ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа №1.380.2019.005427
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 березня 2020 року зал судових засідань № 11
Львівський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Гулика А. Г.,
за участю:
секретаря судового засідання Кушика Й.-Д. М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Львові в порядку загального позовного провадження справу за позовом приватного акціонерного товариства «Шкіряне підприємство «Світанок» до Головного управління ДПС у Львівській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Львівська міська рада про визнання протиправним і скасування податкового повідомлення-рішення,-
в с т а н о в и в:
до Львівського окружного адміністративного суду надійшов позов приватного акціонерного товариства «Шкіряне підприємство «Світанок» код ЄДРПОУ 00307891, місцезнаходження: 79024, м. Львів, вул. Промислова, буд.53 (далі - позивач; ПрАТ «Шкіряне підприємство «Світанок» ) до Головного управління ДПС у Львівській області код ЄДРПОУ 39462700, місцезнаходження: 79003, м. Львів, вул. Стрийська, 35 (далі - відповідач), в якому позивач просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області № 0000261412 від 13.09.2019.
Ухвалою від 28.10.2019 суддя прийняв позовну заяву до розгляду й відкрив провадження у справі.
Ухвалою від 02.12.2019 суд відмовив у задоволенні клопотання представника позивача про зупинення провадження в адміністративній справі.
Ухвалою від 02.12.2019 суд залучив до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Львівську міську раду.
Ухвалою від 17.02.2020 суд закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що між позивачем та Львівською міською радою укладено договори оренди земельних ділянок, якими, зокрема, встановлено розмір орендної плати за користування вказаними земельними ділянками, а саме 3% від нормативної грошової оцінки відповідних земельних ділянок. Ставки земельного податку та пільги щодо земельного податку, що сплачується на території м. Львова, визначені ухвалою Львівської міської ради від 29.01.2015 №4330. Крім того, ухвалою Львівської міської ради від 29.01.2015 №4270 затверджено «Програму сприяння розвитку львівських товаровиробників на 2015рік» . На підставі вказаної ухвали Львівської міської ради позивач обраховував розмір орендної плати із застосуванням понижуючого коефіцієнта 0,6. Позивач зазначив, що рішення органу місцевого самоврядування є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території та набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення вказаного рішення у дію. Відтак вважає, що він правомірно обрахував та сплатив орендну плату за землю в розмірі, який відповідає положенням договору та ухвали Львівської міської ради від 29.01.2015 №4270. Водночас, на думку позивача, відповідач безпідставно дійшов висновку про необхідність донарахування позивачу грошового зобов`язання за платежем орендна плата за землю з підстав відсутності у Львівської міської ради повноважень встановлювати ставку земельного податку в меншому розмірі, ніж визначений ст.288 Податкового кодексу України (далі - ПК України).
Представник відповідача подав відзив на позовну заяву, в якому вказав, що п.п.288.5.1 п.288.5 ст.288 ПК України встановлено, що розмір орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативно-грошової оцінки; не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території; згідно з п.п.288.5.2 - не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки. Тобто, законодавець визначив нижню граничну межу річної суми платежу по орендній платі за земельні ділянки, незалежно від того, чи збігається її розмір із визначеним у договорі. Проведеним аналізом задекларованих в Податковій декларації з плати за землю (земельний податок/або орендна плата за земельні ділянки) сум визначення розміру орендної плати встановлено, що за період 2016-2017 роки ПрАТ «Шкіряне підприємство «Світанок» обраховувало розмір орендної плати із застосуванням понижуючого коефіцієнта 0,6 (відповідно до Ухвали ЛМР від 29.01.2015 №4270), що становило 1,8 % (3% * 0,6). Таким чином, за вказаний період позивач сплатив орендну плату за землю в розмірі меншому, ніж мінімально встановлений ПК України. А тому відповідач правомірно дійшов висновку про необхідність збільшення позивачу грошового зобов`язання за платежем орендна плата за землю.
В судове засідання позивач явку представника не забезпечив, належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду справи. Представник позивача подав заяву про розгляд справи без участі представника.
В судове засідання відповідач явку представника не забезпечив, належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду справи. Представник відповідача подав клопотання про розгляд справи без участі представника.
В судове засідання третя особа явку представника не забезпечила, належним чином повідомлена про дату, час та місце розгляду справи. Клопотань про розгляд справи без участі представника до суду не надходило.
Всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
ПрАТ «Шкіряне підприємство «Світанок» 27.12.2012 уклало з Львівською міською радою договори оренди землі, відповідно до яких в оренду передається земельна ділянка за адресою: м. Львів, вул. Промислова, 53, для обслуговування існуючих будівель та споруд:
- площею 9,0339 га, кадастровий номер 4610137500:04:003:0057, відповідно до договору оренди землі від 27.12.2012 № № Ш-2723, Зміни до договору оренди земельної зареєстрованого у Львівській міській раді 27.12.2012 №111-2723 від І 1.03.2013 (на 10 років терміном до 14.11.2022), орендна плата за землю вноситься Орендарем у формі та розмірі 2791122,78 грн., що становить 3 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки та вноситься щомісячно рівними частинами;
- площею 0,0124 га, кадастровий номер 4610137500:04:004:0039, відповідно до договору оренди землі від 27.12.2012 №№111-2724, Зміни до договору оренди земельної ділянки зареєстрованого у Львівській міській раді 27.12.2012 №111-2724 від 1 1.03.2013 (на 3 роки терміном до 14.11.2015), орендна плата за землю вноситься Орендарем у формі та розмірі 127703,88 грн., що становить 3 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки та вноситься щомісячно рівними частинами;
- площею 0,0235 га, кадастровий номер 4610137500:04:003:0060, відповідно до договору оренди землі від 27.12.2012 № № 111-2725, Зміни до договору оренди земельної ділянки зареєстрованого у Львівській міській раді 27.12.2012 №111-2725 від 11.03.2013 (на 3 роки терміном до 14.11.2015), орендна плата за землю вноситься Орендарем у формі та розмірі 242019,45 грн., що становить 3 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки та вноситься щомісячно рівними частинами;
- площею 0,1326 га, кадастровий номер 4610137500:04:004:0038, відповідно до договору оренди землі від 27.12.2012 №№ 111-2726, Зміни до договору оренди земельної ділянки зареєстрованого у Львівській міській раді 27.12.2012 №111-2726 від 11.03.2013 (на 3 роки терміном до 14.11.2015), орендна плата за землю вноситься Орендарем у формі та розмірі 40968,23 грн., що становить 3 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки та вноситься щомісячно рівними частинами;
- площею 0,1202 га, кадастровий номер 4610137500:04:003:0059, відповідно до договору оренди землі від 27.12.2012 № № Ш-2727, Зміни до договору оренди земельної ділянки зареєстрованого у Львівській міській раді 27.12.2012 №111-2726 від 1 1.03.2013 (на 3 роки терміном до 14.11.2015), орендна плата за землю вноситься Орендарем у формі та розмірі 34723,26 грн., що становить 3 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки та вноситься щомісячно рівними частинами.
Ухвалою Львівської міської ради від 29.01.2015 №4270 зі змінами, внесеними ухвалою Львівської міської ради від 30.12.2015 №58, затверджено «Програму сприяння розвитку львівських товаровиробників на 2015- 2016 роки» . Завданням програми, у тому числі є: « 3.3.2.1. Надання права на коригування орендної плати за земельну ділянку, яка використовується для виробничих потреб львівських промислових підприємств. Для промислових підприємств з організованими у систему виробничими процесами створення з предметів праці за допомогою засобів праці промислової продукції певного призначення, які мають у користуванні земельну ділянку для виробничих потреб площею не менше 1,0 га, у тому числі, якщо площа земельних ділянок є меншою, однак при сумуванні становить 1,0 га за функціональним використанням - землі промисловості. Розмір орендної плати за земельну ділянку розраховується із застосуванням понижуючого коефіцієнта 0,6, за умови дотримання таких критеріїв» .
17.03.2016 Львівська міська рада прийняла ухвалу № 265 Про затвердження переліку підприємств, які відповідають критеріям, визначеним Програмою сприяння розвитку львівських товаровиробників на 2015 - 2016 роки .
До вказаного переліку внесено ПрАТ «Шкіряне підприємство «Світанок» (зареєстроване звернення від 09.02.2016 № 19 у Львівській міській раді 09.02.2016 за № 2-2609-Л-003).
27.04.2017 Львівська міська рада прийняла ухвалу № 1877 Про затвердження переліку підприємств, які відповідають критеріям, визначеним Програмою сприяння розвитку львівських товаровиробників на 2015 - 2017 роки .
До вказаного переліку внесено ПрАТ «Шкіряне підприємство «Світанок» (зареєстроване звернення від 06.03.2017 № 28 у Львівській міській раді 13.03.2017 за № 2-6005-Ш-003).
З аналізу даних, задекларованих в Податковій декларації з плати за землю (земельний податок/або орендна плата за земельні ділянки) сум визначення розміру орендної плати вбачається, що за період 2016-2017 роки ПрАТ «Шкіряне підприємство «Світанок» розраховувало розмір орендної плати із застосуванням понижуючого коефіцієнта 0,6 (відповідно до Ухвали ЛМР від 29.01.2015 № 4270), що становило 1,8 відсотків (3 відсотка х 0,6) нормативно-грошової оцінки.
На підставі направлення, виданого Головним управлінням ДФС у Львівській області від 15.08.2019 №8384, Підгайною Надією Ярославівною, головним державним ревізором-інспектором відділу перевірок у сфері торгівлі управління аудиту ГУ ДФС у Львівській області відповідно до підпункту п.п.20.1.4 п.20.1 ст.20, п.п.75.1.2 п.75.1 ст.75, п.п.78.1.1 ті.78.1 ст.78, п.82.2 ст.82 ПК України на підставі наказу Головного управління ДФС у Львівській області від 15.08.2019 року №4840, проведена позапланова виїзна документальна перевірка ПрАТ «Шкіряне підприємство «Світанок» з питань правильності нарахування підприємством орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності за період з 01.07.2016 по 25.04.2019, відповідно до затвердженого плану (переліку питань) документальної перевірки.
За результатами вказаної перевірки винесено акт Про результати документальної позапланової виїзної перевірки Приватного акціонерного товариства "Шкіряне підприємство "Світанок", код ЄДРПОУ 00307891, з питань правильності нарахування підприємством орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності за період з 01.07.2016 по 25.04.2019 від 29.08.2019 № 1221/14.12/00307891 (далі - акт перевірки від 29.08.2019), в якому встановлено порушення вимог п.п.12.3.7 п.12.3 ст.12; п.п.14.1.72, п.п.14.1.73, п.п.14.1.136 п.14.1 ст.14, п.284.1 ст.284; п.285.1, п.285.2 ст.285, п.286.2 ст.286, п.287.1, п.287.3 ст.287, п.288.1, 288.2, п.288.3, п.288.4, п.п.288.5.1 п.288.5, ст.288 ПК України, в результаті чого підприємством занижено суму орендної плати за землю всього у сумі 1 768 277,54 грн., в тому числі за липень 2016 року в сумі 94 436,78 грн., за серпень 2016 року в сумі 94 436,78грн., за вересень 2016 року в сумі 94 436,78 грн., за жовтень 2016 року в сумі 94 436,78 грн., за листопад 2016 року в сумі 94 436,78 грн., за грудень 2016 року в сумі 94 436,78 грн., за січень 2017 року в сумі 100 138,07 грн., за лютий 2017 року в сумі 100 138,07 грн., за березень 2017 року в сумі 100 138,07 грн., за квітень 2017 року в сумі 100 138,07 грн., за травень 2017 року в сумі 100 138,07 грн., за червень 2017 року в сумі 100 138,07 грн., за липень 2017 року в сумі 100 138,07 грн., за серпень 2017 року в сумі 100 138,07 грн., за вересень 2017 року в сумі 100 138,07 грн., за жовтень 2017 року в сумі 100 138,07 грн., за листопад 2017 року в сумі 100 138,07 грн., за грудень 2017 року в сумі 100 138,09 гривень.
На підставі акта перевірки від 29.08.2019 відповідач прийняв податкове повідомлення-рішення від 13.09.2019 № 0000261412, яким збільшив суму грошового зобов`язання за платежем орендна плата з юридичних осіб на 1502071,08 грн., в тому числі штрафні санкції 300414,22 грн. (далі - оскаржене податкове повідомлення-рішення).
Вважаючи таке податкове повідомлення-рішення протиправним, позивач звернувся з відповідним позовом до суду.
При вирішенні спору по суті суд виходив з наступного.
Відповідно до статті 21 Закону України від 06.10.1998 № 161-XIV Про оренду землі (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до ПК України).
Відповідно до підпункту 14.1.72 пункту 14.1 статті 14 ПК України (тут і надалі в редакції від 01.01.2017) земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів.
Разом з тим, згідно з підпунктом 14.1.73 пункту 14.1 статті 14 ПК України землекористувачі - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди.
Відповідно до підпункту 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Відповідно до пункту 284.1 статті 284 ПК України Верховна Рада Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування встановлюють ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку, що сплачується на відповідній території.
Органи місцевого самоврядування до 25 грудня року, що передує звітному, подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки рішення щодо ставок земельного податку та наданих пільг зі сплати земельного податку юридичним та/або фізичним особам за формою, затвердженою Кабінетом Міністрів України.
Нові зміни щодо зазначеної інформації надаються до 1 числа першого місяця кварталу, що настає за звітним кварталом, у якому відбулися зазначені зміни.
Згідно з пунктом 288.1 статті 288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Відповідно до пункту 288.4 статті 288 ПК України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Законом України від 21.12.2016 «Про внесення змін до Податкового кодексу України» щодо покращення інвестиційного клімату в Україні» , який набрав чинності з 01.01.2017, внесено зміни до ПК України, а саме підпункт 258.5.1 пункту 258.1 статті 258 ПК України викладено у редакції, відповідно до якої розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території.
Відповідно до підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених вказаним Кодексом та законами з питань митної справи.
Відповідно до пункту 1.1 ухвали Львівської міської ради №4330 від 29.01.2015 ставка земельного податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлена у розмірі 1% від нормативно-грошової оцінки.
Ухвалою Львівської міської ради від 02.03.2017 №1566 внесено зміни до ухвали Львівської міської ради від 29.01.2015 № 4270 та продовжено термін дії Програми сприяння розвитку львівських товаровиробників 2017 рік. Ухвалою від 27.04.2017 № 1877 «Про затвердження переліку підприємств, які відповідають критеріям, визначеним Програмою сприяння розвитку львівських товаровиробників на 2015-2017 роки» затверджено перелік підприємств, які відповідають критеріям, визначеним Програмою сприяння розвитку львівських товаровиробників на 2015-2017 роки. Так, в перелік таких підприємств внесено ПрАТ «Шкіряне підприємство «Світанок» .
Як вже встановив суд, відповідно до даних Податкових декларації з плати за землю (земельний податок/або орендна плата за земельні ділянки) впродовж 2017 року ПрАТ «Шкіряне підприємство «Світанок» обрахувало розмір орендної плати із застосуванням понижуючого коефіцієнта 0,6 (відповідно до Ухвали Львівської міської ради від 29.01.2015 №4270), що становить 1,8% нормативно-грошової оцінки.
Із врахуванням викладеного, суд вважає, що відповідач безпідставно здійснив розрахунок зобов`язання позивача за платежем орендна плата за землю за 2017 рік за ставкою 3% від розміру нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, а тому оскаржене податкове повідомлення-рішення є протиправним та підлягає скасуванню.
Суд звертає увагу, що оскарженим податковим повідомленням-рішенням збільшено податкове зобов`язання за платежем орендна плата з юридичних осіб за 2017 рік. А тому суд не надає оцінки правомірності проведеного відповідачем розрахунку заниження позивачем сум орендних платежів за 2016 рік, викладеного у акті перевірки від 29.08.2019.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України та частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з вимогами статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Таким чином, виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що позов необхідно задовольнити повністю.
Відповідно до статті 139 КАС України на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судовий збір у розмірі 19210,00 грн., сплачений відповідно до квитанції від 17.10.2019 №510.
Керуючись статтями 6, 9, 73-76, 242, 244, 245 КАС України, суд, -
в и р і ш и в:
позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області № 0000261412 від 13.09.2019.
Стягнути з Головного управління ДПС у Львівській області код ЄДРПОУ 39462700, місцезнаходження: 79003, м. Львів, вул. Стрийська, 35 за рахунок бюджетних асигнувань на користь приватного акціонерного товариства «Шкіряне підприємство «Світанок» код ЄДРПОУ 00307891, місцезнаходження: 79024, м. Львів, вул. Промислова, буд.53 судовий збір у розмірі 19210 (дев`ятнадцять тисяч двісті десять) грн. 00 коп.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого Кодексом адміністративного судочинства України, якщо таку скаргу не було подано .
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення суду.
Повне рішення суду складене і підписане 25 березня 2020 року.
Суддя А.Г. Гулик
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.03.2020 |
Оприлюднено | 26.03.2020 |
Номер документу | 88403852 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Гулик Андрій Григорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні