Справа № 560/2639/19
РІШЕННЯ
іменем України
20 березня 2020 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Ковальчук О.К. розглянувши адміністративну справу за позовом СФГ "Кондратюк П.К." до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
СФГ "Кондратюк П.К." звернулося до суду з позовом, в якому просить визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області щодо відмови у наданні СФГ " ОСОБА_1 " згоди на розробку технічної документації із інвентаризації земельної ділянки площею 11,2500 га, яка розташована за межами населених пунктів Грузевицької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області та зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області надати СФГ "Кондратюк П.К." згоду на розробку технічної документації із інвентаризації земельної ділянки площею 11,25 га, яка розташована за межами населених пунктів Грузевицької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області.
Обґрунтовуючи вимоги, позивач зазначив, що з метою визначення меж земельної ділянки та внесення відомостей до Державного земельного кадастру, звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області з заявою про надання згоди на розробку технічної документації із інвентаризації земельної ділянки площею 11,25 га, яка розташована за межами населених пунктів Грузевицької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області. Ця земельна ділянка на підставі державного акту на право постійного користування землею серії ХМ від 17.04.1995 надавалася батькові позивача - голові фермерського господарства Кондратюку Петру Костянтиновичу для створення фермерського господарства. Після створення фермерського господарства "Кондратюк П.К." вказана земельна ділянка відповідно до Закону України "Про фермерське господарство" та Статуту вказаного господарства входить до складу земель, які використовуються фермерським господарством для ведення сільськогосподарського виробництва
Однак, листом №К-8193/0-3936/0/95-19 від 15.08.2019 Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області відмовило в наданні згоди, посилаючись на те, що державний акт на право постійного користування землею серії ХМ від 17.04.1995 втратив чинність у зв`язку з смертю ОСОБА_1 .
Позивач вказав, що чинним законодавством не передбачено підстав, за яких орган Держгеокадастру має право відмовити у наданні дозволу на проведення інвентаризації земельної ділянки, у разі, якщо наявні підстави для проведення такої інвентаризації. Також звернув увагу на те, що відповідач не зазначив, яким саме вимогам і нормам законодавства не відповідає звернення позивача.
Ухвалою від 12.12.2019 Хмельницький окружний адміністративний суд відкрив провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.
До суду надійшов відзив, в якому відповідач просив відмовити в задоволенні позову в повному обсязі. Зазначив, що зі змісту частини 2 статті 92 Земельного кодексу України слідує, що передача земельної ділянки у постійне користування громадянам не передбачена. При цьому, положення Цивільного кодексу України та Закону України "Про фермерське господарство" свідчать про те, що право користування земельною ділянкою, що виникло в особи на підставі державного акту на право користування земельною ділянкою, не входить до складу спадщини та припиняється зі смертю особи, якій належало таке право.
В силу положень Земельного кодексу України та у зв`язку з смертю гр. ОСОБА_1 , в постійному користуванні якого перебувала земельна ділянка площею 25,0 га на території Грузевицької сільської ради Хмельницького району, Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області видано накази, якими надано дозволи на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства, які розташовані за межами населених пунктів Грузевицької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області. Надалі було затверджено проекти землеустрою та надано земельні ділянки у власність громадянам, які звернулися з відповідними зверненнями.
Крім того, відповідач вказав на відсутність підстав для задоволення позовної вимоги зобов`язального характеру, оскільки суд не вправі приймати рішення з питань, віднесених до виключної компетенції Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області.
До суду надійшла відповідь на відзив, в якій позивач вказав на те, що твердження відповідача щодо не віднесення до складу спадщини права постійного користування земельною ділянкою не стосується цієї справи. Зазначив, що державний акт на право постійного користування землею серії ХМ від 17.04.1995 є чинним, внаслідок чого чинним є також право постійного користування земельною ділянкою. Вважає що здійснення селянським (фермерським) господарством " ОСОБА_2 П ОСОБА_3 " посіву озимих культур під урожай майбутнього 2020 року підтверджує його статус як землекористувача земельної ділянки і, відповідно, право на проведення інвентаризації земельної ділянки.
Ухвалою від 24.01.2020 Хмельницький окружний адміністративний суд відмовив в задоволенні клопотання Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про закриття провадження у справі.
Дослідивши наявні в матеріалах справи докази в їх взаємному зв`язку та сукупності, суд встановив таке.
Відповідно до державного акту на право постійного користування землею серії ХМ, зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №99 від 17.04.1995, ОСОБА_1 в постійне користування передана земельна ділянка площею 25,0 га, розташована на території Грузевицької сільської ради Хмельницького району, для ведення сільського-фермерського господарства.
Селянське (фермерське) господарство "Кондратюк П. ОСОБА_4 ." зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Згідно зі Статутом селянського (фермерського) господарства "Кондратюк П.К.", зареєстрованим Хмельницькою райдержадміністрацією 17.01.2000, його засновником був ОСОБА_1 .
ОСОБА_1 помер ІНФОРМАЦІЯ_1 (свідоцтво про смерть серії НОМЕР_1 ).
Відповідно до Свідоцтва про право на спадщину за законом від 24.01.2009, спадкоємцем майна ОСОБА_1 є його син - ОСОБА_5 . Спадкове майно, на яке видане зазначене Свідоцтво, складається з земельної ділянки площею 0,30 га, в тому числі 0,25 га для обслуговування житлового будинку та 0,05 га для ведення підсобного господарства.
З 21.03.2018 ОСОБА_5 отримав статус засновника селянського (фермерського) господарства "Кондратюк П.К.", про підтверджується Статутом селянського (фермерського) господарства "Кондратюк П.К." в новій редакції та витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Згідно з довідкою виконкому Чорноостівської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області від 24.01.2019 №111 в користуванні СФГ " ОСОБА_1 " перебуває земельна ділянка площею 85,50 га, з них: 57,50 га - на умовах оренди земельних часток (паїв) та 25,0 га - в постійному користуванні.
СФГ " ОСОБА_1 " звернулося до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області з заявою щодо надання дозволу СФГ " ОСОБА_1 " на розробку технічної документації з інвентаризації земельної ділянки площею 11,25 га, яка розташована за межами населених пунктів Грузевицької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області.
Листом №К-8193/0-3936/0/95-19 від 15.08.2019 Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області повідомило позивача про відсутність законних підстав для надання дозволу на розробку технічної документації з інвентаризації земельної ділянки в натурі (на місцевості) за межами населених пунктів Грузевицької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області, оскільки державний акт на право постійного користування серії ХМ, зареєстрований в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №99 від 17.04.1995, втратив чинність у зв`язку з смертю гр. ОСОБА_1 , якому зазначена земельна ділянка надана в постійне користування.
Вважаючи вказану відмову протиправною, позивач звернувся до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує таке.
Статтею 35 Закону України "Про землеустрій" передбачено, що інвентаризація земель проводиться з метою встановлення місця розташування об`єктів землеустрою, їхніх меж, розмірів, правового статусу, виявлення земель, що не використовуються, використовуються нераціонально або не за цільовим призначенням, виявлення і консервації деградованих сільськогосподарських угідь і забруднених земель, встановлення кількісних та якісних характеристик земель, необхідних для ведення державного земельного кадастру, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і прийняття на їх основі відповідних рішень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.
Інвентаризація масиву земель сільськогосподарського призначення проводиться з такими особливостями:
а) підставою для проведення інвентаризації масиву земель сільськогосподарського призначення є:
для земель державної власності - рішення органу виконавчої влади, уповноваженого здійснювати розпорядження земельною ділянкою;
в інших випадках - рішення сільської, селищної, міської ради, на території якої знаходиться масив;
б) при проведенні інвентаризації масиву земель сільськогосподарського призначення здійснюються заходи щодо:
внесення до Державного земельного кадастру відомостей про сформовані земельні ділянки, відомості про які не внесені до Державного земельного кадастру;
формування невитребуваних (нерозподілених) земельних ділянок;
формування земельних ділянок сільськогосподарського призначення під польовими дорогами;
формування земельних ділянок сільськогосподарського призначення під полезахисними лісовими смугами та іншими захисними насадженнями, які обмежують масив та земельні ділянки, розташовані уздовж масиву.
Порядок проведення інвентаризації земель затверджений постановою Кабінету Міністрів від 05.06.2019 №476 (далі - Порядок №476).
За змістом пункту 5 Порядку №476 об`єктами інвентаризації земель є територія України, територія адміністративно-територіальних одиниць або їх частин, масив земель сільськогосподарського призначення, окремі земельні ділянки.
Відповідно до пункту 7 Порядку №476 вихідними даними для проведення інвентаризації земель є:
матеріали з Державного фонду документації із землеустрою;
відомості з Державного земельного кадастру в паперовій та електронній (цифровій) формі, у тому числі Поземельної книги; книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі; електронних документів, що містять відомості про результати робіт із землеустрою;
містобудівна документація, затверджена в установленому законодавством порядку;
планово-картографічні матеріали, в тому числі ортофотоплани, складені за результатами виконання робіт відповідно до Угоди про позику (Проект "Видача державних актів на право власності на землю у сільській місцевості та розвиток системи кадастру") між Україною та Міжнародним банком реконструкції та розвитку від 17 жовтня 2003 р., ратифікованої Законом України від 15 червня 2004 р. N 1776-IV;
відомості з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно;
копії документів, які посвідчують речові права на земельну ділянку або підтверджують сплату земельного податку.
Згідно з пунктом 8 Порядку №476 підставою для проведення інвентаризації земель є рішення відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування щодо виконання відповідних робіт, договори, укладені між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками технічної документації (далі - виконавці), судові рішення.
Підставою для проведення інвентаризації масиву земель сільськогосподарського призначення є: для земель державної власності - рішення органу виконавчої влади, уповноваженого здійснювати розпорядження земельною ділянкою; в інших випадках - рішення сільської, селищної, міської ради, на території якої розташований масив.
Проведення державної інвентаризації земель забезпечує Держгеокадастр або його територіальний орган шляхом прийняття наказу про проведення державної інвентаризації земель.
Визначення поняття державна інвентаризація заведене у пункті 3 Порядку №476. Цією нормою передбачено, що державна інвентаризація земель проводиться шляхом формування земельних ділянок незалежно від форми власності, визначення їх угідь та у разі потреби віднесення таких земельних ділянок до певних категорій для інформаційного наповнення Державного земельного кадастру.
Інші випадки проведення державної інвентаризації та, відповідно, прийняття територіальним органом Держгеокадастру наказу про її проведення, Порядком №476 не передбачені.
Згідно з пунктом 9 Порядку №476 замовниками технічної документації (далі - замовники) можуть бути органи державної влади чи органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі.
Отже, Порядком №476 передбачено, що рішення органу виконавчої влади, уповноваженого здійснювати розпорядження земельною ділянкою є підставою для проведення інвентаризації масиву земель сільськогосподарського призначення державної власності. Прийняття органом виконавчої влади, уповноваженого здійснювати розпорядження земельною ділянкою рішення про проведення інвентаризації окремої земельної ділянки, яка перебуває у користуванні юридичної особи, Порядком №476 не передбачене.
Водночас, підставою для проведення інвентаризації окремої земельної ділянки може бути рішення відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування щодо виконання відповідних робіт, договори, укладені між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками технічної документації (далі - виконавці), судові рішення.
Відповідно до пункту 11 Порядку №476 для проведення інвентаризації земель замовник укладає з виконавцем договір про розроблення технічної документації.
Системний аналіз положень пунктів 8 - 9 і 11 Порядку №476 свідчить про те, що підставою для проведення інвентаризації окремої земельної ділянки, яка перебуває в користуванні юридичної особи, є відповідний договір, укладений землекористувачем та виконавцем робіт з технічної інвентаризації. Отримання землекористувачем дозволу територіального органу Держгеокадастру на проведення інвентаризації окремої земельної ділянки, яка перебуває в користуванні юридичної особи, Порядком №476 не передбачене.
Відповідно до статті 19 Конституції України порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Тому, покладання на орган виконавчої влади обов`язку щодо вчинення дій чи прийняття рішення, не передбачених законодавством, суперечить статті 19 Конституції України.
Враховуючи викладене, відсутні підстави для задоволення позовних вимог СФГ "Кондратюк П.К." до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про визнання протиправною відмови у наданні згоди на розробку технічної документації із інвентаризації земельної ділянки площею 11,25 га, яка розташована за межами населених пунктів Грузевицької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області та зобов`язання дати згоду на розробку технічної документації із інвентаризації цієї земельної ділянки .
З урахуванням положень статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
у задоволенні позову СФГ "Кондратюк П.К." до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач:СФГ "Кондратюк П.К." (вул. Набережна, 111,Грузевиця,Хмельницький район, Хмельницька область,31317 , код ЄДРПОУ - 22986970) Відповідач:Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області (вул. Інститутська, 4/1,Хмельницький,Хмельницька область,29000 , код ЄДРПОУ - 39767479)
Головуючий суддя О.К. Ковальчук
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.03.2020 |
Оприлюднено | 23.03.2020 |
Номер документу | 88329820 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Ковальчук О.К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні