Рішення
від 10.04.2020 по справі 910/901/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10.04.2020Справа № 910/901/20

Господарський суд міста Києва у складі головуючого судді Головіної К.І., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження господарську справу

за позовною заявою Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Південно-Західна залізниця"

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче підприємство "МК-Експансія"

про стягнення 140 231, 98 грн.

без повідомлення учасників справи

ВСТАНОВИВ:

До Господарського суду міста Києва звернулось Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Південно-Західна залізниця" (далі - АТ "Українська залізниця", позивач) з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче підприємство "МК-Експансія" (далі - ТОВ "НВП "МК-Експансія", позивач) про стягнення оплати маневрової роботи локомотива у сумі 140 231,98 грн.

Свої позовні вимоги АТ "Українська залізниця" обґрунтовує тим, що відповідач ухиляється від сплати вартості виконаних залізницею у період з січня по лютий 2019 р. маневрових робіт локомотивом, пов`язаних з деповським ремонтом, за договором № ПЗ/ВЧДР-6/195038/НЮ від 16.01.2019 р.

У позові АТ "Українська залізниця" просить суд стягнути з відповідача оплату маневрової роботи локомотива у сумі 138 983,04 грн. та пеню у сумі 1 248,94 грн., що разом становить 140 231,98 грн.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 28.01.2020 р. за вказаною позовною заявою було відкрите провадження, розгляд справи вирішено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) сторін, учасникам справи надана можливість реалізувати свої процесуальні права та обов`язки.

Відповідач, належним чином повідомлений, у строк, визначений законом, надав суду відзив, у якому проти позову заперечив, зазначив, що позивач безпідставно нарахував плату за маневрову роботу локомотиву, оскільки такі роботи договором № ПЗ/ВЧДР-6/195038/НЮ від 16.01.2019 р. не передбачені, а застосований позивачем Порядок внутрішньогосподарських відносин при перевезенні вантажів і пов`язаних з ними послуг для експлуатаційних потреб, затверджений наказом АТ "Укрзалізниця" № 692 від 08.11.2018 р., не регулює відносини між ТОВ "НВП "МК-Експансія" та залізницею. Також вказав, що накопичувальні картки, на підставі яких залізницею нараховувалась плата за маневрові роботи, не містять ідентифікуючих ознак, що маневрові роботи здійснювались із вагонами відповідача. Просив відмовити у задоволенні позову.

У свою чергу, позивач надав відповідь на відзив, у якому проти доводів відповідача заперечив з підстав їх необґрунтованості.

Суд, розглянувши позовні вимоги та дослідивши наявні в матеріалах справи докази, прийшов до висновку, що позов підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Установлено, що 16.01.2019 р. між АТ "Українська залізниця" (виконавець) та ТОВ "НВП "МК-Експансія" (замовник) був укладений договір про надання послуг з деповського ремонту вантажних вагонів № ПЗ/ВЧДР-6/195038/НЮ (далі - договір). Відповідно до цього договору виконавець зобов`язується за завданням замовника виконати деповський ремонт 110 вагонів-хоперів замовника силами та на базі виробничого підрозділу виконавця - ремонтне вагонне депо Шепетівка регіональної філії "Південно-Західна залізниця" АТ "Укрзалізниця", а замовник зобов`язується прийняти та оплатити надані послуги (п. 1.1) Вагони, які надаються замовником для виконання робіт (надання послуг), перебувають у власності ПАТ "Завод залізобетонних конструкцій ім. С. Ковальської" (п. 1.3).

Відповідно до п. 3.1 договору замовник здійснює 100 % передоплату вартості послуг за договором за кожну партію вагонів, що передаються виконавцю згідно п. 1.2 договору для надання послуг, відповідно виставленого рахунку. Остаточний розрахунок за цим договором між сторонами проводиться протягом 3 банківських днів з моменту отримання рахунку замовником, виставленого виконавцем на підставі підписаного сторонами акту наданих послуг за фактично надані послуги (п. 3.2 договору). Остаточна вартість деповського ремонту за цим договором визначається відповідно до фактично понесених витрат виконавця з урахуванням рівня рентабельності та податку на додану вартість. Фактична вартість деповського ремонту вказується виконавцем в акті наданих послуг. Всі понесені виконавцем витрати відображаються у фактичній калькуляції вартості послуг з додаванням завірених копій документів, що підтверджують понесені витрати (п. 3.4 договору). Зазначена у калькуляціях вартість послуг не враховує, зокрема, витрати виконавця з подачі вагонів від залізничної станції Південно-Західної залізниці до вагонного депо та від вагонного депо до залізничної станції Південно-Західної залізниці. Зазначені у цьому пункті договору витрати виконавця оплачуються замовником за окремим рахунком виконавця протягом п`яти банківських днів з моменту отримання рахунку замовником (п. 3.6 договору).

Місце надання послуг - виробничий підрозділ ремонтне вагонне депо Шепетівка регіональної філії "Південно-Західна залізниця" АТ "Укрзалізниця" (п. 5.2 договору). Виконавець зобов`язується самостійно здійснити подачу/збирання вагонів від/до залізничної станції до/з вагонного депо, яке буде проводити ремонт вагонів. Подача/забирання вагонів від/до залізничної станції з/до вагонного депо, простій вагону в очікуванні, оформлення документів на відправку до залізничної станції призначення здійснюється за рахунок замовника згідно тарифів, встановлених АТ "Укрзалізниця" (п. 5.4 договору).

Договір набуває чинності з моменту його підписання і діє до 31.12.2019 р., а в частині виконання - до повного виконання сторонами зобов`язань (п. 11.1).

Відповідно до ч. 1 ст. 837 ЦК України за договором підряду одна сторона (підрядник) зобов`язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника), а замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконану роботу. Згідно з ч. 2 наведеної статті договір підряду може укладатися на виготовлення, обробку, переробку, ремонт речі або на виконання іншої роботи з переданням її результату замовникові.

Матеріалами справи свідчать, що у січні-лютому 2019 р. на виконання договору № ПЗ/ВЧДР-6/195038/НЮ від 16.01.2019 р. ВП "Ремонтне вагонне депо Шепетівка" АТ "Українська залізниця" надало ТОВ "НВП "МК-Експансія" послуги з ремонту вантажних вагонів у загальній кількості 70 вагонів на суму 2 576 543,62 грн., що підтверджується актами виконаних робіт № 11 від 18.01.2019 р., № 12 від 25.01.2019 р., № 14 від 28.01.2019 р., № 27 від 31.01.2019 р., № 57 від 28.02.2019 р.

Вказані ремонті роботи ТОВ "НВП "МК-Експансія" оплатило у повному обсязі, що підтверджується платіжними дорученнями № 786 від 18.01.2019 р., № 796 від 28.01.2019 р., № 813 від 05.02.2019 р., № 814 від 06.02.2019 р., № 817 від 06.02.2019 р., № 818 від 07.02.2019 р., № 855 від 13.03.2019 р., № 866 від 18.03.2019 р., № 868 від 19.03.2019 р., № 881 від 26.03.2019 р., № 904 від 04.04.2019 р., № 912 від 09.04.2019 р., № 931 від 24.04.2019 р.

Однак, відповідачем не були оплачені надані станцією Шепетівка маневрові роботи локомотивом на загальну суму 138 983,04 грн., що полягали у доставці указаних вагонів ТОВ "НВП "МК-Експансія" для ремонту до ВП "Ремонтне вагонне депо Шепетівка". Зазначена обставина підтверджується накопичувальними картками станції Шепетівка № 05020109 від 05.02.2019 р., № 07020117 від 07.02.2019 р., № 09020127 від 09.02.2019 р., № 12020136 від 12.02.2019 р., № 13020138 від 13.02.2019 р., № 15020148 від 15.02.2019 р., № 17020154 від 17.02.2019 р № 19020165 від 19.02.2019 р., № 21020176 від 21.02.2019 р., № 23020184 від 23.02.2019 р., № 25020190 від 25.02.2019 р., № 27020197 від 27.02.2019р., № 01030203 від 01.03.2019 р., № 30030305 від 30.03.2019 р., та рахунками № 171/401 від 31.03.2019 р., № 104/401 від 21.03.2019 р.

12.04.2019 р. та 27.11.2019 р. ВП "Ремонтне вагонне депо Шепетівка" регіональної філії "Південно-Західна залізниця" звернулось до ТОВ "НВП "МК-Експансія" з вимогами оплатити вартість наданих маневрових робіт із вагонами відповідача. Цими ж листами відповідачу були направлені для підписання акти виконаних робіт № 104 від 21.03.2019 р., № 171 від 31.03.2019 р. та рахунки на оплату № 104/401 від 21.03.2019 р., № 171/401 від 31.03.2019 р., які ТОВ "НВП "МК-Експансія", однак, залишило їх без відповіді та задоволення.

Відповідно до ст. 71 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 457 від 06.04.1998 (зі змінами і доповненнями), взаємовідносини залізниці з підприємством, порядок і умови експлуатації залізничних під`їзних колій визначаються договором. Подача і забирання вагонів, а також маневрова робота на залізничних коліях, що належать підприємствам, здійснюються їх локомотивами. Якщо підприємство не має свого локомотива, подача і забирання вагонів та маневрова робота провадяться локомотивом залізниці за плату згідно з тарифом.

Згідно з Порядком взаємодії між структурними підрозділами та виробничими підрозділами регіональної філії "Південно-Західна залізниця" АТ "Укрзалізниця" при наданні послуг, пов`язаних з експлуатаційними потребами підприємств", затвердженого наказом АТ "Укрзалізниця" № 692 від 08.11.2018 (далі - Порядок), експлуатаційні потреби - це перевезення вантажів та здійснення пов`язаних з ними послуг для потреб експлуатації і ремонту, постачання запасів тощо, для потреб структурних підрозділів товариства (п. 1.2 Порядку).

За змістом п. 1.3 Порядку до послуг, що здійснюються для експлуатаційних потреб структурних підрозділів товариства, відносяться послуги з маневрової роботи , які надаються локомотивом регіональної філії на вимогу філії-вантажовласника, що виконуються не одночасно з подачею або забиранням вагонів. Перевезення вантажів та пов`язані з ними послуги, які здійснюються одними структурними підрозділами для експлуатаційних потреб інших структурних підрозділів товариства, вважаються такими, шо здійснюються для власного споживання юридичної особи - товариства.

Відповідно до пп. 2.3.3 Порядку облік обсягів здійсненої маневрової роботи, що виконується локомотивом одного структурного підрозділу товариства для потреб іншого структурного підрозділу, не одночасно з подачею або забиранням вагонів на(з) під`їзні(их) колії(й), здійснюється за відомістю плати за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу форми ГУ-46а (у разі неможливості оформлення відомості форми ГУ-46а, оформлюється накопичувальна картка форми ФДУ-92 із зазначенням у ній часу, протягом якого виконувалася маневрова робота), де враховуються обсяги виконаних робіт та сума витрат; сума понесених витрат, розраховується за ставками зборів, що визначені Збірником тарифів; витрати за виконані послуги передаються структурному підрозділу (платнику), на замовлення якого виконувалися маневрові роботи.

Як вбачається із матеріалів справи, плата за маневрову роботу локомотива на території ремонтного вагонного депо Шепетівка нараховувалась відповідачу вантажною касою станції Шепетівка у накопичувальних картках згідно з указаним Порядком № 692 від 08.11.2018р.

Таким чином, враховуючи, що для здійснення ремонту вагонів відповідача маневрові роботи із перевезення його вагонів до ВП "Ремонтне вагонне депо Шепетівка" надавались локомотивом депо ст. Шепетівка, при цьому Порядком визначено, що послуги з маневрової роботи відносяться до послуг, які здійснюються для експлуатаційних потреб, та відповідно до ст. 71 Статуту залізниць України оплачуються за рахунок замовника, суд вважає, що плата за таку маневрову роботу повинна здійснюватися відповідачем на підставі тарифів, встановлених АТ "Укрзалізниця".

Доводи відповідача про те, що застосування Порядку № 692 від 08.11.2018р. у спірних правовідносинах неможливе, суд відхиляє та зазначає, що цей Порядок регулює внутрішньогосподарські відносини між регіональними філіями, філіями та їх виробничими підрозділами (далі - структурні підрозділи товариства) в межах ПАТ "Укрзалізниця" (далі - товариство), що виникають при перевезеннях вантажів і пов`язаних з ними послуг для експлуатаційних потреб ПАТ "Укрзалізниця", спрямованих на забезпечення основного виду господарської діяльності - перевезень, ефективного функціонування та розвитку товариства, як єдиного виробничо-технологічного комплексу залізничного транспорту (п. 1.1 Порядку), тобто є локальним нормативним актом, який підлягає застосуванню у відносинах, пов`язаних із наданням усім замовникам (не тільки структурним підрозділам залізниці) послуг з ремонту вагонів та пов`язаних із ними послуг на експлуатаційні потреби.

Твердження ТОВ "НВП "МК-Експансія" про те, що у нього не виникло обов`язку зі сплати вартості маневрових робіт, також спростовуються умовами укладеного між сторонами договору (п. 3.4, 3.6, 5.4), за змістом яких остаточна вартість деповського ремонту визначається відповідно до фактично понесених витрат виконавця. При цьому в пунктах 3.6, 5.4 договору сторони домовились, що витрати виконавця з подачі вагонів від залізничної станції Південно-Західної залізниці до вагонного депо та від вагонного депо до залізничної станції Південно-Західної залізниці (тобто маневрові роботи) не входять до загальної калькуляції вартості послуг, проте, оплачуються замовником (ТОВ "НВП "МК-Експансія") за окремим рахунком виконавця протягом 5 банківських днів з моменту отримання такого рахунку згідно тарифів, встановлених АТ "Укрзалізниця".

Стосовно доводів відповідача про те, що позивач не довів факту виконання маневрових робіт з вагонами, що належать саме відповідачу, оскільки номери таких вагонів не зафіксовані у накопичувальних картках, суд відхиляє, враховуючи таке.

Відповідно до пункту 2.6 Правил розрахунків за перевезення вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000 р. (далі - Правила), розрахунковий підрозділ веде облік надходження коштів на особовий рахунок платника і використання їх платником для оплати перевезень та наданих залізницею послуг. Облік витрачених коштів здійснюється на підставі перевізних документів, накопичувальних карток (додаток № 3), відомостей плати за користування вагонами та контейнерами, за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу, які можуть бути оформлені в електронному вигляді (з накладенням електронного цифрового підпису).

Вказаними Правилами встановлена єдина форма накопичувальної картки (форма ФДУ-92), в якій не передбачено зазначення номерів вагонів. Водночас, матеріалами справи підтверджено, що у період з січня по лютий 2019 р. вагони відповідача у кількості 70 штук перебували на ремонті у ВП "Ремонтне вагонне депо Шепетівка" та для їх перевезення депо ст. Шепетівка надало свій локомотив.

Щодо зазначення в накопичувальній картці № 1902165 від 19.02.2019 р. номеру вагону № 52292109, який не належить відповідачу, у картці № 30030305 від 30.032019 р. - завищеної кількості часу маневрової роботи (107 годин), про що вказувало ТОВ "НВП "МК-Експансія", то суд звертає увагу на те, що номер вагону, вказаний в примітках накопичувальної картки № 1902165 із зазначенням найменування платежу "збір за зберіг., вантажів збір за зберігання власн. або оренд. РС на своїх осях однократний розмір" не був врахований позивачем до витрат з маневрової роботи локомотивом, оскільки стосувався іншого замовника. При цьому накопичувальні картки містять облік вагонів не тільки відповідача, а всіх замовників, яким надаються відповідні послуги із загальним найменуванням маневрова робота локомотиву залізниці при перевезенні експортно-імпортних та внутрішніх вантажів , як це передбачено формою ФДУ-92.

Усі інші доводи відповідача (зокрема, щодо перебування вагонів відповідача у власності ПАТ Завод залізобетонних конструкцій ім. С. Ковальської , неотримання вимог (претензій) позивача) суд відхиляє з тих підстав, що вони не узгоджуються з установленими у справі обставинами і зробленими судом висновками та не мають значення для правильного вирішення спору.

Отже, суд вважає, що позивачем правомірно нарахована плата за маневрові роботи локомотивом із вагонами відповідача у період з січня 2019 р. по лютий 2019 р., яку ТОВ "НВП "МК-Експансія" не сплатило.

Відповідно до ст. 193 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору.

Згідно зі ст. 530 ЦК України зобов`язання має виконуватися у встановлений строк (термін), а якщо строк (термін) виконання боржником обов`язку не встановлений або визначений моментом пред`явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час.

Відповідно до ч. 1 ст. 202 ГК України господарське зобов`язання припиняється, зокрема, виконанням, проведеним належним чином.

Оскільки доказів належної сплати вартості маневрових робіт відповідач не надав, доводів позивача не спростував, суд вважає, що позовні вимоги про стягнення з ТОВ "НВП "МК-Експансія" заборгованості в сумі 138 983,04 грн. підлягають задоволенню.

Водночас, суд відхиляє посилання позивача на необхідність застосування до спірних правовідносин положень ст. 224 ЦК України, оскільки правовідносини сторін з надання послуг з маневрової роботи регулюються нормами зобов`язального права та укладеним сторонами договором.

Щодо стягнення з відповідача пені, нарахованої позивачем за прострочення зобов`язання у сумі 1 248,94 грн., суд зазначає наступне.

У силу ст. 611 ЦК України та ст. 230 ГК України у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема, сплата неустойки. Частиною 1 ст. 549 ЦК України визначено, що неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов`язань" платники грошових коштів сплачують на користь одержувачів цих коштів за прострочку платежу пеню в розмірі, що встановлюється за згодою сторін.

Як вбачається із договору, у пункті 7.2 договору сторони погодили, що замовник, в разі несвоєчасного проведення остаточного розрахунку за виконаний деповський ремонт вагонів, передбачених цим договором, сплачує виконавцю за кожен день прострочення пеню, яка обчислюється, виходячи з загальної суми несвоєчасно проведених платежів, в розмірі подвійної облікової ставки НБУ, що діяла протягом терміну затримки.

Перевіривши розрахунок штрафних санкцій відповідно до умов договору та вимог ст. 232 ГК України, суд дійшов до висновку, що з відповідача підлягає стягненню пеня у сумі 1 248,94 грн., тобто у сумі, заявленій позивачем.

Отже, позов АТ "Українська залізниця" підлягає задоволенню в повному обсязі.

Судові витрати позивача на сплату судового збору, а також витрати понесені відповідачем на правничу допомогу, у разі задоволення позову покладаються на відповідача відповідно до ст. 129 ГПК України.

Також суд враховує, що Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)" та постановою Кабінету Міністрів України № 211 від 11.03.2020 "Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19" (із змінами, внесеними постановами Кабінету Міністрів України від 16.03.2020 № 215, від 20.03.2020 № 242, від 25.03.2020 № 239, від 29.03.2020 № 241 та від 02.04.2020 № 255) з 12.03.2020 на всій території України встановлено карантин, у зв`язку з чим внесені зміни до ГПК України щодо продовження процесуальних строків на апеляційне оскарження на строк дії такого карантину.

На підставі викладеного, керуючись ст. 73-79, 129, 236-238, 252 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Південно-Західна залізниця" до Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче підприємство "МК-Експансія" про стягнення заборгованості у сумі 140 231, 98 грн. задовольнити.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче підприємство "МК-Експансія" (01042, м. Київ, вул. Дружби Народів, буд. 9, ідентифікаційний код 40385504) на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця" (03680, м. Київ, вул. Тверська, 5, ідентифікаційний код 40075815) в особі в особі регіональної філії "Південно-Західна залізниця" заборгованість у сумі 138 983 (сто тридцять вісім тисяч дев`ятсот вісімдесят три) грн. 04 коп., пеню у сумі 1 248 (одна тисяча двісті сорок вісім) грн. 94 коп. та витрати по сплаті судового збору в сумі 2 103 (дві тисячі сто три) грн. 48 коп.

Повне судове рішення складено 10 квітня 2020 року.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до суду апеляційної інстанції шляхом подачі апеляційної скарги в 20-денний строк з дня складення повного тексту рішення, який не може бути меншим строку карантину, пов`язаного із запобіганням поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).

Суддя Головіна К. І.

Дата ухвалення рішення10.04.2020
Оприлюднено14.04.2020
Номер документу88727614
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/901/20

Ухвала від 22.07.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Сулім В.В.

Постанова від 14.07.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Сулім В.В.

Ухвала від 25.05.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Сулім В.В.

Рішення від 10.04.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Головіна К.І.

Ухвала від 18.02.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Головіна К.І.

Ухвала від 28.01.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Головіна К.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні