Справа № 583/1987/19
2/583/38/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 березня 2020 року м. Охтирка Сумської області
Охтирський міськрайонний суд Сумської області в складі:
головуючого - судді КОВАЛЬОВОЇ О.О.
за участю секретаря АРТЕМЕНКО О.С.
представника позивача ШЕВЧЕНКА Р.В., представника третьої особи СИЗОНЕНКА В.М., з фіксацією розгляду справи технічним комплексом Акорд , розглянувши у відкритому судовому засіданні у спрощеному провадженні в залі суду в м. Охтирка Сумської області цивільну справу за позовом
Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку ЛЮКС-49 до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області, Відділу у Охтирському районі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області, ОСОБА_1 , третя особа: Охтирська міська рада Сумської області
про скасування державної реєстрації земельної ділянки,-
встановив:
13.05.2019 року до суду звернувся представник позивача із зазначеним позовом. Свої вимоги мотивував тим, що будинок за адресою: АДРЕСА_1 переданий на баланс об`єднання співвласників багатоквартирного будинку ЛЮКС-49 , згідно рішення 56 сесії 6 скликання Охтирської міської ради від 27 червня 2014 року та акту приймання -передачі. 18.04.2014 року проведено державну реєстрацію статуту юридичної особи об`єднання співвласників багатоквартирного будинку ЛЮКС-49 , головою якого обрано ОСОБА_2 .
Рішенням Охтирської міської ради від 29.07.2014 року об`єднанню співвласників ЛЮКС-49 було надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для розміщення та обслуговування багатоквартирного житлового будинку по АДРЕСА_1 , однак, в ході підготовки документів з`ясувалося, що земельну ділянку площею 0,0069 га., яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 було зареєстровано у Державному земельному кадастрі за ОСОБА_3 , земельній ділянці присвоєно кадастровий номер 5910200000:08:010:0047.
Позивач вважав, що першочергове право на оформлення земельної ділянки мають саме мешканці багатоквартирного будинку розташованого за адресою: АДРЕСА_1 . Просив суд врахувати, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва індивідуального гаражу по АДРЕСА_1 , який оформлено ОСОБА_3 виготовлено з порушенням діючого законодавства, а висновок про погодження вказаного проекту землеустрою зроблено без урахування всіх обставин та є незаконним. Крім цього, безпідставне присвоєння кадастрового номеру зазначеній земельній ділянці та поштової адреси порушує першочергове право мешканців багатоквартирного будинку на оформлення ними права на зазначену земельну ділянку. В 2015 році ОСББ ЛЮКС-49 звернулося до Управління Держгеокадастру в Охтирському районі Сумської області, державного кадастрового реєстратора та Центру надання адміністративних послуг Охтирської міської ради Сумської області із заявою про скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 5910200000:08:010:0047 та отримало відповідь про те, що вирішення даного питання не входить до компетенції зазначених вище органів. Разом з тим, позивачу стало відомо, що згідно Акту обстеження земельної ділянки від 01.10.2015 року висновок відділу архітектури та містобудування Охтирської міської ради щодо можливості використання земельної ділянки для будівництва індивідуального гаражу не відповідає положенням нормативних документів щодо протипожежних розривів та відстаней. Крім того, ОСОБА_4 , протягом року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки, з власної вини не зареєструвала своє речове право на неї, що, на переконання позивача, є достатньою підставою для скасування державної реєстрації земельної ділянки.
Посилаючись на викладене представник позивача просив визнати незаконним висновок про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва індивідуального гаражу ОСОБА_5 по АДРЕСА_1 від 26.09.2014 року №19 28-02-2519/2-14, виданий Управлінням Держземагентства в Охтирському районі Сумської області; скасувати запис у Поземельній книзі, виключивши з Державного земельного кадастру відомості про формування земельної ділянки і скасувати державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 5910200000:08:010:0047 площею 0,0069 га, зареєстровану в Державному земельному кадастрі за адресою: АДРЕСА_1 з цільовим призначенням - для будівництва індивідуального гаражу, зареєстрованої 29.09.2014 року в Державному земельному кадастрі на підставі Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачі її ОСОБА_5
21.06.2019 року від Головного управління Держгеокадастру у Сумській областінадійшов відзив на позовну заяву \а.с.101-102\, за яким Головне Управління позовні вимоги не визнало у повному обсязі, зазначаючи, що позовна вимога щодо визнання незаконним висновку Управління Держземагентства в Охтирському районі від 26.09.2014 року № 19 28-0.2- 2519/2-14 про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва індивідуального гаражу є необґрунтованою, оскільки підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації. Управлінням Держземагентства в Охтирському районі під час перевірки проекту землеустрою на відповідність чинному законодавству не було встановлено підстав для відмови у його погодженні, отже, проект землеустрою на земельну ділянку загальною площею 0,0069 га для будівництва індивідуального гаражу по АДРЕСА_1 за рахунок земель запасу та земель, не наданих у тимчасове користування - землі господарського призначення, ОСОБА_5 було погоджено з наданням відповідного висновку.
Стосовно скасування запису у Поземельній книзі Головне управління зазначило, що вирішення даного питання не належить до його компетенції, оскільки відомості в Поземельну книгу вносяться після надходження з органів реєстру повідомлення про зареєстровані (припинені) речові права у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, в тому числі і за рішенням суду. Згідно п.113, п.130 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого Постановою КМУ від 17.10.2012 року зазначено, що відомості (зміни до них) про нового власника, користувача земельної ділянки, відповідно до даних про зареєстровані речові права у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, вносяться до Поземельної книги Державним кадастровим реєстратором відповідно до п.113 цього Порядку, за яким Державний кадастровий реєстратор, після отримання від органу державної реєстрації прав інформації в порядку інформаційного обміну, протягом двох робочих днів з моменту її отримання вносить інформацію про власника, користувачів земельної ділянки, відповідно до даних про зареєстровані речові права у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно до Поземельної книги в електронній (цифровій) та паперовій формі. Отже, після скасування права на землю органами реєстрації речових прав, державний кадастровий реєстратор отримує в порядку інформаційного обміну інформацію про скасування права, відповідно до чого і вносить зміни до Поземельної книги. На даний час Держгеокадастр та його територіальні органи здійснюють державну реєстрацію земельних ділянок, а не прав на них.
19.02.2020 року від відділу в Охтирському районі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області надійшов відзив на позовну заяву аналогічного змісту, представник відділу просив провести розгляд справи без його участі та відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
У відзиві на позовну заяву, що надійшов 26.06.2019 року \а.с. 105-108\ від ОСОБА_6 , остання просила відмовити у задоволенні вимог позивача з підстав їх необґрунтованості, зазначила, що з метою набуття права власності на земельну ділянку із земель комунальної власності вона, у порядку ст. 118 Земельного кодексу України, 26.09.2014 року отримала висновок Управління Держземагентства в Охтирському районі Сумської області про погодження проекту землеустрою щодо відведення їй земельної ділянки для будівництва індивідуального гаражу, в зв`язку з чим 29.09.2014 року земельна ділянка по АДРЕСА_1 зареєстрована в базі кадастру та їй присвоєно кадастровий номер 5910200000:08:010:0047, хоча право власності на вказану земельну ділянку, на даний час, за нею не зареєстроване. Причиною тому є не затвердження Охтирською міською радою проекту землеустрою. Крім того, відповідачка вважала, що позивач не є землекористувачем спірної земельної ділянки, оскільки на прибудинкову територію, де розташований багатоквартирний житловий будинок АДРЕСА_1 відсутня землевпорядна та містобудівна документація, а тому, в даному випадку, відсутнє будь-яке порушення прав позивача.
Представник позивача в судовому засіданні заявлені вимоги підтримав, просив їх задовольнити в повному обсязі, пояснив, що дії відповідачів, на його думку, перешкоджають ОСББ ЛЮКС-49 звернутися до Охтирської міської ради за отриманням дозволу на розробку технічної документації та оформленням права користування земельною ділянкою по АДРЕСА_1 , кадастровий номер якої 5910200000:08:010:0047, яка зареєстрована, але не передана ОСОБА_5 . Охтирською міською радою. Спірна земельна ділянка прилегла до багатоквартирного житлового будинку АДРЕСА_1 , загороджена парканом і фактично використовується ОСББ.
Представник Охтирської міської ради СИЗОНЕНКО В.М. в судовому засіданні не заперечував проти позовних вимог.
Інші учасники судового розгляду до суду не прибули, будучи сповіщеними про дату, час та місце судового розгляду, подали заяви про розгляд справи без їх участі.
Суд, проаналізувавши матеріали справи, вислухавши пояснення учасників судового розгляду, дослідивши письмові докази, встановив наступні фактичні обставини:
Судом встановлено, що між сторонами виникли спірні правовідносини у сфері землекористування.
18.04.2014 року за № 16301020000001446 державним реєстратором проведена державна реєстрацію статуту юридичної особи - об`єднання співвласників багатоквартирного будинку ЛЮКС-49 , головою якої є ОСОБА_7 /а.с.12/.
Рішенням Охтирської міської ради № 1156 МР від 29.07.2014 року об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку ЛЮБКС- 49 наданий дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для розміщення та обслуговування багатоквартирного житлового будинку по АДРЕСА_1 /а.с.41/.
З матеріалів справи також вбачається, що 26.12.2013 року ОСОБА_4 звернулася до Охтирської міської ради із заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 0,01 га. для будівництва індивідуального гаражу за рахунок земель громадської та житлової забудови, розташованої по АДРЕСА_1 ; заява була зареєстрована за № 1899/1.1-07 /а.с.90/.
13.02.2014 року ОСОБА_4 замовила в ТОВ ЗЕМ-ЦЕНТР проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва індивідуального гаражу площею 0,01 га. за адресою: АДРЕСА_1 (а.с. 89 на звороті).
14.02.2014 року позивач надала письмове повідомлення до Охтирської міської ради про замовлення нею проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, орієнтовною площею 0,0100 га., для будівництва індивідуального гаражу, за рахунок земель громадської та житлової забудови, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 (а.с. 90 на звороті).
Розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки громадянці ОСОБА_5 26.09.2014 року погоджено Управлінням Держземагентства в Охтирському районі Сумської області (а.с. 98 на звороті) та відділом архітектури та містобудування Охтирської міської ради як такий, що відповідає нормам Закону України Про землеустрій (а.с. 99).
29.09.2014 року земельна ділянка площею 0,0069 га для будівництва індивідуального гаражу (землі житлової та громадської забудови), розташована по АДРЕСА_1 , зареєстрована у Державному земельному кадастрі та визначено кадастровий номер 5910200000:08:010:0047, про що свідчить Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку за № НВ 5901440632014, сформований 29.09.2014 року державним кадастровим реєстратором ВОЛОБУЄВОЮ О.М. Управління Держземагентства в Охтирському районі Сумської області /а.с.84/.
Судом встановлено, що рішенням Охтирської міської ради за № 1263 МР від 30.10.2014 року ОСОБА_5 відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у приватну власність площею 0,0069 га для будівництва індивідуального гаражу (землі житлової та громадської забудови), яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер якої 5910200000:08:010:0047 /а.с.37/.
З листа Управління Держземагентства в Охтирському районі Сумської області за № 29-28-0.3-343/2-15 від 25.02.2015, вбачається, що ОСОБА_8 , яка є головою ОСББ ЛЮКС-49 , може виготовити технічну документацію із землеустрою на земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_1 , але без урахуванням вже зареєстрованої за ОСОБА_3 земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 /а.с.36/.
14.09.2015 року ОСОБА_8 направила заяву про скасування державної реєстрації земельної ділянки на адресу Управління Держгеокадастру в Охтирському районі Сумської області за змістом якої просила провести скасування реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 5910200000:08:010:0047, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , у зв`язку з відмовою в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачі ОСОБА_5 у приватну власність земельної ділянки площею 0,0069 га для будівництва індивідуального гаражу і не оформленням протягом року речового права на вказану земельну ділянку у відповідності до Закону України Про Державний земельний кадастр /а.с.32-33/.
Листом Управління Держгеокадастру в Охтирському районі Сумської області від 15.09.2015 року за № 31-28-0.1-1696/2-15 роз`яснено, що скасування державної реєстрації земельної ділянки Державним кадастровим реєстратором не здійснюється.
Такого ж змісту відповідь голові ОСББ ЛЮКС-49 ОСОБА_9 надано і з Центру надання адміністративних послуг за вих.№ 148 від 05.11.2015 року /а.с.27,28,31/.
У зв`язку з необхідністю перевірки наявності межових знаків на земельній ділянці, 01.10.2015 року комісією у складі: депутата міської ради, заступника міського голови, начальника відділу архітектури та містобудування УЖКГ, головного архітектора, начальника відділу земельних відносин, головного спеціаліста, юрисконсульта відділу земельних відносин, у присутності представника ОСББ ЛЮКС-49 ОСОБА_10 проведено обстеження земельної ділянки площею 0,0069 га, яка знаходиться по АДРЕСА_1 .
За результатами обстеження земельної ділянки складено відповідний акт № 5 від 01.10.2015 року, за яким встановлено, що земельна ділянка вільна від забудови; межові знаки відсутні; межі земельної ділянки не виділені в натурі (на місцевості); за умови будівництва індивідуального гаражу не будуть дотримані відстані від будинку в межах 6-15 м, згідно зі схемою розташування земельної ділянки /а.с.29-30/.
Вирішуючи спір між сторонами, суд виходив з приписів статті 14 Конституції України, за якими земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За приписами ч.ч. 1, 2, 3 ст. 116 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Відповідно до ч.6 ст. 118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
За ч. 7 ст. 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
Оформлення права власності чи права постійного користування на прибудинкову територію здійснюється на загальних підставах та у порядку, визначеному земельним законодавством.
Відповідно до ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, пава та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором, що слідує зі змісту ст. 5 ЦПК України.
Судом з достатньою повнотою встановлено і це визнали в судовому засіданні представник позивача та представник Охтирської міської ради, що спірна земельна ділянка знаходиться у комунальній власності територіальної громади міста Охтирка, ні за позивачем, ні за відповідачкою не оформлена у встановленому законом порядку, право власності, право постійного користування чи право оренди земельної ділянки по АДРЕСА_1 , на самій земельній ділянці відсутні будь-які забудови, що підтверджується матеріалам справи.
Судом встановлено, що співвласники багатоквартирного житлового будинку, розташованого по АДРЕСА_1 , не скористалися правом звернення із заявою до Охтирської міської ради про надання у власність чи користування, у тому числі, дозволу на розроблення документації із землеустрою спірної земельної ділянки, виготовлення земельної документації та проведення реєстрації земельної ділянки в Державному реєстрі, а тому твердження про порушення їх прав з боку відповідачів є безпідставним.
Вимогами частини першої статті 81 ЦПК України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Встановлені у справі фактичні обставини свідчать про те, що позовні вимоги не знайшли підтвердження належними і допустимими доказами, перевіреними в судовому засіданні і оціненими в сукупності, а тому суд дійшов висновку, що позов задоволенню не підлягає.
Доводів та доказів, які б спростували встановлені у справі фактичні обставини та висновки суду сторони не надали.
Відповідно до ст. 141 ЦПК України понесені позивачем судові витрати відшкодуванню не підлягають.
Керуючись ст.ст. 10, 12, 13, 76-89, 141, 264, 265, 268, 273,354 ЦПК України, суд -
ухвалив:
В задоволенні позовних вимог Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку ЛЮКС-49 до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області, Відділу у Охтирському районі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області, ОСОБА_1 , третя особа: Охтирська міська рада Сумської області про скасування державної реєстрації земельної ділянки - відмовити.
Рішення суду може бути оскаржене безпосередньо до Сумського апеляційного суду через Охтирський міськрайонний суд Сумської області шляхом подачі апеляційної скарги в тридцятиденний строк з дня проголошення рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Охтирського міськрайонного суду
Сумської області О.О. КОВАЛЬОВА
Повний текст рішення виготовлений 16.03.2020 року
Суд | Охтирський міськрайонний суд Сумської області |
Дата ухвалення рішення | 11.03.2020 |
Оприлюднено | 17.03.2020 |
Номер документу | 88227669 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Охтирський міськрайонний суд Сумської області
Ковальова О. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні