РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
11 лютого 2020 року м. Рівне №460/4349/19
Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дудар О.М., за участю секретаря судового засідання Юрчук А.М., сторін та інших осіб, які беруть участь у справі
позивача: представник Косов О.В.,
відповідача: представник не прибув,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом
ОСОБА_1 доРегіонального сервісного центру МВС в Рівненській області про визнання протиправним та скасування висновку, зобов`язання вчинення певних дій, В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 (далі - позивач) звернулася з позовом до Регіонального сервісного центру МВС в Рівненській області (далі - відповідач) про визнання протиправним та скасування висновку, зобов`язання вчинення певних дій.
Позивач просила суд:
- визнати протиправним та скасувати висновок Регіонального сервісного центру МВС в Рівненській області про проведену перевірку від 05.12.2017 в частині скасування всіх реєстраційних операцій щодо транспортного засобу марки "BMW", модель Х5, кузов № НОМЕР_1 ;
- зобов`язати Регіональний сервісний центр МВС в Рівненській області поновити державну реєстрацію транспортного засобу марки BMW, модель Х5, кузов № НОМЕР_1 , який належить ОСОБА_1 .
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що спірний висновок прийнятий без достатніх правових підстав, з порушенням встановленого законодавством порядку.
Ухвалою суду від 24.12.2019 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі, вирішено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання, встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву.
Регіональним сервісним центром МВС в Рівненській області подано відзив на позовну заяву. В обґрунтування заперечень відповідачем зазначено, що позовні вимоги є безпідставними, адже скасування державної реєстрації автомобіля відбулося відповідно до вимог чинного законодавства.
Сертифікація дорожніх транспортних засобів і послуг здійснюється з метою запобігання реалізації продукції, небезпечної для життя, здоров`я та майна громадян і навколишнього середовища.
Оскільки сертифікат відповідності на автомобіль, що належить позивачу. Було скасовано, то державна реєстрація такого транспортного засобу також належить до скасування.
Відповідач просив у задоволенні позовних вимог відмовити повністю. та провести розгляд справи без його участі.
Ухвалою суду від 21.01.2020 закрито підготовче провадження, призначено розгляд справи по суті у відкритому судовому засіданні.
Ухвалою суду від 04.02.2020 задоволено клопотання представника позивача: постановлено проводити судові засіданні у справі в режимі відеоконференції.
У судовому засіданні позивач та її представник позовні вимоги підтримали повністю та прояснили суду, що згідно з нормами чинного законодавства скасування державної реєстрації транспортного засобу можливе лише у разі подання заяви власника або виявлення працівниками сервісного центру МВС під час огляду транспортного засобу, який проводиться на підставі заяви власника, факту фіктивності чи підробки документів, за якими проводилася реєстрація.
Вказали, що як на момент скасування державної реєстрації транспортного засобу позивача, так і на даний час відсутнє судове рішення щодо встановлення факту підробки (фіктивності) документів, що були підставою для проведення державної реєстрації належного позивачу автомобіля, зокрема, сертифіката про відповідність конструкції автомобіля вимогам безпеки дорожнього руху. Це підтверджує необґрунтованість та передчасність дій відповідача.
Представник відповідача в судове засідання не прибув, про час, місце та дату судового розгляду повідомлений належним чином.
Враховуючи викладене у відзиві клопотання та положення ст.205 Кодексу адміністративного судочинства (далі - КАС України), суд розглянув справу за відсутності представника відповідача.
Заслухавши позивача та її представника, розглянувши відзив на позовну заяву, дослідивши долучені до матеріалів справи письмові докази, суд встановив наступні фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини.
ОСОБА_1 є власником транспортного засобу марки "BMW", модель Х5, кузов № НОМЕР_1 , що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_2 (а.а.с.12-13).
Вказаний автомобіль був зареєстрований відповідачем на підставі сертифіката відповідності UA.004.11167-16 від 28.10.2016 (а.с.25).
15.08.2017 органом із сертифікації КТЗ, їх частин та обладнання Державним підприємством "Український центр з питань сертифікації та захисту прав споживачів" (далі - ДП "УкрЦПСЗПС") прийнято рішення №12229 про скасування сертифікатів відповідності, зокрема, сертифікату відповідності, який був виданий на автомобіль марки "BMW", модель Х5, кузов № НОМЕР_1 , що належить позивачу (а.а.с.26-28).
09.10.2017 старшою слідчою слідчого управління ГУНП в Рівненській області капітаном поліції Вертелецькою А.В. винесена постанова про усунення причин і умов, які сприяли вчиненню кримінального правопорушення, яка була направлена для виконання до РСЦ МВС в Рівненській області (а.а.с.79-85).
За змістом зазначеної постанови, у провадженні слідчого управління ГУНП в Рівненській області перебуває кримінальне провадження №12017180000000010, внесене до ЄРДР 13.01.2017 за ознаками вчинення злочину, передбаченого ч.2 ст.364 КК України. У ході розслідування органом досудового розслідування встановлено, що у 2016 році, службові особи ТОВ "КОМПАНІЯ "111" (код ЄДРПОУ 37515650) за попередньою змовою із службовими особами ТОВ "Автохолл" (код ЄДРПОУ 37707439) з корисливих мотивів, діючи у власних інтересах, порушуючи встановлений Конституцією України порядок реалізації службовими особами своїх повноважень та управлінських функцій, в межах наданих їм прав та покладених на них обов`язків, маючи на меті систематичне отримання незаконних прибутків на постійній основі від реалізації автомобілів за підробленими документами, використали документи, які мають ознаки підроблення, а саме сертифікати відповідності, на підставі яких здійснено реєстрацію транспортних засобів, зокрема, автомобіля, що належить позивачу. Також зазначено, що 15.08.2017 рішенням ДП "УкрЦПСЗПС" скасовано, зокрема, сертифікат відповідності, на підставі яких був зареєстрований автомобіль позивача.
З метою перевірки фактів, викладених в постанові слідчого СУ ГУНП в Рівненській області капітана поліції Вертелецької А.В. від 09.10.2017, у період з 24 листопада по 5 грудня 2017 року, на підставі наказу РСЦ МВС в Рівненській області від 24.11.2017 №120 "Про затвердження складу комісії для проведення перевірки", комісією у складі уповноважених працівників РСЦ МВС в Рівненській області було проведено перевірку, під час якої комісія ознайомилася та вивчила: постанову про усунення причин і умов, які сприяли вчиненню кримінального правопорушення, слідчого СУ ГУНП в Рівненській області від 09.10.2017; належним чином засвідчену копію рішення ДП "УкрЦПСЗПС" про скасування сертифікатів відповідності від 15.08.2017 №12229; копії документів, які стали підставою для проведення реєстраційних операцій з автомобілями, вказаними у додатку до рішення органу сертифікації КТЗ від 15.08.2017 №12229.
05.12.2017 за результатами проведеної перевірки Регіональним сервісним центром МВС в Рівненській області складено висновок "Про проведену перевірку", згідно з яким, перевіркою встановлено, що 15.08.2017 рішенням ДП "УкрЦПСЗПС" серед інших сертифікатів скасований сертифікат відповідності, виданий на автомобіль, що належить ОСОБА_1 . Зазначено, що державна реєстрація автомобілів, перелічених в рішенні органу сертифікації КТЗ, не може бути чинною у зв`язку зі скасуванням сертифікатів відповідності, які були однією із умов для її проведення, а транспортні засоби вважаються такими, що не проходили (або не пройшли) відповідні перевірки. За таких обставин, комісія вирішила скасувати всі реєстраційні операції щодо автомобілів позивачів (а.а.с.16-24).
Вважаючи зазначений висновок відповідача протиправним, позивач звернулася до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, які виникли між сторонами, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч.1 ст.29 Закону України "Про дорожній рух" від 30.06.1993 3353-XII (далі - Закон 3353-XII), до участі у дорожньому русі допускаються транспортні засоби, конструкція і технічний стан яких відповідають вимогам діючих в Україні правил, нормативів і стандартів, що мають сертифікат на відповідність цим вимогам, укомплектовані у встановленому порядку, а у разі, якщо транспортний засіб згідно з цим Законом підлягає обов`язковому технічному контролю, пройшов такий контроль.
Згідно із ч.ч.1-3 ст.34 Закону 3353-XII, державна реєстрація транспортного засобу полягає у здійсненні комплексу заходів, пов`язаних із перевіркою документів, які є підставою для здійснення реєстрації, звіркою і, за необхідності, дослідженням ідентифікаційних номерів складових частин та оглядом транспортного засобу, оформленням і видачею реєстраційних документів та номерних знаків.
Державний облік зареєстрованих транспортних засобів включає в себе процес реєстрації, накопичення, узагальнення, зберігання та передачі інформації про зареєстровані транспортні засоби та їх власників.
Державній реєстрації та обліку підлягають призначені для експлуатації на вулично-дорожній мережі загального користування транспортні засоби усіх типів: автомобілі, автобуси, мотоцикли всіх типів, марок і моделей, самохідні машини, причепи та напівпричепи до них, мотоколяски, інші прирівняні до них транспортні засоби та мопеди, що використовуються на автомобільних дорогах державного значення.
У силу вимог ч.ч.1, 2 ст.37 Закону 3353-XII, забороняється експлуатація незареєстрованих (неперереєстрованих) транспортних засобів, ідентифікаційні номери складових частин яких не відповідають записам у реєстраційних документах, знищені чи підроблені, без номерного знака або з номерним знаком, що не належить цьому засобу чи не відповідає вимогам стандартів, або з номерними знаками, які закріплені у не встановлених для цього місцях, закриті іншими предметами чи забруднені, що не дозволяє чітко визначити символи номерного знака з відстані 20 метрів, перевернуті чи не освітлені, а також транспортних засобів, що підлягають обов`язковому технічному контролю, але не пройшли його, та у випадках, передбачених законодавством, без чинного на території України поліса обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (страхового сертифіката Зелена картка ).
Експлуатація транспортних засобів також забороняється в разі: порушення вимог щодо їх переобладнання; порушення порядку встановлення і використання спеціальних світлових і звукових сигнальних пристроїв; виявлення технічних несправностей і невідповідності вимогам правил, норм та стандартів, що стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху, а також неукомплектованості відповідно до призначення.
Порядком державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйований на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.1998 №1388 (далі - Порядок №1388), встановлено єдину на території України процедуру державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів (далі - транспортні засоби), оформлення та видачі реєстраційних документів і номерних знаків.
Пунктом 3 Порядку №1388 визначено, що державна реєстрація транспортних засобів проводиться територіальними органами з надання сервісних послуг МВС (далі - сервісні центри МВС) з метою здійснення контролю за відповідністю конструкції та технічного стану транспортних засобів установленим вимогам стандартів, правил і нормативів, дотриманням законодавства, що визначає порядок сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), використанням транспортних засобів в умовах воєнного і надзвичайного стану, а також для ведення їх обліку та запобіганню вчиненню щодо них протиправних дій.
Відповідно до п.8 Порядку № 1388, державна реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів проводиться на підставі заяв власників, поданих особисто або уповноваженим представником, і документів, що посвідчують їх особу, підтверджують повноваження представника (для фізичних осіб - нотаріально посвідчена довіреність), а також правомірність придбання, отримання, ввезення, митного оформлення (далі - правомірність придбання) транспортних засобів, відповідність конструкції транспортних засобів установленим вимогам безпеки дорожнього руху, а також вимогам, які є підставою для внесення змін до реєстраційних документів. Не допускаються до державної реєстрації транспортні засоби з правим розташуванням керма (за винятком транспортних засобів, які були зареєстровані в підрозділах Державтоінспекції до набрання чинності Законом України "Про дорожній рух").
Згідно з вимогами п.10 Порядку №1388, державна реєстрація транспортних засобів, що перебували в експлуатації та ввезені на митну територію України, проводиться за умови відповідності конструкції і технічного стану даної марки (моделі) транспортних засобів та їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, обов`язковим вимогам правил, нормативів і стандартів України, що підтверджується сертифікатом відповідності або свідоцтвом про визнання іноземного сертифіката, копію яких власники подають до сервісного центру МВС.
Пунктом 15 Порядку №1388, зокрема, визначено, що під час проведення державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку транспортні засоби (крім випадків реєстрації нових транспортних засобів, перереєстрації транспортних засобів у зв`язку із зміною найменування та адреси юридичних осіб, прізвища, імені чи по батькові, місця проживання фізичних осіб, які є власниками транспортних засобів, вибракування їх у цілому) підлягають огляду фахівцями експертної служби МВС з метою звірення ідентифікаційних номерів їх складових частин з номерами, зазначеними в поданих власником для реєстрації документах. За результатами огляду в документах, які подаються для державної реєстрації, робиться відповідна відмітка або складається акт огляду. Експертне дослідження транспортного засобу і реєстраційних документів на транспортний засіб (інших документів, які є підставою для реєстрації транспортного засобу) проводиться за заявою власника з метою визначення справжності ідентифікаційних номерів транспортного засобу і реєстраційних документів.
Відповідно до абз.1-3 п.40 Порядку №1388, зняття з обліку транспортних засобів проводиться після їх огляду в сервісному центрі МВС на підставі заяви власника, документа, що посвідчує особу, виконавчого напису нотаріуса, постанови державного виконавця або рішення суду.
Дозволяється проводити огляд транспортних засобів, які знімаються з обліку, за їх місцезнаходженням з дотриманням вимог пункту 15 цього Порядку. Такий огляд оформляється фахівцем експертної служби МВС відповідним актом, засвідчується його підписом та скріплюється печаткою адміністратора сервісного центру МВС.
У разі встановлення факту знищення, фальсифікації або підроблення ідентифікаційних номерів складових частин транспортних засобів, виявлення транспортних засобів, зареєстрованих (перереєстрованих), знятих з обліку в уповноважених органах МВС, у тому числі тимчасово, за фіктивними чи підробленими документами або таких, що розшукуються правоохоронними органами України у зв`язку з незаконним заволодінням, уповноважені особи сервісних центрів МВС оформляють в установленому порядку необхідні документи, скасовують державну реєстрацію (перереєстрацію), зняття з обліку транспортних засобів і передають усі відповідні документи та за наявності транспортні засоби до відповідного органу досудового розслідування. Якщо виявлено факт підроблення митних документів, їх ксерокопії з необхідним поясненням надсилаються до органів доходів і зборів, у зоні діяльності яких проживають особи, за якими зареєстровані відповідні транспортні засоби.
Отже, вказаною нормою чітко визначено, що скасування державної реєстрації транспортного засобу можливе у разі подання заяви власника або виявлення працівниками сервісного центру МВС під час огляду транспортного засобу, який проводиться на підставі заяви власника, факту фіктивності чи підробки документів, за якими проводилася реєстрація.
Аналіз норм діючого законодавства вказує на те, що факт фіктивності чи підробки документів, за якими проводилися реєстрації транспортних засобів може бути встановлений слідчим під час здійснення досудового розслідування кримінального провадження. Підставою для скасування державної реєстрації може бути судове рішення (вирок суду) за результатом розгляду кримінального провадження, яким буде встановлений факт підробки (фіктивності) документів, на підставі яких були зареєстровані автомобілі.
Суд враховує, що як на момент скасування державної реєстрації транспортного засобу позивача, так і на час судового розгляду справи, відсутнє судове рішення, яким встановлено факт підробки (фіктивності) документів, що були підставою для проведення державної реєстрації автомобіля марки "BMW", модель Х5, кузов № НОМЕР_1 , зокрема, сертифіката про відповідність конструкції автомобіля вимогам безпеки дорожнього руху, що підтверджує необґрунтованість та передчасність дій та рішення відповідача.
Крім того, суд зауважує, що під час вчинення дій з реєстрації вказаного автомобіля, у разі наявності сумніву щодо поданих документів, відповідач не був позбавлений можливості здійснити перевірку дотримання порядку видачі сертифіката відповідності.
Судом також встановлено, що відповідачем скасовано державну реєстрацію автомобіля з посиланням на п.10 Порядку №1388, яким передбачено вимоги для первинної державної реєстрації транспортних засобів що перебували в експлуатації та ввезені на митну територію України. При цьому, посилання на п.40 Порядку № 1388, котрим передбачено підстави для скасування державної реєстрації транспортних засобів, у рішенні відповідача відсутнє.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 1 статті 2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до ч.2 ст.2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень суб`єктів владних повноважень, суди перевіряють, зокрема, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).
За наведених обставин, рішення відповідача у формі висновку від 05.12.2017 щодо скасування державної реєстрації транспортного засобу позивача, не відповідає визначеним нормам Порядку №1388, що дають підстави для скасування такої державної реєстрації, а тому є протиправним.
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що відповідач не довів правомірності свого рішення, в той час як позивачем позовні вимоги підтверджені належними та допустимими доказами, тому позов належить задовольнити.
Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
У силу вимог ч.1 ст.132 КАС України, до судових витрат належить, зокрема, судовий збір.
Судом встановлено, що за подання адміністративного позову ОСОБА_1 згідно з квитанцією від 12.12.2019 №0.0.1550613964.1 сплачено судовий збір у сумі 768,40грн (а.с.4).
Враховуючи те, що позовні вимоги задоволено повністю, сплачений судовий збір у зазначеній сумі належить стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Позовні вимоги ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_3 ) до Регіонального сервісного центру МВС в Рівненській області (вул.Вербова, 39, м.Рівне, 33024, код ЄДРПОУ 40112275) про визнання протиправним та скасування висновку, зобов`язання вчинення певних дій задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати висновок Регіонального сервісного центру МВС в Рівненській області про проведену перевірку від 5 грудня 2017 року в частині скасування всіх реєстраційних операцій щодо транспортного засобу марки "BMW", модель "Х5", кузов № НОМЕР_1 .
Зобов`язати Регіональний сервісний центр МВС в Рівненській області поновити державну реєстрацію транспортного засобу марки "BMW", модель "Х5", кузов № НОМЕР_1 , який належить ОСОБА_1 .
Стягнути на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_3 ) за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, Регіонального сервісного центру МВС в Рівненській області (код ЄДРПОУ 40112275), судові витрати зі сплати судового збору у сумі 768,40грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або справу розглянуто в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 21 лютого 2020 року.
Суддя Дудар О.М.
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.02.2020 |
Оприлюднено | 16.03.2020 |
Номер документу | 88203901 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Дудар О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні