Україна
Донецький окружний адміністративний суд
У Х В А Л А
16 квітня 2020 р. Справа №200/1310/20-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі судді Куденкова К.О., розглянувши в порядку письмового провадження позовну заяву ОСОБА_1 до державного кадастрового реєстратора відділу у Мангушському районі Головного управління Держгеокадастру в Донецькій області Мануйлова Валентина Павловича, Головного управління Держгеокадастру в Донецькій області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 про визнання неправомірними і скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
У С Т А Н О В И В:
У лютому 2020 року ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до державного кадастрового реєстратора відділу у Мангушському районі Головного управління Держгеокадастру в Донецькій області Мануйлова Валентина Павловича (далі - відповідач-1), в якому просить:
- визнати протиправним і скасувати рішення прийняті державним кадастровим реєстратором відділу у Мангушському районі Головного управління Держгеокадастру в Донецькій області про внесення відомостей /змін до них/ до Державного земельного кадастру з номерами: 1423982200:05:0001562 від січня 2019 року; 1423982200:05.000:1560 січень 2019 року; 1423982200:05:000:1573 січень 2019 року; 1423982200:05:000:1575 січень 2019 року; 1423982200:05:000:1617 січень 2020 року; 1423982200:05:000:1618 січень 2020 року; 1423982200:05:000:1620 від січня 2020 року; 1423982200:05:000:1623 січень 2020 року;
- визнати протиправним і скасувати рішення № РВ-1400632212019 від 15 листопада 2019 року прийняте державним кадастровим реєстратором відділу у Мангушському районі Головного управління Держгеокадастру в Донецькій області про внесення відомостей /змін до них/ до Державного земельного кадастру;
- зобов`язати державного кадастрового реєстратора відділу у Мангушському районі Головного управління Держгеокадастру в Донецькій області повторно розглянути заяву про внесення відомостей до земельного кадастру про земельну ділянку і задовольнити її.
Ухвалою суду від 06.02.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі, витребувано докази, Головне управління Держгеокадастру в Донецькій області залучене як третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору.
Ухвалою суду від 05.03.2020 Головне управління Держгеокадастру у Донецькій області (відповідач-2) залучене як співвідповідача. Також залучено ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 до участі у справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору; відкладено підготовче засідання.
Ухвалою суду від 23.03.2020 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 16.04.2020.
Ухвалою суду від 16.04.2020 закрито провадження у справі № 200/1310/20-а за позовом ОСОБА_1 до державного кадастрового реєстратора відділу у Мангушському районі Головного управління Держгеокадастру в Донецькій області Мануйлова Валентина Павловича, Головного управління Держгеокадастру в Донецькій області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 у частині позовних вимог про оскарження внесення відомостей /змін до них/ до Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки з кадастровим номером 1423982200:05:000:1562.
Також ухвалами суду від 05.02.2020 і від 30.03.2020 відмовлено в задоволенні заяв ОСОБА_1 про забезпечення позову, а ухвалою від 23.03.2020 повернуто заяву ОСОБА_1 про забезпечення позову без розгляду.
Обґрунтовуючи позов ОСОБА_1 посилається протиправну відмову у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру. Вказує на порушення відповідачем-1 приписів Постанови Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 р. № 1127 Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень у частині реєстрації заяв у порядку черговості звернення заявників. Також вважає, що не може бути підставою для відмови заявнику у внесенні відомостей до земельного кадастру внесення відомостей про іншу земельну ділянку, заява про яку надійшла пізніше. Ще однією підставою для визнання реєстрації спірних земельних ділянок незаконною вважає те, що вони були зареєстровані в порушення п. 13 ст. 79-1 Земельного кодексу України після спливу одного року з дня видання наказів про їх реєстрацію. Позивач вважає, що відмова у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру у зв`язку з перетином ділянки з іншою/іншими ділянками свідчить про порушення права позивача на отримання земельної ділянки по праву першочерговості на неї, обмеження його у праві правомірного очікування щодо певного стану речей у майбутньому, оскільки таке право є складовою права на користування земельною ділянкою.
Відповідач-1 відзив на позовну заяву не надав.
Відповідач-2 надав відзив на позовну заяву, яким просить відмовити в задоволенні адміністративного позову. Зазначає, що надати позивачу дозвіл на розроблення землеустрою щодо відведення земельної ділянки є неможливим.
Треті особи письмових пояснень не надали.
Позивач, відповідач-1 і представник відповідача-2 і треті особи до судового засідання не з`явилися, про дату, час і місце судового розгляду були повідомлені належним чином. Позивач надав заяву про розгляд справи без його участі.
Перешкоди для розгляду справи в судовому засіданні, визначені ст. 205 КАС України, - відсутні.
Приписами ч. 9 ст. 205 КАС України передбачено, що якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Частиною 4 ст. 243 КАС України передбачено, що судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку про можливість розгляду справи в порядку письмового провадження.
Суд, перевіривши матеріали справи та оцінивши повідомлені обставини, дійшов наступних висновків.
ОСОБА_1 , 17 липня 2018 року звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області із клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність площею 2,0 га із земель сільськогосподарського призначення державної власності, що перебувають у запасі на території Покровської сільської ради Мангушського району Донецької області.
Головне управління Держгеокадастру у Донецькій області листом від 29 серпня 2018 року В-3636/0-2072/0/37-18 повідомило, що у відповідності до Стратегії удосконалення управління в сфері використання та охорони земель сільськогосподарського призначення державної власності та розпорядження ними (далі - Стратегія), надання дозволів на розроблення проектів землеустрою та передача земельних ділянок у приватну власність в межах норм безоплатної приватизації проводиться у відповідності до переліку земельних ділянок, який формується щоквартально та оприлюднюється на офіційних веб-сайтах територіальних органах Держгеокадастру.
31 серпня 2018 року позивачем укладений договір на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки № 24-03/08 з фізичною особою - підприємцем сертифікованим інженером-землевпорядником ОСОБА_10 .
При цьому, листом від 31 серпня 2018 року позивач повідомив Головне управління Держгеокадастру у Донецькій області про замовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання дозволу на підставі ч.3 п.7 ст. 118 Земельного кодексу України, у зв`язку з ненаданням у місячний строк дозволу на розроблення проекту землеустрою. У відповідь на повідомлення позивача від 31.08.2018 р., Головним управлінням Держгеокадастру у Донецькій області листом від 02.10.2-18 р. №В-4255/0-2304/0/37-18 вказано про безпідставність розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
29 листопада 2018 року позивач звернувся із заявою (реєстраційний номер ЗВ-9705610212018) до відповідача-1 та доданими до неї документами з метою внесення відомостей до Державного земельного кадастру та проведення державної реєстрації земельної ділянки.
За наслідками розгляду заяви ОСОБА_1 від 29 листопада 2018 року про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, Відповідач-1 рішенням № РВ-1400372342018 відмовив у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру у зв`язку з невідповідністю поданих документів вимогам, установленим Законом України «Про Державний земельний кадастр» і Порядком ведення Державного земельного кадастру; невідповідністю електронного документа установленим вимогам; поданням заявником документів не в повному обсязі та рекомендовано звернутись до компетентного органу для надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та повідомлено, що наказами Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 06 грудня 2018 року №3913-СГ та №3914-СГ були надані дозволи на розроблення проекту землеустрою щодо відведення безоплатно у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, території Покровської сільської ради Мангушського району Донецької області за межами населених пунктів ОСОБА_11 та ОСОБА_12 .
Вказані обставини підтверджуються наявними в матеріалах справи документами та встановлені рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 13 червня 2019 року у справі № 200/14817/18-а, яке за наслідками апеляційного оскарження залишено без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 2 жовтня 2019 року.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 13 червня 2019 року задоволений частково адміністративний позов ОСОБА_1 до Державного кадастрового реєстратора відділу у Мангушському районі Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області Майнулова Валентина Павловича, Головного управління Держгеокадастру в Донецькій області, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача ОСОБА_13 , ОСОБА_11 про визнання протиправним та скасування рішення, визнання протиправним та скасування наказів, зобов`язання вчинити певні дії. Визнане протиправним і скасоване рішення № РВ-1400372342018 від 13 грудня 2018 року, прийняте Державним кадастровим реєстратором відділу в Мангушському районі Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області, про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру. Зобов`язано державного кадастрового реєстратора відділу в Мангушському районі Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області повторно розглянути заяву про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру (реєстраційний номер ЗВ-9705610212018) та додані до неї документи, та прийняти рішення по суті з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні. В іншій частині позовних вимог відмовлено.
Також у справі № 200/14817/18-а судом встановлено, що відповідачем-2 були прийняті: - наказ №3913-СГ від 06.12.2018 р. Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою громадянину ОСОБА_14 щодо відведення безоплатно у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, що перебуває у запасі на території Покровської сільської ради Мангушського району Донецької області за межами населених пунктів. Орієнтовний розмір - 0,1200 га, із цільовим призначенням - для ведення садівництва. Зазначений наказ був прийнятий відповідно до ст. 118 ЗК України за результатами розгляду клопотання ОСОБА_14 від 13.10.2018 р. (вхідний номер К-5402/0/36-18 від 06.11.2018 р.); - Наказ №3914 від 06.12.2018 р. Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою ОСОБА_11 щодо відведення безоплатно у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, що перебуває у запасі на території Покровської сільської ради Мангушського району Донецької області за межами населених пунктів. Орієнтовний розмір - 0,1200 га, із цільовим призначенням - для ведення садівництва. Зазначений наказ був прийнятий відповідно до ст. 118 ЗК України за результатами розгляду клопотання ОСОБА_11 від 12.10.2018 р. (вхідний номер К-5404/0/36-18 від 06.11.2018 р.)
У вказані справі суд зазначив, що прийняті відповідачем-2 наказ №3913-СГ від 06.12.2018 р. Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою та наказ №3914 від 06.12.2018 р. Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою ніяким чином не порушують права та законні інтереси позивача щодо реалізації права на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки, не створюють ніяких негативних наслідків для позивача, а тому позовні вимоги щодо визнання їх протиправними та скасування з цих підстав задоволенню не підлягають.
За наслідками розгляду заяви позивача про внесення відомостей до Державного земельного кадастру від 01.11.2019 (реєстраційний номер ЗВ-9708412922019) разом з доданими до неї документами відповідачем-1 прийнято рішення № РВ-1400632212019 від 15.11.2019 про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру з таких підстав: - розташування в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини; - невідповідність поданих документів законодавству, а саме п. 6 ст. 24 Закону України Про Державний земельний кадастр - перетин з ділянкою 1423982200:05:000:1573, площа співпадає на 3,8182%, перетин з ділянкою 1423982200:05:0001562 площа співпадає на 6,4866%, перетин з ділянкою 1423982200:05.000:1560.
Позивачем надана роздруківка скріншоту з Публічної кадастрової карти України, посилаючись на яку ОСОБА_1 вказує на розташування на бажаній для нього землі (незареєстрованій земельній ділянці) восьми земельних ділянок, а саме 1423982200:05:0001562; 1423982200:05.000:1560; 1423982200:05:000:1573; 1423982200:05:000:1575; 1423982200:05:000:1617; 1423982200:05:000:1618; 1423982200:05:000:1620; 1423982200:05:000:1623.
Також позивачем наданий висновок від 28.11.2018 про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, замовник проекту землеустрою ОСОБА_1 , загальна площа землі 1,8500 га.
Щодо земельних ділянок 1423982200:05:0001562; 1423982200:05.000:1560; 1423982200:05:000:1573; 1423982200:05:000:1575; 1423982200:05:000:1617; 1423982200:05:000:1618; 1423982200:05:000:1620; 1423982200:05:000:1623 надані проекти землеустрою, а саме:
- Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_2 із земель сільськогосподарського призначення державної власності, що перебувають у запасі, для ведення садівництва на території Покровської сільської ради Мангушського району Донецької області, за межами населеного пункту (договір від 13.08.2018 №10802-з, інв № 3-1933). З цього проекту випливає, що 11.10.2017 ОСОБА_2 звернувся до відповідача-2 з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою. Наказом Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 25.10.2017 № 2346-СГ ОСОБА_2 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою.
- Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_3 із земель сільськогосподарського призначення державної власності, що перебувають у запасі, для ведення садівництва на території Покровської сільської ради Мангушського району Донецької області, за межами населеного пункту (договір від 14.09.2018 №10837/1-з, інв № 3-1943). З цього проекту випливає, що 11.10.2017 ОСОБА_3 звернувся до відповідача-2 з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою. Наказом Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 25.10.2017 № 2373-СГ ОСОБА_3 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою.
- Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_4 із земель сільськогосподарського призначення державної власності, що перебувають у запасі, для ведення садівництва на території Покровської сільської ради Мангушського району Донецької області, за межами населеного пункту (договір від 04.09.2018 №10843-з, інв № 3-1952). З цього проекту випливає, що 11.10.2017 ОСОБА_4 звернувся до відповідача-2 з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою. Наказом Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 25.10.2017 № 2322-СГ ОСОБА_4 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою.
- Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_5 із земель сільськогосподарського призначення державної власності, що перебувають у запасі, для ведення садівництва на території Покровської сільської ради Мангушського району Донецької області, за межами населеного пункту (договір від 04.09.2018 №10844-з, інв № 3-1951). З цього проекту випливає, що 11.10.2017 ОСОБА_5 звернувся до відповідача-2 з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою. Наказом Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 25.10.2017 № 2350-СГ ОСОБА_5 дозвіл на розроблення проекту землеустрою.
- Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_6 із земель сільськогосподарського призначення державної власності, що перебувають у запасі, для ведення садівництва на території Покровської сільської ради Мангушського району Донецької області, за межами населеного пункту (договір від 07.09.2018 №10862-з, інв № 3-1946). З цього проекту випливає, що 11.10.2017 ОСОБА_6 звернувся до відповідача-2 з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою. Наказом Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 25.10.2017 № 2343-СГ ОСОБА_6 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою.
- Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_7 із земель сільськогосподарського призначення державної власності, що перебувають у запасі, для ведення садівництва на території Покровської сільської ради Мангушського району Донецької області, за межами населеного пункту (договір від 04.09.2018 №10855-з, інв № 3-1939). З цього проекту випливає, що 11.10.2017 ОСОБА_7 звернувся до відповідача-2 з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою. Наказом Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 25.10.2017 № 2319-СГ ОСОБА_7 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою.
- Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_8 із земель сільськогосподарського призначення державної власності, що перебувають у запасі, для ведення садівництва на території Покровської сільської ради Мангушського району Донецької області, за межами населеного пункту (договір від 13.08.2018 №10803-з, інв № 3-1935). З цього проекту випливає, що 11.10.2017 ОСОБА_8 звернувся до відповідача-2 з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою. Наказом Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 25.10.2017 № 2348-СГ ОСОБА_8 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою.
- Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_9 із земель сільськогосподарського призначення державної власності, що перебувають у запасі, для ведення садівництва на території Покровської сільської ради Мангушського району Донецької області, за межами населеного пункту (договір від 04.09.2018 №10850-з, інв № 3-1955). З цього проекту випливає, що 11.10.2017 ОСОБА_9 звернувся до відповідача-2 з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою. Наказом Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 25.10.2017 № 2307-СГ ОСОБА_9 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою.
Також за земельними ділянками 1423982200:05:0001562; 1423982200:05.000:1560; 1423982200:05:000:1573; 1423982200:05:000:1575; 1423982200:05:000:1617; 1423982200:05:000:1618; 1423982200:05:000:1620; 1423982200:05:000:1623 судом отримано інформацію з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна.
Так, з інформаційної довідки № 206861388 від 15.04.2020 (а також № 202982416 від 04.03.2020) випливає, що власником земельної ділянки № 1423982200:05:0001562 є ОСОБА_3 , підстава виникнення права власності - наказ відповідача-2 № 7084-СГ від 23.12.2019, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 50598163 від 10.01.2020.
Отже, станом на момент звернення ОСОБА_1 з цим позовом до суду і на момент розгляду цієї справи щодо земельної ділянки з кадастровим номером 1423982200:05:0001562 у ОСОБА_3 виникли цивільні (речові) права.
З інформаційних довідок № 206861547 від 15.04.2020, № 206861744 від 15.04.2020, № 206861848 від 15.04.2020, № 206861927 від 15.04.2020, № 206862117 від 15.04.2020, №206862227 від 15.04.2020 і № 206862338 від 15.04.2020 (а також № 202982600 від 04.03.2020, № 202982941 від 04.03.2020, № 202983059 від 04.03.2020, № 202983337 від 04.03.2020, № 202983430 від 04.03.2020, № 202983571 від 04.03.2020, № 202983731 від 04.03.2020) випливає, що станом на момент розгляду цієї справи щодо земельних ділянок з кадастровими номерами 1423982200:05.000:1560; 1423982200:05:000:1573; 1423982200:05:000:1575; 1423982200:05:000:1617; 1423982200:05:000:1618; 1423982200:05:000:1620; 1423982200:05:000:1623 речові права не зареєстровані.
Частиною 1 ст. 2 КАС України встановлено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Пунктом 2 ч. 1 ст. 4 КАС України визначено, що в цьому Кодексі наведені нижче терміни вживаються в такому значенні: публічно-правовий спір - спір, у якому: хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи.
Згідно з ч. 1 ст. 5 КАС України передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.
У відповідності до ч. 1 ст. 19 КАС України встановлено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема: 1) спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження; 2) спорах з приводу прийняття громадян на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби; 3) спорах між суб`єктами владних повноважень з приводу реалізації їхньої компетенції у сфері управління, у тому числі делегованих повноважень; 4) спорах, що виникають з приводу укладання, виконання, припинення, скасування чи визнання нечинними адміністративних договорів; 5) за зверненням суб`єкта владних повноважень у випадках, коли право звернення до суду для вирішення публічно-правового спору надано такому суб`єкту законом; 6) спорах щодо правовідносин, пов`язаних з виборчим процесом чи процесом референдуму; 7) спорах фізичних чи юридичних осіб із розпорядником публічної інформації щодо оскарження його рішень, дій чи бездіяльності у частині доступу до публічної інформації; 8) спорах щодо вилучення або примусового відчуження майна для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності; 9) спорах щодо оскарження рішень атестаційних, конкурсних, медико-соціальних експертних комісій та інших подібних органів, рішення яких є обов`язковими для органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших осіб; 10) спорах щодо формування складу державних органів, органів місцевого самоврядування, обрання, призначення, звільнення їх посадових осіб; 11) спорах фізичних чи юридичних осіб щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності замовника у правовідносинах, що виникли на підставі Закону України "Про особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб оборони", за винятком спорів, пов`язаних із укладенням договору з переможцем переговорної процедури закупівлі, а також зміною, розірванням і виконанням договорів про закупівлю; 12) спорах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності органів охорони державного кордону у справах про правопорушення, передбачені Законом України "Про відповідальність перевізників під час здійснення міжнародних пасажирських перевезень"; 13) спорах щодо оскарження рішень Національної комісії з реабілітації у правовідносинах, що виникли на підставі Закону України "Про реабілітацію жертв репресій комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років". 14) спорах із суб`єктами владних повноважень з приводу проведення аналізу ефективності здійснення державно-приватного партнерства; 15) спорах, що виникають у зв`язку з оголошенням, проведенням та/або визначенням результатів конкурсу з визначення приватного партнера та концесійного конкурсу.
Частиною 1 ст. 2 Цивільного процесуального кодексу України передбачено, що завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.
Згідно з ч. 1 ст. 19 Цивільного процесуального кодексу України передбачено, що суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають з цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється в порядку іншого судочинства.
До компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.
Публічно-правовий спір має особливий суб`єктний склад. Участь суб`єкта владних повноважень є обов`язковою ознакою для того, щоб класифікувати спір як публічно-правовий. Проте сама собою участь у спорі суб`єкта владних повноважень не дає підстав ототожнювати спір з публічно-правовим та відносити його до справ адміністративної юрисдикції.
Під час визначення юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.
Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.
Разом з тим приватноправові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу, як правило майнового, конкретного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть якщо до порушення приватного права чи інтересу призвели управлінські дії суб`єктів владних повноважень.
Ураховуючи, що цей позов направлено на поновлення прав позивача у сфері земельних відносин, а також беручи до уваги факт існування у ОСОБА_3 права власності на земельну ділянку № 1423982200:05:000:1562, перетин з якою став підставою для прийняття оскаржуваного рішення № РВ-1400632212019 від 15 листопада 2019 року, суд дійшов висновку, що цей спір в частині оскарження внесення відомостей /змін до них/ до Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки з кадастровим номером 1423982200:05:000:1562 не є публічно-правовим, оскільки поглинається спором про право, а тому має вирішуватися судами за правилами цивільного судочинства.
Наведене узгоджується з висновками Великої Палати Верховного Суду у справі № 826/14370/14 (постанова від 23.01.2019).
Щодо позовних вимог у частині оскарження рішення № РВ-1400632212019 від 15 листопада 2019 року, яким позивачу відмовлено у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, суд зазначає, що в межах цієї справи суд позбавлений можливості надати правову оцінку вказаному рішенню з підстав перетину земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, із земельною ділянкою з кадастровим номером 1423982200:05:000:1562, оскільки така оцінка може бути надана лише під час розгляду відповідного спору за правилами цивільного судочинства.
Проте, суд вважає, що відсутні підстави для закриття провадження в частині оскарження рішення № РВ-1400632212019 від 15 листопада 2019 року, оскільки це рішення також обґрунтоване перетином земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, із земельними ділянками з кадастровими номерами 1423982200:05:000:1573, 1423982200:05.000:1560, речові права на які, на момент розгляду цієї справи, не зареєстровані. Крім того, рішення № РВ-1400632212019 від 15 листопада 2019 року прийняте до виникнення права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 1423982200:05:000:1562.
Пунктом 1 ч. 1 ст. 238 КАС України передбачено, що суд закриває провадження у справі: якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку про наявність підстав для закриття провадження у справі в частині позовних вимог про оскарження внесення відомостей /змін до них/ до Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки з кадастровим номером 1423982200:05:000:1562.
Суд роз`яснює, що цей спір підлягає розгляду за правилами цивільного судочинства.
Керуючись ст. ст. 238, 248, 256 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
Закрити провадження у справі № 200/1310/20-а за позовом ОСОБА_1 до державного кадастрового реєстратора відділу у Мангушському районі Головного управління Держгеокадастру в Донецькій області Мануйлова Валентина Павловича, Головного управління Держгеокадастру в Донецькій області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 у частині позовних вимог про оскарження внесення відомостей /змін до них/ до Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки з кадастровим номером 1423982200:05:000:1562.
Ухвала складена в повному обсязі і підписана 16 квітня 2020 року.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання.
Ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом п`ятнадцяти днів з дня складення повного судового рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строки апеляційного оскарження продовжуються на строк дії такого карантину.
Суддя К.О. Куденков
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.04.2020 |
Оприлюднено | 17.04.2020 |
Номер документу | 88809548 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Куденков К.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні