Справа № 420/8089/19
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 березня 2020 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Вовченко O.A.,
секретар судового засідання Іщенко С.О.,
за участю:
представника позивача - Романенка О.Л. (за довіреністю),
представника відповідача - Осадчої Н.В. (згідно ордеру),
представника третьої особи - Горюхіної А.А. (за дорученням),
розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за позовом Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Біляївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 Біляївської міської ради Одеської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача управління освіти Біляївської міської ради про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),-
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду 27 грудня 2019 року надійшов позов Головного управління Державної служби Украйни з надзвичайних ситуацій в Одеській області, в якому позивач просить суд застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Біляївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 Біляївської міської ради Одеської області:
- у спосіб: у вигляді повного зупинення експлуатації будівель Біляївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 Біляївської міської ради Одеської області, які розташовані за адресою: 67601, Одеська область, м. Біляївка, вул. Садова, 13;
- у порядок: шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій будівель Біляївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 Біляївської міської ради Одеської області від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків наданих в акті перевірки №173 від 16.12.2019 р., до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки № 173 від 16.12.2019 р. за номерами: 1-21.
Ухвалою від 28 грудня 2019 року судом на підставі положень ч.1 ст.169 КАС України даний адміністративний позов залишено без руху та надано п`ятиденний термін на усунення недоліків позовної заяви з моменту отримання копії ухвали.
14 січня 2020 року ухвалою суду прийнято до розгляду позовну заяву Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, відкрито провадження у даній справі та ухвалено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 13-16 грудня 2019 року здійснено позапланову перевірку Біляївської ЗОШ №3 I-III ст., яка розташована за адресою: 67601, Одеська обл., м.Біляївка, вул.Садова, 13, під час якої перевірено: будівлі, споруди, приміщення, територію з метою перевірки додержання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено акт №173 від 16.12.2019 р. Актом №173 встановлені порушення приписів Кодексу цивільного захисту України №5403-VI, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697 та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки. Порушення за номерами 1-21 є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу житло та здоров`ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей. Будь-яких скарг під час проведення позапланового заходу, чи заперечень на акт №173, який 16.12.2019 вручено директору Біляївської ЗОШ №3 І-ІІІ ст. ОСОБА_1 не надходило. Подальша експлуатація Біляївської ЗОШ №3 І-ІІІ ст. з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей. Не усунення виявлених перевіркою порушень прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей.
29 січня 2020 року до суду від відповідача за вх.№4051/20 надійшов відзив на позов (а.с.64-70), у якому відповідач, не заперечуючи факт порушень вимог законодавства у сфері та пожежної безпеки, вказаних в акті перевірки від 16.12.2019 №173, Біляївська загальноосвітня школа І-Ш ступенів №3 Біляївської міської ради Одеської області, зазначає, що на теперішній час значна частина з цих порушень усунута та здійснюються заходи по усуненню решти порушень. Вказує, що застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівель відповідача є недоцільним.
Ухвалою суду від 03 лютого 2020 року заяву відповідача залишено без задоволення. Розгляд справи визначено проводити за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.
05 березня 2020 року ухвалою суду залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача управління освіти Біляївської міської ради.
У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити.
Представники відповідача та третьої особи щодо задоволення позовних вимог заперечували.
Вивчивши матеріали справи, дослідивши обставини та факти, якими обґрунтовуються позовні вимоги, перевіривши їх доказами, суд вважає, що адміністративний позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Біляївська загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів № 3 Біляївської міської ради Одеської області (код ЄДРПОУ 34203851) зареєстрована 08.02.2006 року як юридична особа, керівник закладу Тьосса Ольга Анатоліївна, що підтверджується інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Відповідно до п.1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 р. № 1052 (далі - Положення), Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
Відповідно пп.39 п.4 Положення, ДСНС відповідно до покладених на неї завдань організовує і здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями, іншими державними органами та органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання.
Згідно з п.7 Положення, ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Відповідно до пп.27 п.4 Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області (далі - ГУ ДСНС України в Одеській області) затвердженого наказом ДСНС №3 від 04.02.2013 року ГУ ДСНС України в Одеській області відповідно до покладених на нього завдань, на відповідній території організовує і здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та суб`єктами господарювання.
Відповідно до ст. 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Судом встановлено, що головним інспектором Біляївського міськрайонного сектору Головного управління ДСНС України в Одеській області Ференц Миколою Михайловичем, на підставі наказу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області №420 від 11 грудня 2019 року (а.с.10) та посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) №189 від 12 грудня 2019 року (а.с.11) у період з 13.12.2019 року по 16.12.2019 року у присутності директора Біляївської загальноосвітньої школи І - ІІІ ступенів № 3 Біляївської міської ради Одеської області ОСОБА_2 було проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки Біляївської загальноосвітньої школи І - ІІІ ступенів № 3 Біляївської міської ради Одеської області.
За результатами перевірки складено акт №173 від 16 грудня 2019 року (а.с.12-28), яким визначено, що перевіркою встановлено порушення вимог приписів Кодексу цивільного захисту України №5403-VІ, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014 року, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697 та інших чинних нормативно-правових актів, норм і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки.
Так, як зазначено позивачем, порушення, зазначені під №№ 1-21 є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а саме порушення:
1. ст. 20, 55 КЦЗУ Розділ ІІ п. 3 ППБУ - в закладі відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) не встановлено протипожежний режим;
2. ст. 20, 55 КЦЗУ Розділ ІІ п. 8 ППБУ - приміщення не забезпечено з повному обсязі відповідними знаками безпеки. Знаки безпеки, їх кількість, а також місця їх встановлення повинні відповідати ДСТУ ISO 6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір (ISO 6309:1987, IDT) та ГОСТ 12.4.026-76 ССБТ. Цвета, сигнальные и знаки безопасности ;
3. ст. 20, 55 КЦЗУ Розділ ІІ п. 16 ППБУ - посадові особи та працівники не проходять навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 череня 2013 року № 444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях ;
4. ст. 20, 55 КЦЗУ Розділ II п. 20 ППБУ - допускаються до роботи особи, які не пройшли навчання, протипожежного інструктажу і перевірки знань з питань пожежної безпеки;
5. ст. 20, 55 КЦЗУ Розділ II п. 22 ППБУ - під час експлуатації об`єкту знижено рівень пожежної безпеки, встановлений законодавством, яке було чинним на момент початку використання об`єкта. Відсутній протипожежний запас води дій цілей пожежогасіння;
6. ст. 20, 55 КЦЗУ Розділ Ш п. 2.5 ППБУ - дерев`яні елементи будівель не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;
7. ст. 20, 55 КЦЗУ Розділ II п.2.23 ППБУ - допускається зменшення кількістю та розмірів евакуаційних виходів з будівель і приміщень закладу;
8. ст. 20, 55 КЦЗУ Розділ ІІ п. 2.27 ППБУ - не всі двері на шляхах евакуації відчиняються в напрямку виходу з будівель (приміщень);
9. ст. 20, 55 КЦЗУ Розділ ІІ п. 2.37 ППБУ - в будівлях та приміщеннях закладу допускається улаштування на шляхах евакуації порогів та виступів, які перешкоджають вільній евакуації людей;
10. ст. 20, 55 КЦЗУ Розділ IV п.1.1 ППБУ - експлуатація електроустановок не відповідає вимогам ПУЕ, Правил технічної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених наказом Мінпаливенерго України від 25 липня 2006 року № 258, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 25 жовтня 2006 року за № 1143/13017 (у редакції наказу Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 13 лютого 2012 року № 91) (далі - ПТЕ), Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених наказом Держнаглядохоронпраці від 09 січня 1998 року №4, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 10 лютого 1998 року за № 93/2533;
11. ст. 20, 55 КЦЗУ Розділ ІV п. 1.2 ППБУ - не всі електричні машини, апарати, обладнання, електропроводи та кабелі за виконанням та ступенем захисту відповідають класу зони згідно з ПУЕ;
12. ст. 20, 55 КЦЗУ Розділ IV п. 1.6 ППБУ - з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;
13. ст. 20, 55 КЦЗУ Розділ IV п. 1.3 ППБУ - допускається улаштування та експлуатація тимчасових електромереж;
14. ст. 20, 55 КЦЗУ Розділ IV п. 1.16 ППБУ - електрощити не оснащено схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки);
15. ст. 20, 55 КЦЗУ Розділ IV п. 1.20 ППБУ - не проведено замір опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання;
16. ст. 20, 55 КЦЗУ Розділ IV п. 1.21 ППБУ - не виконано захист будівель, споруд від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів відповідно до вимог ДСТУ Б В5.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд ;
17. ст. 20, 55 КЦЗУ Розділ V п. 1.2 ППБУ - будники, приміщення та споруди закладу не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ;
18. ст. 20, 55 КЦЗУ Розділ V п. 3.6 ППБУ - територія підприємств, будинки, споруди, приміщення, технологічні установки не забезпечено первинними засобами пожежогасіння;
19. ст. 20, 55 КЦЗУ Розділ V п. 3.8 ППБУ - не визначено необхідну кількість первинних засобів пожежогасіння відповідальною особою за пожежну безпеку на об`єкті окремо для кожного поверху та приміщені;
20. ст. 20, 55 КЦЗУ Розділ V п. 3.10 ППБУ - допускається розміщення переносних вогнегасників на вертикальні конструкції на висоті більше 1,5 м від рівня підлоги до нижнього торця вогнегасника;
21. ст. 20, 55 КЦЗУ Розділ V п. 3.11 ППБУ пожежні щити недоукомплектовані згідно Типових норм належності, в саме: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., протипожежне покривало - 1 шт., багор або лом та гак - 2 шт., лопати - 2 шт., сокири - 2 шт.
Також в акті №173 від 16.12.2019 року наявні під №№22-26 наступні порушення, які, як вбачається з позовної заяви, не впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії та пожежі:
22. абзац перший частини другої статті 57 КЦЗУ - не надано декларацію відповідності матеріально-технічної бази суб`єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки;
23. пункт 3 частини першої статті 20 КЦЗУ - не розміщено інформацію про заходи безпеки та відповідну поведінку населення в разі витиснення аварії;
24. пункт 8 частини першої статті 20 КЦЗУ - не здійснено навчання керівного складу, працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної безпеки;
25. пункт 4 глави б розділу V ПТБ - допускаються до роботи працівники без проходження ними навчань, інструктажів і перевірки знань з питань цивільного захисту, зокрема з техногенної безпеки;
26. стаття 9 ЗУ № 2245-ІІІ - не проведено ідентифікацію об`єкта підвищеної небезпеки.
Судом встановлено, що також жодним чином не заперечується відповідачем, що будь-яких скарг під час проведення планового заходу, чи заперечень на акт №173 від 16.12.2019 року, який 16.12.2019 року вручено керівнику позивача, не надходило.
16 грудня 2019 року Біляївським міськрайонним сектором Головного управління ДСНС у Одеській області було прийнято припис №166 (а.с.73-77), яким з метою усунення виявлених під час перевірки порушень щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, вказаних в акті, складеному за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, відповідно до статті 69 Кодексу цивільного захисту України, частини восьмої статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , пункту 48 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року № 1052, вимагається вжити таких заходів у строк до 16.01.2020 року:
1. В закладі відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) встановити протипожежний режим;
2. Приміщення забезпечити в повному обсязі відповідними знаками безпеки. Знаки безпеки, їх кількість, а також місця їх встановлення повинні відповідати ДСТУ ISO 6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір (ISO 6309:1987, IDT) та ГОСТ 12.4.026-76 ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности .
3. Посадовим особам та працівникам пройти навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року № 444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях ;
4. Заборонити допуск до роботи осіб, які не пройшли навчання, протипожежного інструктажу і перевірки знань з питань пожежної безпеки;
5. Недопускати зниження рівня пожежної безпеки об`єкту, який встановлено законодавством, яке було чинним на момент початку використання об`єкта. Забезпечити протипожежний запас води для цілей пожежогасіння;
6. Дерев`яні елементи будівель обробити засобами вогнезахисту, які забезпечують 1 групу вогнезахисної ефективності;
7. Заборонити зменшення кількості та розмірів евакуаційних виходів з будівель і приміщень закладу;
8. Забезпечити відкриття дверей на шляхах евакуації в напрямку виходу з будівель (приміщень);
9. В будівлях та приміщеннях закладу заборонити улаштування на шляхах евакуації порогів та виступів, які перешкоджають вільній евакуації людей;
10. Експлуатацію електроустановок забезпечити відповідно вимогам ПУЕ, Правил технічної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених наказом Мінпаливенерго України від 25 липня 2006 року № 258, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 25 жовтня 2006 року за №1143/13017 (у редакції наказу Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 13 лютого 2012 року № 911 (далі - ПТЕ), Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених наказом Держнаглядохоронпраці від 09 січня 1998 року № 4, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 10 лютого 1998 року за № 93/2533;
11. Забезпечити всі електричні машини, апарати, обладнання, електропроводи та кабелі за виконанням та ступенем захисту відповідно класу зони згідно з ПУЕ;
12. З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів здійснити за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;
13. Заборонити улаштування та експлуатація тимчасових електромереж;
14. Електрощити оснастити схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки);
15. Провести замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання;
16. Виконати захист будівель, споруд від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів відповідно до вимог ДСТУ Б.В.2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд ;
17. Будинки, приміщення та споруди закладу обладнати системами протипожежного захисту відповідної до ДБН В.2.5-5 56:2014 Системи протипожежного захисту ;
18. Територію підприємств, будинки, споруди, приміщення, технологічні установки забезпечити первинними засобами пожежогасіння;
19. Визначити необхідну кількість первинних засобів пожежогасіння відповідальною особою за пожежну безпеку на об`єкті окремо для кожного поверху та приміщення;
20. Заборонити розміщення переносних вогнегасників на вертикальні конструкції на висоті більше 1,5 м від рівня підлоги до нижнього торця вогнегасника;
21. Пожежні щити доукомплектовати згідно Типових норм належності, а саме: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., протипожежне покривало - 1 шт., багор або лом та гак - 2 шт., лопати - 2 шт., сокири - 2 шт.;
22. Надати декларацію відповідності матеріально-технічної бази суб`єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки;
23. Розмістити інформацію про заходи безпеки та відповідну поведінку населення в разі виникнення аварії;
24. Здійснити навчання керівного складу, працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної безпеки;
25. Заборонити допуск до роботи працівників без проходження ними навчань, інструктажів і перевірки знань з питань цивільного захисту, зокрема з техногенної безпеки;
26. Здійснити навчання керівного складу, працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної безпеки.
Стосовно директора Біляївської загальноосвітньої школи І - ІІІ ступенів № 3 Біляївської міської ради Одеської області ОСОБА_2 за виявлені порушення відповідно до ст.188-8 КУпАП складено протокол про адміністративне правопорушення ОД №010860 від 17.12.2019 року (а.с.29) та прийнято постанову ОД №010860 від 17.12.2019 року про накладення адміністративного стягнення, якою вказану посадову особу притягнуто до адміністративної відповідальності (а.с.30).
Доказів оскарження вказаних постанови та протоколу директором Біляївської загальноосвітньої школи І - ІІІ ступенів № 3 Біляївської міської ради Одеської області ОСОБА_2 відповідачем до суду не надано.
Суд зазначає, що відповідачем до суду належних та достатніх доказів усунення виявлених в акті перевірки №173 від 16.12.2019 року у пунктах 1-21 порушень не надано.
При цьому суд зазначає, що надані відповідачем та третьою особою до суду докази, а саме:
- подання Біляївської загальноосвітньої школи І - ІІІ ступенів № 3 Біляївської міської ради Одеської області №02/01-24 від 09.01.2020 року (а.с.78);
- наказ Біляївської загальноосвітньої школи І - ІІІ ступенів № 3 Біляївської міської ради Одеської області №18/0110 від 09.01.2020 року Про кількість та місця розміщення первинних засобів пожежогасіння в школі на ІІ-ге півріччя 2019/20120 навчального року (а.с.79-80);
- витяг з рішення Біляївської міської ради Біляївського району Одеської області від 30.01.2020 року №1144-54/VII Про внесення змін до рішення Біляївської міської ради від 19 грудня 2019 року №1089-52/VII Про бюджет Біляївської міської об`єднаної територіальної громади на 2020 рік (а.с.126);
- витяг з рішення Біляївської міської ради Біляївського району Одеської області від 27.02.2020 року №1178-55/VII Про внесення змін до рішення Біляївської міської ради від 19 грудня 2019 року №1089-52/VII Про бюджет Біляївської міської об`єднаної територіальної громади на 2020 рік (а.с.127);
- оголошення про проведення відкритих торгів UA-2020-02-13-002036-c (а.с.130);
- договір №РП 07/02/20 від 05.03.2020 року (а.с.131-134) розробки Робочого проекту системи блискавко захисту, системи автоматичної пожежної сигналізації, оповіщення про пожежу, управління евакуацією людей та вогнезахисної обробки дерев`яних конструкцій горищних приміщень з договірною ціною 36 (а.с.134) та кошторисами №1, №2, №3 (а.с.135-138);
- договір №1/18 від 11.03.2020 року між ТОВ ЕЛЕКТРОН (виконавець) та управлінням освіти Біляївської міської ради (замовник) щодо випробування електрообладнання Біляївської ЗОШ №3 І-ІІІ ступенів Біляївської міської ради (а.с.142), калькуляція (а.с.143) - не є доказами усунення порушень, вказаних у пунктах 2-21 розділу Опис виявлених порушень вимог законодавства акту №173 від 16.12.2019 року, оскільки свідчать лише про намір усунення таких порушень, а не про фактичне їх усунення.
Також суд не приймає до уваги як докази усунення порушень, зазначених в акті №173 від 16.12.2019 року, а саме матеріали фото фіксації (а.с.90-100), оскільки з них не вбачається, де саме відбувалась фотофіксація, в яких приміщеннях, та чи стосуються всі матеріали фотофіксації саме Біляївської загальноосвітньої школи І - ІІІ ступенів № 3 Біляївської міської ради Одеської області.
Щодо порушення, зазначеного у пункті 1 акту №173 від 16.12.2019 року суд зазначає наступне.
Відповідно до п.3 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 року № 1417 встановлено, що на кожному об`єкті відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) повинен бути встановлений протипожежний режим, який включає: порядок утримання шляхів евакуації; визначення спеціальних місць для куріння; порядок застосування відкритого вогню; порядок використання побутових нагрівальних приладів; порядок проведення тимчасових пожежонебезпечних робіт; правила проїзду та стоянки транспортних засобів; місця для зберігання і допустиму кількість сировини, напівфабрикатів та готової продукції, що можуть одночасно знаходитися у приміщеннях і на території; порядок прибирання горючого пилу й відходів, зберігання промасленого спецодягу та ганчір`я, очищення елементів вентиляційних систем від горючих відкладень; порядок відключення від мережі електроживлення обладнання та вентиляційних систем у разі пожежі; порядок огляду й зачинення приміщень після закінчення роботи; порядок проходження посадовими особами навчання й перевірки знань з питань пожежної безпеки, а також проведення з працівниками протипожежних інструктажів та занять з пожежно-технічного мінімуму з призначенням відповідальних за їх проведення; порядок організації експлуатації і обслуговування наявних засобів протипожежного захисту; порядок проведення планово-попереджувальних ремонтів та оглядів електроустановок, опалювального, вентиляційного, технологічного та іншого інженерного обладнання; порядок збирання членів пожежно-рятувального підрозділу добровільної пожежної охорони та посадових осіб, відповідальних за пожежну безпеку, у разі виникнення пожежі, виклику вночі, у вихідні й святкові дні; порядок дій у разі виникнення пожежі: порядок і способи оповіщення людей, виклику пожежно-рятувальних підрозділів, зупинки технологічного устаткування, вимкнення ліфтів, підйомників, вентиляційних установок, електроспоживачів, застосування засобів пожежогасіння; послідовність евакуації людей та матеріальних цінностей з урахуванням дотримання техніки безпеки. При розробленні інструкцій дій у разі виникнення (виявлення) пожежі необхідно використовувати розділ VIII цих Правил. Працівники об`єкта мають бути ознайомлені з цими вимогами на інструктажах або під час проходження пожежно-технічного мінімуму.
Відповідачем на підтвердження усунення порушення, вказаного у пункті №1 акту надано до суду наказ Біляївської загальноосвітньої школи І - ІІІ ступенів № 3 Біляївської міської ради Одеської області №19/01-10 від 09.01.2020 року Про встановлення протипожежного режиму у школі на ІІ півріччя 2019/2020 навчального року (а.с.81-83), який однак не є належним та достатнім доказом усунення вказаного порушення, оскільки не містить всіх передбачених п.3 Правил пожежної безпеки в Україні елементів протипожежного режиму.
Щодо порушення, вказаного у п.3 акту суд зазначає, що відповідно до пунктів 6-7, 10, 14, 16 Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 р. № 444, навчання працюючого населення здійснюється безпосередньо на підприємстві, в установі та організації згідно з програмами підготовки працівників до дій у надзвичайних ситуаціях, а також під час проведення спеціальних об`єктових навчань і тренувань з питань цивільного захисту. Програми підготовки працівників до дій у надзвичайних ситуаціях розробляються і затверджуються підприємствами, установами, організаціями на підставі програм та організаційно-методичних вказівок з підготовки населення до дій у надзвичайних ситуаціях, що розробляються і затверджуються ДСНС, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування. Програми навчання з питань пожежної безпеки погоджуються із ДСНС. На підприємствах, в установах та організаціях із чисельністю працівників 50 і менше осіб навчання може здійснюватися шляхом проведення інструктажів за програмою загальної підготовки працівників, які проводяться особами з питань цивільного захисту, призначеними в межах штатної чисельності суб`єкта господарювання. Особи, що залучаються підприємствами, установами та організаціями (в тому числі на умовах договору) до проведення інструктажів, навчання і перевірки знань з питань цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, зобов`язані пройти спеціальну підготовку на територіальних курсах, у навчально-методичних центрах цивільного захисту та безпеки життєдіяльності відповідно до вимог типового положення про них. Програми проведення інструктажів (вступний, первинний, повторний, позаплановий та цільовий), програми навчання посадових осіб з питань пожежної безпеки та програми спеціального навчання (пожежно-технічний мінімум) затверджуються керівниками підприємств, установ та організацій.
Відповідно до заяви Біляївської загальноосвітньої школи І - ІІІ ступенів № 3 Біляївської міської ради Одеської області №09-32/99 від 22.01.2020 року (а.с.84) та рахунку-фактури №409 ТОВ Консультаційно-навчальний центр охорони праці (а.с.85), враховуючи пояснення представника відповідача, судом встановлено, що 30.01.2020 року було проведено навчання з питань пожежної безпеки директора ОСОБА_2 та завідуючої господарством ОСОБА_3 .
Також до суду надано журнал реєстрації інструктажів з питань пожежної безпеки (а.с.86-89, 148-150).
Однак, в порушення вимог постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 р. № 444 відповідачем до суду не надано докази погодження з ДСНС програми підготовки працівників до дій у надзвичайних ситуаціях а також затвердженої керівником відповідача програми проведення інструктажів.
Також, відповідачем до суду не надано докази на підтвердження того, ТОВ Консультаційно-навчальний центр охорони праці , яке згідно заяви відповідача та рахунку-фактури №409 здійснювало навчання з питань пожежної безпеки працівників відповідача - директора ОСОБА_2 та завідуючої господарством ОСОБА_3 , проходило спеціальну підготовку на територіальних курсах, у навчально-методичних центрах цивільного захисту та безпеки життєдіяльності відповідно.
Відповідно до преамбули Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , цей Закон визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).
Частиною 5 статті 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності визначено, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Частинами 7 та 8 статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності встановлено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу. Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.
Кодексом цивільного захисту України регулюються відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначенням повноважень органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.
Стаття 20 Кодексу цивільного захисту України визначає завдання і обов`язки суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту.
Загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд (далі - об`єкт) встановлюються Правилами пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 року № 1417. Ці Правила є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
Відповідно до ст. 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення. До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: 1) органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; 2) органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; 3) підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.
Згідно ст. 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Статтею 67 Кодексу цивільного захисту України визначено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; складання актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Достатніх та належних доказів, що спростовують встановлені порушення або підтверджують станом на момент винесення даного рішення їх усунення, а саме порушення законодавства, вказані в акті №173 від 16.12.2019 року за номерами: 1-21, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, з боку відповідача до суду надано не було.
Приписами частини першої статті 6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності визначено, що підставами для здійснення позапланових заходів є подання суб`єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням; перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення планових заходів органом державного нагляду (контролю).
Суд зазначає, що належним доказом усунення зафіксованих в акті перевірки від 16.12.2019 № 173 порушень може бути результати повторної перевірки органом ДСНС.
Вказаний висновок узгоджується з висновком Верховного Суду, наведеним у постанові від 27.11.2019 року по справі №640/4508/19.
Проте суд зазначає, що відповідачем до суду не надано висновок позивача про усунення відповідачем зафіксованих в акті перевірки порушень.
При цьому, суд не приймає до уваги наданий управлінням освіти Біляївської міської ради акт обстеження від 10.03.2020 року (а.с.139-141), яким встановлено усунення відповідачем частини порушень, оскільки управління освіти Біляївської міської ради не є органом, уповноваженим робити такі висновки.
Подальша робота Біляївської загальноосвітньої школи І - ІІІ ступенів № 3 Біляївської міської ради Одеської області з виявленими порушеннями, які на думку суду є суттєвими, може призвести до виникнення пожежі як неконтрольованого процесу знищування або пошкодження вогнем майна, створювати небезпеку завдання шкоди життю та здоров`ю людей у процесі самої пожежі. Не усунення виявлених перевіркою порушень безпосередньо впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає: на забезпечення безпеки роботи закладу, безпеки його учнів, викладачів, співробітників та обслуговуючого персоналу у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі; на ліквідацію пожежі, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків.
Відповідно до ч.3 ст.55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.
Відповідно до ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Відповідно до Конвенції ООН про права дитини, ратифікованої Постановою Верховної Ради № 789-XII від 27.02.1991 р., діти мають не тільки особливі потреби, а й громадські, політичні, соціальні, культурні та економічні права. Держави-учасниці визнають права дитини на відпочинок і дозвілля, право брати участь в іграх та розважальних заходах, що відповідають її віку, вільно брати участь у культурному житті та займатися мистецтвом. Одним із найважливіших стратегічних завдань нашої держави в забезпеченні соціального захисту дитинства є реалізація права дитини на оздоровлення та відпочинок.
Суд зазначає, що при такому становищі учні та працівники закладу відповідача постійно перебувають в умовах, коли існує реальна загроза втрати життя, отримання травм, шкоди своєму здоров`ю через невиконання та ігнорування керівництвом та посадовими особами відповідача вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту.
Згідно частини 2 статті 70 Кодексу цивільного захисту України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Згідно із ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних справах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно із ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Оскільки порушення, встановлені позивачем під час перевірки відповідача, у встановлений час та спосіб не усунені, існує загроза життю та здоров`ю людей, з метою недопущення спричинення шкоди життю та здоров`ю людей, суд вважає, що є підстави для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Біляївської загальноосвітньої школи І - ІІІ ступенів № 3 Біляївської міської ради Одеської області у вигляді зупинення експлуатації будівель Біляївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 Біляївської міської ради Одеської області, які розташовані за адресою: 67601, Одеська область, м. Біляївка, вул. Садова, 13, за винятком проведення робіт з усунення недоліків вказаних в акті перевірки №173 від 16.12.2019 р., до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки № 173 від 16.12.2019 р. за пунктами: 1-21.
При цьому, у вимозі позивача в частині відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій будівель Біляївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 Біляївської міської ради Одеської області від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок) суд вважає за доцільне відмовити, оскільки представником позивача ні у позовній заяві, ні у судовому засіданні не зазначено, які саме енергопостачальні організації повинні бути залучені до виконання таких робіт.
Відповідно до ч. 1. ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Згідно з ч.ч.1.2 ст. 76 КАС України встановлено, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Частиною 1 ст. 77 КАС України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
З огляду на викладене, суд при прийняті рішення приймає до уваги приписи ст. 3 Конституції України, і вважає що позовні вимоги позивача слід задовольнити частково.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача - суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір), відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, стягненню з відповідача не підлягають.
Керуючись ст.ст.7, 9, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області - задовольнити частково.
Застосувати до Біляївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 Біляївської міської ради Одеської області заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю).
Зобов`язати Біляївську загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів №3 Біляївської міської ради Одеської області зупинити експлуатацію будівель Біляївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 Біляївської міської ради Одеської області, які розташовані за адресою: 67601, Одеська область, м. Біляївка, вул. Садова, 13, за винятком проведення робіт з усунення недоліків вказаних в акті перевірки №173 від 16.12.2019 р., до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки № 173 від 16.12.2019 р. за пунктами: 1-21.
В іншій частині позовних вимог - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги через Одеський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивач - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області (вул.Прохорівська, 6, м.Одеса, 65091, код ЄДРПОУ 38643633).
Відповідач - Біляївська загальноосвітнья школа І-ІІІ ступенів №3 Біляївської міської ради Одеської області (вул.Садова, 13, м.Біляївка, Одеська обл., 67601, код ЄДРПОУ 34203851).
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - управління освіти Біляївської міської ради (вул.Костіна, буд.9, м.Біляївка, Одеська обл., 67600, код ЄДРПОУ 40203901).
Повний текст рішення складено та підписано 18.03.2020 року.
Суддя О.А. Вовченко
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.03.2020 |
Оприлюднено | 23.03.2020 |
Номер документу | 88329156 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Вовченко О.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні