П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 560/2639/19
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Ковальчук О.К.
Суддя-доповідач - Кузьменко Л.В.
04 серпня 2020 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Кузьменко Л.В.
суддів: Совгири Д. І. Франовської К.С. ,
за участю:
секретаря судового засідання: Ременяк С.Я.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Селянського(фермерського) господарства "Кондратюк П.К." на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 20 березня 2020 року (рішення ухвалене суддею Ковальчук О.К. 20 березня 2020 року в м. Хмельницький в порядку письмового провадження) у справі за адміністративним позовом Селянського(фермерського) господарства "Кондратюк П.К." до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
У серпні 2019 року позивач звернувся до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовом, в якому просив визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області щодо відмови у наданні СФГ " ОСОБА_1 " згоди на розробку технічної документації із інвентаризації земельної ділянки площею 11,2500 га, яка розташована за межами населених пунктів Грузевицької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області та зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області надати СФГ " Кондратюк П.К. " згоду на розробку технічної документації із інвентаризації земельної ділянки площею 11,25 га, яка розташована за межами населених пунктів Грузевицької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області.
Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 20 березня 2020 року в задоволенні адміністративного позову Селянського (фермерського) господарства "Кондратюк П.К." відмовлено в повному обсязі.
Не погоджуючись із прийнятим судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, у якій просив скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове, яким задовольнити позовні вимоги.
В обґрунтування апеляційної скарги скаржник послався на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, порушення норм процесуального права, що, на його думку, призвело до неправильного вирішення спору. Так, позивач вважає, що чинним законодавством не передбачено підстав, за яких орган Держгеокадастру має право відмовити у наданні дозволу на проведення інвентаризації земельної ділянки, у разі, якщо наявні підстави для проведення такої інвентаризації. Також звернув увагу на те, що відповідач не зазначив, яким саме вимогам і нормам законодавства не відповідає звернення позивача.
У відзиві на апеляційну скаргу, що надійшов до суду 19 червня 2020 року, відповідач заперечив наведені доводи апеляційної скарги, зазначивши про їх необґрунтованість та повне спростування в ході розгляду даної справи судом першої інстанції.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представника позивача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з такого.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено матеріалами справи, що відповідно до державного акту на право постійного користування землею серії ХМ, зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №99 від 17.04.1995, ОСОБА_1 в постійне користування передана земельна ділянка площею 25,0 га, розташована на території Грузевицької сільської ради Хмельницького району, для ведення сільського-фермерського господарства.
Селянське (фермерське) господарство "Кондратюк П.К." зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Згідно зі Статутом селянського (фермерського) господарства " Кондратюк П.К. ", зареєстрованим Хмельницькою райдержадміністрацією 17.01.2000, його засновником був ОСОБА_1 .
ОСОБА_1 помер ІНФОРМАЦІЯ_1 (свідоцтво про смерть серії НОМЕР_1 ).
Відповідно до Свідоцтва про право на спадщину за законом від 24.01.2009, спадкоємцем майна ОСОБА_1 є його син - ОСОБА_2 . Спадкове майно, на яке видане зазначене Свідоцтво, складається з земельної ділянки площею 0,30 га, в тому числі 0,25 га для обслуговування житлового будинку та 0,05 га для ведення підсобного господарства.
З 21.03.2018 ОСОБА_2 є засновником селянського (фермерського) господарства "Кондратюк П.К.", про підтверджується Статутом селянського (фермерського) господарства "Кондратюк П .К. " в новій редакції та витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с.37,)
З довідки виконкому Чорноостівської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області від 24.01.2019 №111 слідує, що в користуванні СФГ " Кондратюк П.К. " перебуває земельна ділянка площею 85,50 га, з них: 57,50 га - на умовах оренди земельних часток (паїв) та 25,0 га - в постійному користуванні.
СФГ " Кондратюк П.К. " звернулося до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області з заявою щодо надання дозволу СФГ " Кондратюк П.К. " на розробку технічної документації з інвентаризації земельної ділянки площею 11,25 га, яка розташована за межами населених пунктів Грузевицької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області.
Листом №К-8193/0-3936/0/95-19 від 15.08.2019 Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області повідомило позивача про відсутність законних підстав для надання дозволу на розробку технічної документації з інвентаризації земельної ділянки в натурі (на місцевості) за межами населених пунктів Грузевицької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області, оскільки державний акт на право постійного користування серії ХМ, зареєстрований в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №99 від 17.04.1995, втратив чинність у зв`язку з смертю гр. ОСОБА_1 , якому зазначена земельна ділянка надана в постійне користування.
Вважаючи вказану відмову протиправною, позивач звернувся до суду.
Відмовляючи в задоволенні адміністративного позову, суд першої інстанції виходив з того, що суб`єкт владних повноважень діяв правомірно відмовляючи у наданні згоди Селянському (фермерському) господарству " Кондратюк П.К. " на розробку технічної документації із інвентаризації земельної ділянки площею 11,25 га, яка розташована за межами населених пунктів Грузевицької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області, оскільки законом не передбачено надання такої згоди.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції та зазначає таке.
Стаття 19 Конституції України визначає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Процедура формування земельної ділянки, присвоєння їй кадастрового номеру належним чином унормована положеннями Земельного кодексу України, Законом України "Про землеустрій" від 22 травня 2003 року №858-IV (далі Закон №858-IV), Законом України "Про Державний земельний кадастр" від 07 липня 2011 року №3613-VI (далі Закон №3613-VI), затвердженими постановами Кабінету Міністрів України від 05 червня 2019 року №476 "Порядком проведення інвентаризації земель" (далі Порядок №476) та від 17 жовтня 2012 року №1051 "Порядком ведення Державного земельного кадастру" (далі Порядок №1051).
Частинами 1-5 ст.79-1 Земельного кодексу України встановлено, що формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
Формування земельних ділянок здійснюється:
- у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності;
- шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок;
- шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій;
- шляхом інвентаризації земель у випадках, передбачених законом;
- за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).
Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Згідно ст.35 Закону №858-IV інвентаризація земель проводиться з метою встановлення місця розташування об`єктів землеустрою, їхніх меж, розмірів, правового статусу, виявлення земель, що не використовуються, використовуються нераціонально або не за цільовим призначенням, виявлення і консервації деградованих сільськогосподарських угідь і забруднених земель, встановлення кількісних та якісних характеристик земель, необхідних для ведення державного земельного кадастру, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і прийняття на їх основі відповідних рішень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.
У разі виявлення при проведенні інвентаризації земель державної та комунальної власності земель, не віднесених до тієї чи іншої категорії, віднесення таких земель до відповідної категорії здійснюється органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування на підставі відповідної документації із землеустрою, погодженої та затвердженої в установленому законом порядку.
Згідно із приписами ст.22 Закону №858-IV, підставами проведення землеустрою є:
- рішення органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо проведення робіт із землеустрою;
- укладені договори між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою;
- судові рішення.
Рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування про надання дозволу на розробку документації із землеустрою приймається виключно у строки та лише у випадках, передбачених цим Законом та Земельним кодексом України. Зазначене рішення надається безоплатно та має необмежений строк дії.
Статтею 25 Закону №858-IV визначений перелік видів документації із землеустрою.
Зокрема, видами документації із землеустрою є проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок; проекти землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв); технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж частини земельної ділянки, на яку поширюються права суборенди, сервітуту; технічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок; технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель. Види документації із землеустрою та їх склад встановлюються виключно цим Законом.
Постановою Кабінету Міністрів України від 05 червня 2019 року №476 затверджено "Порядок проведення інвентаризації земель".
Згідно із пунктами 3 - 6, 8, 9, 11, 26, 27 вказаного Порядку №476, державна інвентаризація земель проводиться шляхом формування земельних ділянок незалежно від форми власності, визначення їх угідь та у разі потреби віднесення таких земельних ділянок до певних категорій для інформаційного наповнення Державного земельного кадастру.
Інвентаризація земель проводиться з урахуванням принципів плановості, достовірності та повноти даних, послідовності і стандартності процедур, доступності використання інформаційної бази, узагальнення даних з додержанням єдиних засад та технології їх оброблення.
Об`єктами інвентаризації земель є територія України, територія адміністративно-територіальних одиниць або їх частин, масив земель сільськогосподарського призначення, окремі земельні ділянки.
Інвентаризація земель проводиться в межах адміністративно-територіальних одиниць, територій, межі яких визначені проектами формування територій і встановлення меж сільських, селищних рад, масивів земель сільськогосподарського призначення, окремих земельних ділянок. Під час проведення інвентаризації масиву земель сільськогосподарського призначення здійснюються заходи, визначені статтею 35 Закону України "Про землеустрій".
Підставою для проведення інвентаризації земель є рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, відповідного органу виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим чи органу місцевого самоврядування щодо виконання відповідних робіт, договори, укладені між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками технічної документації (далі - виконавці), судові рішення.
Проведення державної інвентаризації земель забезпечує Держгеокадастр або його територіальний орган шляхом прийняття наказу про проведення державної інвентаризації земель.
Замовниками технічної документації (далі - замовники) можуть бути органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим чи органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі.
Для проведення інвентаризації земель замовник укладає з виконавцем договір про розроблення технічної документації.
За результатами проведення інвентаризації земель виконавцями розробляється технічна документація відповідно до статті 57 Закону України "Про землеустрій".
Технічна документація погоджується та затверджується в порядку, встановленому статтею 186 Земельного кодексу України.
З аналізу вказаних правових норм можна дійти висновку, що інвентаризація земельної ділянки та складення за її результатами відповідної технічної документації здійснюється, в тому числі і на підставі договорів, укладених між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками технічної документації.
Колегія суддів погоджується з висновком першої інстанції, що згідно приписів пунктів 8 - 9 і 11 Порядку №476 підставами для проведення інвентаризації окремої земельної ділянки, яка перебуває в користуванні юридичної особи, є відповідний договір, укладений землекористувачем та виконавцем робіт з технічної інвентаризації. Отримання землекористувачем дозволу територіального органу Держгеокадастру на проведення інвентаризації окремої земельної ділянки, яка перебуває в користуванні юридичної особи, Порядком №476 не передбачене.
Враховуючи вищевикладене, правильними є висновки суду першої інстанції про те, що Порядком №476 не передбачено погодження Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області щодо отримання землекористувачем дозволу на проведення інвентаризації окремої земельної ділянки.
Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 4 листопада 1950 року (далі - Конвенція) кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.
Європейський суд з прав людини у справі Zand v. Austria від 12 жовтня 1978 року вказав, що словосполучення встановлений законом поширюється не лише на правову основу самого існування суду , але й на дотримання таким судом певних норм, які регулюють його діяльність. Поняття суд, встановлений законом у частині першій статті 6 Конвенції передбачає усю організаційну структуру судів, включно з питаннями, що належать до юрисдикції певних категорій судів. З огляду на це не вважається судом, встановленим законом орган, котрий, не маючи юрисдикції, судить осіб на підставі практики, яка не передбачена законом.
У взаємозв`язку з наведеним слід зазначити, що відповідно до п. 30. Рішення Європейського Суду з прав людини у справі Hirvisaari v. Finland від 27.09.2001, рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані.
Згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.
Щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд, що і вчинено судом у даній справі.
Враховуючи вищенаведене у сукупності, беручи до уваги при цьому кожен аргумент, викладений учасниками справи, рішення суду першої інстанції у цій справі є законним та обґрунтованим і не підлягає скасуванню, оскільки суд, всебічно перевіривши обставини справи, вирішив спір у відповідності з нормами матеріального права та при дотриманні норм процесуального права, в судовому рішенні повно і всебічно з`ясовані обставини в адміністративній справі, тому колегія суддів не вбачає підстав для його скасування.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315, 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу Селянського(фермерського) господарства "Кондратюк П.К." залишити без задоволення, а рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 20 березня 2020 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.
Постанова суду складена в повному обсязі 06 серпня 2020 року.
Головуючий Кузьменко Л.В. Судді Совгира Д. І. Франовська К.С.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.08.2020 |
Оприлюднено | 10.08.2020 |
Номер документу | 90845669 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Кузьменко Л.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні