позовних вимог слід відмовити повністю.
Судом відзив відповідача прийнято до розгляду та долучено до матеріалів справи.
В той же час, 02.03.2020 від відповідача на адресу Господарського суду Луганської області надійшло клопотання №45 від 26.02.2020 про закриття провадження у справі з наступних підстав.
Відтак, відповідно до ст.1 Закону України "Про військово - цивільні адміністрації" військово - цивільні адміністрації населених пунктів - це тимчасові державні органи, що здійснюють на відповідній території повноваження сільських, селищних, сільських рад, районних у містах рад, виконавчих органів сільських, селищних, міських, районних у містах рад та голів та інші повноваження, визначені законом.
Таким чином, керівник військово - цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка є юридичною особою публічного права, який видає накази та розпорядження у межах своїх повноважень, які мають таку ж юридичну силу, що і рішення відповідної ради.
Оскільки позивач намагається визнати протиправним та скасувати розпорядження керівника, як суб`єкта владних повноважень і суб`єкта управлінських функцій, отже даний спір не відноситься до юрисдикції господарських судів.
Суд, дослідивши подане відповідачем клопотання про закриття провадження, дійшов до наступного.
Стаття 124 Конституції України закріплює, що правосуддя в Україні здійснюють виключно суди. Юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір та будь-яке кримінальне обвинувачення. У передбачених законом випадках суди розглядають також інші справи.
Предметна та суб`єкта юрисдикція господарських судів, тобто сукупність повноважень господарських судів щодо розгляду справ, віднесених до їх компетенції, визначена статтею 20 ГПК України, за змістом якої, господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв`язку із здійсненням господарської діяльності (крім справ, передбачених частиною другою цієї статті), та інші справи у визначених законом випадках, зокрема, справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на майно (рухоме та нерухоме, в тому числі землю), реєстрації або обліку прав на майно, яке (права на яке) є предметом спору, визнання недійсними актів, що порушують такі права, крім спорів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем, та спорів щодо вилучення майна для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, а також справи у спорах щодо майна, що є предметом забезпечення виконання зобов`язання, сторонами якого є юридичні особи та (або) фізичні особи - підприємці (пункт 6).
Разом з тим, відповідно до пунктів 1, 2 частини першої статті 4 Кодексу адміністративного судочинства (далі - КАС України) справою адміністративної юрисдикції є адміністративна справа - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій.
Згідно з пунктом 1 частини першої статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій.
Публічно-правовий спір має особливий суб`єктний склад. Участь органу державної влади чи органу місцевого самоврядування, або їхніх службових чи посадових осіб є обов`язковою ознакою для того, щоб класифікувати спір як публічно-правовий. Проте сама собою участь у спорі зазначених суб`єктів не дає підстав ототожнювати спір з публічно-правовим та відносити його до справ адміністративної юрисдикції.
Під час визначення предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.
Разом із тим приватноправові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу конкретного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть якщо до порушення приватного права чи інтересу призвели дії органів державної влади, місцевого самоврядування, їхніх посадових чи службових осіб.
Якщо порушення своїх прав особа вбачає у наслідках, які спричинені рішенням, дією чи бездіяльністю органу державної влади, органу місцевого самоврядування, їхньої посадової або службової особи, які вона вважає неправомірними, і ці наслідки призвели до виникнення, зміни чи припинення цивільних правовідносин, мають майновий характер або пов`язані з реалізацією її майнових або особистих немайнових інтересів, то визнання незаконними (протиправними) таких рішень є способом захисту цивільних прав та інтересів у відповідності до положень статті 21 ЦК України.
У справі, яка розглядається, ФГ "Легас" просить скасувати розпорядження керівника військово - цивільної адміністрації щодо надання в оренду земельної ділянки строком на один рік, яке, на його думку, порушує його право як землекористувача, всупереч положенням чинного законодавства.
Отже, цей спір зумовлений порушенням прав юридичної особи на нерухоме майно - земельну ділянку правовим актом індивідуальної дії відповідача, і позов спрямований на відновлення права особи на це майно у спосіб, визначений позивачем.
Ураховуючи викладене, суд дійшов висновку, що клопотання Військово - цивільної адміністрації сіл троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області про закриття провадження є безпідставними та необгрунтованим.
За таких обставин, у задоволенні клопотання Військово - цивільної адміністрації сіл троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області про закриття провадження №40 від 26.02.2020 слід відмовити.
У відповідності до п. 1 ч. 2 ст. 183 Господарського процесуального кодексу України суд відкладає підготовче засідання в межах визначеного цим Кодексом строку підготовчого провадження у випадках визначених частиною другою статті 202 цього Кодексу.
Згідно з ч. 3 ст. 177 Господарського процесуального кодексу України, підготовче провадження має бути проведене протягом шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі. У виняткових випадках для належної підготовки справи для розгляду по суті цей строк може бути продовжений не більше ніж на тридцять днів за клопотанням однієї із сторін або з ініціативи суду.
З метою повного з`ясування обставин справи та для надання можливості сторонам подати по справі необхідні докази і клопотання, суд дійшов висновку про необхідність відкладення підготовчого засідання.
Суд звертає увагу, що згідно з ч. 2 ст. 207 Господарського процесуального кодексу України суд залишає без розгляду заяви та клопотання, які без поважних причин не були заявлені в підготовчому провадженні або в інший строк, визначений судом.
Керуючись ст. ст. 120, 183, 234 Господарського процесуального кодексу України, суд
у х в а л и в:
1. Відкласти підготовче засідання на 31.03.2020 о 10 годині 15 хвилин.
Судове засідання відбудеться у приміщенні Господарського суду Луганської області за адресою: м. Харків, проспект Науки, буд. 5, зал судових засідань №108 .
2. Встановити позивачу строк для подачі відповіді на відзив відповідача, з урахуванням вимог ст. 166 Господарського процесуального кодексу України, до 26.03.2020.
4. Встановити відповідачу строк для подачі заперечень, з урахуванням вимог ст. 167 Господарського процесуального кодексу України, до 30.03.2020.
5. При направленні в судове засідання уповноважених представників сторін, останнім мати при собі відповідно до ст. 60 Господарського процесуального кодексу України документи, що підтверджують повноваження представників.
Учасники справи мають можливість отримувати процесуальні документи в електронному вигляді паралельно з документами у паперовому вигляді.
Для отримання процесуальних документів в електронному вигляді потрібно:
1. Зареєструватися в системі обміну електронними документами між судом та учасниками судового процесу (завести поштову скриньку електронного суду), розміщену на офіційному веб-порталі судової влади України за адресою: mail.gov.ua.
2. Подати до суду заявку про отримання процесуальних документів в електронному вигляді, яку необхідно роздрукувати на офіційному веб-порталі судової влади України у вищевказаному розділі.
Процесуальні документи у відповідній справі, що видані після дати подання вказаної заявки до суду, будуть надходити в електронному вигляді на зареєстровану електронну адресу учасника судового процесу в домені mail.gov.ua, зазначену в заявці.
Суд доводить до відома учасників судового процесу, що вони можуть отримувати інформацію по справі, що розглядається за офіційною веб - адресою сторінки на офіційному веб - порталі судової влади України - https://court.gov.ua/fair/
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання 12.03.2020 та не може бути оскаржена.
Суддя Є.А. Лісовицький
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 11.03.2020 |
Оприлюднено | 13.03.2020 |
Номер документу | 88149206 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Луганської області
Лісовицький Є.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні