ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
06 квітня 2020 року м. Київ № 826/4742/17
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Іщука І.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Сучасні будівельні технології
до Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста
Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної
адміністрації)
про визнання протиправним і скасування припису, наказу, постанови про
накладення штрафу та визнання дій протиправними,
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Товариство з обмеженою відповідальністю Сучасні будівельні технології (далі - ТОВ Сучасні будівельні технології ) звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом (з урахуванням заяви про збільшення розміру позовних вимог від 11.04.2017) до Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі - Департамент), в якому просить суд:
- визнати противоправними дії Департаменту щодо оформлення та складання Акту перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 14.03.2017;
- визнати протиправним та скасувати Припис про зупинення підготовчих та будівельних робіт, які не відповідають законодавству, будівельним нормам, державним стандартам і правилам, архітектурним вимогам, затвердженим проектним рішенням, технічним умовам та іншим нормативно-правових актам, виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або без отримання дозволу на виконання будівельних робіт від 14.03.2017, винесений Департаментом;
- визнати протиправним та скасувати Припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів та правил від 14.03.2017, винесений Департаментом;
- визнати протиправним та скасувати Наказ Департаменту № 58 від 14.03.2017 Про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт ;
- визнати протиправною та скасувати Постанову № 17/17/073-2351 від 21.03.2017 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності в розмірі 144 000,00 грн;
- зобов`язати Департамент вжити заходів щодо відновлення запису щодо реєстрації декларації № КВ 08312014831 від 01.02.2012 в Єдиному державному реєстрі документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівельних об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмов у видачі, скасування та анулювання зазначених документів.
На обґрунтування позовних вимог позивач вказав, що перевірка достовірності даних декларації є самостійною підставою для проведення позапланової перевірки та може здійснюватися лише протягом трьох місяців з дня подання декларації про початок будівельних робіт. Проте, у строк, встановлений пунктом 7 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 №553 (далі - Порядок №553), Інспекцією не було ініційовано та проведено з цих підстав позапланову перевірку позивача (декларацію зареєстровано 01.02.2012). Таким чином позивач стверджує, що проведена з порушенням встановлених законодавством вимог перевірка нівелює її наслідки.
Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 26.06.2017 №826/4742/17 адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю Сучасні будівельні технології задоволено частково.
Суд постановив:
- визнати протиправним та скасувати Припис про зупинення підготовчих та будівельних робіт, які не відповідають законодавству, будівельним нормам, державним стандартам і правилам, архітектурним вимогам, затвердженим проектним рішенням, технічним умовам та іншим нормативно-правових актам, виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або без отримання дозволу на виконання будівельних робіт від 14.03.2017, винесений Департаментом з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації);
- визнати протиправним та скасувати Припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів та правил від 14.03.2017, винесений Департаментом з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації);
- визнати протиправним та скасувати Наказ Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) № 58 від 14.03.2017 Про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт ;
- визнати протиправною та скасувати Постанову № 17/17/073-2351 від 21.03.2017 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності в розмірі 144 000,00 грн;
- зобов`язати Департамент з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) вжити передбачених Порядком ведення єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 24.06.2011 № 92 (у редакції наказу від 16.07.2015 року № 165) заходів для поновлення запису про реєстрацію декларації № КВ 08312014831 від 01.02.2012 в Єдиному державному реєстрі документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівельних об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмов у видачі, скасування та анулювання зазначених документів шляхом подання Державній архітектурно-будівельній інспекції України необхідних даних;
- в іншій частині відмовити.
Ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 26.09.2017 №826/4742/17 апеляційну скаргу Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) залишено без задоволення, а постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 26.06.2017 - без змін.
Постановою Верховного Суду від 13.02.2020 №826/4742/17 скасовано постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 26.06.2017 та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 26.09.2017, а справу направлено до суду першої інстанції на новий розгляд.
Листом Верховного Суду від 19.02.2020 №826/4742/17/11384/20 матеріали справи №826/4742/17 скеровано до Окружного адміністративного суду міста Києва.
Автоматизованою системою документообігу Окружного адміністративного суду міста Києва матеріали справи перереєстровано, в порядку, визначеному пунктом 15 частини першої Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства в редакції Закону України "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", матеріали адміністративної справи передано на розгляд судді Іщуку І.О.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 27.02.2020 справу №826/4742/17 прийнято до провадження. Ухвалено розгляд справи проводити в порядку спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та виклику осіб, які беруть участь у справі, та зобов`язано сторін у строк до 13.03.2020 із врахуванням постанови Верховного Суду від 13.02.2020 №826/4742/17 надати суду необхідні документи для повного та всебічного з`ясування всіх обставин справи та підготувати письмові пояснення з приводу спірних правовідносин.
Від представника Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (надалі - відповідач) 13.03.2020 року надійшли додаткові пояснення, у яких відповідач зазначив, що проектна документація розроблена та затверджена з порушенням законодавства та з істотним порушенням будівельних норм і правил, що у відповідності до статті 376 Цивільного кодексу України та Постанови Пленуму Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ № 6 від 30.03.2012 є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом та просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
Позивач у встановлений судом строк додаткові пояснення не надав.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд,-
ВСТАНОВИВ:
Як вбачається з матеріалів справи, на підставі договору оренди земельної ділянки від 27.04.2004, Київською міською радою (далі - КМР) на підставі пункту 16 рішення Київської міської ради від 29.05.2003 № 486-2/646, за актом приймання-передачі позивачу передана в оренду на 25 років земельна ділянка (кадастровий номер 8000000000:88:168:0032), площею 2875 кв.м. за адресою: просп. Перемоги, біля будинку в„–9-б у Шевченківському районі м. Києва для будівництва, експлуатації та обслуговування багатофункціонального комплексу у складі закладів: торгових, офісних, культурних, розважальних, громадського харчування, побутового обслуговування і автомобільного паркінгу.
Головним управлінням містобудування, архітектури та дизайну міського середовища Київської міської державної адміністрації 09.11.2004 позивачу затверджено архітектурно-планувальне завдання (АПЗ) № 04-0399 на проектування будівництва відповідного об`єкта (терміном дії на два роки), термін дії якого продовжувався додатком від 12.12.2006 № 20-1258 (на один рік) та додатком від 07.03.2008 № 20-154 (на один рік).
Протягом строку дії архітектурно-планувального завдання позивачем було розроблено проектну документацію на об`єкт будівництва, яка була погоджена Головним управлінням містобудування, архітектури та дизайну міського середовища Київської міської державної адміністрації 18.10.2007 (лист-погодження № 15-11801) та пройшла обов`язкову, на момент затвердження, комплексну державну експертизу, що підтверджується висновком ДП Укрдержбудекспертиза від 21.10.2008 №65-а. У 2012 році проектна документація на об`єкт будівництва була затверджена позивачем.
На підставі вказаних документів Інспекцією ДАБІ в місті Києві 01.02.2012 зареєстровано декларацію про початок будівельних робіт № КВ08312014831 .
Також, позивачем було отримано Контрольну картку №16100247-Шв на тимчасове порушення благоустрою та його відновлення у зв`язку з встановленням тимчасової огорожі на період будівництва відповідного об`єкту (з урахуванням продовження терміну її дії), відповідно до якої заявлений термін виконання робіт визначено наступним чином: початок - 30.09.2016; закінчення 31.08.2017.
На підставі звернення гр. ОСОБА_1 відповідачем проведена позапланова перевірка дотримання ТОВ Сучасні будівельні технології вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил на об`єкті будівництва: Будівництво багатофункціонального комплексу у складі закладів: торгівлі, офісних, культурних, розважальних, громадського харчування, побутового обслуговування і автомобільного паркінгу по просп. Перемоги, біля будинку 9-б у Шевченківському районі м. Києва (далі - об`єкт будівництва), за результатами якої складено акт від 14.03.2017.
Актом перевірки, суди встановлено, що генеральним підрядником ТОВ СТРОЙ СІТІ за вказаною вище адресою на замовлення позивача були розпочаті будівельні роботи із будівництва багатофункціонального комплексу у складі закладів: торгівлі, офісних, культурних, розважальних, громадського харчування, побутового обслуговування і автомобільного паркінгу по просп. Перемоги, біля будинку 9-б у Шевченківському районі м . Києва на підставі зареєстрованої декларації про початок виконання будівельних робіт від 01.02.2012 №КВ 08312014831. У подальшому замовником будівництва - ТОВ Сучасні будівельні технології було надіслано до Інспекції повідомлення про зміну даних у зареєстрованій декларації про початок виконання будівельних робіт.
Департамент зареєстрував замовнику будівництва ТОВ Сучасні будівельні технології повідомлення про зміну даних у зареєстрованій декларації про початок виконання будівельних робіт № КВ 103163471775.
За інформацією, зазначеною замовником будівництва - ТОВ Сучасні будівельні технології у вказаній вище декларації, категорія складності об`єкта будівництва - ІII (третя).
Згідно із відомостями, зазначеними у декларації про початок виконання будівельних робіт та у повідомленні про зміну даних у зареєстрованій декларації про початок виконання будівельних робіт:
в частині інформації про земельну ділянку - земельна ділянка використовується на підставі договору оренди від 27.04.2004, зареєстрованого ГУ земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 24.02.2005 за № 91-6-00414;
в частині інформації про містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки - ГУ містобудування, архітектури та дизайну міського середовища КМДА видано АПЗ № 04-0399 від 09.11.2004, додаток до АПЗ № 04-0399 від 12.12.2006 №20-1258, додаток до АПЗ № 04-0399 від 07.03.2008 № 20-154;
в частині інформації про проектну документацію - розробник стадії П ТОВ Архітектурне-бюро Архсенал , розробник стадії Р - Науково-дослідний інститут будівельного виробництва (НДІБВ); проектна документація затверджена наказом ТОВ Сучасні будівельні технології №3-б від 10.01.2012. ДП Укрдержекспертиза проведено експертизу та видано Позитивний висновок № 65-а від 21.10.2008. Головний експерт Гамоля Т.Д.
Також, в акті перевірки зазначено про те, що замовником будівництва - ТОВ Сучасні будівельні технології наказом №2 від 12.01.2017 затверджено проектну документацію після коригування із зміною техніко-економічних показників об`єкта будівництва та затверджено нові техніко-економічні показники.
Водночас, перевіряючими в акті зазначено, що згідно із частиною першою розділу II Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння будівництву цей Закон набирає чинності з дня його опублікування, крім підпунктів 2, 4 пункту 4, абзаців третього та четвертого підпункту 1 та підпункту 2 пункту 7, підпунктів 1-4 та абзацу п`ятого підпункту 6 пункту 9, абзаців сьомого та восьмого підпункту 2, підпунктів 5, 10, 11, 13, 16, 17, 20 пункту 10 розділу І цього Закону, які набирають чинності через шість місяців з дня набрання чинності цим Законом. Дозвіл на будівництво об`єкта містобудування, вихідні дані (архітектурно-планувальне завдання та технічні умови щодо інженерного забезпечення) та дозвіл на виконання будівельних робіт, отримані до набрання чинності підпунктів, вказаних у першому реченні цього пункту, зберігають чинність протягом двох років з дня набрання чинності цим Законом, а щодо об`єктів містобудування, будівництво яких розпочато, - до завершення їх будівництва.
Із посиланням на вимоги Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння будівництву , який вступив в силу з дня його опублікування - 14.10.2008, уповноважені особи відповідача дійшли висновку та відобразили в акті перевірки, що максимальний термін дії архітектурно-планувальних завдань, виданих для об`єктів нерозпочатих будівництвом, 14.10.2010. При цьому, датою початку будівництва слід вважати дату отримання документа, що дає право на виконання будівельних робіт, а саме 01.02.2012.
Також в акті перевірки зазначено, що станом на час затвердження замовником будівництва проектної документації із Будівництво багатофункціонального комплексу у складі закладів: торгівлі, офісних, культурних, розважальних, громадського харчування, побутового обслуговування і автомобільного паркінгу по просп. Перемоги, біля будинку № 9-б у Шевченківському районі м. Києва наказом №3-б від 10.01.2012 та коригування проекту стадії П (виключення підвального приміщення та влаштування в осях 10-13 антресолі) наказ №2 від 12.01.2017, архітектурно-планувальне завдання №04-0399 від 09.11.2004, додаток до АПЗ №04-0399 від 12.12.2006 №20-1258, додаток до АПЗ №04-0399 від 07.03.2008 №20-154, видані ГУ містобудування, архітектури та дизайну міського середовища КМДА, втратили чинність.
На підставі наведеного перевіряючі дійшли висновку, що проектна документація на об`єкт будівництва була затверджена позивачем неналежним чином.
Також перевіряючі дійшли до висновку, що замовником будівництва зазначені недостовірні данні у декларації про початок виконання будівельних робіт із будівництва багатофункціонального комплексу у складі закладів: торгівлі, офісних, культурних, розважальних, громадського харчування, побутового обслуговування і автомобільного паркінгу по просп. Перемоги, біля будинку в„– 9-6 у Шевченківському районі м. Києва №КВ 08312014831 від 01.02.2012, в частині інформації про містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки та в частині інформації про проектну документацію, чим порушено вимоги частини восьмої статті 36 Закону України від 17.02.2011 №3038-VI Про регулювання містобудівної діяльності (далі - Закон №3038-VI).
За результатами проведеної перевірки посадовими особами відповідача винесено приписи від 14.03.2017:
про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил, яким вимагалося від позивача усунути допущені порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності у термін до 14.04.2017;
про зупинення підготовчих та будівельних робіт, які не відповідають вимогам законодавства, зокрема будівельних норм, містобудівним умовам та обмеженням, затвердженому проекту або будівельному паспорту забудови земельної ділянки, виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт від 14.03.2017, яким вимагалося від позивача зупинити з 14.03.2017 виконання будівельних робіт до усунення допущених порушень.
На підставі акту перевірки посадовими особами відповідача складено протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 14.03.2017, у якому зазначено, що розгляд справи відбудеться о 10 год. 00 хв. 21.03.2017 у приміщенні Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).
За результатами розгляду справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності відповідачем прийнято постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 21.03.2017 №17/17/073-2351, якою позивача визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого абзацем 4 пункту 4 частини другої статті 2 Закону України від 14.10.1994 №208/94-ВР Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності (далі - Закон №208/94-ВР) та накладено штраф у сумі 144 000 грн.
Також відповідачем було прийнято наказ від 14.03.2017 №58 Про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт , яким ТОВ Сучасні будівельні технології скасовано реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт № КВ 08312014831 від 01.02.2012 на відповідному об`єкті та зобов`язано управління дозвільних процедур забезпечити невідкладне направлення копії наказу до ДАБІ України для виключення запису щодо реєстрації декларації №КВ 08312014831 від 01.02.2012 з єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмов у видачі, скасування та анулювання зазначених документів.
Досліджуючи надані сторонами докази, вивчивши письмові матеріали справи та проаналізувавши норми законодавства, які регулють спірні правовідносини, суд дійшов до наступних висновків.
Статтею 10 Закону України від 20.05.1999 №687-XIV Про архітектурну діяльність (далі - Закон №687-XIV) для забезпечення під час забудови територій, розміщення і будівництва об`єктів архітектури додержання суб`єктами архітектурної діяльності затвердженої містобудівної та іншої проектної документації, вимог вихідних даних, а також з метою захисту державою прав споживачів будівельної продукції здійснюється в установленому законодавством порядку державний архітектурно-будівельний контроль та нагляд.
Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюють органи державного архітектурно-будівельного контролю, визначені статтею 6 Закону №3038-VI.
Державний архітектурно-будівельний нагляд здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, через головних інспекторів будівельного нагляду в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві і Севастополі.
За змістом статті 41 Закону №3038-VI державний архітектурно-будівельний контроль - сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.
Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Орган державного архітектурно-будівельного контролю розглядає відповідно до закону справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності.
Посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час перевірки, зокрема, мають право:
складати протоколи про вчинення правопорушень, акти перевірок та накладати штрафи відповідно до закону;
видавати обов`язкові для виконання приписи щодо: усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил; зупинення підготовчих та будівельних робіт, які не відповідають вимогам законодавства, зокрема будівельних норм, містобудівним умовам та обмеженням, затвердженому проекту або будівельному паспорту забудови земельної ділянки, виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт;
проводити перевірку відповідності виконання підготовчих та будівельних робіт вимогам будівельних норм, державних стандартів і правил, затвердженим проектним вимогам, рішенням, технічним умовам, своєчасності та якості проведення передбачених нормативно-технічною і проектною документацією зйомки, замірів, випробувань, а також ведення журналів робіт, наявності у передбачених законодавством випадках паспортів, актів та протоколів випробувань, сертифікатів та іншої документації.
Суб`єкт господарювання має право звернутися до суду щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю.
Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Процедура здійснення заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт врегульована Порядком №553, в редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин.
Пунктом 7 цього Порядку передбачено, що позаплановою перевіркою вважається перевірка, яка не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю.
Підставами для проведення позапланової перевірки є:
подання суб`єктом містобудування письмової заяви про проведення перевірки об`єкта будівництва або будівельної продукції за його бажанням;
необхідність проведення перевірки достовірності даних, наведених у повідомленні та декларації про початок виконання підготовчих робіт, повідомленні та декларації про початок виконання будівельних робіт, декларації про готовність об`єкта до експлуатації, протягом трьох місяців з дня подання зазначених документів;
виявлення факту самочинного будівництва об`єкта;
перевірка виконання суб`єктом містобудівної діяльності вимог приписів органу державного архітектурно-будівельного контролю;
вимога Держархбудінспекції про проведення перевірки;
звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб`єктом містобудування вимог містобудівного законодавства;
вимога правоохоронних органів про проведення перевірки.
Строк проведення позапланової перевірки не може перевищувати п`яти робочих днів, а у разі потреби може бути одноразово продовжений за письмовим рішенням керівника відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю чи його заступника не більше ніж на два робочих дні.
Під час проведення позапланової перевірки посадова особа органу державного архітектурно-будівельного контролю зобов`язана пред`явити службове посвідчення та направлення для проведення позапланової перевірки.
Отже, законодавцем встановлено вичерпний перелік самостійних підстав для проведення позапланової перевірки.
Обставини справи свідчать, що підставою для проведення спірної перевірки слугувало звернення гр. ОСОБА_1 про порушення ТОВ Сучасні будівельні технології вимог містобудівного законодавства.
Таким чином, звернення фізичної особи про порушення суб`єктом містобудування вимог містобудівного законодавства є самостійною підставою для ініціювання органом державного архітектурно-будівельного контролю позапланового заходу.
У межах перевірки, призначеної за зверненням фізичної особи, підлягають з`ясуванню питання дотримання суб`єктом містобудування вимог містобудівного законодавства, без обмеження строком проведення та предметом.
Виходячи з наведеного у відповідача були законні підстави для проведення перевірки.
Правова позиція щодо застосування норм права у подібних правовідносинах викладена у постанові Верховного Суду від 29.08.2019 у справі №803/872/16.
Щодо посилання Верховного Суду у постанові в цій справі на необхідність надати оцінку предмету перевірки, а також встановленим в її ході порушенням суд зазначає наступне.
Відповідно до абзацу 6 частини першої статті 1 Закону №687-XIV проект - документація для будівництва об`єктів архітектури, що складається з креслень, графічних і текстових матеріалів, інженерних і кошторисних розрахунків, які визначають містобудівні, об`ємно-планувальні, архітектурні, конструктивні, технічні та технологічні рішення, вартісні показники конкретного об`єкта архітектури, та відповідає вимогам державних стандартів, будівельних норм і правил.
За приписами частини першої статті 9 Закону №687-XIV передбачено, що будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об`єкта архітектури здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, державних стандартів, норм і правил у порядку, визначеному Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності".
Відповідно до абзацу 3 статті 23 Закону №687-XIV замовники на проектування і будівництво об`єктів архітектури мають право: затверджувати проект, якщо він не суперечить законодавству, містобудівним умовам та обмеженням забудови земельної ділянки.
Абзац 1 частини першої статті 31 Закону 3038-VI передбачено, що проектна документація на будівництво об`єктів розробляється у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, з урахуванням вимог містобудівної документації та вихідних даних і дотриманням вимог законодавства, будівельних норм, державних стандартів і правил та затверджується замовником.
За приписами частини восьмої статті 36 Закону № 3038-VI замовник відповідно до закону несе відповідальність за повноту та достовірність даних, зазначених у поданому ним повідомленні про початок виконання будівельних робіт, та за виконання будівельних робіт без повідомлення.
Відповідно до частини другої статті 391 Закону № 3038-VI у разі виявлення відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю факту подання недостовірних даних, наведених у надісланому повідомленні чи зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, зокрема якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи без належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, а також у разі скасування містобудівних умов та обмежень реєстрація такої декларації, право на початок виконання підготовчих або будівельних робіт, набуте на підставі поданого повідомлення, підлягають скасуванню відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Про скасування декларації чи права на початок виконання підготовчих або будівельних робіт, набутого на підставі поданого повідомлення, відповідний орган державного архітектурно-будівельного контролю письмово повідомляє замовника протягом трьох робочих днів з дня скасування.
Згідно з пунктом 22 Порядку виконання будівельних робіт, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 № 466 (в редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин) у разі виявлення органом державного архітектурно-будівельного контролю недостовірних даних (встановлення факту, що на дату реєстрації декларації інформація, яка зазначалася в ній, не відповідала дійсності, та/або виявлення розбіжностей між даними, зазначеними у декларації), наведених у зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, зокрема, якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, реєстрація такої декларації підлягає скасуванню органом державного архітектурно-будівельного контролю.
Відповідно до частини другої статті 2 Закону України Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності №208/94-ВР суб`єкти містобудування, які є замовниками будівництва об`єктів (у разі провадження містобудівної діяльності), або ті, що виконують функції замовника і підрядника одночасно, несуть відповідальність у вигляді штрафу за такі правопорушення: 1) виконання підготовчих робіт без повідомлення про початок їх виконання, а також наведення недостовірних даних у такому повідомленні - у розмірі десяти прожиткових мінімумів для працездатних осіб; 2) виконання будівельних робіт без повідомлення про початок їх виконання, а також наведення недостовірних даних у такому повідомленні, вчинене щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), - у розмірі тридцяти шести прожиткових мінімумів для працездатних осіб; 3) виконання будівельних робіт без отримання дозволу на їх виконання:на об`єктах, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми наслідками (СС2), - у розмірі трьохсот сімдесяти прожиткових мінімумів для працездатних осіб; на об`єктах, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів із значними наслідками (СС3), - у розмірі дев`ятисот прожиткових мінімумів для працездатних осіб; 4) експлуатація або використання об`єктів будівництва, не прийнятих в експлуатацію, а також наведення недостовірних даних у декларації про готовність об`єкта до експлуатації чи в акті готовності об`єкта до експлуатації, вчинені щодо: об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), - у розмірі тридцяти шести прожиткових мінімумів для працездатних осіб; об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми наслідками (СС2), - у розмірі трьохсот сімдесяти прожиткових мінімумів для працездатних осіб; об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів із значними наслідками (СС3), - у розмірі дев`ятисот прожиткових мінімумів для працездатних осіб; 5) незабезпечення замовником здійснення технічного нагляду у випадках, якщо такий нагляд є обов`язковим згідно із законодавством, - у розмірі сорока прожиткових мінімумів для працездатних осіб; 6) незабезпечення замовником здійснення авторського нагляду у випадках, якщо такий нагляд є обов`язковим згідно із законодавством, - у розмірі п`ятдесяти прожиткових мінімумів для працездатних осіб; 7) неподання чи несвоєчасне подання замовником інформації про передачу права на будівництво об`єкта іншому замовнику, зміну генерального підрядника чи підрядника, осіб, відповідальних за проведення авторського і технічного нагляду, відповідальних виконавців робіт, а також про коригування проектної документації у випадках, коли подання такої інформації є обов`язковим згідно із законодавством, - у розмірі двадцяти прожиткових мінімумів для працездатних осіб.
Як вбачається з матеріалів справи, перевіркою встановлено, що замовником (позивачем) вказано недостовірні дані у декларації про початок виконання будівельних робіт будівництва із багатофункціонального комплексу у складі закладів: торгівлі, офісних, культурних, розважальних, громадського харчування, побутового обслуговування і автомобільного паркінгу по просп. Перемоги, біля будинку 9-б у Шевченківському районі м . Києва №КВ 08312014831 від 01.02.2012, в частині інформації про містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки та в частині інформації про проектну документацію
При цьому, будь-яких належних пояснень та спростувань щодо вказаного позивачем ні під час проведення перевірки, ні під час розгляду справи суду не надано.
З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що Департамент з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на законних підставах, з дотриманням встановленої процедури та у межах наданих повноважень прийняв акти індивідуальної дії: акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 14.03.2017; припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 14.03.2017, яким позивача зобов`язано усунути допущені порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності у термін до 14.04.2017; припис про зупинення підготовчих та будівельних робіт, які не відповідають вимогам законодавства, зокрема будівельних норм, містобудівним умовам та обмеженням, затвердженому проекту або будівельному паспорту забудови земельної ділянки, виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт від 14.03.2017, яким позивача зобов`язано з 14.03.2017 зупинити виконання будівельних робіт до усунення допущених порушень; протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 14.03.2017, яким зафіксовано, що відповідальність за встановлені правопорушення передбачена абз.4 п.4 ч.2 ст.2 Закону України Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності та повідомлено про дату, час та місце розгляду справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності; постанови про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 21.03.2017 № 17/17/073-2351, якою позивача визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого абзац 4 пункту 4 частини другої статті 2 Закону України Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності та накладено штраф у сумі 144 000,00 грн; наказ від 14.03.2017 № 58 Про касування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт , яким позивачу скасована реєстрація декларації про початок виконання будівельних робіт № КВ 08312014831 від 01.02.2012 на відповідному об`єкті та зобов`язано управління дозвільних процедур забезпечити невідкладне направлення копії наказу до Державної архітектурно-будівельної інспекції України для виключення запису щодо реєстрації декларації № КВ 08312014831 від 01.02.2012 з єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмов у видачі, скасування та анулювання зазначених документів.
Згідно з вимогами статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Суд вважає, що відповідачем доведено правомірність своїх рішень, дій та бездіяльності, а тому позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю Сучасні будівельні технології не підлягають задоволенню.
Відповідно до статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені судом, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Враховуючи вищенаведене, проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами докази, суд дійшов до висновку, що відповідачем доведено правомірність його рішень, дій та бездіяльності, а тому суд не вбачає правових підстав для задоволення позовних вимог.
Враховуючи приписи статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, судові витрати у даному випадку стягненню не підлягають.
Керуючись статтями 139, 241 - 246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України, та може бути оскаржено до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статями 292-297 Кодексу адміністративного судочинства України, із урахуванням положень пункту 15.5 Перехідних положень (Розділу VII) Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Іщук І.О.
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 06.04.2020 |
Оприлюднено | 08.04.2020 |
Номер документу | 88625022 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Мєзєнцев Євген Ігорович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Мєзєнцев Євген Ігорович
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Іщук І.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні