ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"30" січня 2020 р. Справа № 911/1304/19
Господарський суд Київської області у складі судді Бацуци В. М.
при секретарі судового засідання Белишевій А. В.
за участю представників учасників справи:
від позивача: Кукса О. В. (адвокат - ордер серії КС № 517331 від 24.07.2019 р.);
від відповідача: Яковенко А. Ю. (довіреність № 02/01-07 від 02.01.2020 р.);
від третьої особи-1: не з`явились;
від третьої особи-2: Яковенко А. Ю. (довіреність № 03/01-07 від 02.01.2020 р.);
розглянувши матеріали справи
за позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку „Зелена-28, 30", м. Біла Церква
до Білоцерківської міської ради, м. Біла Церква
за участю третіх осіб, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача:
1) Комунального підприємства Білоцерківської міської ради „Білоцерківтепломережа", м. Біла Церква;
2) Виконавчого комітету Білоцерківської міської ради, м. Біла Церква;
про скасування державної реєстрації права власності на нежилі приміщення
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
ОСББ „Зелена-28, 30" звернулось в господарський суд Київської області із позовом до Виконавчого комітету Білоцерківської міської ради про скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права власності, зареєстрованої на ім`я Територіальної громади м. Біла Церква Київської області в особі Білоцерківської міської ради на нежилі приміщення, в житлових будинках: № 28, приміщення 180, площею 33, 0 кв. м. (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 354744732103 від 07.05.2014 року); № 30, приміщення 153, площею 29, 3 кв. м. (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 354625032103 від 07.05.2014 року), по вулиці Зеленій в місті Біла Церква Київської області.
Позовні вимоги обґрунтовані позивачем безпідставною та неправомірною реєстрацією за територіальною громадою м. Біла Церква Київської області в особі Білоцерківської міської ради права власності на нежилі приміщення, в житлових будинках: № 28, приміщення 180, площею 33, 0 кв. м (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 354744732103 від 07.05.2014 року); № 30, приміщення 153, площею 29, 3 кв. м. (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 354625032103 від 07.05.2014 року), по вулиці Зеленій в місті Біла Церква Київської області, що є допоміжними приміщеннями співвласників багатоквартирних будинків за адресою: Київська область, місто Біла Церква, вул. Зелена, 28, 30.
Ухвалою господарського суду Київської області від 24.06.2019 р. відкрито провадження у справі № 911/1304/19 за позовом ОСББ „Зелена-28, 30" до Виконавчого комітету Білоцерківської міської ради про скасування державної реєстрації права власності на нежилі приміщення, визначено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження і призначено її розгляд у підготовчому засіданні із викликом та за участю представників учасників справи на 24.07.2019 р.
17.07.2019 р. до канцелярії суду від відповідача надійшов відзив № 2457/01-13 від 15.07.2019 р. на позовну заяву, у якому він просить суд відмовити позивачу у задоволенні позову повністю, та заява № 2454/01-13 від 15.07.2019 р. про залучення КП Білоцерківської міської ради „Білоцерківтепломережа" у справу як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача, у якій він просить суд залучити КП Білоцерківської міської ради „Білоцерківтепломережа" у справу як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача.
24.07.2019 р. за наслідками підготовчого засідання судом винесено ухвалу, якою відкладено його проведення на 28.08.2019 р. Також даною ухвалою суду залучено до участі у справі у якості третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, - КП Білоцерківської міської ради „Білоцерківтепломережа".
16.08.2019 р. до канцелярії суду від позивача надійшло клопотання б/н від 12.08.2019 р. про залучення співвідповідача, у якому він просить суд залучити Білоцерківську міську раду співвідповідачем у даній справі.
27.08.2019 р. до канцелярії суду від третьої особи - КП Білоцерківської міської ради „Білоцерківтепломережа" надійшли пояснення № 1421 від 22.08.2019 р. по справі, що долучені судом до матеріалів справи.
28.08.2019 р. у підготовчому засіданні представник позивача уточнив своє клопотання про залучення співвідповідача та просив суд замінити неналежного відповідача - Виконавчого комітету Білоцерківської міської ради на належного відповідача - Білоцерківську міську раду.
28.08.2019 р. за наслідками підготовчого засідання судом винесено ухвалу, якою відкладено його проведення на 18.09.2019 р. Також даною ухвалою суду допущено заміну неналежного відповідача - Виконавчого комітету Білоцерківської міської ради на належного відповідача - Білоцерківську міську раду та залучено до участі у справі у якості третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, - Виконавчий комітет Білоцерківської міської ради.
13.09.2019 р. до канцелярії суду від відповідача надійшов відзив № 3103/01-13 від 09.09.2019 р. на позовну заяву, у якому він просить суд відмовити позивачу у задоволенні позову повністю.
13.09.2019 р. до канцелярії суду від третьої особи - Виконавчого комітету Білоцерківської міської ради надійшли пояснення № 3102/01-13 від 09.09.2019 р. щодо позовної заяви, що долучені судом до матеріалів справи.
18.09.2019 р. перед підготовчим засіданням до канцелярії суду від третьої особи - КП Білоцерківської міської ради „Білоцерківтепломережа" надійшла заява № 1523 від 17.09.2019 р., у якій просить розглядати справу за його відсутності, та відмовити позивачу у задоволенні позову повністю.
18.09.2019 р. за наслідками підготовчого засідання судом винесено ухвалу, якою відкладено його проведення на 16.10.2019 р.
30.09.2019 р. до канцелярії суду від позивача надійшла відповідь б/н від 26.09.2019 р. на відзив на позовну заяву, що долучена судом до матеріалів справи.
07.10.2019 р. до канцелярії суду від відповідача надійшли заперечення № 3438/01-13 від 04.10.2019 р. на відповідь на відзив на позовну заяву, що долучені судом до матеріалів справи.
Ухвалою господарського суду Київської області від 16.10.2019 р. закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті із викликом та за участю представників учасників справи на 06.11.2019 р.
06.11.2019 р. за наслідками судового засідання судом винесено ухвалу, якою відкладено розгляд справи на 28.11.2019 р.
28.11.2019 р. перед судовим засіданням до канцелярії суду від позивача надійшли додаткові пояснення б/н від 28.11.2019 р., що долучені судом до матеріалів справи.
28.11.2019 р. за наслідками судового засідання судом винесено ухвалу, якою відкладено розгляд справи на 12.12.2019 р.
12.12.2019 р. за наслідками судового засідання судом винесено ухвалу, якою відкладено розгляд справи на 09.01.2020 р.
09.01.2020 р. перед судовим засіданням до канцелярії суду від відповідача надійшла промова № 33/01-07 від 08.01.2020 р. в судових дебатах, що долучена судом до матеріалів справи.
09.01.2020 р. перед судовим засіданням до канцелярії суду від позивача надійшло клопотання б/н від 09.01.2020 р., у якому він повідомив суд, що позивачем додатково будуть надані бухгалтерські документи на підтвердження отриманих послуг на правову допомогу упродовж п?яти днів після ухвалення рішення суду, які також просить стягнути з відповідача.
09.01.2020 р. за наслідками судового засідання судом винесено ухвалу, якою відкладено розгляд справи на 30.01.2020 р.
30.01.2020 р. перед судовим засіданням до канцелярії суду від позивача промова б/н від 30.01.2020 р. в судових дебатах, що долучена судом до матеріалів справи.
30.01.2020 р. у судовому засіданні представник позивача надав усні пояснення щодо своїх позовних вимог, позовні вимоги підтримав, вважає їх обґрунтованими і правомірними та такими, що підлягають задоволенню з підстав, зазначених в позовній заяві.
Представник відповідача у судовому засіданні надав усні пояснення щодо своїх заперечень проти позову, просив суд відмовити в задоволенні позову повністю з підстав, зазначених у відзиві на позовну заяву.
Представник третьої особи-2 у судовому засіданні надав усні пояснення щодо своїх заперечень проти позову, просив суд відмовити в задоволенні позову повністю з підстав, зазначених у письмових поясненнях.
Представник третьої особи-1 у судове засідання не з`явився, хоча про судове засідання був повідомлений належним чином, про причини своєї неявки у судове засідання суд повідомив, документи, витребувані судом, надав.
За наслідками судового засідання судом оголошено вступну і резолютивну частини рішення у даній справі.
Заслухавши пояснення представників учасників справи, дослідивши наявні у матеріалах справи докази, суд -
ВСТАНОВИВ:
Рішенням № 150 від 16.05.1996 р. Виконавчого комітету Білоцерківської міської ради затверджено акт Державної приймальної комісії від 14.05.1996 р. про прийняття в експлуатацію 1-ої черги 175 квартирного житлового будинку (143 квартири) по вул. Зеленій, 28, з вбудовано-прибудованим магазином.
Рішенням № 370 від 24.12.1996 р. Виконавчого комітету Білоцерківської міської ради затверджено акт Державної приймальної комісії від 20.12.1996 р. про прийняття в експлуатацію 107 квартирного житлового будинку по вул. Зеленій, 30.
Рішенням № 101 від 01.04.2003 р. Виконавчого комітету Білоцерківської міської ради вирішено Житлово-експлуатаційній конторі № 3 передати, а Комунальному підприємству „Білоцерківтепломережа" прийняти на баланс модульні котельні згідно з додатком, у тому числі, по вул. Зеленій, 28, 30.
01.07.2003 р. між Житлово-експлуатаційною конторою № 3 та Комунальним підприємством „Білоцерківтепломережа" було підписано акт прийому-передачі модульних котельних, згідно з яким Житлово-експлуатаційна контора № 3 передала, а Комунальне підприємство „Білоцерківтепломережа" прийняло на баланс модульні котельні (приміщення та обладнання), у тому числі, по вул. Зеленій, 28, 30.
Рішенням № 359 від 26.08.2008 р. Виконавчого комітету Білоцерківської міської ради вирішено, у тому числі, оформити за КП Білоцерківської міської ради „Білоцерківтепломережа" право власності на нежитлове приміщення площею 33, 0 кв.м. по вул. Зелена, 28, м. Біла Церква.
05.09.2008 р. Білоцерківським управлінням житлово-комунального господарства на підставі рішення № 359 від 26.08.2008 р. Виконавчого комітету Білоцерківської міської ради було видано територіальній громаді м. Біла Церква в особі Білоцерківської міської ради свідоцтво про право власності на нерухоме майно - нежиле приміщення (прим 180) площею 33, 0 кв.м. в житловому будинку по вул. Зелена, 28, м. Біла Церква, Київська область, і 30.04.2014 р. Реєстраційною службою Білоцерківського міськрайонного управління юстиції Київської області на підставі вказаного свідоцтва про право власності на нерухоме майно за територіальною громадою м. Біла Церква в особі Білоцерківської міської ради було проведено державну реєстрацію права власності на вищевказане нерухоме майно, що підтверджується витягом № 21348404 від 07.05.2014 р. з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, наявним у матеріалах справи.
Рішенням № 41 від 10.02.2009 р. Виконавчого комітету Білоцерківської міської ради вирішено, у тому числі, оформити за КП Білоцерківської міської ради „Білоцерківтепломережа" право власності на нежитлове приміщення - модульна котельня площею 29, 3 кв.м. по вул. Зелена, 30, м. Біла Церква.
20.02.2009 р. Білоцерківським управлінням житлово-комунального господарства на підставі рішення № 41 від 10.02.2009 р. Виконавчого комітету Білоцерківської міської ради було видано територіальній громаді м. Біла Церква в особі Білоцерківської міської ради свідоцтво про право власності на нерухоме майно - нежиле приміщення (прим 153) площею 29, 3 кв.м. в житловому будинку по вул. Зелена, 30, м. Біла Церква, Київська область, і 30.04.2014 р. Реєстраційною службою Білоцерківського міськрайонного управління юстиції Київської області на підставі вказаного свідоцтва про право власності на нерухоме майно за територіальною громадою м. Біла Церква в особі Білоцерківської міської ради було проведено державну реєстрацію права власності на вищевказане нерухоме майно, що підтверджується витягом № 21341836 від 07.05.2014 р. з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, наявним у матеріалах справи.
08.06.2016 р. було проведено установчі збори співвласників багатоквартирного будинку за місцезнаходженням м. Біла Церква, вул. Зелена, 30, на яких були присутні власники квартир та нежитлових приміщень та на яких було вирішено, крім інших питань, створити Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку „Зелена-28, 30", затвердити його статут, тощо, про що за наслідками проведення вказаних установчих зборів членів ОСББ „Зелена-28, 30" було складено та підписано протокол б/н від 08.06.2016 р. зборів співвласників багатоквартирного будинку за місцезнаходженням м. Біла Церква, вул. Зелена, 30.
05.07.2016 р. відповідним державним реєстратором суб`єкта державної реєстрації було зареєстровано юридичну особу - Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку „Зелена-28, 30", що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 06.07.2016 р., наявною у матеріалах справи.
30.09.2016 р. комісією у складі повноважних представників Комунального підприємства Білоцерківської міської ради житлово-експлуатаційної контори № 1 та Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку „Зелена-28, 30" було складено та підписано акт приймання-передачі житлового комплексу, згідно з яким проведено обстеження активів житлового будинку за адресою: вул. Зелена, 28, місто Біла Церква, Київська область, та передано його з балансу комунального підприємства та прийнято на баланс ОСББ.
30.09.2016 р. комісією у складі повноважних представників Комунального підприємства Білоцерківської міської ради житлово-експлуатаційної контори № 1 та Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку „Зелена-28, 30" було складено та підписано акт приймання-передачі житлового комплексу, згідно з яким проведено обстеження активів житлового будинку за адресою: вул. Зелена, 30, місто Біла Церква, Київська область, та передано його з балансу комунального підприємства та прийнято на баланс ОСББ.
Як було зазначено вище, позивач у своїй позовній заяві просить суд скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права власності, зареєстрованої на ім`я Територіальної громади м. Біла Церква Київської області в особі Білоцерківської міської ради на нежилі приміщення, в житлових будинках: № 28, приміщення 180, площею 33, 0 кв. м. (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 354744732103 від 07.05.2014 року); № 30, приміщення 153, площею 29, 3 кв. м. (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 354625032103 від 07.05.2014 року), по вулиці Зеленій в місті Біла Церква Київської області.
З приводу вказаної позовної вимоги позивача суд вважає за необхідне зазначити наступне.
Регулювання відносин, що виникають у зв`язку із створенням, функціонуванням і діяльністю об`єднання співвласників багатоквартирного будинку здійснюється Господарським кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України „Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку", Законом України „Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку", Постановою Кабінету Міністрів України від 11.10.2002 р. № 1521 „Про реалізацію Закону України „Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку", іншими нормативно-правовими актами.
Згідно з ст. 1 Закону України „Про приватизацію державного житлового фонду" (в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин) приватизація державного житлового фонду (далі - приватизація) - це відчуження квартир (будинків), кімнат у квартирах та одноквартирних будинках, де мешкають два і більше наймачів, та належних до них господарських споруд і приміщень (підвалів, сараїв і т.ін.) державного житлового фонду на користь громадян України.
Частиною 2 ст. 10 цього ж закону (в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин) передбачено, що власники квартир багатоквартирних будинків є співвласниками допоміжних приміщень будинку, технічного обладнання, елементів зовнішнього благоустрою і зобов`язані брати участь у загальних витратах, пов`язаних з утриманням будинку і прибудинкової території відповідно до своєї частки у майні будинку. Допоміжні приміщення (кладовки, сараї і т. ін.) передаються у власність квартиронаймачів безоплатно і окремо приватизації не підлягають.
Згідно з ст. 1 Закону України „Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" (в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин) допоміжні приміщення багатоквартирного будинку - приміщення, призначені для забезпечення експлуатації будинку та побутового обслуговування мешканців будинку (сходові клітини, вестибюлі, перехідні шлюзи, позаквартирні коридори, колясочні, кладові, сміттєкамери, горища, підвали, шахти і машинні відділення ліфтів, вентиляційні камери та інші технічні приміщення);
загальне майно - частина допоміжних приміщень житлового комплексу, що можуть використовуватися згідно з їх призначенням на умовах, визначених у статуті об`єднання (кладові, гаражі, в тому числі підземні, майстерні тощо);
нежиле приміщення - приміщення, яке належить до житлового комплексу, але не відноситься до житлового фонду і є самостійним об`єктом цивільно-правових відносин;
неподільне майно - неподільна частина житлового комплексу, яка складається з частини допоміжних приміщень, конструктивних елементів будинку, технічного обладнання будинку, що забезпечують належне функціонування жилого будинку;
технічне обладнання багатоквартирного будинку - інженерні комунікації та технічні пристрої, які необхідні для забезпечення санітарно-гігієнічних умов та безпечної експлуатації квартир (загальні будинкові мережі тепло-, водо-, газо-, електропостачання, бойлерні та елеваторні вузли, обладнання протипожежної безпеки, вентиляційні канали та канали для димовидалення, обладнання ліфтів, центральних розподільних щитів електропостачання, елеваторних вузлів, а також елементи благоустрою території);
Відповідно до частин 1, 4 ст. 4 цього ж закону (в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин) об`єднання створюється для забезпечення і захисту прав його членів та дотримання їхніх обов`язків, належного утримання та використання неподільного і загального майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами.
Основна діяльність об`єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав власників приміщень на володіння та користування спільним майном членів об`єднання, належне утримання будинку та прибудинкової території, сприяння членам об`єднання в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обгрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов`язань, пов`язаних з діяльністю об`єднання.
Статтею 19 цього ж закону (в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин) передбачено, що спільне майно співвласників багатоквартирного будинку складається з неподільного та загального майна.
Неподільне майно перебуває у спільній сумісній власності співвласників багатоквартирного будинку. Неподільне майно не підлягає відчуженню.
Загальне майно перебуває у спільній частковій власності співвласників багатоквартирного будинку.
Власники приміщень володіють, користуються і у встановлених цим Законом та цивільним законодавством межах розпоряджаються спільним майном.
При відчуженні приміщення в жилому будинку право на частку неподільного майна підлягає відчуженню разом з приміщенням без виділення частки в натурі.
Об`єкти права спільної власності на майно можуть бути передані в користування фізичній або юридичній особі або групі осіб у разі, якщо це не пов`язано з порушенням прав і інтересів інших співвласників неподільного та загального майна, які охороняються законом.
Згідно з пунктами 2), 3), 6) ч. 1 ст. 1 Закону України „Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" (в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин) допоміжні приміщення багатоквартирного будинку - приміщення, призначені для забезпечення експлуатації будинку та побутового обслуговування його мешканців (колясочні, комори, сміттєкамери, горища, підвали, шахти і машинні відділення ліфтів, вентиляційні камери та інші підсобні і технічні приміщення);
нежитлове приміщення - ізольоване приміщення в багатоквартирному будинку, що не належить до житлового фонду і є самостійним об`єктом нерухомого майна;
спільне майно багатоквартирного будинку - приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди і його прибудинкова територія;
Відповідно до ст. 4 цього ж закону (в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин) власниками квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку можуть бути фізичні та юридичні особи, територіальні громади, держава.
2. Власники квартир та нежитлових приміщень є співвласниками спільного майна багатоквартирного будинку.
3. Якщо квартира або нежитлове приміщення належить більш як одному співвласникові, реалізація прав та виконання обов`язків співвласниками квартири або нежитлового приміщення, включаючи участь в управлінні багатоквартирним будинком, здійснюються в порядку, передбаченому законодавством для реалізації права спільної власності.
Частиною 1 ст. 5 цього ж закону передбачено, що спільне майно багатоквартирного будинку є спільною сумісною власністю співвласників.
Рішенням Конституційного Суду України від 02.03.2004 р. у справі № 1-2/2004 за конституційним зверненням ОСОБА_1 та інших громадян про офіційне тлумачення положень пункту 2 статті 10 Закону України „Про приватизацію державного житлового фонду" та за конституційним поданням 60 народних депутатів України про офіційне тлумачення положень статей 1, 10 цього Закону (справа про права співвласників на допоміжні приміщення багатоквартирних будинків) визначено, що в аспекті конституційного звернення і конституційного подання положення частини першої статті 1, положення пункту 2 статті 10 Закону України „Про приватизацію державного житлового фонду" треба розуміти так:
1.1. Допоміжні приміщення (підвали, сараї, кладовки, горища, колясочні і т. ін.) передаються безоплатно у спільну власність громадян одночасно з приватизацією ними квартир (кімнат у квартирах) багатоквартирних будинків. Підтвердження права власності на допоміжні приміщення не потребує здійснення додаткових дій, зокрема створення об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, вступу до нього.
1.2. Власник (власники) неприватизованих квартир багатоквартирного будинку є співвласником (співвласниками) допоміжних приміщень нарівні з власниками приватизованих квартир.
1.3. Питання щодо згоди співвласників допоміжних приміщень на надбудову поверхів, улаштування мансард у багатоквартирних будинках, на вчинення інших дій стосовно допоміжних приміщень (оренда тощо) вирішується відповідно до законів України, які визначають правовий режим власності.
У процесі розгляду справи судом встановлено, що спірне нерухоме майно, а саме нежиле приміщення (прим 180) площею 33, 0 кв.м. в житловому будинку по вул. Зелена, 28, м. Біла Церква, Київська область, та нежиле приміщення (прим 153) площею 29, 3 кв.м. в житловому будинку по вул. Зелена, 30, м. Біла Церква, Київська область, складають собою приміщення, в яких знаходяться та експлуатуються внутрішньобудинкові системи опалення, а саме модульні дахові котельні із відповідним обладнанням, що підтверджується актами б/н від 30.09.2016 р. приймання-передачі житлового комплексу, підписаними між повноважними представниками Комунального підприємства Білоцерківської міської ради житлово-експлуатаційної контори № 1 та Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку „Зелена-28, 30", листом № 2030/01-10 від 01.06.2018 р. Виконавчого комітету Білоцерківської міської ради, листом № 1022/01-10 від 25.03.2019 р. Виконавчого комітету Білоцерківської міської ради, листом № 4/05-14 від 11.02.2019 р. ТОВ „Білоцерківський домобудівельний комбінат", актами приймання-передачі від 23.05.1996 р., від 11.05.1997 р., матеріалами інвентаризаційної справи та технічної документації на вказані приміщення, іншими документами, а тому суд дійшов висновку, що вказані приміщення призначені для забезпечення експлуатації багатоквартирних будинків за адресою: вул. Зелена, 28, 30, місто Біла Церква, Київська область, а тому за своєю суттю і призначенням є допоміжними приміщеннями і відносяться до спільного майна зазначених будинків, співвласниками якого є власники квартир та нежитлових приміщень таких будинків.
Відповідно до приписів ч. 3 ст. 13 та ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
У процесі розгляду справи відповідачем та третіми особами у відповідності до ч. 3 ст. 13 та ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України не було надано суду жодних належних, допустимих та достатніх доказів, що б підтверджували визначення (переведення) у встановленому законодавством порядку спірних приміщень: приміщення (прим 180) площею 33, 0 кв.м. в житловому будинку по вул. Зелена, 28, м. Біла Церква, Київська область, та приміщення (прим 153) площею 29, 3 кв.м. в житловому будинку по вул. Зелена, 30, м. Біла Церква, Київська область, у нежилі (нежитлові) приміщення.
Заперечення відповідача і третіх осіб щодо того, що вказані спірні приміщення модульних дахових котелень не є допоміжними, а є нежитловими є необгрунтованими та не відповідають фактичним обставинам справи і спростовуються вищевказаними доводами і доказами.
Згідно з п. 1) ч. 1 ст. 2 Закону України „Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин) державна реєстрація речових прав на нерухоме майно (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно , обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно;
Частинами 1, 2 ст. 15 цього ж закону (в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин) передбачено, що державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку:
1) прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви;
2) встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень;
3) прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації;
4) внесення записів до Державного реєстру прав;
5) видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону;
6) надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.
2. Орган державної реєстрації прав, державні реєстратори зобов`язані надати до відома заявників інформацію про необхідний перелік документів для здійснення державної реєстрації прав.
Перелік документів для здійснення державної реєстрації прав визначається Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Частиною 1 ст. 19 цього ж закону (в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин) передбачено, що державна реєстрація прав проводиться на підставі:
1) договорів, укладених у порядку, встановленому законом;
2) свідоцтв про право власності на нерухоме майно, виданих відповідно до вимог цього Закону;
3) свідоцтв про право власності, виданих органами приватизації наймачам житлових приміщень у державному та комунальному житловому фонді;
4) державних актів на право власності або постійного користування на земельну ділянку у випадках, встановлених законом;
5) рішень судів, що набрали законної сили;
6) інших документів, що підтверджують виникнення, перехід, припинення прав на нерухоме майно, поданих органу державної реєстрації прав разом із заявою.
Відповідно до частин 1, 2 ст. 24 цього ж закону (в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин) у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо:
1) заявлене право, обтяження не підлягає державній реєстрації відповідно до цього Закону;
2) об`єкт нерухомого майна розміщений на території іншого органу державної реєстрації прав;
3) із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень звернулася неналежна особа;
4) подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують;
5) заяву про державну реєстрацію прав, пов`язаних з відчуженням нерухомого майна, подано після державної реєстрації обтяжень, встановлених щодо цього майна, крім випадків, встановлених частиною дев`ятою статті 15 цього Закону;
5 1) заяву про державну реєстрацію обтяжень речових прав на нерухоме майно щодо попереднього правонабувача подано після державної реєстрації права власності на таке майно за новим правонабувачем;
5 2) заяву про державну реєстрацію речових прав, похідних від права власності, подано за відсутності державної реєстрації права власності, крім випадків, установлених частиною дев`ятою статті 15 цього Закону;
5 3) під час подання заяви про державну реєстрацію права власності на підприємство як єдиний майновий комплекс, житловий будинок, будівлю, споруду (їх окремі частини), що виникло на підставі документа, за яким правонабувач набуває також право власності на земельну ділянку, не подано заяву про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку;
5 4) після завершення п`ятиденного строку з дня отримання заявником письмового повідомлення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав не усунено обставин, що були підставою для прийняття такого рішення;
5 5) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень під час вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об`єктом незавершеного будівництва подано не до нотаріуса, який вчинив таку дію;
5 6) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в електронній формі подано особою, яка не є державним кадастровим реєстратором або державним виконавцем;
6) заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене право та обтяження такого права вже зареєстровано у Державному реєстрі прав.
2. За наявності підстав для відмови в державній реєстрації державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав та їх обтяжень.
Відповідно до п. 37 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2013 р. № 868 „Про затвердження Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень і Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно" (в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин), документами, що підтверджують виникнення, перехід та припинення речових прав на нерухоме майно, є:
1) укладений в установленому законом порядку договір, предметом якого є нерухоме майно, права щодо якого підлягають державній реєстрації, або речове право на нерухоме майно чи його дублікат;
2) свідоцтво про право власності на частку в спільному майні подружжя в разі смерті одного з подружжя, видане нотаріусом або консульською установою України, чи його дублікат;
3) свідоцтво про право на спадщину, видане нотаріусом або консульською установою України, чи його дублікат;
4) видані нотаріусом свідоцтво про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів) та свідоцтво про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів), якщо прилюдні торги (аукціони) не відбулися, чи їх дублікати;
5) свідоцтво про право власності на нерухоме майно, видане державним реєстратором відповідно до закону;
6) свідоцтво про право власності, видане органом приватизації наймачам житлових приміщень у державному та комунальному житловому фонді, чи його дублікат;
7) свідоцтво про право власності на нерухоме майно чи його дублікат, видані до 1 січня 2013 р. органом місцевого самоврядування або місцевою держадміністрацією;
8) рішення про закріплення нерухомого майна на праві оперативного управління чи господарського відання, прийняте власником нерухомого майна чи особою, уповноваженою управляти таким майном;
9) державний акт на право приватної власності на землю, державний акт на право власності на землю, державний акт на право власності на земельну ділянку або державний акт на право постійного користування землею;
10) рішення суду, що набрало законної сили, щодо права власності та інших речових прав на нерухоме майно;
11) ухвала суду про затвердження (визнання) мирової угоди;
12) заповіт, яким установлено сервітут на нерухоме майно;
13) закон, яким установлено сервітут на нерухоме майно;
14) рішення уповноваженого законом органу державної влади про повернення об`єкта нерухомого майна релігійній організації;
15) рішення власника майна, уповноваженого ним органу про передачу об`єкта нерухомого майна з державної у комунальну власність чи з комунальної у державну власність або з приватної у державну чи комунальну власність;
16) інші документи, що підтверджують виникнення, перехід та припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно відповідно до закону.
Пунктом 41 цього ж Порядку (в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин) передбачено, що для проведення державної реєстрації права власності на підставі рішення про передачу об`єкта нерухомого майна, що розташований на земельній ділянці, з державної у комунальну власність чи з комунальної у державну власність або з приватної у державну чи комунальну власність заявник, крім документа, що підтверджує виникнення, перехід та припинення речових прав на нерухоме майно, подає:
1) рішення правонабувача майна, уповноваженого ним органу про надання згоди на передачу об`єкта нерухомого майна з державної у комунальну власність чи з комунальної у державну власність або з приватної у державну чи комунальну власність;
2) акт приймання-передачі об`єкта нерухомого майна, відповідно до якого оформлено передачу такого майна з державної у комунальну власність чи з комунальної у державну власність або з приватної у державну чи комунальну власність.
Пунктом 51 цього ж Порядку (в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин) передбачено, що для проведення державної реєстрації права власності з видачею свідоцтва на об`єкт нерухомого майна державної або комунальної власності, будівництво якого завершено та право власності на який не зареєстровано до 1 січня 2013 р., за відсутності документа, що підтверджує виникнення права державної або комунальної власності на такий об`єкт, заявник подає органові державної реєстрації прав технічний паспорт на об`єкт нерухомого майна.
У разі проведення державної реєстрації права державної власності на об`єкт нерухомого майна заявник, крім документа, що зазначений в абзаці першому цього пункту, подає витяг з Єдиного реєстру об`єктів державної власності щодо такого об`єкта.
У разі проведення державної реєстрації права комунальної власності на об`єкт нерухомого майна заявник, крім документа, що зазначений в абзаці першому цього пункту, подає:
документ, відповідно до якого підтверджується факт перебування об`єкта нерухомого майна у комунальній власності, виданий відповідним органом місцевого самоврядування;
документ, відповідно до якого підтверджується факт відсутності перебування об`єкта нерухомого майна у державній власності, виданий Фондом державного майна чи його регіональним відділенням.
Згідно з ст. 328 Цивільного кодексу України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів.
Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.
Відповідно до ст. 334 цього ж кодексу право власності у набувача майна за договором виникає з моменту передання майна, якщо інше не встановлено договором або законом.
Переданням майна вважається вручення його набувачеві або перевізникові, організації зв`язку тощо для відправлення, пересилання набувачеві майна, відчуженого без зобов`язання доставки.
До передання майна прирівнюється вручення коносамента або іншого товарно-розпорядчого документа на майно.
Право власності на майно за договором, який підлягає нотаріальному посвідченню, виникає у набувача з моменту такого посвідчення або з моменту набрання законної сили рішенням суду про визнання договору, не посвідченого нотаріально, дійсним.
Права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону.
У процесі розгляду справи відповідачем у відповідності до ч. 3 ст. 13 та ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України не було надано суду жодних належних, допустимих та достатніх доказів, що б підтверджували виникнення у нього та набуття ним у встановленому законодавством порядку права власності (комунальної) на нежиле приміщення (прим 180) площею 33, 0 кв.м. в житловому будинку по вул. Зелена, 28, м. Біла Церква, Київська область, та нежиле приміщення (прим 153) площею 29, 3 кв.м. в житловому будинку по вул. Зелена, 30, м. Біла Церква, Київська область, і відповідно б підтверджували правомірність прийняття Виконавчим комітетом Білоцерківської міської ради рішення № 359 від 26.08.2008 р. та рішення № 41 від 10.02.2009 р.
При цьому, суд вважає за необхідне зазначити, що як було зазначено вище, 05.09.2008 р. Білоцерківським управлінням житлово-комунального господарства на підставі рішення № 359 від 26.08.2008 р. Виконавчого комітету Білоцерківської міської ради було видано територіальній громаді м. Біла Церква в особі Білоцерківської міської ради свідоцтво про право власності на нерухоме майно - нежиле приміщення (прим 180) площею 33, 0 кв.м. в житловому будинку по вул. Зелена, 28, м. Біла Церква, Київська область, і 30.04.2014 р. Реєстраційною службою Білоцерківського міськрайонного управління юстиції Київської області на підставі вказаного свідоцтва про право власності на нерухоме майно за територіальною громадою м. Біла Церква в особі Білоцерківської міської ради було проведено державну реєстрацію права власності на вищевказане нерухоме майно , а саме рішення № 359 від 26.08.2008 р. Виконавчого комітету Білоцерківської міської ради було прийнято про оформлення за КП Білоцерківської міської ради „Білоцерківтепломережа" права власності на нежитлове приміщення площею 33, 0 кв.м. по вул. Зелена, 28, м. Біла Церква, а не за Білоцерківською міською радою.
Так само, 20.02.2009 р. Білоцерківським управлінням житлово-комунального господарства на підставі рішення № 41 від 10.02.2009 р. Виконавчого комітету Білоцерківської міської ради було видано територіальній громаді м. Біла Церква в особі Білоцерківської міської ради свідоцтво про право власності на нерухоме майно - нежиле приміщення (прим 153) площею 29, 3 кв.м. в житловому будинку по вул. Зелена, 30, м. Біла Церква, Київська область, і 30.04.2014 р. Реєстраційною службою Білоцерківського міськрайонного управління юстиції Київської області на підставі вказаного свідоцтва про право власності на нерухоме майно за територіальною громадою м. Біла Церква в особі Білоцерківської міської ради було проведено державну реєстрацію права власності на вищевказане нерухоме майно , а саме рішення № 41 від 10.02.2009 р. Виконавчого комітету Білоцерківської міської ради було прийнято про оформлення за КП Білоцерківської міської ради „Білоцерківтепломережа" права власності на нежитлове приміщення - модульна котельня площею 29, 3 кв.м. по вул. Зелена, 30, м. Біла Церква, а не за Білоцерківською міською радою.
Докази, надані відповідачем у процесі розгляду справи і наявні у матеріалах справи, на підтвердження виникнення у нього та набуття ним у встановленому законодавством порядку права власності на нежиле приміщення (прим 180) площею 33, 0 кв.м. в житловому будинку по вул. Зелена, 28, м. Біла Церква, Київська область, та нежиле приміщення (прим 153) площею 29, 3 кв.м. в житловому будинку по вул. Зелена, 30, м. Біла Церква, Київська область, а саме рішення № 101 від 01.04.2003 р. Виконавчого комітету Білоцерківської міської ради, акт б/н від 01.07.2003 р. прийому-передачі модульних котельних, підписаний між Житлово-експлуатаційною конторою № 3 та Комунальним підприємством „Білоцерківтепломережа", рішення № 359 від 26.08.2008 р. Виконавчого комітету Білоцерківської міської ради, свідоцтво про право власності на нерухоме майно від 05.09.2008 р., видане територіальній громаді м. Біла Церква в особі Білоцерківської міської ради, рішення № 41 від 10.02.2009 р. Виконавчого комітету Білоцерківської міської ради, свідоцтво про право власності на нерухоме майно від 20.02.2009 р., видане територіальній громаді м. Біла Церква в особі Білоцерківської міської ради, на підставі яких 30.04.2014 р. державним реєстратором Реєстраційної служби Білоцерківського міськрайонного управління юстиції Київської області було зареєстровано право власності (комунальна) на вказані нежитлові приміщення за територіальною громадою м. Біла Церква Київської області в особі Білоцерківської міської ради не є належними та допустимими доказами, що підтверджують виникнення у відповідача та набуття ним у встановленому законодавством порядку права власності на нежиле приміщення (прим 180) площею 33, 0 кв.м. в житловому будинку по вул. Зелена, 28, м. Біла Церква, Київська область, та нежиле приміщення (прим 153) площею 29, 3 кв.м. в житловому будинку по вул. Зелена, 30, м. Біла Церква, Київська область, з вищевказаних підстав. Крім того, суд вважає за необхідне зазначити, що передача на баланс майна не тягне за собою виникнення права власності на нього.
Відповідно до ст. 386 Цивільного кодексу України держава забезпечує рівний захист прав усіх суб`єктів права власності.
Власник, який має підстави передбачати можливість порушення свого права власності іншою особою, може звернутися до суду з вимогою про заборону вчинення нею дій, які можуть порушити його право, або з вимогою про вчинення певних дій для запобігання такому порушенню.
Власник, права якого порушені, має право на відшкодування завданої йому майнової та моральної шкоди.
Згідно з ст. 393 цього ж кодексу правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується.
Власник майна, права якого порушені внаслідок видання правового акта органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, має право вимагати відновлення того становища, яке існувало до видання цього акта. У разі неможливості відновлення попереднього становища власник має право на відшкодування майнової та моральної шкоди.
Отже, враховуючи вищевикладене та те, що, як було встановлено судом у процесі розгляду справи, спірне нерухоме майно, а саме нежиле приміщення (прим 180) площею 33, 0 кв.м. в житловому будинку по вул. Зелена, 28, м. Біла Церква, Київська область, та нежиле приміщення (прим 153) площею 29, 3 кв.м. в житловому будинку по вул. Зелена, 30, м. Біла Церква, Київська область, складають собою приміщення, в яких знаходяться та експлуатуються внутрішньобудинкові системи опалення, а саме модульні дахові котельні із відповідним обладнанням, призначені для забезпечення експлуатації багатоквартирних будинків за адресою: вул. Зелена, 28, 30, місто Біла Церква, Київська область, а тому за своєю суттю і призначенням є допоміжними приміщеннями і відносяться до спільного майна зазначених будинків, співвласниками якого є власники квартир та нежитлових приміщень таких будинків., та те, що у процесі розгляду справи відповідачем у відповідності до ч. 3 ст. 13 та ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України не було надано суду жодних належних, допустимих та достатніх доказів, що б підтверджували виникнення у нього та набуття ним у встановленому законодавством порядку права власності (комунальної) на спірне нерухоме майно, а саме на нежиле приміщення (прим 180) площею 33, 0 кв.м. в житловому будинку по вул. Зелена, 28, м. Біла Церква, Київська область, та нежиле приміщення (прим 153) площею 29, 3 кв.м. в житловому будинку по вул. Зелена, 30, м. Біла Церква, Київська область, і станом на момент реєстрації права власності (комунальної) за відповідачем на спірне нерухоме майно його співвласниками були і є власники квартир та нежитлових приміщень багатоквартирних будинків за адресою: вул. Зелена, 28, 30, місто Біла Церква, Київська область, а тому суд дійшов висновку, що відсутні були правові підстави для державної реєстрації за відповідачем права власності на спірне нерухоме майно, так як таке нерухоме майно не є комунальною власністю міста Біла Церква Київської області, чим відповідно було порушено речові права співвласників такого нерухомого майна, а саме власників квартир та нежитлових приміщень багатоквартирних будинків за адресою: вул. Зелена, 28, 30, місто Біла Церква, Київська область, у зв`язку із чим їх право спільної власності на таке нерухоме майно підлягає захисту у судовому порядку.
Отже, вимога позивача до відповідача про скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права власності, зареєстрованої на ім`я Територіальної громади м. Біла Церква Київської області в особі Білоцерківської міської ради на нежилі приміщення, в житлових будинках: № 28, приміщення 180, площею 33, 0 кв. м. (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 354744732103 від 07.05.2014 року); № 30, приміщення 153, площею 29, 3 кв. м. (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 354625032103 від 07.05.2014 року), по вулиці Зеленій в місті Біла Церква Київської області, є законною і обґрунтованою, та такою, що підлягає задоволенню у повному обсязі.
Таким чином, враховуючи вищевикладене, обставини справи, позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.
Судові витрати відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України покладаються на відповідача.
Керуючись ст. ст. 123, 129, 233, 236 - 240 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права власності, зареєстровану на ім?я територіальної громади м. Біла Церква Київської області в особі Білоцерківської міської ради (09100, вул. Ярослава Мудрого, 15, м. Біла Церква, Київська область; ідентифікаційний код 26376300), на нежилі приміщення, в житлових будинках: № 28, приміщення 180, площею 33, 0 кв. м. (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 354744732103 від 07.05.2014 року); № 30, приміщення 153, площею 29, 3 кв. м. (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 354625032103 від 07.05.2014 року), по вулиці Зеленій в місті Біла Церква Київської області.
3. Стягнути з Білоцерківської міської ради (09100, вул. Ярослава Мудрого, 15, м. Біла Церква, Київська область; ідентифікаційний код 26376300) на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку „Зелена-28, 30" (09117, вул. Зелена, 30, м. Біла Церква, Київська область; ідентифікаційний код 40630178) судові витрати 1 921 (одна тисяча дев?ятсот двадцять одна) грн 00 (нуль) коп. судового збору.
4. Рішення набирає законної сили після закінчення строку на його апеляційне оскарження, а у разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Рішення може бути оскаржено протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подання апеляційної скарги до Північного апеляційного господарського суду через господарський суд Київської області.
Суддя В.М.Бацуца
Повний текст рішення складено і підписано
13 березня 2020 р.
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 30.01.2020 |
Оприлюднено | 03.04.2020 |
Номер документу | 88551300 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні