Рішення
від 11.03.2020 по справі 520/8836/19
ВОВЧАНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 520/8836/19

Провадження № 2-а/617/13/20

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 березня 2020 року Вовчанський районний суд Харківської області у складі:

головуючого судді - Уханьової І.С.,

за участю секретаря судового засідання - Чмаль Т.Ю.,

позивача - керівника СТОВ Агрофірма ім. Т.Г.Шевченка ) - Супрун О.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у порядку спрощеного позовного провадження, в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Агрофірма ім.Т.Г.Шевченка" до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області про визнання протиправною та скасування постанови,

ВСТАНОВИВ:

Директор Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Агрофірма ім.Т.Г.Шевченка"(далі - СТОВ Агрофірма ім. Т.Г.Шевченка ) О.М.Супрун звернувся до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, в обґрунтування позову зазначив, що з 6 по 9 серпня 2019 року державним інспектором управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області проведено перевірку СТОВ Агрофірма ім. Т.Г. Шевченка щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері використання та охорони земель. За результатами даної перевірки інспекторами Головного управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області було складено Акт від 09.08.2019 року за № 367/0204АП/02/01-19, відповідно до якого було начебто виявлено правопорушення з безпідставного самовільного зайняття земельних ділянок розташованих за межами населених пунктів на території Старосалтівської селищної ради Вовчанського району Харківської області з кадастровими номерами 6321688800:01:002:0140, площею 36,5912 га та 6321688800:02:003:0099 площею 22,7511 га, та земельну ділянку поруч із земельною-ділянкою з кадастровим номером 6321688800:01:001:0047 орієнтованою площею 8,00 га. - загальною площею 67,34 га. 19.08.2019 року складено протокол про адміністративне правопорушення № 367/0339ПТ/04/01/-19, в якому зазначалось, що СТОВ Агрофірма ім. Т.Г. Шевченка без відповідного рішення (розпорядження) органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування щодо надання їй у власність чи користування (оренду) та за відсутності вчиненого правочину щодо земельних ділянок розташованих за межами населених пунктів та території Старосалтівської селищної ради Вовчанського району Харківської області з кадастровими номерами 6321688800:01:002:0140, площею 36,5912 га, 6321688800:02:003:0099 площею 22,7511 га, та земельну ділянку поруч із земельною ділянкою з кадастровим номером 6321688800:01:001:0047 орієнтованою площею 8,00 га самовільно займає 67,34 га, чим порушує ст.ст. 125, 126 ЗКУ та ст. 4 ЗУ Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень . Також, інспектором було складено повідомлення за № 32-20-5,9-1932/90-19 та зобов`язано СТОВ Агрофірма ім. Т.Г. Шевченка сплатити розмір шкоди, заподіяний внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок у розмірі 97 086,09 грн. згідно розрахунку розміру шкоди, завданої внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки. 28.08.2019 року інспектором складено постанову про закриття справи №367/0283По/05/01/-19 від 28.08.2019 року оскільки в діях ОСОБА_1 виявлено склад злочину за який передбачена відповідальність за ст. 197-1 КК України, а розмір шкоди складає 97086,09 грн., а отже справа підлягає передачі до Чугуївської місцевої прокуратури Харківської області. Вважає, що перевірка проведена з грубим порушенням чинного законодавства, а постанова про закриття справи є протиправною та незаконною У свою чергу, згідно Акту від 09.08.2019 року за № 367/0204АП/02/01/-19, начебто було виявлено правопорушення з безпідставного самовільного зайняття вказаних земельних ділянок, дане твердження не відповідає дійсності оскільки інспектори не проводили замірів, обмірів земельних ділянок, не ознайомлювалися з документами, наявними у СТОВ Агрофірма ім. Т.Г. Шевченка , а обмежилися співбесідою в кабінеті, що не відображено в жодному документі. Земельна ділянка, кадастровий № 6321688800:01:002:0140 з невідомих причин 29.10.2018 року внесена в державний земельний кадастр як землі запасу, хоча вона в такому вигляді ніколи не існувала (відповідно до схеми розподілу земель колективної власності). Більше того КСП ім. Т. Г. Шевченка має правонаступника - ПСП ім. Т. Г. Шевченка і Законами України № 2498 та № 899 повинно чи має можливість ці землі дорозпаювати до 01.01.2025 року. У зазначеному Акті міститься примітка про те, що ОСОБА_1 відмовився від ознайомлення та підписання зазначеного акту. Дане твердження є абсурдним, оскільки Акт від 09.08.2019 року за № 367/0204АП/02/01-19 був отриманий лише 17.08.2019 року і раніше, тобто 09.08.2019 року він не знав про його існування, доказів та осіб які могли б підтвердити факт відмови від підписання акту інспекторами не зазначено. На вказаний акт була надано відповідь, в якій я зазначено, що земельні ділянки з кадастровими номерами 6321688800:01:002:0140, площею 36,5912 га, 6321688800:02:003:0099 площею 22,7511 га та земельну ділянку поруч із земельною ділянкою з кадастровим номером 6321688800:01:001:0047 орієнтованою площею 8,00 га не використовуються взагалі. СТОВ Агрофірма ім. Т.Г. Шевченка використовує земельні ділянки згідно з договорами оренди. У протоколі про адміністративне правопорушення № 367/0339ПТ/04/01/-19 від 19.08.2019 року, також міститься відмітка про відмову ОСОБА_1 від підпису зазначено протоколу. Це твердження є хибним та спростовується тим, що при розгляді даного протоколу директор СТОВ Агрофірма ім. Т.Г. Шевченка Супрун О.М. не був присутнім - не запрошувався та нічого до 21.08.2019 року не знав про зміст протоколу, протокол про адміністративне правопорушення було отримано СТОВ Агрофірма ім. Т.Г. Шевченка лише 21.08.2019 року поштою. Разом з тим у протоколі про адміністративне правопорушення № 367/0339ПТ/04/01/-19 від 19.08.2019 року, не враховують пояснень та зауважень до Акту від 09.08.2019 року за № 367/0204АП/02/01-19. Постановою №367/0283По/05/01/-19 від 28.08.2019 року, закрито провадження у справі оскільки в діях ОСОБА_1 начебто виявлено склад злочину за який передбачена відповідальність за ст. 197-1 КК України, а розмір шкоди складає 97 086,09 грн. Методика визначення розміру шкоди затверджена постановою КМУ 25 липня 2007 року за № 963 де встановлює середньорічний дохід по Харківській області 767 грн./га з 2007 року, тобто індексацію нормативної грошової оцінки необхідно проводити з 2008 року, тоді коефіцієнт індексації дорівнює 1,828, а відповідно розмір начебто заподіяної шкоди дорівнює 94415,79, що не дає підстав для застосування ст. 197-1 ККУ. Відсутність припису про усунення порушень, викладених в акті, фактично підтверджує відсутність такого порушення взагалі. Вважає, що постанова про закриття справи № 367/0283По/05/01/-9 від 28.08.2019 року, є такою, що не містить даних коли саме мало місце самовільне зайняття земельної ділянки, не надано доказів того, що СТОВ Агрофірма ім. Т.Г. Шевченка дійсно використовує самовільно земельні ділянки виявлені під час проведення перевірки та викладені в протоколі про адміністративне правопорушення, не конкретизовано межі земельної ділянки, а лише зазначено, що вона знаходиться поруч із земельною ділянкою з кадастровим номером 6321688800:01:001:0047, та її площа є орієнтованою 8,00 га, та не наведено жодного доказу, який би підтверджував обставини викладені в постанові про закриття справи. Просив визнати протиправними та скасувати постанову про закриття справи № 367/0283По/05/01/-19 від 28.08.2019 року, стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Головного управління Держгеокадастру у Харківській області судовий збір.

Представником Головного управління Держгеокадастру у Харківській області надано відзив, у якому вважає, позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню,посилаючись на те,що державний контроль за охороною та використанням земель може здійснюватися державним інспектором ГУ Держгеокадастру, у тому числі, шляхом проведення перевірок. Для реалізації завдань у сфері здійснення контролю за використанням та охороною земель державний інспектор має право, зокрема, видавати приписи, складати акти перевірки або протоколи про адміністративні правопорушення з метою притягнення винних осіб до відповідальності. Відповідно до норм чинного законодавства України передбачена адміністративна відповідальність за самовільне зайняття земельної ділянки (ст. 53- 1 КУпАП), а також кримінальна відповідальність за самовільне зайняття земельної ділянки, яким завдано значної шкоди її законному володільцю або власнику (ст. 197-1 КК України). У свою чергу, п. 1 ст. 247 КУпАП передбачено, що провадження у справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за таких обставин: відсутність події і складу адміністративного правопорушення. Також, абз. 2 ст. 284 КУпАП визначено, що постанова про закриття справи виноситься, зокрема, при передачі матеріалів на розгляд прокурору, органу досудового розслідування, а також при наявності обставин, передбачених статтею 247 цього Кодексу. Відповідно до ст. 253 КУпАП, якщо при розгляді справи орган (посадова особа) прийде до висновку, що в порушенні є ознаки кримінального правопорушення, він передає матеріали прокурору або органу досудового розслідування. Відповідно до Інструкції, якщо при розгляді справи державний інспектор дійде висновку щодо наявності у порушенні ознак кримінального правопорушення, він передає матеріали прокурору або органу досудового розслідування (стаття 253 КУпАП). У такому випадку виноситься постанова про закриття справи, яка надсилається до вищезазначених органів разом з матеріалами справи. До органів прокуратури, органів досудового розслідування направляються оригінали документів. З аналізу викладеного випливає, що в разі, якщо під час розгляду справи про адміністративне правопорушення посадова особа дійде висновку, що в порушенні є ознаки кримінального правопорушення, вона зобов`язана передати матеріали до відповідного органу досудового слідства, а справа про адміністративне правопорушення підлягає закриттю в порядку, визначеному абз. 2 ст. 284 КУпАП. За таких умов, державний інспектор Волков О.П. діяв в порядку та в межах повноважень, визначених чинним законодавством, ним не було порушено приписів ст. 253 та 284 КУпАП при прийнятті постанови про закриття справи. Крім того, з розрахунку розміру шкоди, заподіяної внаслідок зайняття земельних ділянок вбачається, що державним інспектором розраховано розмір заподіяної шкоди відповідно до Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу від 25.07.2007 р. № 963 (далі - Методика). Розмір такої шкоди складає 97 086, 09 грн. Крім цього, вважаю посилання позивача на той факт, що при розрахунку розміру шкоди необхідно застосовувати коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель з 2008 року, оскільки Методика встановлює середньорічний дохід по Харківській області 767 грн./га з 2007 року таким, що суперечить Методиці, відповідно до якої коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель дорівнює добутку коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель за 2007 та наступні роки. Таким чином, державним інспектором Волковим О.П. з`ясовано обставини в достатньому обсязі для цілей прийняття постанови про закриття справи та передачі матеріалів до органу досудового розслідування, а тому підстави для визнання протиправною та скасування постанови про закриття справи відсутні. Просив відмовити у задоволенні позовних вимог СТОВ Агрофірма ім. Т.Г. Шевченка в повному обсязі.

Директор СТОВ Агрофірма ім. Т.Г. Шевченка надав до суду уточнення до позовної заяви, в яких просить визнати протиправними та скасувати Акт від 09.08.2019 року за № 367/0204АП/02/01-19, протокол про адміністративне правопорушення № 367/0339ПТ/04/01/-19, постанову про закриття справи № 367/0283По/05/01/-19 від 28.08.2019 року, стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Головного управління Держгеокадастру у Харківській області судовий збір

У судовому засіданні представник позивача уточненні позовні вимоги підтримав у повному обсязі, просив їх задовольнити, пославшись на обставини виклдені в позові.

Представник відповідача у судове засідання не з`явився, сповіщений про час та місце розгляду справи завчасно та належним чином.

Заслухавши думку представника позивача, дослідивши матеріали справи, судом встановлено наступне.

Керівником сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Агрофірма ім. Т.Г. Шевченка " є ОСОБА_1 ..

У період з 06 серпня 2019 року по 09 серпня 2019 року державними інспекторами управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області проведено планову перевірку СТОВ Агрофірма ім. Т.Г. Шевченка щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері використання та охорони земель. За результатами даної перевірки складено Акт від 09.08.2019 року за № 367/0204АП/02/01-19, відповідно до якого виявлено: земельні ділянки сільськогосподарського призначення, державної форми власності, розташовані за межами населених пунктів на території Старосалтівської селищної ради Вовчанського району Харківської області площею 36,5912 з кадастровим номером 6321688800:01:002:0140, площею 22,7511 га., з кадастровим номером 6321688800:02:003:0099, та земельна ділянка поруч із земельною-ділянкою з кадастровим номером 6321688800:01:001:0047 орієнтованою площею 8,00 га. - використовуються СТОВ Агрофірма ім. Т.Г.Шевченка без відповідного рішення (розпорядження) органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування щодо надання їх у власність чи користування (оренду) та за відсутності вчиненого правочину щодо цих земельних ділянок. Загальна площа самовільно зайнятих земельних ділянок складає 67,34 га. Встановити проведення заходів щодо охорони родючості грунтів передбачені ЗУ Про охорону земель не вбачається можливим. Земельні ділянки, загальною площею 3299,0 га, які знаходяться у користуванні СТОВ Агрофірма ім. Т.Г.Шевченка , використовуються без поновлення виготовлення агрохімічних паспортів земельних ділянок. На земельних ділянках, категорії земель сільськогосподарського призначення (рілля), загальною площею 3299,0 га, які знаходяться у користуванні СТОВ Агрофірма ім. Т.Г.Шевченка , на підставі договорів оренди земельних ділянок, відсутні межові знаки встановленого зразка, що унеможливлює фактично встановити межі (поворотні точки) земельних ділянок в натурі (на місцевості) та ідентифікувати їх.

Акт містить відмітку про відмову директора СТОВ Агрофірма ім. Т.Г.Шевченка від ознайомлення та підпису в акті.

Керівником СТОВ Агрофірма ім. Т.Г.Шевченка Супрун О.М. на адресу ГУ Держгеокадастру Харківській області направлено лист, в якому викладені заперечення щодо акту № 367/0204АП/02/01-19 від 09.08.2019 року, а саме: приписка в акті про його відмову від його підписанні не відповідає дійсності, земельна ділянка з кадастровими номерами 6321688800:01:002:0140, площею 36,5912 внесена 29.10.2018 року в державний земельний кадастр як землі запасу. Дана інформація не відповідає дійсності так як на схемі поділу земель колективної власності в тому вигляді земельна - ділянка не існує взагалі та в державному акті на право колективної власності на землю в такому вигляді дана земельна ділянка не існує також. Земельну ділянка площею 22,7511 га. з кадастровим номером 6321688800:02:003:0099 СТОВ АФ ім. Т. Г.Шевченка ніколи не використовувало у своїй господарській діяльності. Дана земельна ділянка проінвентиризована як землі комунальної власності Старосалтівської селищної ради та фізичними особами подано заяви на отримання земельних ділянок під особисті селянські господарства. СТОВ АФ ім.Т.Г.Шевченка ніколи не чинило перепон щодо встановлення межових знаків та зобов`язується всіляко сприяти їх встановленню. Земельна ділянка площею 8,000 га. поруч із земельною ділянкою з кадастровим номером 6321688800:01:001:0047 - є міфічною, оскільки слово поруч її не ідентифікує. КСП ім. Т. Г. Шевченка яке розпайовувало землі в межах Червоноармійської сільської ради має правонаступника ПСП ім. Т. Г. Шевченка, а отже будь-які питання щодо належності земель необхідно погоджувати з її розпорядником відповідно до акту на право колективної власності на землю і так включно до 2025 року. Просив в подальшому керуватися актом інвентаризації земельних ділянок сільськогосподарського призначення (рілля) на території Старосалтівської селищної ради (Кирилівський старостинський округ) Вовчанського району Харківської області який затверджений рішенням LVІ сесії селищної ради VII скликання № 2778 від 30.07.2019 року. За останні 6 років урожайність озимої пшениці по СТОВ АФ ім. Т.Г Шевченка є найвищою в Україні, в межах 70-80 ц/га, а отже говорити про погіршення якісного стану земель, загальною площею 3299,0 га є некоректним. Встановлення межових знаків на орендаря жодним законам не передбачено.

19.08.2019 року начальником відділу контролю за використанням та охороною земель у Великобурлуцькому, Вовчанському, Печенізькому, Чугуївському районах Управління контролю за використанням та охороною земель - старшим державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання законодавства України про охорону земель ОСОБА_2 О ОСОБА_3 було складено протокол про адміністративне правопорушення № 367/0339ПТ/04/01/-19, про встановлення при перевірці СТОВ Агрофірма ім. Т.Г. Шевченка , що земельні ділянки сільськогосподарського призначення, державної форми власності розташовані за межами населених пунктів та території Старосалтівської селищної ради Вовчанського району Харківської області, площею 36,5912 га з кадастровими номерами 6321688800:01:002:0140, площею 22,7511 га, з кадастровим номером 6321688800:02:003:0099, та земельна ділянка поруч із земельною ділянкою з кадастровим номером 6321688800:01:001:0047 орієнтованою площею 8,00 га використовуються СТОВ Агрофірма ім. Т.Г. Шевченка без відповідного рішення (розпорядження) органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування щодо надання їй у власність чи користування (оренду) та за відсутності вчиненого правочину щодо надання цих земельних ділянок. Загальна площа самовільно зайнятих земельних ділянок складає 67,34 га, чим порушено ст.ст. 125,126 ЗКУ та ст. 4 ЗУ Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , за що передбачена відповідальність передбачена ст. 53-1 КУпАП. У протоколі зазначено, що ОСОБА_1 від надання пояснень та підпису у протоколі відмовився.

Відповідно до даних повідомлення за № 32-20-5,9-1932/90-19 СТОВ Агрофірма ім. Т.Г.Шевченка зобов`язано сплатити розмір шкоди, заподіяний внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок у розмірі 97086,09 грн. згідно розрахунку розміру шкоди, завданої внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки.

28.08.2019 року головним спеціалістом відділу контролю за використанням та охороною земель у Великобурлуцькому, Вовчанському, Печенізькому, Чугуївському районах Волковим П.О. складено постанову про закриття справи №367/0283По/05/01/-19 від 28.08.2019 року оскільки в діях ОСОБА_1 виявлено склад злочину за який передбачена відповідальність за ст. 197-1 КК України, оскільки розмір шкоди складає 97086,09 грн. Матеріали справи передані до Чугуївської місцевої прокуратури Харківської області.

Як вбачається з даних постанови заступника начальника СВ Вовчанського ВП ГУ НП в Харківській області Кравченко С.Д., кримінальне провадження, внесене до Єдиного реєстру досудових розслідувань № 12019220260000816 від 11.09.2019 року закрито у зв`язку з відсутність в діях ОСОБА_1 складу кримінально правопорушення, передбачено ч. 1 ст. 197-1 КК України. Під час досудового розслідування проведено огляд земельної ділянки кадастровий номер 6321688800:02:003:0099, яка на момент огляду жодною сільськогосподарською культурою не засіяна, ознак оброблення не має. На вказаній земельній ділянці зростають бур`яни. Проведено огляд земельної ділянки кадастровий номер 6321688800:01:002:0140, яка на момент огляду засіяна озимою пшеницею. Проведено огляд земельної ділянки, що розташована біля земельної ділянки з кадастровим номером 6321688800:01:001:0047, земельна ділянка чітких меж не має, на момент огляд жодною сільськогосподарською культурою не засіяна, ознак оброблення не має.

Відповідно до Акту інвентаризації земельних ділянок сільськогосподарського призначення (рілля) на території Старосалтівської селищної ради (Кирилівський старостинський округ) Вовчанського району Харківської області від 03.07.2019 року, інвентаризаційною комісію запропоновано земельну ділянку кадастровий номер 6321688800:02:003:0099 надати під особисті селянські господарства відповідно до поданих заяв мешканцями Кирилівського старостинського округу.

Земельна ділянка кадастровий номер 6321688800:01:002:0140, передана до Старосалтівської селищної ради Вовчанського району з ГУ Держгеокадастру в Харківській області, право комунальної власності не оформлено. До земельної ділянки, що розташована біля земельної ділянки з кадастровим номером 6321688800:01:001:0047,селищна рада жодних відношень не має.

Під час судового розгляду справи доказів фактичного використання СТОВ Агрофірма ім. Т.Г. Шевченка у своїй сільськогосподарській діяльності земельних ділянок площею 67,34 га кадастровий номер 6321688800:02:003:0099, кадастровий номер 6321688800:01:002:0140, та земельної ділянки, що розташована біля земельної ділянки з кадастровим номером 6321688800:01:001:0047 за межами населених пунктів на території Старосалтівської селищної ради Вовчанського району Харківської області суду відповідачем не надано.

Як зазначав під час судового розгляду даної справи представник позивача, директор СТОВ Агрофірма ім. Т.Г. Шевченка Супрун О.М., підприємство жодним чином не використовує зазначені земельні ділянки, вважає акт, протокол про адміністративне правопорушення та постанову про закриття справи про адміністративне правопорушення, незаконними.

Частиною 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до положень ст. ст. 1 , 5 , 9 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" охорона земель це система правових, організаційних, економічних, технологічних та інших заходів, спрямованих на раціональне використання земель, запобігання необґрунтованому вилученню земель сільськогосподарського призначення для несільськогосподарських потреб, захист від шкідливого антропогенного впливу, відтворення і підвищення родючості ґрунтів, підвищення продуктивності земель лісового фонду, забезпечення особливого режиму використання земель природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення.

Самовільне зайняття земельної ділянки це будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.

Державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюється шляхом: проведення перевірок; розгляду звернень юридичних і фізичних осіб; участі у прийнятті в експлуатацію меліоративних систем і рекультивованих земель, захисних лісонасаджень, протиерозійних гідротехнічних споруд та інших об`єктів, які споруджуються з метою підвищення родючості ґрунтів та забезпечення охорони земель; розгляду документації із землеустрою, пов`язаної з використанням та охороною земель; проведення моніторингу ґрунтів та агрохімічної паспортизації земель сільськогосподарського призначення.

Наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 27.12.2016 №353 "Про організаційні заходи із здійснення функцій державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів територіальними органами Держгеокадастру" затверджено форми актів перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом земельної ділянки та обстеження земельної ділянки, які складаються під час здійснення державного нагляду (контролю) щодо дотримання земельного законодавства.

Згідно з додатком № 3 та додатком № 5 до цього Наказу акти складаються в присутності особи, що перевіряється, в акті перевірки зазначається місцезнаходження юридичної особи, фактична площа та план - схема земельної ділянки.

Отже, законодавством визначено порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель шляхом проведення перевірки та обстеження земельної ділянки у присутності особи, що перевіряється, із зазначенням в акті перевірки місцезнаходження юридичної особи, яка перевіряється, місце розташування земельної ділянки, її площі, категорії земель та складу угідь, фактичної площі та стану використання земельної ділянки.

Із наявних у акті перевірки від 09.08.2019 №367/0204АП/02/01/-19 та протоколі про адміністративне правопорушення від 19.08.2019 року № 367/0339ПТ/04/01/-19 відомостей вбачається, що ОСОБА_1 від підпису та їх отримання відмовився.

Щодо виявлених в ході перевірки дотримання СТОВ Агрофірма ім. Т.Г. Шевченка вимог законодавства у сфері використання та охорони земель, суд зазначає про таке.

Відповідно до ст. 211 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства, зокрема, за таке порушення як самовільне зайняття земельних ділянок.

Згідно зі ст. 53-1 КУпАП відповідальність за цією статтею передбачена у випадку самовільного зайняття земельної ділянки, за що передбачено адміністративне стягнення у виді штрафу на громадян від десяти до п`ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від двадцяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Частиною 1 статті 197-1 КК України,закріплено, що самовільне зайняття земельної ділянки, яким завдано значної шкоди її законному володільцю або власнику, карається штрафом від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або арештом на строк до шести місяців.

Згідно постанови заступника начальника СВ Вовчанського ВП ГУ НП в Харківській область кримінальне провадження за ч. 1 ст. 197-1 КК України, щодо самовільного зайняття СТОВ Агрофірма ім. Т.Г. Шевченка спірних земельних ділянок закрито у зв`язку з відсутністю складу кримінального правопорушення.

У акті, складеному за результатами проведення планового заходу державного нагляду (контролю) року щодо дотримання СТОВ Агрофірма ім. Т.Г. Шевченка вимог законодавства у сфері використання та охорони земель від 09.08.2019 № №367/0204АП/02/01/-19 не зазначено, як саме СТОВ Агрофірма ім. Т.Г. Шевченка використовує спірні земельні ділянки, акт обстеження земельних ділянок не складався.

Щодо розміру та визначення площі самовільного зайняття земельної ділянки, то під час проведеної перевірки не було здійснено геодезичні обміри спеціалістами та не було виготовлено кадастровий план земельної ділянки по фактичному використанні земельної ділянки, що ставить під сумнів розраховану інспекторами приблизну площу самовільного зайняття земельної ділянки, та розрахунки розмірів шкоди.

А тому суд висновує, що наведені вище обставини у своїй сукупності свідчать, що станом на день винесення оскаржуваного акту та складення протоколу про адміністративне правопорушення відсутнє самовільне зайняття СТОВ Агрофірма ім. Т.Г. Шевченка спірних земельних ділянок.

Разом з тим статтею 254 КУпАП зазначено, що завданнями провадження в справах про адміністративні правопорушення є: своєчасне, всебічне, повне і об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності з законом, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню адміністративних правопорушень, запобігання правопорушенням, виховання громадян у дусі додержання законів, зміцнення законності.

У силу принципу презумпції невинуватості, що підлягає застосуванню в справах про адміністративні правопорушення, всі сумніви щодо події порушення та винності особи, що притягується до відповідальності, тлумачаться на її користь. Недоведені подія та вина особи мають бути прирівняні до доведеної невинуватості цієї особи. Тобто, доведення невинуватості не покладається на особу, яка притягається до адміністративної відповідальності, саме особа, яка притягає особу до адміністративної відповідальності повинна довести її винуватість у вчиненні адміністративного правопорушення.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України , розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, окрім цього, згідно ч. 1 ст. 77 КАС України , кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу .

Пленуму Верховного Суду України № 15 "Про практику розгляду судами скарг на постанови у справах про адміністративні правопорушення" орган (посадова особа) при розгляді скарги або протесту на постанову по справі про адміністративне правопорушення перевіряє законність і обґрунтованість винесеної постанови. Суд повинен перевірити: чи накладено адміністративне стягнення правомочним органом; чи є в діях даної особи ознаки проступку, за який законом передбачена адміністративна відповідальність, і вина у його вчиненні; чи не сплив строк давності для притягнення до адміністративної відповідальності; чи правильні висновки органу (посадової особи), який виніс постанову, про тяжкість вчиненого проступку і обтяжуючі обставини; чи враховані пом`якшуючі обставини, майновий стан винного, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Разом з тим, виходячи із закріпленого в частині 4 статті 129 Конституції України принципу змагальності і рівності сторін у судочинстві, обов`язок доказування законності застосування адміністративного стягнення при розгляді скарги громадянина в суді покладається на орган (посадову особу), яким винесено оскаржувану постанову.

Місцевим загальним судам як адміністративним судам підсудні, серед інших, адміністративні справи з приводу рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень у справах про притягнення до адміністративної відповідальності (п. 1 ч. 1 ст. 20 КАС України ).

Статтею 293 КУпАП закріплено, що орган (посадова особа) при розгляді скарги на постанову по справі про адміністративне правопорушення перевіряє законність і обґрунтованість винесеної постанови і, серед іншого, скасовує постанову і закриває справу.

Провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю, у зв`язку з відсутністю події і складу адміністративного правопорушення (ст. 247 КУпАП ).

З наявних у матеріалах справи доказів судом встановлено відсутність вчинення адміністративного правопорушення позивачем та наявності його вини.

Відповідно до п. 3 ч. 3 ст. 286 КАС України за наслідками розгляду справи з приводу рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень у справах про притягнення до адміністративної відповідальності місцевий загальний суд як адміністративний має право скасувати рішення суб`єкта владних повноважень і закрити справу про адміністративне правопорушення.

Відтак, з урахуванням зазначеного, на підставі встановлених в судовому засіданні фактів та обставин, враховуючи, що докази, наведені відповідачами під час розгляду адміністративної справи є недоведеними та безпідставними та не дають суду підстав для постановлення висновків, які б спростовували правову позицію позивача суд дійшов до висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу , стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як вбачається з матеріалів справи позивачем при зверненні до суду з даним позовом сплачено судовий збір у сумі 1921 грн. 00 коп.

Враховуючи, що позовні вимоги підлягають задоволенню, судові витрати зі сплати судового збору у вказаній сумі належить стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Харківській області за рахунок бюджетних асигнувань.

Керуючись ст.ст. 2 , 6 , 9 , 14 , 72 , 76 - 79 , 90 , 139 , 241-246 , 255 , 295 Кодексу адміністративного судочинства України , суд,

Ухвалив:

Позов Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Агрофірма ім.Т.Г.Шевченка" до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області про визнання протиправною та скасування постанови - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати Акт складений начальником відділу контролю за використанням та охороною земель у Великобурлуцькому, Вовчанському, Печенізькому, Чугуївському районах Управління контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Слюсарь О.О., головним спеціалістом відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування Управління контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Роніним О.М. про усунення порушень, виявлених під час проведення планового (позапланового) заходу за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю "Агрофірма ім.Т.Г.Шевченка" вимог законодавства у сфері використання та охорони земель від 09.08.2019 року № 367/0204АП/02/01/-19.

Визнати протокол про адміністративне правопорушення складений начальником відділу контролю за використанням та охороною земель у Великобурлуцькому, Вовчанському, Печенізькому, Чугуївському районах Управління контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області Слюсарь О.О. відносно директора Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Агрофірма ім.Т.Г.Шевченка" Супрун Олега ОСОБА_4 за ст. 53-1 КУпАП від 19.08.2019 року № 367/0339ПТ/04/01/-19 - протиправним та скасувати.

Визнати постанову головного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороною земель у Великобурлуцькому, Вовчанському, Печенізькому, Чугуївському районах Управління контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області №367/0283По/05/01/-19 від 28.08.2019 про закриття справи на підставі п. 8 ст. 247 КУпАП - протиправною та скасувати.

Закрити справу про адміністративне правопорушення на підставі вимог п. 1 ч. 1 ст. 247 КУпАП, у зв`язку із відсутністю події і складу адміністративного правопорушення.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Головного управління Держгеокадастру у Харківській області на користь Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Агрофірма ім.Т.Г.Шевченка" (код ЄДРПОУ 30320828) витрати зі сплати судового збору у сумі 1921 (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна) грн. 00 коп.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду через районний суд протягом десяти днів з дня проголошення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.

Суддя -

СудВовчанський районний суд Харківської області
Дата ухвалення рішення11.03.2020
Оприлюднено13.03.2020
Номер документу88165808
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/8836/19

Постанова від 13.04.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 07.04.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 07.04.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Рішення від 11.03.2020

Адміністративне

Вовчанський районний суд Харківської області

Уханьова І. С.

Рішення від 11.03.2020

Адміністративне

Вовчанський районний суд Харківської області

Уханьова І. С.

Ухвала від 16.12.2019

Адміністративне

Вовчанський районний суд Харківської області

Уханьова І. С.

Ухвала від 08.10.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шляхова О.М.

Ухвала від 05.09.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шляхова О.М.

Ухвала від 20.05.2019

Цивільне

Київський районний суд м. Одеси

Куриленко О. М.

Ухвала від 25.04.2019

Цивільне

Київський районний суд м. Одеси

Куриленко О. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні