Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
16 березня 2020 р. № 520/14529/19
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Мороко А.С.,
за участю секретаря судового засідання - Рубіної Я.О.,
представника позивача - Токаря А.І.,
представника відповідача - Котляренко Н.В.,
розглянувши в порядку спрощеного провадження у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду у м. Харкові адміністративну справу № 520/14529/19 за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області до Станичненського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Станичненської сільської ради Нововодолазького району Харківської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду, -
В С Т А Н О В И В :
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, експлуатацію будівель Станичненського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Станичненської сільської ради Нововодолазького району Харківської області, за адресою: Харківська обл., Нововодолазький район, с. Станичне, вул. Шкільна, буд. 3 зупинити повністю шляхом їх знеструмлення з опечатуванням пристроїв відключення джерел електропостачання, у зв`язку з чим зобов`язати керівництво Станичненського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Станичненської сільської ради Нововодолазького району Харківської області негайно припинити використання цих будівель з метою проведення будь якої діяльності, не пов`язаної з усуненням порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
В обґрунтування позовних позивач зазначив, що за наслідками проведеної перевірки виявлено, що відповідачем порушено вимоги законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють реальну загрозу здоров`ю людей, у зв`язку з чим, позов підлягає задоволенню в повному обсязі.
Представник позивача в судове засідання прибув, просив задовольнити позовні вимоги.
Представник відповідача в судове засідання прибув, просив відмовити в задоволенні позову, оскільки Станичненським дошкільним навчальним закладом (ясла-садок) Станичненської сільської ради Нововодолазького району Харківської області більшість порушень, встановлені перевіряючими, усунуто.
Дослідивши матеріали справи та оцінивши докази, суд встановив наступне.
Працівниками Нововодолазького районного відділу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області в період з 20.12.2019 по 21.12.2019 проведена позапланова перевірка додержання (виконання) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки на території та будівлях Станичненського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Станичненської сільської ради Нововодолазького району Харківської області за адресою: Харківська обл., Нововодолазький район, с. Станичнне, вул. Шкільна, буд. 3.
За результатами проведеної перевірки посадовими особами Нововодолазького районного відділу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області складено акт № 264 від 21.12.2019, яким встановлено наступні порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, зокрема:
- приміщення об`єкту не обладнано системою протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" (підтверджується відсутністю наданої документації);
- захист будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів не виконано у відповідності до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавко захисту будівель в споруд" (підтверджується відсутністю наданої документації);
- дерев`яні конструкції горищних покриттів (крокви, лати) приміщення дитячого начального закладу не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (підтверджується відсутністю наданої документації);
- не надано відомості щодо пожежної небезпеки на матеріал, яким облицьовано стелю при вході до будівлі (підтверджується відсутністю наданої документації);
- об`єкт в повному обсязі не укомплектовано первинними засобами пожежегасіння згідно з Правилами експлуатації та типові норми належності вогнегасників (підтверджується відсутністю наданої документації);
- не виконано замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замкнення (підтверджується відсутністю наданої документації);
- не забезпечено комплектування пожежного щита засобами пожежогасіння: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., протипожежне покривало - 1 шт., багор або лом - та гак - 2 шт., лопата - 2 шт., сокири - 2 шт. (підтверджується відсутністю наданої документації);
- не забезпечено заклад зовнішнім водопостачанням згідно з вимогами будівельних норм (ДБН В.2.5-74:2013 "Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування") (підтверджується відсутністю наданої документації);
- допускається користування пошкодженою розеткою в кабінеті релаксійної (підтверджується фото);
- допускається улаштування у сходових клітках приміщень будь - якого призначення (підтверджується фото);
- допускається підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи в приміщенні туалету на другому поверсі, підсобних приміщеннях на другому поверсі ( (підтверджується фото);
- у спальних приміщеннях на першому та другому поверхах, коридорі другого поверху, релаксійній килими не прикріплено до підлоги (підтверджується фото);
- не демонтовано на шляхах евакуації виступ, який перешкоджає вільній евакуації людей на евакуаційному виході із кухні (підтверджується фото);
- сходові клітки, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечено евакуаційним освітленням (підтверджується фото);
- не документовано на сходовій клітці горючі матеріали та допускається розвішування у сходових клітках на стінах дзеркала, стенди, панно, інші горючі матеріали;
- в приміщенні туалету на другому поверсі з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не виконати за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (підтверджується фото);
- не надано акт схованих робіт стосовно прихованого прокладання проводів (кабелів) ізольованих від горючих основ (конструкцій) суцільним шаром негорючого матеріалу в коридорі при вході до будівлі (підтверджується фото);
- двері на шляхах евакуації не встановлено таким чином, щоб вони відчинялися в напрямку виходу з будівлі (підтверджується фото);
Працівниками Нововодолазького районного відділу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області повторно проведена позапланова перевірка додержання (виконання) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки на території та будівлях Станичненського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Станичненської сільської ради Нововодолазького району Харківської області за адресою: Харківська обл., Нововодолазький район, с. Станичнне, вул. Шкільна, буд. 3, за результатами якої складено акт № 36 від 05.03.2020.
Вказаним актом встановлено порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей,які на час проведення перевірки відповідачем не усунуто:
- приміщення об`єкту не обладнано системою протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" (підтверджується відсутністю наданої документації);
- захист будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів не виконано у відповідності до вимог EN 62305-1:2011, EN 62305-2:2011 EN 62305-3:2011, EN 62305-4:2011 (підтверджується відсутністю наданої документації);
- не надано відомості щодо пожежної небезпеки на матеріал, яким облицьовано стелю при вході до будівлі (підтверджується відсутністю наданої документації);
- не проведено ідентифікацію потенційно - небезпечного об`єкта (підтверджується відсутністю наданої документації);
- керівник закладу не здійснює контролю за дотриманням установленого протипожежного режиму (підтверджується фото);
- сходові клітки, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечено евакуаційним освітленням (підтверджується фото);
- не демонтовано на сходовій клітці горючі матеріали та допускається розвішування у сходових клітках на стінах горючих матеріалів (підтверджується фото);
- не надано акт схованих робіт стосовно прихованого прокладання проводів (кабелів) ізольованих від горючих основ (конструкцій) суцільним шаром негорючого матеріалу в коридорі при вході до будівлі (підтверджується фото);
- двері на шляхах евакуації не встановлено таким чином, щоб вони відчинялися в напрямку виходу з будівлі (підтверджується фото);
Щодо правового регулювання спірних правовідносин, суд вказує наступне.
Відповідно до Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, яке затверджене Указом Президента України від 16 січня 2013 року № 20/2013, Державна служба України з надзвичайних ситуацій (далі - ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади та здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб.
Державна служба з надзвичайних ситуацій України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).
Постановою Кабінету Міністрів України від 21 січня 2013 року № 33 "Про утворення територіальних органів Державної служби з надзвичайних ситуацій та визнання такими, що втратили чинність, деяких Постанов Кабінету Міністрів України» , утворені як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної служби з надзвичайних ситуацій, яким є Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області.
Головне управління є територіальним органом виконавчої влади з питань забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, рятувальних справах та гасіннях пожеж, профілактики травматизму невиробничого характеру, та діє на підставі Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області.
Головне управління, згідно з покладеними на нього завданнями на відповідній території, здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки і цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, іншими суб`єктами господарювання, а також громадянами України, іноземцями та особами без громадянства; здійснює інші повноваження, визначені законами України та покладені на ДСНС України Президентом України.
Пунктом 3 Типового положення про територіальні органи міністерства та іншого центрального органу виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 травня 2011 року № 563, визначено, що завданням територіальних органів є реалізація повноважень міністерства та іншого центрального органу виконавчої влади на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно з частиною четвертою статті 4 вказаного Закону виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб та форми здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.
Відповідно до ч. 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Відповідно до ч.1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема, звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Згідно з частиною другою статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Пунктами 1, 2 частини першої статті 70 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення.
Згідно з ч.2 цієї статті повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Аналіз викладених правових норм дає підстави для висновку, що застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств можливе лише за рішенням адміністративного суду, прийнятим за зверненням центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки. Такі заходи можуть бути застосовані на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
В судовому засіданні представник відповідача зазначив, що на усунення порушення стосовно не обладнання приміщення системою протипожежного захисту Станичненський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) Станичненської сільської ради Нововодолазького району Харківської області звернувся із відповідним клопотанням до Станичненської сільської ради щодо виділення коштів з бюджету сільської ради на обладнання дошкільного закладу системою протипожежного захисту. Листом № 132 від 19.02.2020 Станичненською сільською радою повідомлено, що лист з сільського бюджету передбачено додаткове фінансування в сумі 90 тис. грн для усунення порушень, викладених в приписі Нововодолазького районного відділу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області № 249 від 21.12.2019. Також, представник відповідача вказав, що Станичненським дошкільним навчальним закладом (ясла - садок) Станичненської сільської ради Нововодолазького району Харківської області готується укладання договорів на усунення порушень з приводу обладнання приміщення системою блискаво захисту. Щодо проведення ідентифікації потенційно - небезпечного об`єкта, представник відповідача зазначив вказане порушення усунуто, оскільки укладено відповідний договір № 2/2020 від 04.02.2020, який буде фактично виконано до 31.12.2020. Стосовно того, що двері на шляхах евакуації встановлені в напрямку виходу з будівлі, представник вважає таке порушення виправленим, оскільки проводяться роботи по перебудові дверей.
Поряд з цим, суд зазначає, що вказані вище доводи представника відповідача та надані до суду докази не свідчать про усунення зафіксованих порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей при проведенні повторної перевірки відповідача.
У контексті спірних правовідносин, загрозу життю та здоров`ю людей створюють такі порушення суб`єктом господарювання вимог законодавства, які можуть призвести до виникнення пожежі як неконтрольованого процесу знищування або пошкодження вогнем майна, під час якого виникають чинники, небезпечні для істот та навколишнього природного середовища (пункт 32 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України).
Саме такі порушення вимагають вжиття заходів реагування адміністративним судом у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень.
Суд зауважує, що не усунуті відповідачем порушення створюють безпосередній ризик для виникнення і розвитку пожеж на території Станичненського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Станичненської сільської ради Нововодолазького району Харківської області та може призвести до реальної загрози життю та здоров`ю людей.
Враховуючи викладене, суд приходить до висновку про наявність підстав для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду до відповідача.
Згідно положень ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частин 1 та 3 статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України, суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Звернення до адміністративного суду для захисту прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується.
Згідно положень статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Таким чином, вимоги позивача підлягають задоволенню.
Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295-296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
В И Р І Ш И В :
Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області (місцезнаходження: вул. Шевченка, буд. 8, м. Харків, 61013, ідентифікаційний код: 38631015) до Станичненського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Станичненської сільської ради Нововодолазького району Харківської області (місцезнаходження: вул. Шкільна, буд. 3, с. Станичне, Нововодолазький район, Харківська область, 63232, ідентифікаційний код - 35617396) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду - задовольнити в повному обсязі.
До повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, експлуатацію будівель Станичненського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Станичненської сільської ради Нововодолазького району Харківської області, за адресою: Харківська обл., Нововодолазький район, с. Станичне, вул. Шкільна, буд. 3 зупинити повністю шляхом їх знеструмлення з опечатуванням пристроїв відключення джерел електропостачання, у зв`язку з чим зобов`язати керівництво Станичненського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Станичненської сільської ради Нововодолазького району Харківської області негайно припинити використання цих будівель з метою проведення будь якої діяльності, не пов`язаної з усуненням порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Обов`язок щодо забезпечення виконання рішення суду в частині здійснення державного нагляду (контролю) за усуненням порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, покласти на Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення виготовлено 19 березня 2020 року.
Суддя А.С. Мороко
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.03.2020 |
Оприлюднено | 20.03.2020 |
Номер документу | 88297477 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні