Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Вінниця
24 лютого 2020 р. Справа № 120/3653/19-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Крапівницької Н.Л.,
секретаря судового засідання Гродської В.О.,
за участю представників сторін:
представника позивача: Головенка Є.В.,
представника відповідача: Корнійчука А.Л.,
представника відповідача: Титаренко Т.І.,
представника відповідача: Тлоки С.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Вінниці в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом:
ОСОБА_1
до Вінницької обласної державної адміністрації,
Немирівської районної державної адміністрації,
Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області,
виконавчого комітету Ковалівської сільської ради Немирівського району
про визнання дій та бездіяльності протиправними та зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В:
До Вінницького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Вінницької обласної державної адміністрації, Немирівської районної державної адміністрації, Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області, виконавчого комітету Ковалівської сільської ради про визнання дій та бездіяльності протиправними та зобов`язання вчинити дії.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначила, що 23 червня 2019 року, о 19 годині, село Ковалівка, Немирівського району Вінницької області потрапило в зону стихійного лиха, внаслідок якого, величезним градом, розміром понад 50 мм, повністю знищено дахи житлових та господарських будівель, які мали шиферне та рубіроїдне покриття, повністю знищено городину, плодові дерева. Лід, який падав з неба, мав розміри великого курячого яйця, у зв`язку з чим, пробивав дахи будівель та вибивав скло у вікнах домоволодінь мешканців села, загрожуючи загибеллю будь-кому, хто не знаходився б під прикриттям. Мешканці села Ковалівка, які мають поважний вік, не пам`ятають подібного природного явища, яке не тільки знищило майно, але і поставило мешканців цілого села під загрозу голоду у зв`язку із знищенням врожаю.
08.07.2019 року на адресу Президента України та Прем`єр-міністра України було направлено два звернення від мешканців села Ковалівка, серед яких була і ОСОБА_1 , поданих в інтересах усіх мешканців села Ковалівка, про бездіяльність органів влади та про вжиття заходів, передбачених Кодексом цивільного захисту України для ліквідації наслідків стихійного лиха. Вихідним №41-КО-01352/02 від 12 липня 2019 року Кабінету Міністрів України та вихідним №22/033825-02К від 15.07.2019 року Адміністрації Президента України, вищезгадані звернення направлено на розгляд до Вінницької обласної державної адміністрації, яка повідомила про реєстрацію звернення 16 липня 2019 року за реєстраційним індексом 14-КО-9604-7 та доручення керівництвом обласної державної адміністрації розгляд питань, порушених у звернені, на Департамент цивільного захисту та Немирівську РДА. 06 серпня 2019 року за вихідними номерами 14-КО-26-2 та 14-КО-28-2 Департаментом цивільного захисту Вінницької обласної державної адміністрації, на адресу ОСОБА_1 на вищезгадані звернення повідомлено, що з урахуванням вимог Класифікаційних ознак надзвичайних ситуації, затверджених наказом МВС України від 06.08.2018 №658 та Державного стандарту ДК 019-2010 "Класифікатор надзвичайних ситуацій", стихійне лихо, яке сталося 23 червня 2019 року на території Ковалівської об`єднаної територіальної громади Немирівського району Вінницької області не кваліфікується як надзвичайна ситуація. Не погоджуючись із позицією відповідачів, позивач звернулась до суду.
Ухвалою суду від 28.11.2019 року відкрито провадження за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче судове засідання на 23.12.2020 року.
12.12.2019 року від представника відповідача Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області надійшов відзив на позовну заяву, у якому останній заперечує щодо позовних вимог та зазначив, що відповідно до наказу МВС України від 04.09.2014 року №905 "Про затвердження Вимог до переліку та змісту документів для надання експертного висновку про рівень надзвичайної ситуації", зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 01.10.2014 року за №1193/25970 у Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області відсутні повноваження щодо прийняття рішень про класифікацію надзвичайних ситуацій.
18.12.2019 року до суду надійшов відзив від Вінницької обласної державної адміністрації, у якому повідомив, що колективні звернення громадян, що надійшли від Адміністрації Президента України та Кабінету Міністрів України стосовно стихійного лиха що сталося 23 липня 2019 року с. Ковалівка і с. Сподохи, Немирівського району Вінницької області були розглянуті Департаментом цивільного захисту, як структурним підрозділом обласної державної адміністрації, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері цивільного захисту населення і територій області від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру. Ознак, визначених позивачем, як скарга на дії чи рішення державного органу або посадових осіб, дане звернення не несе. Крім того, зауважив, що у зв`язку з тим, що стихійного лихо, яке сталося 23 червня 2019 року на території Ковалівської об`єднаної територіальної громади не кваліфікується як надзвичайна ситуація, фінансування заходів щодо ліквідації наслідків небезпечної події, здійснюється за рахунок власних коштів підприємств, установ та організацій, на території яких виникла небезпечна подія. Разом із тим, з метою надання невідкладної допомоги постраждалому населенню Ковалівської об`єднаної територіальної громади головою обласної державної адміністрації було прийнято рішення про виділення зі складу регіонального матеріального резерву для запобігання і ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій шиферу в кількості 945 листів та 37 кг цвяхів шиферних. Шифер в кількості 945 листів та 37 кг цвяхів шиферних отримано Ковалівським сільським головою Верховодом В.В. 12 липня 2019 року. Відповідно до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" питання розподілу шиферу для допомоги постраждалому населенню відносяться до повноважень Ковальської сільської ради. За викладених обставин просив суд у задоволенні позовних вимог відмовити.
У підготовче судове засідання представник позивача не з`явився та подав клопотання про відкладення судового засідання у зв`язку із зайнятістю в іншому судовому засіданні.
Присутні у підготовчому судовому засіданні представники відповідачів не заперечували щодо відкладення підготовчого судового засідання.
У зв`язку із клопотанням представника позивача, суд протокольною ухвалою суд відклав підготовче судове засідання на 13.01.2020 року.
08.01.2020 року до суду надійшов відзив на адміністративний позов від представника Ковалівської сільської ради, у якому зазначено, що 23.06.2019 року на території Ковалівської сільської ради трапилася надзвичайна подія природного характеру. Внаслідок надзвичайної події постраждало 281 домогосподарство с. Ковалівка та с. Сподахи в більшій частині житлових будинків та господарських споруд населення громади було знищено місцями пошкоджено дахи, фасади, вікна, в результаті обвалилися стелі пошкоджено меблі побутова техніка, знищено посіви, городину, сади, пошкоджено транспорт. За попередніми даними матеріальні збитки, завдані стихією жителям територіальної громади сягають більше 3 млн. грн. Збитки, що заподіяні внаслідок надзвичайної події, частково відшкодовані за рахунок власних коштів місцевого бюджету шляхом надання матеріальних допомог. Загальна сума виділених коштів з місцевого бюджету склала 365,0 тис. грн., оскільки даних коштів не достатньо, обласною комісією з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій, прийнято рішення про надання допомоги Ковалівській ОТГ від Вінницької обласної державної адміністрації матеріальними засобами (шифер, цвяхи шиферні) в кількості 945 листів та 37 кг цвяхів шиферних зі складу регіонального матеріального резерву для першочергового забезпечення пільгової категорії населення в томі числі людей похилого віку, багатодітних сімей, інвалідів, соціально вразливих та одиноких непрацездатних громадян постраждалих внаслідок надзвичайної події матеріальною допомогою. Відповідно до приписів пункту 19 частини 2 статті 19 КЦЗ України, до повноважень органів місцевого самоврядування належить забезпечення складення довідок про визнання особи постраждалою внаслідок надзвичайної ситуації, списків (реєстрів) постраждалих внаслідок надзвичайної ситуації, відповідно до яких надається матеріальна допомога. 17.07.2019 року на засіданні позачергової 39 сесії було прийнято рішення №908 "Про затвердження списку постраждалих жителів внаслідок надзвичайної події та надання одноразових матеріальних допомог" в результаті прийняття якого було затверджено список постраждалих жителів громади та надання матеріальної допомоги для ліквідації наслідків від надзвичайної події яка відбулася 23.06.2019 року" згідно списку за трьома категоріями. Так, гр. ОСОБА_1 є в затвердженому списку постраждалих, що підтверджується Додатком 2 до Рішення 39 сесії № 908 від 17.07.2019 року. Крім того, позивачу надано матеріальну допомогу для ліквідації наслідків від надзвичайної події в розмірі - 2300 грн., що підтверджується Розпорядження Ковалівського сільського голови №120 від 30.07.2019 року та відомістю розподілу масових виплат Ковалівської сільської ради від 06.08.2019 року. Щодо видачі довідки про визнання особи постраждалою внаслідок надзвичайної події, зазначив, що пунктом 19 частини 2 статті 19 КЦЗ України дійсно уповноважено органи місцевого самоврядування забезпечення складення довідок про визнання особи постраждалою внаслідок надзвичайної ситуації, проте позивач не зверталася до виконавчого комітету Ковалівської сільської ради ні усно ні письмово, щодо видачі даної довідки. Враховуючи викладене просив відмовити у задоволенні позовних вимог.
10.01.2020 року до суду надійшов відзив на позовну заяву від Немирівської районної державної адміністрації Вінницькій області, у якому представник відповідача акцентував увагу суду на тому, що у зв`язку з тим, що стихійне лихо, яке сталося 23 червня 2019 року на території Ковалівської об`єднаної територіальної громади не кваліфікується як надзвичайна ситуація, фінансування заходів щодо ліквідації наслідків небезпечної події, а саме стихійного лиха, здійснюється за рахунок їх власних коштів. Крім того, відповідно до доручення голови Вінницької обласної державної адміністрації "Щодо порядку відшкодування збитків, завданих надзвичайними ситуаціями та фінансування заходів пов`язаних із запобіганням виникненню надзвичайних ситуацій за рахунок коштів резервного фонду обласного бюджету" від 13.12.2018 року № 01.01-13/7867 звернення про виділення коштів з резервного фонду обласного бюджету подаються безпосередньо об`єднаними територіальними громадами. За викладених обставин, просив суд у задоволенні позовних вимог відмовити. Також просив розгляд справи проводити без участі представника Немирівської районної держаної адміністрації.
Протокольною ухвалою суду від 13.01.2020 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду на 27.01.2020 року.
У судове засідання 27.01.2020 року представник позивача не з`явився та подав клопотання про відкладення розгляду справи у зв`язку із зайнятістю в іншому судовому засіданні.
Присутні у судовому засіданні представники відповідачів при вирішенні питання стосовно відкладення розгляду справи поклались на розсуд суду.
Суд, заслухавши думку присутніх учасників справи, з метою забезпечення рівних прав сторін, протокольною ухвалою суду відклав розгляд справи на 13.02.2020 року.
13.02.2020 року суд протокольною ухвалою суду відклав розгляд справи у зв`язку із витребуванням додаткових доказів на 24.02.2020 року.
У судовому засіданні 24.02.2020 року представник позивача підтримав позовні вимоги та просив їх задовольнити.
Представники відповідачів у судовому засіданні щодо заявлених позовних вимог заперечували та просили суд відмовити у їх задоволенні з підстав, які викладені у відзивах на позовну заяву.
Заслухавши представників сторін, дослідивши матеріали адміністративної справи, оцінивши надані сторонами докази, судом встановлено, що ОСОБА_1 мешкає та є власником домоволодіння та земельної ділянки, які розташовані за адресою: АДРЕСА_1 , що підтверджується Державним актом на право приватної власності на землю, виданим 08 грудня 1999 року Ковалівською селищною радою, реєстровій запис №475, та Свідоцтвом про право на спадщину за заповітом від 24 червня 1999 року, реєстровий номер 2-1534 державного нотаріуса Немирівської держаної нотаріальної контори.
23.06.2019 року на території Ковалівської сільської ради трапилася надзвичайна подія природного характеру. Внаслідок надзвичайної події постраждали домогосподарства с. Ковалівка та с. Сподахи в більшій частині житлових будинків та господарських споруд населення громади було знищено місцями пошкоджено дахи, фасади, вікна, в результаті обвалилися стелі пошкоджено меблі побутова техніка, знищено посіви, городину, сади, пошкоджено транспорт.
08.07.2019 року на адресу Президента України та Прем`єр-міністра України було направлено два звернення від мешканців села Ковалівка, серед яких була і ОСОБА_1 , поданих в інтересах усіх мешканців села Ковалівка, про бездіяльність органів влади та про вжиття заходів, передбачених Кодексом цивільного захисту України для ліквідації наслідків стихійного лиха.
Вихідним №41-КО-01352/02 від 12 липня 2019 року Кабінету Міністрів України та вихідним №22/033825-02К від 15.07.2019 року Адміністрації Президента України, вищезгадані звернення направлено на розгляд до Вінницької обласної державної адміністрації, яка повідомила про реєстрацію звернення 16 липня 2019 року за реєстраційним індексом 14-КО-9604-7 та доручення керівництвом обласної державної адміністрації розгляд питань, порушених у звернені, на Департамент цивільного захисту та Немирівську РДА.
06 серпня 2019 року, за вихідними номерами 14-КО-26-2 та 14-КО-28-2 Департаменту цивільного захисту Вінницької обласної державної адміністрації, на адресу ОСОБА_1 на вищезгадані звернення повідомлено, що з урахуванням вимог Класифікаційних ознак надзвичайних ситуації, затверджених наказом МВС України від 06.08.2018 року №658 та Державного стандарту ДК 019-2010 "Класифікатор надзвичайних ситуацій", стихійне лихо, яке сталося 23 червня 2019 року на території Ковалівської об`єднаної територіальної громади Немирівського району Вінницької області - не кваліфікується як надзвичайна ситуація.
Даючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд керується наступним.
Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.1 ст. 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.
Утвердження правової держави відповідно до приписів статті 1, другого речення частини третьої статті 8, статті 55 Основного Закону України полягає, зокрема, у гарантуванні кожному судового захисту прав і свобод, а також у запровадженні механізму такого захисту.
Відносини, що виникають між фізичною чи юридичною особою і представниками органів влади під час здійснення ними владних повноважень, є публічно-правовими і поділяються, зокрема, на правовідносини у сфері управлінської діяльності та правовідносини у сфері охорони прав і свобод людини і громадянина, а також суспільства від злочинних посягань. Діяльність органів влади, у тому числі судів, щодо вирішення спорів, які виникають у публічно-правових відносинах, регламентується відповідними правовими актами.
Рішення, прийняті суб`єктами владних повноважень, дії, вчинені ними під час здійснення управлінських функцій, а також невиконання повноважень, встановлених законодавством (бездіяльність), можуть бути оскаржені до суду відповідно до частин першої, другої статті 55 Конституції України, статей 2, 5 Кодексу адміністративного судочинства України.
У справі за Конституційним Поданням щодо офіційного тлумачення окремих положень частини першої статті 4 Цивільного процесуального кодексу України (справа про охоронюваний законом інтерес) Конституційний Суд України в Рішенні від 1 грудня 2004 року № 18-рп/2004 дав визначення поняттю "охоронюваний законом інтерес", який вживається в ряді законів України, у логічно-смисловому зв`язку з поняттям "права" (інтерес у вузькому розумінні цього слова), який розуміє як правовий феномен, що: а) виходить за межі змісту суб`єктивного права; б) є самостійним об`єктом судового захисту та інших засобів правової охорони; в) має на меті задоволення усвідомлених індивідуальних і колективних потреб; г) не може суперечити Конституції і законам України, суспільним інтересам, загальновизнаним принципам права; д) означає прагнення (не юридичну можливість) до користування у межах правового регулювання конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом; є) розглядається як простий легітимний дозвіл, тобто такий, що не заборонений законом. Охоронюваний законом інтерес регулює ту сферу відносин, заглиблення в яку для суб`єктивного права законодавець вважає неможливим або недоцільним.
поняття "охоронюваний законом інтерес" у всіх випадках вживання його у законах України у логічно-смисловому зв`язку з поняттям "права" має один і той же зміст.
Отже, обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражених права чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.
Гарантоване статтею 55 Конституції України й конкретизоване у звичайних законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб стверджувальне порушення було обґрунтованим.
Суд звертає увагу, що 08.07.2019 року на адресу Президента України та Прем`єр-міністра України було направлено два звернення від мешканців села Ковалівка, серед яких була і ОСОБА_1 , поданих в інтересах усіх мешканців села Ковалівка, про бездіяльність органів влади та про вжиття заходів, передбачених Кодексом цивільного захисту України для ліквідації наслідків стихійного лиха.
Вихідним №41-КО-01352/02 від 12 липня 2019 року Кабінету Міністрів України та вихідним №22/033825-02К від 15.07.2019 року Адміністрації Президента України, вищезгадані звернення направлено на розгляд до Вінницької обласної державної адміністрації, яка повідомила про реєстрацію звернення 16 липня 2019 року за реєстраційним індексом 14-КО-9604-7 та доручення керівництвом обласної державної адміністрації розгляд питань, порушених у звернені, на Департамент цивільного захисту та Немирівську РДА.
06 серпня 2019 року, за вихідними номерами 14-КО-26-2 та 14-КО-28-2 Департаменту цивільного захисту Вінницької обласної державної адміністрації, на адресу ОСОБА_1 на вищезгадані звернення повідомлено, що з урахуванням вимог Класифікаційних ознак надзвичайних ситуації, затверджених наказом МВС України від 06.08.2018 року №658 та Державного стандарту ДК 019-2010 "Класифікатор надзвичайних ситуацій", стихійне лихо, яке сталося 23 червня 2019 року на території Ковалівської об`єднаної територіальної громади Немирівського району Вінницької області не кваліфікується як надзвичайна ситуація.
На переконання суду, оскаржувані відповіді не порушують права та інтереси ані позивача, ані інших осіб, які звертались зі зверненням та носять виключно інформаційний характер.
Крім того, суд зазначає наступне.
Стаття 2 Кодексу цивільного захисту України дає визначення термінів.
Так, надзвичайна ситуація - обстановка на окремій території чи суб`єкті господарювання на ній або водному об`єкті, яка характеризується порушенням нормальних умов життєдіяльності населення, спричинена катастрофою, аварією, пожежею, стихійним лихом, епідемією, епізоотією, епіфітотією, застосуванням засобів ураження або іншою небезпечною подією, що призвела (може призвести) до виникнення загрози життю або здоров`ю населення, великої кількості загиблих і постраждалих, завдання значних матеріальних збитків, а також до неможливості проживання населення на такій території чи об`єкті, провадження на ній господарської діяльності;
небезпечна подія - подія, у тому числі катастрофа, аварія, пожежа, стихійне лихо, епідемія, епізоотія, епіфітотія, яка за своїми наслідками становить загрозу життю або здоров`ю населення чи призводить до завдання матеріальних збитків;
стихійне лихо - природне явище, що діє з великою руйнівною силою, заподіює значну шкоду території, на якій відбувається, порушує нормальну життєдіяльність населення, завдає матеріальних збитків;
реагування на надзвичайні ситуації та ліквідація їх наслідків - скоординовані дії суб`єктів забезпечення цивільного захисту, що здійснюються відповідно до планів реагування на надзвичайні ситуації, уточнених в умовах конкретного виду та рівня надзвичайної ситуації, і полягають в організації робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, припинення дії або впливу небезпечних факторів, викликаних нею, рятування населення і майна, локалізації зони надзвичайної ситуації, а також ліквідації або мінімізації її наслідків, які становлять загрозу життю або здоров`ю населення, заподіяння шкоди території, навколишньому природному середовищу або майну.
Відповідно до Порядку класифікації надзвичайних ситуацій за їх рівнями, затверджений Постановою Кабінету міністрів України від 24 березня 2004 року №368, класифікація надзвичайних ситуацій за їх рівнями здійснюється для забезпечення організації взаємодії центральних і місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій у процесі вирішення питань, пов`язаних з надзвичайними ситуаціями та ліквідацією їх наслідків.
Відповідно до зазначеного Порядку Державного рівня визнається надзвичайна ситуація:
1) яка поширилась або може поширитися на територію інших держав;
2) яка поширилась на територію двох чи більше регіонів України (Автономної Республіки Крим, областей, мм. Києва та Севастополя), а для її ліквідації необхідні матеріальні і технічні ресурси в обсягах, що перевищують можливості цих регіонів, але не менш як 1 відсоток від обсягу видатків відповідних місцевих бюджетів (надзвичайна ситуація державного рівня за територіальним поширенням);
3) яка призвела до загибелі понад 10 осіб або внаслідок якої постраждало понад 300 осіб (постраждалі - особи, яким внаслідок дії уражальних чинників джерела надзвичайної ситуації завдано тілесне ушкодження або які захворіли, що призвело до втрати працездатності, засвідченої в установленому порядку) чи було порушено нормальні умови життєдіяльності понад 50 тис. осіб на тривалий час (більш як на 3 доби );
4) внаслідок якої загинуло понад 5 осіб або постраждало понад 100 осіб, чи було порушено нормальні умови життєдіяльності понад 10 тис. осіб на тривалий час (більш як на 3 доби), а збитки (оцінені в установленому законодавством порядку), спричинені надзвичайною ситуацією, перевищили 25 тис. мінімальних розмірів (на час виникнення надзвичайної ситуації) заробітної плати;
5) збитки від якої перевищили 150 тис. мінімальних розмірів заробітної плати;
6) яка в інших випадках, передбачених актами законодавства, за своїми ознаками визнається як надзвичайна ситуація державного рівня.
Регіонального рівня визнається надзвичайна ситуація:
1) яка поширилась на територію двох чи більше районів (міст обласного значення) Автономної Республіки Крим, областей, а для її ліквідації необхідні матеріальні і технічні ресурси в обсягах, що перевищують можливості цих районів, але не менш як 1 відсоток обсягу видатків відповідних місцевих бюджетів (надзвичайна ситуація регіонального рівня за територіальним поширенням);
2) яка призвела до загибелі від 3 до 5 осіб або внаслідок якої постраждало від 50 до 100 осіб, чи було порушено нормальні умови життєдіяльності від 1 тис. до 10 тис. осіб на тривалий час (більш як на 3 доби), а збитки перевищили 5 тис. мінімальних розмірів заробітної плати;
3) збитки від якої перевищили 15 тис. мінімальних розмірів заробітної плати.
Місцевого рівня визнається надзвичайна ситуація:
1) яка вийшла за межі територій потенційно небезпечного об`єкта, загрожує довкіллю, сусіднім населеним пунктам, інженерним спорудам, а для її ліквідації необхідні матеріальні і технічні ресурси в обсягах, що перевищують власні можливості потенційно небезпечного об`єкта;
2) внаслідок якої загинуло 1-2 особи або постраждало від 20 до 50 осіб, чи було порушено нормальні умови життєдіяльності від 100 до 1000 осіб на тривалий час (більш як на 3 доби), а збитки перевищили 0,5 тис. мінімальних розмірів заробітної плати;
3) збитки від якої перевищили 2 тис. мінімальних розмірів заробітної плати.
Остаточне рішення щодо визначення рівня надзвичайної ситуації з подальшим відображенням його у даних статистики, зокрема у разі відсутності відомостей у повному обсязі стосовно розвитку надзвичайної ситуації, приймає ДСНС з урахуванням експертного висновку (за наявності) регіональної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій.
Експертний висновок про рівень надзвичайної ситуації готується ДСНС за дорученням Кабінету Міністрів України.
ДСНС має право звернутися до центральних органів виконавчої влади за інформацією про розмір завданих збитків. Відповідальність за достовірність інформації несе орган виконавчої влади, який її подає.
Відповідно до пункту 4 Порядку фінансування робіт із запобігання та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, затверджених постановою Кабінету міністрів України від 04 лютого 1999 року №140 фінансування заходів щодо запобігання виникнення та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій здійснюється відповідно до їх рівнів.
Враховуючи вищенаведене, суд зазначає, що фінансування заходів щодо ліквідації наслідків небезпечної події, а саме стихійного лиха, яке сталося 23 червня 2019 року на території Ковалівської об`єднаної територіальної громади здійснюється за рахунок власних коштів підприємств, установ та організацій, на території яких виникла небезпечна подія.
Відповідно до приписів пункту 5 Порядку фінансування робіт із запобігання та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, затверджених постановою Кабінету міністрів України від 04 лютого 1999 року №140, додаткові кошти для фінансування заходів із запобігання та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій місцевого рівня можуть виділятися на підставі клопотання відповідного органу виконавчої влади.
Як встановлено судом 17.07.2019 року на засіданні позачергової 39 сесії було прийнято рішення №908 "Про затвердження списку постраждалих жителів внаслідок надзвичайної події та надання одноразових матеріальних допомог", в результаті прийняття якого було затверджено список постраждалих жителів громади та надання матеріальної допомоги для ліквідації наслідків від надзвичайної події яка відбулася 23.06.2019 року" згідно списку за трьома категоріями.
Згідно Додатку 2 до Рішення 39 сесії №908 від 17.07.2019 року, який міститься в матеріалах справи, гр. ОСОБА_1 є у затвердженому списку постраждалих та їй надано матеріальну допомогу для ліквідації наслідків від надзвичайної події в розмірі - 2300 грн., що підтверджується розпорядженням Ковалівського сільського голови №120 від 30.07.2019 року та відомістю розподілу масових виплат Ковалівської сільської ради від 06.08.2019 року.
Крім того, судом встановлено, що з метою надання невідкладної допомоги постраждалому населенню Ковалівської об`єднаної територіальної громади головою Вінницької обласної державної адміністрації було прийнято рішення про виділення зі складу регіонального матеріального резерву для запобігання і ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій шиферу в кількості 945 листів та 37 кг цвяхів шиферних.
Шифер в кількості 945 листів та 37 кг цвяхів шиферних отримано Ковалівським сільським головою Верховодом В.В. 12 липня 2019 року.
Щодо позовних вимог стосовно визнання протиправними дій Вінницької обласної державної адміністрації щодо розгляду колективного звернення мешканців села Ковалівка Немирівського району Вінницької області, що надійшло до Кабінету Міністрів України 12.07.2019 року №41-КО-010352/02 та до Адміністрації Президента України 15.07.2019 року №22-/033825-02К, розглянутих вихідним №14- КО-28-2 та №14-КО-26-2 від 06.08.2019 року Департаменту цивільного захисту Вінницької обласної державної адміністрації; визнання протиправною бездіяльності Вінницької обласної державної адміністрації, що вчинена з 23 червня 2019 року стосовно ОСОБА_1 щодо надзвичайної ситуації природного характеру, пов`язаної з небезпечним метеорологічним явищем у вигляді крупного граду, діаметром від 50 мм, що трапилась 23 червня 2019 року, о 19 годині, в селі Ковалівка, Немирівського району Вінницької області та зобов`язання Вінницької обласної державної адміністрації повторно розглянути колективне звернення мешканців села Ковалівка Немирівського району Вінницької області, що надійшло до Кабінету Міністрів України 12.07.2019 року №41-КО-010352/02 та до Адміністрації Президента України 15.07.2019 №22-/033825-02К, з урахуванням правильної кваліфікації надзвичайної ситуації природного характеру, що трапилась 23 червня 2019 року, в селі Ковалівка, Немирівського району Вінницької області та забезпечити цивільний захист ОСОБА_1 в обсязі, визначеному Кодексом цивільного захисту України, суд зазначає наступне.
Віднесення небезпечної події до надзвичайної ситуації здійснюється відповідно до Класифікаційних ознак надзвичайних ситуації затверджених наказом Міністерства внутрішніх справа України від 06.08.2018 року № 658 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 28 серпня 2018 р. за № 969/32421) та Державного стандарту ДК 019-2010 "Класифікатор надзвичайних ситуацій".
Класифікація надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру за їх рівнями здійснюється відповідно до Порядку класифікації надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру за їх рівнями, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 24 березня 2004 року №368.
Так, надзвичайна подія кваліфікується позивачем, відповідно до таблиці класифікаційних ознак надзвичайних ситуацій затвердженої наказом МВС України № 658 від 06.08.2018 як руйнування окремої будівлі або споруди цивільного призначення (в тому числі житлового), що має клас наслідків (відповідальності) ССЗ, внаслідок впливу небезпечного природного явища з наслідками - від 25% будівлі або споруди, наслідки яких визначаються за ДБН В. 1.2-14-2008.
Однак, відповідно до ст.32 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" клас наслідків (відповідальності) визначається відповідно до вимог будівельних норм, стандартів, нормативних документів і правил, затверджених згідно із законодавством.
Усі об`єкти поділяються за такими класами наслідків (відповідальності):
- незначні наслідки - СС1 ;
- середні наслідки - СС2;
- значні наслідки - ССЗ.
До значних наслідків (ССЗ), на які посилається позивач, відносяться такі об`єкти:
-пам`ятки культурної спадщини, визначені відповідно до ЗУ "Про охорону культурної спадщини".
-об`єкти підвищеної небезпеки, ідентифіковані відповідно до ЗУ "Про об`єкти підвищеної небезпеки".
- житлові, громадські або багатофункціональні будівлі заввишки понад 100 метрів та/або з рівнем можливої небезпеки для здоров`я і життя людей понад 400 осіб, які постійно перебувають на об`єкті.
Об`єкту присвоюється найвищий клас наслідків (відповідальності) за одним із критеріїв, встановлених частиною п`ятою цієї статті.
Судом встановлено, що житлові будівлі та споруди, які постраждали внаслідок стихійного лиха 23 червня 2019 року відповідно до Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" відносяться до класу наслідків (відповідальності) CC1.
Суд зазначає, що з урахуванням вимог вищезазначених документів, стихійне лихо, яке сталося 23 червня 2019 року на території Ковалівської об`єднаної територіальної громади Немирівського району Вінницької області, за пороговим значенням класифікаційних ознак не класифікується як надзвичайна ситуація, оскільки надзвичайна ситуація природного характеру з описом ознаки, відповідно до п.6 розділу II "Кваліфікаційних ознак надзвичайних ситуацій", затверджених МВС України №№ 658 від 06.08.2018 року, як масові руйнування або пошкодження будівель та споруд цивільного призначення (у тому числі житлового), що мають клас наслідків (відповідальності) CC1, внаслідок впливу небезпечного природного явища (землетрус, зсув, сильний вітер, крупний град і т.д.) класифікується при пороговому значені показника ознаки від 50% будівель та споруд у зоні руйнування.
Так, до матеріалів справи долучений протокол засідання комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій при виконкомі Ковалівської сільської ради від 24 червня 2019 року. Відповідно до зазначеного протоколу постраждалими від стихійного лиха визначено 281 домогосподарство Ковалівської об`єднаної територіальної громади, що значно менше 50% будівель та споруд у зоні руйнування.
Щодо доводів позивача на надання неповної інформації стосовно фінансування робіт із запобігання та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій суд зазначає таке.
Згідно з пунктом 4 Порядку фінансування робіт із запобігання та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 4 лютого 1999 року № 140 (зі змінами) фінансування заходів щодо запобігання виникнення та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій здійснюється відповідно до їх рівнів.
У зв`язку з тим, що стихійного лихо, яке сталося 23 червня 2019 року на території Ковалівської об`єднаної територіальної громади не кваліфікується як надзвичайна ситуація, фінансування заходів щодо ліквідації наслідків небезпечної події, а саме стихійного лихо, яке сталося 23 червня 2019 року на території Ковалівської об`єднаної територіальної громади здійснюється за рахунок власних коштів підприємств, установ та організацій, на території яких виникла небезпечна подія.
Пунктом 5 зазначеного Порядку визначено, що за рішенням Кабінету Міністрів України додаткові кошти можуть виділятися на підставі клопотання відповідного органу виконавчої влади лише для фінансування заходів з ліквідації надзвичайних ситуацій регіонального і державного рівня або їх наслідків (за умов вичерпання фінансування).
Так, судом встановлено, що з метою надання невідкладної допомоги постраждалому населенню Ковалівської об`єднаної територіальної громади головою Вінницької обласної державної адміністрації було прийнято рішення про виділення зі складу регіонального матеріального резерву для запобігання і ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій шиферу в кількості 945 листів та 37 кг цвяхів шиферних.
Шифер в кількості 945 листів та 37 кг цвяхів шиферних отримано Ковалівським сільським головою Верховодом В.В. 12 липня 2019 року.
За викладених обставин, суд вважає, що у задоволенні позовних вимог до Вінницької обласної державної адміністрації слід відмовити.
Щодо позовних вимог про визнання протиправною бездіяльності виконавчого комітету Ковалівської сільської ради, що вчинена з 23 червня 2019 року стосовно ОСОБА_1 щодо надзвичайної ситуації природного характеру, пов`язаної з небезпечним метеорологічним явищем у вигляді крупного граду, діаметром від 50 мм, що трапилась 23 червня 2019 року, о 19 годині, в селі Ковалівка, Немирівського району Вінницької області та зобов`язання виконавчого комітету Ковалівської сільської ради скласти довідки про визнання постраждалими внаслідок надзвичайної ситуації природного характеру, що трапилась 23 червня 2019 року, в селі Ковалівка, Немирівського району Вінницької області в тому числі і стосовно ОСОБА_1 , скласти списки (реєстр) постраждалих внаслідок надзвичайної ситуації та передати їх до Вінницької обласної державної адміністрації, а в копії направити на адресу ОСОБА_1 , суд зазначає наступне.
Відповідно до приписів пункту 19 частини 2 статті 19 КЦЗ України до повноважень органів місцевого самоврядування належить забезпечення складення довідок про визнання особи постраждалою внаслідок надзвичайної ситуації, списків (реєстрів) постраждалих внаслідок надзвичайної ситуації, відповідно до яких надається матеріальна допомога.
17.07.2019 року на засіданні позачергової 39 сесії було прийнято рішення №908 "Про затвердження списку постраждалих жителів внаслідок надзвичайної події та надання одноразових матеріальних допомог", в результаті прийняття якого було затверджено список постраждалих жителів громади та надання матеріальної допомоги для ліквідації наслідків від надзвичайної події яка відбулася 23.06.2019 року" згідно списку за трьома категоріями.
Згідно Додатку 2 до Рішення 39 сесії №908 від 17.07.2019 року, який міститься в матеріалах справи, гр. ОСОБА_1 є у затвердженому списку постраждалих та їй надано матеріальну допомогу для ліквідації наслідків від надзвичайної події в розмірі - 2300 грн., що підтверджується Розпорядження Ковалівського сільського голови №120 від 30.07.2019 року та відомістю розподілу масових виплат Ковалівської сільської ради від 06.08.2019 року.
Що стосується видачі довідки про визнання особи постраждалою внаслідок надзвичайної події повідомляємо наступне, суд зазначає, що пунктом 19 частини 2 статті 19 КЦЗ України уповноважено органи місцевого самоврядування забезпечення складення довідок про визнання особи постраждалою внаслідок надзвичайної ситуації. Проте, як встановлено у процесі розгляду справи ОСОБА_1 не зверталася до виконавчого комітету Ковалівської сільської ради ані усно, ані письмово щодо видачі зазначеної довідки.
Відтак, доводи позивача стосовно протиправної бездіяльності Ковалівської сільської ради не знайшли свого підтвердження під час розгляду справи, тому задоволенні зазначених позовних вимог необхідно відмовити.
Щодо позовних вимог стосовно визнання протиправною бездіяльності Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області щодо неприйняття рішення щодо визначення рівня надзвичайної ситуації природного характеру, що трапилась 23 червня 2019 року в селі Ковалівка Немирівського району Вінницької області та зобов`язання Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області прийняти рішення щодо визначення рівня надзвичайної ситуації природного характеру, що трапилась 23 червня 2019 року в селі Ковалівка Немирівского району Вінницької області, суд зазначає наступне.
Так, Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області здійснює свою діяльність на підставі Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області, затверджене наказом ДСНС України від 18.08.2014 року №474 у редакції наказу ДСНС від 12.11.2018 року №661 (Положення), Кодексу цивільного захисту України, Конституції України, указів Президента України, постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, наказів МВС, доручень Міністра внутрішніх справ України, наказів та доручень ДСНС, актів Вінницької обласної державної адміністрації та Вінницької обласної ради.
Відповідно до Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області основними завданнями Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області є:
-реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб;
-здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб;
-внесення на розгляд ДСНС пропозицій щодо забезпечення формування та реалізації державної політики у зазначених сферах;
-реалізація межах повноважень, передбачених законом, державної політики у сфері волонтерської діяльності.
Разом із тим, суд зазначає, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 17 червня 2015 року № 409, якою затверджене Типове положення (Типове положення) про регіональну та місцеву комісію з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій, органом, що уповноважений приймати такі рішення є Комісія з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій, що є постійно діючим органом, який утворюється Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласною, Київською та Севастопольською міською держадміністрацією, райдержадміністрацією, виконавчим органом міської ради, районною у місті та селищною радою для координації діяльності райдержадміністрацій, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, пов`язаної із забезпеченням техногенно-екологічної безпеки, захисту населення і територій від наслідків надзвичайних ситуацій, запобігання виникненню надзвичайних ситуацій і реагування на них.
Так, відповідно до підпункту 3 пункту 4 Типового положення, комісія відповідно до покладених на неї завдань у режимі надзвичайної ситуації приймає рішення щодо попередньої класифікації надзвичайної ситуації за видом, класифікаційними ознаками та рівнем, забезпечує своєчасне подання до ДСНС зазначених матеріалів.
Відповідно до п.8 Типового положення робочим органом комісії (секретаріатом), що забезпечує підготовку, скликання та проведення засідань, а також контроль за виконанням її рішень, є структурний підрозділ з питань надзвичайних ситуацій Ради міністрів Автономної Республіки Крим, держадміністрації, виконавчого органу ради, яким утворена комісія.
Згідно п.11 Порядку класифікації надзвичайних ситуацій за їх рівнями, затвердженого постановою Кабінету Міністрів країни від 24 березня 2004 року №368 остаточне рішення щодо визначення рівня надзвичайної ситуації з подальшим відображенням його у даних статистики, зокрема у разі відсутності відомостей у повному обсязі стосовно розвитку надзвичайної ситуації, приймає ДСНС з урахуванням експертного висновку (за наявності) регіональної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій та за дорученням Кабінету Міністрів України.
Враховуючи викладене, суд зазначає, що висновку до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області стосовно визначення рівня надзвичайної ситуації природного характеру не надходило, відтак у задоволенні позовних вимог у цій частині також необхідно відмовити.
Враховуючи вищевикладене, суд прийшов до переконання, що відповідачі діяли у межах та у спосіб визначений законодавством, а відтак, в задоволенні позову ОСОБА_1 слід відмовити в повному обсязі.
Відповідно до статей 9, 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно зі статтею 90 цього Кодексу оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
При цьому, в силу положень частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності свого рішення та докази, надані позивачем, суд не вбачає підстав для задоволення позову, відтак, в позові необхідно відмовити повністю.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд зважає на те, що підстав для відшкодування понесених судових витрат у разі відмови у задоволенні позову статтею 139 Кодексу адміністративного судочинства України не передбачено.
Керуючись статтями 73-77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд
В И Р І Ш И В :
У задоволенні адміністративного позову відмовити.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивач - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , тел. НОМЕР_1 , ел. адреса: ІНФОРМАЦІЯ_1 );
Відповідач 1 - Вінницька обласна державна адміністрація (21050, м. Вінниця, вул. Соборна, 70 тел. : 67-11-38, 50-42-00, ел. адреса: oda@vin.gov.ua);
Відповідач 2 - Немирівська районна державна адміністрація (22800, Вінницька область, м. Немирів, вул. Горького, 84, тел.:+380 (4331) 20968, ел. адреса: rda_nemyriv@vin.gov.ua);
Відповідач 3 - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області (21021, Вінницька обл., м. Вінниця, вул. 600-річчя, 11, тел.: (0432) 56-65-01, ел. адреса: vinnytsya@dsns.gov.ua);
Відповідач 4 - Виконавчий комітет Ковалівської сільської ради (22830, Вінницька обл., Немирівський р-н, с. Ковалівка, вул. Центральна, 2, тел.: (04331 )-33442, ел. адреса: kovalivka@meta.ua).
Суддя підпис Крапівницька Н. Л.
Згідно з оригіналом Суддя
Секретар:
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.02.2020 |
Оприлюднено | 24.03.2020 |
Номер документу | 88377175 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Крапівницька Н. Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні