П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18 серпня 2020 р.м.ОдесаСправа № 420/8089/19
Категорія: 108010200 Головуючий в 1 інстанції: Вовченко О.А.
Час і місце ухвалення: 14:49, м. Одеса
Дата складання повного тексту: 18.03.2020 р.
Судова колегія П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого - Бітова А.І.
суддів - Лук`янчук О.В.
- Ступакової І.Г.
при секретарі - Рощіній К.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Біляївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 Біляївської міської ради Одеської області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 13 березня 2020 року у справі за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Біляївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 Біляївської міської ради Одеської області, третя особа Управління освіти Біляївської міської ради, про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),
В С Т А Н О В И Л А :
У грудні 2019 року Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій (далі ГУ ДСНС) в Одеській області звернулося до суду з позовом до Біляївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 Біляївської міської ради Одеської області (далі Біляївська ЗОШ №3), третя особа Управління освіти Біляївської міської ради, про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Біляївської ЗОШ №3:
- у спосіб: у вигляді повного зупинення експлуатації будівель Біляївської ЗОШ №3, які розташовані за адресою: 67601, Одеська область, м. Біляївка, вул. Садова, 13;
- у порядок: шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій будівель Біляївської ЗОШ №3 від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків наданих в акті перевірки №173 від 16 грудня 2019 року, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №173 від 16 грудня 2019 року за номерами: 1-21.
Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач вказував, що порушення (встановлені підчас перевірки) за номерами 1-21 є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу житло та здоров`ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей. Будь-яких скарг під час проведення позапланового заходу, чи заперечень на акт №173, який 16 грудня 2019 вручено директору Біляївської ЗОШ №3 Тьоссі О.А. не надходило. Подальша експлуатація Біляївської ЗОШ №3 з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей. Не усунення виявлених перевіркою порушень прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей.
Не заперечуючи факт порушень вимог законодавства у сфері та пожежної безпеки, вказаних в акті перевірки від 16 грудня 2019 №173, відповідач зазначав, що на теперішній час значна частина з цих порушень усунута та здійснюються заходи по усуненню решти порушень. Вказував, що застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівель відповідача є недоцільним.
Справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 13 березня 2020 року позов ГУ ДСНС в Одеській області задоволено частково.
Застосовано до Біляївської ЗОШ №3 заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю).
Зобов`язано Біляївську ЗОШ №3 зупинити експлуатацію будівель Біляївської ЗОШ №3, які розташовані за адресою: 67601, Одеська область, м. Біляївка, вул. Садова, 13, за винятком проведення робіт з усунення недоліків вказаних в акті перевірки №173 від 16 грудня 2019 року, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №173 від 16 грудня 2019 року за пунктами: 1-21.
В іншій частині позовних вимог відмовлено.
В апеляційній скарзі Біляївської ЗОШ №3 ставиться питання про скасування судового рішення в зв`язку з тим, що воно постановлено з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи.
Обґрунтовуючи апеляційну скаргу Біляївська ЗОШ №3 зазначає, що на момент ухвалення оскаржуваного рішення значна частина з цих порушень була усунута та здійснювались заходи по усуненню решти порушень. Відповідні документи, які підтверджують здійснення заходів з усунення порушень були залучені до матеріалів справи. Таким чином, вважає що після здійснення відповідачем заходів по усуненню більшості з порушень, виявлених під час перевірки, застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення експлуатації будівель Біляївської ЗОШ №3 є недоцільним.
Також, в ході апеляційного провадження, апелянтом надано наступні документи:
- копію договору про надання послуг за державні кошти №208 від 24 червня 2020 року з додатками про надання послуг із просочування деревини, послуги з організації робіт із вогнегасного обробляння дерев`яних конструкцій горищних приміщень;
- копію договору про надання послуг за державні кошти №248 від 30 липня 2020 року з додатками про надання послуг із встановлення системи автоматичної пожежної сигналізації, оповіщення про пожежу, евакуацію людей у приміщеннях Біляївської ЗОШ №3;
- копію договору про закупівлю товарів за державні кошти №157 від 14 квітня 2020 року про придбання вогнегасників порошкових та вуглекислотних у тому числі для Біляївської ЗОШ №3;
- копію договору №409 про надання послуг від 12 лютого 2020 року про проходження професійного підготовки спеціалістів з питань пожежної безпеки;
- копію витягу №409.20 з протоколу №79-300120 від 30 січня 2020 року;
- копію протоколу №409.20 засідання комісії з перевірки знань з питань охорони праці від 17 березня 2020 року та копію посвідчення №409.20.
У відзиві ГУ ДСНС в Одеській області на апеляційну скаргу вказується, що на об`єкті Біляївської ЗОШ №3 є в наявності порушення, які за об`єктивним критерієм є такими, що створюють грозу життю та/або здоров`ю людей, оскільки стосуються, зокрема, протипожежних норм. Забезпечення державою конституційних прав громадян на захист життя, здоров`я та власності від невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій має пріоритетне значення у порівняні з інтересом відповідача у використанні об`єкту у власній господарській діяльності.
Учасники справи в судове засідання апеляційного адміністративного суду не з`явилися, про час, дату та місце слухання справи повідомлені належним чином. Враховуючи що в матеріалах справи достатньо письмових доказів для правильного вирішення апеляційної скарги, особиста їх участь в судовому засіданні не обов`язкова. Судова колегія, у відповідності до ч.2 ст. 313 КАС України, визнає можливим проводити апеляційний розгляд справи за відсутності сторін.
Згідно ч.4 ст. 229 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги Біляївської ЗОШ №3, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, судова колегія приходить до наступного.
Обставини встановлені судом першої інстанції, підтверджені судом апеляційної інстанції та неоспорені учасниками апеляційного провадження:
Біляївська ЗОШ №3 (код ЄДРПОУ 34203851) зареєстрована 08 лютого 2006 року як юридична особа, керівник закладу Тьосса О.А., що підтверджується інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Головним інспектором Біляївського міськрайонного сектору ГУ ДСНС в Одеській області Ференц М.М., на підставі наказу ГУ ДСНС в Одеській області №420 від 11 грудня 2019 року та посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) №189 від 12 грудня 2019 року у період з 13 грудня 2019 року по 16 грудня 2019 року у присутності директора Біляївської ЗОШ №3 Тьосси О.А. було проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки Біляївської ЗОШ №3.
За результатами перевірки складено акт №173 від 16 грудня 2019 року, яким визначено, що перевіркою встановлено порушення вимог приписів КЦЗ України, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України №1417 від 30 грудня 2014 року, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за №252/26697 та інших чинних нормативно-правових актів, норм і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки.
Так, як зазначено позивачем, порушення, зазначені під №№1-21 є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а саме порушення:
1. ст.ст. 20, 55 КЦЗ України Розділ ІІ п.3 ППБУ - в закладі відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) не встановлено протипожежний режим;
2. ст.ст. 20, 55 КЦЗ України Розділ ІІ п.8 ППБУ - приміщення не забезпечено з повному обсязі відповідними знаками безпеки. Знаки безпеки, їх кількість, а також місця їх встановлення повинні відповідати ДСТУ ISO 6309:2007 "Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір" (ISO 6309:1987, IDT) та ГОСТ 12.4.026-76 "ССБТ. Цвета, сигнальные и знаки безопасности";
3. ст.ст. 20, 55 КЦЗ України Розділ ІІ п.16 ППБУ - посадові особи та працівники не проходять навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 череня 2013 року №444 "Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях";
4. ст.ст. 20, 55 КЦЗ України Розділ II п.20 ППБУ - допускаються до роботи особи, які не пройшли навчання, протипожежного інструктажу і перевірки знань з питань пожежної безпеки;
5. ст.ст. 20, 55 КЦЗ України Розділ II п.22 ППБУ - під час експлуатації об`єкту знижено рівень пожежної безпеки, встановлений законодавством, яке було чинним на момент початку використання об`єкта. Відсутній протипожежний запас води дій цілей пожежогасіння;
6. ст.ст. 20, 55 КЦЗ України Розділ Ш п.2.5 ППБУ - дерев`яні елементи будівель не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;
7. ст.ст. 20, 55 КЦЗ України Розділ II п.2.23 ППБУ - допускається зменшення кількістю та розмірів евакуаційних виходів з будівель і приміщень закладу;
8. ст.ст. 20, 55 КЦЗ України Розділ ІІ п.2.27 ППБУ - не всі двері на шляхах евакуації відчиняються в напрямку виходу з будівель (приміщень);
9. ст.ст. 20, 55 КЦЗ України Розділ ІІ п.2.37 ППБУ - в будівлях та приміщеннях закладу допускається улаштування на шляхах евакуації порогів та виступів, які перешкоджають вільній евакуації людей;
10. ст.ст. 20, 55 КЦЗ України Розділ IV п.1.1 ППБУ - експлуатація електроустановок не відповідає вимогам Правил технічної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених наказом Мінпаливенерго України від 25 липня 2006 року №258, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 25 жовтня 2006 року за №1143/13017 (у редакції наказу Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 13 лютого 2012 року №91) (далі - ПТЕ), Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених наказом Держнаглядохоронпраці від 09 січня 1998 року №4, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 10 лютого 1998 року за № 93/2533;
11. ст.ст. 20, 55 КЦЗ України Розділ ІV п.1.2 ППБУ - не всі електричні машини, апарати, обладнання, електропроводи та кабелі за виконанням та ступенем захисту відповідають класу зони згідно з ПУЕ;
12. ст.ст. 20, 55 КЦЗ України Розділ IV п.1.6 ППБУ - з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;
13. ст.ст. 20, 55 КЦЗ України Розділ IV п.1.3 ППБУ - допускається улаштування та експлуатація тимчасових електромереж;
14. ст.ст. 20, 55 КЦЗ України Розділ IV п.1.16 ППБУ - електрощити не оснащено схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки);
15. ст.ст. 20, 55 КЦЗ України Розділ IV п.1.20 ППБУ - не проведено замір опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання;
16. ст.ст. 20, 55 КЦЗ України Розділ IV п.1.21 ППБУ - не виконано захист будівель, споруд від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів відповідно до вимог ДСТУ Б В5.5-38:2008 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд";
17. ст.ст. 20, 55 КЦЗ України Розділ V п.1.2 ППБУ - будники, приміщення та споруди закладу не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту";
18. ст.ст. 20, 55 КЦЗ України Розділ V п.3.6 ППБУ - територія підприємств, будинки, споруди, приміщення, технологічні установки не забезпечено первинними засобами пожежогасіння;
19. ст.ст. 20, 55 КЦЗ України Розділ V п.3.8 ППБУ - не визначено необхідну кількість первинних засобів пожежогасіння відповідальною особою за пожежну безпеку на об`єкті окремо для кожного поверху та приміщені;
20. ст.ст. 20, 55 КЦЗ України Розділ V п.3.10 ППБУ - допускається розміщення переносних вогнегасників на вертикальні конструкції на висоті більше 1,5 м від рівня підлоги до нижнього торця вогнегасника;
21. ст.ст. 20, 55 КЦЗ України Розділ V п.3.11 ППБУ пожежні щити недоукомплектовані згідно Типових норм належності, в саме: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., протипожежне покривало - 1 шт., багор або лом та гак - 2 шт., лопати - 2 шт., сокири - 2 шт.
Також в акті №173 від 16 грудня 2019 року наявні під №№22-26 наступні порушення, які, як вбачається з позовної заяви, не впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії та пожежі:
22. абз.1 ч.2 ст. 57 КЦЗ України - не надано декларацію відповідності матеріально-технічної бази суб`єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки;
23. п.3 ч.1 ст. 20 КЦЗ України - не розміщено інформацію про заходи безпеки та відповідну поведінку населення в разі витиснення аварії;
24. п.8 ч.1 ст. 20 КЦЗ України - не здійснено навчання керівного складу, працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної безпеки;
25. п.4 глави 6 розділу V ПТБ - допускаються до роботи працівники без проходження ними навчань, інструктажів і перевірки знань з питань цивільного захисту, зокрема з техногенної безпеки;
26. ст. 9 Закону України "Про об`єкти підвищеної небезпеки" № 2245-ІІІ - не проведено ідентифікацію об`єкта підвищеної небезпеки.
16 грудня 2019 року Біляївським міськрайонним сектором ГУ ДСНС у Одеській області було прийнято припис №166, яким з метою усунення виявлених під час перевірки порушень щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, вказаних в акті, складеному за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, відповідно до ст. 69 КЦЗ України, ч.8 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", п.48 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року №1052, вимагається вжити таких заходів у строк до 16 січня 2020 року :
1. В закладі відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) встановити протипожежний режим;
2. Приміщення забезпечити в повному обсязі відповідними знаками безпеки. Знаки безпеки, їх кількість, а також місця їх встановлення повинні відповідати ДСТУ ISO 6309:2007 "Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір" (ISO 6309:1987, IDT) та ГОСТ 12.4.026-76 "ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности";
3. Посадовим особам та працівникам пройти навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року №444 "Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях";
4. Заборонити допуск до роботи осіб, які не пройшли навчання, протипожежного інструктажу і перевірки знань з питань пожежної безпеки;
5. Не допускати зниження рівня пожежної безпеки об`єкту, який встановлено законодавством, яке було чинним на момент початку використання об`єкта. Забезпечити протипожежний запас води для цілей пожежогасіння;
6. Дерев`яні елементи будівель обробити засобами вогнезахисту, які забезпечують 1 групу вогнезахисної ефективності;
7. Заборонити зменшення кількості та розмірів евакуаційних виходів з будівель і приміщень закладу;
8. Забезпечити відкриття дверей на шляхах евакуації в напрямку виходу з будівель (приміщень);
9. В будівлях та приміщеннях закладу заборонити улаштування на шляхах евакуації порогів та виступів, які перешкоджають вільній евакуації людей;
10. Експлуатацію електроустановок забезпечити відповідно вимогам ПУЕ, Правил технічної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених наказом Мінпаливенерго України від 25 липня 2006 року №258, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 25 жовтня 2006 року за №1143/13017 (у редакції наказу Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 13 лютого 2012 року №911 (далі - ПТЕ), Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених наказом Держнаглядохоронпраці від 09 січня 1998 року №4, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 10 лютого 1998 року за №93/2533;
11. Забезпечити всі електричні машини, апарати, обладнання, електропроводи та кабелі за виконанням та ступенем захисту відповідно класу зони згідно з ПУЕ;
12. З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів здійснити за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;
13. Заборонити улаштування та експлуатація тимчасових електромереж;
14. Електрощити оснастити схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки);
15. Провести замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання;
16. Виконати захист будівель, споруд від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів відповідно до вимог ДСТУ Б.В.2.5-38:2008 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд";
17. Будинки, приміщення та споруди закладу обладнати системами протипожежного захисту відповідної до ДБН В.2.5-5 56:2014 "Системи протипожежного захисту";
18. Територію підприємств, будинки, споруди, приміщення, технологічні установки забезпечити первинними засобами пожежогасіння;
19. Визначити необхідну кількість первинних засобів пожежогасіння відповідальною особою за пожежну безпеку на об`єкті окремо для кожного поверху та приміщення;
20. Заборонити розміщення переносних вогнегасників на вертикальні конструкції на висоті більше 1,5 м від рівня підлоги до нижнього торця вогнегасника;
21. Пожежні щити доукомплектовати згідно Типових норм належності, а саме: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., протипожежне покривало - 1 шт., багор або лом та гак - 2 шт., лопати - 2 шт., сокири - 2 шт.;
22. Надати декларацію відповідності матеріально-технічної бази суб`єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки;
23. Розмістити інформацію про заходи безпеки та відповідну поведінку населення в разі виникнення аварії;
24. Здійснити навчання керівного складу, працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної безпеки;
25. Заборонити допуск до роботи працівників без проходження ними навчань, інструктажів і перевірки знань з питань цивільного захисту, зокрема з техногенної безпеки;
26. Здійснити навчання керівного складу, працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної безпеки.
Стосовно директора Біляївської ЗОШ №3 Тьосси О.А. за виявлені порушення відповідно до ст. 188-8 КУпАП складено протокол про адміністративне правопорушення ОД №010860 від 17 грудня 2019 року та прийнято постанову ОД №010860 від 17 грудня 2019 року про накладення адміністративного стягнення, якою вказану посадову особу притягнуто до адміністративної відповідальності.
Біляївською ЗОШ №3 та Управлінням освіти Біляївської міської ради надано до суду першої інстанції для підтвердження усунення виявлених порушень наступні документи:
- подання Біляївської ЗОШ №3 №02/01-24 від 09 січня 2020 року;
- наказ Біляївської ЗОШ №3 №18/0110 від 09 січня 2020 року "Про кількість та місця розміщення первинних засобів пожежогасіння в школі на ІІ-ге півріччя 2019/20120 навчального року";
- витяг з рішення Біляївської міської ради Біляївського району Одеської області від 30 січня 2020 року №1144-54/VII "Про внесення змін до рішення Біляївської міської ради від 19 грудня 2019 року №1089-52/VII "Про бюджет Біляївської міської об`єднаної територіальної громади на 2020 рік";
- витяг з рішення Біляївської міської ради Біляївського району Одеської області від 27 лютого 2020 року №1178-55/VII "Про внесення змін до рішення Біляївської міської ради від 19 грудня 2019 року №1089-52/VII "Про бюджет Біляївської міської об`єднаної територіальної громади на 2020 рік";
- оголошення про проведення відкритих торгів UA-2020-02-13-002036-c;
- договір №РП 07/02/20 від 05 березня 2020 року розробки "Робочого проекту" системи блискавко захисту, системи автоматичної пожежної сигналізації, оповіщення про пожежу, управління евакуацією людей та вогнезахисної обробки дерев`яних конструкцій горищних приміщень з договірною ціною та кошториси;
- договір №1/18 від 11 березня 2020 року між ТОВ "ЕЛЕКТРОН" (виконавець) та управлінням освіти Біляївської міської ради (замовник) щодо випробування електрообладнання Біляївської ЗОШ №3, калькуляція;
- матеріали фото фіксації.
Вирішуючи справу, суд першої інстанції виходив з того, що надані позивачем та третьою особою документи, не є доказами усунення порушень, вказаних у акті перевірки, оскільки свідчать лише про намір усунення таких порушень, а не про фактичне їх усунення. Також суд першої інстанції не прийняв до уваги як докази усунення порушень матеріали фото фіксації, оскільки з них не вбачається, де саме відбувалась фотофіксація, в яких приміщеннях, та чи стосуються всі матеріали фотофіксації саме Біляївської ЗОШ №3.
Суд першої інстанції дійшов висновку, що подальша робота Біляївської ЗОШ №3 з виявленими порушеннями, які на думку суду є суттєвими, може призвести до виникнення пожежі як неконтрольованого процесу знищування або пошкодження вогнем майна, створювати небезпеку завдання шкоди життю та здоров`ю людей у процесі самої пожежі. Не усунення виявлених перевіркою порушень безпосередньо впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає: на забезпечення безпеки роботи закладу, безпеки його учнів, викладачів, співробітників та обслуговуючого персоналу у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі; на ліквідацію пожежі, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків.
Судова колегія вважає ці висновки суду першої інстанції правильними і такими, що відповідають вимогам ст. 3 Конституції України, ст.ст. 2, 6-12, 77 КАС України, ст.ст. 2, 7, 20, 68, 70 КЦЗ України, розділу І Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року №1417.
Судова колегія не приймає до уваги доводи апелянта, виходячи з наступного.
Відповідно до ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Відповідно п.п.29, 33 та 43 ч.1 ст. 2 КЦЗ України:
об`єкт підвищеної небезпеки - об`єкт, який згідно із законом вважається таким, на якому є реальна загроза виникнення аварії та/або надзвичайної ситуації техногенного чи природного характеру;
пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю;
техногенна безпека - відсутність ризику виникнення аварій та/або катастроф на потенційно небезпечних об`єктах, а також у суб`єктів господарювання, що можуть створити реальну загрозу їх виникнення. Техногенна безпека характеризує стан захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного характеру. Забезпечення техногенної безпеки є особливою (специфічною) функцією захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій.
Пунктами 1, 3 та 4 ч.1 ст. 7 КЦЗ України визначено, що цивільний захист здійснюється за такими основними принципами: гарантування та забезпечення державою конституційних прав громадян на захист життя, здоров`я та власності; пріоритетності завдань, спрямованих на рятування життя та збереження здоров`я громадян; максимально можливого, економічно обґрунтованого зменшення ризику виникнення надзвичайних ситуацій.
Згідно п.21 ч.1 ст. 20 КЦЗ України, до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить: забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки.
До повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить: звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей (п.12 ч.1 ст. 67 КЦЗ України).
Частинами 1 та 2 ст. 68 КЦЗ України встановлено, що посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.
У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Відповідно до ст. 70 КЦЗ України: підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Згідно п.2 розділу І Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року №1417, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за №252/26697 (далі - ППБУ): ці Правила є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
Пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж (п.4 розділу І ППБУ).
Предметом судового розгляду у цій справі є правомірність застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації будівель Біляївської ЗОШ №3, які розташовані за адресою: 67601, Одеська область, м. Біляївка, вул. Садова, 13, за винятком проведення робіт з усунення недоліків вказаних в акті перевірки №173 від 16 грудня 2019 року, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено матеріалами справи, що в акті перевірки, складеного посадовими особами ГУ ДСНС України в Одеській області, зафіксовані порушення Біляївською ЗОШ №3 вимог КЦЗ України, ППБУ, та інших нормативно-правових актів, стандартів, норм і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки.
Судова колегія зазначає, що вказані порушення не є формальними, а стосуються наявності у відповідача порушень, які можуть призвести до займання і відсутності необхідної системи заходів для уникнення пожежі, забезпечення своєчасного її виявлення та гасіння, попередження людей про небезпеку.
Судова колегія вважає, що всі надані Біляївською ЗОШ №3 до суду першої інстанції та до суду апеляційної інстанції договори про надання послуг, про закупівлю товарів тощо, не підтверджують усунення виявлених порушень, а судом першої інстанції вірно зазначено, що надані документи свідчать лише про намір усунення певних порушень.
Крім того, станом на момент розгляду справи, матеріали справи не містять доказів, які б свідчили про повне усунення порушень, встановлених актом перевірки.
Також судова колегія вважає вірним посилання суду першої інстанції на висновок, викладений в постанові Верховного Суду від 27 листопада 2019 року у справі №640/4508/19 про те, що належним доказом усунення зафіксованих в акті перевірки порушень може бути результати повторної перевірки органом ДСНС.
Судова колегія зауважує, що застосований захід реагування має тимчасовий характер, період дії якого залежить безпосередньо від факту усунення відповідачем виявлених порушень. Застосований до відповідача захід реагування має також спонукаючий характер, направлений на забезпечення суб`єктом господарювання виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки на об`єкті підвищеної небезпеки.
За таких обставин, судова колегія погоджується з висновками суду першої інстанції, що подальша робота об`єкта відповідача (на час звернення позивача до суду) з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей. Не усунення виявлених перевіркою порушень прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає: на забезпечення безпеки роботи школи, безпеки школярів, вчителів та співробітників у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі; на ліквідацію пожежі, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків; на евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, надзвичайної ситуації, тощо.
Судова колегія не змінює розподіл судових витрат відповідно ст. 139 КАС України.
Враховуючи все вищевикладене, судова колегія вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують, відповідно, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.
Оскільки дана справа правомірно віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, постанова суду апеляційної інстанції відповідно до ч.5 ст. 328 КАС України в касаційному порядку оскарженню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 308, 310, п.1 ч.1 ст. 315, ст.ст. 316, 321, 322, 325, ч.5 ст. 328 КАС України, судова колегія, -
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу Біляївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 Біляївської міської ради Одеської області залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 13 березня 2020 року залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття, оскарженню в касаційному порядку не підлягає, крім випадків передбачених п.2 ч.5 ст. 328 КАС України.
Повне судове рішення складено 27 серпня 2020 року.
Головуючий: Бітов А.І.
Суддя: Лук`янчук О.В.
Суддя: Ступакова І.Г.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.08.2020 |
Оприлюднено | 28.08.2020 |
Номер документу | 91175323 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Бітов А.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні