Рішення
від 25.02.2020 по справі 280/2804/19
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

25 лютого 2020 року Справа № 280/2804/19 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Стрельнікової Н. В.,

за участю секретаря Фесик А.В.

представників позивача: Вайло С.В.,

Курілової О.В.,

Самелюк І.Ф.

представника відповідача: Воронкової Н.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду у м. Запоріжжі адміністративну справу

за позовом: Приватного акціонерного товариства "Запорізьке автотранспортне підприємство 12329"

до Головного управління ДФС у Запорізькій області

про визнання протиправними та скасування рішення,-

ВСТАНОВИВ:

Приватне акціонерне товариство "Запорізьке автотранспортне підприємство 12329" (далі - позивач) звернулося до Запорізького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління Державної фіскальної служби України (далі - відповідач), в якій позивач просить суд: визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №0002431407 від 20.02.2019.

Ухвалою судді від 14.06.2019 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та без повідомлення (виклику) сторін.

30.07.2019 призначено розгляд справи за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 29.08.2019.

29.08.2019 зупинено провадження у справі для надання сторонам часу для примирення до 24.10.2019. В подальшому продовжено процесуальний строк для примирення до 14.11.2019 та до 16.01.2020.

16.01.2020 підготовче засідання відкладено на 13.02.2020.

13.02.2020 закрито підготовче провадження та призначено розгляд справи на 25.02.2020.

У судовому засіданні 25.02.2020, на підставі ст.243 КАС України, судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Відповідно до ст. 229 КАС України, у судовому засіданні здійснювалось повне фіксування судового засідання за допомогою технічних засобів, а саме: звукозаписуючого пристрою "Акорд".

Представники позивача в судовому засіданні позов підтримали, просили задовольнити його у повному обсязі з підстав викладених у позові.

В обґрунтування позову зазначили, що не погоджуються із висновками контролюючого органу про порушення позивачем п.286.1 ст. 286, п. 287.3 ст. 287 Податкового Кодексу України. Такі висновки зроблені за результатом проведеної перевірки з питань дотримання ПрАТ ЗАТП 12329 вимог податкового законодавства з плати за землю за 2016-2018 роки. В результаті чого на думку відповідача позивачем допущено заниження річної суми земельного податку на 234 822,60 грн., в тому числі по періодах:2016 рік - 85144,82 грн., 2017 рік -61879,30 грн., 2018 - 87 798,48 грн. Вказують, що нарахування та сплата земельного податку здійснювалося відповідно до нормативної грошової оцінки 1 кв.м. земельної ділянки, визначеної Витягом з Технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки №1057/05/02 - 287,12 грн. з проведенням щорічної індексації. Сплата здійснювалась на рівні не нижчому ніж встановлена рішенням Запорізької міської ради від 30.06.2015 №7 Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя базова нормативна грошова оцінка землі, із застосуванням індексів інфляції. Враховуючи, що зміни щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки було внесено 18.12.2018 р., а будь-який інший документ за винятком Витягу, наданого на заяву землекористувача, не може бути підставою для зміни бази оподаткування, то обов`язок сплачувати земельний податок у новому розмірі виник у підприємства з дати формування Витягу - 18 грудня 2018 року. За таких обставин вважають, що у відповідача відсутні підстави для висновку про заниження річних сум земельного податку за 2016-2018 роки та донарахування грошових зобов`язань за період до дати внесення змін до Державного земельного кадастру.

Відповідач позов не визнає з підстав, икладених у письмовому відзиві (вх. №27838 від 09.12.2019). Серед іншого посилається на надану позивачем в ході проведення перевірки копію Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки виданої 21.12.2018 Міським управлінням у Запорізькому районі та м.Запоріжжі ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області №3180/207-18 по земельній ділянці яка розташована за адресою: м.Запоріжжя, вул. Південне шосе , б. 66 згідно якої встановлено нормативну грошову оцінку земельної ділянки - 33457599,98 грн. Враховуючи наведене відповідачем зроблено розрахунок річної суми земельного податку виходячи із вартості 1 кв. м. у розмірі 720,01 грн. У зв`язку з чим встановлено заниження позивачем сплати земельного податку на суму 293 528,25 грн. Вважає висновки акту перевірки від 28.12.2018 №803/08-01-14-07/03114164 законними, а суми визначенні у податковому повідомленні-рішенні обґрунтованими. Просить відмовити у задоволенні позову.

Розглянувши наявні у справі матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи та вирішення спору по суті суд зазначає наступне.

Як свідчать матеріали справи, в період з 17.12.2018 по 21.12.2018 на підставі пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, пп. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75, пп. 78.1.4 п. п. 78.1 ст. 78, ст.79 Податкового кодексу України, наказу від 06.12.2018 №4140 фахівцями ГУ ДФС у Запорізькій області проведено документальну позапланову невиїзну перевірку Приватного акціонерного товариства Запорізьке автотранспортне підприємство 12329 з питань дотримання вимог податкового законодавства з плати за землю (земельного податку та /або орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2016, 2017, 2018 роки.

За результатом проведеної перевірки складено Акт від 28.12.2018 №803/08-01-14-07/03114164 у висновках якого зазначено про виявлені порушення:

-п.286.1 ст. 286, п.287.3 ст. 287 Податкового кодексу України від 02.12.2010 в результаті чого занижено сплату річної суми земельного податку у сумі 234 822,60 грн. у т.ч. по періодам: 2016 рік - 85144,82 грн., 2017 рік - 61879,30 грн., 2018 рік - 87798,48 грн.

Листом ГУ ДФС у Запорізькій області від 18.02.2019 №8278/10/08-01-14-07-13 заперечення позивача на Акт перевірки залишено без задоволення (а.с. 25-26).

20.02.2019 ГУ ДФС у Запорізькій області на підставі висновків Акту перевірки від 28.12.2018 №803/08-01-14-07/03114164 винесено податкове повідомлення-рішення №0002431407, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем земельний податок з юридичних осіб у сумі 293528,25 грн., у т.ч. за податковими зобов`язаннями у сумі 234822,60 грн. та за штрафними санкціями у сумі 58705,65 грн.

Рішенням ДФС України від 27.05.2019 №24148/6/99-99-11-06-01-25 скаргу позивача на податкове повідомлення-рішення залишено без задоволення, а податкове повідомлення-рішення №0002431407 від 20.02.2019 без змін.

Не погоджуючись із прийнятим податковим повідомленням-рішенням позивач звернувся до суду із цим позовом.

За змістом підпункту 9.1.10 пункту 9.1 статті 9 Податкового кодексу України плата за землю належить до загальнодержавних податків і зборів, яка в силу вимог підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 цього ж Кодексу є податком і справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Мотивуючи свою незгоду із прийнятим податковим повідомленням-рішенням позивач наполягає на тому, що застосування відповідачем заднім числом до зобов`язань по сплаті земельного податку за 2016-2018 роки даних Витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що з незалежних від землекористувача причин сформований 18.12.2018 є неправомірним.

Відповідно до пункту 269.1 статті 269 Податкового кодексу України платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.

За приписами п.287.1 ст. 287 Податкового кодексу України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. У разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році.

У відповідності до пп.271.1.1 п. 271.1 ст. 271 Податкового кодексу України базою оподаткування є: нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом;

Згідно із пп. 12.4.1 п.12.4 ст. 12 Податкового кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад та рад об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, щодо податків та зборів належать встановлення ставок місцевих податків та зборів в межах ставок, визначених цим Кодексом.

Пунктом 289.1 ст. 289 цього Кодексу передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.

При цьому згідно із п. 286.1 ст. 286 Податкового кодексу України підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру. Центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері земельних відносин та у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, у сфері будівництва щомісяця, але не пізніше 10 числа наступного місяця, а також за запитом відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки подають інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно із п.289.2 ст.289 цього Кодексу, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року

Приписами п.286.2 ст.286 Податкового кодексу України встановлено, що платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов`язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.

Згідно із п.123.1 ст. 123 цього Кодексу, у разі якщо контролюючий орган самостійно визначає суму податкового зобов`язання, зменшення суми бюджетного відшкодування та/або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків на підставах, визначених підпунктами 54.3.1, 54.3.2, 54.3.4, 54.3.5, 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, тягне за собою накладення на платника податків штрафу в розмірі 25 відсотків суми визначеного податкового зобов`язання, завищеної суми бюджетного відшкодування.

Як свідчить зміст акту перевірки, перевірка ПрАТ "ЗАПОРІЗЬКЕ АВТОТРАНСПОРТНЕ ПІДПРИЄМСТВО 12329" (код за ЄДРПОУ 03114164) проводилась виключно з питань дотримання вимог податкового законодавства з плати за земельну ділянку за 2016 рік, 2017 рік, 2018 рік, яка знаходиться у використанні підприємства, відповідно до державного акту на право постійного користування від 17.04.2001 №ПЗ-001680, площею 4,3838 кв.м., за адресою: м. Запоріжжя, Південне шосе, 66.

Так в ході перевірки було встановлено, що у зв`язку з відчуженням об`єкта нерухомого майна, що перебувало на балансі автомобільного підриємства (договір від 08.04.2005 року, посвідчений приватним нотаріусом Запорізького міського нотаріального округу Білоусовим 0.І. реєстраційний номер 886) право користування земельною ділянкою площею 0,7563 га на правах оренди було оформлено покупцем - ТОВ Техсервіс , який сплачував в період з 2005 року по вересень 2016 року плату визначену у договорі оренди земельноі ділянки Запорізькою міською радою. ПРАТ ЗАТП 12329 сплачувало земельний податок відповідно до фактично використовуваної площі- 3,6275 га. У 2016 році ТОВ Техсервіс відмовився від подовження терміну дії договору оренди землі та продав на користь ПрАТ ЗАТП 12329 зазначений об`єкт нерухомості (договір від 22.07.2016 року, посвідчений приватним нотаріусом Запорізького міського нотаріального округу Белоусовою В.О., реєстраційний номер 1614). Ділянку повернуто до Запорізької міськоі ради за Актом приймання-передачі від 23.09.2016 року. Після придбання будівлі ПрАТ ЗАТП 12329 звернулося за відновленням площі земельної ділянки у межах Державного Акту на право постійного користування землею - 4,3838 га. Рішенням Запорізької міської ради 30.06.2016 року № 68/164 надано згоду на відновлення меж земельної ділянки по Південному шосе, 66 для розташування підприємства. Право ПрАТ ЗАТП 123929 на земельну ділянку зареєстровано НВ 2302697842016 у грудні 2016 року. В ході перевірки проаналізовано подану ТОВ Техсервіс декларацію з плати за землю (земельного податку та/або орендної плати земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2016 рік та встановлено, посадовими особами ТОВ Техсервіс (код за ЄДРПОУ 23852289), 18.02.2016 подано декларацію (реєстраційний № 1600002310 від 18.02.2016) та задекларовано розрахунок суми орендної плати по земельній ділянці, яка розташована за адресою: м. Запоріжжя, Південне шосе, буд. 66 (кадастровий № 2310100000:02:021:0027), площею 0,7563 га. Після повернення земельної ділянки до Запорізької міської ради, згідно акту приймання-передачі від 23.09.2016, посадовими особами ТОВ Техсервіс подано уточнюючий розрахунок (реєстраційний № 1600008084 від 24.11.2016) до декларації з плати за землю (земельного податку та/або орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2016 рік, та відкориговано задекларований розрахунок суми орендної плати земельній ділянці та зменшено розмір сплати за період з жовтня 2016 по грудень 2016 року. Враховуючи вищенаведене, у зв`язку із тим, що ПрАТ ЗАТП 123929 у липні 2016 року придбало у ТОВ Техсервіс нерухоме майно загальною площею 94,6 кв.м., що розташовано за адресою: м. Запоріжжя, вул. Південне шосе, 66 яке розташовано на земельній ділянці площею 0,7563 га, та у зв`язку із тим що ТОВ Техсервіс припинило сплачувати орендну плату жовтня 2016 року про що ПрАТ ЗАТП 123929 було відомо, та починаючи з жовтня 2016 року ПрАТ ЗАТП 123929 повинно сплачувати земельний податок за площею 4,3838га, що розташовано за адресою: м.Запоріжжя, вул. Південне шосе, 66.

В ході розгляду справи встановлено, що нарахування та сплата земельного податку здійснюється відповідно до нормативної грошової оцінки 1 кв. м. земельної ділянки визначеної Витягом з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки №1057/05/02 від 25.12.2013, яка складала 287,12 грн., із застосуванням щорічної індексації, кумулятивно. Сплата здійснювалась на рівні не нижчому ніж базова нормативна грошова оцінка землі встановлена рішенням Запорізької міської ради від 30.06.2015 №7 Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя із застосуванням індексів інфляції, що не заперечується відповідачем.

Встановлено також, що 01.08.2018 позивач звертався до Міськрайонного управління у Запорізькому районі та м.Запоріжжі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області із заявою стосовно надання витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за кадастровим номером № 2310100000:02:021:0027.

Листом від 06.08.2018 №2507/207-18 Міськрайонне управління у Запорізькому районі та м.Запоріжжі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області повідомило позивача про необхідність подати повторно заяву про надання витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку після усунення технічних недоліків програмного забезпечення про що буде оголошено додатково (а.с. 39-40).

Після повторного звернення позивача, Міськрайонним управлінням у Запорізькому районі та м.Запоріжжі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області видано Витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №3180/207-18 від 21.12.2018, згідно якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 33 457 599,98 грн. (а.с. 41).

Отже, саме на підставі Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №3180/207-18 від 21.12.2018 відповідачем зроблено розрахунок річної суми земельного податку за 2016, 2017 та 2018 року та відповідно зроблено висновок про заниження позивачем сплати річної суми земельного податку на загальну суму 293528,25 грн.

Проте суд не може погодитися із правомірністю таких висновків відповідача з огляду на наступне.

За правилами п.п. 44.1. статті 44 Податкового кодексу України платникам податків забороняється формування показників податкової звітності на підставі даних, не підтверджених документами.

При цьому як вже було зазначено вище, у відповідності до 289.1 ст. 289 та п. 286.1 ст. 286 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.

Згідно із вимогами ст. 20 Закону України Про оцінку земель дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Враховуючи, що зміни щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки було внесено 18.12.2018, а будь який інший документ за винятком Витягу, наданого за заявою землекористувача не може бути підставою для зміни бази оподаткування, то відповідно і обов`язок сплачувати земельний податок у новому розмірі виник у підприємства з дати формування такого Витягу, тобто з 18.12.2018.

У зв`язку з чим підприємством 03.01.2019 було подано уточнюючу податкову декларацію з плати за землю (земельного податку) за грудень 2018 року (а.с. 61-63), що не заперечується відповідачем.

За таких обставин суд погоджується із позивачем про відсутність правових підстав у відповідача для висновку про заниження річних сум земельного податку у 2016, 2017,2018 роках та донарахування грошових зобов`язань за період до дати внесення змін до Державного земельного кадастру.

Згідно з ч. 1 та 2 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Відповідно до ч. 1 та 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд, відповідно до ст. 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Виходячи з заявлених позовних вимог, положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що відповідач, не надав суду доказів, які спростовували б доводи позивача, а відтак, не довів правомірності прийнятого рішення, а тому заявлені позивачем вимоги є такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.

З огляду на викладене вище, позовні вимоги позивача є обґрунтованими і такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями 2, 77, 139, 241, 243-246, 255 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати прийняте 20 лютого 2019 року Головним управлінням ДФС у Запорізькій області податкове повідомлення-рішення №0002431407.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Запорізькій області (місцезнаходження: 69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 166, ідентифікаційний код ЄДРПОУ 39396146) на користь Приватного акціонерного товариства "Запорізьке автотранспортне підприємство 12329" (місцезнаходження: 69008, м. Запоріжжя, вул. Південне шосе, 66, код ЄДРПОУ 03114164) судові витрати у розмірі 4402 грн. 92 коп.

Рішення суду набирає законної сили у порядку та строки, передбачені ст. 255 КАС України та може бути оскаржене у порядку та строки, передбачені ст.ст. 293, 295, 296 та 297 КАС України.

Повний текст рішення складено та підписано 20.03.2020.

Суддя Н.В. Стрельнікова

Дата ухвалення рішення25.02.2020
Оприлюднено08.04.2020
Номер документу88616192
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/2804/19

Постанова від 11.11.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 10.11.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 23.09.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 09.02.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гусак М.Б.

Ухвала від 24.12.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гусак М.Б.

Ухвала від 30.11.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гусак М.Б.

Постанова від 05.10.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Постанова від 05.10.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 22.09.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 10.08.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні