Рішення
від 31.03.2020 по справі 460/399/20
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

31 березня 2020 року м. РівнеСправа №460/399/20

Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Дорошенко Н.О., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом:

заступник керівника Рівненської місцевої прокуратури доЗорянської сільської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Голишівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) Зорянської сільської ради Рівненського району Рівненської області, про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинення певних дій, В С Т А Н О В И В:

Заступник керівника Рівненської місцевої прокуратури (далі - прокурор, позивач) звернувся до Рівненського окружного адміністративного суду в інтересах держави з позовом до Зорянської сільської ради (далі - Зорянська сільська рада, відповідач) про:

визнання бездіяльності протиправною щодо оформлення та державної реєстрації права власності на будівлі, споруди Голишівського дошкільного навчального закладу (ясла - садок) Зорянської сільської ради Рівненського району Рівненської області, та права постійного користування земельною ділянкою для обслуговування будівель, споруд вказаного навчального закладу;

зобов`язання вчинення дій щодо оформлення та державної реєстрації права власності на будівлі, споруди Голишівського дошкільного навчального закладу (ясла - садок) Зорянської сільської ради Рівненського району Рівненської області первісною вартістю 181523,00 грн, та права постійного користування земельною ділянкою площею 0,4 га для обслуговування будівель, споруд вказаного навчального закладу загальною вартістю 353040,00 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Голишівський дошкільний навчальний заклад (ясла - садок) Зорянської сільської ради Рівненського району Рівненської області знаходиться і перебуває на балансі Зорянської сільської ради з 1975 року. Однак, в порушення вимог законодавства правовстановлюючі документи на будівлю, споруди та земельну ділянку, які третя особа використовує у своїй діяльності не оформлено. Позивач зазначає, що відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель та призводить до неефективного управління майном комунального закладу. Оскільки Зорянською сільською радою упродовж тривалого часу не здійснено належних та достатніх дій і заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів, то вказане питання, на думку позивача, підлягає вирішенню в судовому порядку.

Ухвалою суду від 31.01.2020 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін. Залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Голишівський дошкільний навчальний заклад (ясла - садок) Зорянської сільської ради Рівненського району Рівненської області (далі - Голишівський ДНЗ (ясла-садок), третя особа). Встановлено строк для подання відповідачем відзиву на позовну заяву, а третьою особою письмових пояснень.

Відповідач у встановлений судом строк відзиву до суду не надав. Разом з тим, у поданій суду заяві повністю визнав позовні вимоги (а.с.55).

Третьою особою у встановлений судом строк письмових пояснень не подано.

Ухвалою суду від 26.02.2020 суд перейшов до розгляду справи в порядку письмового провадження.

Повно і всебічно з`ясувавши обставини справи, перевіривши їх дослідженими доказами, оцінивши їх у сукупності на підставі чинного законодавства, суд встановив та врахував таке.

Голишівський ДНЗ (ясла-садок) перебуває у комунальній власності Зорянської сільської ради Рівненського району Рівненської області, місцезнаходження якого розташоване по вул. Мічуріна, 1, в с.Голишів Рівненського району Рівненської області (а.с.36-39).

Згідно з п.1.1 та п.1.4 Статуту Голишівського ДНЗ (ясла-садок), затвердженого рішенням Зорянської сільської ради від 27.12.2016 №472 (а.с.25-32), власником та засновником дошкільного навчального закладу є Зорянська сільська рада.

Головною метою дошкільного навчального закладу є забезпечення реалізації права громадян на здобуття дошкільної освіти, задоволення потреб громадян у нагляді, догляді та оздоровленні дітей, створення умов для їх фізичного, розумового і духовного розвитку (п.1.7 Статуту).

Управління дошкільним закладом здійснюється власником Зорянською сільською радою та відділом освіти Рівненської районної державної адміністрації (п.8.1 Статуту).

Матеріально-технічна база дошкільного навчального закладу включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло, інші матеріальні цінності, вартість яких відображено у балансі централізованої бухгалтерії, яка обслуговує дошкільний навчальний заклад (п.9.1 Статуту).

Джерелами фінансування дошкільного навчального закладу є кошти: власника; відповідних бюджетів у розмірі, передбаченому нормативами фінансування; батьків або осіб, які їх замінюють; добровільні пожертвування і цільові внески фізичних і юридичних осіб та інші надходження, не заборонені законодавством (п.10.1 Статуту).

Відповідно до листа від 12.11.2019 №1780/0212/19 (а.с.16), управління, фінансування та підпорядкування у Голишівському ДНЗ (ясла-садок) здійснюється Зорянською сільською радою. Крім того, у листі зазначено, що 01.11.2016 Зорянською сільською радою було надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у комунальну власність, що підтверджується рішенням Зорянської сільської ради від 01.11.2016 №364 (а.с.21).

Згідно із додатком №1 до рішення Зорянської сільської ради від 01.11.2016 №364, орієнтовна площа земельної ділянки для обслуговування території Голишівського ДНЗ (ясла-садок) становить 0,40 га (а.с.21 зворот).

За змістом листа Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області від 14.11.2019 №10-17-0.10-5326/2-19 (а.с.18), дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, розташованої в межах населеного пункту, оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населеного пункту. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої ділянки видається відповідним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин у разі наявності відомостей (кадастрового номеру) про земельну ділянку у Державному земельному кадастрі. Відомості про земельну ділянку площею 0,40 га ( с. Голишів, вул. Мічуріна, 1, Рівненського району ) у Державному земельному кадастрі відсутні, тому надати інформацію про їх нормативну грошову оцінку немає можливості. Одночасно повідомляємо, що відповідно до Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, зокрема, с. Голишів, базова вартість 1 м2 станом на 01.01.2019 становить 88,26 грн/м2.

Відповідно до технічного паспорту на будівлю Голишівського ДНЗ (ясла-садок) (а.с.22-23), площа одноповерхової будівлі становить 480 м2, а під господарськими будівлями - 91,5 м2.

Будівля Голишівського ДНЗ (ясла-садок) перебуває на балансі Зорянської сільської ради з 1975 року, первісна вартість якої 181523,00 грн (а.с.15, 17).

У Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі Іпотек, Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна відсутня інформація щодо державної реєстрації права власності на будівлі, споруди Голишівського ДНЗ (ясла-садок) та права постійного користування земельною ділянкою площею 0,4 га для обслуговування таких будівлю, споруд (а.с.34-35).

Враховуючи відсутні правовстановлюючих документів на вищевказані будівлю, споруд та документів постійного користування земельною ділянкою, що створює ризики для нормального функціонування дошкільного навчального закладу, які можуть призвести до негативних наслідків, прокурор звернувся до суду з даним позовом.

Згідно зі статтею 131-1 Конституції України, на прокуратуру покладено функцію представництва інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Відповідно до ст.23 Закону України Про прокуратуру , представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.

Відповідно до пункту 2 резолютивної частини рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999 № 3-рп/99 під поняттям орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надані повноваження органу виконавчої влади.

При вирішенні справи суд бере до уваги, що інтереси держави є оціночним поняттям, а тому прокурор в кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Згідно з ч.4, ч.5 ст.53 КАС України, прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

За даним позовом прокурор набув статусу позивача, оскільки орган, уповноважений здійснювати функції щодо оформлення та державної реєстрації права власності на будівлі, споруди дошкільного навчального закладу та права постійного користування земельною ділянкою відсутній.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

За приписами ст.25 Закону України Про освіту від 05.09.2017 №2145-VIII (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі - Закон №2145-VIII), права і обов`язки засновника щодо управління закладом освіти визначаються цим Законом та іншими законами України, установчими документами закладу освіти. Засновник закладу освіти або уповноважена ним особа: здійснює контроль за фінансово-господарською діяльністю закладу освіти. Засновник закладу освіти зобов`язаний: забезпечити утримання та розвиток матеріально- технічної бази заснованого ним закладу освіти на рівні, достатньому для виконання вимог стандартів освіти та ліцензійних умов; у разі реорганізації чи ліквідації закладу освіти забезпечити здобувачам освіти можливість продовжити навчання на відповідному рівні освіти; забезпечити відповідно до законодавства створення в закладі освіти безперешкодного середовища для учасників освітнього процесу, зокрема для осіб з особливими освітніми потребами.

Відповідності до ч.1 ст.80 Закону №2145-VIII, до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об`єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об`єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.

Згідно з ч.2 ст.80 Закону №2145-VIII, порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.

Водночас, статтею 38 Закону України Про дошкільну освіту від 11.07.2001 №2628-III (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі Закон №2628-III) визначено, що матеріально-технічна база закладу дошкільної освіти включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно закладу дошкільної освіти належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Статтею 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР) визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до ч.1 ст.60 Закону №280/97-ВР, територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини.

Відтак, суд зазначає, що земельна ділянка, якою користується Голишівський ДНЗ (ясла-садок) має перебувати у нього на праві постійного користування, а будівля та споруди, які навчальний заклад використовує у своїй діяльності повинні перебувати у власності територіальної громади с.Голишів Рівненського району Рівненської області.

Частиною четвертою статті 60 Закону №280/97-ВР передбачено, що районні та обласні ради від імені територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюють управління об`єктами їхньої спільної власності, що задовольняють спільні потреби територіальних громад.

В силу положень ч.1 та ч.2 ст.116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Відповідно до ст.122 Земельного кодексу України, сільські, селищні, міські ради, передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для усіх потреб.

Порядок надання земельних ділянок, комунальної власності у користування визначений ст.123 Земельного кодексу України.

Згідно зі ст. 92 Земельного кодексу України, право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння та користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній та комунальній власності без встановлення строку.

Статтею 126 Земельного кодексу України визначено, що право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

Статтею 3 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень встановлено, що державна реєстрація прав у Державному реєстрі прав є обов`язковою (п.2 ч.1).

Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації (ч.2).

Проте, в порушення вказаних норм законодавства до тепер, правовстановлюючі документи на будівлю, споруди та земельну ділянку, які третя особа використовує у своїй діяльності не оформлено.

Відповідно до ст.14 Закону №2145-VIII, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування здійснюють державну політику в галузі освіти і в межах їх компетенції: забезпечують розвиток мережі навчальних закладів та установ, організацій системи освіти, зміцнення їх матеріальної бази, господарське обслуговування.

Згідно з ч.2 ст.19 Закону №2628-III, органи місцевого самоврядування в системі дошкільної освіти в межах їх компетенції: забезпечують реалізацію державної політики у сфері дошкільної освіти на відповідній території; контролюють додержання вимог Законів та інших нормативно-правових актів у сфері дошкільної освіти.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Всупереч викладеному, станом на день розгляду справи судом в матеріалах справи відсутня інформація щодо оформлення Зорянською сільською радою правовстановлюючих документі на будівлю, споруди та земельну ділянку, які Голишівський ДНЗ (ясла-садок) використовує у своїй діяльності, що свідчить про бездіяльність відповідача.

Враховуючи те, що в ході судового розгляду відповідач повністю визнав позовні вимоги та зазначив про оформлення правовстановлюючих документів на будівлю, споруди та земельну ділянку, які Голишівський ДНЗ (ясла-садок) використовує у своїй діяльності, в найкоротші строки, то в силу вимог ч.4 ст.189 КАС України позов слід задовольнити повністю.

Підстави для розподілу судових витрат відповідно до ст.139 КАС України відсутні.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Позов заступника керівника Рівненської місцевої прокуратури (вул.Гарна, 29, м. Рівне, 33001; код ЄДРПОУ 02910077) до Зорянської сільської ради (площа Володимира Плютинського, буд.1, Зоря, Рівненський район, Рівненська область, 35314; код ЄДРПОУ 04387220), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Голишівський дошкільний навчальний заклад (ясла - садок) Зорянської сільської ради Рівненського району Рівненської області (вул. Мічуріна, 1, с. Голишів, Рівненський район, Рівненська область, 35315; код ЄДРПОУ 25318743), про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинення певних дій задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Зорянської сільської ради щодо оформлення та державної реєстрації права власності на будівлі, споруди Голишівського дошкільного навчального закладу (ясла - садок) Зорянської сільської ради Рівненського району Рівненської області, та права постійного користування земельною ділянкою для обслуговування будівель, споруд Голишівського дошкільного навчального закладу (ясла - садок) Зорянської сільської ради Рівненського району Рівненської області.

Зобов`язати Зорянську сільську раду вжити заходи щодо оформлення та державної реєстрації права власності на будівлі, споруди Голишівського дошкільного навчального закладу (ясла - садок) Зорянської сільської ради Рівненського району Рівненської області первісною вартістю 181523,00 грн, та права постійного користування земельною ділянкою площею 0,4 га для обслуговування будівель, споруд Голишівського дошкільного навчального закладу (ясла - садок) Зорянської сільської ради Рівненського району Рівненської області загальною вартістю 353040,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 31 березня 2020 року.

Суддя Дорошенко Н.О.

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.03.2020
Оприлюднено03.04.2020
Номер документу88548938
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/399/20

Ухвала від 17.04.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дорошенко Н.О.

Рішення від 31.03.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дорошенко Н.О.

Ухвала від 26.02.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дорошенко Н.О.

Ухвала від 31.01.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дорошенко Н.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні