ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
просп. Науки, 5 м. Харків, 61022, тел./факс (057)702-10-79, inbox@lg.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 вересня 2020 року м. Харків Справа №913/83/20
Провадження №14/913/83/20
Господарський суд Луганської області у складі судді Лісовицького Є.А.,
при секретарі судового засідання Романенко Т.М.,
розглянувши в порядку загального позовного провадження матеріали справи
за позовом Фермерського господарства ЛЕГАС , с. Троїцьке, Попаснянський район Луганської області
до відповідача: Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області, с. Троїцьке, Попаснянський район Луганської області
про скасування розпорядження та зобов`язання вчинити певні дії
У засіданні брали участь:
від позивача: представник не прибув;
від відповідача: представник не прибув.
в с т а н о в и в:
Фермерське господарство ЛЕГАС звернулось до Господарського суду Луганської області з позовною заявою до Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області, в якій просить суд:
- Розпорядження керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченко М.А. Про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок № 106 від 29.11.2019 в частині визначення строку дії договорів оренди земельних ділянок строком на один рік - визнати протиправним та скасувати;
- Зобов`язати керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченко М.А. шляхом видання відповідного розпорядження укласти с Фермерським господарством ЛЕГАС на строк не менш семи років договори оренди п`яти земельних ділянок загальною площею 47,35 га у вигляді ріллі, які відповідно до Проекту організації території земельних ділянок (паїв) знаходяться на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області за межами населених пунктів та відносяться до нерозподілених (не витребуваних) земельних ділянок колишнього КСП Попаснянський .
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що Фермерське господарство ЛЕГАС з метою укладання договорів оренди земельних ділянок звернулось до керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченка М.А. із клопотанням про надання дозволу на виготовлення технічної документації на п`ять земельних ділянок загальною площею 47,3500 га ріллі відповідно до Проекту організації території земельних ділянок (паїв), розташованих за межами населених пунктів в контурі № 131РФ (ділянки №№ 1-5) на території, яка за даними державного земельного кадастру враховується на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області.
На підставі розпорядження керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченко М.А. № 71 від 06.08.2019 Фермерському господарству ЛЕГАС був наданий дозвіл на виготовлення технічної документації на вищезазначені земельні ділянки.
19.11.2019 , після того як технічна документація була виготовлена, Фермерське господарство ЛЕГАС звернулось до керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченка М.А. із клопотанням про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду вищезазначених земельних ділянок строком на десять років.
Розпорядженням керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченко М.А. № 106 від 29.11.2019 було затверджено технічну документацію на вищезазначені земельні ділянки загальною площею 47,3500 га у вигляді ріллі. Разом з тим, цим же розпорядженням вищезазначені земельні ділянки були передані в оренду Фермерському господарству ЛЕГАС для ведення товарного сільськогосподарського виробництва лише строком на один рік. Крім того, пунктом 4 зазначеного розпорядження на Фермерське господарство ЛЕГАС був покладений обов`язок у встановлений термін зареєструвати речове право нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок відповідно до порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Обгрунтовуючи свою відмову в укладанні договорів строком на десять років, керівник Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченко М.А. в своєму листі № 147 від 29.11.2019 послався на конкуренцію загального та спеціального законів, що регулюють питання строків надання земельних ділянок в оренду.
Як зазначив позивач, 02.12.2019 Фермерське господарство ЛЕГАС було змушено підписати усі п`ять договорів оренди зазначених земельних ділянок строком на один рік.
На виконання пункту 4 розпорядження керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченко М.А. № 106 від 29.11.2019 Фермерське господарство ЛЕГАС звернулось із заявою про державну реєстрацію п`яти договорів оренди до відділу надання адміністративних послуг Попаснянської райдержадміністрації. Проте, державний реєстратор, розглянувши відповідні заяви, своїми рішеннями від 24.12.2019 відмовив у державній реєстрації п`яти договорів оренди, посилаючись на невідповідність наданих для державної реєстрації договорів оренди земельних ділянок вимогам ст. 19 Закону України Про оренду землі та ч. 11 ст. 93 Земельного кодексу України в частині строків дії договорів оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення.
Посилаючись на положення ч. 1 ст. 6, ст. 17 Закону України Про оренду землі , позивач зазначив, що укладені договори оренди усіх п`яти земельних ділянок на теперішній час є недійсними, оскільки Фермерське господарство ЛЕГАС не набуло права оренди усіх п`яти земельних ділянок у встановленому порядку.
На думку позивача, керівник Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області помилково вважає, що зазначені земельні ділянки, що є об`єктом договорів оренди, на теперішній час відносяться до комунальної власності, в той час як ці землі відносяться до земель сільськогосподарського призначення. При цьому, діючим законодавством передбачені мінімальний та максимальний строки оренди, які для земель сільськогосподарського призначення повинні бути - не менше семи років та не більш п`ятдесяти років.
Враховуючи вищевикладене, позивач просить визнати протиправним та скасувати розпорядження керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченко М.А. № 106 від 29.11.2019 в частині визначення строку дії договорів оренди земельних ділянок строком на один рік, а також зобов`язати шляхом видання відповідного розпорядження укласти с Фермерським господарством ЛЕГАС на строк не менш семи років договори оренди п`яти земельних ділянок.
Відповідно до витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 11.02.2020 позовну заяву передано на розгляд судді Лісовицькому Є.А.
Ухвалою Господарського суду Луганської області від 14.02.2020 відкрито провадження у справі № 913/83/20. Суд ухвалив здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання суд призначив на 11.03.2020.
02.03.2020 від відповідача на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву № 40 від 26.02.2020, в якому він заперечив проти задоволення позовних вимог, виходячи з наступного.
Зокрема, відповідач посилається на те, що розглянувши клопотання ФГ Легас від 19.11.2019 № 11 щодо затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду земельних ділянок строком на 10 років, військово - цивільна адміністрація сіл Троїцьке та Новозванівка дійшла висновку, що вимоги викладені у клопотанні є перевищенням владних повноважень в особі керівника військово - цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка.
Рішенням Президента України від 05.03.2015 № 123/2015 був утворений тимчасово державний орган військово-цивільна адміністрація сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області.
Відповідно до ч. 12 ст. 3 Закону України Про військово - цивільні адміністрації , повноваження військово - цивільних адміністрацій здійснюється в порядку, визначеному законами України для здійснення повноважень відповідних органів місцевого самоврядування, з урахуванням особливостей, встановлених законом.
Зокрема, п. 27 ст. 4 Закону України Про військово - цивільні адміністрації встановлені обмеження, а саме вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин, крім вирішення питань відчуження з комунальної власності земельних ділянок та надання таких земельних ділянок в оренду на строк понад один рік.
Вказані земельні ділянки не входять ані до складу комунальної власності, ані до державної власності оскільки є власністю колишніх працівників КСП Попаснянський .
У зв`язку із розбіжностями в чинному законодавстві у вирішенні питань регулювання земельних відносин, відповідач звернувся до керівника військово - цивільної адміністрації з вимогою роз`яснення з даного приводу. Листом Директора Департаменту Агропромислового розвитку зазначено, що Міністерством юстиції України листом від 26.12.2008 №758-0-2-08-19 надано роз`яснення, що при розбіжності між загальним та спеціальним нормативно правовими актами перевага надається спеціальному.
З метою недопущення перевищення владних повноважень, відповідачем видано розпорядження № 106 від 29.11.2019 в частині строку оренди земельної ділянки на один рік.
Враховуючи викладені обставини, відповідач зазначає, що позовні вимоги є протиправними та суперечать чинному законодавству, у зв`язку з чим, у задоволені позовних вимог слід відмовити повністю.
Ухвалою Господарського суду Луганської області від 11.03.2020 відкладено підготовче засідання на 31.03.2020.
Ухвалою Господарського суду Луганської області від 31.03.2020 закрито підготовче провадження у справі №913/83/20 та призначено справу до судового розгляду по суті на 14.04.2020.
14.04.2020 в судовому засіданні було оголошено перерву до 27.04.2020.
Відповідно до п. 1 постанови Кабінету Міністрів України Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 від 11.03.2020 №211 (з наступними змінами) на всій території України з 12 березня 2020 року до 11 травня 2020 року було встановлено карантин.
Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19) від 30.03.2020 № 540-IX, який набрав чинності 02.04.2020, внесено зміни до Господарського процесуального кодексу України, зокрема, розділ X Прикінцеві положення доповнено пунктом 4 такого змісту: 4. Під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строки, визначені статтями 46, 157, 195, 229, 256, 260, 288, 295, 306, 321, 341, 346, 349, а також інші процесуальні строки щодо зміни предмета або підстави позову, збільшення або зменшення розміру позовних вимог, апеляційного оскарження, залишення апеляційної скарги без руху, повернення апеляційної скарги, подання заяви про скасування судового наказу, розгляду справи по суті, строки, на які зупиняється провадження, подання заяви про перегляд судових рішень за нововиявленими або виключними обставинами, звернення зі скаргою, оскарження рішення третейського суду, судового розгляду справи, касаційного оскарження, подання відзиву продовжуються на строк дії такого карантину.
Строк, який встановлює суд у своєму рішенні, не може бути меншим, ніж строк карантину, пов`язаного із запобіганням поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) .
З огляду на те, що процесуальні строки щодо судового розгляду справи продовжуються на строк дії карантину та враховуючи необхідність запобігання поширенню захворюваності на гостру респіраторну інфекцію, спричинену коронавірусом COVID-19, ухвалою Господарського суду Луганської області від 27.04.2020 було відкладено розгляд справи № 913/83/20. Суд ухвалив, що про місце, дату і час розгляду справи учасники справи будуть повідомлені ухвалою додатково.
В подальшому карантин було неодноразово продовжено. Наразі карантин продовжено до 31 жовтня 2020 року (постанова Кабінету Міністрів України від 26.08.2020 № 760 Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України ).
Проте, відповідно до розділу ІІ Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо перебігу процесуальних строків під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) № 731-ІХ від 18.06.2020, який набрав чинності 17.07.2020, процесуальні строки, які були продовжені відповідно до пункту 4 розділу X Прикінцеві положення Господарського процесуального кодексу України в редакції Закону №540-IX від 30.03.2020, закінчуються через 20 днів після набрання чинності цим Законом, тобто 06.08.2020.
Відповідно до наказу голови Господарського суду Луганської області № 157-в від 30.06.2020 суддя Лісовицький Є.А. з 13.07.2020 по 01.09.2020 перебував у відпустці.
Ухвалою Господарського суду Луганської області від 02.09.2020 повідомлено учасників справи про призначення судового засідання з розгляду справи № 913/83/20 по суті на 14.09.2020.
Сторони правом на участь в судовому засіданні 14.09.2020 своїх повноважних представників не скористались.
Дослідивши матеріали справи, господарський суд встановив наступне.
02.08.2019 ФГ ЛЕГАС звернулося до керівника військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області з клопотанням від 02.08.2019 № 3, в якому просило надати дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки з кадастровим номером № 4423885200:10:006:0022 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, в розмірі земельного частки (паю) із земель колишнього КСП Попаснянський у кількості 5 ділянок, загальною орієнтовною площею 47,3500 га ріллі відповідно до Проекту організації території земельних часток (паїв), розташованих за межами населених пунктів в контурі № 131РФ на території, яка за даними державного земельного кадастру враховується в Троїцькій сільській раді Попаснянського району Луганської області
06.08.2019 керівником Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченко М.А. прийнято розпорядження № 71 Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва ФГ ЛЕГАС , згідно з яким вирішено надати фермерському господарству ЛЕГАС дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки з кадастровим номером № 4423885200:10:006:0022 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, в розмірі земельного частки (паю) із земель колишнього КСП Попаснянський у кількості 5 ділянок, загальною орієнтовною площею 47,3500 га, які відповідно до Проекту організації території земельних часток (паїв), розташованих за межами населених пунктів в контурі № 131РФ на території, що за даними державного земельного кадастру враховується на території Троїцькій сільській раді Попаснянського району Луганської області.
Крім того, зобов`язано фермерське господарство ЛЕГАС замовити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки кадастровим номером № 4423885200:10:006:0022 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, в розмірі земельного частки (паю), в організаціях, які мають відповідні дозволи на виконання цих видів робіт.
19.11.2019 ФК ЛЕГАС звернулось до керівника військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області з клопотанням № 11, в якому просило затвердити технічну документацію та передати в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва строком на 10 років, до дня державної реєстрації права власності на такі земельні ділянки, а саме: земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:10:006:0029, загальною площею 8,5000 га (ділянка № 1 в контурі №131РФ колишнього КСП Попаснянський ), земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:10:006:0028, загальною площею 8,6800 га (ділянка № 2 в контурі №131РФ колишнього КСП Попаснянський ), земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:10:006:0030, загальною площею 9,0200 га (ділянка № 3 в контурі №131РФ колишнього КСП Попаснянський ), земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:10:006:0031, загальною площею 9,9800 га (ділянка № 4 в контурі №131РФ колишнього КСП Попаснянський ), земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:10:006:0027, загальною площею 11,1700 га (ділянка № 5 в контурі №131РФ колишнього КСП Попаснянський ), які сформовані за технічною документацією із землеустрою щодо поділу нерозподіленої (невитребуваної) земельної ділянки кадастровий номер 4423885200:10:006:0022, розробленої ДП Луганський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою , що розташовані за межами населених пунктів на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області.
29 листопада 2019 року керівником військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області прийнято розпорядження № 106 Про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок , яким вирішено:
1. Затвердити технічну документацію та вирішено передати в оренду ФГ ЛЕГАС нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки загальною площею 47,35 га - рілля, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва строком на 1 (один) рік, до дня державної реєстрації права власності на такі земельні ділянки, а саме: земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:10:006:0029, загальною площею 8,5000 га (ділянка № 1 в контурі №131РФ колишнього КСП Попаснянський ); земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:10:006:0028, загальною площею 8,6800 га (ділянка № 2 в контурі №131РФ колишнього КСП Попаснянський ); земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:10:006:0030, загальною площею 9,0200 га (ділянка № 3 в контурі №131РФ колишнього КСП Попаснянський ), земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:10:006:0031, загальною площею 9,9800 га (ділянка № 4 в контурі №131РФ колишнього КСП Попаснянський ), земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:10:006:0027, загальною площею 11,1700 га (ділянка № 5 в контурі №131РФ колишнього КСП Попаснянський ), які відповідно до Проекту організації території земельних ділянок (паїв), розташовані за межами населених пунктів на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області.
2. Встановити річну орендну плату за використання нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок ФГ ЛЕГАС у розмірі 4% від їх нормативно грошової оцінки.
3. Затвердити розрахунок орендної плати за використання нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок ФГ ЛЕГАС (додаток № 1 до розпорядження).
4. ФГ ЛЕГАС у встановлений термін зареєструвати речове право нерозподілених (невитребуваних земельних ділянок відповідно до порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Разом з тим, листом від 29.11.2019 №147 керівник військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області повідомив ФГ ЛЕГАС відносно клопотання від 19.11.2019 № 11 щодо затвердження технічної документації із землеустрою та передачі в оренду земельних ділянок сільськогосподарського виробництва на строк 10 років з посиланням на приписи ч. 1 ст. 1, п. 27 ст. 24 Закону України Про військово-цивільні адміністрації , про те, що законом заборонено передачу в оренду земельних ділянок на строк понад один рік.
З матеріалів справи вбачається, що 02.12.2019 між Військово-цивільною адміністрацією сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області, як орендодавцем, та ФГ ЛЕГАС , як орендарем, було укладено договір оренди землі № 10, за умовами якого орендодавець згідно розпорядження керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області від 29.11.2019 № 106 Про затвердження технічної документації та передачі в оренду нерозподіленої (невитребуваної) земельної ділянки надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель сільськогосподарського призначення - нерозподілених (невитребуваних) земель - рілля, яка розташована у масиві (контурі) №131Р за кадастровим номером 4423885200:10:006:0031, згідно Проекту організації території земельних ділянок (паїв) КСП Попаснянський знаходиться за межами населених пунктів на території, що за даними Державного земельного кадастру враховується в межах Троїцькій сільській раді Попаснянського району Луганської області (п. 1 договору).
Відповідно до п. 2 договору № 10 в оренду передається земельна ділянка загальною площею 9,9800 га із земель сільськогосподарського призначення - нерозподілених (невитребуваних) земель КСП Попаснянський (кадастровий номер 4423885200:10:006:0031).
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладення договору становить 253746 грн 85 коп. згідно витягу із технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки від 14.11.2019 (п. 5 договору № 10).
Згідно пункту 8 договору № 10, договір укладено на 1 (один) рік, договір дійсний з 02.12.2019 по 02.12.2020. Договір є укладеним з моменту його державної реєстрації відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень . Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 (тридцять) днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію. Строк дії договору діє до моменту витребування громадянином-власником земельної ділянки частки (паю) або його спадкоємцем та його обов`язковій державній реєстрації.
У відповідності до п. 9 договору № 10 орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в сумі 10149 грн 87 коп. за рік, що складає 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, щомісячно рівними частками. Орендна плата перераховується орендарем у безготівковому розрахунку на розрахунковий рахунок військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області.
02.12.2019 між Військово-цивільною адміністрацією сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області, як орендодавцем, та ФГ ЛЕГАС , як орендарем, було укладено договір оренди землі № 11, за умовами якого орендодавець згідно розпорядження керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області від 29.11.2019 № 106 Про затвердження технічної документації та передачі в оренду нерозподіленої (невитребуваної) земельної ділянки надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель сільськогосподарського призначення - нерозподілених (невитребуваних) земель - рілля, яка розташована у масиві (контурі) №131Р за кадастровим номером 4423885200:10:006:0027, згідно Проекту організації території земельних ділянок (паїв) КСП Попаснянський знаходиться за межами населених пунктів на території, що за даними Державного земельного кадастру враховується в межах Троїцькій сільській раді Попаснянського району Луганської області (п. 1 договору).
Відповідно до п. 2 договору № 11 в оренду передається земельна ділянка загальною площею 11,1700 га із земель сільськогосподарського призначення - нерозподілених (невитребуваних) земель КСП Попаснянський (кадастровий номер 4423885200:10:006:0027).
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладення договору становить 273670 грн 15 коп. згідно витягу із технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки від 14.11.2019 (п. 5 договору № 11).
Згідно пункту 8 договору № 11, договір укладено на 1 (один) рік, договір дійсний з 02.12.2019 по 02.12.2020. Договір є укладеним з моменту його державної реєстрації відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень . Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 (тридцять) днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію. Строк дії договору діє до моменту витребування громадянином-власником земельної ділянки частки (паю) або його спадкоємцем та його обов`язковій державній реєстрації.
У відповідності до п. 9 договору № 11 орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в сумі 10946 грн 80 коп. за рік, що складає 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, щомісячно рівними частками. Орендна плата перераховується орендарем у безготівковому розрахунку на розрахунковий рахунок військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області.
02.12.2019 між Військово-цивільною адміністрацією сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області, як орендодавцем, та ФГ ЛЕГАС , як орендарем, було укладено договір оренди землі № 12, за умовами якого орендодавець згідно розпорядження керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області від 29.11.2019 № 106 Про затвердження технічної документації та передачі в оренду нерозподіленої (невитребуваної) земельної ділянки надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель сільськогосподарського призначення - нерозподілених (невитребуваних) земель - рілля, яка розташована у масиві (контурі) №131Р за кадастровим номером 4423885200:10:006:0029, згідно Проекту організації території земельних ділянок (паїв) КСП Попаснянський знаходиться за межами населених пунктів на території, що за даними Державного земельного кадастру враховується в межах Троїцькій сільській раді Попаснянського району Луганської області (п. 1 договору).
Відповідно до п. 2 договору № 12 в оренду передається земельна ділянка загальною площею 8,5000 га із земель сільськогосподарського призначення - нерозподілених (невитребуваних) земель КСП Попаснянський (кадастровий номер 4423885200:10:006:0029).
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладення договору становить 246961 грн 58 коп. згідно витягу із технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки від 14.11.2019 (п. 5 договору № 12).
Згідно пункту 8 договору № 12, договір укладено на 1 (один) рік, договір дійсний з 02.12.2019 по 02.12.2020. Договір є укладеним з моменту його державної реєстрації відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень . Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 (тридцять) днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію. Строк дії договору діє до моменту витребування громадянином-власником земельної ділянки частки (паю) або його спадкоємцем та його обов`язковій державній реєстрації.
У відповідності до п. 9 договору № 12 орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в сумі 9878 грн 46 коп. за рік, що складає 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, щомісячно рівними частками. Орендна плата перераховується орендарем у безготівковому розрахунку на розрахунковий рахунок військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області.
02.12.2019 між Військово-цивільною адміністрацією сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області, як орендодавцем, та ФГ ЛЕГАС , як орендарем, було укладено договір оренди землі № 13, за умовами якого орендодавець згідно розпорядження керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області від 29.11.2019 № 106 Про затвердження технічної документації та передачі в оренду нерозподіленої (невитребуваної) земельної ділянки надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель сільськогосподарського призначення - нерозподілених (невитребуваних) земель - рілля, яка розташована у масиві (контурі) №131Р за кадастровим номером 4423885200:10:006:0030, згідно Проекту організації території земельних ділянок (паїв) КСП Попаснянський знаходиться за межами населених пунктів на території, що за даними Державного земельного кадастру враховується в межах Троїцькій сільській раді Попаснянського району Луганської області (п. 1 договору).
Відповідно до п. 2 договору № 13 в оренду передається земельна ділянка загальною площею 9,0200 га із земель сільськогосподарського призначення - нерозподілених (невитребуваних) земель КСП Попаснянський (кадастровий номер 4423885200:10:006:0030).
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладення договору становить 261731 грн 57 коп. згідно витягу із технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки від 14.11.2019 (п. 5 договору № 13).
Згідно пункту 8 договору № 13, договір укладено на 1 (один) рік, договір дійсний з 02.12.2019 по 02.12.2020. Договір є укладеним з моменту його державної реєстрації відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень . Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 (тридцять) днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію. Строк дії договору діє до моменту витребування громадянином-власником земельної ділянки частки (паю) або його спадкоємцем та його обов`язковій державній реєстрації.
У відповідності до п. 9 Договору № 13 орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в сумі 10469 грн 26 коп. за рік, що складає 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, щомісячно рівними частками. Орендна плата перераховується орендарем у безготівковому розрахунку на розрахунковий рахунок військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області.
02.12.2019 між Військово-цивільною адміністрацією сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області, як орендодавцем, та ФГ ЛЕГАС , як орендарем, було укладено договір оренди землі № 14, за умовами якого орендодавець згідно розпорядження керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області від 29.11.2019 № 106 Про затвердження технічної документації та передачі в оренду нерозподіленої (невитребуваної) земельної ділянки надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель сільськогосподарського призначення - нерозподілених (невитребуваних) земель - рілля, яка розташована у масиві (контурі) №131Р за кадастровим номером 4423885200:10:006:0028, згідно Проекту організації території земельних ділянок (паїв) КСП Попаснянський знаходиться за межами населених пунктів на території, що за даними Державного земельного кадастру враховується в межах Троїцькій сільській раді Попаснянського району Луганської області (п. 1 договору).
Відповідно до п. 2 договору № 14 в оренду передається земельна ділянка загальною площею 8,6800 га із земель сільськогосподарського призначення - нерозподілених (невитребуваних) земель КСП Попаснянський (кадастровий номер 4423885200:10:006:0028.
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладення договору становить 252390 грн 75 коп. згідно витягу із технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки від 14.11.2019 (п. 5 договору № 14).
Згідно пункту 8 договору № 14, договір укладено на 1 (один) рік, договір дійсний з 02.12.2019 по 02.12.2020. Договір є укладеним з моменту його державної реєстрації відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень . Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 (тридцять) днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію. Строк дії договору діє до моменту витребування громадянином-власником земельної ділянки частки (паю) або його спадкоємцем та його обов`язковій державній реєстрації.
У відповідності до п. 9 договору № 14 орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в сумі 10095 грн 63 коп. за рік, що складає 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, щомісячно рівними частками. Орендна плата перераховується орендарем у безготівковому розрахунку на розрахунковий рахунок військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області.
З матеріалів справи вбачається, що 20.12.2019 позивач звернувся до Відділу надання адміністративних послуг Попаснянської районної державної адміністрації з заявою про державну реєстрацію вказаних договорів оренди землі.
Проте, державний реєстратор рішеннями від 24.12.2019 №50438881, №50438645, №50437612, №50437158, №50435703 відмовив у державній реєстрації прав та їх обтяжень, посилаючись на невідповідність наданих для державної реєстрації договорів оренди земельних ділянок вимогам ст. 19 Закону України Про оренду землі та ч. 11 ст. 93 Земельного кодексу України в частині строків дії договорів оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення.
Вказані обставини стали підставою для звернення позивача з даними позовом до суду.
Відносно вимоги позивача про визнання протиправним та скасування розпорядження керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченко М.А. Про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок № 106 від 29.11.2019 в частині визначення строку дії договорів оренди земельних ділянок строком на один рік суд зазначає наступне.
Згідно зі ст.13 Конституції України земля є об`єктом права власності українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Відповідно до ст. 14 Конституції України, ст. 1 Земельного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Статтею 792 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) передбачено, що за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Земельна ділянка може передаватись у найм разом з насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, які знаходяться на ній, або без них. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Згідно з ч. 1 ст. 22 Земельного кодексу України землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.
Частиною 3 вказаної статті передбачено, що землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування, зокрема, громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства; сільськогосподарським підприємствам - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва .
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Абзацом 16 ч. 2 ст. 134 Земельного кодексу України передбачено, що не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі поновлення договорів оренди землі, укладення договорів оренди землі на новий строк з використанням переважного права орендаря.
Як зазначив позивач, і це не спростовується відповідачем, ФГ ЛЕГАС до 2019 року здійснювало господарську діяльність з виробництва товарної сільськогосподарської продукції на землях, розташованих на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області на підставі відповідних договорів оренди землі, строк дії більшості з яких станом на 2019 рік закінчився, що стало підставою для укладення вказаних договорів оренди земельних ділянок.
Згідно зі ст. 1 Закону України Про оренду землі оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Відповідно до ст. 2 Закону України Про оренду землі відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цих Законів, а також договором оренди землі.
Як зазначає позивач та вбачається зі змісту договорів оренди землі № 10, № 11, № 12, № 13, № 14, об`єктом оренди за зазначеними договорами є п`ять земельних ділянок, які відносяться до нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок колишнього КСП Попаснянський та знаходяться за межами населених пунктів на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області та за своїм призначенням є землями сільськогосподарського призначення.
Як вже зазначалося вище, 19.11.2019 ФГ ЛЕГАС звернулося до керівника військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області з клопотанням за вих. № 11, в якому просило затвердити технічну документацію та передати в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва строком на 10 років, до дня державної реєстрації права власності на земельні ділянки зазначені в клопотанні, які сформовані за технічною документацією із землеустрою щодо поділу нерозподіленої (невитребуваної) земельної ділянки кадастровий номер 4423885200:10:006:0022, розробленої ДП Луганський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою , що розташовані за межами населених пунктів на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області.
Водночас, Закон України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) визначає організаційні та правові засади виділення власникам земельних часток (паїв) земельних ділянок у натурі (на місцевості) із земель, що належали колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам на праві колективної власності, а також порядок обміну цими земельними ділянками, особливості розпорядження землями та використання земель, що залишилися у колективній власності після розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв).
Частинами 1-5 ст. 13 Закону України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) (у редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваного розпорядження відповідача) передбачено, що нерозподіленою земельною ділянкою є земельна ділянка, яка відповідно до проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) увійшла до площі земель, що підлягають розподілу, але відповідно до протоколу про розподіл земельних ділянок не була виділена власнику земельної частки (паю). Невитребуваною є земельна частка (пай), на яку не отримано документа, що посвідчує право на неї, або земельна частка (пай), право на яку посвідчено відповідно до законодавства, але яка не була виділена в натурі (на місцевості). Нерозподілені земельні ділянки, невитребувані частки (паї) після формування їх у земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до дня державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участі у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення або шляхом вручення відповідного повідомлення особисто, якщо відоме їх місцезнаходження. У разі якщо до 1 січня 2025 року власник невитребуваної земельної частки (паю) або його спадкоємець не оформив право власності на земельну ділянку, він вважається таким, що відмовився від одержання земельної ділянки. Така невитребувана земельна частка (пай) після формування її у земельну ділянку за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради (у разі необхідності формування) за заявою відповідної ради на підставі рішення суду передається у комунальну власність територіальної громади, на території якої вона розташована, у порядку визнання майна безхазяйним.
Суд бере до уваги, що статтею 3 Закону України Про військово-цивільні адміністрації передбачено, що військово-цивільні адміністрації утворюються у разі потреби за рішенням Президента України. У день набрання чинності актом Президента України про утворення військово-цивільної адміністрації припиняються згідно із цим Законом повноваження обласної ради, її виконавчого апарату, посадових та службових осіб місцевого самоврядування, які працюють у цих органах, - у разі утворення військово-цивільної адміністрації області.
Згідно з абз. 3 ст. 1 Закону України Про військово-цивільні адміністрації військово-цивільні адміністрації району, області - це тимчасові державні органи, що здійснюють на відповідній території повноваження районних, обласних рад, державних адміністрацій та інші повноваження, визначені цим Законом.
Відповідно до ч. 3 ст. 3 Закону України Про військово-цивільні адміністрації у разі прийняття рішення про утворення районних, обласних військово-цивільних адміністрацій їх статусу набувають відповідні районні, обласні державні адміністрації, а голови районних, обласних державних адміністрацій набувають статусу керівників відповідних військово-цивільних адміністрацій.
Указом Президента України № 123/2015 від 05.03.2015 Про утворення військово-цивільних адміністрацій , зокрема, утворено Військово-цивільну адміністрацію сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області.
Таким чином, повноваження щодо розпорядження нерозподіленими та невитребуваними земельними ділянками покладені на Військово-цивільну адміністрацію сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області.
29.11.2019 керівником військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області було прийнято розпорядження № 106 Про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок , згідно з яким, зокрема, затверджено технічну документацію із землеустрою та надано в оренду ФГ ЛЕГАС нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки загальною площею 47,35 га - рілля для ведення товарного сільськогосподарського виробництва строком на 1 рік, до дня державної реєстрації права власності на такі земельні ділянки, а саме: земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:10:006:0029, загальною площею 8,5000 га (ділянка № 1 в контурі №131РФ колишнього КСП Попаснянський ); земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:10:006:0028, загальною площею 8,6800 га (ділянка № 2 в контурі №131РФ колишнього КСП Попаснянський ); земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:10:006:0030, загальною площею 9,0200 га (ділянка № 3 в контурі №131РФ колишнього КСП Попаснянський ), земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:10:006:0031, загальною площею 9,9800 га (ділянка № 4 в контурі №131РФ колишнього КСП Попаснянський ), земельну ділянку кадастровий номер 4423885200:10:006:0027, загальною площею 11,1700 га (ділянка № 5 в контурі №131РФ колишнього КСП Попаснянський ), які відповідно до Проекту організації території земельних ділянок (паїв), розташовані за межами населених пунктів на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області (п. 1 розпорядження). Зобов`язано ФГ ЛЕГАС у встановлений термін зареєструвати речове право нерозподілених (невитребуваних земельних ділянок відповідно до порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень у встановлений термін зареєструвати речове право (п. 4 розпорядження).
Згідно із ч. ч. 1, 4 ст. 11 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. У випадках, установлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.
Цивільні права та інтереси суд може захистити в спосіб визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб (п. 10 ч. 2 ст. 16 ЦК України).
Частиною 2 статті 20 Господарського кодексу України (далі - ГК України) передбачено, що кожний суб`єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів. Права та законні інтереси зазначених суб`єктів захищаються шляхом, зокрема, визнання повністю або частково недійсними актів органів державної влади та органів місцевого самоврядування, актів інших суб`єктів, що суперечать законодавству, ущемлюють права та законні інтереси суб`єкта господарювання або споживачів.
Таким чином, рішення суб`єкта владних повноважень у сфері земельних відносин може оспорюватися з погляду його законності, а вимога про визнання рішення незаконним - розглядатися в порядку господарського судочинства, якщо за результатами реалізації рішення у юридичної особи виникло право цивільне й спірні правовідносини, на яких ґрунтується позов, мають приватноправовий характер.
У такому випадку вимогу про визнання рішення незаконним можна розглядати як спосіб захисту порушеного цивільного права за ст. 16 ЦК України та пред`являти до суду для розгляду в порядку господарського судочинства, якщо фактично підґрунтям і метою пред`явлення такої позовної вимоги є оспорювання цивільного права особи (зокрема, права власності на землю), що виникло в результаті та після реалізації рішення суб`єкта владних повноважень.
Прийняття органом державної влади або місцевого самоврядування ненормативного акта породжує виникнення правовідносин, пов`язаних з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів у сфері земельних правовідносин. Тобто таке рішення є підставою виникнення, зміни або припинення прав та обов`язків фізичних та юридичних осіб.
В даному випадку вимога про визнання рішення незаконним може розглядатись як спосіб захисту порушеного цивільного права згідно зі ст. 16 ЦК України, якщо фактично підставою пред`явлення позовної вимоги є оспорювання прав особи, що виникли в результаті та після реалізації рішення суб`єкта владних повноважень.
Відтак рішення органу державної влади або місцевого самоврядування у сфері земельних відносин, яке має ознаки ненормативного акта, може оспорюватися з підстав його законності, а вимога про визнання рішення незаконним - розглядатися в порядку господарського судочинства.
Підставами для визнання недійсним (незаконним) акта (рішення) є невідповідність його вимогам законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт, і водночас порушення у зв`язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів позивача у справі.
Викладене відповідає висновкам Верховного Суду, наведеним у постановах від 05.12.2019 у справі №914/73/18, від 14.01.2020 у справі №910/21404/17, які в силу положень ч. 4 ст. 236 ГПК України враховуються при виборі і застосуванні норм права.
Особа, законний інтерес або право якої порушено, може скористатися способом захисту, прямо передбаченим нормою матеріального права.
Право на звернення до господарського суду в установленому порядку гарантується. Ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи у господарському суді, до юрисдикції якого вона віднесена законом. Юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням (ч. ч. 1, 2 ст. 4 ГПК України).
Як захист права розуміють державно-примусову діяльність, спрямовану на відновлення порушеного права суб`єкта правовідносин і забезпечення виконання юридичного обов`язку зобов`язаною стороною. Спосіб захисту може бути визначений як концентрований вираз змісту (суті) міри державного примусу, за допомогою якого відбувається досягнення бажаного для особи, право чи інтерес якої порушені, правового результату. Спосіб захисту втілює безпосередню мету, якої прагне досягти суб`єкт захисту (позивач), вважаючи, що таким чином буде припинено порушення (чи оспорювання) його прав, він компенсує витрати, що виникли у зв`язку з порушенням його прав, або в інший спосіб нівелює негативні наслідки порушення його прав.
Надаючи правову оцінку належності обраного зацікавленою особою способу захисту, судам необхідно зважати і на його ефективність з точки зору положень ст. 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція). Так, у рішенні від 15.11.1996 у справі Чахал проти Об`єднаного Королівства Європейський суд з прав людини (далі - ЄСПЛ) наголосив, що зазначена норма гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, передбачених Конвенцією, незалежно від того, яким чином вони виражені у правовій системі тієї чи іншої країни. Суть цієї статті зводиться до вимоги надати людині такі міри правового захисту на національному рівні, що дали би змогу компетентному державному органові розглядати по суті скарги на порушення положень Конвенції та надавати відповідний судовий захист, хоча держави-учасниці Конвенції мають деяку свободу розсуду щодо того, яким чином вони забезпечують при цьому виконання своїх зобов`язань. Крім того, ЄСПЛ акцентував, що за деяких обставин вимоги ст. 13 Конвенції можуть забезпечуватися всією сукупністю засобів, передбачених національним правом.
Стаття 13 вимагає, щоб норми національного правового засобу стосувалися сутності небезпідставної заяви за Конвенцією та надавали відповідне відшкодування. Зміст зобов`язань за статтею 13 також залежить від характеру скарги заявника за Конвенцією. Тим не менше, засіб захисту, що вимагається згідно із цією статтею, повинен бути ефективним як у законі, так і на практиці, зокрема його застосування не повинно бути ускладнено діями або недоглядом органів влади відповідної держави (п. 75 рішення ЄСПЛ у справі Афанасьєв проти України від 05.04.2005).
Отже, ефективний засіб повинен забезпечити поновлення порушеного права, а у разі неможливості такого поновлення - гарантувати особі можливість отримання нею відповідного відшкодування.
Позовом у процесуальному сенсі є звернення до суду з вимогою про захист своїх прав та інтересів, який складається із двох елементів: предмета і підстави позову.
Предметом позову є певна матеріально-правова вимога позивача до відповідача, а підставою позову - факти, які обґрунтовують вимогу про захист права чи законного інтересу. При цьому особа, яка звертається до суду з позовом, самостійно визначає у позовній заяві, яке її право чи охоронюваний законом інтерес порушено особою, до якої пред`явлено позов, та зазначає, які саме дії необхідно вчинити суду для відновлення порушеного права. У свою чергу, суд має перевірити доводи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, у тому числі щодо матеріально-правового інтересу у спірних відносинах, і у разі встановлення порушеного права з`ясувати, чи буде воно відновлено у заявлений спосіб.
Для визначення предмета позову як способу захисту права чи інтересу важливим є перелік способів захисту цивільного права та інтересу, наведений у ст. 16 ЦК України, за змістом якої способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути, зокрема, визнання права, припинення дії, яка порушує право; відновлення становища, яке існувало до порушення, визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, тощо. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом.
Оцінюючи належність обраного позивачем способу захисту та обґрунтовуючи відповідний висновок, судам необхідно виходити із його ефективності, а це означає, що вимога на захист цивільного права має відповідати змісту порушеного права та характеру правопорушення, забезпечувати поновлення порушеного права, а у разі неможливості такого поновлення - гарантувати особі можливість отримання нею відповідного відшкодування.
Викладене відповідає також висновкам Верховного Суду, наведеним у постановах від 22.08.2018 у справі № 925/1265/16, від 12.12.2018 у справі № 570/3439/16-ц, від 27.11.2018 у справі № 905/2260/17.
Суд враховує, що оспорюване позивачем розпорядження № 106 від 29.11.2019 керівника військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області прийнято Про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок було реалізоване позивачем та в результаті укладено договори оренди землі від 02.12.2019 № 10, № 11, № 12, № 13, № 14, тобто вичерпало свою дію.
Вказані договори є укладеними та недійсними не визнавались.
Суд дійшов висновку про те, що в даному випадку вимога про визнання протиправним та скасування розпорядження № 106 від 29.11.2019 керівника військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок не є ефективним способом захисту прав та інтересів позивача у цій справі, адже задоволення такої вимоги не призведе до відновлення його прав та інтересів, оскільки таке рішення за умови його невідповідності закону не тягне правових наслідків, на які воно спрямоване.
Окремо суд зауважує про наступне.
Відповідно до ст. 13 Закону України Про оренду землі договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Згідно з ч. 1 ст. 15 Закону України Про оренду землі , істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); дата укладення та строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Як вже зазначалось судом, об`єктом оренди за договорами оренди землі від 02.12.2019 є п`ять земельних ділянок, які згідно змісту оспорюваного рішення та укладених договорів оренди землі, відносяться до нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок колишнього КСП Попаснянський та знаходяться за межами населених пунктів на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області, за своїм призначенням є землями сільськогосподарського призначення.
Враховуючи приписи ст. 13 Закону України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) нерозподілені та невитребувані земельні ділянки є різними поняттями.
Відповідно до ч. ч. 1, 4 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов`язків щодо доказів.
Частиною 1 статті 77 ГПК України передбачено, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Суд бере до уваги, що сторонами доказів на підтвердження належності вказаних земельних ділянок, загальною площею 47,3500 га, які передані в оренду ФГ ЛЕГАС за відповідними договорами оренди землі, до невитребуваних чи нерозподілених земельних ділянок не надано.
Крім того, сторонами не надано суду доказів того, що вказані земельні ділянки, які були надані відповідачем в оренду позивачу як нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки колишнього КСП Попаснянський , взагалі належали КСП Попаснянський .
Надаючи оцінку доводам позивача щодо строку дії договорів оренди землі суд зазначає наступне.
Частинами 4, 11 статті 93 Земельного кодексу України передбачено, що строк оренди земельної ділянки не може перевищувати 50 років. Строк оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства, особистого селянського господарства не може бути меншим як 7 років.
Згідно з ч. 3 ст. 19 Закону України Про оренду землі при передачі в оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства, особистого селянського господарства строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може бути меншим як 7 років.
Відтак, строк оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва не може бути меншим як 7 років.
Відповідач при обґрунтуванні неможливості передачі земельних ділянок в оренду на строк понад один рік посилається, зокрема на приписи п. 27 ч. 4 Закону України Про військово-цивільні адміністрації .
Згідно з п. 27 ч. 1 ст. 4 Закону України Про військово-цивільні адміністрації , військово-цивільні адміністрації населених пунктів на відповідній території здійснюють повноваження із вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин (крім вирішення питань відчуження з комунальної власності земельних ділянок та надання таких земельних ділянок в оренду на строк понад один рік).
З наведеного вбачається, що до повноважень відповідача відноситься вирішення питань, зокрема щодо надання земельних ділянок в оренду, але якщо земельні ділянки перебувають у комунальній власності, відповідач має право надати їх в оренду лише на строк який не перевищує 1 рік.
Проте, матеріали справи не містять доказів того, що земельні ділянки відносяться до земель комунальної власності. Відповідач також не надав суду жодних доказів, які підтверджують належність земельних ділянок до земель комунальної власності.
Отже, доводи позивача в цій частині є обґрунтованими, але не впливають на висновок суду через недоведеність належності спірних земельних ділянок до складу невитребуваних (нерозподілених) земель колишнього КСП Попаснянський та обраний позивачем спосіб захисту свого порушеного права.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позову в частині вимог про визнання протиправним та скасування розпорядження керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченко М.А. Про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок № 106 від 29.11.2019 в частині визначення строку дії договорів оренди земельних ділянок строком на один рік.
Відносно вимоги позивача про зобов`язання керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченко М.А. шляхом видання відповідного розпорядження укласти з Фермерським господарством ЛЕГАС на строк не менше семи років договори оренди п`яти земельних ділянок загальною площею 47,35 га у вигляді ріллі, які відповідно до Проекту організації території земельних ділянок (паїв) знаходяться на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області за межами населених пунктів та відносяться до нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок колишнього КСП Попаснянський суд зазначає наступне.
Згідно статті 11 ЦК України підставою виникнення цивільних прав і обов`язків (зобов`язань) є, зокрема, договір.
Згідно ч. 1 ст. 638 ЦК України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору.
Відповідно до ч. 1 ст. 639 ЦК України договір може бути укладений у будь-якій формі, якщо вимоги щодо форми договору не встановлені законом.
Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом (ч. 2 ст. 792 ЦК). Це положення кореспондується із ч. 8 ст. 93 Земельного кодексу України, яка передбачає, що відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.
Згідно статті 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Суд наголошує, що Військово-цивільна адміністрація сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області вже розпорядилася вище вказаними земельними ділянками загальною площею 47,3500 га, надавши їх в оренду Фермерському господарству ЛЕГАС .
Зважаючи на укладення між сторонами 02.12.2019 договорів оренди землі № 10, № 11, № 12, № 13, № 14, які позивач не просить визнати недійсними повністю чи частково, або внести до них зміни, суд вважає необґрунтованою зазначену позовну вимогу.
На підставі викладеного суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позову.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат суд виходить з наступного.
Відповідно до ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.
Судовий збір у сумі 4204 грн 00 коп. покладається на позивача згідно зі ст. 129 ГПК України.
До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати: 1) на професійну правничу допомогу; 2) пов`язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів, експертів та проведенням експертизи; 3) пов`язані з витребуванням доказів, проведенням огляду доказів за їх місцезнаходженням, забезпеченням доказів; 4) пов`язані з вчиненням інших процесуальних дій, необхідних для розгляду справи або підготовки до її розгляду.
Частиною 1 статті 124 ГПК України передбачено, що разом з першою заявою по суті спору кожна сторона подає до суду попередній (орієнтовний) розрахунок суми судових витрат, які вона понесла і які очікує понести у зв`язку із розглядом справи.
До позовної заяви позивачем надані договір від 27.01.2020 № 05-01/20 про надання правової допомоги, додаток № 1 до договору № 05-01/20 про надання правової допомоги від 27.01.2020, акт здачі-приймання наданих послуг від 28.01.2020 №1, рахунок-фактура від 28.01.2020 № 2 на суму 5000 грн 00 коп. та платіжне доручення від 28.01.2020 № 272 на суму 5000 грн 00 коп., які свідчать про понесення позивачем витрат на професійну правничу допомогу в сумі 5000 грн 00 коп.
Відповідно до ч. 8 ст. 129 ГПК України розмір судових витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо). Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду, за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву. У разі неподання відповідних доказів протягом встановленого строку така заява залишається без розгляду.
Згідно статті 126 ГПК України, витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави.
За результатами розгляду справи витрати на професійну правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом із іншими судовими витратами.
Для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на професійну правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу професійну правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката, визначається згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі відповідних доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі відповідних доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.
Для визначення розміру витрат на професійну правничу допомогу з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.
Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.
Обов`язок доведення неспівмірності витрат покладається на сторону, яка заявляє клопотання про зменшення витрат на оплату правничої допомоги адвоката, які підлягають розподілу між сторонами.
Статтею 30 Закону України Про адвокатуру та адвокатську діяльність передбачено, що гонорар є формою винагороди адвоката за здійснення захисту, представництва та надання інших видів правової допомоги клієнту. Порядок обчислення гонорару (фіксований розмір, погодинна оплата), підстави для зміни розміру гонорару, порядок його сплати, умови повернення тощо визначаються в договорі про надання правової допомоги. При встановленні розміру гонорару враховуються складність справи, кваліфікація і досвід адвоката, фінансовий стан клієнта та інші істотні обставини. Гонорар має бути розумним та враховувати витрачений адвокатом час.
Як свідчать матеріали справи, у зв`язку із зверненням позивача із позовом до відповідача, ФГ ЛЕГАС звернулося до адвоката з метою надання останнім правової допомоги, в т.ч. пов`язаної із захистом своїх прав та інтересів у даній справі.
Відповідно до умов договору від 27.01.2020 № 05-01/20 про надання правової допомоги, який укладений між ФГ ЛЕГАС (клієнт) та адвокатом Закопайлом Віталієм Анатолійовичем (адвокат), за цим договором адвокат зобов`язується надавати необхідну правничу допомогу клієнту та здійснити представництво клієнта, що вказане в цьому договорі на умовах і в порядку, що визначені цим договором, а клієнт зобов`язується оплатити надання правничої допомоги та фактичні витрати, необхідні для виконання цього договору. Безпосередній зміст правничої допомоги адвоката за цим договором полягає в тому, що клієнт доручає, а адвокат бере на себе зобов`язання, яке надалі іменується доручення, під час строку дії цього договору здійснити надання клієнту правової інформації, консультацій і роз`яснень з правових питань, правового супроводу захисту інтересів, а також складення заяв, скарг, заперечень, процесуальних та інших документів правового характеру, спрямованих на забезпечення реалізації прав, свобод і законних інтересів клієнта, недопущення їх порушень, а також сприяння їх відновленню в разі порушення, представництво інтересів клієнта в Господарському суді, в тому числі й в судах апеляційної та касаційної інстанцій, у справі щодо оскарження № 106 від 29.11.2019 керівника військово-цивільної адміністрації сіл Троїцького та Новозванівка Попаснянського району Луганської області.
У додатку № 1 до вказаного договору сторони визначили вартість послуг, зокрема, зустріч та усна консультація клієнта для з`ясування обставин справи - 200 грн 00 коп., правовий аналіз наданих клієнтом документів - 600 грн 00 коп., складання позовної заяви до Господарського суду Луганської області щодо оскарження розпорядження за № 106 від 29.11.2019 керівника військово-цивільної адміністрації сіл Троїцького та Новозванівка Попаснянського району Луганської області - 4000 грн 00 коп., підготовка додатків до позовної заяви - 200 грн 00 коп. (п. 2 додатку).
У акті здачі-приймання наданих послуг від 28.01.2020 № 1 клієнт підтверджує факт належного отримання послуг відповідно до положень договору № 05-01/20 від 27.01.2020, а також немає претензій до адвоката стосовно отриманих від нього послуг, вказаних у цьому акті.
Платіжне доручення від 28.01.2020 № 272 підтверджує факт перерахування позивачем адвокату грошових коштів у сумі 5000 грн 00 коп.
Відтак позивачем у належний спосіб доведено, що ним понесені витрати на професійну правничу допомогу в сумі 5000 грн 00 коп.
За оцінкою суду такий розмір витрат позивача на професійну правничу допомогу адвоката з підготовки та подання позовної заяви до суду відповідає складності даної справи та виконаній адвокатом роботі; часу, витраченому адвокатом на виконання відповідних робіт; обсягу наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; значенню справи для позивача.
Пунктом 2 ч. 4 ст. 129 ГПК України передбачено, що інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються у разі відмови в позові - на позивача.
Враховуючи зазначене, понесені позивачем витрати на професійну правничу допомогу адвоката в сумі 5000 грн 00 коп. покладаються на ФГ ЛЕГАС .
Керуючись ст. ст. 129, 232, 233, 236, 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд
в и р і ш и в:
1. У позові Фермерського господарства ЛЕГАС до Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області про скасування розпорядження та зобов`язання вчинити певні дії відмовити повністю.
2. Судові витрати зі сплати судового збору за подання позовної заяви в сумі 4204 грн 00 коп. та витрати на професійну правничу допомогу в сумі 5000 грн 00 коп. віднести на позивача.
Відповідно до статті 241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції у строки, передбачені ст.256 Господарського процесуального кодексу України та порядку, визначеному пп. 17.5 п.17 ч. 1 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст рішення складено - 18.09.2020.
Суддя Є.А. Лісовицький
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 14.09.2020 |
Оприлюднено | 21.09.2020 |
Номер документу | 91621586 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Луганської області
Лісовицький Є.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні