ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРCОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул.Театральна,18, м. Херсон, 73000,
тел./0552/26-47-84, 49-31-78, факс 49-31-78, веб сторінка: ks.arbitr.gov.ua/sud5024/
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
12 березня 2020 року Справа № 923/53/20
Господарський суд Херсонської області у складі судді Ярошенко В.П. за участю секретаря судового засідання Борхаленко О.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом: Державної екологічної інспекції у Херсонській області, м. Херсон
до відповідача: Комунального підприємства "Очисні споруди" Скадовської міської ради Херсонської області, м. Скадовськ, Херсонська область
про стягнення 98707,58 грн.
за участю представників сторін:
від позивача: Соловйова С. В. - уповн. предст., дов. від 20.03.2020, Лошкарьов В. В. - уповн. предст., дов. від 20.03.2020
від відповідача: Крючков В.О. - уповн. предст., дов. від 20.01.2020
в с т а н о в и в:
Процесуальні дії у справі
15.01.2020 Державна екологічна інспекція у Херсонській області (код ЄДРПОУ 38044149) звернулась до Господарського суду Херсонської області із позовною заявою (вих. №2095-12-10 від 27.12.2019) до Комунального підприємства Очисні споруди Скадовської міської ради Херсонської області (Код ЄДРПОУ 32503478) про стягнення збитків у сумі 98707,58 грн., заподіяних державі унаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства, а саме вимог Водного кодексу України.
Відповідно до витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 15.01.2020 року, справу розподілено судді Ярошенко В. П.
Ухвалою суду від 17.01.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, постановлено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження, призначено перше засідання по справі на 18 лютого 2020 року о 10:00.
18.02.2020 за вх. № 2/365/20 до суду від відповідача надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.
Ухвалою суду від 18.02.2020 відкладено судове засідання на 03 березня 2020 року об 11:30.
В судовому засіданні 03.03.2020 оголошено перерву до 12.03.2020.
В судовому засіданні 12.03.2020 було проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Стислий виклад позиції позивача
У період з 14 по 25 вересня 2017 року Державною екологічною інспекцією у Херсонській області та Державною екологічною інспекцією Північно-Західного регіону Чорного моря проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства Комунальним підприємством Очисні споруди Складовської міської ради Херсонської області за наслідками якої складено Акт перевірки від 25.09.2017 02-11/258. Перевіркою встановлено порушення Відповідачем норм природоохоронного законодавства, відповідно до якого, Комунальне підприємство Очисні споруди Складовської міської ради Херсонської області здійснювало скид стічних вод із перевищенням встановлених нормативів гранично допустимих скидів (встановлених допустимих концентрацій), що є порушенням п. 3 ст. 44, п. 1 ст. 111 Водного кодексу України, ч. 1, п. з ч. 2, 4 ст. 68, ч. 1 ст. 69 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища .
Складений акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства направлено директору комунального підприємства Очисні споруди Складовської міської ради Херсонської області від 25.09.2017 № 04-8/191 3-1.
На виконання вимог частини 7 статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності та пункту 3 Положення Державної екологічної інспекції у Херсонській області затвердженого наказом Державної екологічної інспекції країни від 22.11.2018 № 249, з метою усунення порушень природоохоронного законодавства, виявлених під час планової перевірки Відповідачу надано обов`язковий до виконання припис від 25.09.2017 № 02-12/212.
Порушуючи вимоги природоохоронного законодавства, а саме вимог Водного кодексу України Відповідачем заподіяно державі збитки в сумі 98 707,58 грн.
Відповідачу направлено претензію від 17.12.2019 за № 10-10/92 з вимогою добровільно відшкодувати збитки в сумі 98 707,58 грн. заподіяні державі внаслідок порушення вимог ст. ст. 44, 48, 70 Водного кодексу України. Але відповіді про задоволення або відхилення претензії, на адресу Державної екологічної інспекції у Херсонській області не надходило.
Стислий виклад позиції відповідача
Відповідач у встановлений строк не подав до суду відзив на позов, а відтак не скористався наданими йому процесуальними правами.
Відповідно до клопотання (вх. № 2/490/20 від 03.03.2020), відповідач просить долучити до матеріалів справи здійснені розрахунки розміру збитків, заподіяних внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів за період з 08.08.2017 по 19.10.2017 та 08.08.2017 по 20.09.2017 та копії протоколів дослідження води № 931 від 04.09.2017, № 1004 від 11.08.2017, № 1003 від 08.08.2017.
Відповідач зазначає, що здійснив власні розрахунки на основі наданих позивачем суду, з яких вбачається значно менший обсяг нібито заподіяних збитків. Підставою для здійснення перерахунків відповідач зазначає наступне: 1. При визначенні середніх показників понаднормових скидів забруднюючих речовин використано всі показники, навіть ті, що не перевищують норми встановлені ГДС; 2.Викликало сумнів, також і те, що показники Азоту за аналізами ДЕІ Північно-Західного регіону Чорного моря значно перевищують показники аналізів ДУ Херсонський обласний лабораторний центр та показники аналізів ДЕІ у Кіровоградській області; 3. Отримання аналізів ДЕІ Північно-Західного регіону Чорного моря 19.10.2017 року взагалі викликає сумніви, оскільки не має законного обґрунтування.
Фактичні обставини, встановлені судом та зміст спірних взаємовідносин
Відповідно до статті 13 Конституції України, Земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах визначених Конституцією. Кожний громадянин має право користуватися природними об`єктами права власності народу відповідно до закону. Власність зобов`язує. Власність не повинна використовуватися па шкоду людині і суспільству. Держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб`єкти права власності рівні перед законом.
Положенням про Державну екологічну інспекцію України, затвердженим постановою Кабінету Міністрі України від 19.04.2017 № 275, Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра енергетики та захисту довкілля і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Пунктом 7 Положення передбачено, що Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Відповідно до Положення про Державну екологічну інспекцію у Херсонській області, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 22.11.2018 № 249, Державна екологічна інспекція у Херсонській області (далі по тексту рішення - Інспекція) є територіальним органом Держекоіпспекції. Основним завданням Інспекції є реалізація повноважень Держекоінспекції у межах Херсонської області. Інспекція вповноважена вживати заходів досудового врегулювання спорів, виступати позивачем та відповідачем у судах.
У період з 14 по 25 вересня 2017 року Інспекцією та Державною екологічною інспекцією Північно-Західного регіону Чорного моря проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства Комунальним підприємством Очисні споруди Скадовської міської ради Херсонської області за наслідками якої складено Акт перевірки від 25.09.2017 02-11/258. Перевіркою встановлено порушення Відповідачем норм природоохоронного законодавства.
Суд встановив, що відповідно до Акту перевірки від 25.09.2017 02-11/258 (а.с. 10 - 21), Комунальним підприємством Очисні споруди Скадовської міської ради Херсонської області здійснювалося скид стічних вод із перевищенням встановлених нормативів гранично допустимих скидів (встановлених допустимих концентрацій), що є порушенням п. 3 ст. 44, п. 1 ст. 111 Водного кодексу України.
В розділі Водопостачання та водовідведення Акту від 25.09.2017 № 02-11/258 зазначено, що згідно з типовим договором про надання послуг з водовідведення Відповідач надає абонентам послуги з централізованої о водовідведення населенню, установам та організаціям.
Відповідно до договору управління комунального майна міської територіальної громади, укладеного між Скадовською міською радою та Відповідачем від 05.10.2005, терміном дії до виникнення претензій будь-якої із сторін, Скадовська міська рада передає, а Відповідач приймає в управління безкоштовно передане майно міської територіальної громади згідно з актом прийняття передачі (КНС та очисні споруди, колектори). Пунктами 2.5 та 2.7 зазначеного Договору передбачено, що Відповідач зобов`язаний утримувати майно в належному технічному стані з дотриманням санітарних норм, виконувати зобов`язання передбачені договором та чинним законодавством України.
На території Відповідача на відстані більше ніж 100 м від урізу води Джарилгацької затоки Чорного моря розташована свердловина № 16-28, що на момент перевірки експлуатовувалась і знаходилась в задовільному технічному стані, санітарна зона визначена та огороджена.
Біля полігону твердих побутових відходів розташована свердловина 16-290 (на момент перевірки не експлуатується, водозабірне обладнання відсутнє). Встановлено, що на свердловині № 19-290 наявні пошкодження завареного оголовку труби шляхом корозії металу, санітарна зона не визначена та не огороджена.
Зазначена обставина, як зазначає позивач, є порушенням п. 6 ст. 44 Водного кодексу України, а умова дозволу на спеціальне водокористування № Укр 16.88.1 Хрс не виконується, що є порушенням п. 9 ст. 44, ст. 49 Водного Кодексу України.
На балансі Відповідача знаходиться 2 свердловини, одна з яких не діюча, паспорта на свердловини в наявності.
Дозвіл на спеціальне водокористування № Укр 16.88.1 Хрс, виданий Відповідачу Департаментом екології та природних ресурсів Херсонської обласної державної адміністрації 04.01.2016, терміном дії до 01.01.2019. Метою водокористування згідно з дозволом на спеціальне водокористування є власні господарсько-побутові потреби, прийом, транспортування та водовідведення за нерегульованим тарифом.
Первинний облік кількості піднятої води здійснюється розрахунковим методом (за показниками електролічильника), станом на 14.09.2017 свердловини водолічильниками не обладнано.
Журнал первинного обліку кількості забраної води прошнуровано, пронумеровано та скріплено печаткою. Згідно з щоденними записами у журналі обліку, забір підземної води зі свердловини № 16-28 не перевищує 300 м. куб. на добу.
Відповідно до ст. 23 Кодексу України про надра спеціальний дозвіл на користування надрами (підземними водами) не отримано, що є порушенням ст. 23 Кодексу України про надра.
Згідно з представленою формою 2-ТП (водгосп) протягом 2015 Відповідачем забрано 0.4 тис. м3 підземної води встановлений ліміт забору підземної води всього 4.0 тис. м3. Згідно з звітом 2-ТП (водгосп) за 2015 передано зворотних вод всього 463,2 тис. м3, а саме водовідведення здійснювалось до Чорного моря 71.0 тис. м3, до накопичувача 392.2 тис. м3.
Згідно з представленою формою 2-ТП (водгосп) протягом 2016 Відповідачем забрано 0.7 тис. м3 підземної води - встановлений ліміт забору підземної води всього 4,0 тис. м3. Згідно з звітом 2-ТП (водгосп) за 2016 передано зворотних вод всього 515,8 тис. м3, а саме водовідведення здійснювалось до Чорного моря 332,9 тис. м3, до накопичувача 182.9 тис. м3, що є порушенням умов дозволу на спеціальне водокористування № Укр 16.88.1, ст. ст. 44. 49 Водного кодексу України.
Контроль якості підземних вод здійснює Скадовський міжрайонний відділ лабораторних досліджень ДУ ХОЦ Держсанепідслужби України . Згідно з протоколом № 24 дослідження питної води від 14.01.2015 відібрана проба води зі свердловини № 16-28 не відповідає вимогам ДСанІІін 2.2.4-171-10.
Складений акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства направлено директору комунального підприємства Очисні споруди Скадовської міської ради Херсонської області від 25.09.201 7 № 04-8/1913-1.
На виконання вимог частини 7 статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності та пункту 3 Положення Державної екологічної інспекції у Херсонській області затвердженого наказом Державної екологічної інспекції країни від 22.11.2018 № 249, з метою усунення порушень природоохоронного законодавства, виявлених під час планової перевірки Відповідачу надано обов`язковий до виконання припис від 25.09.2017 № 02-12/212.
Позивач стверджує, що порушуючи вимоги природоохоронного законодавства, а саме вимог Водного кодексу України Відповідачем заподіяно державі збитки в сумі 98 707,58 грн., на підтвердження чого, позивач надав розрахунок розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі здійснений державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Херсонської області від 10.10.2018.
Норми права, застосовані судом, оцінка доказів
Відповідно до ст. 13 Конституції України, природні ресурси, що знаходяться у межах території України, є об`єктами права власності українського народу й повинні використовуватися відповідно до закону.
Відповідно до ч. 1 ст. 149 та ст. 151 Господарського кодексу України, суб`єкти господарювання використовуюсь у господарській діяльності природні ресурси в порядку спеціального або загального природокористування відповідно до цього Кодексу та інших законів. Суб`єктам господарювання для здійснення господарської діяльності надаються в користування на підставі спеціальних дозволів (рішень) уповноважених державою органів земля та інші природні ресурси (в тому числі за плачу або інших умовах). Порядок надання у користування природних ресурсів громадянами і юридичними особами для здійснення господарської діяльності встановлюється земельним, водним, лісовим та іншим спеціальним законодавством.
Відповідно до п. 3 ст. 44 Водного кодексу України, водокористувачі зобов`язані дотримуватися встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин та встановлених лімітів забору води, лімітів використання води та лімітів скидання забруднюючих речовин, а також санітарних та інших вимог щодо впорядкування своєї території. Спеціальне водокористування здійснюється лише за наявності дозволу (п. 9 ст. 44). Частиною 1 ст. 48 вказаного кодексу внормовано, що спеціальне водокористування це забір води з водних об`єктів зі застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об`єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин зі зворотними водами із зворотними водами із застосуванням каналів. Спеціальне водокористування є платним та здійснюється па підставі дозволу на спеціальне водокористування.
Пунктом 1 статті 111 Водного кодексу України встановлено, що підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи зобов`язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень водного законодавства, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України.
Згідно з ч. 1 ст. 70 Водного кодексу України, скидання стічних вод у водні об`єкти допускається лише за умови наявності нормативів гранично допустимих концентрацій та встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин. Водокористувачі зобов`язані здійснювати заходи щодо запобігання скиданню стічних вод чи його припинення, якщо вони за обсягом скидання забруднюючих речовин перевищують гранично допустимі нормативи.
За змістом ст. 1 Водного кодексу України:
вода зворотна - вода, що повертається за допомогою технічних споруд і засобів з господарської ланки кругообігу води в його природні ланки у вигляді стічної, шахтної, кар`єрної чи дренажної води;
вода стічна - вода, що утворилася в процесі господарсько-побутової і виробничої діяльності (крім шахтної, кар`єрної і дренажної води), а також відведена з забудованої території, на якій вона утворилася внаслідок випадання атмосферних опадів;
гранично допустима концентрація (гдк) речовини у воді - встановлений рівень концентрації речовини у воді, вище якого вода вважається непридатною для конкретних цілей водокористування;
гранично допустимий скид (гдс) речовини - маса речовини у зворотній воді, що є максимально допустимою для відведення за встановленим режимом даного пункту водного об`єкта за одиницю часу;
забруднення вод - надходження до водних об`єктів забруднюючих речовин;
забруднююча речовина - речовина, яка привноситься у водний об`єкт в результаті господарської діяльності людини.
Порушення водного законодавства тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно з законодавством України.
Згідно з ст. 68 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземні юридичні і фізичні особи та особи без громадянства зобов`язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень водного законодавства, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України. Притягнення винних у порушенні водного законодавства до відповідальності не звільняє їх від обов`язку відшкодування збитків, завданих ними внаслідок порушення водного законодавства.
Частиною 1 ст. 69 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , передбачено що шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.
Відшкодування шкоди заподіяної порушенням природоохоронного законодавства, за своєю правовою природою є відшкодування позадоговірної шкоди тобто деліктного відповідальністю.
Так. ч. 1 ст. 1166 Цивільного кодексу України передбачено, що майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Загальними підставами для покладення відповідальності на особу, яка заподіяла шкоду, за змістом ст. 1166 Цивільного кодексу України є: протиправна поведінка особи, що заподіяла шкоду, шкідливий результат такої поведінки, тобто настання, наявність самої шкоди, причинний зв`язок між протиправною поведінкою і настанням шкоди та вина особи у заподіянні шкоди.
Предметом вказаного спору є стягнення з Відповідача збитків, які завдані державі внаслідок здійснення скиду стічних вод із перевищенням встановлених нормативів гранично допустимих скидів (встановлених допустимих концентрацій), отже в даному випадку наявні всі елементи цивільного правопорушення.
Крім того, відповідач належними та допустимими доказами не спростував порушення останнім вимог природоохоронного законодавства, а саме вимог Водного кодексу України, внаслідок чого заподіяно державі збитки в сумі 98 707,58 грн., тим самим не спростував, що у діях його працівників відсутня вина у заподіянні шкоди.
При розгляді даної справи не встановлено наявності вини інших осіб, крім відповідача.
Суд критично оцінює надані відповідачем розрахунки розміру збитків, заподіяних внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів за період з 08.08.2017 по 19.10.2017 та 08.08.2017 по 20.09.2017 з огляду на те, що надані розрахунки не спростовують вину відповідача і факт порушення природоохоронного законодавства.
Крім того, надані відповідачем копії протоколів дослідження води № 931 від 04.09.2017, № 1004 від 11.08.2017, № 1003 від 08.08.2017 не беруться судом до уваги, виходячи з того, що такі докази подані в копіях не завірених належним чином, що не відповідає положенням ч. 2 ст. 91 ГПК України, п. 5.27 Національного стандарту України ДСТУ 4163-2003 "Уніфікована система організаційно-розпорядчої документації", затвердженого Наказом Держспоживстандарту України № 55 від 07.04.2003 р. (щодо вимог до оформлення документів, порядок засвідчення їх копій, що подаються до суду), а відтак такі докази не є належними та допустимими.
Таким чином, позовні вимоги щодо стягнення з відповідача збитків у сумі 98707,58 грн., заподіяних державі унаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства, а саме вимог Водного кодексу України - є обґрунтованими, правомірними, та такими, що підлягають задоволенню.
Щодо розподілу судових витрат
Судовими витратами у даній справі є витрати Позивача на сплату судового збору відповідно до платіжного доручення №779 від 21.12.2019 у сумі 1921,00 грн., які згідно з приписами статті 129 ГПК України підлягають стягненню з Відповідача.
На підставі вказаних правових норм та керуючись статтями 129, 232-240 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
у х в а л и в:
1. Позовні вимоги задовольнити повністю.
2. Стягнути з Комунального підприємства Очисні споруди Скадовської міської ради Херсонської області (Код ЄДРПОУ 32503478) збитки, заподіяні державі у сумі 98 707,58 грн. та перерахувати цю суму до фонду охорони навколишнього природного середовища на р/р UA 598999980000033110331021268, ККД 24062100, ЄДРПОУ 37888409.
3. Стягнути з Комунального підприємства Очисні споруди Скадовської міської ради Херсонської області (Код ЄДРПОУ32503478) на користь Державної екологічної інспекції у Херсонській області (код ЄДРПОУ 38044149) витрати по сплаті судового збору у розмірі 1921,00 грн.
4. Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його (її) проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, апеляційна скарга подається до Південно-західного апеляційного господарського суду через Господарський суд Херсонської області (підпункт 17.5 пункту 1 Розділу ХІ «Перехідні положення» Господарського процесуального кодексу України).
Дата складання повного тексту рішення - 23.03.2020
Суддя В.П.Ярошенко
Суд | Господарський суд Херсонської області |
Дата ухвалення рішення | 12.03.2020 |
Оприлюднено | 25.03.2020 |
Номер документу | 88359959 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Херсонської області
Ярошенко В.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні